BRANDT PARIJS? lï Hitier beval augustus '44 vernietiging van li I UIT DE STAPEL VERTEL ME JODL, Schoten in Nötre Dame bij Te Deum van De Gaulle Het betere boek voor de JEUGD ZATERDAG 4 DECEMBER 1965 DE LEEDSE COURANT jieneraal Philippe Leclerc ziet toe hoe op 25 augustus zijn 4000 tanks en trucks uit de mist opdoemen om Pa rijs binnen te trekken. De heftigste gevechten hadden plaats rondom de Place de la République. De 1200 goed bewapende Duitsers die zich in de kazerne hadden verschanst be stookten met hun mitrailleurs genade loos de mannen van de FFI, die de ka zerne belegerden. Onder leiding van 'n student in de medicijnen, de 25-jarige René Darcourt, en de 30-jarige schrijn werker René Chevauché- vochten de mannen van Rol met een ongeëvenaar- „Vertel me Jodl, brandt Parijs?" Die vraag stelde Adolf Hitler in augustus 1944 aan een van zijn trouwste maarschalken. Hij deed het in opperste woede, want de Führer aller Germanen had moe ten vernemen dat zijn bevel om van Parijs een rokende puinhoop te maken trouweloos was ge negeerd. Parijs brandde niet! De stad, die men wel eens het laboratorium van de geest heeft genoemd, had weliswaar een aantal schrammen en kwetsuren opgelopen, maar overigens was Larry Collins en Dominique Lapierne, twee geroutineerde jour nalisten. hebben de moeite ge nomen alle gebeurtenissen groot en klein rond de bevrijding van Parijs na te vorsen. Zij schreven er een boek over dat momenteel wordt verfilmd en dat nu in Neder landse vertaling wordt uitgegeven bij Gottmer in Haarlem. Het is een opvallend interessant boek. Nuch ter en zonder gebruik te maken van pathetische adjectieven heb ben de auteurs genoteerd wat zij uit de mond van bekende en onbe kende personen hebben vernomen. Voorts putten zij hun gegevens uit een overvloed aan archiefmate riaal. Zo ontstond een rijk ge schakeerd beeld van wat zich, in die hete augustusdagen van 1944, in en rond Parijs afspeelde. De schrijvers hebben na de oorlog Von Choltltz gesproken en uit z'n mond vernomen hoe en onder welke omstan digheden hij het bevel van de Führer ln ontvangst, mocht nemen om als nieu we commandant van Gross Paris de stad in staat van verdediging te brengen. EEN GRIJSAARD Men bracht hem op 7 augustus 1944 naar het zwaarbewaakte Rastenburg, waar hij door generaal Burgdorf bij Hitier werd binnengeleid. De man bij wie hij zich meldde had slechts weinig overeenkomst met 't beeld dat hij zich 'n jaar tevoren, bij 'n eerdere ontmoe ting. in zijn geheugen had geprent. In feite stond hij voor een grijsaard. Een ongezond gezicht niet vermoeide trek ken. Ogen waaruit alle glans was ver dwenen en gebogen schouders. Chol tltz merkte op dat Hitiers linkerhand beefde en dat hij dit met zijn rechter hand probeerde te camoufleren. Maar wat hem vooral opviel, was Hitiers stem. Het schorre geblaf, dat velen had bezield en nog meer mensen had doen sidderen, was nog slechts een zwak ge brom. Toch deed Hitier voor de nieuwe commandant van Gross Paris het ge bruikelijke crescendo van de grote sce nes uit zijn repertoire nog eens herle ven. Aan het complot van de 20e juli herinnerend bromde hij: ..Tientallen ge neraals bengelen nu aan dc galg. gene raal. omdat ze me wilden beletten mijn werk te voltooien, maar niemand zal kunnen verhinderen dat ik dit werk. 't Duitse volk naar de overwinning voe ren, tot een goed einde breng..." Choltltz vertelt dat het speeksel Hit- Ier bij die woorden uit de mondhoeken droop. ,,Hij liet zich ln zijn stoel val len, sprong weer op. gesticuleerde en plofte weer neer in zijn stoel. Er blonk een bloeddorstig licht in zijn ogen..." Na enkele minuten werd hij wat rus tiger. „U gaat dus naar Parijs", zei hij, ..naar Parijs, waar door mijn officle- zij in al haar schoonheid en charme uit de baaierd van opstand en oorlog tevoorschijn gekomen. Hoe werd Parijs gespaard? Hoe kwam het dat de Duitsers geen uitvoering gaven aan het bevel van Hitier om straten en huizen tot elke prijs te verdedigen en van de Franse hoofdstad een twee de Stalingrad te maken? Het is een verhaal dat in grote lijnen bekend was, maar waarvan men tot voor kort nog maar weinig details heeft ver nomen. En juist deze details maken, in hun samenhang, het relaas zo fascinerend. I de communistische verzetsgroep, kolo nel Rol. had het sein daartoe gege ven, dit tot ongenoegen van de andere verzetsleiders. Het was zaterdag 19 augustus. Generaal Von Choltltz werd met 't uur nerveuzer. Hij had Hitier ervan we len te overtuigen dat de bruggen van Parijs beter intact konden blijven. Hij wenste geen uitvoering te geven aan het bevel om de monumenten van de Franse hoofdstad te vernietigen. Maar hij besliste niet alleen. De Fiihrer had hem Walter Model op zijn dak ge stuurd en deze had hem al woedende verwijten gemaakt over zijn besluite loosheid. Ook De Gaulle kreeg last van zijn zenuwen. Hij zette Eisenhower onder grotere druk. Elke dag uitstel, betoog de hij, kon rampzalig zijn voor de hoofdstad en vóór heel Frankrijk. Ten slotte kreeg hij zijn zin. Generaal Le- ólèrc; die mét zijn pantserdivisie ge reed stond en van ongeduld trappelde, kon vertrekken. Richting Parijs. De vierde Amerikaanse divisie zou te za- men met hem oprukken. Tot hun stomme verbazing hoorden de soldaten van de tweede divisie dat de telefoonverbindingen met Parijs niet verbroken waren. Telkens als de co lonne stilhield, renden er mannen naar een café, naar winkels en telefooncel len om met vrienden en familieleden in Parijs te spreken en hun te vertel len dat het nu bijna gebeurd was. De gesprekken kwamen nog uitstekend doör ook. Maar van het belangrijkste wapen feit dat de mannen van de FFI die dag op hun naam brachten zijn de helden onopgemerkt gebleven. En toch heeft het handjevol FFI-ers. dat zich gereed maakte om het vuur te openen op de zes enorme Duitse vrachtwagens die de Place de l'Etoile opreden en vandaar de verlaten Champs Elysées opdraai den, Parijs waarschijnlijk behoed voor een enorme catastrofe. Bij de eerste vuurstoten die onver- wacht opklonken werd de chauffeur van de laatste wagen dodelijk getroffen, hij zakte boven zijn stuur ineen en de onbe stuurde vrachtwagen liep tegen een boom op. Doodsbenauwd springt de naast hem zittende unteroffizier Fritz uit de kabine I en begon te schreeuwen. Maar de andere vrachtwagens reden door. Fritz begon als i gek t weg i die t vloekte wagen die ieder ogenblik uit el- I kaar kon barsten. Urenlang hield hij zich verborgen in een bosje voor het I Theatre des Ambassadeurs. Toen tegen hyt vallen van de nacht de Unteroffi zier erin slaagde de Chambre des Dé- putés te bereiken, vernam hij dat geen van de zes wagens met springladingen was aangekomen. Terwijl de schermutselingen in de hoofdstad voortgingen, trokken de sol daten van de tweede divisie door de poortfifl avan Parijs. ,yftor sommigen werd de droom bewaarheid. Zij kon- clenL.,(.'lun.. Qntroerde, fa^ljp^den omhelzen. 'Anderen sneuvelden voor de poorten van de stad. Toen een van de eerste eenheden van Leclerc de rech- ter-Seine-oever bereikte, sprong radio reporter Pierre Crenesse op de tank ..Champaubert" en greep de man beet die door het torenluik naar boven kwam. ..Parijzenaars", schreeuwde hij in de microfoon. „U kunt nu de stem horen van een Franse soldaat, de eer ste gewone soldaat die in Parijs is aangekomen. Zeg me eens, waar komt u vandaan?" De aangesprokene aar zelde geen moment. ,,Ik heet Firmin ik komt uit Con- Even later begonnen in heel Parijs de klokken te luiden. Terwijl hier en daar de mitrailleurs nog ratelden en men op de pleinen tanks in vlammen zag opgaan, dansten en zongen de Pa- rijzc Choltltz en zijn staf gaven zich over. Een Duitse soldaat, die zieh door geal lieerde wapens bedreigd zag, vluchtte een portiek in en terwijl hij daar ineen gedoken zat, opende een oud vrouwtje haar voordeur. Verontwaardigd vroeg ze of hij „maar ergens anders wilde gaan schieten..." PARADE De andere dag zouden de Fransen merken dat De Gaulle was gearriveerd. De generaal trok zich niets van de ge allieerde hiërarchie aan, maar gaf Le clerc rechtstreeks bevel zijn troepen te verzamelen voor de overwinningspara- Generaal Leclerc kreeg van de Ame rikanen te horen dat zij het als een on disciplinaire daad zonden beschouwen, als hij het bevel van De Gaulle zou op volgen. Laatstgenoemde echter gaf de Yanks ten antwoord dat zij Leclerc al leen hadden mogen'lenen en dat hij De Gaulle dus alle recht had iiem voor een paar uur terug te nemen! .Mijn Voor deze Feldwebel is de oorlog voorbij. Met 20ekregen anderen is hij in Parijs gevangen genomen. waarin het bezoek wordt beschrijf dat de generaal na het défilé aal j. Notre Dame bracht. We citeren lef 14 «>k: hiü, „Op het moment dat De Oaulle («aM «»t het portiek met het laatste oordeel veegde een salvo kogels over 't j De officieren van Leclerc draafde en aan om een einde te maken vuren. De Gaulle echter liep stoord verder. Op het moment da\ onder het grote portiek klonken er schoten iit de kerk zei) hoge gewelven weerkaatsten de sies met donderend lawaai. De I gen gooiden zich plat op de gro I Gaulledie nog altijd voor zijn I ele gevolg uitging, liep de 60 meti het middenschip door met grote tige passen. Een vrouiv, die naast bidstoel op haar buik lag, hief rnnrl®®*®* tig haar hoofd op, lang genoeg ve De Gaulle" te kunnen roepen, dook toen onmiddellijk weer wei haar schuilhoek. Toen hij het dn schip had bereikt nam De Gaulle tig zijn ereplaats in,'links van denschip. Achter hem draaide raai Koenig zich om tiaar de g gen. Hij keek verwijtend naar de nigte, die nog plat op de buik „Schaamt n zich niet riep hij. ,,V uit, opstaanEn terwijl de sch nog in de kathedraal weerklonkei gon De Gaulle, zijn gebedenboek i hand, uit volle borst het „Te Di te zingen. Niets had op deze dag zeer de bewondering van de bevoll voor De Gaulle kunnen oproepen deze publieke demonstratie van 1 geestelijke pistv Overigens Het défilé werd gehouden. Aan weerszijden van de Champs Elysées stonden mannen van de verzetsbewe- gr«ngr>. politieagenten en .brandweerlie den arm in arm teneinde de menigte in bedwang te houden. Achter De Gaui- le hadden zich de leiders van het nieu we Frankrijk gegroepeerd: Leclerc, Juin, Koenig, Parodi, Chaban-Delmas. De Gaulle draaide zich naar hen om en beval: „Heren, op één pas achter mij!" Toen begon hij, onder een or kaan van toejuichingen, zijn triomf mars. Achter hem volgden, in 'n slor dige troep, zijn getrouwen en zijn tegen standers... De wijze waarop de schrijvers van 't boek de figuur van De Gaulle reliëf ge ven, is zeker niet hun geringste ver dienste. Fascinerend is de passage, >eken. rerllefd verllf „Mij ihefi nóóit kunnen mTciêicken schoten in de Notre Damt Geei andert stad is, in histoi perspectief, zo nauw en emotioneel trokken geweest bij de wording va vrijheidszin als Parijs. Vandaar dat de ondergang van de vrijheid, de Duitse bezetting, er zo'n bek! mend accent kreeg. Vandaar óók men in de suggestieve beschrijving het grimmige verzet en de dolzini overwinningsroes duidelijk datgen» kent wat elders en overal esse was voor ieders denken en doen in TAKKENBOSSEN Als 'n onweer in de verte hoorden de Parijzenaars uit zuidoostelijke richting lawaai van de slag dat van uur tot uur diohter bij kwamen. Spoedig den de explosies duidelijker Het was dus waar. de geallieerden ren op komst! Voor de Parijzenaars be tekende elke explosie een sinistere voorbode van wat komen ging. De en kele Duitsers die geen deel uitmaak ten van de gevechtseenheden tracht ten te ontsnappen uit het wespennest dat de stad vormde en aan de op han den zijnde omsingeling. Om vrachtwagens de barricades seren, die de weg via de Porte de la Villette versperden, bonden de soldaten van de organisatie Todt burgers op hun bumpers vast. De Capteintjesserie: 1 Capteintjesserie renbeek-van Klaveren is met drie bc jes de Spaarnestaduitgebreid. I komt in de krant". „Joop gaat op i en „De Capteintjes gaan uit", zijn boot „De blauwe dolfijn" het avontuur nieuw het bewijs van de pakkende tegemoet trekken. J teltrant, die mevrouw Clarenbeek Het boek van Aimée Sommerfelt is papier weet vast te leggen. Het veel gevoeliger; het heeft als onder- boekjes, die de wat beter lezende kii werp de geschiedenis van het Mexi caanse jongetje Pablo, evenbeeld van zijn Italiaanse leeftijdgenootjes i graag in hun bezit hebben. „Samen op 't eiland Zeekraai". buiten de Zijn heel wat kinderen, die behalve Ook in het genre boeken voor bele toekomst tegemoet gaat, hun jonge mensen loopt de kwaliteit dank Zij eigen karaktervastheid MARTELAREN pas- sterk uiteen. Zo zijn er avonturen boeken. die het alleen maar moe ten hebben van het sterke ver haal" met veel bloed en tranen, of boeken die wel proberen sfeer te scheppen, maar in werkelijkheid toch verdrinken in sensatie of Wanhopig en woedend door de voort- durende aanvallen waaraan zij bloot sentimentaliteit, stonden en door de geluiden van de 1 steeds dichter bij komende veldslag be gingen de Duitsers beestachtigheden die de straten van Parijs rood kleur den met het bloed van de laatste mar telaren. Op de Boulevard Raspail open de een patrouillerende tank het vuur op een groep huismoeders die in de rij stonden voor een bakkerswinkel in de Noorse jongen de weg geschreven boek. goed geschreven verhaal ook h ran mooi verzorgde boeken. Zij daarmee met het fraaie boek op 't eiland", van de Zwe i menswaardig leven weet te- schrijfster Astrid Lindgren uitge» inden. Een zeer sfeervol, goed Ploegsma. Amsterdam) voldoende hun trek. Het is kort en goed ge; een mooie uitgave voor de jeugd b< 10 jaar. Mooi om de uitgave, boei om de tekst, dat een prachtig verh bij H. P. Leopolds Uit- Een gewonde infanterist wordt door een Rode-Kruisploeg weggehaald voor het brandende ministerie van Buitenlandse Zaken. De kogels vliegen nog in het rond. ren blijkbaar alleen maar wc vochten om de beste plaatst tafel, i generaal, begint orde te scheppen. Dan ver rijs in een front stad, waar duiker of vluchteling zich schuil te houden. Ik geef u ilert legerde ■stlng". ge- twee wijde bogen om de stad heen te aan t trekken en zodoende de Duitse divisies met in en rond Parijs in een enorme fuik Pa- I te vangen. Op dezelfde dag dat de geallieerde legers zich voor deze operatie m be weging zetten, begon in Parijs de op stand tegen de bezetter. De leider van durft gen. Toen de bewoners van het pand op no. 286 aan de Boulevard Saint-Ger main, een huis als duizenden andere, een gillende en tierende troep S§-ers hun kamers zagen binnenstormen, be grepen zij dat zij zouden worden gefu silleerd. De soldaten dwongen alle be woners de straat op te gaan en zetten ze daar tegen de muur met de handen in de lucht. Gedurende vijftien lange, lan- j ge minuten verwachtten de ongelukki- gen ieder ogenblik dat men hen zou doodschieten, zonder dat ze wisten i waarom. Maar plotseling zagen ze de SS-ers even snel vertrekken als ze ge- Door 'n wonder, waar- I Haag) Jules de C'orte: Het draaiorgeltje; (Uitgeverij de Lanteern) In dit ge zellige boekje vechten schrijver Jules ie Corte en tekenaar C. van Velsen om de beste plaats. Een gelijkspel lijkt ons de enige juiste beslissing, kostelijke H| 1.^. JBHSHL..*,.. tek.e,?lnKen. bedoeld i)7t boek werd ijïdï'eerdëü'l inlwii i de markt gebracht in de Blauwe Dis de allerkleinste. Alleen de techni jeugdboeken, behoren bepaald dit genre. In tegendeel: ze kunnen als voorbeeld genoemd worden voor het be tere jeugdboek. Het gaat hier om Jo- han Fabricius' „Het geheim van het oude landhuis", en een Nederlandse ver taling van „Pablo en de anderen" van de Noorse schrijfster Aimée Sommer felt. Het eerste is vooral geschikt voor jongens, het laatste voor meisjes in de leeftijd van twaalf tot zestien jaar, zon der dat overigens meisjes geen plezier aan het eerste en jongens geen interes se in het tweede boek zouden hebben. „Het geheim van het oude landhuis" onderstreept na „De scheepsjongen van Bontekoe" nog eens, dat Johan Fabri- erschenen sche uitvoering staat buitenspel reeks. Thans verschijnt het in de j naamde Paperbackeditie. De keurig il ?rhaalt de geachicl de grote- gevoerde de dromer Jonathan de Bil sert, aanvankelijk reiziger bij 'n grol handel in boter, kaas en eieren. Aarl slot verdwijnt de hoofdpersoon na >1 reeks „avonturen" in het geheimzinnl VOL ONGEDULD Terwijl de Duitse generaal zich af vroeg wat zwaarder moest wegen, zijn soldatentrouw of het behoud van Pa rijs. was er nóg een generaal die pro blemen had Hij heette Charles de Gaule en resideerde in Algiers Maar De Gaulle had het ln die dagen niet voor het zeggen. Hij had een meer- 1 dere, Eisenhower, en deze voelde niets voor een frontale aanval op de Franse hoofdstad. In de eerste plaats zou dit de verwoesting van Parijs kunnen bete kenen en voorts dienden de geallieerden er rekening mee te houden dat 'n moei zame strijd in de straten van de stad zonder enige twijfel een bijzonder ho ge tol aan mensen en materiaal zou eisen. Eisenhower stelde zich voor in 1 Armstrong King: „De eeuwige stri; Hollandia, BaarnMet de prob men, waarmee Israël worstelt, vecht joodse volk in feite al eeuwen. Zij z thans meer geconcentreerd rond 't gen gebied, de eigen staat, die volk heeft kunnen stichten. De Austi lisehe schrijver Armstrong King, die opkomst van Israël persoonlijk bele» heeft, legt deze problematiek nog et nadrukkelijk vast in deze boeiende de harde strijd uit bij Reintje Roodpels. Vooral jonge kin. deren zijn dol op verhalen over dieren. Vooral voor deze categorie is „Reintje Roodpels'' van Ingen Borg een fijn boek De tekst, die de belevenissen van een vossengezin vertelt, i.s geslaagd. Maar vooral de werkelijk heel fraaie illustra ties maken het een boek om van te smullen, óók voor een leeftijd die, wat de ^tekst betreft, nog op voorlezen is aangewezen. Iet Kocns-Nieboer leverde een goede Nederlandse bewerking l Uitg en boeiend avonturenboek kan Nijgh Van Ditmar, Den Haag-Rotter, en. Geen opeenstapeling van dam), sensaties.- maar een vlot geschre- rhaal van vijf jonge mensen die „Onder de leeuw van Venetië": Het Antillen en Venezuela met hun i lpv'en van de Italiaanse wereldreiziger Marco Polo is bij herhaling onderwerp ieder woord spreekt. Een strijd, die t» voor verhalen en romans geweest. „On- slotte uitmondde in de staat Isra der de leeuw van Venetic" van de j waarmee de problemen echter n Duitse schrijver M. Z. Thomas (Ploegs- steeds niet ten einde zijn. ma. Amsterdam) is de nieuwste roman over deze steeds weer boeiende figuur. Chinua Achebe: „Weerzien n Bedoeld voor de jongeren boven 14 jaar vreemden" |H. Nelissen. Bilthove is de uitgave volledig afgestemd op de- Obi Okonkwo, een neger uit Oost-Ni| ze tijd. Dg, schrijver vergelijkt de ge- ria heeft in Engeland gestudeerd schiedenisperiode van Marco Polo met keert terug naar zijn geboortegro de verschijnselen, die wij thans om ons waar hij nu geacht wordt te gaan heen meemaken. Zijn manier van ven overeenkomstig zijn Westerse i schrijven spreekt de jongeren aan. om- voeding. Maar hij past niet meer in dat hij in „Onder de leeuw van Vene- ze primitieve wereld van magisch t i tië" een moderne visie gegeven heeft geloof en hij komt er mee in confli op de Italiaanse globetrotter Daarmee Obi Okonkwo heeft met dit gegeven t aantonend, dat de historie zich ook voor i boeiend verhaal gemaakt dat ons i de jongeren herhaalt, zelfs met de no- j uitstekende indruk geeft van de moei i zems en de provo's, de musicals en de j ke situatie waarin intellectuele neg' j moeilijkheden tussen ouderen en jonge- j in de Afrikaanse staten, kort van b Een boek, dat ook voor wat de ui- i zelfstandigheid, zich bevinden. De Uitgelaten Parijzenaars juichen en zwaaien naar hun bevrijders.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1965 | | pagina 8