MASSAMOORDENAARS MOGEN NIET ZONDERMEER VERDWIJNEN HU en de HILLTOPS Dr. L.de Jong: Drama's blijven leven Niet achterom kijken, maar juist vooruit vorst Esterel met kleine verrassingen Rokken zeer kort 117 SLACHTOFFERS ONHERKENBAAR St.-Pieterspenning en pastoorsfiets grootste zorg van de bisschoppen met Rhythm en Blues-sound PAGINA S DE LEIDSE COURANT DINSDAG 25 JANUARI 1966 (Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM. De oorlogs misdadiger verdienst straf. De massamoordenaar en zijn mede plichtigen moeten weten, dat zij zich niet aan de gerechtigheid kun nen ontrekken. Het blijft een ont zaglijk gevaar voor de toekomst, wanneer de mensen zouden dulden, dat zo'n oorlogsmisdadiger zonder meer verdwijnt. Dit is niet achter om kijken naar 25 jaar geleden, maar juist vooruit. Het gaat hier om de bescherming van de op groeiende generaties". doelt hiermee op de arrestatie van dr. Wilhelm Harster en Willy Zöpf, twee potentiële nazi-schuldigen en van Ger- trud Slottke, de boekhoudster van de dood. Het is ook het antwoord op de vraag, waarom een dr. H. Fischböck achtervolgd wordt en waarom de nazi processen ook tegen deze in Nederland beruchte figuren door blijven gaan,'.De mensheid moet aantonen, dat wie dit uithaalt zijn straf krijgt". Wat bezielt die Nederlander, die dr. L. de Jong na het lezen van deze be richten woedend opbelt, of het nu ein- delljk niet genoeg is. Maakt deze Ne-1 derlander kortsluiting met het verle den? Kent hij de Europese geschiede nis van de laatste 25 jaar niet meer? Weet hij soms ook niet, dat in allerlei landen nazifiguren of nazi-aanhangers blijven doorwroeten: in de politiek, in het maatschappelijk leven, in de open bare mening? Dr. L. de Jong weet wel beter. Al 2C jaar lang komen in zijn stille kamer aan de Amsterdamse Herengracht de oorlogsdrama's steeds weer tot leven. De Silbertannemoorden op onschuldige Nederlanders, het martelen en dood schieten van verzetsstrijders, het roven en plunderen en het geestelijk en licha melijk provoceren van vele honderd duizenden. Met als meest-afgrijselijke climax in dit drama de moord op mil joenen Europese joden. Namens jongeren Maar: „Dit rechtspreken achteraf kijkt niet achterom, maar juist voor uit". Het is het rechtspreken uit naam van de ouderen en ook namens de Jon- Keven. „Wij mogen van hen niet eisen dat zü deze episode ten volle aanvoelen. Voor hen geldt, wat voor ons bij voorbeeld de eerste wereldoorlog is: 't Treft je als een vreemd verhaal, waar je bulten staat. Wél moeten we de jon geren leren, dat 19401945 een zinvol stuk geschiedenis Is, waarvan de bete kenis duidelijk moet worden", zegt dr. De Jong. Harster, Zöpf, Fischböck, Gertrud Slottke zijn persoonlijk verantwoorde lijk voor de beroving, het leegplunde ren, de deportatie en de dood van tien duizenden joodse Nederlanders. Zij kun nen er niet onderuit. De stukken va: wijzen het onomstotelijk uit, ze kregen opdracht uit Berlijn, voerden uit, gaven zelf bevel. Of werkten mee aan deze operatie ..volgens het dienstrooster van de treinen". Zij kunnen er niet onderuit. De lijn van het beruchte Referat IVB4 Eichmann liep lijnrecht naar Den Haag naar het bureau van Harster, naar Zöpf De Surinaamse Postadministratie zal op 16 februari een serie van acht gewone frankeerzegels de zogenaamde vogelserie, uit geven. Deze dient ter vervanging van de thans in omloop zijnde vruchtenserie. De ontwerpen van de serie (prijs 78 cent, Nederlandse muntzijn van Stuart Robles de Medina. De zegels stellen voor: roodborstje (1 cent - groen, blauwgroen, oranjerood, zwart), grietjebie (2 cent - donkerblauw, lichtblauw, geel-bruin)kieng Set mauve paars, rood. zwart), steenduif cent - lichtgroen, donkergroen, bruin, zwart), blauw- foortje (5 cent - lichtgeel, donker geel, blauw, zwart), kolibrie (6 cent - beige, bruin, geel, blauw), anijsvink (8 cent lichtgrijs, donkergrijs, blauw, zwart), boontjedief (10 cent - groenachtig geel, groen, bruin, zwart). of geen vorst DE BILT - Het KNMI deelt mede: Een nieuwe depressie ten zuidwesten van Ierland is in de nacht van maandag op dinsdag tamelijk diep geworden en om vangrijk, maar zijn verplaatsings- K.N.M.1. Oostelijke DEELT MEDE: Wind snelheid nam af. De frontale re genzone drong dinsdagochtend tot de omgeving van Londen door. Welke koers de depressie volgt is nog onzeker, maar het is niet waarschijnlijk dat de depressie in ons land een belangrijke veran dering in de weerstoestand zal bewerkstellingen. De wind blijft de komende 24 uur oostelijk zodat vooral in de noordelijke provincies nog tamelijk koude lucht uit Duits land binnenstroomt, terwijl in het zuiden van het land de tempera turen enkele graden bovèn het vriespunt blijven. De neerslag kansen zijn opnieuw het grootst in het zuiden en zuidwesten van het land. Omdat de wind in kracht toeneemt zal de mist worden verdreven. (Van onze moderedactrice) PARIJS. Ook in Parijs is de jacht op modenieuws voor het zomerseizoen begonnen. Om zeker te zijn. dat ze niet zouden veronachtzaamd worden, lurlden Esterel en de ontwerper van de Griekse koninklijke familie, Jacques Deses. reeds zondag hun show voor een zeer beperkt publiek, zodat heel wat journalisten pas Esterel, de troubadour-ontwerper-aan drijver van de herenmode, kreeg waar voor zijn geld. Zijn verzameling liep over van verrassingen, die bij nader inzien nog niet zo gek waren. Hiertoe behoorden onder meer zeer korte zomershorts, die omlaag gerold kunnen worden tot Bermudalange zomerse broekjes. De toe schouwers hielden even de adem in voor een veiligheidssysteem op het strand, naar Esterel: een tweedelig badkostuum, de b.h., die als een gordijntje dicht geschoven kon worden. Maar wat vooral opviel bij de col lectie was de zin voor kleur en harmo nische contrasten. Dit alles gebeurde in Tatti's filmstudio in het Bois de Vincennes. Bij Deses onder meer kleren en kostuums in half om halfkleuren: lichtgrijze en donker grijze flanel bijvoorbeeld. En verder een hele reeks avond- Japonnen, die met hun bijbehorende capes en mantels de geschiedenis van het kostuum door de eeuwen heen wilden illustreren: gevleugelde victories, Ro meinse toga's, klassieke Griekse gedra peerde modellen en verfijnde romantiek. Deees kan al zijn koninklijke cliënten tevreden stellen. Als voorbeeld van kleur: een japon in met bloemen bedrukte mousseline met citroenkleurig sjaal effect aan de rugzijde. Voor de jongeren Feraud en Yorn hielden maandag de openingsvertoningen. Ze wilden niet onderdoen voor de meest doordrijvende Italiaanse ontwerpers: de rokken blij ven tot 5 cm boven de knie. Geometrie blijft ook nu nog aan de orde, maat de figuren worden al iets afgerond. Cirkels, halve cirkels, afge knotte punten en dan verkregen door stiksels, steunen de collectie van Fe- Wie van frou-frou houdt, zal licht bedrogen uitkomen bij deze eerstelingen. Slechts een zeer ver verwijderde re- minicentie aan de Vivu Maria-kleding van de beroemde film. Nieuw in Parijs, maar we hebben het reeds gezien in Rome: gekleurde kou sen met horizontale ringen, doch alleen aan de voorzijde, In dezelfde kleur als japon of mantel, of bedekt met nopjes, zoals destijds de ouderwetse marquisette, gordijntjes. Ook hier in Parijs lage schoenen in lakleder en in hoofdzaak wit en rood Dat zijn de eerste berich ten. De week is echter nog jong en er kunnen misschien toch enkele hogere of lagere akkoorden tevoorschijn ko men dan alleen maar deze reeds be kende modemelodietjes. Het woord op- art heb ik er voor de gelegenheid uit geweerd. Dat was vanzelfsprekend. Hoe zou men in deze tijd mode kunnen maken zonder dit moderne woord le gebmiken. en naar Slottke. En Fischböck, de nog onvindbare Fischböck, speelde daarin een even grote zo niet grotere als officiële plunderaar rol. Sommigen, zoals Harster, zijn in Nederland al ge straft, maar te licht. De justitie had kort na de oorlog nog geen inzicht en overzicht van hun preciese daden, van de nazi-organisatie tot verdelging van de joden, of van de Duitse functionaris sen, die er speciaal mee belast waren. De sporen slachtoffers en archieven van de speciale verdelgingsbureaus waren uitgewist en het duurde jaren voordat de wereld zich het verschrikke lijke beeld kon vormen van deze mas samoord met voorbedachte fade op miljoenen Europese joden. Zij wiston „Zeg niet dat Harster en consorten niet wisten, wat met de joden gebeur de". De vertrouwelijke stukken, die Berlijn met deze figuren wisselde, lie gen er in ieder geval niet om. En dan: „Hadden zij soms geen geweten?" al dus dr. De Jong. „Zij wisten, dat zij een misdaad be gingen. Het blijkt uit hun daden. Depor tatie en vernietiging werden in 't diepst geheim georganiseerd. De nazi's heb ben verder hun uiterste best gedaan al le sporen uit te wissen. Zo is het ar chief van het „Reichssicherheitsamt" waar 20.000 mensen werkten, verbrand. Ook de slachtoffers moesten verdwij nen en daarom gaf Himmler later op dracht de stoffelijke resten van de in Rusland doodgeschoten joden weer op te graven en te verbranden. De as werd in de rivieren uitgestrooid. En na de oorlog hebben ze alles gedaan zichzelf onvindbaar te maken. Ze doken onder in het Duitse leger of verdwenen met valse papieren naar Spanje en Zuid- Amerika. Dit doen mensen niet, wan neer ze zich van geen misdaad of schuld bewust zijn. Zij hebben systema tisch en welbewust hun best gedaan zich aan de justitie te onttrekken". Wat we nu nodig hebben is: een on afhankelijke rechter, die aan de hand van documenten en getuigenverklarin gen deze moord moet bewijzen. „In we reldoorlog II werden miljoenen joden met voorbedachte rade vernietigd. Moe ten de daders vrij blijven rondlopen? Of moet de wereld weten, dat wie dit uithaalt zijn straf krijgt? Het gaat im mers om de toekomst van de mens heid". Daarom blijven mannen als dr. L. de Jong en ir. Wiesenthal met hun medewerkers doorgaan met het opsta pelen van de bewijslast tegen iedereen die medeplichtig is aan deze grootste massamoord uit de geschiedenis. CHAMONIX (UPI) Over een gebied met een doorsnee van anderhalve kilo meter liggen de kleine brokstukken van de verongelukte Indiase Boeing-707 op de hellingen van de Mont Blanc. Gidsen en reddingsploegen hebben gemeld dat de meeste van de 117 slachtoffers onherken baar verminkt zijn. Het is zelfs uiterst onwaarschijnlijk dat alle slachtoffers ooit gevonden zullen worden. De bergingsploe- gen hebben te kampen met een kou van 30 graden en een dikke sneeuwlaag. Bij de top woeden zware sneeuwstormen. Het zal wel eens tot de lente kunnen duren eer de bergingswerkzaamheden zijn vol tooid. Bij hun terugkeer in het nabijgelegen Chamonix hadden de mannen enkele plastic zakken bij zich. waarin zidh stof felijke resten van enige slachtoffers be- Bezit Bisschoppelijk Museum te Haarlem naar Utrecht UTRECHT (KNP) Dooi- mgr. dr. J. A E. van Dodewaard. bisschop van Haar lem. optredend voor het bisdom Haarlem, en mgr. prof. H. J. H. M. Fortmann en dr. G. A Wellen, optredend in hun functie van voorzitter en secretaris van de stich ting Aartsbisschoppelijk Museum te Utreaht, is een contract, getekend, waarin in beginsel de kunstschatten van het Bis schoppelijk Museum te Haarlem in bruik leen worden overgedragen aan het aarts bisschoppelijk Museum te Utrecht., De verwezenlijking van dit bruikleen zal echter eerst mogelijk zijn, wanneer het. Aartsbischoppelijk Museum in overleg met de gemeente Utrecht passende ruimte ter expositie van de collectie in Utrecht kan vinden. Onderhandelingen zijn hierover gaande, zowel met het stadsbestuur van Utrecht als met het Rijk. De collecties zullen te zijner tijd ge- exposeerd worden onder de naam van „Museum van Religieuze Kunst". Voorals nog echter zal het. Bisschoppelijk Mu seum gehuisvest, blijven in het huidige pand. Jansstraat 69 te Haarlem Promotie in Rome van priester uit Lisse ROME (KNPi Gisteren is cum laude gepromoveerd aan het pauselijk bijbel instituut te Rome de heer A. J. Simonis uit Lisse. priester van het bisdom Rotter dam. De titel van zijn proefschrift luidde: Die Hirtenrede im Johannes Evangelium. Versueh einer Analyse von Johannes 10. 1-18, nach Entstehung, Hintergrund und Inhalt. De promotor was prof. dr. I de la Potterie S J. ROTTERDAM slacht runderen 200. gebruikve vette kalveren Ho. gr&sga 1 ver ei tere kalveren 1173. paarden 2:- aohapen of lammeren 128. weide 6, en 13 bokken of geiten rslacht runderen extra kwal 425- r 396—415 2e 340—360. 3e 325- 34c al 2S5—300. lelkkoeieii 1050—1450, vare koeten S5o— vaarzen SU» -950. pinken 5767uo. -en 375—550. nucht kalv 15o— ltiu. wiizigd .vaarzen en pinken del kalm. prijzen stabiel, graskalv leta minder, handel redelijk, prijah, katv even ruimer handel traag, pr Kdi-ukt nuchtere kalv aanv iets rui ndel stijf, niet geh. prjjsh .slechtpan vonden. Bij het zoeken op de bergwand zijn ook de resten van vijftien apen ge vonden die bij de ramp van gisteren om het leven kwamen. De dieren waren be stemd voor Europese dierentuinen. Over de oorzaak van de ramp is nog steeds niets bekend. De gezagvoerder van het toestel. J. T. d'Souza, een van de be kwaamste piloten van Air India, en twee de vlieger van het toestel waarmee paus Paul us in 1964 naar Bombay vloog, had toestemming gekregen te landen op het vliegveld van Genéve. Het kan zijn dat de piloot zich in de hoogte vergist heeft, het is ook mogelijk dat de hoogtemeter on- Twee mensen zijn aan de dood in het vliegtuig ontsnapt. Een passagier, een Australiër, was onverwacht in Beiroet, de laatste halte voor de ramp. uit het vlieg tuig gestapt. Ook was daar een stewar dess uitgestapt, omdat zij zich niet goed voelde. De stewardess, de Zwitserse Doris Ludy, had toestemming gekregen een dok ter te raadplegen. Laatste Nederlands concilie in 1924 (Van een onzer redacteuren) UTRECHT. Het Nederlandse concilie, dat de bisschoppen in hun laatste brief hebben aange kondigd, wordt het vierde in de rij. Het eerste werd gehouden in 1565 als uitloper van het concilie van Trente. Daarna volgde een onderbreking van precies driehonderd jaar, die voor het grootste deel samenviel met het bisschoploze tijdperk, dat in 1702 werd ingezet. Het tweede concilie (1865) mag beschouwd worden als ,,'n demonstratief sluitstuk" van de opbouw van de in 1853 herrezen Nederlandse kerkprovincie en als een openlijk getuigenis van het herstel van de goede betrekkingen met Rome. En het derde concilie (1924) werd bijeengeroepen om de bepalingen van 't nieuwe kerkelijke wetboek in 1917 gepromulgeerd, op Nederland toe te passen. VOOR VROUW NIETS DAN VERBODEN Uit dit overzicht blijkt wel, dat alle bepalingen om op gezette tijden provin ciale concilies te houden, in ons land niet veel hebben uitgehaald. Hier ging men er alleen toe over op de grote keerpunten der geschiedenis: na het concilie van Trente, na het herstel van de hiërarchie en na de invoering van 'n nieuw kerkelijk wetboek. Aan deze traditie blijven onze bis schoppen ook nu getrouw: zij roepen 't vierde Nederlands concilie bijeen, om dat opnieuw in de groei van het kerke lijke leven een beslissende wending Is gekomen. Het aggiornamento van Jo annes XXIII en van het Vaticaans con cilie vraagt om een aggiornamento van de Nederlandse Kerk. even consequent, even moedig en even charismatisch. Dit zal dan ook het hoofdthema van de ko mende kerkvergadering zijn. Tijdsdocument Wie de akten en besluiten van het derde concilie van Utrecht (1924) na slaat, gaat zich geleidelijk een beeld vormen van wat zo'n nationaal conci lie betekent. De dode letter van de kerkelijke rechtsbepalingen komt onder zijn ogen tot leven. Hij ziet concrete mensen worstelen met de problemen van hun tijd en daarvoor oplossingen suggereren. Hij komt namen tegen, die nog altijd klank hebben, en bepalingen, die nog altijd bekend in de oren klin ken, ook al worden ze niet alle meer nageleefd. Maar aan het eind van de lezing kan hij toch maar één conclusie trekken, namelijk dat het hoog tijd wordt, in een nieuw concilie orde op za ken te stellen. Het 3e Nederlandse concilie kwam op 22 september 1924 in de me- tropolitane kerk te Utrecht bijeen onder voorzitterschap van aartsbisschop Hen- ricus van de Wetering. Verder waren als stemgerechtigden aanwezig de bis schoppen Callier, Schrijnen, Hopmans en Diepen, de internuntius Orsenigo en en abten van Cuyk, Berne, Vijlen, Oos terhout en Loilbosch. Geen stemrecht hadden de elf afge vaardigden van de kathedrale kapittels, de drie representanten van de diocesa ne clerus en de twaalf hogere oversten van exempte clericale orden. Het bureau van het concilie bestond uit two secre tarissen en een ceremoniarius. De con cilievaders kregen tegelijk met de uit nodiging een uitvoerige tekst voorge legd, die het nieuwe kerkelijke wet boek op de voet volgde. Zij was opge steld door een commissie van vijf des kundigen, een uit elk diocees. De titels der hoofdstukken geven al thans enige indruk van de materie die op het concilie werd behandeld: over de clerici, over de religieuzen, over de leken, over de sacramenten, over de heilige plaatsen en tijden, over de god delijke eredienst, over 't kerkelijk leer- verslaggevers DEN HAAG. Buiten de grenzen van 't Nederlandse beat-centrum Den Haag. waar '/-Ij 300 fanleden hebben, is de beatgroep. Hu en de Hilltops nog nauwe lijks bekend. Waarschijnlijk zal 't nu niet zo lang meer duren, want dezer dagen werd er in drie uur tijd van deze jongens, onder leiding van producer Fred Haayer. het eerste plaatje opgeno men. dat over ongeveer drie weken op de Nederlandse markt verschijnt. Hoewel de groep één geheel vormt, mag de topattractie wel de thans 19-jarige zan ger Hu genoemd worden Hij heet in het dagelijkse leven Hans van der Toren uit Rijswijk en stamt uit een nogal muzikale familie. Ongeveer zeseneenhalf jaar geleden trad hij met zijn oudste zusje op onder de naam „The Two Rascals". Thans viert zijn jongere zusje. Polly, (bescheiden) triomfen in de Haagse „Beatsisters". Na de eerste stappen op de ladder van je kleinkunst bij ..d'Oprech- te Amateurs" te hebben ge zet. kwam hij bij de ..Hill tops" (toen nog „The Spit fires"). die bestaan uit: Fred de Wilde (slaggitaar). Werner den Heyer (sologi taar). Mike Scholten (bas gitaar) en Henk van Meer beek drummer) Onder leiding van de heer K. K. van Oudsheusden. zelf een veteraan op amu- sementsgebied en bekend als Charles Oud. werd er hard geoefend om op het juiste peil voor een plaatop name te komen. Onlangs achtte hij deze tijd geko men en via Jacques Senf. manager van de „Golden Earrings", werd er een proefopname gemaakt, die resulteerde in de plaat ..Cry me river* met aan de ach terkant een eigen werkje van de heer Van Oudsheus den „I need your lovin" ..Cry me river", valt t beetje „uit de toon" in de beat wereld, omdat er t zeer sterke Rhythm' Blues-sound in te bemerken valt. Een sound, waar de enorme stem van Hans zich echter uitzonderlijk goed leent. Misschien bete- Zanger Hu creëerde voor zijn groep 'n aparte plaats in Nederlandse beatwereld. kent deze eerste plaat voor Hu en de Hilltops, een door braak naar het succes, waar zij zo hard voor gewerkt hebben. Opvallend is, dat het hoofdstuk over de clerici 65 pagina's telt en dat over de leken slechts 3, die bovendien nog uitsluitend handelen over de godvruch tige broederschappen, waar leken zich kunnen verenigen. Maar dat mag nie mand verwonderen, ook daarin was het concilie een zuivere weerspiegeling van het kerkelijk wetboek, dat al even min aandacht besteedde aan de situa tie van de leek in de Kerk. Alles bij elkaar komt men na lezing van de stukken tot de conclusie, dat op het derde concilie van Utrecht de grondslag is gelegd voor de oerdegelij ke, enigszins rechtlijnige maar zeker niet onwerkzame pastoraal, zoals we die in de vooroorlogse jaren gekend hebben. Men komt er alle gangbare In stellingen tegen vanaf het katechismus- onderricht op de lagere scholen, de col lecte voor de Sint-Pieterspenning en de pastoorsconferentie tot aan de brand kast in de sacristie en de armenban- ken achter in de kerk (met steunen, zegt de tekst, wanneer dit tenminste zonder bezwaar kan geschieden). Hoe men over een en ander ook denkt, vast staat wel, dat hier aan de clerus een pastorale handleiding werd geven, die op de hoogte was van haar tijd en die tot ver in het buitenland de faam van de Nederlandse zielzorg heeft ge vestigd. Schatrijke roomse leven Natuurlijk herkent men in tal van voorschriften de sfeer van het rijke roomse leven. Bepaald wordt, dat al le clerici gekleed zullen gaan in 'n lan ge zwarte jas (ad genua produeta, dit is tot de knieën reikend). Zij mogen gebruik maken „van een voertuig, dat gemeenzaam bicyclette wordt ge noemd (rijwiel, rijwiel met motorver- band)", maar niet van „een voertuig, genaamd motorfiets". Het is aan gees telijken absoluut verboden te baden op publieke plaatsen, hijvoorbeeld aan het zeestrand. Het concilie voegt er de volgende ver klarende tekst aan toe: „Gemakkelijk immers wordt die priester veracht, die zich zozeer onder de leken mengt, dat hij als het ware een van hen wordt. Daarom wensen wij, dat priesters niet naar bijeenkomsten gaan, waar ook vrouwen komen, tenzij van te voren is aangekondigd, dat de vrouwen zedig ge kleed moeten zijn, bijvoorbeeld doordat in de convocatie vermeld staat: de da mes moeten verschijnen in gesloten kostuum". Het spelen met kaarten is hun toege staan maar alleen op voorwaarde, dat zij het spel niet te lang rekken, niet toegeven aan winzucht en op geen enke le wijze de grenzen der matigheid over schrijden. „Als zij tot middernacht of zelfs langer hun spel voortzetten, dan is dat niet passend voor priesters, die de andere morgen het heilig offer moe ten opdragen". Hoe de officiële Nederlandse Kerk in 1924 tegenover de vrouw stond, komt duidelijk aan het licht, wanneer men 't register consulteert onder het trefwoord „mulierea" (vrouwen). Daar worden de volgende onderwerpen opgenoemd: haar omgang met geestelijken: aan welke voorwaarden zij moeten voldoen als zij bij geestelijken inwonen; dat zij door de kapelaan niet op zijn kamer ont vangen mogen worden; dat de kerkgang haar aanbevolen wordt; waar men haar biecht mag horen; in de kerk moeten zij het hoofd bedekt hebben en zedig ge kleed zijn; waar het de gewoonte is haar in de kerk van de mannen te scheiden, nioet deze gewoonte gehand haafd worden; zij mogen niet worden toegelaten tot het zangkoor; zij moeten ook in processies van de mannen ge- Geschilderd portret van mgr. H. J. van de Wetering, die als aarts bisschop van Utrecht het laatste Nederlands concilie heeft voor gezeten. scheiden worden; zij mogen niet wor den aangenomen als kosteres, tenzij bij zusters; zij mogen geen gevaar voor ver leiding scheppen; zij moeten zedig ge kleed zijn; meisjes moeten bij het ka- techismusonderricht van de jongens ge scheiden worden. Aldus een letterlijke vertaling van alle thema's die onder het trefwoord „mulieres" worden opge noemd. Joden een gevaar Minder onschuldig is, wat er wordt gezegd over de otugang met niet-ka- tholieken, in het bijzonder met joden. Als reden waarom elke gemeenzaam heid en vertrouwelijke omgang met jo den vermeden moet worden, geven de handelingen op „dat zij zeer ver ver wijderd zijn van het kruis Christi, voor gelovigen een eer en voor hen een er- De pastoors wordt opgelegd ervoor te zorgen, dat christenen „het niet wagen zich in dienst van joden te stellen, bij voorbeeld als knechten en dienstboden". Soms kan een oppervlakkig contact ge duld worden maar alleen „als er geen enkel gevaar bestaat voor bederf geloof en zeden". Dit contact mag ech ter niet gebaseerd worden „op laag winstbejag". En tenslotte moet worden gewaakt tegen omstandigheden „wa in gelovigen de steun en de hulp joden nodig zouden hebben". Wij citeren deze passages niet oude koeien uit de sloot te halen, m alleen om te laten zien, hoe noodzake lijk het is, in een nieuw provinciaal concilie orde op zaken te stellen. Want ook al zijn heel wat bepalingen in de loop der tijd krachteloos geworden, misschien zelfs uitdrukkelijk afgeschaft de wetgeving van 1924 als totaliteit staat, minstens formeel, nog altijd o eind. En dat is bepaald een anachro- Toen het derde Nederlands concilie afgelopen was, heeft men overeen komstig de bepalingen van de codex alle besluiten naar Rome opgestuurd, om de goedkeuring van de Heilige Stoel te verkrijgen. Rome ging over algemeen met de getroffen regelingen akkoord, had alleen hier en daar iets gewijzigd. Bijzondere lof werd de Nederlandse bisschoppen toegezwaaid „omdat zij 'n expliciet gebod hadden uitgevaardigd om jaarlijks het feest van pauskeuze en pauskoning te vieren" alsmede dat zij hadden voorgeschreven dat i de pauselijke gezant in alle omstandig heden voorrang moest worden verleend op de residerende bisschoppen". Ken nelijk werd dat door Rome als een zeer belangrijk voorschrift beschouwd. Een typisch trekje dat nog eens duidelijk onderstreept hoe de verhoudingen tus sen de Romeinse curie en de plaatse lijke bisschoppen toentertijd lagen. Binnenkort zal dan heel deze wetgeving op de helling komen te staan. Over enkele jaren, waar schijnlijk in 1967, komen de bis schoppen, abten, hogere oversten en andere afgevaardigden bijeen, om het vierde Nederlandse concilie te houden. Wij zien deze gebeurte nis met belangstelling tegemoet. En maken ons nu reeds op om de voorbereidingen met de grootste aandacht te volgen?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 6