AANVAL OP EEN IS AANVAL OP ALLEN Waarheen met de NAVO? (I) V astbeslotenheid deed Sovjets terugschrikken Decorbouwer Henk Corduwener: rollen katoen en emmers verf koor mammoet-scheppingen TEGENWOORDIG KWAST ±N JONGEN LIEVER VOOR 120 GULDEN IN DE BOUW Accra overvol op vooravond van AA-töp PAGINA 7 belangrijk. Je was al blij dat een man als Sonneveld wat in je zag en je was bereid on} desnoods vyor niks je doek- •eid om di te schild (Van een onzer verslaggevers) ls Henk Corduwener e endoek schildert smeuïg vergezichtje, nus, vaderlands binnenkamertje, geinig doorkijkje in de polder et molens, klompen en verdere agrarische bijlagen wordt het dijk een monstrueuze lap van vijftien bij acht meter. Minder doet ij het gewocm niet. Hij koopt de grootste rollen katoen en de rootste potten verf en maakt dan met zijn ongegeneerd grote vasten de schilderijen, waarin zelfs Rembrandts Nachtwacht eddeloos verdrinkt. \/lijn liefste wens: Mozart-opera voor decors maken beginnen altijd met emmers te- elyk". zegt hij met gepaste wellust, m dan komt het ook niet op een lecimeter meer of minder aan. Dat |ut pas spelen, wanneer het doek Dna vol is. Ala de hoofdzaken er op »an. pak je je fijne penseel en geef hier en daar nog een lik. Dat steekt a tuur lijk ook weer niet op een centi- pter, want het gaat er immers om »e het effect is op twintig, dertig leter. Ik ben één van de weinige schil- trs, die genoodzaakt zijn om zoveel tegelijk afstand van hun werk te Jmen, want als ik dat niet doe. wordt |t een troep. Wat heb ik eraan, als i kenner er met zijn neus bovenop it liggen en verheerlijkt roept: „Die pel is net echt. Je zou zweren dat hem zo van de schaal kan pakken." uit reken erop. dat het publiek in de il van diezelfde appel denkt dat het i kokosnoot is of één van de kabou- rs van Sneeuwwitje." Lik meer rduwener stoot een holle lach over n lippen. Hij ls klein, beweeglijk en tgerust met een massaal conversatie- lent. „Mijn vak", zegt hij, „is geen rduurwerk. Het is eerder een grof een lik meer of minder is heus en doodwond. Je moet alleen weten welke plaats die extra-lik behoort komen. Toen ik in dit vak begon, en we tot aan onze nek ln het natu- isme. Als je een Louis Quatorze- tje schilderde, moest alles d'r op l"r aan zitten en je had het hart in Je lijf om er een Louis Quinze- >tje onder te zetten. Als je dat deed. ïm Grobben naast je staan en die dan: „Wat doet dat Louis Quinze- itje daar. Henk?", want hij was toe- i)lig te veel vakman om zich te laten donderen. heb datzelfde. Ik heb de tijd nog «gemaakt, dat een decor griezelig >est lijken. Als het publiek kon n. dat het geschilderd was. had je aald. Dan was je een prutser. Ik t> wat staan zweten op al die slag- laduwen en ornamenten, maar eer- t: als het dan eenmaal af was en t kroonluchter hing zo bedrieglijk it tegen de geschilderde zoldering jt je hem bij wijze van spreken kon n bewegen, dan deed het je toch wel it. Dan was je bijzonder trots. Denk it, dat ik de allures heb van een ist schil der, want een decorateur is een hele andere persoonlijkheid. Die moet allereerst een groot aanpassings vermogen hebben, want hij moet altijd doen wat een ander wil. De ene keer krijgt hij een ontwerp van Doeve, de volgende dag trekt hij een pot verf open voor een onbekende grootheid, die door het gesubsidieerde toneel op zijn dak is gestuurd. Juist die jonge broekies bezorgen je een hoop teleurstelling, want ze hebben alleen een hoop ver beelding. maar weten niet. wat een decor is. Ze hebben een aardig doekje vol gemaakt en denken meteen dat ze op vijftien bij acht meter kunnen werken. Ze komen bij me op het atelier en gooien een ontwerp op tafel, dat ner gens op lijkt. Je kijkt zo'n jongen dan aan en je denkt: „Als dat straks zo in de kap van de schouwburg hangt, is het een regelrechte giller." Dat kan immers niet uitblijven, want ze hebben die hele zaak pietluttig opgezet en niet in vier kante meters gedacht. En dat heeft een decorontwerper juist het hardst nodig. Ruimte, forse dimensies. Daar gaat het op zo'n toneel om. Als je in een hoekje gaat prutsen, kun je beter op het dak van de schouwburg gaan Kind aan huis Tien jaar is Henk Corduwener vlijtige leerling geweest van Adriaan Grobben. die op de stoffige zolders van Carré in Amsterdam zijn wereldberoemde mammoetscheppingen maakte. „Grob ben", zegt Corduwener achteraf, „was een geweldige man. die onbetwist aan de top stond in ons vak. Hij maakte de decors voor de belangrijkste gezel schappen in Nederland, maar daar naast was hij ook kind aan huis in Londen en Parijs. Toen ik bij hem kwam. verdiende ik zeveneneenhalve gulden in de week en daar was ik on gelooflijk trots op. want meestul moest een leerling leven van de eer. dat hij bij de grote Grobben mocht werken. Tegenwoordig is dat anders. Tegen woordig wacht je rustig totdat de sub sidie afkomt en dan ga je met de toneelspelers en de inspiciënten in de rij voor de kassa staan .Desondanks kun je geen leerling-decorateur meer krijgen, want zo'n jongen van zestien heeft weinig zin om geld mee te brengen. Dat zou anders liggen, wan neer hij dokter werd. Dan dokte zijn vader ook rustig mee. Maar nou hij wil gaan schilderen, kwast hij liever »t» de bouw, want daar krijgt hij Ito gul den tn de week. De ben achteraf blij dat ik het alle maal rustig aan heb gedaan, want daar door beheers ik nu tenminste volledig het vak. Ik ben chefdecorateur geweest bij de Bouwmeesterrevue en daarna ben ik met groot lef een eigen atelier be gonnen. Wim Sonneveld wai mijn eer ste klant. Die had toen geen roole cent, maar geld waa in die tijd volmaakt oo- Bijna symbolisch Twaalf jaar geleden kreeg ik de grote Snip en Snaprevue en die heb ik tot op de dag van vandaag. Voor de nieuwe revue heb ik tweeëndertig doeken van vijftien bij acht geschilderd, buiten het uitgetimmerde werk en de zetstukken. Daarnaast heb ik de decors gemaakt i voor Sound of Music en voor De Per zen. Dit jaar heb ik de toneelgroep Centrum er ook nog bij gekregen alleen daarom is het al een zegen, dat ik deze maand een nieuw atelier aan de Amstel krijg. Dat is bijna symbolisch: ik ben mijn carrière aan de Amstel be gonnen. ik heb er de helft van mijn 1 leven gewoond en nou besluit ik er mijn loopbaan. Ik heb in al die jaren nooit wat anders gedaan dan decors maken en ik vond het nog fijn ook. Ik ben een vol bloed theaterman en ik kan me geen andere werkkring x>oorstellen, waar ik me zo had kunnen uitleven dan juist in de decors. Het is alleen jammer, dat een ander steeds zegt wat het moet worden. Ik heb natuurlijk weieens een eigen ontwerp tussendoor gesmok keld, maar dan leek het toch sprekend op een tekening uan een ander. Ik kan bijvoorbeeld feilloos de stijl van Wim Bijmoer imiteren en ik heb ook wel eens namens hem een doekje gevuld. Henk Corduwener brengt met lange halen tekening in het decor voor de Sleeswijkrevue. Na afloop riep hij verbijsterd: „Henk, jongen, het lijkt of ik je poot heb vastgehouden." Meest volmaakt Mijn enige wens is nou. dat ik nog eens de kans krijg mijn eigen decors te schilderen voor één van de opera's van Mozart. Ik ben een grote bewonderaar van Mozart die volgens mij de meest i volmaakte theatercomponist is. Ik heb alle platen van zijn opera's en na Jaren luisteren heb ik mijn uitgesproken j mening over de decors die er bij horen Ik weet als ouwe rot immers, wat en niet kan ln dat vak. Je kunt heel eind gaan. maar als je over schreef gaat voel je zelf: „neen. dat kan niet". Wat Mozart betreft: ik voel duidelijk dat het kan. De pijn is alleen: je moet maar) kunnen. Johnson mag uit ziekenhuis MARYLAND (AFP) President Johnson zou vandaag (donderdag) het ziekenhuis mogen verlaten. Officieel is meegedeeld dat de president, die een galhlaasoperatie heeft ondergaan, al leen nog de nacht van woensdag op donderdag ln het ziekenhuis moest door brengen en dan op elk willekeurig ogenblik kan vertrekken. Het jongste onderzoek heeft aange toond dat de patiënt in zeer goede staat verkeert. Men heeft het moment van het vertrek nog niet vastgesteld. De president gaat rechtstreeks naar t Witte Huis. Hij zal het voorlopig kalm aan doen maar dit zal wel niet al te lang kunnen duren, gezien de grote hoeveelheid werk die de Amerikaanse leider moet verzetten. (Van onze correspondent) PARIJS. Als één feit duidelijk naar voren komt wanneer men spreekt met politieke en militaire N.A.V.O.-functionarissen dan is het wel dat een mogelijk antwoord op de vraag: waarheen met de N.A.V.O.?, nog niet bij benadering is gevonden. De grote discussie blijkt nog nauwelijks op gang gekomen te zijn en zich vooralsnog in het stadium van de voorpostengevechten te bevinden. Met uit zondering van Frankrijk, dat met grof geschut werkt, maar tenslotte zich °p- met 1 toch in het vage laat wat de generaal op het Elysée nu precies wil wan met de N.A.V.O. Vrijwel iedereen is van mening, dat de N.A.V.O. gereorganiseerd dient te worden. De discussie is hoogst actueel geworden omdat in 1969 de periode van twintig jaar voorbij is waarna volgens artikel 13 van het Noordatlantisch Verdrag „elke partij kan ophouden partij te zijn, één jaar nadat zij van deze opzegging kennis heeft gegeven". Dit betekent niet, dat het verdrag dan afloopt want het is gesloten voor onbepaalde tijd. Frankrijk heeft Inmiddels gedreigd van artikel 13 gebruik te zullen maken. Men moet dit niet zo dramatisch opvat ten als het lijkt, net zomin trouwens als de „crisis" waarin de NAVO ver keert als drama moet worden gezien. De problemen zijn een logisch gevolg van de veranderingen die zich binnen en buiten de NAVO hebben voorgedaan sinds het verdrag in 1949 werd geslo- Toen lag een uitgeput West-Europa te grabbel voor de zeer aggressieve Sovjets die 't ene Oosteuropese land na 't andere onder de rode vaan brach ten en er openlijk voor uitkwamen dat ze dat ook van plan waren met de Westeuropese landen. Door deze drei ging bijeengedreven, sloten de Bene lux. het Verenigd Koninkrijk en Frank rijk het Verdrag van Brussel. De Ame rikanen, nauw betrokken bij de bestrij- ACCRA, Ghana (I'PI) De Ghane- se hoofdstad Accra is bijna van het ene ogenblik op het andere veranderd ln 'n typische congresstad, compleet met overvolle hotels en taxichauffeurs die extra-tarief in rekening brengen. De reden hiervoor is de topconferentie van de Organisatie voor Afrikaanse Een heid (OAE), die morgen begint. Aan de voorbereiding heeft Ghana miljoenen dollars uitgegeven, maar re geringsfunctionarissen zijn ervan over tuigd dat de winst aan prestige dit vol komen rechtvaardigt ondanks het feit dat bijna de helft van de 26 Afri kaanse leiders niet lijkt te komen. Voor de conferentie zijn 60 luxe-apartemen- ten voor staatshoofden gebouwd, die 30 miljoen dollar hebben gekost, maar die dan ook beveiligd zijn tegen sluipschut ters en zijn uitgerust met een conferen tiezaal, een dinerzaal en een lift voor el ke twee suites. Voorts zijn miljoenen uitgegeven aan nieuwe wegen, de bouw van een monu ment voor de Afrikaanse eenheid, bron zen afbeeldingen van nationale wapens en nieuw materieel voor het stads- Rond het vliegveld van Accra klinkt de gehele nacht het dreunen van de trommen, het gedans en gezang, ter verwelkoming van arriverende staats hoofden. ding van de communistische opstand in Griekenland en inziende dat de Ver enigde Naties (voorlopig) niet in staat waren vrede en veiligheid te waarbor gen, braken openlijk met de traditie die voorschreef. Amerika's lot nooit aan dat van Europa te binden, en besloten een defensief bondgenootschap aan te gaan met West-Europa. Op 24 augustus 1949 werd het Noord Atlantisch Verdrag van kracht en trad de Noord Atlantische Verdrags Organi satie in werking. (Bij wat nog gezegd gaat worden over de moeilijkheden in de NAVO dient met de twee begrip pen „Verdrag" en „Verdrags Organisa tie" uit elkaar te houden.) De NAVO beantwoordde vanaf het begin aan het gestelde doel: het stop zetten van de Sovjetopmars naar het westen. Sinds het verdrag gesloten werd hebben de Sovjets geen snipper Europees gebied meer aan hun machts sfeer kunnen en durven toevoegen. Kern Kern van het verdrag Ls artikel 5 waarin de landen overeenkomen dat 'n aanval op één yjn hen zal worden be schouwd als eenaanval op allen, waar- uit derhèlve volgt dat allen de vallene zullen bijstaan met alle midde len, de gewapende macht inbegrepen. De ironie wil dat de NAVO het aan haar welslagen dankt dat nu -zestien jaar na de ondertekening- tal van pro blemen zijn ontstaan die dringend om een oplossing vragen. Immers omdat de NAVO er was, veranderden de Sov jets koers. De communistische drei ging nam een nieuw karakter aan. Het spanningsveld dat ln Europa het langst rond Berlijn bleef bestaan en er in fei te nog is, verplaatste zich geleidelijk naar Azië en weer later naar Afrika en Latijns-Amerika (Cuba)! De drijfveer tot het aangaan van 't monsterbondgenootschap was de drei ging die van Moskou uitging. Die drei ging is door het bestaan van de NAVO grotendeels weggevallen, in elk geval niet acuut meer. Daarbij komt de toe nemende wrijving tussen Moskou en Pe king die behalve uit ideologische me ningsverschillen vooral voortkomt uit een klassiek machtsconflict en geschil len om grenzen en grondgebied. Ook binnen de NAVO voltrokken zich veranderingen als rechtstreeks ge volg van het Verdrag. Europa werd door de Marshall-hulp en door de we derzijdse hulpverlening, zoals voor geschreven in 't verdrag al zeer spoedig op de been geholpen. Thans voelt Eu ropa zich gelijkwaardig aan de Ver enigde Staten en eist grotere medezeg genschap in het bondgenootschap voor Bij da NJLVjDs+la] <*ordt hard gewerkt. gvormfge NAVO- paleis aan de Porte Dauphiné zeggen 't trouwens ook: hoewel de verhouding tot de Sovjet-Unie anders is geworden en de spanning is verminderd, zou 't onver antwoordelijk zijn er van uit te gaan dat we nu dikke vrienden kunnen zijn met 't Kremlin. De dialoog is alleen wat soepeler geworden. De NAVO ls dus nog steeds even hard nodig als in 1949 al ls de situatie niet meer zo dat de veertien landen zich angstig opeengedrongen rond de mili taire reus Amerika. Nut Ook generaal De Gaulle ziet zeer wel het nut van de alliantie ln. In het ver leden heeft hij ook altijd nadrukkelijk verschil gemaakt tussen het „Verdrag" en de „Organisatie". Het feit dat gene raal De Gaulle dreigt het verdrag op te zeggen in 1969 of 1970 maakt de discus sie over de reorganisatie Juist zo actueel want met deze bedreiging werpt Frank rijk 'n zeer sterke stelling op in 't ko mende gesprek. Het is niet denkbeeldig dat ook Duitsland met meer kracht zijn eisen zal gaan stellen. Men moet er voor waken dat het discussiefront door het betrekken van al te sterke stellin gen bevriest want eerst dan zou de NA VO in gevaar komen. Aan de Porta Dauphiné gelooft niemand dat president De Gaulle zijn dreigement waar wil of kan maken. Tenslotte kan Frankrijk niet zonder de NAVO, maar het kan wel zonder het verdrag op te zeggen de organisatie boycotten, zoals het trouwens al op verschillende terreinen doet. En daarmee kan de NAVO het al moeilijk genoeg krijgen. „Dat ook ge neraal De Gaulle wel eens dood zal gaan", zoals een Amerikaanse kolonel ons zei, ls natuurlijk de oplossing niet. Bovendien kan de NAVO daar ook niet op wachten. Na uitzetting toch woning Italiaanse gezinnen DEN HA AO. (ANP) De minister van justitie acht het niet aanvaardbaar toe te staan dat gezinnen van buitenlandse werknemers zioh in Nederland ln abnor male uoongelegenheden vestigen. Dit zegt de minister naar aanleiding van de uit zetting van gezinsleden van twee in Hau- wert (N.H.) werkzame Italiaanse ar bei - De woonruimte waarover beide Italiaan se gezinnen (totaal acht personen) ten tijde van hun uitzetting beschikten, be stond uit drie achterelkaar liggende ver trekken en een keuken. Intussen ls vernomen, zo deelt de be windsman mede. dat thans de mogelijk heid onder ogen wordt gezien om de bei de Italiaanse gezinnen elk de beschikking te doen krijgen or er een normale woon gelegenheid. die door hen met madewer king van hun werkgevers zal worden ver- Roos uit Nederland kreeg gouden kroon TEGELEN (ANP) Een door Jan Loenders kwekerijen N.V. te Tegelen Ingezonden roos heeft in Monza bij Milaan de hoogste onderscheiding ge kregen die een nieuwe roos ten deel kon vallen De prijs bestaat uit een zuiver gouden kroon, bezet met edel stenen. een natuurgertrouwe kopie van de kroon van koningin Theodelinde uit de zesde eeuw. De wedstrijd was ge organiseerd door de Italiaanse rozen- vereniging in samenwerking met de steden Monza en Milaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1965 | | pagina 7