Gregoriusblad
Hollywoodproducer Mike Andrews
gaat Holland per radio en t.v. verkopen
DE ONBEKENDE PILOOT
1''
sir
Nero en het Bobo beeldje
VRIJDAG' 4 MAART 1966
DE LEIDSE COURANT
PAGINA 11
DAG IN - DAG UIT - DAG IN - DAG UIT - DAG IN - DAG UIT
Haagse
Ritzbar
lanceerplaats
voor
vaderlandse
vreugde
Bolknak verslindende Hol
lywood-producer Mike An
drew (in Praag geboren,
„jongen, dat was de eerste
grotefamilieproduktie") is
naast een verdienstelijk
whiskydrinker, ook nog
een stille, vriendelijke
doordouwer. Dat heeft hij
eerst twaalf jaar lang be
wezen in Amerika, waar
hij met blozend gezicht,
malende kaken en een i
schurende tongval sterren
als Stan Kenton en Perry
Como aan de showhemel
prikte. En passant maak
te hij ook een handvol
films en televisieprogram-
ma's, die hij achteraf
met verrukkelijke beschei
denheid omschrijft als
„nuttige vingeroefenin-
gen". „Showbusiness", zegt
hij, „is een kwestie van
durf. Voornamelijk durf.
Als je talent hebt, is dat
natuurlijk meegenomen,
maar denk in hemelsnaam
niet. dat die zangers en
filmsterren mensen van
een andere planeet zijn.
Neem van Mike aan. dat
ze gretig toehappen als je
ze maar een lekkere, dikke
koek voorhoudt. Heus. dol
lars doen wonderen."
>like ziet het al helemaal voor
zijn altyd stralend pretoog.
..Straks, als het «eer wat beter
wordt", roept hjj, „Kaan we met
de ^ele show naar Scheven!»-
Ken. Lekker op het strand of op
een terrasje. Ik denk er ook
gramma's midden op het Bui
tenhof op te nemen. Dat Kccft
tenminste sfeer, dat I» Besneden
koek voor de Amerikanen".
Als de showzaken straks lopen,
wil Mike vervolgens een lucht
brug voor Nederlands talent
creëren. „In de States is echt
nog wel plaats voor een goede
zanger", meent hij. „maar een
orkest stamp ik niet weg. Dat
komt door die miserabele vak
bonden. die maken de hele
showbusiness kapot. Die bedin
gen prijzen voor musici, die
geen producer meer kan opbren
gen. Maar één zangeres w
ik er nog wel tussen. Daar draai
ik mijn hand niet voor om".
Doopceel
En inderdaad: als Mike Andrew
dat gezegd heeft, houdt hij zijn
handen doodstil. Terzijde kijkt
Ritzbareigenaar Bortas intens
tevreden toe. Hij heeft Mike An
drew eerst twee maanden als
innemende klant aan zijn don
kere toog gehad en toen de im
mense Amerikaan in november
zijn kaartje gaf en zei. dat h(j
shows in zijn zaak wilde gaan
geven, heeft hij gelijk het hele
doopceel van Andrew laten lich
ten ..Ik. moest weten, wat voor
vlees ik in de kuip had", zegt
hij, „want je krijgt de vreemdste
vogels in zon bar. Ik heb in
Scheveningen een man meege
maakt. die zich uitgaf voor een
beroemde Amerikaanse filmster
Hij had de duurste suite in het
Palacehotel en de kaviaar
schrokte hjj als boerenkool naar
binnen. Op een gegeven dag was
hij met de noorderzon verdwe
nen en alleen zijn koffers ston
den nog in zijn kamer. In één
ervan zat een vale smoking, die
half door de motten was opge
vreten. In de andere zes koffers
zaten alleen ouwe kranten".
Vreugde
r Mike is ddl
beket
Nederland kennen we zo lang
zamerhand wel. Daarom ben ik
ook niet in Amsterdam gaan zit
ten, want dat lag te veel voor
de hand. Vraag aan een Ameri
kaan. welke Nederlandse stad
hij kent en prompt komt hij met
elk geval aft yellen óp de' Haagse Kttz-bar. n^&lerf vêrtiijf- Sn* *Nederiand do Amsterdamse grachten aan-
Nou, dat nemen we dus van p^imde interviews en schater-1 Op weg naar Ameriki
Mike aan. Zoals we ook op zijn iachen op commando. In Amen- successenMike Andrews
dwingend gezag geloven, dat ka ;ieemt hij zijn shows dan ook \Ell dr en pi
dertig miljoen Amerikanen en uitsluitend met de losse pols op I
Canadezen straks ademloos zul i en datzelfde gaat hij nu ook in Cees Bos.
len luisteren naar Johnny Lion, de lage landen doen. Hij heeft
Trea Dobbs en Ronny Tober daarvoor het olijke oog laten Ellen de Bruyn. want na twee
rlaMhai/cn RMv-hnr U-JI kijjr w
maanden
trokken, oogjes open. oortjes ge- dentie,
spitst. Hij heeft aan alle vader- start
landse bars gezeten en alle
kroegverhalen aangehoord en
aan het einde van die marathon
stond zijn besluit vast: Neder
land wordt de lanceerplaats voor'
zijn radio- en televisieprogram-
Lintwurm
Hoe Mike zich deze procedure
heeft gedacht? Dat is een uiterst
simpele zaak. Hij haat televisie
studio's, heeft een hekel aan ge
regisseerd applaus, aan uitge-
der gevorderd dan
aar hij vandaag beetje", dat hij nu met ge-
zijn draadloze lint- |);,ste trots door zijn conversatie
wurm. strooit. „Het Amerikaanse pu-
i bliek", zegt Mike Andrew, „heeft
Hoe het precies gaat worden, i een diepe, bijna sentimentele
weet hij zelf niet, want hij is verering voor Europa. Ze weten
een minnaar van authentieke er alleen geen bliksem van. Ik
improvisatie. Hij denkt voor- neem alleen mezelf maar bij de
zichtig aan een courante tiener- kop. Ik ben drie keer in Ne
ster, een dame of heer van het derland geweest, maar ik gun-
zwaarder muziekkaliber en een de me de tijd niet om het volk
hooggeplaatst persoon, die wat ie leren kennen. Ik rende naar
fijne dingen over Nederland in de tulpen, ik keek naar de mo-
zijn 'hoorntje werpt. Voor de lens en weg was ik weer. Dat is
rest ziet hij wel. waar het ether-afschuwelijk. Ik ga in mijn pro
schip strandt.. Uit voorzorg heeft gramma ook geen liedjes bren-
hij zich wel verzekerd van de gen over Volendam en bloembol-
hoogblonde Haagse receptioniste len. want dat valse beeld van
ten horen e
Amsterdam ook nog mee
den in Nederland zijn, wa
hoop te beleven valt."
Folklorebrood
Voorlopig neemt Mike Andrew
elke week een nieuwe show op.
Wat zingen, wat praten, wat
lachen. Ziedaar het recept van
zijn folklorebrood. Pianist Cees
Bos fungeert als vleugeladjudant
en Ellen de Bruyn praat de
diverse onderdelen aan elkaar.
Het Is een Redurf plan, maar
Over Mike Andrew zijn de in
formaties gelukkig een stuk
hoopvoller. „Keurige man", zegt
Boris met klem, „grote zaken.
jDie kan een veer wegblazen",
i En dat gaat hij dan gelijk ook
;doen, Mike Andrew. Hij gaat
j Amerika van kust tot kust vol
storten met Hollandse vreugde
..Dit wordt heel leuk",- zegt hij
bij voorbaat „We repete:»»n
niks. we maken geen enkele af
spraak. we gaan frank en vrij
voor de microfoon staan. Ik zal
die jongens in de States voor
goed aan het verstand brengen,
dat die molens en die klompen
flauwekul zijn. Ik laat ze Hol
land ongeretoucheerd zien".
Hij kijkt dwingend het boven
zaaltje van de Ritzbar rond.
vouwt dan de handen en zegt
„Een klein beetje".
Het sl8at nergens op. maar hij
wilde het gewoon even kwijt.
Zoals die radio- en televisie
programma's.
Aardige kerel, die Mike.
Lagere winst
De Schelde
VLI8SINGEN (ANP) In het Jaar
verslag over 1965 van de NV Konink
lijke Maatschappij De Schelde te Vlis-
slngen stellen directie en commissaris
sen voor 5 procent dividend op de pre
ferente In gewone aandelen
bare aandelen en 12'j procent (v.J. 12
procentop de gewone aandelen.
Dit betekent voor de NV Nationaal
Bezit van Aandelen Koninklijke Maat
schappij De Schelde respectievelijk 5
procent en 13 procent (v.j. 12 Vi procent)
dividend. Het batig saldo van de exploi
tatierekening bedraagt 8.513.000 gulden
(vorig jaar 7.530.000 gulden). Aan sala
rissen. lonen en sociale lasten werd cir
ca 37.300 000 gulden betaald. Overeen
komstig het reglement winstdeling werd
in 1965 1.275.000 gulden aan het perso
neel uitgekeerd.
Een overzicht van de resultaten
1965 geeft het volgende beeld: saldo ex
ploitatierekening 8.513.598 gulden (vorig
Jaar 7.530.087 gulden), nagekomen re
sultaten voorgaande jaren 121.378 (vo
rig jaar 151.940 gulden), saldo interest
rekening 1.954.751 gulden (vorig jaar
1.927.959 gulden). De winst voor af
schrijvingen en reserveringen bedraagt
derhalve 10.248.825 gulden i vorig jaar
9.639.874 gulden». Dit bedrag Is als volgt
aangewend: afschrijvingen 6.733.295 gul
den (vorig jaar 6.429.344 gulden), winst
uitkering personeel 1.480.000 gulden (vo
rig laar 1.275.000 gulden), extra divi-
dentf nv nationaal bezit 35.530 gulden
(vorig jaar 35.530 gulden), te verdelen
winstsaldo 2.000.000 gulden (vorig jaar
1.900.000 gulden).
Wilde staking
bij I j tunnel bouw
AMSTERDAM (ANP). Een dertig
tal arbeiders van Cobijt. combinatie IJ-
tunnel, die onderwaterwerkzaamheden
verrichten blijken sinds vorige week vrij
dag in staking te zijn. Het is tot nu toe
een „wilde" staking, want pas vandaag
zouden besprekingen worden gevoerd met
de vakbonden, die tot nu toe ook geen
stakingsuitkeringen hebben gegeven
De reden van de slaking is, dat nu
het gevaarlijke werk op grote diepte ach
ter de rug is het aantal arbeidsuren (3
tot 4 per dagi weer is opgevoerd tot nor
maal en de premies zijn verlaagd, ove
rigens geheel in overeenstemming met de
wederzijds goedgekeurde arbeidscontrac
ten.
l'exas Co
Un Aler
Un Corp
Un Fruit
lui
Woo") worth
KLM
102
Curt Wright
23%
PhllipstJlosU
"33%
29
Down Jonei
2'3
Nutsbedrijven
139.03
"SA 60
411,0
(Von ones muziekredactie
„De eerste aflevering van het
Gregoriusblad verscheen in januari
1876. Sindsdien kon het regelmatig
blijven verschijnen op een paar
oorlogsjaren na (1942-1944). Door
onze voorgangers in stand
gehouden, blijft het naar wij
menen levenskrachtig zijn rol
spelen. Daarvan moge deze
jubileumaflevering getuigen".
Met deze verantwoording opent de
redactie een feestnummer (gedateerd
februari '66) waarin om psychologisch
verklaarbare redenen als hoofdthema
werd gekozen: „Het Nederlands als
muzische taal". Niet minder dan 21
medewerkers psychologen, scheppende
toonkunstenaars, herscheppende toon
kunstenaars, musicologen, literatoren en
linguïsten laten hierover hun licht
schijnen. De hoofdredacteur prof. dr. J.
Smits van Waesberghe schenkt zijn aan
dacht, zéér uitvoerig en zéér grondig,
aan een onderwerp, dat hiermee ten
nauwste verband houdt: „Het motorisch-
ritmische in groepsgebed en cantilatie",
waarna Piet Visser „Het Nederlandse
lied in de Jeugd van het Gregoriusblad"
bespreekt.
Wat Smits van Waesberghe behandelt,
is een onderwerp, streng wetenschappe
lijk van opzet, doch voor de praktijk
van de liturgievernieuwing van bijzonder
actuele waarde. De vraag: aan welke
dienen gesproken teksten en tek
sten mét melodieën te beantwoorden,
willen zij voldoen aan eisen, voortvloeiend
uit karakter en aard van onze Neder-
landse taal?
Om dit te weten is research nodig,
waarin de Nederlander wordt geobser
veerd in zijn uitingen van taal. muziek
en volksdans, ook van het gewone lopen,
wandelen, marcheren, ook in het onbe
vangen kinderspel, tot zelfs in 't wiegen
van baby's door hun moeders.
Verschillende aspecten
Schrijver doet hier reeds een poging
tot onderzoek, een onderzoek dat eerst met
research en studie van deskundigen *n
andere wetenschappen te voltooien. Hij
i neemt hierbij verschillende elementen
I onder de loep. die streng methodisch
nader uitgewerkt zouden moeten worden.
Zo vraagt hij aandacht voor de
endansmotoriek bij het lopen: er blijkt
namelijk een nauwe verwantschap te
bestaan tussen het loopritme van
motoriseh-ritmische taal en taaluitingen.
Vervolgens voor de Yell, staande of
zittende geuit, nochtans steeds én lnter-
nationaal in marcheert em po, terwyi
haar structuur beantwoordt aan het
tweeledige van het marcheren.
Het motorisch-ritmisch spreken be
trekt hij daarna in zijn exposé Het
blQkt, dat spreekwoorden, slagzinnen,
slogans tn bedrijfsreclame, aan bepaalde i
structuurvoorwaarden voldoen, voor-
waarden, die eigen zijn aan het „moto- 1
risch-ritmische" van de taal. De goede
ritmische zegging van (goede) teksten
veronderstelt een goed tempo, maar in
dit opzicht hebben wij te maken met
personen, uie het juiste tempo spontaan
vinden (resp. musici met ongeveer een
vast grondtempo) en personen, die dit
niet in zich hebben. Ook hier bestaat
verwantschap van ritme en tempo in
het lopen en in de muziek.
Indien de vraag wordt gesteld: hoe
kan men op gemakkelijke wijze komen
tot goed ritme bij de zegging van
(goede) teksten door een groep mensen,
dan is te wijzen op de relatie met wan
delen. Ook in het muziekrecitatief (vgl.
Passionen) heeft een ritmisch goede of
slechte tekst Invloed op de componist.
Conclusie
Er is een groot onderscheid tussen
het reciterend zingen van Latijnse en
van volk8taaltekstende eerste volgens
het principe van „alle syllaben even
lang", de tweede volgens het eigen van
het spreken (dit heeft t.a.v. het reci-
tatieve secco tot uitersten geleid).
De Nederlandse cantilatie. Hier doen
zich speciaal bij Nederlanders bijzondere
moeilijkheden voor. Hoe het niét moet,
hoe het wél moet deelt de auteur hier
uitvoerig mede.
Op het „Nederlands als muzische taal",
onderwerp van onderzoek, waaraan 21
deskundigen deelnamen, komen we nader
terug.
I'olitie deelt
rijksdaalders uit
(Van onze correspondent!
TEXEL - Op initiatief van de afde
ling Texel van het Verbond voor Veilig
Verkeer zal van 15 maar tot 1 Juni een
speciale actie op het eiland worden ge
houden met de bedoeling de jeugd ertoe
te brengen zich correct in het verkeer
I te gedragen. Jongelui die zich In deze
periode opvallend goed gedragen op de
weg hebben kans dat zj uit handen van
een politieman of een functionaris In
burger een zilveren rijksdaalder krijgen
uitbetaald. Alle Jongens en meisjes die
een premie hebben gekregen, worden na
afloop van de actie uitgenodigd op een
gezellige avond.
VORST
of geen
VORST
i'ai» de oceaan naar West-Europa
kwam. zich ontwikkelde tot een
lagedrukgebied, dat zich nu uit
strekt van de Noordzee tot dr
Middellandse Zee. In het gebied
met weinig wind ontstond van-
K.N.M.i Hógedruk
DEELT
nadert
morgen plaatselijk tnisf. Het
lagedrukgebied trekt echter naar
het oosten weg en wordt gevolgd
door een gebied van hogelucht-
druk. dat zirh over West-Europa
uitbreidt. Het zal dr icind iets
doen toenemen uit richtingen tus
sen west en noord, waarbij in de
komende uur flinke opklaringen
nacht kan de temperatuur in het
binnenland tot dicht bij het vries
punt dalen, morgen overdag
sullen de temperaturen op onge
veer hetzelfde niveau liggen als
vandaag. Dr regenkanaen zijn ge
ring geworden.
Weer in Europa
"f,".
HlSnr,
half bo« 12 2
m* wol kt IS 8 0
Weer in Nederland