Kersverse „Heerlijk duurt het langst" wordt zaterdag in toneellijst gezet Na fwee jaar van intensieve voorbereiding CONSERVATISME VOOR ONDERNEMER RISKANT Evangelie leidraad Voorlopig akkoord over vrijer loon Vraag hoe uitschieters te breidelen DE LEIDSE COURANT hangt Advertentie) CÏTROENBRANDEWIJN FOCKINK Tiende lustrumviering N.K.W.V. TILBURG (ANP) Vanmiddag is ter gelegenheid van de viering van het tiende lustrum van het in Den Haag gevestigde Nederlands katholiek werk geversverbond in de katholieke hoge school te Tilburg een bijeenkomst ge houden waarin drie sprekers het thema vooruitstrevend ondernemerschap hebben belicht. Prof. dr. J. E. de Quay, oud-minlster-presldent en thans lid van de Eerste Kamer, de heer M .Ruppert, lid van de Raad van State en oud-voor zitter van het Christelijk Natinaal Vak verbond, en dr. -J. de Spot, directeur- generaal van de Belgische firma Léon Bekaert hebben hun gedachten over dat onderwerp geuit, nadat de algemeen voorzitter van het jubilerende verbond, mr. P. M. H. van Boven uit Breda, in een rede aandacht aan de positie van het verbond in het maatschappelijk le ven van nu en straks had geschonken (zie ons blad van woensdag j.l.). Staatsraad Ruppert, die in de loop van zijn uitvoerig betoog opmerkte dat van staatsraden geen uitspraken over actueel-politieke zaken in het openbaar worden verwacht, omdat de Raad van State alleen tot de kroon spreekt, had geen al te grote moeilijkheden met het ondernemerschap, maar meer met het vooruitstrevend. In een brochure over het NKWV hadden hem zinnen getrof fen die handelen over de diepste ver antwoordelijkheid: de van ons geloof uit te aanvaarden zin van het leven door de christelijke ondernemer. Beslissend is of deze bereid is de normen uit het evangelie aan te wenden; over vesti ging, handhaving en versteviging van een christelijke orde in het sociaal-eco nomisch leven. Progressiever kan het volgens de heer Ruppert niet. Tegen de ze achtergrond benaderde hij het voor uitstrevend ondernemerschap en ging hij na wat dat betekent voor het socia le aspect daarvan: het loon, de arbeid en de intermenselijke verhoudingen. Vooruitstrevend ondernemerschap vor dert zijns inziens dat men de onderne ming, ook de eigen onderneming, door een ongekleurde bril beziet, dat men er kent dat zij niet alleen strijdorganisa tie maar ook arbeidsgemeenschap is en omgekeerd. Dan moet men nagaan wat kan worden gedaan om de mensen in die onderneming tot hun recht te la ten komen. Het gaat daarbij om de ei gen arbeid van de enkeling, om de af deling of groep of werkplaats en om de onderneming als geheel. Hij onthield zich van een brede uit werking op dit stuk, verwees onder an dere naar de studie medezeggenschap in de onderneming van het NKWV en verklaarde zich goeddeels met de aan bevelingen van die studie te kunnen verenigen. Hij vond liet ioonvraagstuk Advertentie HUIBERS brengt U een grote sortering in geboorte aankondigingen Vraagt monsterboeken ter in moeiljjk en belangrijk, maar nooit het enige en zelfs zelden het allesbeheer sende aspect. Hij noemde het onder scheid tussen loontrekkenden en sala risgenietenden uit de tijd. Dr. J. de Spot merkte op dat een on derneming niet anders kan zijn dan vooruitstrevend, wil zij haar plaats niet alleen behouden, maar ook groeien. De kenmerkende hoedanigheden van de wa re ondernemingsleider liggen zijns in ziens meer in de aanleg van progno se en anticipatie en minder in ervaring en verworven kennis. Daar is het be stendig verschijnsel der veroudering van het produkt, waarvan de levens duur korter wordt terwijl de mens lan ger leeft. Daar is de bedreiging van het vervangingsprodukt, het syntheti sche fabrikaat. Het Is niet de vooruitstrevende on derneming die de zwaarste risico's draagt, maar de conservatieve die hoofdzakelijk bekommerd is om het be houden van het verworvene, die nieu we risico's ontwijkt en aldus nalaat zich aan te passen. Een onderneming kan niet behoudsgezind zijn want zij heeft zeer weinig te behouden. (Van onze 'parlementaire redactie) DEN HAAG. Het bestuur van de Stichting van de Arbeid is het er gièteren tijdens een open gedachtenwisseling over eens ge worden, dat er voor de eerst komende maanden een overgangs regeling nodig is tussen het oude loonsysteem, dat niemand nog bruikbaar vindt en het nieuwe, dat nog niet geheel uitgedokterd is eh dat zo men het daarover al eens wordt nog wel even op zich zal laten wachten. Men is ook wel algemeen van mening, dat die overgangsregeling een grote vrij heid aan de bedrijfstakken moet laten tijdens loononderhandelingen. Het gaat er nu nog om, hoe eventuele „uitschieters" in de loonverhogingen voor 1966 gebrei deld moeten worden. Het ziet er naar uit, dat men in een volgende vergadering, op 13 oktober, wel met een oplossing uit de bus zal komen. Na de vergadering van gistermiddag zei ir. Bosnia nuinens de werkgeversvertegen woordigers in de stichting, dat het wei verstandig is geweest van de vakcentrales om een vergadering uit te schrijven voor een beraad over de loononderhandelingen voor 1966. Weliswaar hield hij nog een slag om de urm in die zin, dat een overgangs regeling alleen nodig zou zijn, als een nieuw loonsysteem waarover de SER thans een advies aan minister Veldkamp voorbereidt wetswijziging noodzakelijk zou maken (waardoor men dus in tijdnood zou komen), maar in feite was iedereen er zich wel van bewust, dat tijdnood in elk geval zal optreden. Omdat de SER nog lang niet aan een advies toe is en de vakbonden eigenlijk al op dit moment met loononderhandelingen zouden willen beginnen. De lieer Bosma verklaarde voorts, dat het stichtingsbestuur het erover eens was, dat het economische rapport van de SER een ander karakter moet krijgen: er moe ten geen percentages voor loonsverhogin gen meer worden genoemd, maar men moet zich beperken tot het geven van een overzicht van de economische situatie en toekomst. De eerste verantwoordelijkheid voor de toonhoogte moet bij de bedrijfs takken komen te liggen. Men vond ook wel, dat ongewenste ontwikkelingen moe ten worden voorkomen, maar de vraag Is wie moet vaststellen, dat de lonen te hoog worden en wie er vervolgens wat enthousiasme zal delen' tegen moet ondernemen. Het schijnt, dat de werkgevers op dit punt behoefte hebben aan een vrij nauw keurige regulering, terwijl de vakcentra les niet zoveel precisering verlangen. De heer A. Kloos zei in dit verband: „De vakcentrales willen een zeer handzame regeling hebben. Ze willen zo snel moge lijk C.A.O.'s tot stand brengen en zo min mogelijk ingrijpen van hogerhand". De heer Bosma zei nog: „We hebben een systeem nodig, dat werkt, anders wor den de spanningen nog groter dan ze al zijn. Ik wil niet zeggen, dat we het al eens zijn over alle punten, maar de kans op overeenstemming zit er wel in". En hiermee kon de heer Kloos weer instem men: „Toen ons gesprek begon, dacht ik dat de wederzijdse opvattingen ver uiteen lagen, maar gaandeweg kwamen we tot elkaar, dankzij veel begrip voor eikaars standpunt". De verschillende groeperingen in de stichting zullen thans intern beraad hou den en in de volgende vergadering, op 13 oktober, met uitgewerkte voorstellen komen. (Van een onzer redacteuren) Woensdagmiddag half drie in een grijs, druilerig Amsterdam. Aan de gevel van het Nieuwe de la Martiheater schreeuwen moddervette reclameletters bij voorbaat, dat „Heerlijk" het langst duurt en ook de lokkende foto's in de vitrine dragen diezelfde hoopvolle boodschap uit. In de kassa slaat de telefoon telkens aan als een dolgedraaide waakhond. Uit alle delen van het knusse vaderland worden plaatsen besteld voor Annie M. G. Schmidts momentopname van Hollands familieleven, die na twee jaar van intense voorbereiding eindelijk in een gouden Producer John de Crane: „Ons hebben en houwen nu alleen af van de techniek'' Ondertussen zijn de tonnen al uitge geven; de kostbare draaitonelen worden nu als een reuzepuzzel in elkaar gescho ven, terwijl beneden in de foyer de spe lers met het rode potlood door hun tekst gaan. Na zeven weken repetities en vijf voorstellingen in de provincie zijn de zwakke plekken transparant geworden en met vereende krachten worden dile be dreigde plekken nu met nieuwe vondsten versterkt. Aan een kale cafétafel zitten Conny Stuart en Freddy Albeck naast elkaar, sereen voor zich uitkijkend als een potrver terend echtpaar, dat alles heeft ulbgesproken. Conny Stuart is maandag in de Nijmeegse Schouwburg gevallen en heeft daarbij haar enkel verzwikt. Ze heeft daarna alleen nog doodvoorzichtig geschuifeld, want ze wil haar kraohten sparen voor zaterdag. Voor zaterdagavond acht uur. als het werkelijk menens wordt. Dan moet ze tussen de coulissen springen en uitgelaten danspassen maken. Dan is het „er op of er onder". „Dit is een hele bijzondere ervaring", zegt ze. „en het is werkelijk lang gele den, dat ik een rol met zoveel plezier en enthousiasme heb ingestudeerd. Ik ge loof in dit stuk. omdat heb een griezelig geniale comedie is geworden. Annie Schmidt heeft zich beslist overtroffen en dat geeft ons weer de verplichting om er iets kolossaals van te maken. Tweè jaar hebben we aan niets anders gedacht en over niets anders gepraat dan deze mu zikale comedie. Nu kunnen we alleen hopen, dat het publiek ons Annie Schmidt lanceert een gloednieuwe Conny Stuart toneellijst zal worden gezet. Nog 72 uur en dan is het zover. De bloedrode zaal op de eerste etage zal tegen acht uur vollopen met Spookbeeld Annie Schmidt, granieten rots in de branding van zenuwen en première- koorts. praat vooralsnog voorzichtiger over haar avondvullend geesteskind. „Als het zo wordt, zoals we nu denken, dat het worden zal", zegt ze glimlachend, „dan moet het wel een succes worden. Maar het risico blijft natuurlijk altijd het spookbeeld op de achtergrond. Ik heb in elk geval voor het eerst in mijn leven de kans gekregen om me leeg te schrij ven en dat is een formidabel winstpunt. Ik 'had nu eens niets te maken met ta- boe's en schema's en naai' mijn smaak is het resultaat daarom ook beter ge worden dan alle dingen die ik vroeger gedaan heb. Ik vind het alleen jammer, dat iedereen het een „musical" noemt, want daarmee is mijn komedie bij voor baat in een hoek terecht gekomen, waar de laatste jaren geweldige klappen zijn gevallen. Ik heb trouwens een hekel aan dat woord „musical", zeker in verband met dit stuk, want dit is immers vol komen anders. Natuurlijk speelt de mu ziek er een belangrijke rol In. maar het Kostbare plannen „En wat voor een komedie", vult pro ducer John de Crane haastig aan, „ik heb de hele wordingsgeschiedenis meege maakt en ik ben nog steeds laaiend enthousiast. Als dat nog niet genoeg is, weet ik het niet meer". John de Crane heeft twee jaar geleden de beslissende stoot gegeven tot „Heer lijk duurt het langst". Aanvankelijk hadden producer Piet My Fair Lady" Meerburg en hij het plan om Conny Stuurt groot te lanceren in de musical „Carnival"maar toen Oliver en Sound of Music roemloos ten onder waren ge gaanwijzigden ze haastig hun kostbare plannen en vroegen ze Annie Schmidt om de goedkopere Franse produktie „La Plume de ma Tante" te leertalen. Haar antwoord tuit nog in mijn oren", zegt De Crane. „Ze zei letterlijk: zolang ik zelf nog zoveel leuke ideeën heb, voel ik niet de geringste behoefte om iets te vertalen. Goeiemiddagmeneer Kramer." Dat was mijn eerste telefonische ken nismaking met Annie Schmidt. Ik ben meteen de volgende dag naar haai- huis in Berkel gereden en heb gezegd: „Als u toch barst van de leuke ideeën, maak dan eens wat". Ter aanmoediging vertel de ik er ook nog bij, dat ze de artiesten zelf mocht uitkiezen en dat ze volkomen wij werd gelaten in de uitwerking van haai' plot. Ze begon gelijk en kwam naar veertien dagen aandragen met een geweldig idee. waar we het succes levensgroot in zagen zitten. Conny Stuart zou de rol gaan spelen van eigenares van een teenertent, die vlak naast een kerk staat. Tussen haar en de geestelijkheid was het voort durend een vrolijke bonje, die pas op hield op 'het moment, dat een Ameri kaanse zakenman de grond kocht, waar op teenertent en kerk stonden. Volgens ons was dit het helemaal, maar toen Annie begon te schrijven ontdekte ze pas. dat ze de taal van de teeners niet verstond. Heb toontje van de angry young men lag haai- gewoon niet en de scenes die in de teenertent speelden, le ken dan ook nergens op. Ze heeft daarna in overleg met ons besloten om het volledig om te gooien en weer te mikken op een genre, waarmee ze al eerder ces had gehad. Annie weet beter dan wie ook, hoe een Hollander in elkaar zit en die wetenschap heeft ze ln haar nieu we plot volledig uitgebuit. De enige moei lijkheid was, dat ze een journaliste is, die alleen op de laatste nlpper kan werken en als die hoogspanning er niet is, zit ze het liefst met de handen over elkaar. Die eerste weken heb ik haai- om de twee dagen opgebeld om te wagen, wat deed en als ze dan zei: „Niks, een beetje stofzuigen en ln mijn tuintje werken", riep ük„zou je dan niet eens gauw aar je werk gaan". Ik gaf haar gewoon huls werk op en als ze weer een stuk af had, kwamen we in de woonboot van compo nist Harry Bannlnk bij elkaar om haar te luisteren. Die bijeenkomsten had den vanaf het begin het karakter van cabaretvoorstellingen, waarbij het gelach niet van de lucht was. Annde draagt haar eigen werk op een hele speciale manier voor en toen tk diezelfde wooiden later door echte artiesten hoorde zeggen, heb ik vaak gedacht. '„Annie deed het beslist Compleet nieuw Annie Schmidt is ook de vrouw ge weest, die een complete nieuwe Conny Stuart op de planken heeft, gezet. Conny is in deze'komedie gewoon een hele fijne, geestige vrouw en gelukkig niet meer de toffe slapstick-madame, die ze jaren lang heeft moeten uitbeelden. Ze zingt bij - rbeeld een liedje „Het- ls over" en als je dat hoort, lopen de rillingen over Je lijf. Dat is trouwens de grote kracht van Annie Schmidt: ze heeft het niet gezocht in enorme effecten, in lach of ik schiet werk. Ze heeft alleen het volk een lach spiegel vooi-gehouden, waarin ledereen zichzelf blijft herkennen. Toen Plet Meer burg datzelfde liedje over een vader en het verwend premièrepubliekcritici met de kroontjespennen in de aanslag, autoriteiten en collega's, die de bitterzoete smaak van hun eigen flop nog vóór op de tong proeven. Drie muziikale schuimtaarten zijn in de afgelopen twee jaar reddeloos in elkaar gezakt en een handvol ambitieuze tiheaterdromen zijn in diezelfde periode haastig in de ijskast geschoven, maar desondanks blijven de geldschieters van Nederlands kersverse muzikale komedie breeduit en krimpvrij glimlachen. „Dit is anders", zeggen ze, „dit is zo Hollands, dat de Hollanders er wel in moeten bijten of ze willen of niet." zijn doahter hoorde, werd hij op het zelfde moment doodstil. Ik zei: „Wat is er met Jou aan de hand?" Hij keek me aan en antwoordde: „Precies hetzelfde gesprek heb lk gisteravond met mijn eigen dochter gehad. Het ls ongelooflijk". Waf A nine Schmidt in deze Icomedie- heeft gedaan, is inderdaad ongelooflijk. Het gaat er nu alleen om, of het publiek geld en tijd over heeft om het resultaat twee jaar werken te komen zien. De eerste voorstellingen waren alvast een :s en dat is misschien een vinger wijzing. We stonden duar ook nog voor een zaal met personeel van één firma en zo'n publiek reageert altijd anders. Ze hebben niks betaald voor hun avondje uit en als er een liedje wordt gezongen, worden gelijk de zakken met snoep te voorschijn gehaald. Dat is al eeuwen hetzelfde t» ons vak: als er muziek wordt gemaakt, is er een eetpauze. Toah was er een enorm applaus na elke voorstelling en dat klonk in elk geval be moedigend. Na afloop hebben we hier en daar nog wat veranderd, want op papier klinkt alles nu eenmaal anders dan op het toneel. Dat zijn de zenuwen van de laatste dagen. Je rent van de vroege morgen tot de late avond, belt allerlei ien, geeft honderden opdrachten. Net nog dacht ik opeens: „Er moet een bloemetje staan in de kamers van Conny en Annie, dat zullen ze zeker op prijs stellen". „Allemaal kosten, die voor de baten uitgaan. Er is nog geen cent in kas, maai- de tonnen zijn al weggevlo gen. Denk alleen maar aan de toiletten, die Heymans voor Conny heeft gemaakt Allemaal exclusief. Ga zelf maar eens naar hem toe en vraag, wat hij voor een doodgewone jurk vraagt. Dan weet je ge lijk. wat er tussen mijn vingers is door gegleden". Roet in eten Nu is het wachten alleen nog op zater dagavond. Iedereen zegt, dat hij de kalm te zelf is, maar iedereen vreet zioh op van de zenuwen. Iedereen kent zijn tekst, en zeven weken lang hebben ze hard gewerkt. En toch kan alles nog misluk ken, wanneer het draaitoneel één seconde hapert of wanneer de black out te laat komt. Ons hele hebben en houwen hangt nu af van de techniek, van décors, schijn werpers, bandrecorders en luidsprekers. Ei- lopen zeven man achter het toneel, die de illusie levend moeten houden en als die geen roet in het eten gooien, heb ik goede hoop, dat we zonder kleerscheuren door de première komen. Als straks het doek wordt gehaald, heb ben we er twee jaar aan gewerkt. Er zijn enorme bedragen door de molen gegaan en tientallen mensen hebben maand ln maand uit aan niets anders gedacht dan aan dit ene stuk. Nu springen we met zijn allen gillend in de vijver. Zonder te weten, of we ooit nog boven water komen Volgens wij wordt het een sucoes, maar lk durf het alleen maar te fluisteren, want ik ben Hollands-voorzichtig van aard. Deze laatste dagen kruipen voorbij en elke seconde komt er spontaan een berg werk bij. En dan te bedenken, dat Heer lijk nog langer duurt. Verkouden? M/u-a ts op AS PRO' Rillerig Onprettig? Pas dan op! Neem bijtijds 'ASPRO'. 'ASPRO' bevat alles om Uw verkoudheid snel en doel treffend te bestrijden. UftliobiS cf> ASPRO' V.H.M.O.-examens geschiedenis (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het vak geschiedenis bij de eindexamens op de gymnasia, h.b.s.-en, m.m.s.-en en handelsdagscho len zal in 1966 nog volgens de oude exa meneisen worden afgenomen. Bij de eindexamens in 1967 zullen de leraren- examinatoren de keuze hebben tussen de oude en nieuwe eisen. Vanaf 1 septem ber 1967 zal de nieuwe regeling echter dwingend zijn voorgeschreven. Zoals bekend zal door deze nieuwe regeling, waarover nog een KB moet verschijnen, bij het onderwijs ln de ge schiedenis meer aandacht gegeven kun nen worden aan de jongste geschiede nis. Tevens wordt het geschiedenison derwijs erdoor gemoderniseerd. Aan het slot pakken de artiesten nog één keer fors uit. Het is dan al bij twaalven, want de schrijfster heeft kosten, moeiten noch tijd gespaard om deze vaderlandse prorluktie tot een mammoetsucces te maken. Van links naar rechts: Francine Terlinden als Pinky, Rob van Houten als Wim de Heer, André v. d. Heuvel als ldo, Leen Jongewaard als kruidenier Bloem en Conny Stuart als Marjan. CITROENBRANDEWIJN FOCKINK hel» liter

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1965 | | pagina 7