Dertig eeuwen Russische kunst in Haags Gemeentemuseum VARIATIES VAN LIEFDE meubelen r> Chefarine „4 PAGINA 2 DB LETDSE COURANT DINSDAG 17 MEI 1966 S)e£eidóe6owïa/nt want met w.elke grote macht hij j de facto ook bekleed is, de Euro- pese ministerraad is geen centrale waaruit het Europees idealisme nieuwe stimulansen ontvangt, maar een weinig homogeen gezel schap van nationale mandataris sen die in Brussel, in Luxemburg Red het idealisme Q BEN erg optimistisch beeld was het, dat oud-minister Andnessen maandag bij de uitrei- 1 of waar ze ook maar vergaderen king van een Europese prijs om- een beleid moeten voeren dat ze in ..eigen huis" kunnen verkopen. Niet voor niets werd in Brussel bijvoorbeeld van jaar tot jaar de rol van de zogenaamde permanente vertegenwoordigers bij de E.E.G. belangrijker. Dit college opereert bijna altijd achter de schermen, maar voor iedereen staat vast dat de heren nauwe liaisons hebben met hun nationale opdrachtgevers. En waarheen gaat dan wel de koers JUIST in dit stadium wordt het noodzakelijk om via andere trent het integratieproces projec teerde. Nu werkt de vorige be windsman van Economische Zaken wel meer met scherp geslepen messen en hij snijdt dan gewoon lijk radicaal. Toch is de kern van zijn betoog juist: de Europese samenwerking heeft in het huidige stadium meer weg van een nieuwe machtsstrijd dan van een door idealisme gedreven handeling. Nu is er moeilijk een politiek proces denkbaar dat in zich niet iets van een machtsstrijd bevat. Met dr. Andriessen kunnen we ons WÊÊ^ÊÊ echter afvragen, of het integratie- j organen een tegenwicht te vormen proces niet te ver afgeweken is van i tegen de ontwikkeling waardoor I stelling is door de Russische autoriteiten zijn verschijning als idealisme en de Europese samenwerkingsorga- *,(>or ,Dcn Haae k,aaj gemaakt, m: te dicht in de buurt ligt van dood- nen sterk onder de invloed komen B^Jans^^n^a'tric^'i^d^afd oude gewone touwtrekkerij met prestige i van penetrerend nationalisme. Kunstnijverheid, is er een belangrijke De poging om dit te bereiken "ging aangebracht via democratisering van de Euro pese gemeenschappen door ver sterking van parlementaire na- spraak schijnt voorlopig mislukt te zijn. Mislukt dit blijvend en laat ook de voorlichting over en kritiek op het Europese proces in andere sectoren verstek gaan, dan zijn de al of niet gefuseerde gemeenschap pen straks weinig meer dan een Russische archeologie" wordt primeur Van piepklein sieraad tot zegewagen DEN HAAG. Mr. L J. F. IVijsenbeek, directeur van het Haagse Gemeentemu seum. is als een zeer tevreden mens uit Rusland teruggekeerd. Hij tekende er het contract voor de archeologische tentoon stelling die van 16 september tot 18 november in zyn museum zal worden ge houden en, verzekerde hij ons, het wordt een prachtige tentoonstelling. Russische archeologie is overigens een misleidende term. want de Russen rekenen tot de archeologie de periode van de vroegste tijden at tot het begin van de dynastie der Romanovs toe, dus tot ongeveer het midden van de 16de eeuw. De tentoon- en praktische voordelen als inzet. BRUSSEL staat al geruime tijd bekend als een nieuw Mekka voor pressiegroepen. De invloed van die groepen op het doen en laten van de Europese minister raad, op de Europese executieven èn op de nationale regeringen lijkt groter dan die van de parlemen taire raadgevende vergadering. Dr. Andriessen stelt op dit punt j door nationale motieven soms op- de vraag, of de ministersvergade- j gedreven, soms teruggetrokken ringen zich ooit iets aantrekken Europese technocratie, van parlementaire resoluties en 1 Van het idealisme uit de jaren adviezen uit Straatsburg. De prak- 1945-1950 zal dan niets over blij- tijk leert dat het antwoord op die ven. En het zal dan eerlang moei- vraag kort en bondig „neen" moet lijk zijn van het debacle dat volgen zijn. moet. Frankrijk alleen de schuld Verwonderlijk is dit weer niet, j te geven. Remise staat vast Gezamenlijk optreden van politici La ln Nederland geen hoge uitzonde ring meer. „Collectieve beurten" via de televisie hebben menig politieke partij in dit opzicht over de drempel ge holpen. Vooral liberale en socialistische poli tici ontmoeten komende weken elkaar nog al eens op meetings. Leuk voor de bezoeker»; leuker ln elk geval dan de afgesleten solo's. Maar of het de politie ke duidelijkheid zal baten Bijna alle politici van de grotere par tijen stellen zich tot doel om, na gezegd te hebben dat hun program zo veel be ter ia. de Indruk te vestigen dat ze minder ver van veel idealen vap de t;e- „Das Komödchen' naar Nederland AMSTERDAM (ANP) Het oudste na oorlogse Dnltae politieke cabaret .Das Komödchen" zal binnenkort een korte tournee door Nederland maken, met voorstellingen ln Nijmegen, Arnhem, Haarlem. Baarn. Rotterdam en Am sterdam. In de laatste stad zelfs drie avonden. Bovendien zal „Das Komöd chen" ook een half uur voor de VARA- televlsie optreden. Kay Lorentz, die het cabaret leidt, en zijn vrouw Lore (Tsjechische van ge boorte) waren gistermorgen in Am sterdam om hun optreden voor te be reiden. Zij vertelden, hoe het cabaret in 1946 geboren werd als een poging om een oude Duitse traditie, die in de Hitlertijd verloren was gegaan, voort te zetten: de traditie van het politiek- literair cabaret. Echter van een dus danig niveau, dat het van invloed is op het denken en handelen van net pu bliek. Het cabaret is in Düsseldorf gevestigd, waar 't van 1946 af tot voor kort in 'n eigen, onmogelijk klein zaaltje optrad. Binnenkort krijgt het een echte zaal in een Gemeentelijk Cultureel Centrum, dat ln aanbouw is. Het programma, dat tijdens de Nederlandse tournee wordt gegeven draagt de titel: „Wo- mlt haben wir das verdient?". Het zeer kleine gezelschap bestaande uit Kay Lorentz, die teksten schrijft en regie voert: zijn vrouw Lore. Heinz genpartij afstaan dan hun woorden zou den kunnen doen vermoeden. Niet de pudding is een andere, maar alleen de krenten erin verschillen. Zo wordt het een soms boeiend, soms ook teleurstellend spelletjes, maar de uitslag staat bij voorbaat vast: remise. Zijn we daarom ertegen? Wel nee; laat in de vergaderzaal maar blijken, wat in de Kamers ook zo dikwijls ge beurt. Natuurlijk is liberaal iets anders dan socialist, en katholiek dan christe- lijk-historisch. Maar de afstand is vaak kleiner, dan de heren politici doen ge loven. En soms proberen ze die afstand kleiner voor te stellen dan ze in wer kelijkheid is. Hilblch. Karl Heinz Gerdesmann en Werner Wilhaber heeft reeds vele buitenlandse reizen gemaakt en trad eerder, in 1951. in Den Haag op. Bin nenkort volgt ook het eerste optreden in Praag, de eerste maal dat een West- Duits cabaret aan de andère kant van de muur zal optreden. Als hun task zien zij: „Het kritisch geweten wakker houden". Als hun streven: ,,In het be ginperiode de democratie populair maken, thans trachten de democratie te behouden". In de oorspronkelijke opzet viel de druk veel sterker op echt-axcheologische voorwerpen. Belangrijke stukken welis waar maar voor de niet-vakman minder interessant. Op aandringen van mr. Wij senbeek is dit gedeelte sterk verminderd en in plezierig verlopen onderhandelingen werd aan werkelijke kunstvoorwerpen veel meer verkregen dan in eerste instantie de opzet was. Op onze vraag hoeveel num mers de catalogus zal gaan tellen moest men het antwoord' schuldig blijven. „Er is zoveel bijgekomen en algegaan dat ik het werkelijk niet zou weten. Maar het zal tussen de 500 en de 700 liggen. Waar schijnlijk dicht bij de 700". meende mr. Wijsenbeek. Rijk overzicht Vvat er te zien zal zijn: een rijk over zicht van de Russische kunst van 30 000 vóór Christus tot de 16de eeuw van onze jaartelling. Er komen, in kopieën uiteraard, prehistorische grottekeningen die een opmerkelijke overeenkomst verto nen met b.v- de grottenkunst uit het Zuidfranse Salleles, beeldjes en inge- grilte voorstellingen die geujken op de Venus van Willensdon". Er komen uaaie specimina uit het stenen tijdperk en voor al schitterende stukken uit de bronstijd: het goud van de Scythen uit Siberië en Zuid-Rusland, destijds al aangekocht door tsaar Peter de Grote. En dan zullen er natuurlijk ikonen te zien zijn. Ook hier belooft de expositie iets verbluffends te zullen gaan brengen. Zelfs de mooiste ikoon van allemaal komt Rublevs „Drieëenheid" uit de Tretyakov Galerij te Moskou. Weliswaar in kopie de Russen zouden dit topstuk van hun kunst nooit over de grens sturen maar een zó goede kopie dat zelfs experts moei te zouden hebben hem van het origineel te onderscheiden. Ook Chinees en Perzisch Het belang van deze tentoonstelling: we vroegen mr- Wijsenbeek naar een verge lijking. Vond hij hem bijvoorbeeld van een gehalte als de schitterende tentoonstel ling van Perzische kunst die een paar jaar geleden in hetzelfde museum gehouden werd? Zijn ondubbelzinnige antwoord: „Dit wordt veel belangrijker. Vergeet u niet zei hij dat behalve 't overzicht in tijdsorde dat wij kunnen bieden er ook enorme variaties zijn wat de verschillen- Vanavond in de ether i F v nn VJ7 In ^en serie van ongeveer tweemaandelijkse ultzendin- Ui g-en waarvan de eerste dinsdag 19 april werd verzorgd i r en waarin uit de doeken werd gedaan hoe de Nederlander Montreal in de Delta zichzelf en zijn land tijdens de komende we- reldtentoonstelling te Montreal wil presenteren en hoe hij die presentatie zal organiseren, wordt vanavond aandacht besteed door producer Henk Nejjssel aan het zogenaamde Canadaboek, waarover al veel is geschreven. Het betreft het gesohenk van het Nederlandse volk aan Ca- J nada, waarvoor het Koninklijk Huis zijn archieven ter beschikking stelde. J In de uitzending wordt beroep gedaan op die Nederlanders die in het bezit zijn van foto's en geschirften, die een authentiek beeld geven van de bevrflding door de Canadezen van ons land. (Nederland I, 20.45 uur) ie de Bohème", ballet versie ..La de 4 In de balletvei Bohème", die de KRO-tv uitzendt, komen zowel de vier hoofdpersonen als de belangrijkste gebeurtenissen -J uit de bekende opera van Puccini A j naar voren. De muziek voor deze balletversie, die het geheel terug brengt 1 i in de hedendaagse wereld, werd geschreven door niemand meer of minder j dan de beroemde Amerikaanse jazzpianist Dave Brubeck. De vier hoofd- 4 personen zijn in de moderne versie van de „Bohème": de journalist Rodolfo, de filmster Mimi, haar vriendin Musette en de kchilder Marcello. „La vie I de Bohème" is een produktie van de Italiaanse televisie. (Nederland II, 21.15 uur) j, De Heilige Drieëenheid, ikoon van Rublevo uit de Tretyakov Galerij te Moskou (ca. lJfOO) de culturen betreft. Rusland is zo groot Er komt Chinese kunst uit het thans Rus sische deel van Mongolië. Perzische kunst uit het Perzische deel van Rusland en ook verder zijn er tal van aspecten die zo op het eerste gezicht niet verwach- Eén zorg heeft mr- Wijsenbeek nog: hoe krijg ik het allemaal opgesteld? De bedoeling is de tentoonstelling ln de nieu we aanbouw te houden. Dat zal een kwes tie van passen en meten worden. Tegen de 700 nummers! Daar zijn piepkleine sieraden bij die zich gemakkelijk met een flink aantal in een .vitrine, laten onder brengen. Maar er komt b.v. ook een strijd-' wagen, die een flink vertrek zou kunnen vullen. Het zal hem en zijn medewerkers de komende maanden wel een zorg zijn. Maar het is die zorg waard Want na de Mondriaancollectie die tijdens het Hol land Festival te zien zal zijn. belooft deze ..Russische Archeologie" de tweede tentoonstelling van topformaat te zullen worden die in één jaar in het Haagse Museum komt. In West-Europa is zon collectie nog nimmer bijeen geweest Den Haag krijgt hier een kostelijke primeur. Later zal de expositie nog te zien zijn in Essen, Zürich en waarschijnlijk ook iri Rome. Boerenpartij over omroeppolitiek ..Portret met ii 1 klokkenfirma Chambers. De efficiencyex- ICC hl tl CV llllStCrSpCl pert berekent namelijk alras, dat de afde. ling garantiereparatie geen nut van bestaan meer heeft, daar de onkosten aan reparatie ten gevolge van garantie dikwijls hoger zyn dan de algemene kostprijs. Deze conclusie houdt in, dat een aantal werknemers van die afdeling ontslag krijgt. Het treft echter wel zeer pijnlijk. dat de ontslagverlening juist plaats vindt als het personeel aan de directie een geschilderd portret van de oprichter heeft aangeboden. Twee oudjes, die met hun plotselinge vrijheid niet direct raad weten, ontdekken echter J tot hun dolle pret. dat zij tekort schieten in respect voor het portret en de J geportretteerde. Deze geschiedenis wordt ..uit de doeken" gedaan door o.a. Wam Heskes in ..Portret met wekker". Regie Willem Tollenaar. J (Hilversum II, 20.25 uur) TELEVISIE Hedenavond J NEDERLAND I NTS: 19.00 Nws. 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Journaal voor gehoorgestoordea 19 32 Engelse les. 20.00 Journaal; AVRO: 20.20 Dick van Dyke-show. 20 45 Expo 67 Montreal. X 20.55 Een liefdesgeschiedenis, tv-film 21.40 Avro's Televizier: NTS: 22.10 Ruimtevaart. 22.25 Journaal. 22.30 Sport in beeld. 22.40—23 10 Teleac. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws. KRO: 20.01 Bill Danashow; NTS: 20.25 Het grote avontuur; KRO: 21.15 La vie de Bohème, ballet. 21.50 Onze man in Londen; CKV-IKOR: 22.15 Reli- J gieus progr.; NTS: 22.45 Journaal. j Woensdag Elizabeth Sellars als Jani in een scène uit )rLove story". Nederland I, 20.55 uur) - NCRV: 17.00 Voor Sport 19 00 N: HILVERSUM Aan het slot van de t v - j uitzending voor de Boeren Partij gis- teravond kwam mej. Marijke Philips, voormalige omroepster van de R.E.M. in het N TS.-beeld. Ze verklaarde o.a dat het thans wel duidelijk is geworden wat de grote politieke partijen ver staan onder open bestel. Dit betekent volgens haar dat de T.R.O S.. nu zend machtiging krijgt voor maximaal drie uur per week, terwijl de R.T.N. volsla gen 'kansloos is omdat haat a ah Vr a ge zou worden afgewezen. De kwestie Radio Veronica zou volgens deze charmante sympathisante van de Boerenpartij in handen van een studiecommissie wor den gegeven tot na de verkiezingen in 1967. Dan zullen de nieuwe regeerden plotseling actief worden en het radio- schip overvallen op dezelfde wijze als bij het R.E.M.- eiland is gebeurd. De voormalige R E M.-omroepster verzocht- daarom de kijkers op de Boerenpartij te stemmen om de politici van de grote partijen duidelijk te maken wat- mer in den lande denkt van de huidige om roeppolitiek. STEEDS VERFIJNDER Nieuwe bundel van Gabriël Smit Advertentie Den Haag: Spui Kalvermarkt Rijswijk: In de Bogaard de prat is top-form Gabriël Smit is de dichter van de vertrouwd heid met het heilige. Hij ziet de wereld als iets dat heilig is oheilig aan het worden. Dat heeft hij al tijd gedaan, dat deed hij al toen hij zijn voorspel 8peelde in de traditionele vormen van de tijd viaar- in hij zijn eerste bundel bij elkaar dichtte. Hij kon met die traditionele vorm aardig overweg. Hij had ovendien smaak. Maar hij was, vooral die eerste tijd nogal gauw tevreden met het bereikte resultaat. Hij vertaalde toen ook veel poëzie. Hij deed dat be kwaam, hij deed het soms zelfs bepaald intelligent, maar ook hier kon hij 't zich uel eens gemakkelijk maken en wat een herschepping had kunnen wór den, een nieuw maken van het vers in een andere taal werd tcel eens iets dat het handig rijmen dicht nabij kwam. Hij berijmde ook alle psalmen. Er zijn verrukkelijke psalmberijmingen gemaakt in ons land en elders in de tijd dat de middeleeuwen aan hun einde kwamen en dat een nieuwe geest over de mensen vaardig werd. Men kan de psalm berijmingen van Smit bekwaam vinden, verrukke lijk, geloven we, is 't woord ervoor niet. Schijnbaar issèlt hij naar de aard van de bepaalde psalm van orm, maar heel groot zijn de verschillen niet en die vormen van een recente, maar reeds voor bije traditie, gaat nogal een en ander verloren dat juist het karakter van de psalmen uitmaakt. Het kan Smit een troost zijn dat bij de psalmberijmin gen van Vondel hetzelfde het geval is. Wie de oorspronkelijke psalmen niet kent. en even eens onkundig is van een prozavertaling als die van de statenbijbel, zal uit Vondel of Smit nauwe lijks enig idee van de dichtvorm der psalmen krij gen. en zelfs de inhoud komt niet geheel over. Het lijkt tegelijk te veel en ie weinig op de aanleiding tot. berijming, het is niet iets nieuws maar het is ook geen getrouwe weergave. Met ander woorden het wordt iets te poëtisch in traditionele zin. IN DE TRADITIE Gabriël Smit is een traditioneel dichter, wat men overeengekomen is onder een echte dichter te ver staan. Hij wou het eenvoudige, geijkte schoon bren gen, de schoonheid van mensen die elkaar liefheh- j ben, de schoonheid van het landschap, van bloemen en vlinders, van het door God geschapene en de schoonheid van het heilige. Dat was zijn opdracht naaf »yn mening, zijn boodschap. Maar het moet. dunkt ons in de tijd dat hij de psal men berijmde, geweest zijn. dat dit hem althans op de wijze dat hij het toen deed, niet geheel meer voldoening schonk. In zijn bundels, die na de verschrikkingen van de wereldoorlog verschenen, ziet men een verandering, die steeds betekenisvoller werd. Van het maatvaste zingen ging hij over tot het zeg gen. Hij glnge rnaar streven om nog eenvoudiger in zijn woordgebruik te worden dan hij was ge weest. Hij bleef spreken over de schoonheid en de de meest aardse, de liefde tussen man en vrouw, aards en onbevangen gezien, in een vertaling toont, namelijk van het bekendste lied van Walther von der Vogelweide: Under der linden an der heide da unser zweier bette was. De vrouw is daar aan het woord, niet de man. Het is een wonder van natuur lijkheid. Die natuurlijkheid is niet het kenmerk van de vertaler ondanks zijn eenvoud en trachten naar eenvoud. Daarvoor is hij te veel bekommerd met betekenissen. Hij ziet de natuur meestal niet. hij ziet wat ze voor hem aan hoger heil aanwijst. In Onder de linde bij de helde, waar ons beider bed eens was, is van dit zoeken naar betekenissen geen sprake. Wat geen uitzicht op het heilige, het buitenaardse en bovenaardse toont, ligt Gabriël Smit niet. Er zijn ogenblikken van verbijstering dat de natuur niet door hem wordt ingelijfd, maar dat duurt slechts kort. Hij begint ze spoedig weer te vermen selijken. Grtfs het land. Drie langzame mannen schuiven zwart. Lange bomen doen niet dan zichzelf. Alles ls buiten mjj, ik ben Door de mist ziet de dichter een ogenblik, zoals men verneemt, de dingen, de bomen, de zwarte mannen, buiten zich. dus inderdaad. wordt verte, nevels beginnen bedeesd te glinsteren een kleine bruine hond gaat parmantig kijken. Bedeesd en parmantig kan de natuur uiteraard niet on-menselijk zijn en kunnen haar betekenissen wor- J den gegeven. Gabriël Smit vermenselijkt niet alleen de natuur. j hij vermenselijkt ook het bovennatuurlijke. Hij doet het soms aarzelend. Dick van Dykl l maal weer a Met grote letters wil ik schrjj- Liefde is het hart van het h Onzin, iets voor Dante-liefde bij elkaar zitten zwijgi i RADIO I Hedenavond X HILVERSUM I (402 m> AVRO: 18.00 Nieuws, actual.. 18.30 RVU: lezing. 19 00 Gesproken brief uit Parijs, 19.05 Klass. en mod. muziek. 19.35 Oude muziek (gr. i; 20.00 Nieuws. 20.05 Gévar. progr... 2ti05 Orkestmuziek." 21.30 Literair progr.. 22.00 Stereo: X Moderne pianomuziek. 22.30 Nieuws. actual.. 23.00 Gram.. 23.55 Nieuws. HILVERSUM II <298 m» - KRO: 18.00 Instrumentaal septet. 18.20 Uitz. X van de C.H.U.. 18 30 Nederlandse en Duitse cabaretliedjes. 18.50 Vragenbe- J antwoording. 19.00 Nieuws, actual.. 19.30 Stereo: Moderne muziek. 20.25 Portret met wekker hoorspel. 21.30 X Gram. 22.00 Gewijde muziek. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 X Epiloog. 22.45 Gram.. 23.55 Nieuws. RADIO VERONICA (192 m.) Van 18 00 tot 20.00 uur. vlak voor het hele uur nieuwsberichten - 18 00 Veronica's X Jukebox. 19.00 Joost mag het weten, 20.00 Dlscologie. 21.00 Nod stop popu- laire platen. 22.15 Leer dansen. 22 30 Jazzjournaal. 23 36—100 Gram. muz. Liederen. _.,-w BRUSSEL Fra ftDR-V^DR6": (4S4 r 20.00 Soi O mt - 20 00 I iek. 23.15 Klass jziek. ENGELAND BBC (330 3.15 Kaï 19.30 Klassieke Woensda geloze tekst schrijver. Nederland 1, 20.20 uur) HILVERSUM"T"Y402nttiV - VARA:"*"' 7.00 Nieuws, ochtendgymrl., 7.23 Lichte gratli iriTfziekT-a.'OO-'Nleilws.'ft in Gram.. 9.00 Praatje voor de vrouw. 9.05 Stereo Klass. muziek; 9.35 Waterst VPRO: 9.40 Schoolradio: -VARA: 10 00 Gram.. 10.45 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Mod. muz.. 12 00 Gram. 12.22 Voor land- en J tuinbouw. 12 30 Stereo: Tango Rum- ba-orkest, 13.00 Nieuws, actualiteiten. 13.30 Stereo: Gram., 13.45 Gesproken portret, 14.00 Stereo: Mod. en klass. muziek. 14.40 Pianorecital. 17.30 Pop- J show: dansorkest en solisten. HILVERSUM II (298 m) NCRV: 7.00 Nieuws, dagopening, 7.20 Klass. pianotrio's (om 7.30 nieuws». 7.45 J Rad iota-ant. 8.00 Nieuws, 8.10 Gewijde muziek. 8.30 Nieuws. 8.32 Gram.. 9.00 Voor de zieken 9.40 Voor de huls- vrouw. 10.10 Klass. muziek (gram.). 11.15 Schoolradio. 11.40 Gram.. 12.27 Voor land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws, actual, of gram.. 12.50 Stereo: Parade, 14.00 Boeren en burgers in Buitenveen (hoorspel). 14.30 Oude muziek. 14 45 Klass en mod. muziek. 15.50 Bijbel- vertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17 00 Stereo: Licht instrumen- 4 taal kwintet. 17.20 Jazz. 17.50 Over- heidsvoorlichting: De politie nu. HILVERSUM III (240m. en FM-kan.): NRU-KRO: 9.00 Nieuws, gev. platen- 4 progr.. 10.00 Nieuws, actual, en gram., 11.00 Nieuws, aotual., gram. muz. en praatje, 12.00 Nieuws, aotual. en ge- zelige Hollandse plaatjes, 13.00 Nieuws actual., gevarieerd platenprogramma, 14.00 Nieuws, actual., en gev ar. gram., NRU-AVRO: 15.00 Nieuws en lichte 4 gram. muz. 16.00 Nieuws, volksliedjes, 16.30 Rhytm and blues (gr.). 17.00 J Nieuws, verder tot 18.00 gevarieerd 4 platenprogramma voor automobilisten. RADIO VERONICA (192 m Van 8.00 tot 20 00 uur. vlak voor het J hele uur: Nieuwsberichten 7.U0 Ook goeiemorgen. 9 00 Muziek terwijl u werkt, verzoekplatenprogramma. 10 00 Koffietijd. 1100 Hulsvrouwenprogr., 12 00 Gezellige muziek. 14 00 Voor de jeugd, met o.a. teenagershows. Nederl. jeugdhltparade. 1500 Woensdagmid- dag-speciaal. 16.00 Gram., 16 45 Tijd voor toppers, 17.00—18.00 Teenager programma, BRUSSEL Nederlands (324 meter) 12.03 Lichte muziek. 13.20 Tafèlmuziek. 14.03 Schoolradio. 17.15 Tophits. wat al lang ichtend opstaan. GABRIEL SMIT goedheid en het heilige, maar de manier was ver anderd, zijn kijk op die schoonheid van verschillen de aard was subtieler geworden en hij trachtte dit nieuwe inzicht, die nieuwe en verfijnder visie zo adequaat mogelijk in z'n vers mede te delen, het zijn lezers toe te vertrouwen wat hij aan nieuws en fijnzinnigs gevonden had. Men moet die nieuwe verzen van hem niet zwij gend lezen, maar inderdaad zeggen, uitspreken met een kalme stem die slechts nu en dan tot een gro tere bedwongen bewogenheid komt, want zo schijnt de dichter in zijn vers zelf te willen spreken. ONTWAPENEND Men ervaart dit weer in zijn nieuwste bundel Varia ties van Liefde die als Aniboboek bij De Fontein te Utrecht verscheen. Het onderwerp is er niet ver anderd. het gaat nog steeds om dezelfde wezens en verschijnselen, het gaat er vooral om God en het heilige, maar de mededeling ervan is er niet alleen genuanceerder, zij is ook ontwapenender. Door tot het zeggen, het spreken van mens tot mens te komen, loopt de versregel in deze gedichten voort durend van de ene ln de andere over en dat geeft in de regel zelf soms nadrukkelijke pauzes, zoals dat bij vertrouwelijk spreken ook wel het geval is. De dichter laat er zijn situatie zien in verschillen de variaties van liefde. Het ls merkwaardig, dat hij epelei Men ziet het, we zijn hier ver van het triomfante lijke tandaradei! van Walther von der Vogelweide af. maar ook van Dantes, liefde die de zon be weegt en de andere sterren." De onbevangenheid van de Duitser is Gabriël Smit vreemd evenzeer als de visionnaire streng heid van de Italiaan. Hij is de dichter van het intieme, zowel in de liefde tót. de natuur, de liefde tot de naaste als de liefde tot God. Dat maakt hem tot een van onze gevoelig ste dichters die zich voortdurend van zijn gevoel rekenschap geeft, pijnlijk rekenschap. Telkens is het anders Ik dacht iedere dag opniei Dit is evan dichterlijk in de beproefde zin van dat woord als menselijk. Soms lijkt het al te menselijk, maar het vond in het vers en de beweging van dat vers volledig zijn uitdrukking. JOS PANHUUSEN Musici willen met mr. Vrolijk praten srlandse Katholieke Bond van n de Algemene Bond van Kuns- hebbcn zich telegrafisch tot Vrolijk gewend met liet ver- ministe zoek h« houd toe te staan, in verband met de ontslagen die aan enige tientallen musici zjjn aangezegd 'door de K.R.O- en A.V.R.O Deze ontslagen zijn volgens de omroepen noodzakelijk geworden omdat zij de enorme hoge kosten van de orkesten niet meer uit de luistergelden kunnen op brengen Destijds heeft de KRO bij 1 haar bekendmaking over de ontslagen meegedeeld, dat er een soepele regeling i zal worden betracht. Van de zijde van j de musici vernemen wij, dat er al ver- scheidene besprekingen met de K.R.O.- 1 leiding zijn gevoerd die evenwel geen resultaat hebben opgeleverd. De beide 1 bondsbesturen staan op het stand- 4 beroemde middelen doen wonderen Vier middelen in één tablet helpen elkaar endoen wonderen! De vier middelen, verenigd in één tablet Chefarine „4", zijn elk afzon derlijk in de hele wereld beroemd en hebben miljoenen mensen baat ge bracht. Tezamen werken zij nog beter en doen werkelijk wonderen. Eén der bestanddelen is het betrouw bare maagmiddel Chefarox, dat een teveel aan maagzuur neutraliseert. De combinatie is ideaal om pijn of griep doeltreffend te bestrijden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 2