Onbekwaam personeel voor het reinigen van tankers VOORSCHRIFTEN ARBEIDSINSPECTIE VERWAARLOOSD Iri Amsterdam werkstudenten Groots kunstzinnig huwelijksgeschenk; beter dan bestek, servies en tapijt ZATERDAG 29 JANUARI 1966 DE LEIDSE COURANT PAGINA 9 (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM-AMSTERDAM Na de ont ploffingsramp vorig jaar op de Noorse tanker „Rona Star" in de cleaninghaven van Verolme, waarbij zestien classificeer ders het leven lieten, zond het ministerie van Sociale Zaken aan alle classificeer- Nu Is er op alle terreinen des levens groot verschil tussen theorie en prak tijk, maar in deze branche gaapt niet ■minder dan een afgrond, want de kop pelmannen blijven bij haastwerk oner- mannen leveren, Jongemannen vaak, belust op een handvol zilver. Zij weten, dat er gevaar is, maar zij ken nen het gevaar niet. Zij zijn er bijvoor beeld niet op getraind het automatische gebaar te beheersen van het opsteken van een sigaret. Niet alleen moeten de ze jongens tegen zichzelf beschermd worden, maar ook de mede-arbeiders hebben recht op veiligheid. Op z'n minst ls de koppelbaas verplicht de Jongelui het begin van het werk te fouille- op lucifers en aanstekers. Dit ge- jbeurt niet, maar het zou niet overbodig zijn. Ook na de ministeriële missive heeft een groot Amsterdams bedrijf voor dit gevaarlijke werk een aantal werkstu denten in dienst. Dit bedrijf maakt hier trouwens geen geheim van.Het schoonmaken van tankers geschiedt in werkploegen van vijf, zes of zeven man. Volgens de directie van dit bedrijf staat of valt de veiligheid met de voorman van zo'n ploeg. Deze heeft de mannen direct en voortdurend onddr toezicht. Zonder hem en buiten zijn pnmlddellij- ke omgeving mogen'geen artdere werk zaamheden worden verricht dan die, door hem opgedragen. Omdat het classificeerderswerk geen bijzondere eisen aan ontwikkeling stelt en als bijzonder vuil en smerig bekend staat, en er bovendien redelijk mee ver diend wordt, trekt het niet altijd de i meest stabiele figuren aan bij gelegen- heidsklusjes. Er verschijnen losarbei- bedrijven een dringend schrijven. Hierin werd met klem gelezen op de noodzaak om bij het werk op de tankers alleen die genen te betrekken, die op grond van hun ervaring geacht kunnen worden inzicht te hebben in de risico's, die aan deze werk zaamheden verbonden zijn. Het is vooral zaak het werk niet te laten verrichten door tijdelijke of ongeoefende krachten, die daarvoor beschikbaar zijn. Gezien de gespannen situatie op de arbeidsmarkt vraagt dit aspect van deze gevaarlijke arbeid de bijzondere aandacht, aldus het ministeriële schrijven. zelfs kans met de vuisten bewerkt te worden. Zelfs een niet-brandende siga ret in de mond tijdens het werk wordt in hun kringen niet geduld. Deze men taliteit tekent de classificeerder van professie. Daarom ziet men dit beroep dikwijls van vader op zoon overgaan. Moderne, beveiligde apparatuur heeft het werk overigens een stuk gemakke lijker en doelmatig gemaakt. En ook veiliger. Het is nu niet meer nodig, dat de mannen afdalen in de tankers. Met behulp van een persapparaat wordt bij na kokend heet water ingespoten. Hier in lossen de olierestanten op. Het water wordt daarna uitgepompt. richten op voornijgangers. De echte classificeerder weet dit niet te waarde ren. Hij zal opspringen en de grappen maker van repliek dienen. Zou een niet- classificeerder het wagen ook maar naar lucifers te grijpen, dan loopt hij Naar beneden roepsluiaards, die t luie week de kost willen verdienen, pit tige AOW'ers die niet bang zijn om hun handen vuil te makqn en nog een lange rij ondefinieerbaar manvolk. Van de oorman wordt verwacht, dat hij al de- e pappenheimers kent. Valse naam Deze dingen gebeuren nog steeds. En men maakt er geen geheim van, omdat het moeilijk te verbergen ls. De bonafi de bedrijven proberen dit zoveel moge lijk tegen te gaan door bijvoorbeeld de GAK-nummers van de nieuwelingen te controleren, van wie er zijn, die onder een valse naam werken om moeilijkhe den met belasting en andere Instanties te ontwijken. Als gevolg hiervan had men na de ramp bij Verolme de groot ste moeite om de slachtoffers te identi ficeren. Maar directeuren van diezelfde grote bedrijven hebben er geen bezwaar tegen om met werkstudenten te werken, of schoon de arbeidsinspectie met name ook voor deze hulpkrachten waarschuwt. Zij vormen een tamelijk wisselend ge- zelsohap en ofschoon men hun het bezit van het nodige verantwoordelijkheidsge voel niet mag ontzeggen, mag men stel len, dat ook zij niet voldoende vertrouwd zijn met de gevaren. Zelfs de directeur van een groot bedrijf, die enige honder den uitsluitend bekwame classificeerders in dienst heeft en bij werving van per soneel selectie toepast, ziet geen gevaar in het inschakelen van werkstudenten. Het zwaartepunt van het werk ligt na melijk bij de voorman en wie verstan dig genoeg is om zich naar zijn aanwij zingen te richten, is geschikt voor dit werk. Dit is hun argumentatie. Classificeerders zijn van nature niet de fijnst gebouwde mannen, maar ze moeten ze wel allemaal goed op 'n rij tje hebben staan. Een kleine vergissing of nalatigheid kan tientallen levens kos ten. De ware classificeerder is zich dit scherp bewust. De niet-classificeerder is in hun gezelschap onmiddellijk te her kennen. Zij maken geintjes met de vei ligheidsvoorschriften, zoals kleine jon gens ongeveer, die speels hun pistolen De omstandigheden aan boord van de schepen zijn niet altijd zo gunstig, dat dit systeem volstaat. Soms heeft de roest de spoelgaten verstopt in de bo demspanten van het schip. Tegen die spanten koeken de olieresten. Ook die moeten verwijderd worden. Dit ge beurt met de hand, zoals ook op de „Rona Star" het geval was. De mannen moesten naar beneden om de koeken los te steken en de spoelgaten vrij te maken van roest. Dikwijls moet er dan ok nog zaagsel uitgestrooid worden, aarln het ollevoeht wordt opgezogen# hOp een van de tien boten ls dit nodig. De conclusies van het onderzoek na de ramp met de „Rona Star" zijn niet vrijgegeven, maar bij het reinigen van de ingewanden van deze boot, die van wege het olieresidu en de gasvorming gevaarlijk aangemerkt moest worden, werd gebruik gemaakt van looplampen met elektrische snoeren. De kleinste kortsluitingsflits kan onder die omstandigheden fataal zijn. Voor 't werk op dit soort schepen is een specia le lamp ontworpen, waarin met behulp perslucht een volkomen geïsoleerde dynamo voor de stroom zorgt. Een groep, die aan het werk is, moet tijdens de duur van het werk als een heid werken. Geen man mag de groep verlaten, zelfs niet voor een kort ogen blik. Op de werven, die van een reini gingsinstallatie zijn voorzien, moet het schaftlokaal op veilige afstand van de kade zijn gelegen. Gebeurt de reiniging vanaf een pompboot, dan moet 'n twee de boot aanwezig zijn voor het schaft- Tijdens de schaft mag niemand aan boord blijven van de tanker. Hier wordt strikt de hand aan gehouden. duldt geen uitzondering. De arbeidsinspectie wijst erop, dat 't verblijven ln of nabij een tanker, zelfs nog gevaarlijk kan zijn, nadat deze met water of lucht ls gespoeld of uitgestoomd. Na deze reiniging kan de concentratie i gevaarlijke gassen of dampen nog hoog zijn of weer worden, dat ge- ir voor de gezondheid toch nog aan wezig is. Vonken van lassen, hakken, slijpen of branden blijven dan hoogst arlijk. Er zijn apparaten om de concentratie van nog aanwezige gassen of dampen te meten. De classificeerder doet dit met zijn neus. Men kan van een werkstudent niet verwachten, dat hij hiervoor de juiste heeft. Toch vertelde de directeur een classificeerdersbedrijf, die zei blij te zijn met de strenger geworden inspectie, dat hij geen bezwaar heeft te gen het inzetten van werkstudenten. De „Rona Star" wordt omgebouwd tot vrachtschip op Wilton Feyenoord en komt binnenkort weer in de vaart. De getroffenen rusten voor eeuwig. Kleurenfoto's binnen 5 minuten DEN HAAG (ANP) Tot de nieuw ste vinding op het gebied van de kleu renfotografie behoort een procédé dat het mogelijk maakt kleurenfoto's auto matisch af te drukken en te vergroten binnen een tijdsbestek van vijf minu ten. Volgens de 3m-company in St. Paul Minnesota, die het procédé heeft ont wikkeld, worden bij de nieuwe methode geen zilververbindingen gebruikt. De naam van het nieuwe procédé is: 2m „electrolocor" Print Process. Het „elec- trocolor"-procédé is gebaseerd op het langs elektrolytische weg overbrengen van gele, rode en blauwe kleurstof op een elektrisch geleidende onderlaag. De afdruk wordt tenslotte ter bescherming van een dunne transparante film voor zien. PRINSES BEATRIXFONDS besteedde in 10 jaar 10 miljoen DEN HAAG (ANP) Het Prinses Beatrixfonds bestaat 10 jaar. Dit jubi leum wordt op 23 september in de Rid derzaal op het Binnenhof in Den Haag gevierd, hoogst waarschijnlijk in tegen woordigheid van de beschermvrouwe prinses Beatrix. Ter gelegenheid van het jubileum zal de geschiedenis van het fonds te boek worden gesteld. Daarnaast komen er nog activiteiten, waarover het stich tingsbestuur zich nog niet wil uitlaten omdat er een verrassingselement in zit. Het Prinses Beatrixfonds was opgezet als een nationaal fonds voor de bestrij ding van de kinderverlamming. Nieuwe gevallen doen zich de laatste jaren nagenoeg niet meer voor. Het be stuur betrekt sedert 1962 ook andere ge handicapten onder de doelstellingen van het fonds. Het fonds kon in tien jaar tijd tien miljoen besteden, waarvan de laatste zes jaar de pupillenelftallen van aan vankelijk drie en later honderden voet balclubs 150.000 gulden bijeen brachten. De voetballertjes brachten hiertoe der het motto „gezonde Jeugd speelt voor de gehandicapten" voor wedstrij den in speciale toernooien een kwartje mee uit dankbaarheid dat zij konden spelen. Van een onzer verslaggevers) BEF.TSTERZWAAG Driedimensionaal etser noemt hij zichzelf. Wie met hem in contact Is geweest, is meer geneigd hem een driedimensionale man te noemen Alles rond de 42-jarige Jaap van der Mcij ls groot. Hij is het prototype van een Fries, groot, asblond met blauwe ogen en iets in zichzelf gekeerd, ln Beetsterzwaag, waar hij vier jaar geleden neerstreek om er waar schijnlijk nooit meer weg te gaan, schatten de Inwoners van het bijzonder vriendelijke dorp hem op de juiste waarde. „Van der Mefl? O ja. dat is die kunstenaar. Hij woont aan het Merkellan, aan de buiten kant van het dorp ln een grote bungalow In een fijn stukje bos." Niemand, die er bü denkt: dat is die „gekke kunstenaar", hoewel hij het met zijn nieuwe ideeën daar best naar gemaakt zou kunnen heb ben- Jaap van der Mefl zelf Is een vat vol tegenstrijdigheden, die zich ondanks alles, tot een zeer evenwichtig artiest heeft ge vormd. Jaap van der Meij is monu mentaal kunstenaar, hij ont werpt en maakt kunstwerken aan grote buitenmuren, monu menten in beton, mozaïeken, glas in beton, maar alles ln het groot. Is hij schilder, ls hij beeld houwer? Dat loopt in elkaar over. zegt hij zelf. dat is niet meer te scheiden, maar ik ben als monumentaal van de Rijks academie in Amsterdam ge komen. De schilderijen aan zijn muren in de bungalow mogen er zijn. Uitsluitend kleurcomposities. maar zo prachtig, dat iedereen ze wel in zijn huis zou willen hebben. Hij is nu met een nieuw plan komen aandragen. Hij wil torens ln het landschap gaan versieren. Torens dan, die nergens bij horen en die als markante punten dienst moe ten doen. Die torens zijn uitkijkposten van de rijksluchtwachtdienst, betonnen gevaarten ln een soort „raatbouw". aan de bovenzijde dichtgemaakt en door radar volkomen overbodig geworden. Veel van deze to rens zijn al gesloopt, maar de meeste blijven staan, omdat de kosten van de sloop nog te hoog zijn. Logge, vaak ont sierende staketsels zijn het nu en Jaap van der Meij wil er. met zijn broeders in de kunst, monumentale kunst werken van gaan maken. De technieken van het ogenblik geven daarbij zoveel mogelijk heden. dat voor een paar mil joen gulden aan materiaal al deze torens tot markante, be zienswaardige monumenten kunnen worden herschapen. Nederland telt nog een kleine honderd van deze torens. Adopteren Van der Meij zou een derge lijk groots kunstzinnig gebeu ren graag zien als een enorm huwelijksgeschenk bij het hu welijk van prinses Beatrix en Claus von Amsberg. Een be drijf ®ou dan b.v. een toren kunnen adopteren, de kosten van het materiaal voor zijn rekening nemen, ronder uiter aard reclame aan de buiten zijde te maken. Maar moge lijkheden tot reclame zijn er toch wel. want dergelijke to rens worden bezocht door allerlei mensen en binnenin de toren kan zoveel reclame gemaakt worden, als maar mogelijk is. De kosten zouden b\j eei nen van 20 meter hoog, met een kunsthnrswerk van 2 dik, globaal op een f 10.000 aan materiaal komen. Met een betontechnlek moeilijker met al het hjjswerk enz. op f 15.000. Dat zou dan werkelijk een ge schenk kunnen worden van het hele volk voor het hele volk. Dat bestek en het ser vies, of een handgeknoopt ta pijt komen er toch wel in het huishouden van Beatrix en Claus en niemand ziet er bo vendien ooit wat van terug, vindt Van der MelJ. Hóe komt een man als Jaap van der Meij op een dergelijk groots en toch eigenlijk ro een voudig idee? Daar is een ge vecht van twintig Jaar aan voorafgegaan. In Beetsterzwaag kreeg Van der Meij eindelijk de kans om te experimenteren, zoals hij dat alitijd heeft gewild. Een monumentaal kunstenaar werkt met grove, zware mate rialen. Van der Meij volgde vele technieken: aluminium, mozaïek, draadglasplastieken. geappliceerd glas, glas in be ton. Als hij het beheerste werd er weer iets nieuws gezocht. Het werd kunsthars met glas vezel, een zeer goedkoop en ijzersterk materiaal, dat tegen alle zuren, dus ook tegen het weer. bestand ls. Ook schroot, maar het bleef beton. Daar van echter voelde hij nog de vele beperkingen. Het maken van de zware bekistingen of houten mallen nam te veel tyd in beslag en als de omweg om tot het werk te komen te lang ls. gaat het spontane er af. Dat vermindert de span ning, zegt hij. Bij een opdracht voor een grote vlaggemast in Klazinaveen, waar veel hijs- werk aan te pas kwam en alles nogal moeizaam over eind kwam, kreeg ik echter Ineens vat op hot beton. Schuimplastic Iedereen kent wel het nieuw ste verpakklngs- en isolatie materiaal van schuimplastic. Dure artikelen zijn ermee ver pakt en het roeit aan als droge sneeuw. Dat materiaal werd het voor Jaap van der MelJ. In dat materiaal kun Je snijden, hakken, branden, bo ren of wat dan ook. Er zijn machtige mallen van te ma ken. waarin beton gestort kan worden. Geen moeilijkheden meer met het verwijderen van de mallen of de bekisting, als het beton droog is. Het schuimplastic wordt verbrand of weggeötst met een bepaald zuur. Zeer veel voordelen. Goedkoop, je kunt er razend snel mee werken over een muurversiering van zeven me- In de volle havens kan één explosie een ketting Dit is een van de uitkijktorens, die Jaap van der Meij op het oog heeft. Het gevaarte staat bij Tijnje en biedt inderdaad veel mogelijkheden om tot monument te worden omgebouwd. Jaap van der Melf wil deze zelf wel te lijf gaan. ter hoog en ruim twee meter breed deed hy niet langer dan veertien dagen een mal kan maar één keer worden ge bruikt en nooit meer precies zo nagemaakt, het beton heeft geen beperkingen meer, want Je kunt er de fijnste vormen mee krijgen en je kunt van binnenuit wei-ken. Het ideaal van Van der Meij ls nu, om een grote hut van schuimplastic te bouwen en daar van binnenuit een enorm monument uit te houwen. Als Je van binnenuit werkt, krijg je de juiste spanningen. Een beeldhouwer bikt aan de bui tenkant. maar als je aan de binnenkant werkt, kun je er veel meer spanning in leggen ln alle richtingen. Je kunt het materiaal rekken, krimpen, wat je maar wilt. Kunsthars en zyn nieuwe manier van be ton vormen zjjn ook de ma nieren om die torens om te bouwen tot monumenten. Ik hoop er zelf ook een te mo gen maken, niet omdat ik om werk verlegen zit. maar het ls een uitdaging, die ik graag In de kerk Ruimte voor al zijn experi menten heeft Jaap van dei Mey in overvloed. Toen de hoge muren van zijn bungalow nog te klein bleken voor zijn ontwerpen kreeg hij de ge legenheid een kerk te huren. Een flink gebouw, dat tachtig jaar geleden door een gril enkele Friese adellijke lieden werd gebouwd voor de her vormde gemeente, maar dat. zoals nu blijkt, te geïsoleerd staat. Het kerkhof rond de op een terp staande kerk is nog wel ln gebruik, maar Jaap van der Meij heeft de sleutel van de laerk in zijn zak. Het is nu zijn atelier en geen kunste naar in Nederland kan daarin met hem wedijveren. Als hfl een goed overzicht op een groot ontwerp wil hebben, gaat hij het koor op en kijkt dan ro naar zijn werk. dat in het middenschip ligt. In de grote kelder een lange brede gang met een boogge welf heeft hy geëxperimen teerd met fluorescerende verf. Hij maakte er een groot aan tal sprookjesultbeeldlngen ln grote, kleurige arabesken en nu wordt het verlicht met ultraviolet licht. Het ls een kleurrijk sprookje. Maar voor hem was het gewoon een ex periment. Ik moest weten, welke mogelijkheden deze verf met zyn bepaalde kleuren bood en dat weet fk nu. Ik haal het er weer af en dan ga ik weer wat anders doen. Zelf experimenteren Uit zijn Amsterdamse tijd. waar hij leraar was op de „werkschuiit" heeft hij waar schijnlijk over gehouden om iedereen in zijn „keric" te halen. Hy ontvangt er toeris ten, groepen plattelandsvrou wen of l.t.s.-'ere. die ook hun handen en geest kunnen ge bruiken. Ik hou niet van kunst met een grote K, zegt hy. Ieder mens kan iets moois maken, maar het is verprutst op de lagere school. Daar werd Je verteld, dat Je niet tekenen of schil deren kon en daarmee was de kous af. Hij maakte een soort llcht- orgel in zyn kerk, met knopjes en gekleurde lampen achter gekleurd glas. Zijn bezoekers mngen zelf aan de knoppen- bak kleurcombinaties roeken. In het middenschip staan grote bakken met vormen in allerlei kleur. Ook daar kun nen de bezoekers mee experi menteren. Het is hem nu allemaal te veel geworden. Hij denkt nu aan de torens, die tot monu menten en markante her kenningspunten ln het land moeten worden. In het begin denken de mensen, dat je niet helemaal goed wijs bent, zegt hy zelf. Als de eerste toren er echter staat als monument, komen ze ineens tot het in zicht, dat het heel goed moge lijk ls. Ik heb veel prettige re acties en ook fijne advie zen gekregen om de zaak door te zetten. Die reac ties zijn zo prettig, dat ik nu rustig kan zeggen, dat die „bewerkte torens" er wel zullen komen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 9