Anton Geesink stopt er mee
f
BANKROVERS TIMEDEN
OVERVAL MEESTERLIJKli
Tokio Olympiade
„Ik heb de sterkste Japanners
opgezocht in het zwaargewicht
Vechtersbazen kregen
agenten tegenover zich
Politie kreeg
harde les in
organisatie
been nieuwen
discussies ce,
schema 13
BEATRIX EN CLAUS
BIJ GALAPREMIERE
DE LEIDSE COURANT
ZATERDAG 16 OKTOBER
95
RIO DE JANEIRO. Anton Geesink heeft kort
nadat hij voor de derde achtereenvolgende maal de
wereldtitel in het zwaargewicht had behaald, een
belangrijk besluit genomen: hij zal niet meer aan
de wereldkampioenschappen deelnemen. Anton
Geesink, die na de enerverende finale van donder
dagnacht de drukte ontvluchtte en een rustig
onderdak vond in het huis van ambassaderaad Bert
van Mastwijk, lichtte zijn besluit als volgt toe: Ik
stop ermee. De wedstrijd van donderdagnacht was
mijn laatste in het wereldkampioenschap. Mijn titel
in de klasse alle categorieën zal ik zondag niet ver
dedigen. In ben nu 31 jaar. Ik sta aan het toppunt
van mijn carrière. Alles wat ik mij als judoka kon
wensen heb ik gehad. Driemaal ben ik nu wereld
kampioen. Het heeft geen zin om over twee jaar
Judoreus dingt
niet naar titel
alle categorieën
Dat, was voor mij het hoogtepunt
Wanneer ik zondag tegen Kato of Ino-
kuma -gefaald zou hebben, dan was alle
glans van de wereldtitel In het zwaarge
wicht, verdwenen. Voor mij was het be
langrijkste dat ik onder deze zware druk
toch kon zegevieren. Het was weliswaar
niet zo spectaculair als de voorgaande
keren maar ik kon geen risico lopen dit
keer. Ik ben geslaagd en daarom ook
volkomen tevreden.
Anton Geesink heeft in Rio de Janeiro
gedaan wat ledereen van de Utrechter
verwacht had. De honderden telegram
men en gelukwensen, die de drievoudige
wereldkampioen al heeft ontvangen ge
tuigen daarvan. Geesink. die handen te
kort kwam om de felicitaties van bewon
deraars In ontvangst te nemen, is vooral
tevreden over zijn succes omdat hij daar
mee gelijk de smaad van Madrid, toen
hij tijdens de Europese kampioenschap
pen vanwege een knieblessure de strijd
moest staken, heeft uitgewist. Toch heeft
die pijnlijke knie Geesink nog parten ge
speeld in de strijd om het wereldkam
pioenschap. De Japanners dachten in die
oude blessure, de achilleshiel van de
Nederlander gevonden te hebben Onop
houdelijk trachtten Sakuguchi en Mat-
shanaga hun grote tegenstander met voet
vegen op die kwetsbare plek te treffen.
Hun tactiek had geen succes hoewel Gee
sink nu wel wil toegeven dat hij er toch
veel last van heeft ondervonden en dat
de knie nu nog vrij pijnlijk is.
Pele van het judo
Het is in Rio de Janeiro duidelijk ge
worden dat alleen het stijgen der jaren
een 'einde kan maken aan de periode
Anton Geesink. De Nederlander heeft
dat zelf ook gezien en daarom wil hij
op het toppunt van zijn carrière afscheid
nemen. De roem, die Geesink in Europa
en Azië al had verzameld, is nu ook tot
Zuid-Amerika doorgedrongen. De Neder
lander is in Brazilië de Pele van het judo
geworden. In de taxi's hangen foto's van
•i speciale A.N.P.-verslag yem
wanneer ik met mijn drieëndertig jaar waarschijn
lijk te oud ben geworden, nederlagen te lijden. De
strijd hier in Rio de Janeiro was toch al zwaar
genoeg. Maandenlang heb ik me voorbereid op dit
kampioenschap. Ik heb de Japanners Seyi Sakagu-
chi en z'n tegenstander in de finale van de kampioen
schappen Matsuri Masunaga verslagen. Wat wil ik
nog meer. Zondag zou ik lnokuma en Kato, twee
veel lichtere tegenstanders ontmoeten, die beiden
in de voorronden van de Japanse kampioenschap
pen werden uitgeschakeld. De Japanners hebben
gedacht dat ik mij blind staarde op de titel alle
categorieën. Niets is minder waar. De Japanners
hadden hun sterkste mensen opgesteld in de klasse
der zwaargewichten. Ik heb hen daar opgezocht en
verslagen.
de wereldkampioen en bijna elke taxi
chauffeur kan u alle wetenswaardigheden
over de Nederlandse kampioen vertellen.
Laat in de nacht, nadat hij de eerste
huideblijken over zich heen had laten
gaan, vond Geesink even de rust om
telegram naar huis te sturen. Uit de paar
woorden: Lieve Jans en kinderen - zit
er weer op - mis jullie erg - papa blijkt
Gevangenisstraf
van maand geëist
I in contact gekomen. Ze hadden wat ge
dronken en hadden afgesproken met an
dere mensen ruzie te zoeken en „wat te
knokken". Twee zouden vooruit lopen
om voorbijgangers aan te spreken en
als het gesprek dan op de beoogde ru-
AMSTERDAM (ANP) De officier j zie was uitgelopen zouden de anderen
i justitie bij de rechtbank te Amster
dam, mr. H. G. van Everdlngen, heeft
tegen een groepje van vier jongens
wegens het molesteren van en het ple
gen van openlijk geweld tegen twee po
litiemannen een maand gevangenisstraf
met aftrek van het voorarrest geëist.
De zaak van een vijfde, ook tot het
groepje behorende jongen werd wegens pen. hadden de verdachten hem be-
bijspringen. Verscheidene
den lastig gevallen. Op de OZ Voor
burgwal ontmoetten ze een jongen op
hun weg, die ze dreigden in de gracht
te gooien. Ik word achterna gezeten
door twee souteneurs in een witte volks
wagen. had die jongen hun toever
trouwd. Dan zullen we Je wel
diens minderjarigheid met gesloten
deuren voor de kinderrechter behan
deld.
De vijf jongens waren op de avond
van de 16e mei van dit jaar met elkaar
Amsterdam
prijst de kunst
AMSTERDAM. (A.N.P.). In het
Rijksmuseum te Amsterdam zijn gisteren
de oorkonden uitgereikt, die behoren bij
de 20 kunstprijzen die de gemeente Am
sterdam in 1963 en 1964 heeft toegekend.
Het waren drie novellenprijzen 1963 voor
M. Cohen. G. K. van het Reve en Jan
Wolkers; drie poëzieprijzen 1964 voor Hans
Andreus. Gerrit Kou wen aar en Hans
Verhagen; drie poëzieprijzen 1964 voor A.
Roland Holst. J. Bernlef en H. C. ten
Berge; essayprijs 1963 voor J. Kamerbeek
jr.; romanprijs 1964 voor Jos Ru ting; de
Albert van Dalsumprijzen 1962t'63 voor
Mimi Boesnach: 1963-'64 voor Henk van
Ulsen 1964-'65'voor Wim v. d. Brink; de
1963 en 1964 voor resp. Alexander Ver-
berne en Mart Kempers: de Frans Du-
waertprijs 1963 en 1964 voor resp. Teun
Teunissen van Manen en Baer Cornet;
de architectuurprijs 1964 voor Aldo van
Eyck en de fotografieprijs 1964 voor Philip
Mechanicus
De oorkonden werden uitgereikt door do
nieuwe wethouder van Kunstzaken. W
Polak. Hij hield een toespraak waarin hij
stelde dat Amsterdam pretenties op kunst
gebied heeft, niet om het grootse verle
den maar om wat de stad heden ten dage
voor de kunst betekent. Hij wees er op
dat Amsterdam jaarlijks bijna 16,5 mil
joen uitgeeft voor de kunsten en kunstop
leidingen en ook op het feit dat ruim de j
helft van de Nederlandse toneelspelers in valide door zal blijven,
of in de onmiddellijke nabijheid van Am-
loofd, en op dat moment, het waa toen
omstreeks vier uur in de nacht, kwam
hen een witte volkswagen waarin twee
mannen tegemoet rijden. Dat zijn
ze. had de Jongen gezegd, wijzend op de
wagen, de jongens hadden zich toen voor
de wagen opgesteld. De 25-jarige ver
dachte K. B. zag dat een der mannen
een pistool in de hand had, waarvan hij
zoals hij zei de loop op zich gericht zag.
Uit een soort schrikreactie had hij de
arm van die man door het geopende
portierraampje vastgepakt. Aldus de
verklaringen van deze verdachte.
jWfygj
Anton Geesink links l, ui <j, -/</
door zijn onioillige knie, leverde in
de finale zwaargewicht een grootse
prestatie. Met een van pijn
vertrokken gezicht overwon hij de
Japanner Mitsuo Matsunaga, die,
evenals zijn Japanse voorgangers,
zijn aanvallen richtte op Antons
zwakke punt, zijn pijnlijke knie.
(Telefoto)
waarschijnlijk het duidelijkst wat er in
Geesink is omgegaan.
Toen Geesink donderdagnacht eindelijk
de rust van huize Mastwijk kon onder
gaan, speelde zich bij het binnengaan
een klein Zuidamerikaans toneeltje af.
Anton Geesink beloonde de sympathieke
Nederlander voor al zijn zorgen door hem
zijn gouden kampioensmedaille te geven.
Daarvan wilde Mastwijk echter niet
weten. Je moet die medaille mee naar
Nederland nemen. Het feit dat jij met
de andere jongens hier geweest bent. was
een hoogtepunt in mijn leven. Zoiets ge
nen revancheren.
Begrip
weldigs heb ik nog nooit meegemaakt.
In het Nederlandse kamp heeft men
begrip voor het besluit van Geesink om
zich nu terug te trekken. Men is van
mening dat de man die driemaal een
bijna onmogelijke prestatie levérde, het
recht heeft zijn houding te bepalen. De
pas onderscheiden Jaap Nauwelaerts
d'Age vindt het wel jammer maar hij
kan zich Geesinks gedrchtengang vol
komen voorstellen. Na zijn successen ln
Parijs, Tokio en Rio mag Geesink dit
besluit nemen. Het is een mens, geen
machine.
De Amsterdammer Wim Ruska was niet
geheel tevreden met zijn prestaties. Hij
had meer vernacht Vooral het gevecht
tegen de Rus Klknadze was hem tegen
gevallen. Hij vond dat de Rus veel te
passief was. Ruska hoopt zich zondag in
de strijd om de titel alle categorieën,
waarin hij nu alleen Nederlands kleuren
verdedigt, op de oersterke Rus te kun-
OPDRACHTGEVER GEHEIM
Stolker zoekt
renners voor
Ned. wegploeg
(Van onze sportredactie)
BREDA Michel Stolker is momen
teel, in opdracht van een Nederlandse
firma, bezig met het samenstellen
een wielerploeg. Het zou hier gaan om
beroepsrenners die hun wedstrijdschema
voor het grootste deel moeten afstemmen
op Nederlandse criteria. De afgelopen
dagen voerde Michel Stolker (die zich,
zijn terugkeer uit Spanje, waai- hij
jaar voor KAS fietste, in Etten vestigde)
verschillende besprekingen. Hij benaderde
vooral Brabantse coureurs. Gevraagd
commentaar deelde Stolker mee in dit
stadium geen inlichtingen te kunnen
verstrekken.
Naam van de sponsor, aantal renners
en totaalopzet van de ploeg, dienen y
lopig nog even geheim te blijven. De ge
ruchten willen dat Kurt Vyth (nu zijn
Ronde van Nederland steeds meer in de
verdrukking komt) met een profploeg
start. Ook de heer Vyth onthield zich
echter van commentaar. „Ik zeg er geen
ja en geen nee op". Verdere navraag bij
firma's van wie ons bekend was dat ze
interesse hebben in de wielersport, leverde
evenmin enig resultaat op. Wei werd dui
delijk dat er links en rechts veel bespre
kingen zijn gevoerd om een team beroeps
renners te lanceren. Deze plannen werden
in vele gevallen om financiële redenen
terzijde geschoven.
Wagenaar senior
bij huldiging
Quicksilver S
DEN HAAG De pikeur J. Wagenaar
sr.. die door zijn optreden tijdens de
dravers-interland Nederland—België een
voorwaardelijke straf van drie maanden
ontzegging van de toegang tot de banen
ten uitvoer zag gelegd, zal dinsdagavond
in 'jet gemeentelijk sportpark te Hilver
sum bij de huldiging van de wereld
recordhouder Quicksilver S aanwezig
kunnen zijn. Dc strafcommissie van de
Stichting Nederlandse Draf- en Rensport
heeft Wagenaar sr., die een zeer 'grote
rol heeft gespeeld in de prachtige koers-
carrlère van de 16-jarige Quicksilver S,
voor deze meeting dispensatie verleend.
Spaanse filmprijzen
voor Haanstra
en Houwer
(Van onze filmredactie)
DEN HAAG. De Spaanse ambassa
deur in Nederland reikte gisteren in zijn
ambtswoning aan het Lange Voorhout
prijzen uit, bestemd voor onze cineasten
Bert Haanstra en Bob Houwer, toe
gekend tijdens de Internationale Film-
week, die dit jaar in april te Valladolid
werd gehouden.
De onderscheidingen werden verleend
op grond van de humane strekking, die
spreekt uit de film „Alleman" van
Haanstra en uit de documentaire „Aan
melding" van Houwer. De ambassadeur
hoopte, dat er in de toekomst een
groeiende uitwisseling zou komen tussen
Spanje en Nederland op cinematogra
fisch gebied.
De aanwezige Bert Haanstra sprak
n dankwoord, evenals drs. B. J. E. M.
de Hoog, chef van de afdeling Inter
nationale Betrekkingen, die optrad uit
naam van Rob Houwer.
(Van onze correspotident)
TILBURG Om tien over drie
gistermiddag drongen minstens
zes gemaskerde mannen de Amro-
bank aan de Heuvelring 90 te
Tilburg binnen. Weliswaar was de
bank sinds drie uur gesloten voor
het publiek, maar de buitendeur
was nog niet op slot. De drie
kassiers H. Hogendoorn uit Goirle,
R. Dankers uit Tilburg en de
Oisterwijker W. van de Zande, de
man voor de vreemde valuta,
maakten aan twee bureaus juist
Het te het meest kwetsbare uur van
de dag. Er is een massa geld binnen,
maar het is nog juist niet opgeborgen
in de veilige kluis. Precies op dit kri
tieke moment sloegen de bandieten toe.
Ze werkten efficiënt, meedogenloos en
snel. Een van de zes was gewapend met
een machinegeweer en sprong in de
rechterhoek op de balie, strategisch
punt, vanwaaruit hij de gehele kantoor-
pioyees werken, onder schot kon nemen.
De vijf andere, met zware revolvers ln
de handen, sprongen lenig als panters
over de balie en brulden dat het perso
neel naar achteren moest: „Zurück,
zurück".
Niemand kreeg de kans om lang te pie
keren over dit onverhoeds getier. De rovers
hielden van opschieten en een knalde
onmiddellijk een kogel tegen het plafond,
die later in een lichtarmatuur werd
teruggevonden. Het was 'n erwt van 9 mm
De employés verstijfden van schrik. De
kantoormeisjes zaten letterlijk van angst
te piepen op hun bureaus en menig huis
vader dacht plotseling hevig aan vrouw en
kinderen. De rovers spraken geen woord
meer. maar graaiden vlot en handig al het
geld uit de twee bureaus van de kassiers
en namen voor alle zekerheid ook de onder
hun bereik liggende spaarboekjes en effec
ten onder hun hoede.
Een enkele bankbediende, die voorzichtig
durfde te gluren, zag verder niet veel
meer dan blauwe nylon regenjassen, zwar
te maskers met daarboven angstaanjagend
kille ogen en donkere apinopetten. Het
leek wel een gangsterfilm, maar dan be
nauwend hard vanwege de realiteit, en
niet te vergelijken met de film: „Die ge
vaarlijke man", met Eddy Constantine. die
op hetzelfde moment honderd meter ver
der in het Chicagotheater draaide.
Vier minuten
Hoe lang hadden de boeven werk? Vier
minuten zegt de een later. In ieder geval
niet meer dan zeven. De koffers van de
bankrovers zaten vol. „Viens", comman
deerde de leider. Zónder verder een woord
te spreken, sprong het sinistere gezelschap
weer terug over de balie en verdweén
door de hoofddeur de straat op.
Onmiddellijk gooide de heer Van Zut-
phen een datumstempel en een asbak door
de ruiten naar buiten om het publiek op
straat te waarschuwen. Directeur I. van
de Vleugel bonde met hetzelfde doel met
alle geweld op de ramen van zijn bureau.
Maar buiten wachtten de bankrovers twee
;a's. met twee Cltroens tvpe DS 19.
Er volgde een kort wildwesttafereel op
straat; de dieven stapten snel in en weg
i de auto's. Zij reden door het rode
stoplicht en met gillende banden draaiden
eteen rechtsaf de verengde spoor
baan op. weg uit de drukte. Van alle kan
ten werd de politie gebeld. De stad kwam
in rep en roer. Hoe de overvallers het
gepresteerd hebben, zo snel uit het steeds
vastlopende verkeer van de razenddrukke
Heuvelring weg te komen, is iedereen
een raadsel.
De Heuvelring ligt in het hart van de
stad. Voor de Amsterdam-Rotterdam-
Bank is de weg vier rijbanen breed, en
nog is er geen doorkomen aan. Dagelijks
passeren hier 30 tot 40.000 motorvoertui
gen Een verkeerstelling heeft uitgewezen,
dat hier de verkeersintensiteit even groot
is als op h?t Rokin in Amsterdam. Hoe
dan ook. De dieven waren er vandoor met
hun buit. en snel- ook.
Een lesje
De gealarmeerde recherche hoopte dat
de auto's zich vast zouden rijden op de
ringbaan oost, die opengebroken ligt. Niets
daarvan. De dieven hadden de ontsnap
pingsroute nauwkeurig verkend. Ze kozen
stille straten binnendoor, zonder- stoplich
ten en raasden via Goirle naar de grens
post Poppel.
Het duurde zeker een half uur voor he
politiealarmeringssysteem en de gemotori
seerde brigades op gang kwamen. De Til
burgse politie kreeg een lesje organisatie
leer. waar ze koud van werd. Tegen deze
uitmuntend getimmede Amerikaanse gang
stermethode kon ze slechts een amateuris
tisch aandoende tegenactie lanceren.
Toen het alarmerende telexbericht, dat
vanuit het hoofdbureau van politie
de Noordhoekring was uitgezonden naar
alle Nederlandse posten en Interpol, de
douane aan de grenspost Goirle-Poppel
an<
Z an!
STOP'NTIJGER IN UW TANK!
Het toeval wilde nu dat de
in de witte volkswagen twee politie
agenten in burger waren, die uitkeken
naar een fietsendief, die zich in de
buurt van de OZ Voorburgwal moest
ophouden. De 51-jarige hoofdagent H.
Halsema had zijn pistool In de hand om
als het nodig mocht zijn een waarschu
wingsschot te lossen als de gezochte
fietsendief zou worden ontdekt
De jongens bleven staan en de agen
ten moesten afremmen. Op het moment
dat de wagen stilstond greep een der
jongens door het geopende portier
raampje naar het pistool van agent H.
Er ontstond een worsteling. Zijn colle
ga. die zich ook bedreigd voelde, was
uit de auto gekomen, had zijn pistool ge
trokken en was hard roepend: politie,
sta of ik schiet, de wegvluchtende jon
gens achterna gerend.
Er werd eerst een waarschuwings
schot gelost en toen dat geen resultaat
had werden nog twee schoten afge
vuurd. waardoor twee jongens werden
getroffen. Een van hen was de 18-jarl-
ge loswerkman J. C.. die aan de schou
der werd geraakt. Zijn verwonding was
ernstig dat hij er zijn hele leven in-
vertelde de-
de rechter. Ook had het voor
sterdam woont, iets wat volgens hem ook hem nog financiële consequenties, want
met de meeste andere kunstvormen het
geval is. Tot de kunstenaars zei de wet
houder dat zij door hun werk een bijdrage
hebben geleverd tot de verrijking van de
Nederlandse cultuur en tot de eer en de
traditie van Amsterdam, dat hen bij deze
gelegenheid mocht huldigen.
zijn ziekenhuiskosten waren hem niet
vergoed omdat er een strafbaar feit was
gepleegd. De jongen, die de hulp van d e
jongens had ingeroepen tegen de ver
meende souteneurs, bleek achteraf de
gezochte fietsendief te zijn. Hij werd
«ven later gearresteerd.
WEERGALOZE
MONTAGE UIT
70 UUR FILM
(Van onze sportredactie)
AMSTERDAM „Het is heel goed
mogelijk, dat mensen, die uitsluitend
voor het sportieve gebeuren komen wal
teleurgesteld zullen z(jn b(j het zien var
deze olympische film. Maar hij zal de»
te meer liet publiek aanspreken, «lat be
halve voor de prestaties van de beste
atleten ter wereld ook nog van de
filmkunst wil genieten. In dut opzicht
Is Tokio Olympiade een prachtig stuk
werk geworden". Deze opmerking maak
te dr. \V. van ZjJII, alg. secretaris van
de Ned. Sport Fed. (NSF) by de eerste
vertoning van bet olympische festijn In
Tokio 1964. De gala-première in liet
congrescentrum van bet RAI-gebouw te
Amsterdam, vrijdagavond, werd een suc
ces voor de maker, de bekende Japanse
cineast Kon Iehikawa. Toen na ruim
twee uur het olympische afscheid op bet
doek kwam, ging er een spontaan ap
plaus in de /.aal op.
Sporttechnlsch bezien brengt de film
inderdaad niet alles wat de op en top
op de sport ingestelde bezoeker zal ver
wachten. Verschillende belangrijke olym
pische evenementen zal hij missen (oa.
geen meter van de tienkamp) van be
paalde nummers krijgt hij niet dat over
zicht om zich het werkelijke verloop te
kunnen voorstellen. De maker heeft zich
primair ook verre gehouden van een di
recte vlakke reportage, zoals in voor
gaande olympische films werd gedaan al
week de olympische film van Rome 1960
ook al van die strakke koers af. Wonder
wel is de grote Japanse cineast er in
geslaagd de explosieve gevoelens op het
celluloid vast te leggen van een mens die
op het punt staat een enorme prestatie
t« leveren. Daardoor krijgt m«n ook veel
toont mens in triomf en tragedie,
meer te zien dan een lopende, springen
de of zwemmende atleet. De intense
spanning op de gezichten van de finalis
ten op de 100 meter, bij de finale van dt
800 meter dames, bij het kogelstoten, de
ontladende vreugde als de prestatie
geslaagd maar ook de doffe teleurstelling
bij een mislukking geven een totaal ander
beeld van de atleet dan in een reële
reportage. Zo ziet men Anton Geesink
met zijn befaamde olympische houdgreep
zoals wij dat nog niet tevoren in film
beelden hadden gezien,
Werkelijk imponerend door beelden
compositie is b.v. de ritmische gymnas
tiek. men voelt daadwerkelijk mee met
de geweldige inspanning bij de gewicht-
heffers en wordt geheel opgenomen in de
uitgelaten blijdschap van de jonge Ameri
kaanse zwemmer Dick Schollander als hij
na een machtige rush het goud heeft
weten te bereiken. Men krijgt een duide
lijke indruk van de geweldige en kost
bare organisatie, men proeft iets van
de internationale vriendschap als men
groepen Amerikanen en Russen amicaal
bij elkaar ziet. De marathon is een groots
gebeuren waaraan dan ook veel aandacht
is besteed, de race van de Ethiopiër Abe-
be Bikila. Bij alle volmaaktheid dan toch
een kleine onvolmaaktheid in de
gesproken Engelse tekst, waarin ver
teld wordt dat die marathon ook ai op
de oude Griekse spelen werd gelopen.
7.0'n vergissinkje als de Franse olym
pisch zwemster Kiki Charon al vóór het
rier olympisch recordhoudster wordt
genoemd, terwijl zij (wél wereldrecord
houdster) in Tokio een olympische de
butante was. Maar daar zal men niet
vallen. Technisch is de film Tokio
Olympiade een historisch document van
de eerste orde geworden, dat filmisch,
sporttechnisch
beelden van d
cineert.
Onze filmredacteur tekent hierbij
aan; „Toen aan de reeds internationale
bekende Japanse regisseur Kon Iehikawa
de artistieke leiding werd gegeven bij het
verfilmen van de XVIIIe in Tokio te hou
den Olympische Spelen kon men
moeden, dat er iets anders tot stand
komen dan een reportage. Tenslotte ging
het om een filmkunstenaar, die met zijn
speelfilm „Vreemde obseccie" in 1959 op
het festival te Cannes een onderscheiding
kreeg en met zijn uit 1963 daterende
film „Alleen op de Stille Oceaan" inter
nationaal de aandacht trok.
In dit licht bezien mag het enigszins
verwonderlijk heten, dat de verantwoor
delijke Japanse minister bij de eerste
vertoning in het keizerlijk paleis op 10
maart j.l. het kritische geluid liet horen,
dat er sprake is van een „onvoldoende
weergave van de Spelen uit sporttech
nisch oogpunt". Hij heeft gelijk, maar
de opnamestaf van 556 personen heeft
120.000 meter film geproduceerd.
„Tokio Olympiade" met een
lengte van 3950 als het ware is gedistil
leerd. Uit de resterende tienduizenden
meters zullen heus wel kortere documen-
taties of reportages zijn samen te stellen,
die sporttechnisch alles kunnen laten
Regisseur Iehikawa heeft van de aan
vang af de triomf en de tragedie van de
mens in deze vierjaarlijkse sportgebeur
tenis centraal willen stellen en hierin is
hij op verrassende wijze geslaagd.
Met behoud van de machtige impresie
door het getal deelnemende atleten 5.565
uit 94 landen, die dagelijks hun record
pogingen demonstreerden voor tiendui
zenden en tienduizenden toeschouwers, is
het hem gelukt door te dringen tot het
individu, zodat we herhaaldelijk op bijna
beklemmende wijze door houding en
expressie van een deelnemer of -ster de
enorme spanning ondergaan, die hangt
om de sportmensen.
Een Rus, een Amerikaan of wie dan
ook is niet uitsluitend een zijn land ver
tegenwoordigende kampioen, maar een
mens, die bijna eenzaam staat temidden
van een enorme mensenmenigte in een
stadion, waarin hij of zij schijnt weg te
verzinken. Deze indruk op steeds weer
andere filmische wijze te suggereren, is
een zeer grote verdienste, die nog sterker
werkt dan de eveneens zeer kundig ge
monteerde, doch meer propagandistische
afgestemde Olympiade film 1936 van Leni
Rielenstahl, te Berlijn opgenomen tijdens
het Hitlerbewind.
Ook de kleuren worden dikwijls in de
Tokio-film harmonisch toegepast terwijl
de massabeelden en ook de close-ups in
dit cinemascoopwerk functioneel hun
taak vervullen.
De sportwereld mag gelukkig zijn met
deze film, die de waardering voor de
vier-jaarlijkse Olympiade-organisatie niet
onder stoelen of banken steekt, maar de
mens op de voorgrond plaatst. Het is de
bedoeling dat de film spoedig in ver
schillende cineacs in vertoning gaat.
bereikte, waren de bankrovers daar al
minuten eerder gepasseerd. Volgens
grenspost om zeven minuten
vier. (De afstand Tilburg-eentrum-gn iog
is nauwelijks 10 kilometer). Een
sche douanier heeft een nummer ge:
teerd omdat de wagens weliswaar s
ten bij het grenskantoor, maar m<
met gas op de plank wegstoven toen
douanier genaderd
Twee Citroëns
Het kenteken G.J. 59-26 dat de doua^
doorseinde naar Tilburg, klopte i
van de autonummers die de politie i
dels had doorgekregen. Het i
van de heer H. Blitz uit Rotterdam, a
wie deze gestolen was. In de wagen werj
papieren, een boor en een masker gevH
den. geen geld. Het was te laat. De gr
fuik kon niet meer worden diehtget
ken. Een ijlberlcht ging naar de rijkswifl
in Turnhout, maar de bankrovers pal
de zijweg, die via Arenhout en KasteJ
nar Geel loopt. Daar liep
wagens vast. De tweede vervolgde
weg.
Kort daarna telex-te de Rotterdac
politie dat de twee witte Citroëns i
mee de dieven aan de haal waren. dondJ|
dagnacht in Rotterdam gestolen
it de douajjl
politie innjX
b is de wa- M
/n maa
ipsi
ple<
ROME (KNP) Het is mogelijk dt ian
de concilievaders op korte termijn
worden gevraagd, wat de gemenpfen
commissie voor lekenapostolaat t Uk*
theologie verder met schema 18 owfiijt
Kerk en Wereld zal moeten doen. M'jrul
betreft het de vraag of de i
opzet van het ontwerp gehandhaa1 ma
dient te blijven of dat een algehele o J
werking, waarom vele vaders In de a
la hebben gevraagd, zal moeten pla
hebben.
Dit heeft prof. Hirschmann S.J. gisti
ren op een discussiebijeenkomst i
Duitse bisschoppen in Rome verklai
In ieder geval is het zeker, aldJ
prof. Hirschmann, dat schema 13 nlel
eer in discussie zal worden gebracht, j
Het herziene schema 13 kan begij
november gedrukt worden. Rond 10 i
vember kan men dan met de stemmlni
over de verschillende onderdelen begii
Zomer was slecht
voor openluchttheater I
ROTTERDAM (ANP) Het slechl
zomerweer heeft dit jaar de verenigin
„Het Nederlands Openluchttheater" pa*
ten gespeeld. Slechts 74 procent
voorstellingen ging ongewijzigd door t(
gen 81 procent vorig jaar en 76 procen
in 1963. Bijna de helft van het aanta
voorstellingen betrof programma'
kinderen. Het gemiddelde bezoek hier
is. vergeleken bij vorig jaar, g
van 665 tot 747. De trekpleister
dit jaar Swiebertje. Bij de voorstellinger
voor volwassenen trad over het algemee:
een daling op. Een en ander staat in he'
jaarverslag van de vereniging
zaterdag 23 oktober in Someren te hou-
den jaarvergadering.
Met groot enthousiasme is gisteravond in het congresgebouw van de Amsterdam»
RAI de galapremière van de film over de Olympische Spelen in Tokio ontvangen
Tal van leidende figuren uit de Nederlandse sportwereld waren hiervoor uil
genodigd, terwql als eregasten aanwezig waren prinses Beatrix en haar verloofde
de minister-president en mevrouw Cals, de ministers Vondeling. Den Uyl en Vrolijk
enkele staatssecretarissen en de ambassadeurse van Japan en Mexico. De prinsc
kreeg bloemen van Caroline Feith, het dochtertje (4) van de voorzitter van df
Nederlandse Sportfederatie. Zij opperde het denkbeeld om een gelukstelegram naai
Anton Geesink in Rio te sturen, betgeen toen jhr. mr. A. Feith hiervan mededelinf
deed, een luid applaus aan de zaal ontlokte.