S)a Celdse SoiUtant
VARA-jubileum bood
géén superprodukties
Vanavond in de ether I
fl
de misdaad
giovanni vent
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
VRIJDAG 15 OKTOBER 1965
Cniltmlp POll j tegenover dergelijke risico's te
KjKJiibi uitz tstZll J beperken tot enige algemene waar-
j LI schuwingen en dan het odium van
16V€71Sbelong eventuele maatregelen of de schuld
\r a r?rTi/~iT7*T rinriüT ,1 van eventueel niet-ingrijpen hele»
VASTGELOPEN is het gesprek maai 0p e schouders van de rege-
over de vrijere loonvorming in rüig te laten drukken. Maar we
eite op het punt van de controle. kunnen er in komen, dat behalve i
De vakcentrales willen niet dat je werkgeversverbonden welke T E VARA-u|t™«*dine«» gisteravond
Rijksbemiddelaars met assistentie hun moüeven dan vérder ook mo!
van de Stichting van de Arbeid de gen zijn ook de ov-heid niet
hevoevriheiH Ur,™overi0pen zal van enthousiasme
voor het aanbrengen van zo'n vei
ligheidsstop in het stelsel van de
vrijere loonvorming.
Waarom geen
J
bevoegdheid krijgen om ..neen" te
zeggen, wanneer in bedrijfstakken
of bedrijven onverantwoordelijke
beslissingen bij C.A.O.-herzienin-
gen genomen worden en de werk
gevers voelen niets voor het stand
punt der vakbeweging om de rem
helemaal en uitsluitend in handen
van de minister van Sociale Zaken
te geven.
Beide standpunten laten zich
psychologisch gemakkelijk verkla
ren. De vakcentrales willen zich
niet meer bloot stellen aan de rol
van een scheidsrechter die, zo no
dig, moet constateren dat aan hen
ondergeschikte vakbonden on
deugdelijke afspraken hebben ge
maakt. De werkgevers vinden, dat
wanneer de minister van Sociale
Zaken met de ondankbare taak
van het laatste woord te moeten
spreken wordt opgeknapt, het ak
koord bij loononderhandelingen
direct een politieke beslissing
wordt met alle risico's van dien.
Met andere woorden zou men
kunnen zeggen dat de grote vak
centrales bij een vrijer loonbeleid
terugschrikken voor een verant
woordelijkheid die zij in het verle
den soms ten koste van veel
sympatie hebben willen dragen,
terwijl de werkgeversverbonden
de objectiviteit van de overheid
niet helemaal vertrouwen.
bijzonder delicaat, omdat van
een goede controleregeling prak
tisch de hele toekomst van het
vrijere loonbeleid afhankelijk is.
De mooiste verzekeringen van
vakcentrales en werkgeversver
bonden nemen niet weg, dat in be
drijfstakken en bedrijven partijen
onder druk overeenkomsten kun
nen sluiten, die hetzij op zichzelf
hetzij vanwege de uitwerking er
van op andere groepen funest wer
ken voor de nationale economie en
dus voor het algemeen belang.
Ergens is het voor vakcentrales
en werkgeversverbonden natuur
lijk het gemakkelijkste om zich
voorstellen dat als de minis
ter van Sociale Zaken die ove
rigens ook in het nu ontstane me
ningsverschil zelf het verlossende
woord moet spreken zich voor
een visie als die van de vakcen
trales gewonnen geeft, hij daaraan
bepaalde voorwaarden zal verbin
den.
Hij zou bijvoorbeeld kunnen
stellen dat dan'op gezette tijden
door een bevoegd college meer dan
globaal aangegeven moet worden
welke ruimte er nationaal ge
zien voor verbetering van pri
maire en secundaire arbeidsvoor
waarden is en met welke aanspra
ken op die ruimte in de nabije toe
komst rekening gehouden zal moe
ten worden.
De minister kan om een andere
mogelijkheid te noemen verkondi
gen, dat hij geen beslissingen in
dergelijke zaken zal willen nemen,
alvorens toch een openbaar advies
te hebben gekregen van terzake
bevoegde personen, waarbij het
zonderling zou zijn, als dan de cen
trale organisaties van werknemers
en werkgevers buiten spel blijven
staan.
WANT men kan toch moeilijk
van een overheid verlangen
dat zij alléén de last wenst te dra
gen van beslissingen die kritiek
kunnen zijn voor de sociale rust of
voor de algemene welvaart en dus
de toekomst van onze natie.
Tactisch laat het zich wel ver
klaren dat de vakbeweging het die
kant wil laten heen draaien; louter
objectief gezien lijkt het van de
vakcentrales evenwel een zwakte
bod. Omdat ook zij weten dat
onder meer in het belang van een
goede werkgelegenheid op langere
termijn goede controle bij de
vrijere loonvorming een levens
belang is.
Hoofdmotief in het begrotingsdebat
week niet gelegen bij een paar omstre
den Incidentele belastingverhogingen.
Grote verdienste in de manier waarop de
V.V.D. ditmaal het oppositiespel gespeeld
heeft, was dat het hoofdmotief in de
Kamerdiscussie nu een heel wat meer
spectaculaire zaak werd: de vraag na
melijk of een kabinet met liberale minis
ters op dit moment een financieel-eco-
misch beleid had kunnen voeren, dat
m radicaal van de lijn van het kabinet-
Cals afwijkt, als de heren Geertsema en
Joekes in eerste instantie te verstaan
hadden gegeven.
Niet te loochenen valt, dat de liberalen
met eigen, concrete denkbeelden gekomen
zijn: de lastenverdeling willen ze anders
uitgevoerd zien en de plannen van de
overheid voor de nabije toekomst wenst
de V.VD.-fractie sterk te beperken.
Maar kabinet en regeringspartijen heb
ben deze week in de Kamer wel vriend
en tegenstander ervan moeten overtuigen
dat ten eerste het mammoetaltematief
van de liberalen een beest met minstens
In een handomdraai
1
1
1
1
1
I
I
1
1
4
S
1
R
7
1
1
1
1
1
9
1
i ten tweede dat
nu de regering
het beleid
T s jechovtoneel
nadrukkelijk gesteld
kader van het veertigjarig bestaan
deze omroepvereniging. Ze werden daar-
bood het getoonde materiaal te weinig
nieuws en was ook de nogal plicht
matige interviewtoon te weinig opval
lend.
uitzonderlijks. Iets wat in een noi
produktieschema niet mogelijk ii
daardoor werden verwachtingen gewekt
die toeh eigenlijk niet waar gemaakt
konden worden. Want zowel het t.v.-
spel ..Het duel" als de eigen reportage
uit Little Rock en Chicago waren van
een redelijk gehalte maar boden weinig
meer dan redelijkerwijs van normale
programma's in beide genres verwacht
mocht worden.
..Het duel" was naar Tsjechovs gelijk
namige novelle. We kregen het te zien
in een prijzenswaardige dramatisering
van Leo Lehman maar hij was toch
niet in staat om er volledig levend
toneel van te maken. En omdat
Tsjechov tenslotte óók een der grootste
toneelschrijvers van de laatste honderd
jaar is hadden we. juist
aai Tweede Kamer rechtstreeks
En Vanmorgen vroeg kwam een eind aan de
2e-Kamerdebatten over troonrede en
miljoenennota. De laatste faze weid J
rechtstreeks per t.v. uitgezonden, voor
het overige hebben we geslaagde over-
zichten te zien gekregen We willen
graag onze waardering uitspreken voor
de wijze waarop een en ander op het J
scherm werd gebracht. Met een attente
cameraregie die steeds de close-up zocht J
van het Kamerlid die in de gesproken
tekst werd genoemd. Met in de over-
zichten een goede samenvatting van het
betoogde. En met een redelijke verzor-
ging van de commentaartekst. Eigen- J
lijk jammer dat de directe uitzending
op zo'n onmogelijk tijdstip viel. De
meeste kijkers lagen toen al in diepe
rust. En toch: zo'n programma zou Ideaal J
zijn om de politieke lethargie van al te
Fragmenten uit
.Tokio-Olympiade'
In Amsterdam ging vandaag de „Tokio-
Olympiade" in première. De film werd
gemaakt in opdracht van het organisatie
comité van de Olympische Spelen, die
van 10 tot 24 oktober in Tokio zyn
gehouden. De regisseur, de Japanse cineast Kon Ichikawa, zegt zelf over
zijn film: ,,Ik heb getracht de bijna voelbare spanning vast te leggen van
het ogenblik waarop een mens het uiterste van zijn krachten vergt en
voorts de eenzaamheid willen uitdrukken van hem of haar, die, om te
winnen tegen zichzelf Jitrijdt." Voor de vervaardiging van deze film werden
maar liefst 1.031 camera's gehanteerd. In het geheel werd 120.000 meter
film (70 uur) opgenomen, waaruit tenslotte de officiële versie van 3950 meter
12 uur en 10 minuten) is gemonteerd. Het commentaar bij de fragmenten
is van Jan Cottaar. (Nederland I, 19.35).
Black and White
Minstrels show
De techniek van de scenes, waaruit de Black
and White Minstrel Show van de George
Mitchell Minstrels is samengesteld, leende zich
uitstekend voor een vertoning op het beeld
scherm. Vandaar ook, dat de K.E.O.-televisie
deze nu al voor de tweede maal uitzendt. De geschiedenis van deze show
gaat terug naar de eerste originele die gebracht werd door Amerikaanse
negers. Rond 1843 kregen enkele groepen zo'n bekendheid, dat Engelse
variétéartiesten met zwart gemaakte gezichten dergelijke voorstellingen gingen
geven. Begin '57 verschenen de shows van de Black and White Minstrels voor
't eerst op 't televisiescherm. Vier jaar later verwierf 't gezelschap de Gouden
Roos. (Nederland I, 20.50).
.Wie is de baas'
voor luisterkringen
(Nederland I, 21.35).
jubileumproduktie. liever een onbewerkt veel landgenoten te doorbreken. Daarom
toneelstuk op het scherm gekregen. Ze zijn wij voor méér uitzendingen van
zijn echt nog niet allemaal vertoond Kamerdebatten. Ze dienen de demo
cratie omdat ze de kiezer In staat stel-
Sfeervol le? «in stem tot resulUat JJedeTMVOnd
TELEVISIE
Elk jaar verzorgt de V.P.R.O.-radio een
aantal uitzendingen, die. behalve indivi
dueel, ook groepsgewijs beluisterd kunnen
worden. Een dergelijke „luisterkring" kan
dan na afloop van de uitzending een
discussie beginnen, waarvoor tekst en syllabus met vragen en literatuur
ter beschikking worden gesteld. Dit jaar werd als thema voor deze eersite
aflevering „De gezagscrisis tussen ouderen en jongeren" gekozen. Mede
werking wordt verleend door dr. G. Mik, jeugdpsychiater.
(Hilversum II, 20.05).
Overigens een prijzenswaardige opvoering
waarbij regisseur Theun Lammertse
veel gevoel voor sfeer toonde, benevens
een grote aandacht voor soms ook heel
kleine details wat betreft de aankleding
Hij beschikte over redelijk spelers
materiaal. Hoofdrolvertolker Hans
Croiset beantwoordde qua type helemaal
aan de eisen die deze rol stelde, maar
kon een bepaalde ongenuanceerdheid
niet doorbreken waardoor een drama-
tlsch-goede opbouw van zijn karakter
wat in gedrang kwam.
In de verdere bezetting boden Bernard
Droog en Cor Habraken en Ko van
figuren. Marja Habraken en Ko van
Dijk deden hun taken voldoende recht
en dit geldt zeker ook voor de merk
waardige diakenfiguur van Jules
Royaards. Alles bijeen werd het een
fraaie voorstelling, maar niet het
evenement dat ons was gesuggereerd.
Koos Postema's reportage over 'de Ameri
kaanse rassenkwestie was eveneens
goed werk. maar niet goed genoeg om
met het odium van een super-jubileum
produktie te gaan strijken Daarvoor
heeft.
Hulshoff
Albert de Klerk
schreef „Paus
Johannes-Mis'"
Den Haag
Spui/hoek
Kalvermarkt
Rijswijk
'In de Bogaard
NEDERLAND I NTS: 19-00 Nws.
19.01 Voor de kleuters. KRO: 19.05
Tv-dansant. 19.35 Tokio Olympiade,
film; NTS: 20.00 JournaalKRO: 20 20
Brandpunt, actualiteiten. 20 50 Black
and White Minstrel show. 21.30
Bonanza: Tv-western, 22.20 Missie m
Afrika, filmreportage, 22.50 Concilie-
Journ-; NTS: 23.00 Journaal
NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws;
AVRO: 20.01 De Danny Kayeshow.
20.50 Kijk-. Avro's tv-kroniek; NTS:
21.20 Dr. Ben Casey. 2210 Journaal-
Nationale Opera
BRUSSEL Nederlands (324 m)
Nieuws 18 03 Voor de soldaten. 18.3(
IS,45 Sport progr..
mtjes. 20.00 Koorr
19.00 Nie
20.00
Operettemuziek 21.3
BRUSSfeL Frans
23.00 Hedendaaj
Zaterdag
NEDERLAND I Teleac: 10.30
Samen leven nu en morgen. 11.00
Kennis1 van textiel. 11.30 Van maatlat
tot meetklok; NCRV: 16-00 Onder de
loep. progr. voor filatelisten, 16.20
Achter het stuur, autorubriek. 16.45
Voor de jeugd. 17.30 Einde.
daagse
k. 1.00
23.31 Lichte
Zaterdag
HILVERSUM I (402 mtr) KRO:
7.00 Nieuws. 7 10 Het levende woord,
7 15 Gram.. 7 30 Nws. 7 32 De zingende
Advertentie)
Hulshoff
als
nieuw!
KtA»IO
Hedenavond
Horizontaal:
1. voorzetsel. 2. boom - een zekere
3. boom. 4. reisje - parkje. 5 plaats
in Gelderland - ik (Latijn). 6. ver
harde huid - vlug. 7, insekt. 8. etce
tera (afk.) - manuscripten (afk.) 9.
vierkant.
Vertikaal:
1. voorzetsel - Trans Europe Expic.-s
- voegwoord. 2. slang. 3. voorzetsel -
dun - inhoudsmaat. 4. voorzetsel - be
kende motorraces. 5. laagte - deel v.
het hoofd. 6. Militaire Politie (afk
de oudste. 7 muzieknoot - lidwoord -
Eers. voornaamwoord. 8. op geen en-
ele plaats. 9. voorzetsel - heks -
vaartuig.
Oplossing van gisteren
drie kreupele poten is ei
de V.V.D als oppositie
een beleid verwijt, waa
mét liberale ministers in 1964-en 1965 in
elk geval voor een belangrijk deel de
Niet mr. Geertsema en niet mr. Joekes.
maar prof. Wittevi
een hoofdrolspeler in het één-miljard
plan van zijn jonge partijgenoot Joekes)
was de tegenstander waarmee minister
president en minister Vondeling de
degens kruisten.
Dr. Vondeling heeft donderdag op een
gegeven moment ln zijn rede de vorige
minister van Financiën de vraag gesteld,
wat voor miljoenennota hij zou hebben
willen presenteren, gesteld dat er op
Prinsjesdag 1965 nog een kabinet met
liberale ministers ware geweest. De vraag
valt inzoverre moeilijk te beantwoorden,
omdat een beleid vanuit de" oppositie-
banken altijd met andere ogen dan
vanaf het regeringspunt wordt bekeken:
als oppositieleider zou dr. Vondeling
waarschijnlijk zelf de begroting die hij
nu verdedigt op bepaalde punten scherp
geattaqueerd hebben.
Maai' waarover niet te twijfelen valt,
ls dat een miljoenennota 1966 van prof
Witteveen heel wat meer overeenkomst
met de nota-Vondeling zou hebben ver
toond. dan de V.V.D. d^ze weekheeft
voorgespiegeld Men gunne de liberalen
van harte de kans om uit hun oppositie-
spel politiek garen te spinnen. Maar
diezelfde liberalen moeten dan wel
begrijpen, dat vooral de kiezers die
enkele jaren lang ln de V.V.D de kiem
j hebben gezien van een vooruitstrevende
I liberale partij een die zo ongeveer het
midden zou houden tussen het ..laissez
faire" van vroeger en het moderne
socialisme der Partij van de Arbeid, het
j aangeboden alternatief voor het regerings-
program-Cals een teleurstellend stuk
I zullen vinden.
I Winstpunt van de kant der oppositie
was. dat ze ditmaal geen genoegen nam
met peuterwerk. maar aan een aanval
op het gehele punt de voorkeur gaf Maai
de generale staf waar het brainswork
voor die aanval moest worden voorbereid,
faalde. Zelfs wanneer sterker generaals
dan het duo Joekes-Geertsema de aan
val hadden geleid (bijvoorbeeld de echte
„zware" politici Witteveen en Toxopeusi,
zou de nederlaag onafwendbaar zijn ge
bleven Want de wapens waarmee ge
streden moest worden waren nu eenmaal
ondeugdelijk. En met persoonlijke moed.
zeker met overmoed, alléén komt men
in de moderne strategie nu eenmaal niet
Maya Bouma en
Loes Hamel in
ZIHTONEEK
DEN HAAG -
zondag 21 november a.s. door de KRO
(radio en televisie! ter herdenking
het veertigjarig bestaan van de KRO HILVERSUM I (402 nrt - NCRV:
de raus Joannes-mis (proprium en 18 00 Lichte muziek. 18 35 Stereo: Hol-
ordinarium) van Albert de Klerk wor- ]and Festival 1965: Harmonieorkest,
den uitgevoerd ln de Carmelkerk te 13.55 Praatje. 19 00 Nieuws. 19.10
Amstelveen. Radiokrant. 19.30 Promenade-orkest.
■k 50.10 Amusementsprogr-. 20.50 Gewijde
De teksten van het proprium zvjn van muziek. 2120 Muzikaal progr 22.20
Huub Oosterhuis. de delen van het J Wetenschappelijke boekbespr.. 22 30
ordinarium worden afwisselend door Nieuws. 22.40 Oriëntatie in kerk. zen
koor en volk gezongen. J ding en oecumene. 23 00 Studio 2300.
Organist is Albert de Klerk, dirigent Ad intern, magazine, 23.55 Nieuws.
Schellekens.
IHLVERSUM II <294 HVLt—^VPRO
180 Nieuws.. 18.15 Actuele kroniek.
18 20 Uitzending van de CPN. 18.30
Kritisch commentaar. 19.00 Voor de
oudere jeugd. 19.30 Literair progr
20 00 Nws. 20 05 Lezing. 20.25 Gram
20.35 Stedevaart- hoorspel: VARA:
21 00 Radio Filharmonisch orkest met
klassieke en semi-klass muziek. 22'40
Nws. 22 50 Actualiteiten. 23 00 Gram..
23 45 Socialistisch nieuws in Esper
anto. 23.55 Nieuws.
,Van Harte"-kerstdiner
door de vuurlinies'
UTRECHT (ANP) Ie VARA wU de
Spaanse, Griekse, Italiaanse en ande
re buitenlandse arbeiders in ons land,
die de kerstdagen niet ln hun vader
land kunnen doorbrengen, tracteren
op een kerstdiner In de Utrechtse
jaarbeurs. Zij ls voornemens voor de
ze massale eetpartlj een Inzamelings
actie te houden In het kader van de
„Van harte"-actle, door Henk van
Stipriaan en Kees Buurman.
(Van onze omroepcorrespondent)
I HILVERSUM - Vri,«nte we-k vMJdig
zendt de VARA de eerste aflevering
uit ln het nieuwe seizoen van het
satirisch t.v.-programma „Zo ls het
toevallig ook nog eens een keer". Aan- Hoewel aan de realisering van het plan
gezien Yoka Berretty te kennen had talrijke moeilijkheden zijn verbonden.
gegeven, dat zy zich niet meer be- hoopt de VARA toch dat het idee kan
schikbaar wilde stellen voor deze serie, worden uitgevoerd.
en de Journalist mr. J. Peter Lohr Het ligt in de bedoeling enkele duizen-
wegens z(jn benoeming tot directeur
van de Haarlemse schouwburg geen
tyd kan missen voor t.v.-produkties,
zullen hun plaatsen worden ingenomen
door resp. de cabaretière Maya Bouma
en (incidenteel) Loes Hamel.
RADIO VERONICA (192 m>: 18 00
Veronica's jukebox, groeten en wensen
19(10 Scheepswerf Gusto: 19 15 Seven
o'clock-show. 20 00 Nashville Tennes
see. 2100 Alaskaleidoscoop; 22 00 Pro-
gramma voor alle Spaans sprekende
mensen in Nederland. 22 30 Jazz jour
naal; 23 30- 01 00 Alle remmen los.
Maya Bouma gaat de tekst bij de ope
ningsmelodie zingen. Het panel bestaat
thans uit de heren Jan Blokker. Rinus
Ferdinandusse, Dimitri Frenkel Frank.
Hans van den Bergh en Joop van Tijn.
Verder verleent Milly Scott vocale
medewerking bij het orkest van Frans
de Kok. De eindredactie van „Zo ls
het" berust niet meer bij Herman Wig- HILVERSUM. De drie
den buitenlandse werknemers met
tra-treinen en bussen naar Utrecht te Opei
brengen. Ze krijgen er een diner naar
vaderlandse smaak, want als de plan-
nen doorgaan, wil de VARA zelfs koks
laten overvliegen uit de betrokken
landen. Tot de voornemens behoort
ook het optreden van artiesten uit on
der andere Griekenland. Italië. Span-
DRAADOMROEP (4e UJn) 18—20 i
nny Kaye, vanavond te zien in
zijn gelijknamige show.
(Nederland II, 20.01).
Kerk. 8.00 Nieuws. 8.10 Djinn. gevar.
progr.. <8.30 nieuws12.00 Angelus, J
12.03 Liohtc muziek .12.24 Marktber..
12.27 Voor land- en tuinbouw. 12.30
Nieuws. 12.40 Gram 12.45 De familie
Van Buuren praat- weer over het ver-
keer. 12.55 Lichte muziek, 13.15 Carion-
ca. tienermagazine, 14.10 Harmonie-
orkest. 14.30 Voor de kleuters. 14.40 J
Stereo: Amusementsmuziek (gr-), 15.30
Visages de la chanson. Franse chan-
sons. 16.00 Muzikale tombola, gevar.
muzikaal programma.
HILVERSUM II (298 m) VARA:
7.00 Nieuws, ochtendgymn.. 7.23 Gram-, J
8 00 Nieuws. 8 10 Gram-, 9.20 Harmo-
nie-orkest; VPRO: 9.40 Interviews en
lezing; VARA: 10.00 Veertig jaar J
lezing. 10.15 Gevar. progr (11.00 nws).
12.27 Voor land- en tuinbouw. 12.30
Actueel sportnieuws. 13.00 Nieuws,
13.15 Stereo lichte orkestmuziek,. 13-40
Programma voor twintigers. 14.15
Radio Jazzclub. 14.55 Lezing. *15 10
Nederlandse zangers uit vroeger jaren.
16.0 Nieuws. 16.02 Gram 16.45 Poli-
tieke vragenbeantwoording van jonge
mensen. 17.00 Stereo: Metropole-ork.: J
amusementsmuziek. 17.30 Radioweek-
journaal.
HILVERSUM III (FM.-kanalen)
NRU-AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Orkes- J
temparade. 10.00 Nieuws. 10.02 Gram.
voor de tieners; NRU-NCRV: 1100
Nieuws. 11.02 Gram.. 11.30 Muziek van
het Leger des Heils. 12 00 Nieuws. 12.02
Licht muziekprogr. 12.30 Platenshow j
voor de Nederl. tieners. 13.00 Nieuws,
13.02 Gevar. muziekprogr. (gr 14.00
Nieuws. 14 02 Nederlandse volksliederen
potpourri. 14.30 Werken van grote
meesters. 1500 Nieuws. 15.02 Gram.,
16.00 Nieuws. 16.02—18.00 Gevar. licht
muziekprogr., lom 17 00 Nieuws).
RADIO VERONICA <192 ml: 7 00
Een opgeruimd programma voor de
zaterdagmorgen o.a. 9 45 Hollandse -r
nieuwe; 10 15 Kookpunt. 1115 The
Dutch Swing College Band: 1130
Schip schoon 12 00 Red Bandtoppers,
12 15 Smith Chips televisie favorieten:
12 30 Kwartier gevarieerd: 12 45 Een
Velasques-prngr 13 00 Veronica's teen- J
ager muziek express: 14.00 Nederlandse
top 40. 16 00 Half uur met Suhandi;
16 30 Platen palet: 16 45 Favorieten fes- J
tival; 17 15 Humor met Hofnar; 17.30
Teenbeatclub J
BRUSSEL Nederlands (324 m): 12.00
Nws 12 03 Filmkroniek. 12.45 Buitenl.
persoverzicht 12.50 Lichte muziek. 13.00
uzick. 14.00
15.03 Kronkelgrc
Advertentie
Zencltijdverdeling
op Hilversum III
bold, maar bij zijn collega Hans Jacobs.
Hockeyinterland
op scherm
HILVERSUM De NTS neemt zaterdlg
23 oktober van 14.40 tot 15.55 uur op
Nederland I een rechtstreekse Eurovisie
reportage over van de hocke.v-interland-
r zendtijd, die
j het derde radionet aanvankelijk was
uitgetrokken voor het door de VPRO
voorbereide programma, zal voorlopig
worden gevuld met resp. door de AVRO.
de NCRV, de KRO en de VARA voor
bereide programma's. Hedenmiddag
heeft dus de AVRO het programma ver
zorgd en volgende week gebruikt door
de NCRV. Daama volgen de KRO en
de VARA.
Den Haag
Kd/itrmarh
Rijswijk
'In de Bogaard'
Mej. M. Domen
miss Bril (Z.-H.)
Duitse dansspoorwej
Hor. 1 capsule.
tee - ere. 7.6narr
9 telling.
Vert. 1. inenten. 2.
rx.4w
9 terreur.
ic
tt 3.
al. 5. slak - smal.
Liturgische kalender
wedstrijd Engeland—Nederland, die in Deze volgorde ls tijdens het overleg tus-
het Engelse Chelmsford wordt ge- sen de programma-directeuren van de
speeld. Commentator is J C. Kramer vier betrokken omroepverenigingen zo
gekozen omdat deze omroepen hierdoor
niet gelijktijdig programma's te verzor- Holland gekoi
gen hebben op Hilversum I en II en op 1
Hilversum III. Dit criterium werd ook
aangehouden tijdens het overleg tussen
de vier programma-directeuren over de
reeds gepubliceerde zendtijdverdeling dam. Voorburg
van Hilversum III I met de
vincies gaan uitmaken wie heelhuids door
de demi-finale zal komen, die dinsdag 26
oktober in Rotterdam wordt gehouden.
Daarnva volgt op maandag 8 november
in Amsterdam de finale.
Het gaf ln Rotterdam om tien over half
vier gistermiddag een hele consternatie
agon Ingericht ïis"dancing"- die toen de trein arriveerde. Enkele malen
over de rails tussen Rotterdam en Utrecht w*rd via de luidspreker iedere treinreizi-
raasde. is gistermiddag de selectie- 8er er°P attent gemaakt dat de trein met
verkiezing gehouden voor de verkiezing de kandidaten was aangekomen en vele
van Miss Bril 1965. Nadat de trein woens- belangstellenden verdrongen zich voor de
dag al half Nederland had bezocht, werd l ruiten om een glimp van de meisjes op te
I gisteren het laatste stuk gereden en tus- vangen. De kandidaten voor Zuid-Hol-
sen Rotterdam en Utrecht werd mejuf- land stapten in en tegen tien voor half
I (rouw M. Domen, typiste uit Den Haag ginghet op weg naar Utrecht. In t
en 24 lentes oud. tot Miss Bril van Zuid- 1
Een prestatie, want zij moest het op
?men tegen 23 andere kandidaten, onder
uit Leiden. Maasland. Leidschen-
Rijswijk Zij mag nu
1 van de andere pro-
door howard shaw
38
„Maar signora Pandolfi heeft mij verteld dat je
I nog niet volwassen was. door nonnen was opge-
voed en daarna was gaan studeren in een Spaans
j klooster in Zürich", bracht hij naar voren, toen ze
hem vertelde dat ze zevenentwintig was. in Venetië
\ex ii.ee.gestudeerd had en sinds 1952 als lerares in de Ita-
Dc V.V.D. zal zich voorlopig ertoe jjaanse taal verbonden was geweest aan een kloos-
moeten beperken om haar tegenstander, terschool In Genève. Maar dit was 't niet alleen
de regering, door achterhoedegevechten i wat hPm in fle war bracht. Ook haar openhartig-
schade te berokkenen en haar afweer- heid haar geestige spot en haar fijne intelligentie Giovanni bedacht snel
kracht te verzwakken met het oog op maakten hem onzeker. Ook maakte haar
Hij dacht aan de dag bij het kratermeer in de
buurt van Castel Gandolfo.
Op een avond in mei, nadat het diner opgediend
was, verklaarde signora Pandolfi dat ze zich voor
achtenveertig uur wilde terugtrekken en opsluiten
met haar eigen gedachten.
„Dat lawaai in die tunnel verwoest mijn zenuwen",
zei ze. „Waarom gaan jullie tweeën niet naar bui
ten en laten mij tot rust komen? Neem haar mee
naar het Lago di Albano. Giovanni. Ze heeft dat
meer nog nooit gezien. Frisse lucht zal jullie goed
doen. Zorg dat hij wat beweging krijgt. Miranda.
Ik heb gisteren nog gezien dat hij zijn riem een
gaatje ruimer moest maken!"
„Zij is een onverbeterlijke intrigante", zei Miran
da. toen ze de volgende ochtend in de bus zaten.
„Als ze voor zichzelf geen huwelijksplannen maakt,
doet ze het voor anderen. Vertel me eens, waarom
liet jij Je overhalen dit uitstapje te maken? 't Ver
wonderde me".
leugentje. „Ik heb wer
kelijk te lang in de stad gezeten", zei hij. „Ze had
(Advertentie)
per dag geUJk. Ik moet r
goed. zo Gedurende het i
Inlet uitstekend, figuur en vaag begon hij te besef- duurde, vertelde hij haar van zijn langdurige
Den Haag
Spui!hul
Kalvtrmarkl
Rijswijk
'ln de Bogaard'
fen dat zij evengoed als hij wist en het niet
i aangenaam vond dat de jumpers en strakke rok-
j ken die ze droeg, en haar elegante manier
pen een gewenst effect bereikten en een
J pleegden op zijn gemoedsrust.
1 „Signora Pandolfi is een goede vrouw", zei Miran
da. „maar ze heeft een ellendig slecht geheugen.
Ze zegt zelf dat dit komt doordat ze geen belang
stelling heeft voor het verleden. Ik herinner me
eens gehoord te hebben dat ze een zonnesteek heeft
1 gehad toen ze met haar derde
pogingen om de inscriptie op de graf
tombe te ontcijferen. Natuurlijk had hij haar op
de dag van haar aankomst in Rome het graf al
aanval laten zien. zelfs nog
had om uit te rusten van haar lange treinreis van
Zwitserland. Hij was opgetogen geweest bij de ge
dachte nu een leerling te hebben die hij kon inwij
den in de geschiedenis van Eturlë. Hij was dus hele
maal niet in z'n schik toen ze begon te lachen ter
wijl de bus over de Vla Appia Nuova snelde.
„Je schijnt niet te beseffen", zei hij geërgerd, „dat
broer van mijn moeder in het Verre Oosten sommige geleerden hun leven gewijd hebben
woonde. Misschien la dat de oorzaak van haar pogingen om die taal te vertalen. Die vormt
verstrooidheid".
van de grootste raadsels van de wereld. Zelfs de
oude Romeinen konden die niet lezen".
„Maar heb je me niet verteld, dat de Etrusken
pas eeuwen nadat zij overwonnen waren, uit de
geschiedenis verdwenen?" vroeg ze. „Toen de ou
de Romeinen Etrurië bezetten, zullen ze toch be
slist wel pogingen gedaan hebben om te weten te
komen wat er in oude geschriften en op graftomben
te lezen was. Die Romeinen waren koppig en ge
slepen. Ik wed dat ze ontdekten dat de Etrusken
nooit iets neergeschreven hebben wat de moeite
van het lezen waard was".
„Dat is een dwaasheid!" vloog hij verontwaardigd
op.
„Nu ja", zei ze, „ik geef toq. dat er een tweede
mogelijkheid is. De Etrusken zijn misschien snel
gedegenereerd en zo stom geworden dat ze hun ei
gen taal niet meer konden lezen. Waarom zou je
je dan nog druk maken om een taal te leren van
zo'n dom volk?"
Giovanni kookte inwendig, maar verwaardigde zich
niet hierop te antwoorden.
„;t Is een veel te mooie dag om te kibbelen", zei
ze lachend, terwijl ze haar vingers op zijn lippen
drukte en hem dwong te glimlachen. Ze leunde
achterover in haar zitplaats, nam zijn arm en
zuchtte. „Wat is 't vandaag lekker Zonnig en warm!
Zo'n dag komt in Zwitserland maar ééns in een
jaar voor. Na de laatste vijf jaar bij gletsjers en
gelegenheid had ge- sneeuwvlakten gewoond te hebben was ik haast
vergeten hoe prachtig Italië is!"
Ze keek dromerig naar buiten. In de verte zag ze
de Albaanse bergen. De groene boomgaarden en
velden werden overstroomd door heldere zonne
schijn. In het oosten dreven enkele dikke wolken
rustig langs de diepblauwe lucht die hoog gespan
nen was boven de roodachtig gele daken van klei
ne bergdorpjes, omringd door wijngaarden en olijf-
wordt vervolgd)
danswagen waren stoeltjes en tafeltjes,
op de achtergrond klonk een gezellig mu
ziekje en obers trachtten het de gasten
zoveel mogelijk naar de zin te maken.
Links, rechts
Mies Bouwman was het. die de kandi
daten voor de jury riep. Die jury bestond
uit mevrouw R. van Heemskerk Veeckens
uit Amsterdam, Poppa Damavc, kunst-
I schilder uit Haarlem, de heer L. Pierlot,
wameskapper uit Haarlem en de heer P
Tierolf. leraar aan de opticiensvakschool
j in Rotterdam. Het was een kritische Jury.
i want de meisjes moesten, nadat zij zich
hadden verkleed in een speciale wagen
1 en nadat twee kappers de laatste hand
aan hun coiffures hadden gelegd, dan
weer naar links, dan weer naar rechts en
dan weer vooruit kijken. Ook moesten zij
i diep voorover buigen, zodat de jury de
kandidaten recht in de ogen kon kijken.
Vooral wprd gelet op de keuze van de
bril: de kleur van het montuur en de
combinatie met de haartooi. Bovendien
werd ook goed nagegaan of de bril niet
te los of verkeerd op de neus stond,
j Dat viel allemaal best mcc. want mensen
die het weten konden toonden zich zeer
1 tevredeh over de kwaliteit, ben kwaliteit,
die de laatste jaren steeds stijgende is.
omdat men financieel in staat is niet
alleen om een goede bril te kopen, maar
om er een tweede of zelfs derde bril by
te kopen. De bril is een echt mode-artikel
Onder het niet aflatend applaus van
enkele goedgemutste dames liepen de
I kandidaten door de gehele trein. Daar
mee waren zij er nog niet. want zij dien
den nog een keer bij de jury terug te
j komen. Uiteindelijk bles en er tien over,
die door een vakman scherp werden be-
l keken. Na tien minuten spanning, de
trein was inmiddels op het station van
j Utrecht aangekomen, maakte Mies Bouw-
I man de uitslag bekend en kreeg mejuf-
frouw Domen een grote rood-gele sjerp en
een fraaie bos bloemen.