Glazen speelgoed
KURZAAL TONEEL
DUBBEL FESTLJN
Haagse Comedie in reeds egdateerd
stuk van Tennessee Williams
Kostbare manuscripten Vaticaan terecht
Politie staat
voor raadsel
Esther Ofarim
bedreigd
EMS-Culluurprijzen uitgereikt
iets voor zit fiets!
Madama Butterfly
MAANDAG 29 NOVEMBER 1965
DE LEIDSE COURANT
PAGINA 9
VERTALING
PERSONEN
Ida Wasserman
in prachtige rol
,,The Glass Menagerie" is het
eerste grote toneelsucces van Ten
nessee Williams. Hij schreef het
in de laatste oorlogsjaren, in 1945
ging de New-Yorkse première, in
1947 werd het voor het eerst in
Nederland gespeeld met Ellen
Vogel als de ziekelijke dochter
Laura, die niets anders heeft in
haar leven dan wat glazen beest
jes. Men kan zich voorstellen
dat het stuk in die jaren grote
indruk moet hebben gemaakt. Bij
de voorstelling die de Haagsche
Comedie zaterdagavond voor het
eerst van ..Glazen Speelgoed" gaf.
bleek dat het verloop van de tijd
wel enige werking heeft gehad
op het stuk. Het viel een beetje
tegen, al kon men constateren dat
Williams reeds toen in staat was
knappe scenes te schrijven en
boeiende toneelpersonen te schet
sen. Maar de dramatische span
ning bleek nogal verwaterd door
allerlei lyrische en sfeerscheppende
scenes, die de gang van dit in feite
te lange stuk wat belemmerden.
Zoals bekend behandelt Tennessee
Williams hier de geschiedenis van een
klein gezin, dat sinds jaren door de va
der in de steek is gelaten. In een naar
geestige woning leeft Amanda, een ou
dere. druk pratende vrouw, die zich
vastklampt aan haar illusies met haar
dochter, die vanwege haar kreupelheid
lijdt aan een minderwaardigheidscom
plex. dat belet met vreemden in con
tact te komen. De zoon. die ook thuis
woont. Is een gevoelige jongen, 'n dich-"
ter zelfs, die helemaal geen begrip on
dervindt van zijn familieleden en die
daarom steeds uit de verstikkende at
mosfeer wegvlucht. Tenslotte vertrekt
hij definitief. Maar daarvóór heeft hij,
na hevig aandringen van zijn moeder,
een ernstige poging gedaan, Laura ln
contact te brengen met een collega van
hem. Het blijkt iemand te zijn op wie
Laura vroeger, op school, extatisch ver
liefd was. Door zijn hartelijke en echt
gemeende belangstelling voor het meis
je, geeft ze zich langzamerhand hele
maal aan hem over. Maar hij is ver
loofd met een ander. Laura verliest
hem, zich nog sterker dan daarvoor be
wust van haar lichaamsgebrek en haar
onmacht om met iemand echt contact
te hebben.
Herinnering, geen realiteit
Het hele stuk is een herinnering: de
zoon kijkt na jaren terug op alle ge
beurtenissen en levert een poëtisch
commentaar daarop. Het stuk is ook
niet realistisch, zoals Tennessee Wil
liams voorop stelt. Alles is vaag, sfeer
aanduidend. Het stuk wordt bijna door
lopend begeleid door muziek. Alles is
vaag. de personen zijn niet „gegrepen
(Van onze correspondent Jan Dijkgraaf
HOME Drie van de vier voorwerpen die donderdag
nacht uit de bibliotheek van het Vaticaan werden
tulen zijn zondagmiddag op enigszins plechtige
geven door enkele hoge verlegenwoor-
politle te Rome. die haar zoveelste bewijs
lijke kundigheid heeft geleverd door bin-
Je belangrijke en onschatbare gestolen
inden. Itjj monde van de bibliothecaris
van het Vaticaan heeft de l'aus aan de lunctionarissen
z|jn grote erkentelijkheid laten weten.
Niettemin blijkt deze diefstal een volslagen raadsel
Uil de diverse onderzoekingen is nu wel gebleken dat
In t om minstens twee insluipers gaat. van wie er een
gewond werd. vermoedelijk bij het inslaan van een
venster. De aard van de gestolen en thans dus terug-
gevonden voorwerpen maakt dit unieke voorval ln de
geschiedenis van de Vaticaanse bibliotheek echter
laadselarhtig Immers, liet handschrift van Pctraicu
i dat
enkele nog veel zeldzamer
kostbaarste documenten t<
brief van Michelangelo,
eigenhandig schrijvi
verzamelaars aller-
kljk liggen, zoals bv, een
en brief van Rafael, een
Luther aan de keurvorst
Saksen en een document, ook eigenhandig ge
schreven. van Hendrik de Achtste van Engeland,
waarin hij de stellingen van Luther bestrijdt en »»aar
mee hij zich de eretitel van „Verdediger des Gelools"
verwierf, die alle Britse soevereinen sindsdien hebben
took al scheidde deze Hendrik de Achtste
Ondeskundige inbrekers
De vraag is en bluft- Wat voor soort lieden zun deze
dieven'' Het feit dat ze belangrijke documenten
lieten liggen en vooial liet feit dat ae de vrijwel waar
deloze kopie van de Hongaarse koningskroon namen
cn daar bovendien enige valse edelstenen uitbraken
doet het vermoeden groeien dat liet hier om een stel
hoogst ondeskundige cn misschien zelfs anulfabctischc
beroepsinbrekers gaat die bij voorbeeld die waardeloze
kopie van de Hongaarse kroon aanzagen voor echt en
die bovendien de manuscripten van Petrarca en Taaso
als waardeloos beschouwden /e verpakten deze docu
menten namelijk op een naïeve manier en gooiden tr
ln een privé-tuln. aan de buitenkant van Rome
De tuinman van de \illa zag njdagnuddag om onge
veer 16.00 uur een kleine Italiaanse auto en een liestel
wagen voortdurend langs het veld roden Hierdoor
werd zyn nieuwsgierigheid gewekt Met zun vondst
ging hij naar zun werkgeefster, dte de politie belde.
Het «uiige wat de politie nog niet heeft opgespoord is
do kleine doos van koper cn bergkristal waarin de
b-odschnp is vervat, die Garcia Moreno, president van
Equator, op 6 augustus 1875 bij zlch had. toen hU op
weg naar het parlement werd vermoord De tnet bloed
bevlekte papieren weiden door de gelovigen van dat
land in een kostbare schrijn aan Paus Leo XIII ten
geschenke gegeven
Vaticann onbeschermd
Maar de meest belangrijke kwestie van dit ogenblik is
deze Hoe Is het nu cigenlUk met de bewuklng cn de
bescherming van de belangrijkste cn oudste bibliotheek
ter w-'ield? Na ongeloo!li|ke diefstallen In Florence
cn eldei wordt het nu toch wel zaak de hele aan
gelegenheid van de onschatbaie kunstschatten van
Italië >en dus ook van het Vaticaan» eens grondig
te gaan herzien Want wre moeten nu met spijt en
bezoigdheid vaststellen, dat zelfs het gesloten en
plechtige Vaticaan en zun onvoorstelbare kunstschat
ten gedurende de nacht volmaakt onbeschermd «Un
t.gcn de beroepsdleven. tegen de stoere jongens die
het wel eens even willen proberen en tenslotte vooral
tegen de maniakale ver/umelnars. die in hun abnor
maliteit nu zelfs het hoogste doel hadden kunnen
proberen, nameiyk uitgerekend die formidabele Vatl-
CUM collectie en die Vaticaanse bibliotheek.
Daarom is deze „zaak" nog lang niet afgelopen Er
moet iets worden veranderd en dAt wordt nu elndeiyk
IILM (UPI) De Israëlische zangeres
Esther Ofarim is vrijdagavond in Ulm
(West-Duitsland) opgetreden ondanks het
feit dat gedreigd was de zaai op te blazen. I
In een anonieme brief was gewaarschuwd
dat tijdens het optreden van de zangeres
een handgranaat ln de zaal zou worden
geworpen. ..Het bleek een kwaadaardige
grap te zijn", verklaarde een politie
functionaris.
De brief die ln het nabijgelegen Neu-
ULm was gepost, werd een paar uur voor
dat Ester Ofarim en haai' op de gitaar
begeleidende echtgenoot Abraham de
voorstelling jouden beginnen, op het f P< f fl Pfl ff P-( )t'h'P S'/
hoofdbureau van politie ontvangen IICTOIUC/Ufc \7lllXZOL
Overigens heeft men geen enkel rlsioo 1
genomen want talrijke rechercheurs in
burger hielden de 2500 beaoekers ln de j
gaten terwijl zich ook politiemannen
onder het publiek hadden gemengd
Het Israëlische paar. dat een tournee
door West-Duitsland maakt kreeg na af
loop een donderend applaus.
De politie beschikt over geen enkele
aanwijzing in de richting van de Identi
teit van de briefschrijver
Middeleeuws
handschrift
Gouden bruiloft
Mij. Zeebad en
(Van onze kunetredactie)
Een dubbel feeat heeft artistiek Ne
derland zaterdagavond In het Kurhaua
kunnen medemakende herdenking van
de vijftigjarige samenwerking tuaaen *t
het Heulden!Ic-Orkest en de Maatschap
pij Zeebad Schevenlngen en de uitrei
king van ile EMS-cultuurprijzen 1965
voor muziek, beeldende kunst en dans.
Het was de directeur van de Maatschap
pij Zeehad Schevenlngen, mr. P. v. Dua-
seldorp, die aan het Residentie-Orkest
de zilveren legpenning van genoemde
maatschappij aanbond: penning geela-
gen In IBM by het vijfentwintigjarig
bestaan van de MZS In bron* en in zll-
gevonden
irhonkei
i per-
in zijn aanwijzingen voor dat op 'n be
paald scherm allerlei teksten, foto's en
sfeeraanduldende of symbolische beel
den moeten worden geprojecteerd. Diels
liet dit achterwege, daardoor werd het
stuk enerzijds wat realistischer, maar bel.
anderzijds werd men meer geconfron
teerd met de wezenlijke dramatiek van
de fi£uren. Verder liet de regisseur en
kele scenes in een vrij lichte stijl spe
len, waardoor hier en daar bepaald vro
lijke momenten ontstonden Andere
scenes werden heel lang uitgespeeld, e
met aanzienlijke pauzes, die s
zeer vertraagden.
Guido de Moor.
In deze opvatting w»
t accent nog-
uit de werkelijkheid", de handelingen al sterk komen te liggen op de figuur
die zij verrichten geven steeds aan. dat van de moeder, gespeeld door Ida as-
alles niet reëel ls. Dat blijkt vaak uit «erman. Een rol die voor haar bestemd
kleine details. Zo eten zij. zonder dat was, zou men kunnen zeggen. Het werd
er borden, schotels en bestek op tafel een mooie, soms tragl-komische figuur,
aanwezig zijn; de moeder en de dochter gedesillusioneerd, maar toch vol voor
spreken in een bepaalde scene tot de gewende vrolijkheid, druk pratend
Het staat nog te bezien of deze voor
stelling dezelfde legendarische faam zal j
verwerven als de opvoering van 1947.
„Glazen Speelgoed" doet immers nu
reeds wat gedateerd aan. Dat ligt niet
zozeer aan de Haagse Comedie, als wel
i het feit. dat wij het publiek
die achttien jaren zoveel stukken
hebben kunnen zien. die voortbouwden i
op datgene wat Williams hier voor het
eerst ondernam. Maar hopelijk laten Ida
Wasserman en Do van Stek u dat ver
geten.
JAN VERSTAPPEN
sonen, die zich hij/onder verdienstelijk
hebben gemnnkt bij deze badplaats. De
ze penning werd slechts zelden ultge-
UTRECHT i ANP1 Het middeleeuwse reikt en nog nooit In de vorm van »a-
handschrif* dat vorige week door de terdag J.l. Ham Swaap. oud-eerste con
80-jarige Utrechtse antiquair Theonville certmeenter van het Kp%ldentle-Orke«t.
bij de politie als tennis' was cven. in de Kurraal aanwezig, behoorde tot
ls terecht Een rechercheur vond het nadeze exceptionele gevallen.
3 dagen zoeken tussetv de 20'd(»0 andere
boeken in de zaak van de heer Theonville Hij maakte het dus mede. dat dat
Het handschrift .Livre d'heus". ls vol- symbolisch blijk van waardering en
gens de antiquair 15.000 20 000 gulden erkentelijkheid werd uitgereikt aan een
waard. i rechtspersoon, zijnde het Residentle-Or-
keat. Zulks ln het bijzijn van talloze j
De Federatie Goud en Zilver schrijft genodigden onder wie zich bevonden
een prijsvraag uit voor het ontwerpen de ambassadeurs van Canada, Dene-
en naar dat ontwerp vervaardigen marken, Frankrijk, Griekenland, Indo
van een zilveren geboortelepel. Teke- neslë, Israël. Polen, de Amerikaanse j
naar en ontwerper behoeven niet éën ballerina en danspedagoge Rosella High-
en dezelfde persoon te zijn. Er wor- tower, vertegenwoordigers van rijk, pro
den drie geldprijzen van respectieve- vincie en gemeente 's-Gravenhage, on-
Iijk 2000, 1000 en 500 gulden Boven- 1 der laatstgenoemde alle wethouders, de j
dien kan een extra-prijs van 500 guld burgemeesters van randgemeenten, de
worden toegekend voor het geestigste burgemeester van Utrecht en die van
ontwerp. Inlichtingen verstrekt het se- Bergen op Zoom
cretariaat van de Prljsvraagcommis- Het was de voorzitter van het bestuur
sie. Van de Spiegelstraat 3, Den van het Residentie-Orkest, staatsraad
Haag. L. Brouwer, die voor de hoge onder-
I Advertentie)
'n geschenk voor vader?
die zij op een bepaalde plaats op
het toneel denken, terwijl hij op een
andere staat toe te kijken. Het Is Jam
mer dat Williams niet consequent is
hierin: later ln het spel heeft hij bij
voorbeeld een echt koffiekopje en echte
limonade- en wijnglazen nodig. Dat
maakt de afwezigheid van rekwisieten
in de beginscènes wat overbodig. Niet
alles Is overigens even vaag en onrealis
tisch: soms ziet men dingen gebeuren
die aa n 't naturalistische toneel van
Heyermans c.s. herinneren,
overigens niets kwaads gezegd
haar heerlijke Jeugd en vol gemeen
plaatsen om de leegte ln haar leven te
verbergen. Uiteindelijk een zeer tragi
sche figuur.
De moeilijke rol van de dochter. Lau-1
ra. werd gespeeld door Do van Stek.
Vooral in de laatste scenes, wanneer zij
het middelpunt van de actie gaat vor
men. bereikte zij in haar spel die inten
siteit die de figuur moet hebben. Dit ten
dele ook tengevolge van het sterke te- I
genspel van Carl van der Plas. die de
Fascinerende verton ing
van Ned. Operastichting
Enkele accentverschuivingen
Joris Dlels heeft „Glazen Speelgoed"
geregisseerd. Hij ging daarbij uit van
d« niet zo sterke vertaling, die bij vo
rige gelegenheden ook al gebruikt werd.
Verder voegde Diels de muziek in die
Paul Bowles indertijd schreef voor de
eerste Amerikaanse opvoeringen
van het stuk, waardoor het geheel veel
sfeer kreeg. Tennessee Williams schrijft
ioki.ct gciiapci «at» v.».. -Dank >iJ de Nederlandse Operastichting NEDERLA"
II zljm I bezoeker "met branie en Ironie speel- hebben «e gistermiddag in de Amster- M
de. Guido de Moor leek minder gelukkig damse R.A.I. weer eens „Madame Hutter- j R 14 1
in de scenes „voor het doek", monolo- "7" mogen ontmoeten. ...Madama Hutter-
gen die niet zo heel erg toneelmatig, fly", grootse. dramatische schepping van Decor
maar vrij lyrisch zijn. Maar hij had de scherpzinnige Toscaner Glacomo Puc- Kostuum,
heel sterke momenten ln de scenes met clnl. die In dit geval z»jn object zocht en PERSONEN
zijn moeder: de ruzie, de nachtelijke vond In Japan. Madama Butt
i thuiskomst en het bijleggen van de ru- Suzuki
7i* Fraaie muziek offreerde hij haar. uit- pSjJarton^
Het stuk werd gespeeld in een de- gesproken melodische muziek, gepaard sharpie**
cor van Harry Wich. waarin het speel- j aan een symfonische schrijfwijze voor ^or"
plan terecht enige nieters diep op het orkest Muziek, geïnspireerd door alle Bonzo *ma'
toneel geplaatst was. Daardoor w erd de Kroten ln het rijk der toonkunst - men K. Mui
ggestie van "t afstands- en tljdsver- hoort er Bach. Wagner. Liszt. Strauss <*omm
iding bedankte. Wat hlj
dankwoord memoreerde was een sa-
menvatting van het lief en leed. door
twee Instellingen beleefd.
merkt, dat er ln dit concours betere
Waar hij de aandacht op vestigde, flultaollaten waren, de uitspraken van
was onder meer het feit. dat de geste de jury ten spljt-
vum*. i i van MZS hpl mogelijk maakte met Na afloop van dit uitgebreid concert,
vulde zaal sonde end kwamen er op (,e lfulen „in nQg j„nK,. ensemble dat om 11.15 uur eindigde, zijn de tel-
Vrtiïtl rt 0°* a Jaarcontracten af Ie sluiten, waarbij rijke Invltëa nog geruime tijd -.p uiterst
dP HCht"TBI releveerde hij terloops de hu- gezellige wijze bijeen gebleven ln de
f d "Pprazaal aangedrukt, larlssen In 1918 achthonderd tol twee- vele zalen, die hei Kurhauacomplex te
»e tenHiinstf constateren, dat we „ulaend gulden In droegen, plus .-en Schevenlngen ter bes» hlkklng heeft.
\ooi het eerst sinds geruime tijd weer duurtetoealag voor gehuwden van in
eens tenoren hoorden, echte lyrische te- honderd gulden!
noren de hoofdpersoon en tegenspeler I 1 1 l
van Madama Butterfly, Ruggero Bondino, Het resultaat van dit contract d.d. ^«"HOeSe KlinSlIïiaatl
dc Amerikaanse zee-officier Plnkerton. 19.15 in 'n halve eeuw heeft dit niet min- VANDENBERG 'Reuter» De tweed#
bewogen sprak der dan 2 500 concerten opgeleverd, g-- Canadese kunstmaan. Alouette-II ge-
hu- leid door 113 dirigenten van internatlo- naamd, is gisteravond van de Amenkaan-
putatie, onder wie 41 Nedcrlan- *e luchtmachtbasis gelanceerd. De Alou-
unicuin in de Nederlandse mu- ette-I werd in 1962 in een baan om de
is het een unicum was. aarde gebracht en zendt nog steeds ge
ven» over de ruimte uit.
zong alsof hy sprak
dan altijd En de i
welljksmakelaar Goro iMarlo Ferrara»
Prins Yamodory (Andrea Mlneo» bleken ders. Eei
vocallter waardige partners te zijn zlekrcnti
dat Carl Schuricht. vó»>r 1940. ln eenI
Ken schare uitstekende sopranen en badplaats, waar men toch bij voorkeur
mezzo'.', i 'ho-Cho-San,/enaamd Butter- divertissement zoekt, op ëén avond
IAm"" Bni. kiw In een handomdraai
soubretteachtig stemtype ingezet, vat. Naast dit feest het andere de ultret-
men hier_ geconstateerd het akoestisch 1 king der EMS-prijzen.
humeur t an de R.A.I -zaal niet durfde.
Luisa Maraghonedie haar hier te ver
beelden kreeg, deed dit voortreffelijk. I
Meer geld voor
subsidie bij
aankoop kunst
Maria Pos overleden
NANUET (UPI) In een verpleeg
inrichting te Namiet ln de staat New-
York. is zondag de vroegere operazangeres
Maria Pos overleden aan een hartaanval
Zij
s 75.
DEIN HAAG Ook voor het J:
is een bedrag op de rijksbegroting
trokken ten behoeve van de
regeling voor aankopen door pa:
van kunstwerken van levende Nederland
se kunstenaars op daan-oor aangewezen in
tentoonstellingen Aanvragen hiertoe kun
nen door organisatoren van tentoonstel -
llngen uiterlijk tot 3 december worden
ingediend bij her ministerie van CRM Kl
Op de begroting is het aangevraagde
bedrag, dat vorig jaar 350.000. bedroeg,
verhoogd tot 500.000.— Aangezien wordt
verwacht dat ondanks deze verhoging ook
ln 1966. nier aan alle verantwoorde aan
vragen volledig kan worden voldaan heeft
de minister besloten het subsidiepercen
tage te verlagen van 35 tot 30 -van de
vraagrpijs van de kunstenaar. Hoewel een
en ander een flinke verruiming betekent
van het aantal kunstwerken, dat met
gebruikmaking van deze regeling kan
worden gekocht, is het geenszins zeker
dat op alle aanvragen gunstig kan wor
den besli6t.
Pos. die
i Maria Pos-Carloforti.
jbëddlë- Wenen geboren. Wijlen haar echtgenoot.
Julius Pos. was Nederlander van ge
boorte. In 1939 vestigde het echtpaar zich
in Amerika
(Richard) en ook de Franse impress
nisten men wordt er getroffen dooi' Het N«
ren themutiek. die herinnert aan een Koordirigent
Amerikaanse en Japanse folklore ^vws^wv
Uit al deze zo heterogeen lykende be
standdelen bouwde hij een opera op. tref toneel stond en
fend door een dramatische werking, lands Operako,
telkens weer opnieuw, waarin hij speelt goed yeinstruee
met de meest simpele, de meest primitieve totale muzikale
optrad onder df"1" menselijke bewogenheden
ledig i
gen
In «Ie sectie dans waren dat: Ronla
Gaskell en Hana Snoek, resp leidsters j
ontwikkeling'«"rt N.IIomI. tn Scptao Ball"
1 3 L S R 7 a Q
Ork«*i psychoh
et tel/m
'rdheid
«ectle beeldende kui
moord bracht.
Edith
Per-
Rob Ligt-
ry Abramsen. tweede prlji
voet, eervolle vermelding.
Naast haar Suzuki (Anna dl Staslo).
haar bediende, met een weldadig warm •»',"-l,'K (fluit): Peter var
mezWuld. en Knie Plnk'-rton. de Ame Abl?i" 1ul,nl
..al tweede pnja; Magdalena Kuhn, eervol-
leiding; Peter Dleleman, eer
melding;.
peeld
voelt zich als moderne i
mend met deze preoccupaties dd 1904.
gegeneerd, dat men ontwent raak»
maar men raakt ontroerd' Ontroerd door
een voorstelling van zaken, die de Wps
terling discrimineert, de Oosterllng(e)
daarentegen op een hoog moreel niveau
'Kilts t
ellei
licht-ge
-ci ge
goed getypeerd'
hare dramatische
tensottr nog ëën
«n de Verenigde
harplcss In het bezit van een
bariton presenteerde
aard bare rol van de
Al deze plechtlghedei
de Coi
■erde
linstzaaJ Heuff, Hoflaan
exposeert van 4 december tot en
6 januari schilderijen en etsen
van Willem Wltsen (1860-1923
kleine werken van de beeldhouw-
O. Wenckebach (1895-19621.
alerte R. Lenten Van Weldens
Nijmegen houdt van 8 tot en met voor stuk
31 december onder de titel ..Schilders zijn.
die te denken geven" een tentoonstel-
ling van schilderijen en aquarellen van
meesters uit de Haagse en Amsterdam- Het Rc
se school. Er ls werk te zien van o.a kest was
Jacob en Willem Marls. J A. Weisaen- bak te
bruch. Isaac Israels, H. W. Mesdag en kweet het
Willem Roelofs. wijze van
Dit alles door een weergaloos schone
partituur, die gistermiddag weergaloo
kan schoon werd gerealiseerd. De opvoering
was het gevol gvan een coproduktie met
Brussel en Intendant Maurice Hulsman
had voor deze gelegenheid beslag kunnen ^roen
126 neggen op een team Italianen, die stuk I
hun vak bleken te
Dat durven we zeggen, gehoord dc
wijze, waarop hij de kleinst-' details, de ",,s
fijnste nuanceringen van deze prachtige m'"ns 1
partituur tot klinken wist te brengen, dit brk»'»JP' en tot slot met alles in de knoo
In volledige samenwerking met het duo Tlt dat hU- fraai zingend, echt g<jr<
Einrico Fngerio M Landier. dat het stuk
steeds, en steeds weer opnieuw vunuit de Rc>um> rui ,m voorstelling, die o
partituur regisseerde ln de fraaie kos- "'e' rn"tionaal niveau lag, een vooi
tuums van Renee Wolf. t.-gen dc /eer die op internationaal nivea
eenvoudige, maar toch sterk .-prekende ren "oretelling, beantwoordend ao
achtergrond, door Rudoll Kuefner nnt- (|V "f °P re» gegeven e
laml rigoureus durfden te gaa
ilechti
Tuaa
l.lljsl
de fe.
Iloriionlaal:
1. wiel Jongensnaam. J voorzatsal.
3. lol i effen, wond. 5 atrellng met
f u,0n*'J vruchtbar*
piek m de woestijn, gewas 7. koor-
ia l""1' m,JZIfk kleine hoe-
geld. tijdperk.
deze
zich de
Munster
Geheel achter in de zaal zittend (rij hei
tterdams Philharmo
litmanl aan de beurt
itten. Uitstekend i
zich op zeer prijzen.'
de opgedragen taak
•jo!), onder het balkon, hadden we. hoe j4eer gaat en uitsluitend te Amsterda...
vreemd zulks ook moge lyken. eer ln naar nog twee opvocingen op dins-
akoestisch opzicht bevredigende indruk dag to mnembr, en donderdag i de-
asch Or- van het geheel, hier waren d<- mensen rember volgen,
om in dc .aan weerszijden van liet voetlicht" met
oorbereid elkander ln evenwicht, het orkest klonk Maar we moeten bedenken, dat we ons
waardige niet te hard en de strmmen der solisten nog eerst ln de aanloop van de aanloop
•n op het ln het allereerste begin de zëër ge periode bevindenI b R.
eerste prijswinnaar Pet-
horen in het concert voor fluit
kest in G Groot (k v 31S) van Mozai
ZIJ. die hem reeds donderdag te v
ren in dit zelfde werk hadden gch«x»i
met het Kunstmaand Orkest ond-
leiding van Anton Kersje# kond»
constat»*!'"en, dat <le begeleiding to«
zorgvuldiger was Voorts zijn zij w.'
licht versterkt In de mening, dat Pet.
van Munster een verdienstelijk Inatr»
mentallst Is, echter zonder gepronoi
ceerde solistische kwaliteiten
Te hunner geruststelling zij opg»
gezegd. 3.
grote bijl. ophitsing. 4. deel u«
hals. peulvrucht. 5. plaats in Gelder-
6. pas gebakken, ster
grappenmaker,
vets. 9. muzlek-
bevel.
land,
ke drank
pen. vnw 8. ger
noot. kunatprodukt.
Oplossing van vrUdag:
I HOR
3. of. raa, tl 4 gas.
6_ dok. ank. 7 re, alk, na. 8. 'atoL
elan 9. beke. ark.
I VERT.: 1. noor drab. 2 elf. boete.
3. gc, gek. ok^ 4. gras. ale. 5. aa, al.
9 dr3, bai
bank.
bek. la. 8. netel.'