caballero SeftzidóeSoivicmt Clay-Chuvalo toch op t.v.? anders dan andere amiHini Vanavond in de ether moord aan de bron TELEVISIE RADIO PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT WOENSDAG »0 MAART I960 C.H.U. blijft een raadsel \/f r. BEERNINK had gelijk, toen hij dezer dagen constateerde, dat van de vijf grotere politieke partijen zijn Christelijk-Histori- sche Unie de enige is, die met enig plezier op de uitslag van de Staten verkiezingen kan terugzien. Hij heeft ook gelijk, als hij erover klaagt dat de zure druiven som mige politici de laatste dagen tot opmerkingen verleid hebben die niet te bewijzen zijn. Bijvoorbeeld, dat de C.H.U. in het parlement met opzet verdeeld stemt, om op die manier de kool en de geit te sparen, zodat iedereen te vriend gehouden wordt. Maar wie mr, Beernink op deze punten gelijk geeft, kan het toch een raadsel blijven vinden, waar om nu uitgerekend de C.H.U. aan de stortbui van de 23ste maart ontkomen is. Met de theorie van „een duidelijke afwijzing van het beleid-Cals" komt men er ook niet. Op vele punten staat de C.H.U., zoals in het parlement metterdaad bewezen is, namelijk pal voor het beleid-Cals, al is het dan zo dat in de toelichting op het „ja" meestal een scheutje van de oppositiedrank gegoten wordt. OOK gaat het niet op, te stellen, dat de C.H.U. haar stemmen winst te danken heeft aan een duidelijke koningsgezindheid. Goed. er mogen om die reden wat P.v.d.A.'ers zijn overgezwaaid, als het aankomt op trouw aan Soest- dijk doen de anti-revolutionairen bepaald niet voor de christelijk- historischen onder. Ergens moet de groeiende popu lariteit van de C.H.U. toch wel verband houden met het feit, dat ze een aantrekkelijk rustpunt is voor Nederlanders vrij groot in aantal die bezwaar hebben tegen uitgesproken kleuren. Hoe wel dit bepaald geen vooropgezette tactiek behoeft te zijn: de C.H.U. hangt dikwijls net tussen ja en neen in. Leidende christelijk-historischen om roe peor respondent onderschrijven het nut van een partij op positief christelijke grondslag en ze hebben, gematig- Hilversum. Gisteravond i* de pro- de. belangstelling voor de oecume- j granunaleidiiiK van de B.B.C.-televisie nische gedachte. Maar ze zijn bang plotseling teruggekomen op haar beslis- him vingers aan een heet ijzer te sing aandacht te besteden aan de branden bij elke poging die er ge- boksmatch tuasen caudu» ciay en daan wordt om tot enige georgani- j George chuvaio. seerde eenheid te komen met an dere confessionele partijen. De C.H.U. heeft bezwaar tegen het beleid-Cals, maar ze blijft uitermate vaag, wanneer het aan komt op het formuleren van een alternatief. Dan staat wel vast, dat mr. Beernink c.s. niet veel moeten hebben van de pogingen van de V.V.D. om de tegenwoor dige regeringscoalitie met grof ge schut te breken. Nog altijd is het „moet dat nu zo?" de meest type rende stemming van de politieke vrienden van wijlen Tilanus senior. De christelijk-historischen zijn lie ver mild bedroefd, dan fel veront waardigd. Zelfs op het terrein van de omroeppolitiek, waarvan in de C.H.U. blijvend gedacht wordt, dat ze in feite het enige breekpunt bij de kabinetsformatie van het vorig jaar is geweest, ook al werd er een wat meer principieel gor dijntje voor gehangen. ATUURLIJK hebben de kiezers het recht om een partij die zich zo opstelt als de „ware Jacob" uit te roepen. Het enige wat we ons afvragen is, wat het grote aantal randkiezers dat mr. Beer nink zo allengs achter zijn vaandel gekregen heeft, zal gaan doen. wanneer er nu wel werkelijk een keuze gemaakt moet worden. We Lebben zo'n idee. dat bij het éne getij dan wel weer een groep de richting van de Partij van de Arbeid zal inzwaaien en bij een ander getij een andere groep V.V.D.-waarts. Het moeilijkste ligt de situatie misschien wel voor anti-revolutio nairen die om de één of andere reden besloten hebben christelijk- historisch te stemmen. Wat hen bezielde en wat zij te zijner tijd weer zullen gaan doen, valt moei lijk te achterhalen. Dit is dus met recht een onderdeel van het raad sel van de Christelijk-Historische Unie. N* Nieuwe wegen OP de fewtvergaderliig van het N.V.V. heeft voorzitter Kloos een paar proble men aangesneden, die men zou mogen zien als een voortekin. dat de grootste der Nederlandse vakcentrales allengs over tuigd geraakt ls van de noodzaak om nieuwe wegen te bewandelen. We willen dan vooral wijzen op de drie volgende belangrijke uitspraken: 1) Op korte termijn moet geprobeerd worden van de Stichting van de Arbeid het odium weg te nemen dat dit topor gaan van het bedrijfsleven er alleen is om zich bezig te houden met de loonpoli tiek. Ze moet zich meer inlaten met de structurele aanpassingen in de maatschap- pil. met omscholingsproblemen, de positie van de werknemer in de onderneming, met modernisering van het personeelsbeleid. 2) Nu de automatisering de werkgele genheid in de industrie straks gaat beper ken. moet de vakbeweging om haar in vloed te kunnen behouden verder in de dienstensector binnendringen en de be ambten tot een hogere organisatiegraad weten te brengen. De heer Klaog sluit niet uit dat de vakbeweging door haar massaliteit en structuur hier kansen mist en. los van ..6tatusgevoelen9" bij de beambte, aantrekkingskracht te kort schiet. 3) Uit Ideële en praktische overwegingen zou men de vraag moeten opwerpen of de historische verdeeldheid van de vakbewe ging (N.K.V. en C.N.V. naast N.V.V.) op de duur wel noodzakelijk, gewenst en houdbaar ls. Bundeling van krachten en nieuwe samenwerkingsverbanden, kunnen heilzaam en haalbaar zijn. Inderdaad zijn het nieuwe wegen, die de N.V.V.-voorzitter, aIdU6 sprekend-, ont^ 6luiten wil. Wat hij voorstelt, komt niet neer op verrassende ontdekkingen, inte gendeel: het betreft vrijwel allemaal brandende problemen die al geruime tijd In vele kringen boeiende discussiestof vormen. Wel valt op. dat de N.V.V.-voor- zitter vrij dringend oproept om nu eens niet langer over de mogelijkheid en aan wezigheid van nieuwe wegen te praten, maar daadwerkelijk te proberen of de tijd al rijp ls die nieuwe wegen in te slaan. Winstpunt want een positief geluid, is, dat de heer Kloos daarbij in alle geval len de noodzaak voor zijn vakcentrale erkent om ook verder te lopen op paden die eerlang kunnen blijken doodlopend te zijn. In gesprekken met N.K.V. en C.N.V. moet het N.V.V. zich niet de pre tentie aanmeten van een soort van .moe derhuls" te zijn; bij de propagering van de vakbeweging in de dienstsector zal niet mogen worden uitgegaan van schuld bij de ongeorganiseerden: voor -t opkalefate ren van de Stichting van de Arbeid zullen ook de vakcentrales bereid moeten zijn met ander materiaal te werken dan ze tot nog toe bij voorkeur hebben gedaan. Over deze zaken praten is natuurlijk een stuk gemakkelijker dan met de uit voering ervan beginnen. Maar we zullen de heer Kloos niet de verdienste ontzeg gen van een betekenisvol aandeel in het opstellen van een werktekening. Een stuk. dat voor het aanleggen van goede, nieuwe wegen altijd onmisbaar ls. Nieuw hoogtepunt voor Slavenburg ROTTERDAM (ANP) De resulta ten van de N.V. Slavenburgs bank heb ben in 1965 (40e boekjaar), blijkens het verslag, een nieuw hoogtepunt bereikt. Zowel het balanstotaal als het winst cijfer nam niet onaanzienlijk toe. De toevertrouwde middelen stegen met 22 procent van 298 miljoen tot 362 miljoen gulden. Het aandelenkapitaal werd door de twee procent uitkering in agio- delen gebracht op 23,5 miljoen gulden (23.0 miljoen gulden). Voorgesteld wordt een dividend tien procent, waarvan twee procent ln agio-aandelen (geheel onv.) alsmede ter gelegenheid van het 40-jarige bestaan extra-dividend van één procent in co tanten. De Eurovisiepartners wezen de B.B.Q- mensen op het feit dat het hier om een wereïdtitelgevecht gaat. Het feit. dat Chuvaio nu de uitdager was (i.p.v Ferrell) deed niets ter zake. De B.B.C. wees echter een kostbare relayering via de kunstmaan Early Bird af en gaf in Toronto opdracht een beeldband van de wedstrijd per vliegtuig naar Londen te zenden. Deze beeldband wordt in de loop van de middag verwacht en zal, Indien de kwaliteit goed is, via het Eurovisienet worden doorgezonden naar Nederland, Duitsland en België. Aan gezien de B.B.C. over een ander beeld lijnensysteem beschikt, zal de beeld bandkopie waarschijnlijk toch sterk in kwaliteit verliezen bij de ontvangst in de Europese landen. Vanavond om 7 uur zal de AVRO aan de hand van het via het Eurovisienet op genomen materiaal beslissen of alsnog tot uitzending op Nederland I zal kun nen worden overgegaan. De uitslag van de strijd ls overigens bekend: Clay won op punten. Emotionele reacties op tv-rubrieken (Van onze omroepcorrespondent HILVERSUM. De Nederlandse Vereni ging voor Radio- en Televlsleonderzoek houdt op vrijdag 22 april een algemene ledenvergadering te Hilversum. Na een huishoudelijke bijeenkomst volgt er om 11 uur een referaat van prof. dr. Danbt over emotionele reacties op het t.v.- programma „Zo Is het". De Inleider bespreekt hoe men extreme uitlatingen op een controversieel pro gramma kan onderzoeken. De sociologen van NRU en NTS behandelen het kijk onderzoek naar „Zo is het". In het mid daguur bespreekt de hoofdredacteur van de NTS-joumaal. de heer D G- Simons de emotionele reacties op het t v.-nieuws. Hij doet dit o a. aan de hand van beel den waarin niet uitgezonden nieuws- fragmenten van de Eurovisie-nieuws uit wisseling worden getoond. De sociologen behandelen vervolgens de structuur en dynamiek van het Joumaalpubllek. Over belde onderwerpen zal een discussie wor den gehouden. Nederlands jurylid voor Prix Italia HILVERSUM. De heer D. J. Klompsma, hoofd van de radiosectie van de VPRO, zal de Nederlandse Radio Unie vertegen woordigen ln de Jury voor de hoorspel- Inzendingen voor de Prix Italia, die in september wordt uitgereikt. Omdat Nederland in deze sectie zitting in de jury heeft kan geen Nederlands hoorspel worden ingezonden. Wél ligt constante kwaliteit Toneelspeler en TV-acteur Erik Plooyer 25 STUKS t 1.50 - EEN LAURENS PRODUKT Gemiste kans DL ..James Bond", geheimagent zonder rustpauze NCRV-documentaire „Ik geloof het gewijd aan de onkerkelijkheid. was niet van het belang dat wij bij een zo belangrijk onderwerp verwachten mochten. Natuurlijk, in nog geen drie kwartier kan een dergelijke stof niet uitputtend worden behandeld maar we geloven dat samensteller Leo Moen een verkeerde methode koos. Gevolg wellicht van het feit dat hij en zijn omroep bij J het aangesneden vraagstuk „partij" zijn. Niet dat dit hem verhinderde om de niet-kerkelijken. zijn tegenstanders, eer- lijk aan het woord te laten. Maar het logische vervolg dialoog waar argu- A p ment tegen argument wordt afgewogen L>lOSCOOT)SUCCGSSGlX VCtTl werd niet gekozen. De „kerkelijken" James Bond heeft de laatste jaren geïnspireerd tot een soort cultus. Men ziet Bondpakken, Bond- hoeden. Bondjassen en zelfs Bondpistolen voor diegenen, die hun idool compleet met Bondgrijns eens helemaal willen imiteren. Geen wonder ook, want in zijn films verovert Bond niet alleen schijnbaar moeiteloos de meest uiteenlopende vrouwen die echter allen één ding gemeen hebben: schoonheid maar hij neemt het tevens met de grootste zelfverloochening op tegen misdadigers, die letterlijk en figuurlijk voor niets staan. Hoe is dit fenomeen eigenlijk ontstaan? Met zijn geestelijke vader, de inmiddels overleden Ian Fleming zelf een ex-geheimagent heeft de Amerikaanse documentarlst David L. Wolper een gesprek over de oorsprong. Als illustratie worden enkele fragmenten uit de films „From Russia with love". „Dr. No", „Goldfinger" en „Thunderball" vertoond. (Nederland I, 21.00). town. Mit 'nem Kuse vor der HauatUr fing's an. Strawberry fair, Clickety clack. Ay moriria. Valencia. The near ness of you. The high and the mig-htv. Blues in gold. He.-e's Pete. Rugolo meets Shearing King Porter stomp en Jfa! Nieuws. 19.40 Amui Openb kunstbezit. 20.30 Kamermuziek. 21.5 graatje 32.00 Nieuws. RUSSEL Frans <4S4 i muziek. 20.00 18.30 Nwe 4 ,r ln dit progTamma troffen daarvoor te veel de „dagsluiterstoon". Tegen die toon hebben wij geen enkel bezwaar, maar in dit verband leek ze ons mis plaatst. Omdat we niet geloven dat op deze wijze een werkelijke communicatie met de niet-kerkêlijkén tot stand kan komen Een "gemiste kans dus het in de bedoeling twee muziekwerken Mieke Bos en Maxim'Haniel blijven'1 in t veleer: „The great waltz" laten meedingen. Als waarnemer v de inzendingen van de muziekwerken treedt op de heer A. de Beer, chef al gemene zaken van de Muziekafdeling NRU. Het bestuur van de NRU zal tijdens de algemene vergadering van de Prix Italia worden vertegenwoordigd door mr. W. J. A. Wagenaar. lid dage lijks bestuur voor programma-aangele genheden. Franse reportage vanaf booreiland „Huwelijksvoorwaarden" schattig doen. Verschrikkelijk schattig. Om er naar van te worden. Dan bevalt ons „De methode Wanninger" toch beter. Zelfs wanneer het als gisteren een zwak- w ke aflevering betreft. Vg. In de K.R.O.-reeks „Bioscoop successen van weleer" wordt vanavond de film „De onsterfe lijke wals" („The great waltz") over het leven van de componist Johann Strauss vertoond. De regie is in handen van niemand meer of minder dan de beroemde Franse cineast Julien Duvivier, die voor de oorlog werkstukken als „La charette fantöme", „Carnet de bal" en „Pépé de Moko" afleverde. Vlak voor de tweede wereldoorlog zocht hij zijn toevlucht in de Verènlgde Staten en maakte er films als „The great waltz" en „Tales of Manhattan". Terug in zijn geboorte land Frankrijk regisseerde hij onder andere „Marie-Octobre" en de bekende „Don Camillo". In de hoofdroLlen van „De onsteWelijke wals": Luise Rainer, Miliza Korjus en Fernand Gravet. (Nederland II, 20.25). Orkest en koor NRU naar Besancon HILVERSUM. Op uitnodiging van de organisatoren zullen het Radio Filhar- monlsch Orkest en het Groot Omroep- J koor van de Nederlandse Radio Unie deelnemen aan het 19de muziekfestival van Besancon. dat van 3 tot 15 septem- ber wordt gehouden. Het is de eerste keer dat een Nederlands orkest en koor J deze vererende uitnodiging ontvangt. Van onze omroepcorrespondentj HILVERSUM. In een rechtstreekse uit zending. die de NTS zondag 3 april van 14,00 tot 14.40 uur op Nederland I overneemt, zal de Franse t v een repor tage geven van het Imponerende werk art/'tr^ute In het bekendp Théètre Municipal tune-guy«ine een van de grootste R«anrnri oppft het. Radio Filharmm booreilanden ter wereld, die voor de Franse kust ligt. Frans van Houtert voorziet de uitzending van commentaar. Tv-forum over relletjes bij huwelijk (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM. Naar aanleiding van de oorzaken van en de reacties op de rel letjes bij het huwelijk van prinses Beatrix houdt de NCRV-t.v. woensdag avond 6 april een forum, waarbij dit (Van ter sprake zal komen. Het programma HILVERSUM. Gedurende het komende weekeinde worden in de Diekman Sport- hal te Enschede de Nederlandse kam- pioenschappen keurtumen voor dames gehouden. Van het laatste gedeelte van de finales kan men getuige zijn via een rechtstreekse beeldreportage, die de NTS - zondagmiddag van 15 30 tot 16-55 uur op Nederland I uitzendt. Ab. Goubitz verzorgt het- commentaar en Herman Kuiphof de televisieregie. Besangon geeft het Radio Filharmonisch Orkest op 8 september een concert met J solistische medewerking van de pianist Géza Anda Dirigent is Vladimir Ko- joukharov. die in 1964 deelnam aan de Internationale Dirigentencursus van de NRU. Er worden ook nog concert gegeven op 10 en 11 september o. Jean Foumet Turnreportage uit Enschede algemeen gerekend tot de zi1 het goede veelschrijvers. Georg Philipp Telemann Bach de gewoonte voor elke feestelijke gelegenheid een nieuw werkje te componeren. Was het feest afgelopen, ging de compositie de stoffige kast ln en kwam er zelden of nooit meer uit te voorschijn. Dat nooit meer ls het geval met de „Markus-Passion" van Telemann. De oorspronkelijke partituur werd namelijk niet meer in zijn geheel teruggevonden. Dirigent Kurt Redel construeerde uit de door hem ontdekte partijen een bruikbare partituur, die zijn première beleefde op het muziekfestival van Montreux in oktober 1963. Het werkje oogstte veel bewondering en vanavond is het te beluisteren in een uitvoering van het Radio Kamerorkest onder leiding van Kurt Redel. Solistische medewerking onder anderen van Aafje Heynis, alt; Elisabeth Grummer, sopraan, en Leonard Hokanson, klavecimbel. (Hilversum I, 20.25). ze man in Keulen: 20.35 Bioscoop successen van weleer (VI): De on sterfelijke wals (The great waltz), speelfilm. NTS: 22.05 Journaal. mroepcorrespondent Liturgische kalender DONDERDAG 31 maart: Mis de dag. Omnia. Paars. .„1 toch nog dat de motorboot op de golven 4 door ngaio marsh Hij kwam terecht op het achterschip t de passagiers, viel de Die vervloekte treden, dacht hij, die vervloekte treden. Toen hij bijna beneden was, zag hij zijn doelwit, een donkere, door de afstand vertekende, vage gestalte, die in het flauwe licht van het eta- lageraam van miss Cost al laverende zijn weg zocht. „Pender zal wel een kaars of een zaklantaarn hebben." dacht Alleyn. Hij zag nog steeds het licht van die andere zaklan taarn: een smalle, verschietende lichtstraal. Naar de steiger, dacht hij. Hij gaat naar de steiger. Daar beneden waren de lichten van de deinende motor boot die in het donker op de golven danste. Eindelijk had hij de voet van de trap bereikt. Hij stond nu In het zeewater dat hier en daar tot aan zijn enkels reikte. Het gebulder van de branding was oorverdovend. De wind sneed zijn adem af en vulde zijn ogen met tranen. Toen hij de steiger bereikt had, moest hij zich bukken en met zijn linkerhand de weg zoeken, terwijl hij in zijn rech terhand de nog altijd brandende zaklantaarn van Fox voor zich uit hield. De golven sloegen hem in het gezicht. HIJ had terrein gewonnen. De ander liep even- hij gebogen en had ook een zaklantaarn. De af stand tussen hen was nu geen tien meter meer. De scheepslichten waren vlakbij en trilden toen de boot tegen de steiger sloeg. De gedaante stond stil. wachtte het juiste moment af. Een zaklantaarn scheen door de regen, de licht bundel zwenkte en Alleyn keek midden ln het licht. Hij boog zich en liep door, half versuft, maar zag banken banken heen en sloeg met zijn hoofd tegen dere bank. Zo hing hij daar, terwijl de motorboot onder hem scheen weg te zinken, en toen viel hij tussen de banken op het schommelende dek, hul peloos en snakkend naar adem. Hij had zijn za- lantaarn verloren en lag ln een volkomen duister. Even moest het wolkendek uiteen zijn gescheurd want hij zag sterren die draaiden en wentelden Het dek rees weer en nu zag hij de hotelramen op doemen. Ze leken te gloeien, en hij dacht: Het licht is weer aan. En opeens was hij weg. Toen hij zijn ogen weer opende dacht hij verwonderd: was ik daarjuist even bewusteloos? Maar hij hoorde de motor en voelde het gedreun van een schroef die als dol boven het water draaide. Hij greep zich vast aan een bank en kwam op zijn knieën over eind. Hij kon nu zijn tegenstander zien, vaag zicht baar in het licht van de stuurhut, met de rug naar hem toe. worstelend met het stuurwiel. Een grote golf sloeg over hem heen. De verlichte ra men aan de kade van Portcarrow doemden op en verdwenen weer. Alleyn kroop naar voren tussen twee rijen banken door. zich onder het lopen stevig vasthoudend. Zijn voeten gleden telkens uit. Hij viel en met moeite slaagde hij erin zijn schoenen en sokken uit te trekken. Zijn hoofd werd weer helder, maar deed verachrikkelij pijn. De motorboot was nu halverwege, ten prooi aan de golven, en werd meedogenloos heen en weer geslin gerd. Hij dacht: die boot haalt het nooit en pro beerde zich te herinneren waar de reddingeboeien waren. „Wist die ander, worstelend met 't stuurwiel, dat hij aan boord was? Hoe was de motorboot van de steiger losgekomen? Waren de meertouwen losge gooid terwijl hij bewusteloos was? En wat moest hij doen? Goed oppassen", dacht hij en zijn ge zicht vertrok van pijn. Zijn ogen staken. De motor boot sloeg half om en maakte water. Hij dacht; „Dat is het einde het water spoelde om hem heen. De ijzeren poten van de bank sneden in zijn handen. Hij klampte zich vast, bijna in verticale positie, en voelde hoe het water hem dreigde mee te sleuren. Het was afschuwelijk. Het dek kantel de. Eén eindeloos moment werden ze door de zee overspoeld, maar toen vond de boot zijn evenwicht terug. Het eerste wat hij zag. was de rug van de man aan het roer. Er rolde iets tegen zijn borst. Hij maakte zijn linkerhand vrij om te voelen wat het was. De zaklantaarn. De straatlantaarns langs de kade leken vreemd dichtbij. Op hetzelfde ogen- bLik viel de motor uit. Met moeite kwam hij over eind en liep naar voren. Hij was nu dichtbij de gedaante aan het stuurwiel. Daar was de steiger. Ze waren van koers veranderd en de motorboot schudde en schommelde. Zijn linkerhand sloeg te gen de achterkant van de bank. En de gedaante aan het roer werd door de lichtbundel van de zak lantaarn verlicht. De ander draaide zich om. Maine en Alleyn keken elkaar aan. Maine stormde de stuurhut uit. De boot werd hoog opgetild, kantelde en dook met de boeg het wa ter ln. lleyn werd verblind door vloed van zout water. Toen hij weer kon zien, zag hij Maine bo venop de reling. Een fractie van een seconde doemde hij ln het schijnsel van de kadelampen op als een reusachtige gedaante. Toen liet hij zich even in zijn knieën doorzakken en sprong over boord. (Wordt vervolgd Donderdag VARA: 14.30 Voor James Bond. (Sean Co\ om stoom af te blazen" bij gangsters of een mooie vrouw het hoofd op hol te brengen. (Nederland I, S1.00). Hedenavond NEDERLAND I NTS: 18 30 Teleac De Attische tragedie. 19 00 Nieuws lri het kort: 19.01 Klaas Vaak: 19.05 Franse les i les 26 en herhaling van les 25). AVRO: 19.35 Shindig, tie nershow. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht AVRO: 20.20 AVRO's Televizier; 21.00 James Bond: Ge- helmagent 007, documentaire film. 21.45 Danstest '66 voor de provincie Utrecht. NTS: 22.25 Journaal. AVRO 22.30 Wereldkampioenschap boksen. Hedenavond HILVERSUM I (402 m> - NCRV: 18.00 Jazzmuziek. 18.10 Spectrum: 18 30 RVU Dichters van heden 19 00 Nieuws en weerpraatje; 19.10 Radiokrant; 19.30 Stereo: Lichte orkestmuziek 19.50 Wereldpanora ma; 20.00 Bekende strijkorkesten; 20.25 Stereo: Marcus Passion, Tele- man, bew. Kurt Redel (opn.); 22.15 Avondoverdenking; 22.30 NNieuws: 22.40 Koorzang met orkest (gr): amusementsmuziek. 22 50 Pedagogische etherleergang. 23.20 Gram. muz. 23 35 Stereo: Elektr. muziek. 23.55 Nieuws. HILVERSUM I (298 m.) VARA: 18.00 Nieuws: 18.35 Actualiteiten; 18.20 Uitzending van het Politiek Gereformeerd Verbond: Na de strijd Spreker: de heer p. Jongeling, lid van de Tweede Kamer; 18.30 Dans- orkest en zangsolisten; 19.00 Voor de kinderen; 19.10 Stereo: Meisjes koor; 19.30 Artistieke Staalkaart; 20.00 Nieuws ;20.05 Trammelant in Loeren aan de Hor. gevarieerd pro gramma; 21.00 Socialistisch com mentaar; 21.15 Licht orkest; 21.40 Het compromis, klankbeeld t.g.v. 't 60-jarig bestaan van het N.V.V. 22.30 .Nieuws; 22.40 Actualiteiten: 22.50 Gr am.. 23 55 Nieuw6. RADIO VERONICA (192 m) - Van 18 00 tot 20 00 uur. vlak voor het hele uur nieuwsberichten - 18 00 Veronicas mkebox. gezellige muziek. 19 00 Joost mag het weten; Hot Honderd USA. 20.00 Klass. verzoekplatenprogr., 22 00 Populaire muziek. 22 15 Leer dansen. 22.30 tot 1.00 Gram. muziek. DRAADOMROEP (4e lijn) van 18-20 u Moulinet. Plapperm&ulchen. Eislauf sel. Der Vogelhkndler, G'schic-hten aus dem Wiener Wald. Bravo Torero. Te voy llamando. Soplaa. Sie will nicht blumen. I aaw a conutry boy, Let'e face the music and dance. Lonesome ïziek, 1.00 Gevar. muziek 0.15 Kaï ENGELAND BBC rl50o i Gevar. progr., 22.40 Danfi Donderdag HILVERSUM I (402 m.). KRO: JU 7.00 Nieuws; 7.10 Het Levende 4 Woord; 7.15 Lichte grammofoonmu- *1 ziek (Om 7.307.32 Nieuws; 7.45 Wegeninformatie); 7.55 Overweging 8.00 Nieuws; 7.10 Lichte grammo foonmuziek (8.308.32 Nieuws); 8.40 Voor de huisvrouw; 9.35 Wa terstanden; 10.00 Aubade: licht ge- varierd muziekprogramma 11.00 Voor de zieken; (Om 9.4010.00 Schoolradio). VPRO: 1.45 Zang (opn.); 12.10 Leven op het land, ge sprek; 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws, 12.40 Deze week, praatje; 12.45 Ac tualiteiten; 13.00 Berichten; 13.05 Stereo Promenade-orkest en solist: amusementsmuziek; 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Lichte orkest muziek (gr.); 14.30 Pianorecital: moderne muziek; 15.00 Bijbelover denking; 15.30 Samenzang: geeste lijke liederen; 16.00 Omroeporkest en solist: moderne muziek: 16.35 Stereo: Vocaal ensemble: gewijde muziek; 17.00 Voor de jeugd; 17.15 Finse volksliedjes (opn.); 17.30 Lich te gram. muziek. 17.50 Sportrubriek. HILVERSUM II (298 m.). AVRO: 7.00 Nieuws; 7.10 Ochtendgymna stiek; 7.20 Lichte grammofoonmuz.; VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws; 8.10 Lichte grammo- foonmuziek; S.45 Morgenwijding; 8.55 Grammofoonmuziek; 9.00 Ope ramuziek (gr.); 9.40 Lichte gram mofoonmuziek; 10.00 Voor de kleu ters 10.10 Lichte grammofoonmu ziek; (om 11.00 Nieuws). 12.00 Ama teurs musiceren: 12.27 Land- en tuin bouw; 12.30 Pianospel: amusements muziek; 13.00 Nieuws; 13.10 Actua liteiten; 13.30 Licht ensemble met zjpigsoliste13.55 Huishoudelijke zaken .praatje voor de huisvrouw; 14.10 Howland in Holland .gevari eerd programma (herhaling); 15 20 Stereo: Radiokamerorkest met Bel gisch klarinettenkwartet: klassieke m moderne muziek; 16.00 Nieuws 16.02 Kurt Tucholsky, de man met de vijf narr.en, literair klankbeeld; 16.25 Stereo: Cello en piano: mo derne muziek; 17.00 Voor de jeugd. HILVERSUM III. (2-10 m.). FM- kanalen. NRU/VARA: 9.00 Nieuws; 9.02 Gevarieerd muziekprogramma met tips, actualiteiten en losse op merkingen (10.00 en 1.00 Nieuw 12.00 Nieuws; 12.02 Actualiteiten; 12.05 Lichte grammofoonmuziek; 13.00 Nieuws, 13.02 Actualiteiten; 13.05 Amsterdamse Politiekapel; 13.30 Country and Western Music; 1-1.00 Nieuws; 14.02 Actualiteiten; 14.05 Licht platenprograir.ma en tips voor de vrouw; 15.00 1 ieuws; 15.02 Actua "iteiten15.05 Promena de-orkest en zangsoliste: Opera- 1 operettemuziek; 15 40 Lichte gr an mofoonmuziek: 16.00 Nieuws; 16.02 Actualiteiten; 16.05 Zorro: program ma voor tieners; 17.0(1 Nieuws. 17.02 Actualiteiten: 17.05—18.00 Geva rieerde gram muziek. RADIO VERONICA '192 mtr) - 7 01 Ook goeiemórgen. 9 00 Muziek terwijl i werkt. 10.00 Koffietijd met Tineke. 11.00 Verzoekpl. pro gr voor de huisvrouw. 12 00 Lunchmuziek. 13 00 Gevar. progr., 1315 Vervolg lunchmuziek. 14 00 Van concertzaal tot Jukebox. 15 00 Voor de zieke vrienden van Veronica. 1600 Gezellige muziek voor jong en oud. 17 00 Intem. muziek. 1715 Favorieten- express. een teenertoptuneparade. BRUSSEL Ned. (324 m) 1203 Nwe S:am. platen, 13.20 Kamermuziek. 15. mus. muziek. 17.15 Lichte muziek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 2