VLEKKEN onder de loep Openheid verruimt ook hier de visie Zoveel HOOFDEN- zoveel ZINNEN Studeren voor mevrouw r NIET BANG OM OP TE VALLEN DE LEIDSE COURANT WOENSDAG 9 FEBRUARI 1966 I m <N*KiriirlRf Toupie die doet denken aan de j-esl reepte wilde iIbh en dun nok „Blalrcau" heet; een zwarte pruik met een streep wil popart naar. tol! Alexandre h(j de Gazelli van Hubard Ayer. Kapsels van Franse grootmeesters De haute coiffure beleeft 'n grote dag als meesterhanden de hoofdjee vor men van mannequins die aldus de coutnrecolleotles te Parijs ln premiè re bekronen. Schaar en borstel, spoe ling en chignon, maar vooral het oog voor schoonheid en de vaardige hand doen hun werk en het resultaat Is even gevarieerd als het aantal mees ters dat groot mag heten. Van alle coiffures die ln deze dagen door beroemde haarkunstenaars zijn gecreëerd, kan men zeggen dat ze uit- i kleine chiton, e de collectie van Jacques Hel Make-up Hubbard Ayer. «onderlijk modieus zijn voor lente zomer '66. Nochthana ls „het kapsel voor dit seizoen" dat door de Cham- bre Syndicale de la haute Coiffure als toonaangevend wordt aangewezen, nooit zó opzienbarend; het la prakti scher en wordt als een gemiddelde door de meeste kappers in binnen- en buitenland aangehouden. Alexandre ls de beroemdste van al len, en daarom volgt hier haarfijn zijn Jongste visie: de ligne Toupie- (tol), Jong vrolijk, rond en beweeg lijk. Rond omdat de Immense frange die ontspringt op de kruin om met de uiteinden ogen en oren te raken (te strelen, zegt Alexandre) aan het kap sel een bolronde vorm geeft (en op de wang soms een onverschrokken komma maakt! Beweeglijk omdat het kapsel een on noemelijk aantal variaties toestaat: etagelokken opzij: levendig en soe pel bovenop, naar verkiezen in de nek gevormd ln een driehoek, als een hart of spits. Variaties Voor de avond bedaoht Alexandre een hele serie fantasieën ln twee kleuren: de wit-en-zwarte chignon, blond-en-bei ge, kastanje-en-beige, fantasieën die om het gezicht heen de bolle vorm aannemen, boven de oren in twee punten eindigen, in de nek een drie hoek maken. Voorts creëerde hij tal loze Toupleprulken waarbij het haar in verschillende etages, verschillend genuanceerde kleuren heeft... Jonge meisjes geeft hij een pruik van lange haren die door een lint of gesp ln koraal of jade bijeen kunnen wor den gehouden. Ook maakt hij pom pons van buffelhaar ln alle kleuren van de regenboog passend bij de ja pon. Coupe en kleur Het haar wordt om het gezicht heen rond geknipt, verloopt spiraalsgewijs in etages en heeft een lage neklijn. Beige ls belangrijk, een beige dat zelfs op rood haar stand houdt. In 1966, aldus maitre Alexandre, zal het wezen: beige-blond, pop-art-wit, Kenla- rood, Provence-goud, Venetlaans-rood. en Peruviaans-zwart. De permanent wordt op een geheel nieuwe manier gelegd alleen boven op het hoofden om de ronde vorm te krijgen zet hij de watergolfrollers niet meer horizon taal maar verticaal om het hoofd Nu moet u nog niet bij uw kapper zeuren om verticale rollers, want hij is Alexandre niet en u bent tenslotte ook niet een van de veelbesproken prinsessen die zijn klantenkring ma ken. Bovendien er zijn andere grote meesters en meesteressen Thérèse Chardln maakt een kapsel dat met een beitel gehakt lijkt uit graniet. Of zij de scheiding van het symmetrisch kapsel in het midden legt en de pony ln een V-vorm opent op Elke student kost onze staaf 8000 gulden per jaar; het apparaat van hoger onderwijs is een kost bare zaak en er zou -nog veel meer aan ten koste gelegd moeten worden om het (gezien uit de hoek van de wetenschapsmensen ideaal te maken. Een student, die zijn studie niet afmaakt, heeft zijn tijd verloren, zijn kansen niet benut, de plaats ingenomen van een ander aan wie de studie beter was besteed, is de mening van velen. Dit xs maar een halve waarheid, zeker als het meisjesstudenten betreft. Glacé mag nooit gewassen worden. De Jongeman zal met of zonder aca demische graad, een beroep moeten gaan uitoefenen, dat hem ln staat stelt een gezin te onderhouden naar de nor men van zijn milieu. Een meisje stelt zich (vooralsnog) eerder tevreden met een beroep dat haar in staat stelt zichzelf te onderhouden, onafhankelijk te kunnen leven zolang zij alleen is. Zo zou de niet afgemaakte studie van een jongeman beschouwd kunnen wor den als verloren tijd; hij moet op een andere plaats van voren af aan begin- De afgebroken studie van het meisje hoeft daarentegen lang niet altijd als verloren tijd. de kansen' niet als vergooid, de plaats niet als onrecht matig bezet beschouwd te worden. De vorming die 'n academische studie geeft, wordt niet op de dag van het laatste examen met de bul overge reikt. De studenten ondergaan de in vloed van het universitaire milieu vanaf de dag van hun inschrijving. Zij leren niet alleen de stof beheersen die nodig ls voor de examens, maar zij leren academisch denken, 'n verwor venheid die nooit meer verloren gaat. Niet alleen meisjes Al te gemakkelijk wordt aangenomen dat meisjes gaan studeren óm 'n man in de studentenwereld te vinden. Dèt meisjes tussen 18 en 25 jaar een man vinden met wie ze willen trouwen ls normaal; dat ze die man in hun om geving, dus in dit geval in de studen tenwereld vinden, is ook voor de hand liggend. Maar de intentie waarmee aan de studie wordt begonnen is in het algemeen een andere. Een Duitse sociologie Hannelore Ger- stein heeft het „probleem van de afge broken studie" bestudeerd en zich af gevraagd welke de oorzaken zijn. Aan gezien haar onderzoekingen alleen meisjes gold, leek het of de uitkomst een speciaal vrouwelijke trek te zien gaf. Hieraan hebben zich veel vrouwe lijke studenten geërgerd. In een studietijd van 7 jaar hebben ln Duitsland ca. 50 procent van de meis jes haar studie voortijdig afgebroken. In dezelfde tijd echter ook 30 procent van de Jongemannen. De getallen in ons land wijken daar niet ver van af: Van de 100 vrouwelijke studenten ln de geneeskunde behaalt hier 52 het artsdiploma tegen 69 van de 100 man nelijke. In de wis- en natuurkunde 41 te spleten in° een V° Mal het voorhoofd, dan wel een a-symme trisch kapsel maakt met scheiding op zij: glad, en scherp van contour is de lijn. Desfossé is de meest romantische en zijn toegewijde Richard maakt voor de avond een val van zachtgevlochten krullen die het hoofd hoog kronen en liefelijk afhangen ln de hals. de 100 vrouwelijke tegen 60 manne lijke. In de psychologie, 28 van de 100 vrouwelijke tegen 49 mannelijke. In de politieke wetenschappen 22 van de 100 vrouwelijke tegen 33 mannelijke. Aan weerskanten spreken de cijfers. Men zou eruit moeten opmaken dat vandaag al te snel en onvoldoende ge motiveerd wordt besloten te gaan stu deren; dat men niet genoeg heeft na gegaan of de gekozen richting wel overeenstemt met werkelijke voor- ter ZIJ Als het kan ook voor de man de Helff van aantal meisj esstuden ten studeert niet af keur en aanleg; en dat het doorzet tingsvermogen nodig om een studie te volbrengen wordt onderschat. Studie afbreken om te trouwen. Dat bij de meisjes het getal van onaf gemaakte studieprojecten hoger ligt, staat zeker in verband met het huwe^ lijk. Hannelore Gerstein signaleert echter enkele typische voorbeelden waarbij de studie niet werd opgegeven omdat het meisje ronduit liever huisvrouw en echtgenote wilde zijn; maar wel wordt de studie als het ware opgeofferd om er het huwelijk of de man mee te „die nen". Twintig procent van de door haar ondervraagde meisjes gaven de studie op om te gaan verdienen en met dat geld het huishouden te kunnen opzetten; 7 procent ging verdienen om de studie van haar man te helpen be kostigen. Enkelen waren verplicht de studie neer te leggen omdat er een baby kwam die verzorgd moest wor den; anderen deden afstand van haar studie-ideaal omdat zij met een niet- academisch gevormde man trouwden en het verschil in ontwikkeling niet wilden accentueren. Studiekeuze De sociologie vroeg haar vrouwelijke proefpersonen echter ook naar 't mo tief waarom zij aan him studie waren begonnen. Uit de antwoorden moet worden opgemaakt dat de meeste meisjes (die dus de studie hadden op gegeven) bij de aanvang van hun stu die, geen idee hadden van het beroep dat er het slot van moet gaan wor- Wel een taal studeren, maar niet voor de klas willen staan. Een studie vak kiezen wat niet te lang duurt, ..want ik heb al lang genoeg op de schoolbanken gezeten", en dan maar niet verder denken wat er straks met het diploma of de titel gedaan moet worden. Als een van de voornaamste redenen voor het afbreken van de studie noemt de schrijfster eenzaamheid en isole ment... En dan te bedenken dat voor het thans lopende studiejaar alweer 12.000 eerstejaarsstudenten zich op onze Nederlandse universiteiten heb ben laten inschrijven, 800 meer dan 't jaar daarvoor. Te bedenken dat er ge zelligheids- kunst- en sportverenigin gen te over zijn in de studentenwe reld... Eenzaamheid te midden van zulk een menigte, ligt de oorzaak in de voorgaande jaren? Op school of thuis? Het leren jasje, dat bjjna een statussymbool mag heten, moet zo goed als elk ander kledingstuk onderhouden en ge reinigd worden, anders zal het een symbool voor slordigheid zijn. „Men" neemt soms aan dat leer gerust smoezelig mag z(jnf dat leren handschoenen vuile vingertoppen mogen hebben en regenvlekken niet deren. Léderen kleding Lederen kleding moet regelmatig worden ingecremed, (suède natuurlijk niet) vooral nappa, dat veel aan de buitenlucht is blootgesteld. De crème wordt het beste verdeeld op een lapje, waarna hij ingemasseerd wordt met ronddraaiende lief leren jasje en de handschoenen bewegingen. De crème mag nooit rechtstreeks aop het materiaal worden aangebraoht, dat maakt onherroepelijk vlekken! Een echte wasbeurt kan het beste gebeuren met een droogschuimwasmiddel. Wildleer (veloursleer) is zeer ontvankelijk voor straatvuilafzetting en vocht. De zaak is de haartjes van de pool los van elkaar te houden door regelmatig te wrijven met een crêpe-reinigingskussen, of schoon gum ook wonderen kan doen. Evenals suède schoenen kunnen kledingstukken van dit materiaal ook worden ge fixeerd met een suède spry, die een beschermende film aan de oppervlakte legt en vuil tegenhoudt. Vlekken in suède met een suèdereiniger eruit halen, doch steeds proberen bij de zoom of de behandeling niet schadelijk is. Met kalfssuède héél voorzichtig te werk gaan. Leer is niet kreukvrij Uw leren jasje of rok zal dus kreukvouwen krijgen. Het kan echter wel gestreken worden bij een warmte van 50-60 graden Celsius. Doch ook hier moet eerst een proefje aan de zoom genomen worden. Verfecht nappa kan als nylon gestreken worden, met een schoon katoenen doekje bedekt, in één richting. Aan de binnenkant! Hang een nappajas altijd op een hangertje met ronde hoeken. Scherpe hoeken hebben fatale gevolgen die ln de schouders goed merkbaar zijn. Handschoenen Pigskin of varkensleren handschoenen worden in een mild, zacht sopje van goede huishoudzeep in lauw water gewassen. Dan worden de handschoenen aangetrokken en dezelfde bewegingen gemaakt als bij het handen wassen. De vinger toppen mogen hierbij wel een extra-beurt hebben. Na het wassen worden de handschoenen goed uitgespoeld en niet uitgewrongen maar uitgedrukt op een handdoek. Voorts blaast men ze bol op en worden ze buiten in de wind. in ieder geval in de schaduw aan de lijn gehangen. Het meest succesvol zijn natuurlijk de speciale handschoenspanners. Glacéhandschoenen mogen nooit gewassen worden. Was benzine kan ze reinigen van het ergste vuil" of vet, waarna ze met kleurloze was ingewreven kunnen worden, om ze soepel te houden. Als handschoenen door en door geverfd zijn, komt het wel eens voor. dat ze afgeven. Om dit tegen te gaan, worden de handschoenen binnenstebuiten gekeerd en alle stof en leer- vezeltjes eruit geborsteld. Daarna worden ze grondig in de talkpoeder gezet. Mocht dit nog niet baten, dan ligt het hoogstwaarschijnlijk aan te vochtige handen, waar natuurl- lijk niet zomaar een-twee-drie een oplossing voor is. Het meest aan te raden is dan, goed gevoerde handschoenen te dragen of handschoenen die alleen aan de buitenzijde geverfd Lange mantel Antilope Virginia met beaverkraag (Vico). Wie zo'n mantel bezit laat de reiniging liever aan experts over. in melk (met een scheut salmiakgeest) of heel fijn seep- poeder. Zijn ze hard geworden, dan worden ze weer soepel ln 2 liter water met een theelepel olijfolie. De handschoenen Witleder handschoenen kunnen het beste worden gewassen worden daarin zachtjes gekneed. Het Syndic at. de la Haute Coiffure heeft op 8 februari in Parijs de offi ciële haarmode-lijn voor het komende seizoen bekendge maakt. Op hetzelf de ogenblik ont hulde de Neder landse sectie van het 8yndicat deze lijn m het Apollo- hotel te Amster dam aan de Neder landse pers. Het meest opvallende van de schalkse, zeer vrouwelijke, t^jigne Chance" was, dat de kap sels volkom en asymmetrisch wa ren; Rechts 5 cm langer dan links en daarbij plat werkt op de wang. Het haar blijft vrij kort en het tegen- kammen is niet meer noodzakelijk omdat de kapsels niet langer hoog en voUmineus zijn. De kruin is een beetje bol, het achterhoofd vrij plat en de tiek- partij wordt in een punt geknipt. De nieuwe kleuren tijn: beige-blond, kastanjebruin, goudblond en ti- tiaan-rood. De vrouw in het kerkelijk ambt ""-V; v - tv- - A 3 fv ï'N 'U; -a fi (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG „De Rooms-Katholle- ke Kerk heeft aan vrouwen nooit een echte wijding toegediend. Maar nu in het ambt het accent steeds meer ver schoven wordt van regeren naar die nen, zou het wel eens kunnen gebeuren dat de geschiktheid van de vrouw voor het ambt groter wordt". Met deze ge durfde visie besloot rector A. W. H. van den Heuvel zijn inleiding over de vrouw in het kerkelijk ambt, die onder deel uitmaftkte van de diocesane stu diedag van het Katholiek Vrouwengil de over het thema „De vrouw in de Kerk". De bijeenkomst, die door tal van bestuursleden werd bijgewoond, vond plaats in het gebouw Amicitia. Bij afwezigheid van de voorzitster werd hij geopend en geleid door de vice-voorzlt- ster, mevrouw Alma uit Leidschendam. MiiiiiiiiiiiiiiimiHimiiiiiitiiiiDiiiiittiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiffiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii^ Zoveel is zeker: geen enkele vrouw hoeft het voorjaar in te gaan als een onopvallend be scheiden viooltje. De allereerste lentezon kan zij tegemoet treden met opart en geometrie in alle accessoires. De schoenen met tweekleurige effec ten laten strepen, noppen, cirkels schietschijven, rechthoeken, sterren en zonnen zien; de hakken zijn laag, soms zelfs gestreept. Kettingen, armbanden oorhangers en broches vangen de blik in bollen en metalen plaatjes met de nu populaire meetkundige figuren. Tassen waaraan de naam Mon- Iriaan wordt verbonden, hebben afste- cende biezen, maar andere verschil lende vlakken Handschoenen in twee kleuren zijn er natuurlijk ook, en het geblokt, ge ruit en gestreept dessin vangt de blik. Parapluutjes kunnen één opartdessln hebben, maar het kan nog wilder als er tussen sik paar balsin en 'n Ander Rector Van den Heuvel bouwde zijn inleiding op aan de hand van enkele vragen. Ten eerste: de vraag naar het waarom van het kerkelijk ambt. Hij meende, dat dit waarom zijn verkla ring vindt in twee factoren, een oecu menische factor (de situatie in andere christelijke Kerken) en een integrerende factor (de Bituatie in heel de profane wereld van vandaag). De Rooms-Katho- lieke Kerk, die uit haar isolement treedt en zich naar beide kanten open zet, zal de invloed van deze openheid ook op het terrein van het kerkelijk ambt ondervinden. Welk standpunt men ten opzichte van „de vrouw In het ambt" huldigt, hangt af van de kijk, die men heeft op het ambt ln het algemeen. Voor congrega- tionalisten is er geen enkele moeilijk heid, voor christenen met een presbyte- rale ambtsopvatting ligt het moeilijker, omdat zij de ambtsdrager toch altijd beschouwen als iemand die „tegenover de gemeente" staat, en voor hen die een episcopaalse visie hebben (zoals de Ka tholieke Kerk) zijn de moeilijkheden 't grootst. De Katholieke Kerk hee£t. haar tradi tionele afwijzing van „de vrouw in het ambt" altijd gebaseerd op argumenten uit bijbel en overlevering. Spreker vond ze niet sterk genoeg om door slaand te bewijzen, dat het onmogelijk is, dat een vrouw ooit tot het ambt zou kunnen worden toegelaten. Tenslotte schilderde hij de feitelijke situatie in de Nederlandse Kerken van de reformatie. De Nederlands Hervormde Kerk telt slechts 6 vrouwelijke predikanten, die alle met een speciale dispensatie be roepen zijn. De Gereformeerde Kerk heeft er geen, ook al spelen de vrouwen wel een rol als assistenten. In de ochtenduren hield mevrouw dre. W. Folmer een inleiding over „De vrouw ln da Kerk ln het verleden". Sprekend over de schrijvers van het Nieuwe Testament, liet zij zien, dat een man als Lucas er blijk van geeft, een bijzondere aandacht voor de vrouw te hebben gehad. Bij Paulis ligt dit op het eerste gezicht helemaal anders. Toch noemde zij het opvallend, dat deze apostel, die Lydia in de Kerk had op genomen, na zijn ontslag uit gevangen schap er blijkbaar behoefte aan had, haar nog eens te gaan bezoeken. Bij zondere aandacht besteedde mevr. Fol mer aan de rol, die de vrouw heeft ge speeld in de Kerk van de laatste eeu wen, in de missie en aan 't thuisfront, via de gevestigde kloosterorden maar via de seculiere instituten. Zij belichtte onder andere de nieuwe mogelijkheden, die er liggen in het beroep van „paro chiële assistente" waartoe men thans in Breda kan worden opgeleid. Mevrouw Folmer, zelf lid van De Graal, kreeg onder andere bekendheid door haar aanwezigheid als toehoorster bij het Tweede Vaticaanse concilie. Bijzonder interessant was ook de cau serie van mejuffrouw W. van Kol over „Vijf jaar ervaring als vrouwelijk kerk meester". Mejuffrouw van Kol heeft 'n grote rol gespeeld bij de opbouw van de nieuwe parochie van de Verrijzenis des Heren in Rotterdam. Van het begin af aan assisteerde zij daar bouwpas toor Betjes. In een levendige uiteenzet ting schilderde zij, wat er bij het op po ten zetten van een nieuwe parochie zo al komt kijken. Mejuffrouw Van Kol legde vooral nadruk op het feit, dat inschakeling van een vrouw in het kerk bestuur ten goede kan komen aan de sfeer en de leefbaarheid van een paro chie. Sinds enige tijd heeft zij haar functie neergelegd, maar tot haar ge noegen is haar plaats door een andere vrouw ingenomen. Verplichte stempeling eieren opheffen DEN HAAG (AN.P De Europese commissie blijft erbij dat de verplichting tot het stempelen van eieren, die uit 'n E.E.G.-lidstaat, in een andere lidstaai worden ingevoerd, dien te worden opge heven. De commissie heeft deze conclu sie al ln mei vorig jaar ter kennis van de E.E.G,-ministeraad gebracht. De raad vroeg de commissie toen, het waagstuk opnieuw in studie te nemen. Als resultaat van die nieuwe studie heeft de commissie thans aan de raad meegedeeld, dat zij bij haar eerste con clusie blijft. De Nederlandse pluimveehouderij en eierexporthandel hebben al lang bezwa ren tegen de ln West-Duitsland be staande verplichting tot het stempelen van ingevoerde eieren. Zij zien er een verzwakking van de Nederlandse con currentiepositie in.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 8