Vietnam vraagt niet om Amerikaanse „vrijheid" PIGALLE PAST ZICH AAN f mr-s"? ans Clovis Tantetje Watersnood op Java na.tionale ramp ZATERDAG 2 APRIL 1966 DE LETOSE COURANT PAGINA 0 Oorlog eist Mflllllllllllllllllllllllllll hoge iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiii tol HHiiimniin van iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin burger- bevolking N Vietnam, zo heet het, moet de vrijheid verdedigd worden: de vrijheid van de zo genaamde „vrije wereld" en die van de Zuid- vietnamezen. Wie zo redeneert, acht het van zelfsprekend, dat de vrij heid van Zuid-Vietnam of Vietnam zonder meer en die van de vrije wereld gelijk zijn. Anders uitgedrukt: dat het Vietnamese volk onder vrijheid hetzelfde verstaat als de Ameri kanen en wij, West- Europeanen. WELLICHT bestaat de hele tra giek van de Amerikaanse be moeienis met Vietnam hier in, dat juist deze als vanzelf sprekend vooropgezette gelijkheid van het vrijheidsbegrip alleen maar verre gaande illusie is. Misschien is het zelfs zo, dat de Vietkong, die de Amerika nen met hun Westelijke vrijheidsbegrip pen bevechten, dichter schijnt te staan bij wat de Vietnamezen onder vrijheid verstaan dan het door de Amerikanen moeizaam in het leven gehouden re gime in Saigon. Als deze veronderstelling klopt dar zou in de ogen van tenminste een groot deel van de Vietnamezen de Westelijke vorm van de vrijheid een gevaar zijn voor het soort vrijheid waarnaar de Vietnamezen verlangen. Een dergelijke stelling is niet uit de lucht gegrepen. Ja mes Reston berichtte in september van uit Saigon aan de New-York Times: „Zelfs eerste minister Ky zei me, dat de communisten het verlangen onder 't volk naar sociale gerechtigheid en een onafhankelijk nationaal leger meer be naderen dan de eigen regering." t Ver van vrije wereld Daarmee heeft Reston op Iets belang rijks gewezen: sociale gerechtigheid en nationale onafhankelijkheid zijn voor een ontwikkeld, voormalig koloniaal volk dat zijn eigen staatsvorm nog niet gevonden heeft, ogenschijnlijk grotere vrjjheidswaarden dan onze individuele Duncan, een met talloze dapperheids medailles onderscheiden Amerikaanse sergeant, die 13 maanden in Vietnam gevochten heeft. Op een betoging te New-York verklaarde hij, dat de mas sa van de Vietnamese boeren het zgn. Nationale Bevrijdingsfront, de Vietkong, ondersteunt en dat deze boeren sterk gekant zijn tegen het regime in Saigon. Deze „held van Vietnhm", zoals de Amerikaanse pers hem beschreef, ging in het katholieke tijdschrift „Ramparts" zelfs zo ver te beweren: „De hele zaak was een leugen." Alle Amerikanen in Vietnam wisten immers dat de boeren de Vietkong steunen. Men zou tegenover deze verklaringen van een enkeling sceptisch kunnen staan, waren er geen cijfers die hun me ning onderschrijven. Volgens een opga ve van goedingelichte instanties in Sai gon, waarop de Amerikaanse correspon denten hun berichten baseren, zijn vo rig jaar 113.000 Zuidvietnamese solda ten gedeserteerd, bijna twee maal zo veel als in 1964. Het aantal Vietkong- BURGEROORLOG VERANDERT IN VAN V.S.. TEGEN AZIATEN Vrouwen delen met hun mannen de last van de oorlogvoering. De Noordvietnamezen en de Vietkong recruteren de hele bevolking. eu politieke vrijheid die zich immers pas kan vormen op een zeker sociaal en politiek ontwikkelingsniveau. Zo berichtte ook Randolph Braumann, redacteur van de katholieke „Rheini- sche Merkur", in een aflevering van zijn blad: „De Zuidvietnamezen lijken op de dag van vandaag ver weg van de wijde wereld, oneindig ver weg, zo ver, dat zij geen logische grond zien haar te verdedigen." Dit kan slechts betekenen dat de Zuidvietnamees door de Ameri kanen en het regime in Saigon wordt uitgenodigd te vechten voor wat hij niet als vrijheid beschouwt. Dat bevestigde onlangs ook Donald deserties is, volgens dezelfde bron, tien maal kleiner: het bedroeg in 1965 11.000. Daar de terreur aan beide zijden even groot schijnt te zijn de bovengenoem de „Held van Vietnam" beschuldigt zelfs Amerikaanse instructeurs in Viet nam dat zij de Amerikaanse troepen africhten in terreurtactiek, moord en dergelijke kan men uit deze getals verhouding de populariteit van de oor logvoerenden onder het eigen volk af lezen. Onafhankelijkheid Wat verstaan de Vietnamezen dan on der vrijheid? Wie niet zijn eigen Wes telijke vrijheidsbegrippen op de situatie in Azië toepast, maar deze situatie uit de geschiedenis van de Aziatische volkeren weet te verstaan, die zal ont dekken dat vrijheid voor deze volkeren allereerst en boven alles „nationale afhankelijkheid" betekent. Dan zal het antwoord ongeveer luiden, zoals van prof. Harold S. Quigley in het Ameri kaanse oecumenische weekblad „The Christian Century" van 26 januari. De ze emeritus-hoogleraar in de politieke wetenschappen, die zich zijn hele leven met de politieke problemen van Oost- Azië heeft bezig gehouden, schrijft: „Na tionale zelfbeschikking is het Aziatische vrijheidsideaal. Het is niet de individue le vrijheid, maar de vrijheid van de gehele natie." Zelfs de grote Chinese politieke reformator Suen Yat-Sen heeft de democratie niet als individuele vrij heid, maar als nationale eenheid ver staan. De -persoonlijke vrijheid in Wes telijke geest is voor hem een doel ge weest, dat pas langs de nationale on afhankelijkheid en eenheid was te be reiken. In andere Aziatische landen heb ben de leiders van vrijheidsbewegingen hetzelfde gedacht, aldus prof. Quigley: „Zij namen de democratische ideeën van het Westen over, maar verlangen dat zelfbeschikking aan de persoonlij ke vrijheid voorafgaat. Zij verkondig den de opvatting dat democratische be ginselen en praktijken zich niet zouden kunnen ontwikkelen in staten onder vreemde heerschappy. Ook bleven zij erby, dat zij vrij moesten zyn de vorm van hun regering zelf vast te stellen." In deze regels onthult zich het tragi sche dilemma van de Amerikaanse Vietnampoiitiek. In het noorden is het de communisten die de stryd tegen het kolonialisme organiseerden en de Franse koloniale macht hebben over wonnen gelukt Juist die nationale zelfstandigheid te Azië primair met de vryheid gelyk ge steld wordt. Zo gezien, was hun oorlog een bevrijdingsoorlog en men begrijpt, hoe een Ho Tsji Minh zjjn grote popu lariteit als vrijheidsheld kon veroveren. Wanneer onder vrijheid primair natio nale onafhankelijkheid wordt verstaan, dan heeft de dictaroriale praktijk van de communisten vooreerst weinig bete kenis, zeker wanneer daartegenover de geweldige inspanningen van de commu nisten staan op het gebied van indus trialisering, die toch de economische vryheid dienen. Wij moeten van de illusie af, dat een Aziatisch volk dat steeds weer door gru- welyke hongersnoden werd getroffen, waaraan honderdduizenden ten offer vielen, heden ten dage evenveel beteke nis hechten aan individuele vrijheid als de burgers van onze Westelijke wel vaartslanden. De tragiek van de Ame rikaanse bemoeienis met Vietnam is, dat de Amerikanen in naam van een principe vechten, dat de Vietnamezen nog vreemd is, en dat zolang de Ameri kanen in Vietnam in oorlog zijn, niet de nationale zelfstandigheid en niet de so- mlte gerechtigheid en econoqiipche on- Ihankelijkheid bereikt worden, die 'oor de Vietnamezen in hun huidi ge toestand „vrijheid" betekenen. Daar komt bij dat de wreedheid van i oorlog waarbij de offers onder de Zuidvietnamese burgerbevolking belang rijk hoger zijn dan die van de Viet kong en van de eigen troepen -de Vietnamezen moeilijk kan leren wat het Westen onder democratie verstaat. In het zuiden zijn de Amerikanen aangewezen op een Zuidvietnamees re- dat in geen enkel opzicht een voorbeeld is van Westerse democratie. Zuid-Vietnam zelf is een schepping van de Fransen en van de speeisalon- keizer Boa Dai. Deze heeft Ngo Dinh Diem tot premier benoemd en Diem zette de traditie voort van de kleine Zuidvietnamese bovenlaag die met de koloniale macht had gecollabo reerd. Ook zij moest naar terreur grijpen om zich te kunnen handha ven. Toen kwamen de Amerikanen, die hoewel in geen geval door koloniale be doelingen geleid, door de omstandighe den gedwongen werden in de rol van na volgers van het Franse kolonialisme er van de vreemde, blanke heerschappy. Oorlog van blanken Niemand minder dan president Ken nedy heeft dit duideiyk gezien. Arthur Schlesinger verhaalt in zijn „Duizend dagen", de grote Kennedybiografie „Toch, omdat hij zich de Fransen in Indochina in 1951 herinnerde, had hij altijd geloofd dat er een punt was w; op onze interventie het Vietnamese tionalisme tegen ons in het harnas jagen en waarop een Aziatische burger oorlog zou veranderen in 'n oorlog blanken." Kennedy heeft daarom kort voor zijn dood de oorlog in Vietnam als Ook de New-York Times schreef on langs in een hoofdartikel dat de Ame rikaanse interventie in Vietnam heeft geleid „tot een geleidelijke verandering van het conflict in een oorlog van Ame rikanen tegen Aziaten, die enige aspec ten begint te vertonen van het kolonia le karakter van de Franse Indochina- oorlog." Datzelfde meende, met voorzichtige formuleringen, ook Senator Fulbright, de voorzitter van de Senaatscommissie buitenlandse aangelegenheden, die verklaarde dat de Verenigde Staten on der de huidige omstandigheden niet in staat waren „hun vastgestelde doel te bereiken, nl. de schepping van een be trouwbaar democratisch bewind." De Vietkongguerilla's zijn rebellen tegen het bewind. „Het zijn geen buitenlan ders. Het is hun land." Zo gezien krqgt de oorlog in Vietnam menig aspect dat herinnert aar log in Algerije. De situatie in Vietnam is evenwel nog belangrijk gecompliceer der, omdat het niet alleen om een ver afgelegen Aziatisch land gaat, maat omdat de situatie belangrijk meei wordt beïnvloed door de wereldpolitiek dan dit in Algerije het geval was. Het gaat de Amerikanen tenslotte in Viet nam om China in te dammen. Maar misschien kan een wat realistischer be oordeling van het „Chinese gevaar" door de Verenigde Staten op een goe de dag toch een oplossing van het Viet- namconflict mogelijk maken. Deze zal zich dan mutatis mutandis bewe gen in de richting van de voor Algerye gevonden oplossing. In Algerije is bewezen dat zelfs een volledige terugtocht die voor de Ver enigde Staten evenwel vooreerst nog niet in aanmerking komt geenszins gezien behoeft te worden als een poli tiek prestigeverlies. Het Vietnamese volk zal toch degenen als de vrienden van hun vrijheid zien, die hen helpen aan onafhankelijkheid en zelfbeschik king. En dat is toch het doel van de hui dige aspiraties van Vietnam. PARIJS Het nieuwste in Partjs op het gebied van ver maak is Bus Palladium bij Pigalle. Entree gratis, maar de eerste consumptie 10 en de tweede 2 franc, plus natuurlijk eventueel een souper. Op die twee consump ties kan men natuurlijk niet de hele nacht blijven zitten, want de tent gaat pas tegen drie, vier in de nacht dicht en zelfs later, als in het departement DOOR LUCAS ELEYN het heel gezellig is Wat er voor soort publiek komt? Hoofdzakelijk jeugd, zo in de leeftijd van 18 tot 25 jongens en meisjes, maar ook ouderen, die in het Parijse nachtle ven een verzetje willen hebben, zijn wei- Een deel van de stamgasten zijn ech te beatniks met lange haren tot ver over de schouders, een ander deel wordt gevormd door de valse beatniks, die in verband met hun maatschappe lijke positie kantoor, student, leer ling-tandarts, gymnasiast de haren fatsoenlijk kort moeten dragen. De ech te beatniks zijn ongeveer dertig in ge tal, voor wie de hoge consumptieprijzen niet gelden. Zij dienen als vlag op de lading en mogen, als de tent sluit, blij ven slapen, op de grond, op banken of waar zij maar kunnen liggen. Wij zijn vrije mensen, zeggen zij, de echte beat niks, in Bus Palladium hebben wij een eigen dak boven ons hoofd en daar wor den wij niet aangegaapt als wilde die ren in het circus. 4 K ''•"TA Vrouwe* krijgen van Woord/Vietnamese imtruotrices onderrioht m het hanteren van de wapens. de Creuse. Maar Clovis is tevens ontvanger van de belas tingen. Burgemeester is hij al sedert 33 jaar. In die 33 jaar ls geen sterveling op het idee gekomen, dat in het Napo leontische wetboek nog steeds van kracht! de functies van burgemeester en ontvanger van belastingen onverenig baar werden verklaard. Eén der Inwo ners. waarschijnlijk geen vriend van Clovis, heeft dat zitten napluizen en diende na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 1965 een verzoek in om Clovis uit zyn ambt van burgemeester te ont heffen. Het administratief gerechtshof van Limoges gaf hem gelijk en oordeelde, dat Clovis van zijn stoel moest opstaan. Clovis ging ln hoger beroep by de staats raad, die dacht zeven lange maanden na en zei: Napoleon heeft gelijk Clovis heeft ongelijk en dus mag hij geen burge meester blijven. Maar de 460 Inwoners van Magnat-l'Etrange zijn er ook nog. Die hebben een nieuwe gemeenteraad ge kozen en die nieuwe gemeenteraad zal met zeven tegen vier stemmen de voor keur aan Clovis boven Napoleon. Clovis zit dus weer op zijn burgemeestersstoel. De bal is weer naar de staatsraad ge kaatst. Bont en blauw Jaloezie heeft veel op zijn of haar geweten. Jaloezie zal wel manneiyk en vrouwelijk tegelijk zijn. In het volgende geval was de jaloezie zuiver vrouwelijk. Mevr. Berthe, in Parys, verdacht haar man van ontrouw en om zich daarvan te vergewissen holde zij op een avond naar een café, waar zij hem hoopte te vinden met een van zijn vele vriendinnen. Toen ze binnen kwam stormen koos een vrouw het hazenpad. Ze was gekleed in een blauwe mantel, dat kon Berthe nog nét zien. Een week later spionneerde Berthe opnieuw in de buurt van het café en daar zag ze de vrouw met de blauwe mantel. Als een tygerin sprong ze er boven op, trok de vrouw de haren uit het hoofd en wist haar op de grond, in de goot te krijgen, waar zy haar met hoge hakken toetakelde. Mon Dieu, riep het slachtoffer, wat heb ik u gedaan, ik ken u in het geheel niet! Omstanders maak ten aan het gevecht een einde. De vol gende dag kreeg het slachtoffer, dat zich in een ziekenhuis had moeten laten be handelen .bezoek van de man van Berthe, die beleefd zyn verontschuldigingen kwam aanbieden. „Myn vrouw heeft u verwisseld met' myn werkeiyke vriendin", zei hy „en ik ben bereid de financiële consequenties daarvan te aanvaarden". De rechter dacht daar anders over en liet Berthe voor de balie komen. Hij ver oordeelde haar tot twee maanden ge vangenisstraf voorwaardelijk en gaf Berthe de dringende vermaning mee naar huis van die andere vrouw met de blauwe mantel af te blijven. In Nederland spreken wij van Ome Jan, maar in het Frans heet de lom merd Ma Tante. In Ma Tante zit tegen- voordig ook al de klad, want de Bank van Lening In Parijs, die vlakbij de Champ9 Elysées een filiaal heeft, kan alleen nog maar het hoofd boven water houden met subsidie van de stad Parijs, 1.125.00 franc in 1964 en 1.000.000 ln 1965. Vroeger kon men bij Ma Tante met alles terecht, maar dat is afgelopen. Wie destijds zijn auto in de wintermaan den niet gebruikte, bracht de wagen naar Ma Tante, want daar was de stal ling goedkoper dan bij een garage. En wie in de winter naar het warme zuiden trok, liet zijn meubelen naar de lom merd brengen, waar ze veiliger en be ter werden bewaard dan bij een meu belopslag. Tegenwoordig pakt Ma Tan te geen auto meer aan, ook al staat hij gloednieuw voor de deur. Meubelen ne men veel te veel plaats in en daar wordt ook ai geen voorschot meer op gegeven. Wat Ma Tante nog aanpakt zijn juwe len, goud of zilver, kleine schilderijen, maar ook van dat spul puilen alle berg- kasten uit. DJAKARTA Luitenant-generaal Soeiiarto heeft namens president Soe- karno de recente overstromingen op Ja va tot nationale ramp verklaard. Hulp en schadevergoedingsprojecten zullen door de regering worden gefinancierd. Volgens de jongste officiële cijfers ver loren bij de overstromingen, als gevolg van het buiten zijn oevers treden van de Solo, honderddrieëntwintig personen Naar schatting een miljoen mensen, met inbegrip van een half miljoen inwo ners van Solo, raakte have en goed kwijt. Velen weigerden hun bamboehutten te verlaten uit vrees dat hun schamele be zittingen zullen worden gestolen. Ruim vijfduizend woningen ln de omgeving van Solo zijn door het water met de grond gelijk gemaakt. Een groot aantal andere is zwaar beschadigd. In de plaats zelf zijn tienduizend behuizingen ver woest. In het gebied van Wonogiri sloeg het water vier grote bruggen weg. De dijk van de Bengawan, bij Solo, -verd over een lengte van tweehonderd meter weggespoeld. Ongeveer veertienduizend hectare bouwland staan onder water en bfjna driehonderd stuks vee is verdron ken. Teams van het leger zijn naar de plaats van de ramp gegaan om herstel werkzaamheden te verrichten. In het afgelopen weekeinde trof een overstroming de streek Bantoel bij Djok jakarta op Mldden-Java. Hierbij verdron ken vijftien mensen. Vijfenzeventigdui zend personen werden dakloos. Er zou den bij deze overstroming duizenden stuks vee verloren zijn gegaan. Vele rijstvelden staar, onder twee meter hoog water. Ook bij Patjitan, op Oost-Java, heeft het water huisgehouden. Na hevige re genval brak het door de rivierdijken en stortte zich op het land. Achttien men sen kwamen hierbij om: er werd veel schade aangericht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 9