KERST GEDACHTE! LEEFT BI TIENER* VAN NU ANDERS DAN BI TIENER! VAN TOEI Ze kunnen me wat W n PAGINA 8 KER. KERSTNUMMER 198 aUJKïêthÜL LS men de huidige tiener vraagt, wat hij van het kerstfeest denkt, dan zegt hij in een zekere impulsieve opstandigheid: ze kunnen me wat. Laten „ze" eerst maar eens vrede op aarde maken voor ze erover gaan zingen. De tiener van zo'n veertig jaar geleden zegt: het is kil geworden in de kerk met al die liturgische veranderingen. Van mij hoeft het allemaal niet meer. Maar vroeger zowel als nu zit de nachtmis vol. En vroeger zowel als nu probeert ieder een het met de kerst thuis zo gezellig mogelijk te maken. Waarom? Als men toch niets meer in de kerstviering ziet. Wat geen reden van bestaan heeft, verdwijnt vanzelf. Graaft men echter dieper, zowel bij de tieners van thans als die van toen, dan blijkt de kerstgedachte in de harten zeer levend te zijn. En blijkt jong en oud, elk op eigen menier, oprecht van plan te zijn er elk jaar weer iets moois van te maken, niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de ander. Voor de tiener van thans heeft het kerstfeest nog niets van zijn oude betekenis verloren. Maar eerder zelfstandig denkend en kritischer dan de jongelui van weleer, willen zij zelf bepalen, welke inhoud zij geven aan de vor men, waarin Kerstmis wordt gevierd. Zij voelen heel scherp aan, dat Kerstmis vooral een feest in het hart moet zijn, een ver heviging van de intieme relatie, die de mens tot rijn Schepper heeft; en dat daaruit moet voortkomen een vernieuwing in de verhouding tot de medemens. Maar vooral moot hot echt zQn on oprecht. Dn aio otraka weer ln allo kerken over de hele wereld mtlJo*nvoudig het „Vrede op aarde" opstijgt uit de kelen, dan rijmt dit niet met de beelden, die door het t.v.-Journaal ln de hoofden «Qn gegrift: wrede slachting ln Vietnam, uitgestoten negers, dreiging van kernwapens en een hulzenzoeker. die uit een flat wordt geweerd vanwege zijn nederige kom-af. Als de tiener van vandaag zich er rekenschap van geeft, dat er onder do kerkgangers ook mensen zfln die dit leed helpen ln stand houden of goedkeuren, dan heeft hty er geen behoefte aan de nachtmis mee te vieren; sn overvallen hem deze gedachten tijdens de viering van de kerstllturgle, dan zou hij het liefst weg willen lopen. Langer blijven sou hij ondergaan als een meehuilen met de wolven ln het bos. Den volwassene heeft geleerd te leven met zijn tegenstrijdige gevoelens; de tiener niet. De volkomen onloglca van de dingen overvalt hem. H|J neemt er geen genoegen mee en afhankelijk van zijn Idealisme, aou hij al het leed van de wereld op de schouders willen nemen, vooral op Kerstmis. Dn laat h|J vooral niet opgelegde vroomheid bespeuren op het gezicht van de werkgever, die hem ontsloeg, omdat h|J de haren weelderig tot op de schouders draagt, want dan kapt hij er gelijk helemaal mee. lk ook een stuk lees, want dat strtjdt tegen m|Jn gevoel." Zo wil de tiener ook geen stemmige kerstliederen meezingen met de kleine kinderen. H|J hoort liever het plaatje „If I had a hammer", een gospel van Mahalla Jackson of andere songs, waaruit de be zieling opklinkt, zang van mensen, die de wereld wat te vertellen hebben ln wier ritme de tieners Iets herkennen van hun eigen levensritme. Maar het hoogtepunt van de kerstsfeer ln huls vinden ook de tieners van thana óe gezellige tafel. Ook dit bezien z|J kritisch, ook hiervan z|jn z|J zich bewust, dat het maar een hulpmiddel ls, maar z|j gunnen alle eer aan moeder, die hieraan zoveel zorg be steedt. Het diepe gevoel van gemeenschappelijkheid, dat zij ln de nachtmis ervaren, vinden z|j ln kleiner. Intiemer, huiselijk bestek terug aan de kersttafel. Daarom lopen de tieners, die zo kritisch rond hun ouders kunnen dartelen, op eerste kerstdag niet uit huls weg, wat er bulten de deur ook te beleven zou z|jn aan tienermanlfestatlee of andere grandioze gebeurtenissen. Van alle kersttradities vinden zij dit de meest levende traditie, omdat zij er moeder druk voor ln de weer zien z|Jn. De vader speelt b|J dit alles een wat minder belangrijke rol, maar wat zou de vader hierop tegen kunnen hebben, die z|jn kinderen op wil voeden tot bewust levende mensen. Door zijn soms zelfs onbarmhartige kritiek, die meestentijds het voordeel heeft dat ze eerlijk is. HJRt dé tiener van thans zich buiten het gareel te plaatsen, ook bulten het gareel van de kersttraditie. Deze kritiek ts een Ijegeleldend verschyhséf van het voortdurend toetsen der dingen op hun wezenlijke waarde. Al zou alle symboliek van Kerstmis hun niets meer te zeggen hebben, dan toch weten en voelen z|J," dat er met Kerstmis ook van hen iets wordt verlangd. Daarom lopen z|j gedwee uit het gareel, er diep op zinnend, hoe z|j het kerstgareel een nieuwe, levende Inhoud kunnen geven. De tiener van thans onderwerpt zich niet goed schiks aan de traditie, die rond de Kerst la geweven. Het nachtelijk klokgelui, de oproep voor de nacht mis, trilt ln zijn binnenste en maakt daar de ge voelens en gedachten los over vrede en verdraag zaamheid. waarvan hij vindt, dat ze ook hem moeten bezielen, omdat uiteindelijk ledereen b|J zichzelf zal moeten beginnen, als hij tenminste van de wereld nog iets zal willen maken. In de nachtmis treft hem, wat hij ln de kerk mist op de overige 364 dagen van het jaar: de sterk gemeenschappelijke viering. De tiener van thans m|Jdt alles, wat naar organisatie riekt, omdat de regels te weinig heel laten van het Individu. Anderzijds voelt h|] zich als sociaal wezen aangetrokken tot groepsvorming, niet de groep ter- wille van de groep, maar groep als mogelijkheid om gemeenschappelijke Idealen te belijden. De losse binding geeft de persoonlijkheid alle kans op zelf standige ontwikkeling. Zodoende leeft de tiener van thans veel bewuster, en ook veel zelfbewuster. En zo ook wil h|j Kerstmis beleven. De sfeer van de gemeenschappelijkheid in de nachtmis ontroert hem diep. maar dit ontslaat hem niet van de verplichting, die h|j aan zichzelf oplegt, om met Kerstmis vrede In het eigen hart te dragen en anderen daarin te laten delen. De tieners, met wie w|J hierover spraken, gaan niet zwijgend aan het stalletje voorbij. Z|J vinden dit van grote symbolische waarde. Het is misschien wel sentimenteel, vinden z|j, maar het maakt Je soms een beetje week van binnen en dan laat Je makke lijker wat van Je cynisme varen. De kaarsjes en de liedjes b|j de stal, vooral de zang van kinderen, hebben ongeveer hetzolfde effect. En de tieners zelden zich daarvoor niet te willen schamen, al lopen ze er ook niet graag mee te koop. De kerstboom zegt de tiener van thans hoegenaamd niets. Hot ls een profaan element ln de viering en heeft slechts zin als bijdrage tot de gezelligheid In huls. De gezelligheid, de sfeer, wil nogal eens w|jken uit het huls. waar allen met hun eigen beslomme ringen langs elkaar heen dreigen te gaan leven Maar met Kerstmis mag dit niet gebeuren, vinden de tieners Dan moet Je je beslommeringen vergeten, ten eerste om weer eens diep by Jezelf te rade te gaan, maar vooral ook om je eigen aandeel te leveren aan de huiselijke sfeer Maar z|J willen er graag vrij in blflven hoe ze dit doen Een tiener van protestantse huize. b|j wie de b|jbel gelezen wordt. zei. dat hij de b|jbel een van de mooiste boeken vindt die h|J kent. maar dat h|j Juist op Kerstmis zo vol was van eigen gevoelens en gedachten, dat hij zich toch niet kon concentreren op de Inhoud. „M|Jn vader moet dan niet van m|J verlangen, dat De tieners van toen hebben zichzelf eigenlijk pas goed ontdekt, toen Michel v. d. Plas een boekje open deed over het rijke, roomse léven. Zij hebben in de loop der jaren met een wereldoorlog ertussen wel afstand leren nemen van de nadrukkelijke vormen, waarin zij kerkelijke feesten vierden, maar veront waardigd zijn rij er later niet om geweest, omdat zij nu nog het gevoel hebben, dat het juist in die tijd goed was om te doen zoals zij deden. Door Van der Plas hebben zij erom leren lachen, eerst een beetje zuur, later royaal. En met deze lach werd definitief een punt gezet achter die periode. ZIJ moesten trouwens wel, want z|j kregen kinderen, die er anders over dachten en geen generatie houdt met succes ln stand, wat Jongere generaties verwerpen, terecht of ten onrechte. Toch denken vele tieners van toen graag aan die t|jd terug, misschien wel omdat de tijd het lelijke verdoezelt en het mooie verheldert. Maar ook wie de weeën van die tijd nog duidelijk voor de geest staan, zou nog wel eens terug willen, want de gezinsband met vader aan het hoofd was sterker dan tegen woordig. en Juist ln deze sfeer gedijde het kerstfeest voortreffelijk. En ook al omdat men toen gevoeliger reageerde op de gevaren, die van buitenaf de Kerk bedreigden, beleed men op een meer militante wijze zijn geloof. Toen deze overtuiging zich allengs meer los maakte van de vorm en de vorm nochtans lange tijd zinloos voortleefde, kregen de kerstvlerende tieners van toen later het verwijt, dat zij aan het wezen van Kerstmis voorbij gingen. De tieners van toen weten beter, maar dat is niet genoeg om het misverstand uit de wereld te ruimen, dat elke Jongere generatie scheidt van de oudere. Want het was niet voor de vorm, dat bij de tieners van toen vier weken voor de kerst de adventskrans »n kwam te hangen. Het wekelijks één brandend kaarsje meer had een diepe, zinvolle be tekenis en dat de krans juist voor de ramen werd gehangen, had bijzonder veel te maken met de apos tolische Ijver van de christenen van die dagen. De krans gold als een uitnodigend teken voor de passan ten, die zonder de rtykdom van het geloof door het leven stapten. Het nachtelijk lulden betekende meer dan een oproep de nachtmis te komen en meer dan een appèl op het hart van de gelovige. Misschien is de Kerk te lang blijven volharden ln zijn anti-reforma torisch karakter, maar dit feit lag er en gegeven dit feit diende de klok ook als stem van de Kerk naar bulten. De poorten der hel hadden de Kerk niet over weldigd en zouden hierin ook nooit slagen. Dit waren de magistrale gevoelens, die de mensen van toen in zich omdroegen. Uit die t|Jd stamt de overweldigende hoeveelheid roepingen van parochiepriesters en missio narissen, waardoor ons land Internationale vermaard heid kreeg als geestelijke voedingsbodem vbor pries- In het katholieke, kerstmisvierende huisgezin var die dagen kwam de kerstboom er dan ook niet ln. Dit symbool op de feesten van oude. primitieve volkeren zou als profanerend verschijnsel de waarde van het kerstfeest aantasten. En waar wat later heel schoor voetend de boom toch naar binnen werd gehaald, daar weigerde men er elektrische lichtjes ln te laten branden. Want de moderne techniek gold ln die.dagen als nog profaner dan de kerstboom en daarom hield zich by de stemmige kaars, die toen nog sterk fungeerde als symbool van het licht en als drager van intenties Jegens de heiligen. Een Ideaal van die t|Jd vormde de Bterke vadei Zoals de pastoor met vaste hand zijn parochlescl je* weidde en soms zelfs de arbeiders verbood te organiseren omdat dit een werk van de <!ulv\ was, zo bestierde vader het gezin. En wat als nieuwlichterijen beschouwde, kwam er dan niet in. De tieners van toen hadden daar geen r mee. Z|J liepen gedwee ln het gareel, want wat zei en wat vader wilde, was goed. Naar de nachtmis ging toen niet wie wilde, m& stapte achter vader aan het hele gezin de kou I Zonder protest. Niet dat de tieners van toen ge I eigen mening hadden, zeer zeker wel, maar het genj j van vader was boven elke twijfel en kritiek verheve De kinderen van toen waren niet gehoorzamer di i die van nu. Wel maakte het Jonge individu van to j zich wat later los uit de gemeenschap van het ger I Daarom ging men als groep ter kerke en als gro later op de dag naar lof, vespers en stalletje. Moeder vormde ook ln dat gezin het middelpunt v zorgzaamheid voor de kersttafel, maar dit toch one de welwillende patronage van vader, die het bezag het goed bevond. De sfeer fii huis, de onderlinge vi standhouding tussen de hulsgenoten was in die m: der gejaagde tyden meer constant aanwezig. Met kerst bereikte zij een hoogtepunt. En als dan de kaarsjes ontstoken werden bty de i zongen allen mee. Groot en klein, niemand schaam zich voor z|jn eigen geluld, al zal men er wel e mee geplaagd zijn. De radio was toen net ln komst en ontbrak nog ln de meeste gezinnen. 1 grammofoonplaatje werd net als lectuur nog niet r bossen vol de huizen Ingedragen. Aan dit soort vloeden van buitenaf stond het gezin nog maar h weinig bloot. Daarmee stond men voor de taak elkaar ln de sfe van Kerstmis bezig te houden. Op eerste kerstd verliep dit in een meer religieuze sfeer onder leid van vader, die zoal niet de bijbel dan toch stichtend boek uit het rek haalde en eruit voorli Men hing aan zjjn lippen en soms nam de oudste z of oudste dochter de lezing over. De tiener van t« viel er wel eens bij in slaap, maar een veelbetekenen r kuch van pa werkte als een wekker. Intussen flakkerden de kaarsjes bij het stalletje i was er een extra-lichtje geplaatst bij het boek, uit vader voorlas. De hulskamer was toen nog ni zoals nu. bezaaid met schemerlampen, waaronder ff gezinsleden elk hun eigen plaatsje zochten om i daar als Individu in de kerstsfeer te vermelen i een boek. een tijdschrift, een plaatje of een sigare Men leefde gezellig ln de schemering, met de o gevangen in het flakkerende licht van de kaan De tieners van toen dragen daar nu nog de onuitw. I bare indruk van met zich mee. Als zQ de ogen we I: sluiten, zien en horen z|j vader weer voorlezen. 1= Voorzover de tieners van toen zich op kerst bultor K huis begaven, dan was het om bijeenkomsten bij wonen van de katholieke verenigingen, waarbij mp aangesloten was en die elk op eigen wijze het keri feest vierden. Men was trots op een rol ln een ken spel of droeg met gloed van overtuiging sereen t kerstgedicht voor De tiener van thans voelt zich wel eens eenzas) ook en soms vooral op Kerstmis. Dat is de prijs, i hjj moet betalen voor zijn vroege zelfstandigheid tiener van toen voelde zich juist op Kerstmis stn verbonden met z|jn hulsgenoten Anderzijds had er by benadering geen weet van. wat er aan de and<ff| kant van de wereld gebeurde Alle verrukking In het verleden neemt niet weg. de tiener van toen zich ook duidelijk de saaiheid i de verveling herinnert, vooral als Kerstmis drie dagen telde. Naast fraaie heeft hl] dan ook herinneringen. TON OLIEMULL!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1965 | | pagina 16