IN VOORHOUT WORDT NOG OP DE VOGEL GESCHOTEN Koppermaandag is de jaarlijkse feestdag voor de schutters van „Sint Hubertus" „Winter in Holland" WRDAO H JANUARI 1966 DE LEIDSE COURANT PAGMA.g tegenstelling tot het zuiden en het oosten van s land, wordt het vogelschieten henoorden de oerdijk en bewesten de IJssel nog maar zeer J< oradisch beoefend. Voor zover wij weten wordt onze contreien nog slechts in Voorhout en in lordwijk aan deze oude sport gedaan. In Voor- ut minder in de beslotenheid dan in Noord- jk, waar men schiet binnen de veilige muren n de Sint Jorisdoelen. Koppermaandag (ook •1 populair genoemd: Koppeltjesmaandag, maar t roept meer herinneringen op aan oudtijdse ijerij), de eerste maandag na Driekoningenis eds 45 jaar de traditionele Voorhoutse schut- rsdag. Dan wordt er op de vogels geschoten en schutterd. Tenminste zo zagen wij het, toen wij ir t jaar op vriendelijke uitnodiging dat schiet- stijn mochten meemaken. Er is zoals de lezer If wel zal aanvoelen een groot verschil tus- schieten en schutteren. Beide begrippen W achten wij) worden in Voorhout gehanteerd; e, iar ons gevoelen werd er in Voorhout evenveel schoten als geschutterd. Maar we weten nu zoel beter; wat wij voor schutteren aanzagen ivas zeker geen manco aan geoefend oog en vaste hand. De wind, ja zeker, de wind was oorzaak dat er (toen nog in onze ogen) geschutterd werd. Soedah en zand erover. Wij hebben onze mening moeten herzienBij het schieten op de vogel im mers komt naast de schietkunst ook een grote dosis geluk te pas, dus niet alleen de befaamde vaste hand en het geoefende oog. Het slachtoffer vogel laat zich niet zo heel gewillig naar lagere regionen schieten. Deze lange inleiding heeft zoals de lezer nu.wel begrijpen zal een twee ledig doel: eerstens zouden wij willen aantonen dat het vogelschieten heus nog zo'n gemakke lijke kunst niet is en tweedens, dat wij ons leken- oordeel hebben mogen wijzigen in een bepaalde, zij het theoretische deskundigheid, die zo vele schutters (of moet het schieters zijn) hun best deden ons bij te brengen. Welaan dan, als de lezer na deze inleiding nog de moeite wil nemen verder te lezen, deze onze deskundigheid moge dan blijken uit het volgende verhaal. Het jachtmaal is nog steeds in ere euwenoude herberg „De bonte koe", het maandelijkse trefpunt van de schut ters van „St. Hubertus". ISINT HUBERTUS t Hubertus was volgens de legen- n groot christelijk Nimrod voor leer. Iedereen kent wel het ver van het hert met het stralende tussen de takken van het gewei, wonder dus, dat zovele schiet- ïigingen in den lande deze hei tot hun patroon en leidsman van munitie hebben gekozen. Zo al- ts ging het 45 jaar geleden in I hout. Op 15 november 1920 for- 'den een aantal schietlustige een vereniging en St. itertus werd daarvan de officiële tse. 15 november van het vorige heeft men dat feit luisterrijk ge- iedere koppermaandag wordt ge it de legendarische sehietvaardig- de patroonheilige op z'n it te benaderen. Niet met het ;ten op bekruist roodwild, doch en houten levenloze vogel. Op die komen de mannen-broeders des «|»ens bij elkaar in de eeuwenoude isherberg „De Bonte Koe" om alvast wat hartversterkingen te li e„ na de terugkeer van de etwei de beschutting van die gast ei muren weer op te zoeken en ge- l g-onder-ons verder te feesten met en drank en spel, veelal tot in ms zeer kleine uurtjes, wij spreken van „mannen-broe- dan bedoelen we dat letterlijk. Als mannen èn broeders onder elkaar gaat het er dan vrolijk van langs en moeder de vrouw of verloofde komen er dan echt niet aan te pas, tenminste tot nu toe niet. Wel gaan er allengs meer stemmen op om. ook de vrouwen op de schuttersdag te noden, maar enige voorspelling op dat punt dur ven we niet te wagen. We kijken wel uit. DE VOGEL Het schieten op de vogel is. in te genstelling tot het edele weidbedrijf, een onbloedige sport. Het enige bloed, dat er wel eens bij zou kunnen vloeien zou dat van een vingervelletje kun nen zijn, dat in de haast doch onver hoopt tussen de gr^jidel van de kara bijn mocht komen, maar men heeft ons verzekerd, dat dat niet zo dik wijls gebeurt. Zo'n houten vogel is, biologisch ge zien, maar een vreemd geval: een zware sterke romp, een klein driehoe kig staartje, twee piepkleine vleugel tjes en een dikke elzentak als nek en kop. Dat alles met flinke spijkers bij elkaar gehouden tot iets, dat in de verte althans op een gevleugeld schep sel Gods lijkt, waarbij we dan het rood-wit-blauwe vlaggetje, dat prijkt op de plaats waar een mannetjeseend Biiinenschutters het krulletje in de staart heeft, ge makshalve maar buiten beschouwing laten. De vogel wordt draaibaar opgehan- ;n in een ijzeren ring. Deze ring is bevestigd op een lange staak, die, ge bonden tussen twee schoorpalen, een Bultenschutters. Burgemeester Smol ders en voorzitter Lakeman mikken op de vogel. systeem. Op de eerste plaats moet iemand, die zich als lid heeft aange meld, in Voorhout wonen (als men later naar een andere plaats verhuist blijft men echter lid, wanneer men dat wenst); men moet te goeder naam en faam bekend staan en voorts geen wat we maar zullen noemen no toire ruziezoeker zijn, die het blazoen de vereniging als gezelligheids centrum zou kunnen bezoedelen. Elke maand is er een schietavond met luchtbuksen, want echte geweren worden alleen maar toegelaten op de officiële schuttersdag en dan moet de politie bekend met de wapenhan- de wapens nog laden en verder de zaak blijven «Controleren. Voordat het ^eigenlijke schietfeest begint wordt er geloot om de volg-' orde van schieten. Van nummer 1 tot en met nummer laatst en men gaat op het rijtje af totdat de gehele vogel afgeschoten. Dat schieten gaat met een zeker on bewust ceremonieel gepaard. De schut ter krijgt het reeds geladen geweer aangereikt. De bijna altijd in een schuttersmond hangende sigaar wordt voorzichtig opzij gelegd, waarna een ondeugende politieman de „peuk" wel eens in de karpoetsolie dompelt. Het geweer wordt via het vizier gericht op de houten vogel. De trekker wordt overgehaald. Men schiet. Raak. Of niet. De wind speelt een belangrijke rol. Het kan zijn, dat de schutter het door hem gewenste doel prachtig in het :r heeft, maar net als hij aftrekt komt er een dartel windje roet in het eten gooien en schommelt de vogel juist ver genoeg uit de kogelbaan om de schutter een poedel te bezorgen. Maar als het goed gaat vliegen de spaanders er af en de kwinkslagen of schimpscheuten over en weer. Er gaat een hoeraatje op als het vlaggetje, een vleugel, de staart of de kop wordt af- Van een onzer redacteuren met eigen foto's geschoten. Dan begint het lieve leven om de romp. Die wordt wat men noemt „gaar" geschoten. Het wie belende houtblok trilt bij ieder schot, dat raak is, het siddert als in doods nood. Kleine wolkjes kruitdamp ver ijlen in de wind. Maar eindelijk is het dan zo ver. Het genadeschot. En onder algemeen ge- De schutters doen zich tegoed joel valt het totaal versplinterde gellijf op de grond. Dat is dan de tijd om er eentje op te nemen. Het moge dan hete koffie zijn of iets pittigers. GEBRADEN KIP Wanneer de laatste vogel is gescho ten, of in het geval dat wij meemaak ten: de laatste klomp lood in het hou ten blok is gejaagd of onzichtbaar voor het oog in de lucht is verdwe nen, dan is het tijd om de warme ge lagkamer van ,,De Bonte Koe" weer op te zoeken. Daar wacht de gezellig heid rond de kaarttafeltjes, op de bar krukken, aan het biljart of aan de schiettafel met de luchtbuks en de schijf en de loden kegeltjes. De schiet - commissie gaat dan naarstig zitten rekenen om ieders puntental zo eer lijk mogelijk te bepalen. Men ziet al eens met een schuin oog naar de ge dekte tafels, want, nietwaar, buiten lucht maakt hongerig en in het voor uitzicht van een flinke halve gebraden kip wordt er wat zuinigjes gebruik gemaakt van broodjes-kaas of broodje- ros. Maar eindelijk is dan het ogenblik aangebroken dat de schutters zich om de jachtdis scharen en al hebben zij dan de goudbruine, vetglanzende vo gels niet zelf met een welgemikt schot neergelegd, de bout smaakt er niet minder om. B*at is dan ook wel te zien, als men het oog langs de etende rijen waren laat. Goed, goed, het is geen mals konijn Geen schuttersdag zonder oud-Voor- houters. Ook oud-burgemeester Smol ders kwam schieten. Hier Is hy in ge sprek met loco-burgemeester De Groot. Samen losten z(j later de eerste, schoten. gebraden kip. Tweede van rechts voor zitter Lakeman, geheel links secretaris Vertlegaal met naast hem loco-burge meester De Groot. of een goed toebéreid haas, om niet te spreken van een edele reerug, een koninklijke fazant of biefstuk van het everzwijn; de grage tanden zetten zich even gewillig in de boerenkip als in het wild van edeler natuur. Het gaat, zeg nu zelf, allemaal toch de weg, die voor alle vlees is uitgestippeld. En ondertussen die zware verhalen. Van een schutter, die met het eerste schot de vogel neerhaalde, omdat de kogel precies terécht kwam op de schroef, die de vogel in de ring ge vangen hield. Visserslatijn zal er al tijd zijn, maar het grieks van de jager is evenmin zeldzaam en liegt er ook niet om. DE NAFUIF De grootste vreugde schijnt altijd te schuilen in de nafuif, maar voor dien zijn er dan nog de wedstrijden met de luchtbuks op de schijf of op het kastje met de meergemelde loden kegeltjes, waartegen de kogeltjes klet terend ketsen. Het uitroepen van de schutterskoning ontlokt een ovatio neel gejuich., bezegeld met pappen en nathouden. En het feest rolt voort in schuttersbroederschap tot de oogjes klein gaan worden van de slaap en van het genotene en het tijd wordt de eigen steê-met-de-wachtende-moeder de vrouw op te zoeken en het lokken de bed. meter of tien de lucnt in steekt. Die staak kan men laten dompen, zodat er niet geklommen hoeft te worden om de vogel op zijn plaats te brengen. Twee van zulke staken-met-vogels stonden bij het sportveld van „Fore- holte" opgesteld, vóór de kantine en toen was het aan de schutters een of I meer onderdelen en ten langen leste i de hele vogel uit de ring te schieten I en naar beneden te doen tuimelen. Afgelopen Koppermaandag waren er voor elk der drie vogels meer dan 300 schoten nodig eer de tot „op het bot" versplinterde rompen naar beneden vielen. Geschoten wordt met loodprop- pen, speciaal voor dit doel gegoten kogels, die door een lichte kruitlading met oude karabijnen worden afge- j vuurd. Deze geweren en kogels komen j uit de Achterhoek, een schuttersland j "bij uitstek. Trouwens, ook de vogels komen daar vandaan. DE SCHUTTERS De schutters van Sint Hubertus zijn, om een toepasselijke beeldspraak te gebruiken, vogels van verscheiden pluimage. Om het ietwat killer te zeg- j gen: uit alle lagen der Voorhoutse be- volking. Nooit méér dan vijftig. Er j zijn echter enkele voorwaarden en j daarom hanteert men het ballotage- OPLOSSING KERSTPUZZEL Maar liefst 250 abonnees hebben hun geluk beproeft op de Kerstpuzzel. Zij hebben gezien de vele goede op lossingen er niet zoveel moeite voor moeten doen. Na verloting kwamen de volgende prijswinnaars uit de bus: EERSTE PRIJS (vijftig gulden): R. Broxterman, Vuursteeglaan 10, Lisse. TWEEDE PRIJS 25.—): mevr. A. v. d. Geest, Maredijk 38, Leiden. DERDE en VIERDE PRIJS 10.—)i P. Knijnenburg, Kempernaerstraat 53, Oegstgeest M. den Haan, St. Jozefpensionaat, Bodegraven. VIJFDE PRIJS (ƒ5.—): A. C. Witteman, Van Kempenstr. 31, Voorschoten. De kinderen die een kleurplaat heb ben ingezonden moeten nog even ge duld hebben! Het waren er zoveel.dat Oom Toon en Tante Jo (ja, die zoeken de mooiste platen uit) pas volgende week de uitslag bekend kunnen ma ken. Winnares van het cryptogram van de vorige week is mej. M. Duivenvoorde, Havenstraat 21, Noordwijkerhout. ifr Hoewel er nog geen sprake is van wat men zo gaarne noemt een oud-Hollandse winter, lijkt het er in grote delen van ons land toch wel een beetje op. Er ligt ijs in sloten en kanalen en hier en daar zijn akkers en weiden bedekt met een smet teloos sneeuwkleed. Men moge denken over sneeuw zo men wil. De een brengt het last en narigheid, een ander is verrukt van de schoonheid van een besneeuwd landschap. Zo ook onze fotograaf, die ergens in onze omgeving deze aantrekkelijke prent maakte.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 11