Jaarwisseling; bood seen riike tv.-oogst i br®3ö* Nieuwjaarspremière van Haagse Comedie Vanavond in de ether j Lessen in laster'' niet overrompelend j televisie Mooie rol van Max Croiset HOOFDPUNTEN VAN HET HOLLAND FESTIVAL 1966 radio moord aan de bron DE LEID SE COURANT Hedenavond Na het succes dat de Haagse Comedie op nieuwjaarsdag 1965 boekte met „Galante listen" van de oude Engelsman Farquhar, greep zij dit jaar voor de nieuw jaarspremière weer naar een blij spel uit de Engelse toneelliteratuur van de vorige eeuwen. Het werd ..Lessen in laster" („The School for Scandal") van Sheridan, één van de meest gespeelde stukken uit 't wereldrepertoire. Een satire over de roddel, vol dwaze toneel figuren, met veel spitsvondige grapjes, genoeg om al bij voorbaat verzekerd te zijn van een avond licht amusement. Als men dan ook nog een regisseur vindt, die er in het verleden al eens een voorstel ling van verzorgde, die bij het publiek goed ontvangen werd. dan lijkt de weg naar succes wel hele maal gebaand. Een gevoel van teleurstelling bekruipt echter de kritische toeschouwer, die moet constateren dat in dit geval het succes toch niet bereikt wordt. ..Lessen in Laster" laat zien hoe twee broers een schijnheilige jongeman met een buitengewoon goede naam en een eerlijke levensgenieter, die over de tong gaat op de proef worden gesteld door hun suikeroompje, dat uit India terugkeert. De schijnheilige, die tot nu toe iedereen heeft kunnen overtuigen ven zijn rechtschapenheid en edele be doelingen. maar intussen heel wat schur kerijen uithaalt valt dan door de mand. De vrolijke levensgenieter, beroddeld en verguisd, blijkt een open en eerlijk man te zijn en valt in de gratie van zijn oom. Door allerlei listen en lagen blijkt het karakter van de eerste zonneklaar en daardoor verliest hij zijn naam, zijn geld, zijn vrienden, de ander mag eindelijk trouwen met het meisje dat hij bemint, krijgt geld enz. Daarnaast ziet men de komische tragiek van de oudere Sir Peter Teazle, die getrouwd is met een veel jongere vrouv die haar heil bij andere mannen zoekt. En als achtergrond van dat alles een groep roddelende't dames en heren, een paar oplichters wat vrolijke studenten. Veel bezwaren Waarom heeft de Haagse Comedie dit stuk op het repertoire genomen? Omdat het een beproefd blijspel is, dat steeds weer heeft bewezen volle zalen te trek ken? Het schijnt wel de voornaamste reden te zijn, want de voorstelling ziet er niet naar uit, dat er van enige artis tieke noodzaak sprake is. De Haagse Comedie geeft immers een tamelijk vrij blijvende voorstelling van het stuk. De boodschap van Sheridan <een poging om een open deur in te trappen) blijft daar bij onduidelijk, zelfs de intrige komt niet voor 100 procent uit de verf. Bijna geen enkele acteur komt tot die schitterende prestatie, die het stuk de overrompelende vaart en dat enthousiasmerende vuur had kunnen geven, die het nou eenmaal zo hard nodig heeft. Men moet de verantwoording hiervoor grotendeels laten aan Johan de Meester, die de voorstelling regisseerde. Nergens werd duidelijk welke bedoelingen er pre cies achter zijn regie zat. Men kon be zwaar maken tegen de decors en kos tuums, nogal bloedarm en Quasi-modern van stijlDecor- en kostuumontwerpers zijn hiervoor niet in eerste instantie .ver antwoordelijk voor; zij volgen immers de bedoelingen van de regisseur. Om één detail te noemen: Wat was de functie van alle pseudo-Griekse beelden? Verder kan men bezwaar maken'tegen de rolverdeling. Bepaalde acteurs en speciaal de actrices leken werk te doen, dat niet erg in hun genre lag. Een aantal scenische oplossingen waren mislukte compromissen. De behandeling van enkele figuren was niet sterk de Amerikaanse schrijver Henry James schreef eens over de groer roddelende mensen, aan wie nogal wat scenes gewijd zijn, dat zij een bepaalde gêne bij het publiek zou moeten opwekken. Dat gebeurde niet door de vrijblijvendheid, waarmee deze scenes gespeeld werden. Door een en ander leken sommigen moeilijk of niet op gang te komen. Er was bijvoorbeeld een dwaas opgezet stel roddelende heren van 1 bert Tersteeg en Jules Rooyaards. die echter min of meer in de bedoelingen bleven steken. Eric van Ingen speelde de schijnheilige broer, op een manier het publiek in de waan zou kunnen brengen dat hij eigenlijk een goed mens was, die een schijnheilige schurk speelde De schijnheiligheid gespeeld, d.w.z. een voorgewende schijnheiligheid is iets an- lasterende ders dan waarachtige hypocrisie. Verder Tien een rol van Georgette Hage- doorn, waarvan de functie in het geheel de intrige niet duidelijk werd, maar was niet' haar schuld. Ook waardering Het is jammer dat men op nieuwjaars dag met zoveel bedenkingen de schouw burg verlaat. Men herinnert zich met des te meer genoegen de positieve punten van deze voorstelling. Allereerst de prachtige rol van Max Croiset, als de oom uit India, die zich niet thuisvoelt in de over- verfijnde wereld van de „high society" daarom ook niet in het nette pakje irin hij rondloopt. Door zijn spel krij gen enkele scenes die werking, die eigen lijk het hele stuk had moeten hebben: bijvoorbeeld de scene waar hij alle fa milieportretten van zijn vrolijke neef op koopt. Een ander genoeglijk ding is de rol van Paul Steenbergen als Sir Peter Teazle, die zo'n moeite heeft zijn jonge vrouwtje thuis te houden. Hij speelt een prachtige ruzie met verzoening (met Anne-Wil Blankers) en een mooie scene. in hy zijn vrouw op heterdaad in bijnti-overspelige situatie aantreft. Heel goed was de jonge levensgenieter Wim van Rooy. „Warenar als toneelmanifestatie DEN HAAG Het voorlopige program ma van Holland Festival 1966 (15 juni- 15 juli) Is gereed. Belangrijkste punt is wel dat de Nederlandse toneclmanilesta- tle in ere wordt hersteld in de vorm van opvoeringen van P. C. Hooft», Warenar onder regie van Ton Lutz en met decors en kostuums van Nicolaas Wijnberg. Hoe wel het gehele programma nog niet vast staat er zijn nog onderhandelingen gaande met enige gezelschappen kan voorshands van een aantrekkelijk geheel worden gesproken. Op operagebied zijn opvoeringen te verwachten van ..I Capuleti e I Mon- tecchi" van Bellini o.l.v. Claudio Abbado. Le Pescatrici van Haydn wordt o.l.v. Al berto Erede herhaald in vrijwel dezelfde montering en bezetting tls tijdens 't fes tival 1965. Bernard Haltink leidt opvoe ringen van Verdi's Don Carlos met het Concertgebouworkest in de bak en Gre van Swol-Brouwenstijn en Guus Hoek man in de hoofdrollen Voorts vinden de aangekondigde vertoningen van Peter Schats Labyrinth plaats o.l.v. Bruno Ma- dema. Er worden nog onderhandelingen gevoerd met de English Opera Group om trent opvoeringen van Benjamin Brittens nieuwe opera The fiery furnace. Twee gast-orkesten Gastorkesten in festival-'66 zijn de Ber liner Philharmoniker o.l.v Herbert von Karajan en het orkest van de Stldwest- r Liturgische kalender I DINSDAG. 4 januari: Mis van het I octaaf van Kerstmis. Wit. V.J Sir Peter Teazle heeft het moeilijk met zijn jonge vrouwtje Paul Steenbergen en Anne Wil-Blankers) R R Sheridan lohan de Me< Paul Steen berger Wie tevreden is met en geamuseerd kan zijn door een avond toneelamuse ment, uitgaande van een oude vermake lijke komedie zonder grootse gebeurte nissen. waarin enkele leuke rollen en toneelscenes te zien zijn. zal zich over deze bedenkingen heen kunnen zetten. Hfj kan terecht bij de Haagse Comedie, die het denkelijk nog vaak zal spelen. Na afloop van de voorstelling spraken Paul Steenbergen, Georgette Hagedoorn en andere leden van het gezelschap nieuwjaarswensen uit, waarna door allen staande het Wilhelmus werd gezongen. JAN VERSTAPPEN NEDERLAND I NTS: 19 00 Nws. Klaas Vaak. CVK-IKOR-RKK: 1906 Kenmerk: veertiendaagse informatie- rubriek van de kerken NTS: 19.35 J Flipper. TV-film; 20 00 Journaal en weeroverzicht20 20 Uitzending van de CHU. 20.30 Jodv en het hertejong. speelfilm. 22.35 Journaal. NEDERLAND II: NTS 20.00 Nieuws J in het kort. AVRO: 20.01 De Doelen, programma over het nieuwe concert je gebouw te Rotterdam. 20 30 Shindig. A Amerikaanse tienerparty; 20.55 Studie- toelagen en studiemogelijkheden, do- J cumentair programma. 21.40 Susanna verbergt lets, opera. 22.35 Journaal. Hedenavond HILVERSUM I (402 m>: NCRV: 18 00 Kapel van de Koninklijke Luchtmacht; 18 20 Uitzending van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie. Nieuwe kiezers, welkom! 18 30 Stereo: Klanken van eigen bodem (opn); 19.00 Nieuws en weerpraatje; 19.10 Radiokrant; 19 30 Klassieke grammofoonmuziek 19.55 Op de man al. praatje; 20 00 Dansmuziek (gr.)20.20 Dat arme kind. hoorspel; 2105 Londens Symfonie orkest en solist (gr.)klassieke muziek; 21.50 Klassieke gewijde muziek (opn). 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws; 22 40 Boekbespreking; 22.50 Stereo: Lichte orkestmuziek (gr 23 10 Piano: recital (opn moderne muziek. 23 40 Het Evangelie in Esperanto; 23.55— 24 00 Nieuw s. J HILVERSUM II (298 ml: VARA; 18.00 Nieuws; 18.15 Actualiteiten; 18 25 Licht orkest en zangsoliste; 18.50 lichte grammofoonmuziek. 19 50 Par- lementatr overzicht. 20,00 Nieuws; 20.05 Stereo Licht ensemble met zang- solisten; 20.30 Verhaal halen, wedstrijd; 2100 Zangsolisten met instrumentale begeleiding: liedjes. 2125 Gedenk- teken Vliegen contra standbeeld Regout. klankbeeld. 22.00 Grote com- ponisten en het volkslied: Sopraan, viool en piano: moderne en klassieke liederen; 22 30 Nieuws; 22.40 Actuali st teiten. 22 50 Spontane reacties, dis- cussie tussen twee ervaren musici 23.25 Jazzmagazine. 23.5524.00 Nieuws RADIO VERONICA (192 m) Van 18.00 tot 20 00 uur. vlak voor het hele uur nieuwsberichten - 18.00 Veronica's Jukebox. 19 00 Rolling-Stonesshow. 19.15 Wereld Hitparade, 20.00 Gram. met o.a. Indonesian Teenagercorner. 21.00 Rock. Beat en Boogie. 2130 Veronicas Rhythm and Blues Hop. 22.30 tot 1.00 Gevar. gram. muziek. lody (Claude Jarman jr.j met zijn hertejong .Jody en het hertejong', met Gregory Pech Regisseur Clawrence Brown ge- brulkte het bekende boek „Jody en het hertejong" van de Marjorie K. Rawlings als basis voor zijn gelijknamige film. Het gezin Baxter, bestaande uit Penny, zijn vrouw en de elfjarige Jody, leiden temidden van de beboste streken van Florida een sober bestaan. Bij de jacht op een beer komt Jody in contact met de Forresters. De tijdelijke vriendschap verandert spoedig in ruzie, als de Baxters partij gaan trekken bij een meningsverschil. Als er varkens verdwijnen, geven de Baxters de Forresters de schuld en gaan op onderzoek uit. Jody wordt door een slang gebeten, maar gered door het hart en de J lever van een hinde. Heit jong van de hinde neemt hij mee naar huis en voedt het op om het weer af te staan, als het te groot wordt. In de hoofdrollen Gregory Peck en Jane Wyman. (Nederland I, 20.30). e l|Jn i 18—20 u Ph i lharmonlsoh C Rafael Kubelik. II Johannes Bri I Akadeinlsche Suzanne verbergt iets'. Komische opera "I "1 "1 ?IIV' R*i oh a r T ^5 tra u's s"'l'. Till Eulen- L J mW n BRUSSEL NED. (324 m): 18.00 Nieuws: V 18.30 Voor de soldaten16 28 Paarde- Ermanno Wolf Ferrari, de com- ponist van „Suzanne verbergt J iets", kreeg uitsluitend bekend- heid door zijn komische opera's. Aanvankelijk zou hij schilder piano en or- worden, maar na een bezoek aan SionaUj-lefn- Wagnermekka Bayreuth. voelde hy zich plotseling geroepen tot de I; Allegretto muziekdramatische kunst. Hij studeerde muziek in München en zag zijn •es'to^ Claudio eerste opera ..La Cenerentóla" fn 1901 fn "Venetië bpgevoerd. Hét gegeverf J u van suzanne verbergt iets" is wat flauw, maar door de muzikale uitwerking kreeg het toch een amusant karakter: een graaf wordt jaloers, doordat hij J steeds de geur van sigaretten ruikt. Hij weet echter niet, dat zijn vrouw stiekem rookt. Na een vermoeiende onderzoekingstocht door het huis. komt hij er eindelijk achter en zijn alle moeilijkheden van de baan. In de'hoofdrollen Wilma Driessen en Henk Smit. (Nederland II, 21.40). funk o.l.v. Ernest Bour. Voorts stai concerten op het programma van het Concertgebouworkest dirigenten Pierre Boulez en Bernard Haltink -; het Resi dentie-Orkest dirigenten Bruno Ma- dema, Willem van Otterloo en Carl Schu- richt. het Radio Philharmonisch Orkest o.l.v Jean Fournet, dat met solisten het Groot Omroepkoor een uitvoering geeft van Berlioz' La damnation de Faust en het Rotterdams Philharmonisch Or kest o.l.v. Frans Paul Decker Kamermuziek wordt geboden door het Beaux Arts Trio (alle trio's van Beet hoven). het Danzi-kwintet, het Gaudea- mus-kwartet en een ensemble o.l.v. Wil lem Noske, dat Nederlandse muziek uit de 17de eeuw speelt. Toneel en ballet Op toneelgebied kan behalve Warenar en de traditionele opvoeringen van Elckerlyc te Delft een reeks voorstellin gen worden verwacht van Kleists Dei- Prins von Homburg" door het Dtissel- dorfer Schauspielhaus. Balletvoorstel lingen worden gegeven door het Natio nale Ballet, het Nederlands Danstheater en Paul Taylor Dance Company uit New- York. welks optreden in 1965 een dei- hoogtepunten van het Holland Festival vormde Tenslotte zal mime Marcel Mar- ceau enige voorstellingen verzorgen. Samenvallend met Holland Festival 1966 zijn het congres van de Intematio nal Music Council (Rotterdam 20-23 juni), het Hilversums Beiaardconcours. Orgel- wedstrijden te Haarlem en Alkmaar en tal van orgelconcerten in verschillende plaatsen. Bijzondere tentoonstellingen in de fes tivalperiode zijn: Gerard Terborch en zijn tijdgenoten (Rijksmuseum Amster dam 18 junl-17 september). Mondriaan (Haags Gemeentemuseum 16 junl-14 au gustus), Hedendaagse schilderijen en beeldhouwwerken (Boymans-Van Beu- ningen Rotterdam 13 mei-15 Juli). .DEJ AARSAVOND is een moeilik ge val voor de t.v. Vrijwel iedereen üiyit thuis, zodat het potenlieie kijkers publiek enorm groot is en het Is boven alen ae enige avond in bet jaar dat zens de allerjongsten tot na nuddcr-| nacht blijven kijken. dus moet er een totaal „ongevaarlijk" programma komen waar dan ook niemand enige aanstoot aan kan nemen. De NCRV zocht en \ond het hoofdnummer in het kiuchiige blijspel „Vrijstaand iimanuis' van het geroutineerde Amerikaanse schrijvers paar Kautman-Hart. Dat duurde bijna twee uur, lekker lang op zo n lange t.v.-avond. Maai' dit was dan ook de voornaamste verdienste van deze opvoering die te geforceerd- leuk was om het oi«spelelement recht te doen en veel te traag verliep om de klucht te kunnen worden waarvoor dit oude beestje zich nog het best leek te lenen. Vreemd, want regisseur' Ge rard Rekers bewees nog onlangs met „De tante van Charlie" ook dit genie aan 4e kunnen. Behalve aan het tempo lag het niet ge heel slagen ook aan de bezetting. Die was aan de zwakke kant met één gran dioze uitzondering: Gerard Harstkamp. Hij maaKte weer een fraai karakter van de uitvreterige oom en de scene waarin hij met een biji de trapballusuraae te l«l ging had het onvervalst-kluchtige waar we al te lang op moesten wachten. Dick van Bommels Telediscoparade bleek nog precies op de oude grapjes gebouwd uit de tijd. dat dit programma regel matig op het scherm kwam. We her kenden ze allemaal Jules de Corte bleek opnieuw géén t.v.-man. al kwam hij weer met fijne liedjes voor de dag Op ..II" bewees de Julie Andrews Show dat Amerikaanse showroutine óók geen opeenstapeling van hoogtepunten pleegt op te leveren. De jaarwisseling bracht traditionele uit zendingen: de min of meer pliohtmatige iding; 18.15 Sport 18.52 Lichte weerbericht en uit Nederland; ,Dnt arme kind', spel van Max Gundermann VARA kampt met zoveel bezettings moeilijkheden dat het onvriendelijk zou zijn hier kritische bezwaren te gaan aandragen. We praten er dus niet over. T. R. Stockings t.v.-spiel „De reisgenoot" was te uitgesponnen en het erin ver pakte thriller-element was veel te door zichtig. Hans Tiemeyer speelde overi gens een fraaie rol en aan het spel van Marja Habraken was niet te zien dat ze die drie dagen vóór de opname! van een zieke collega had moeten over nemen. jwa en beriehter BRUSSEL FRANS >4$4 m f°NDRAVDR2'309 ml: lf muziek 22.00 Jazz; 23.00 g 1 00 Lichte muziek. SNGELAND BBC (330 m KJ Huisvesting is nog steeds een actueel probleem. Het ziet er voorlopig niet dat er een einde aan de nood zal komen. Dit gegeven ver- werkte de Duitse auteur Max Gundermann tot een hoorspel onder J de titel „Dat arme kind". Om te kunnen wonen, hebben Frank en Angeline bij haar moeder een paar kamers gehuurd. Doch Frank kan niet met zijn J schoonmoeder opschieten. Als zij eindelijk een eigen huis hebben, verandert de tot nog toe toch al niet vriendeiyke sfeer in vijandschap, omdat de moeder zich gepasseerd voelt. In de hoofdrollen Dogi Rugani, Joke Hagelen en Oarel van Herwijnen. (Hilversum I, 20.20). 21.40 Llchl iek23.31 Gevarieerde Dinsdag 13.45 Licht muziekprogr.,1445 Cursus over geloofsleven en godsdienstige vorming, 15.00 Gram.. 16 00 v.d. zieken, 16.40 Voor oudere luisteraars. 17.00 Voor de jeugd. 17.50 Overheidsvoor lichting. lezing. HILVERSUM I. (402 01) KRO 7 00 J Nieuws; 7.10 Het levende Woord. 7.15 Lichte grammofoonmuziek (7.30-*-7 32 Gram.; 8.00 Nieuws. 8.10 Gram., 'om Nieuws; 7.45 Wegeninformatiedienst 8.25—8.30 de groenteman). 8.45 Mor- 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws; 8 10 genwijdlng. 8.55 Boekbespreking. 9 0( J Lichte grammofoonmuziek (8.30—8.32 Voor de zieken. (9.35 Waterstanden'. Alles bijeen geen rijke oogst van drie dagen t.v. Gelukkig gold ook hier: lest best! De VARA besloot met wéér een voortreffelijke aflevering van de Ame- Nieuws). 8 40 Voor de huisvrouw 9.35 rlkaanse t.v.-reeks C.as.-Report. On- J Waterstanden; 9 40 Aubade: gevarieerd denrerp was de sinistere Ku Klux Kien muziekprogramma: 10.50 Lichtbaken, dat bewees hoezeer een deel van de V nog als „achtergebleven gebied" moet grammofoonmuziek; 1L50 Volaan worden gerekend. Al kan men de hoop J J'°01 pra^ iv vn Vnnr Hp hoeren- koesteren dat de onverbiddelijke wijze i°ni w f Sh 12 27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12 30 Nieuws: 12 40 Actuali teiten of grammof oonmuziek12.50 Lichte grammofoonmuziek en praatje. 13.35 Voor de plattelandsvrouwen. 10.00 Voor de kleuters, 10.10 Gram.. (11,00 nieuws). 12.00 Dansorkest. 12.27 Voor land- en tuinbouw. 12.40 Licht lezing: *11 00 Voor de vrouw: 11.30 Llch- ensemble. 13.00 Nieuws, 13-10 Actuali- waarop de t.v ginds eigen misstanden durft aanpakken mee zal werken om ook de zuldeliike staten der VS snel bij het beschaafde deel van de wereld te betrekken. teitea 13.30 Belgisch muzikantenuur. 14.40 Zuid-Afrika. klankbeeld. 15.05 Voor de vrouw. 15.40 Amusementsmuz 16.00 Nieuws, 16 02 v. d. jeugd. 17.15 New-York calling, praatje. 17 20 Lichte gram muziek voor de tieners. HILVERSUM III (F.M.-kanalen) - NRU-NCRV: 9.00 Nieuws. Instrumen- taal allerlei (gr-). 10.00 Nieuws, licht muziekprogr., 11.00 en 12.00 Nieuws, 12.02 Volksmuziek, 12.30 De Top Tien van deze week. 13.00 Nieuws, actuali- teiten. 13.02 Licht pianospel, 13.30 Klanken van eigen bodem. 14 00 Nws, 14.02 Gram.. 15.00 Nieuws. Gram .muz.. 16.00 Nieuws. Platenshow v-d. tieners. NRU-VARA: 17.00 Nieuws, 17.02-18.00 J Verzoekplaten. RADIO VERONICA (192 m> Van 8.00 tot 20.00 uur, vlak voor het hele uur: Nieuwsberichten 7.00 Ook goeiemorgen. 9.00 Muziek «terwijl u J werkt, verzoekplatenprogramma. 10.00 Koffietijd. 11.00 Verzoekplatenprogr v d. huisvrouw 12.00 Lunchmuziek. 14.00 Populair klassieke muziek. 15.00 Gram.. 16.00 Dinsdagmiddag-speciaal (gram.). 17.00 Gevar programma. BRUSSEL Ned (324 m) - 12.03 Lichte door ngaio marsh hij. op. „Kan Ik helpen, madam?" vroeg Het voetpad 21 Miss Emily bestudeerde het kaartje en zag dat er een rechtsreekse weg liep van de Boy-and-Lobster naar de Bron. journaa,loverziohten. de plezierige amu- Een zakelijker folder trok haar aandacht, semen tskaleidoscoop in de kleine-uurtjes De gety beweging tussen het dorp en het Eiland ver van 1966 en de nu al vele jaren gepro- toont wat de tijden betreft, aanzienlijke verschillen, gxammeerde «en geliefde) nieuwjaars- Ruw geschat, bereikt het water zijn hoogtepunt middaguitzendingen uit Wenen en Gar- tweemaal in vierentwintig uur. en zyn laagste misch Partenkirchen. stand ligt ongeveer in het midden van de tqd tus sen tweemaal vloed. Eb en vloed kunnen van dag Nieuwjaarsdag tot dag met een verschil van ongeveer AVRO hoge ogen met het tweede deel van de Internationale IJssterrenparade. Een programma, zó fijn om naar te kij ken dat zelfs het belabberde commen taar daar geen afbreuk aan Kon doen Danny Kaye is op zyn best als hij t lur af- is. kan deze 's maandagsmiddags vallen tussen één uur en kwart voor drie. Na veertien dagen is de cyclus gesloten en is het s zondags weer vloed tus sen twaalf uur en kwart voor twee. Bezoekers zullen gewoonlijk ervaren dat het voet pad te gebruiken is twee uur voor en twee uur na kinderen werkt en in zijn show van De hotelboot en de roeibootjes liggen altyd deze avond was hij tweemaal op zyn klaai en al de steigers staan ook by eb in diep wa- best Het Co6mopolitain Orkest musi- ter De verwachte tijden van eb en vloed zullen da- ceetrde fraai maar in Jef de Groots pre- gelijks bij de receptie aan de hoofdingang van het sentatie was te vee! gekunsteld. Jos Ole- hotel worden aangeplakt. ber met name werd overgeëxposeerd. Mtes Emily bezag deze informatie enkele minuten Van de solisten viel Wllma Driessen aandachtig en nam toen weer het grappig getekend ons tegen. Haar vak is opera: ln het kaartje op. operettegenre heeft zij zich óók succes- ©m vilf uur vroeg ze om haar thee boven te bren- vol geweerd maar voor de „harde" mu- gen. Een half uur later was ze gekleed en met haar sical West Side Story leek zy ons dom- paraplu in de hand ging ze naar beneden, naar de weg niet geschikt. hall. De portier zat achter de lessenaar van de receptie. Zondagavond Toen hij miss Emily zag. drukte hy op de bel van De Rob de Nqs Show gisteravond by de ziji. lessenaar en stond met een onderdanige grl- Misschien wel, als ik tenminste permissie moet vragen om op het terrein van de bron te mogen komen. Ik heb begrepen dat men daar alleen bin nen kan met behulp van een of andere penning of muntje," zei miss Emily. Hij trok een la open en gaf haar een metalen plaatje. „Ik zal er zeven no dig hebben." zei ze en legde twee halve kronen en een twee shillingstuk op de lessenaar. De portier gaf haar het gevraagde. „Nee. nee, nee!" protesteerde majoor Barrimore die uit een van de deuren kwam. „Dat kunnen we niet goedvinden. Foei!" Hy schoof de portier op zij. „Zorg dat er twaalf van die munten naar miss Pride's kamers worden gebracht." zei hy en boog galant voor zijn gast. „Neemt u mij niet kwalijk! Belacheiyk gewoonweg!" .Heel vriendelijk van u," zei zij. „maar ik prefe reer te betalen." Ze maakte haar tas open, schoof de muntjes erin en sloot de tas met een geweldige klap. „Dank u". zei de tegen de portier. Ze wilde gaan. „Dat kan ik niet accepteren,"- begon majoor Barrimore, „ik heus, u bent een beetje ondeugend. Mag ik u dan tenminste nu het uw eerste bezoek hier is de gemakkeiykste weg „Ik geloof dat lk die al ken uit de lectuur die bo ven op mijn kamer ligt, ik hoef dus geen beslag te leggen op uw tyd, majoor Barrimore. Ik ben u zeer erkentelijk". Iets in haar- manier van doen, of misschien een verholen blik van zijn werkgever, was genoeg voor de portier om te verdwijnen. „Wat mijn brief betreft." zei miss Emily, de majoor recht in de ogen kijkend, „zou ik willen voorstellen dat we de discussie daaromtrent nog wat uitstel len tot ik volledig op de hoogte ben van de toestan den die er op mijn eigendom heersen. Ik hoop dat deze regeling u schikt." „Natuurlijk!" riep hy. „Natuurlijk! Doet u maar zoals u denkt dat het beste is! Maar ik hoop...»" „Dank u," zei miss Emily en liet hem staan. n het hotel naar de bron was vlak helling heen Van de heuvel die tus sen het hotel en de bron lag. Het pad was breed, goed begaanbaar en. zoals ze in een van de bro chures gelezen had. ruimschoots voldoende voor 'n rolstoel. Ze liep stevig door en keek naar Fisher man's Bay, de huisjes, de smalle streep water en het uitzicht op het dichtbij gelegen dorp. Er lag een mild licht over de heuvels en er hing een sterke geur van zeewater en varens. Hoog in de lucht zong een leeuwerik. Het was allemaal zo ongeveer als op die middag, twee jaar geleden, toen Wally Trehern blind van tranen, de heuvel naar de bron was opgestrompeld. Maar waar hij toen zo blinde lings omhoog was geklauterd, was nu een keurig pad. bedekt met een asfaltlaag. Het kwam by de ingang van de bron zacht glooiend uit op de weg die miss Emily genomen had. De bron zelf, de poel, de kleine waterval en de steenachtige heuvel daarboven, waren nu afgezet met hoog gaas. Buiten deze afsluiting stonden twee rustieke banken. Je kon binnenkomen door een draaihek bestaande uit grote, eveneens met gaas bespannen vleugels, dat in werking werd gesteld door een van de muntjes die miss Emily bij zich nad, ln een sleuf te steken. Ze deed het niet direct. Er waren mensen by de bron. Een uitgemergelde man met een tragisch ge zicht, die Jenny Williams reeds by de bushalte was opgevallen, en een jonge vrouw met een baby. De man knielde bij de waterval en scheen slechts met moeite zijn handen in het koude water te kunnen houden. Hij had zijn hoofd gebogen. Hij stond op en liep zonder naar hen te kyken, langs de moeder met haar kind naar de enige uitgang van de om heining. Toen hij voorbij miss Emily kwam, ont moette haar blik de zyne, en even scheen er een glimlach om zijn mond te spelen. Miss Emily knik te en ze zeiden tegeiyk; „Goedenavond". „Ik heb veel hoop," zei de man aarzelend. Hij nam zijn hoed af en verwyderde zich langs de heuvel. (Wordt vervolgd)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 2