Jubilerende firma Van Kampenhout met een glansrijke historie f 2375.- Vier Haagse grafiei in het Academiegebouw aan het Rapenburg ZATERDAG 16 OKTOBER 1965 DE LEIDSE COURANT PAGINA I GOUDEN EEUW VAN LEIDSE EDELSMEDEN (Van een onzer redacteuren) reeds eerbiedwaardig bedrijf aan de nering doende Haarlemmerstraat te Leiden wordt druk ge poetst. In de verkoopruimte, waar goud en zilver "H pronkzuchtig in weelde liggen te baden en tot con templatie noden, heerst de geacheveerde rust, die zo wonderwel past bij de goede sier die van de lo'i^ tentoongestelde zaken uitstraalt. Maar achter de schermen heerst een rusteloze bedrijvigheid. Hier wordt door enkele paren handen geluidloos mon nikenwerk verzet. Woensdag 20 oktober a.s. bestaat P. J. v. Kampenhout en Zn. 100 jaar. Bij het vieren van een eeuwfeest komt on vermijdelijk een lang ver vlogen geschiedenis weer naar voren en de histo rie van de edelsmeden Van Kampenhout is een boeiende. De heer J. P. van Kampenhout, die sinds zjjn broer en mede firmant Ad. van Kam penhout in 1963 stierf thans de zaak bestuurt, weet er nog alles van. Toen hij als jongen na de schooljaren het vak moest leren werd hij met een flink aan het werk gezet. "Maak maar eens honderd van die bro ches", zei zijn vader des tijds; de jongeman was er een paar maanden Grootvader J. v. Kam penhout, op 24 febr. 1841 te Leiden geboren, begon het oude hand- begon het oude handwerk in 1865 op de Oude Vest 191. Vanaf zijn elfde jaar zat hij al in het goudsmidsvak, dat hij beoefende tot 1909. toen zijn zoon, de vader van de huidige eigenaar, hem opvolgde Grootvader ging stilleven op de Ou de Singel en overleed in 1921. Vader P. J. v. Kam penhout stierf in 1943, kort nadat hij zijn vijf tigjarig jubileum had ge- EENS IN DE zes weken worden alle kasten leeg gehaald en krijgt de inhoud een beurt. Dan wordt er druk gepoetst en geborsteld om de edele metalen weer tot glimmend leven te brengen. Te midden van honderden oorbelletjes, hangertjes, vazen, medaillons, schalen en slavenarmbanden luis terden wij naar de verhalen van een gouden eeuw, verteld door de heer en mevrouw Van Kampen hout, de huidige generatie van een geslacht, dat honderd jaar in Leiden de goud- en zilversmederjj en het juwelierschap hoog in ere heeft gehouden. SPECIALITEIT: HAAKWERKEN P"EN SPECIALITEIT van grootvader Van Kampenhout was het haar- werken. Hij was een van de twee haar. werkers die Leiden destijds kende. Na een dag van hard werken was er de^ avonds nbg tijd voor. Dan gaf haarwerker Van Kampenhout zich ge concentreerd over aan de duizenden haren, die gekookt en bewerkt wer den. In een doosje heeft zijn kleinzoon nog heel wat specima van deze kunst bewaard: horlogebandjes, vlechten, alles van haar; ook zilveren sierrin- gen, gedachtenisringen, waaromheen De oprichter J. van Kampenhout op Van gouden oorringen en sierkappen tot het stukgoed uit de fabriek J. v. Kampenhout, goudsmid en kast- vatte ongeveer 10 pet goud, dat later houder (duidend op de „showruimte". weer omgesmolten werd. Zelfs het wa ren tamelijk uitzonderlijk bezit in de ter. waarin men de handen waste, werd tijd der „gesloten huizen") woonde aan niet weggedaan gn kwam in het lavuur- de grote verkeersader die de Oude Vest tonnetje terecht. oen eeuw geleden nog was. Deze situatie Beneden in de zaak stonden groot- bezorgde hem een goede aanloop; veel j moeder en een paar dochters, aan wie van de klanten kwamen met de brik uit 1 veelal de verkoop werd overgelaten van het „lage land". Ze voeren met de boot de boven gecreëerde gouden knopjes, de Haven binnen en meerden daar af. de koppelkettingen en ringen. Later spoedde men zich, vooral uit de Bijna alles ging op bestelling. In oude Veen, via het Haarlemmermeerspoortje rekeningen gaat een oude wereld voor naar de Herensingel. de snuffelaar open: „goudslot 7,75". De eerste wereldoorlog gaf op velerlei Een kkmt kwam met •■wat oude ™m" gebied een grote kentering te alen. "Ml", aldus de heer Van Kampenhout, Rond 1920 deden de autobussen hun In- verkocht deze voor f 4.- aan de firma trede en vervoerden de dames, die nu betaalde m termijnen van een kwar tos van hun mannen - die vrijdags, op het rerterend bedrag, Vestkettingen de „boerendag". naar de markt kwamen "o»"™ 13 "- een gouden slot met co- naar Leiden togen om er hun inkopen 1[) 1 en een paar zware gouden te doen. Toen verliep ook de stand op dfdea° J.S f™.;,!"™!,"3; de Oude Vest; het verkoopcentrum werd aon oa in die jaren naar de binnenstad ver legd. In 1924 vestigde de firma zich in de Haarlemmerstraat, op 125, enige ja ren later kwam het hoekje (127) erbij en werd de branche uitgebreid met een klokkenafdeling en optiek. „ÓM MEE TE PRAALEN" VOORDIEN ademde de oude werk plaats boven de winkel aan de Oude Vest nog de sfeer, die in woord en beeld werd weergegeven door de befaamde graveur, tekenaar en dichter uit de 17e eeuw Jan Luyken: „Fijn goud, 't zwaarste der metaalen. Gebruikt men meest om mee te praaien Ik smeede ringen, kettingwerk; En schaalen, sierlijk en sterk". Vijf of zes knechts assisteerden groot vader Van Kampenhout in de werk plaats op de eerste verdieping, waar de schouw stond, precies nog als in de da gen van Luyken. In een hoekje stond de blaasbalg en het aambeeld dreunde onder de slagen van de ambachtslieden, die goud en zilver hun vormen gaven. En niet te vergeten het lavuurtonnetje, waarin het goudafval werd bewaard. Het grondvuil, zo vertelde de heer Van Kam penhout ons, werd niet weggegooid, deze snippers zijn geld waard. Het vijlsel be- he* haar gevlochten en ingelakt werd. Werkstukken als „schilderijen" van gehakt haar wekken ook nu nog onze bewondering. „Grootvader zette twee strepen op papier, de basis voor het haar werk. Hij zat er een paar weken avond aan avond aan te werken en dan was het klaar en bracht zo'n twaalfeneenhalve gulden op". Het haar leende zich uitstekend voor treurwil gen. De klanten konden nog zeggen ook welk „landschap" ze wensten. Het draaide steeds om de treurwilg en de populieren. Het kerkhof met de zerken en Heintje de Dood. gewapend met zeis, waren rond de eeuwwisseling bui tengewoon in trek. PRONKEN „HOOFD"-ZAAK Op de Oude Vest kon de vissersbe volking uit de kustplaatsen terecht voor gouden „oorijzers". Deze sieraden werden uit één plaat geslagen: gou den of zilveren (voor de Katwijkse vrouwen). Ook bij de boerenbevolking was deze dracht nog in aanzien totdat de eerste wereldoorlog aan deze wenoude mode een einde begon te maken. Het waren bijzonder fraaie pronkstukken, gouden kap en kanten muts, de twee druk bewerkte „boe ken" en daaronder de gouden bellen en «pelden. Hoe meer bellen met hun gewicht het fier geheven hoofd be lastten, des te aanzienlijker achtte zich de draagster ervan. Het waren werkelijk monumenten van een rijke en schilderachtige traditie, deze vrou wen met hun hoofdtooi. Toen de kap pen in onbruik gingen raken, werden de meeste helaas van de hand gedaan. Als oud goud brachten ze zo'n hon derd gulden op. NIET LONEND MEER f"\IT IS ALLES verleden tijd. De heer U Van Kampenhout van 1965 wordt in hoofdzaak bevoorraad door de fa brieken. Voor de kleine goudsmeden is onze tijd niet lonend meer „Van een aparte creatie komt weinig of niets, ik heb er gewoon geen tijd meer voor; de j handel gaat vóór", zegt hij. Wel is er 1 nog steeds het restaureren en het ver- gulden of verzilveren. Vooral het 1 „kerkwerk" houdt de heer Van Kam penhout bij. Op een kast zagen we eei onthoofde kelk staan die weer in di oorspronkelijke staat gebracht moet worden. Er is veel veranderd, maar het is 'n betrekkelijk mooi en boeiend vak gebleven, dat een bestemming geeft aan het kostelijk goud en zilver waarmee de meesten van ons toch wel willen pralen: een feestelijk genoegen dat tijdloos is. De oude werkplaats aan de Oude Vest ademde nog de sfeer van vroeger eeuwen. WEECKELYCKSE CRONYCKE Wy hebben deese weeck afscheyd genoomen van een, die jaerenlangh de crant getrouw'lyck heyt gediend. Dat afscheyd was, als immer, wat weemoedigh als daermee heenen gaet, vriendinne of een vriend- Mejoffer Kortmann acht de tyd gekoomen haer plaets te laeten oen een jongher cracht. Het hert verpand aen Conste der Musycke, was sy het, die soo langhe tyd ons bracht de liefde voor de schoone const van sangh en spel met veel deskundigheyd. Sy was een stereke vrouio, ondancks haer hooghe jaeren, maer, meende sy, gekoomen is myn tyd. Wy houden Joffer Kortmann in ons'herinneringh om haere kennis, die sy ooverdroegh en door de vriendschap, die sy steeds betoonde; nae soveel tyd vond sy het thands genoegh. We weeten, voor een elck luydt op een dagh de bel', nogh veele jaeren, maer dan nu in rust, dat willen wy U hier nogh gaerne wenschen. Mejoffer Kortmann, 't gae U langh nogh wel. LEZING VAN PROF. M1GHALOWSKI Bijzondere ontdekkingen in cathedraal van Faras in Nubië het opzienbarend nieuwe HUISKAMER-ORGEL met de GOUDEN KLANK Een „haarwerk"zoals groot vader Van Kampenhout met engelengeduld er naar ieders (treurende) smaak haarfijn samenstelde. Bloemisterij vakkring Rijnland vergaderde GELEIDELIJKE OPHEFFING VAN TEELTRECHT GEWENST Voor het pand poseerde de familie van grondlegger Van Kampenhout. Gisteravond kwamen de leden van de bloemistenvakkring "Rijnland" van de LTB biieen in het parochiehuis te Oegst- geest. Dit ter bespreking van de beschrij vingsbrief voor de algemene vergadering Vakgroep Bloemkwekers welke heden te Haarlem wordt gehouden. De kringvoorzitter, de heer H. Kui pers had gaarne wat meer belangstel ling voor deze belangrijke bijeenkomst verwacht aangezien de mening werd ge vraagd van de aanwezigen over het teelt- recht voor 1966. "Het afgelopen jaar bracht ons veel re gen en koude, het ene was funest, 't an dere welkom. Over het algemeen geno men is het seizoen niet tegengevallen", aldus spreker. De secretaris, de heer Chr. van Leeuwen gaf in het jaarverslag een overzicht van de Kringaktiviteiten, waarna hij tevens een overzicht naar voren bracht van de financiële stand van zaken. Er bleek een kastekort te zijn! "Als alle afdelingen aan hun verplichtingen voldeden, kon de Kring financiëel gemakkelijk draaien", aldus de voorzitter die van mening was dat de inning van de bijdragen in de toe komst op een andere wijze zal moeten plaatsvinden. Het gaat om een gering bedrag maar niettemin ontspon zich hierover een principieel debatje, waar uit bleek dat enkele afdelingen zich pas sief tonen. Bij monde van de heer A. N. Slijkerman verklaarde de kascommissie zich ak koord met het financiële verslag van de heer van Leeuwen. De heer Zwetsloot trad af als bestuurs lid van het kringbestuur. Hij werd op gevolgd door de heer A. N. Slijkerman. De voorzitter bedankte de heer Zwet sloot voor de voorbeeldige samenwer king en hoopte dat deze genoegen aan de bestuursperiode zou terugdenken. De heer P. Zwetsloot, afkomstig uit Sassenheim. stond zijn plaats gaarne af aan een jonger lid. naar hij verklaarde, en hij bedankte het bestuur voor de ple zierige tijd. Herkozen werden de leden Chr. Moerkerk en P. v.d. Lely. Voor de vergadering die heden te Haar lem plaatsvindt zyn door diverse kring- hesturen voorstellen gedaan waarin de opheffing van het teeltrecht een grote rol Zo blykt onder meer dat de kring West- land voor afschaffing van teeltregeling is omdat door teeltbeheersing de produk- tie van bloemen kunstmatig wordt he perkt. De bloemisterij moet in de EEG een groter aandeel kunnen hebben. An dere landen genieten grotere voorrech ten. De kring Aalsmeer voelde echter meer voor een geleidelijke opheffing van liet teeltrecht. Een gevoelen dat gisteravond door de kring Rijnland werd overgenomen. Opheffing van het teeltrecht zou voor het Westland voordelig kunnen z(jn door de aanwezigheid van kassen. Indien men daar de produktle vrijelijk kan opvoeren betekent dit een zware concurrentie ten opzichte van Rijnsburg en Aalsmeer. Dit was o.m. een der geluiden die men kon In het Westland beschikt men over kas sen. in de duinstreek zal uitbreiding over het algemeen In het begin veel financi ële offers vragen. Tijdens de rondvraag kwamen voorts nog een aantal huishoudelijke punten aan de orde. VOORS' HOTFN Onder het thema: „Een hut om in te schuilen" zal de culturele commissie van de hervormde jeugdraad van Voorschoten en Veur een samenkomst beleggen op donderdagavond 21 okt. 1965 in de ontmoetingsruimte bij de dorpskerk, aanvang 8 uur. Ir. J. Krüger uit Voorburg (o.a. bouwmeester van Huize „Adegeest" te Voorschoften) en B. J. Aalbers, even eens uit Voorburg (bekend ontwerper en vervaardiger van kerkelijke kunst voorwerpen) zullen die avond spreken over de vraag hoe de kerken van nu en morgen er hebben uit te zien, zowel inwendig als uitwendig. Tevens zullen zij een en ander laten zien. De. samenkomst zal een oecumenisch karakter hebben, zodat ook tot andere kerken behorende belangstellenden welkom zijn. Vooral voor degenen, die binnenkort of op wat langer termijn met kerkbouw te maken krijgen een prachtige gelegenheid zich op dit ter rein te oriënteren. De lage entree van ƒ1.per persoon zal daarvoor zeker geen beletsel Geboren: Petronella Jacoba, dr van D. W. H. Planje en A. Oosterlee, Mar garet. dr van L. N. Maschaupt en J. Vorderman, Dirk Christiaan. zn van C. Roukema en L. Koornwinder. Bar- tholomeus Johannes, zn van J. H. G. Gerritsen en P. F M. Kuijpers, Mark Bastiaan. zn van D. B. van Keulen en H. E. G. Beltman, Robert Jaques, zn van H. L. J. Versteegen en H. A, v. d. Harst, Rudy, zn van F. H. Langeveld en M. J. Selier. Ondertrouwd: Cornelis Franciscus Joseph van Winden en Elisabeth Ma ria v. d. Poel. Getrouwd: M. G. Bonnema en M. M. Kutterink; G. C. A. M. van Hattem en E. Volkers. Overleden: Maria Magdalena Adria- na Grundeken, 64 jr. NOORDWIJK dag 19 oktober a.a. clea avonda om 8.00 uur in openbare vergadering bijeenge roepen. Aan de agenda ontlenen wjj o.m. Verpachting wei- en teelland aan de Herenweg; verpachting teelland aan de Nieuwe Zeeweg; verpachting teelland in het Langeveld en voeren van verweer in rechtsgeding by Pachtkamer; ver huur grondnabi j Zandvoórtsestraal; krediet voor aanbrengen banken in abri's; verzoek van mevr. J .M. G. Ur- lus o mtoepasaing schadevergoedings verordening; beroepschrift weigering bouwvergunning A. G. van Abswoude; bezwaarschriften legen aanslagen pre cariorechten; ontwikkeling bouwstroom en vorming bouwteam voor woningbouw in uitbreidingsplan „Boerenburg". In de serie lezin gen, ingesteld door 't Curatorium van het Nederl. Insti tuut voor het Na- bye Oosten, ter nagedachtenis van prof. dr. Adriaan de Buck, hoogle raar in de Egyp- tologie en de An tieke Godsdiensten aan de Rijksuni versiteit te Leiden, sprak prof. dr. K. Miclialowski, hoog leraar aan de Uni versiteit te War schau en directeur van het Poolse ar cheologische Centrum te Cairo, gister avond in het Academiegebouw. Prof. Michalowski zei dat het nog slechts kort geleden is dat onze kennis van christelijk Nubië tot een drietal werken was beperkt. In deze situatie is een grote verandering gekomen dank zij het opgravingswerk van de laatste ja ren, dat dank zy de ondersteuning van UNESCO is verricht. Temidden van de talrijke opgravingen in dit gebied ver richt, nemen de Poolse expedities naar Faras (1961-1964) 'n belangrijke plaats in. Tot de fraaiste ontdekkingen beho ren de reeks fresco's op de muren van de kathedraal, die werd aangetroffen onder de resten van eeu Arabische cita del, de necropool van de bisschoppen en de talrijke inscripties, waaronder de reeds beroemde lijst van bisschoppen, j Deze ontdekkingen betekenen een be langrijke stap vooruit voor de ge- achiedsvorsing. •r' GROOTSTE FRESCO'S Deze ontdekkingen zijn ook belang rijk voor de datering van andere vond sten, waaronder die van de Nederlandse expeditie naar Abdallnh Nlrgt, onder leiding van prof. dr. A. Klasens. Wat Faras betreft, het oude Pachoras, de grote serie van meer dan 120 muur schilderingen biedt ons een unieke ga lerij van Koptisch-Byznntjjnsc schilde- Het is mogelijk om de ontwikkeling van de stijl van de 8e tot de 13e eeuw na te gaan. De portretten van de bis schoppen verdienen in 't bijzonder onze aandacht. De portretten van bisschop Pedros (gestorven 999) en van Marianos (gestorven 1032) zijn ware meester werken der Byzantijnse kunst. De grote Dagelijks vrijblijvende demon stratie in onze showroom. Dit wonder van e/ectronisch vernuft biedt U o.a. eigenschappen van orgels uit twee- tot driemaal hogere prijs klasse. stereo Hi-Fi weergave met nagalm 5 voetmaten op 1 manuaal, totaal 33 registers vi brato naar wens intonatie-re geling vereenvoudigde bespe ling kleine afmetingen en fluis- terzachte bespeling, dus ook ge schikt voor kleine flatwoningen. Prijs geheel compleet, incl. bank MCSSEL VERSTEEGE N.V. aal 58d, tel. 070—83S970 Den Haag. Advertentie) composities van de Geboorte en van de „Drie Hebrëefs in de vurige oven" zijn de grootste fresco's ooit gevonden in een zo goed geconserveerde staat. Prof. dr. K. Michalowski verwierf zich een grote naam als opgraver, eerst in Zuid-Rusland, daarna, gedurende verscheidene campagnes van 1958-1961 in de ruines van het oude Palmyra In Syrië, terwijl hij vanaf 1962 z(jn opgra vingswerkzaamheden heeft verplaatst naar Egypte, waar hij opgravingen te Faras, centrum van het christelijke Nu bië, verrichtte. Tentoonstellingen in Leiden /~\NDER PATRONAAT van het Leids Academisch Kunstcentrum (LAK) wordt op het ogenblik in het Academiegebouw aan het Rapenburg een tentoon stelling gehouden van vier Haagse grafici. Het zijn de kunstenaars Aimée Crince le Rov (geb. 1928), Sees Vlag (geb. 1934), Frans de Haas (geb. 1934) en Ad van Dijk (geb. 1932). Allen ontvingen hun opleiding aan de Kon. Academie en de Vrije Academie in Den Haag, Aimée le Roy bovendien aan de Grande Chaumière en de Academie des Beaux Arts te Parijs. De Haas is lid van „De Grafische", die momenteel ook in „De Laken hal" een tentoonstelling heeft ingericht; Vlag en Van Dijk zijn beiden lid van hel genootschap Pulchri Studio. Zijn er dus overeenkomsten in de opleiding en wonen ze bovendien alle in of rond Den Haag er is ook overeenkomst in hun werk met dien verstande, dat ze op het volkomen figuratieve vlak bewegen. Daarmee houdt echter dc overeenkomst wel op, want de handschriften, opvattingen en technieken tonen vol doende verschillen om hen elk een afzonderlijke plaats tct doen innemen. Het werk van Vlag is reeds meer bekend. Hij be weegt zich op het gebied van het stilleven, die hij in vlakke, uitgewogen composities opbouwt met over het algemeen wat vlakke kleuren Minutieus werk, dat sterk decoratief werkt, juist door het absoluut negeren van het perspectief. Wij wijzen daarbij op dc prenten „Ronde tafel met schelp", „Pers en citroen" en vooral op „Tafel met kanten kleed". Het is poëtisch ietwat vrouwelijk, doch naar onze mening zit er wel het ge vaar (op den duur) van manierisme in Stoer en weinjg vrouwelijk is het werk van Aimée Crince le Roy. Zij bouwt haar bladen op in brede vlakken, diepzwart en helwit, liet gehalte is soms wat pessimistisch, bijna zwartgallig, doch getuigt van veel fantasie. Intrigerend vonden wij „Black Mirror" en „Kus des doods". Een mooi blad is voorts „Kijken naai de maan". Haar uitbeelding van monsters doet wat oosters aan,, waartoe wellicht haar geboorteland (ze werd geboren in Batavia) van invloed is geweest Decoratief is ook Frans de Haas. Deze graficus werkt met zware-contouren, die zeer decoratief werken met soms echte monumentaliteit als resultaat. Opvallend is „Kamer in een ver hotel II", waarin sterk een ge voel van eenzaamheid spreekt „Sleepboten" getuigt van gevoel voor strakke, gebonden compositie. Van gedegen vakmanschap getuigen de prenten van Ad van Dijk, door hun prachtige afwerking. Een enkel blad doet in de verte aan Willink denken door de sinistere sfeer. Merkwaardig is „Portret van Kafka" door de processie van monsterachtige opgeprikte ke- Jan van Geem in „De Ruif' Jan van Geem. wonende te Spaarndam, stelt in „De Ruif" een aantal mooie aquarellen ten toon. Hij is een schilder van schepen en water, en ais zodanig geeft zijn woonplaats hem motieven genoeg. Zijn kleuren palet is wat somber, maar dat wordt vergoed door de prachtige sfeer, die hij in zijn prenten weet op te roepen. Van Geem is ook schilder en tekenaar, daar naast houdt hij zich bezig als industrieel-ontwerper, maar zijn voorliefde gaat toch uit naar de aquarel, een moeilijke techniek, die hij overigens volledig beheerst. Niet alleen in land- en waterschap, doch ook in het portret, getuige een tweetal zeer fraaie prenten. Een der prenten is aangekocht door het Frans Hals-museum te Haarlem. Wij kunnen niet anders dan iedere lief hebber aanraden eens een kijkje te nemen van deze aantrekkelijke expositie. De hele maartd oktober is daartoe gelegenheid, dagelijks van 10 tot 20 uur, zater dags en zondags van 20 tot 24 uur. Gert Jonk en Kees de Jager in Boerhaavezaal Tenslotte stellen twee oude bekenden, de Leidenaars Bert Jonk en Kees de Jager, recent werk ten toon in de Boerhaavezaal. Het werk van deze kunstenaar mag bekend worden geacht, maai vooral bij Bert Jonk is er nog steeds een bepaalde ontwikkeling te zien. Prachtig zijn over het algemeen zijn min of meer topo grafische prenten, doch ook in olieverf weet hij soms goede sfeer te brengen, zoals blijkt uit het doek „Ra penburg". Hij ontpopt zich tevens als een gevoelig uit beelder van dieren. De aquarel „IJssel" heeft 'n prach tige sfeer. Kees de Jager houdt zich bij zyn ruwe, wat warrige lijn. hetgeen hem niet verhindert gevoelige prenten te maken. Deze zelfde lijn, ruw en ogenschijnlijk onge nuanceerd, vonden we ook terug in zijn olieverven brede toets en dikwyls sterk gewerki met het palet mes. Men moet er even aan wennen, vooral ook aan zijn kleurengamma, die over het algemeen vrij licht en vlak is gehouden. Vooralsnog zijn zijn tekeningen ons het liefst. Tot 23 oktober blijft deze tentoonstel ling. dagelijks van 3 tot 5 en van 7 tot 9 uur, zondag» alleen van 3 tot 5 uur. Wpr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1965 | | pagina 5