Kinderen niet het voortbrengen voornaamste Schema 13 noemt seksualiteit basis voor verwerkelijking van de liefde in het huwelijk dosteor Moderniteit en openheid in schema 13 Europa weert Nederlands wegvervoer Reeks fouten: granaten uit schietzone Verandering in christelijk denken CONSUMENTENBOND WIL AF VAN STRIKTE WINKELSLUITING Drukte beter verdelen RUMOERIG DEBAT OP LABOURCONGRES Colin Jordan kreeg slaag Breznjev: Rusland in grote moeilijkheden DONDERDAG 30 SEPTEMBER 1965 DE LEIDSE COURANT PAGINA 5 (Van onze conciliemedewerker dr. A. v. d. Weijer) ROME Het concilie is gisteren begonnen met de bespreking van een wel buitengewoon actueel onderwerp: de waardigheid van huwelijk en huisgezin. Ook al is het bepaald overdreven dit onderwerp het belangrijkste van het hele concilie te noemen, toch mag het niemand verwonderen, dat miljoenen gehuwden over de hele wereld het als zodanig zullen beschouwen. Voor hen is het een kwestie, die hun persoonlijk levensgeluk raakt. Veel directer dan de oprichting van een bisschoppensynode, de invoering van de volkstaal in de liturgie of de deelname van de Kerk aan de oecumenische beweging. Wie de tekst van het schema over dit onderwerp leest, voelt zich aanvankelijk misschien een weinig teleurgesteld. Maar naar mate hij vordert en de inhoud in zich opneemt, krijgen zo goed als zeker gevoelens van tevredenheid de overhand. Want opnieuw ziet hij de Kerk een grote stap vooruit doen ten opzichte van haar traditionele positie. Wij, Nederlanders, die allang met een meer vooruit- strevènd denken en spreken op dit gebied vertrouwd zijn, voelen dit misschien niet zo scherp aan als anderen. Maar dit mag ons niet verhinderen om de verheugende werkelijkheid voor ogen te zien. Ongetwijfeld heeft de commissie, die het schema samenstelde, op verschillende punten naar com promissen moeten zoeken, die 'n consequent moderne opzet van het geheel onmogelijk hebben gemaakt. Uit zeer veel details kan men proeven, dat zij haar uiterste best heeft gedaan om de minderheid zoveel mogelijk tegemoet te komen en haar oppositie zoveel mogelijk te ondervangen. Daardoor is een theore tische visie op het huwelijk ontstaan, waarmee wel niemand tevreden zal zijn. Met name is de commissie er niet in geslaagd, de aardse werkelijkheid van het huwelijk en de sacramentaliteit ervan in een grote synthese samen te vatten. Hopelijk kan het debat in de aula nog verhelderend werken, hoewel de mogelijkheid hiertoe ook weer niet mag worden onderschat. Des te verheugender is het, dat in de meer praktische uitspraken het schema een verheugende moderniteit en een bevrijende openheid aan de dag legt. Zo is eijn visie op de huwelijksliefde onmiskenbaar perso nalistisch van strekking. De huwelijksliefde, aldus de ontwerptekst, staat krachtens haar wezen gericht op de persoon, het is de uiting van een zeer persoon lijke genegenheid voor de huwelijkspartner en vindt in deze zijn eüidterm. Daaruit volgt direct, dat alle uitingen van deze liefde, ook de meest lichamelijke, goed en verheven zijn: „Zij betekenen", aldus het schema, „de wederzijdse totale overgave van de ge huwden aan elkaar en bevorderen deze." Weer maakt de Kerk een sprong vooruit ten opzichte van haar gangbare handboekentheologie. die het lichamelijk aspect van de huwelijksomgang door gaans als een in zich weinig eerbare zaak be- scliouwde en het met alle mogelijke taboes omgaf. In tal van boeken werd de indruk gewekt, dat de seksuele vereniging van man en vrouw op zich een oneerbare daad was, die men na de huwelijks sluiting echter mocht voltrekken, zonder zich aan zonde schuldig te maken. Populair, maar daarom niet helemaal onjuist uitgedrukt: het huwelijk werd gezien als een instituut, waarbinnen men op geoor loofde wijze de zonde van onkuisheid mocht be drijven. Aan deze opvatting, die in ons land gelukkig al lang is overwonnen, wil het concilie over heel de wereld een einde maken. Het is bereid de sek sualiteit te erkennen als een positieve, zeer verheven menselijke waarde. Ook over de vruchtbaarheid van de huwelijksliefde worden in het schema enkele zeer moderne dingen gezegd. Ongetwijfeld wordt staande gehouden, dat de huwelijkspartners bereid moeten zijn. om „dapper mee te werken met de liefde van de Schepper en Verlosser, die door hem zijn familie zonder ophouden wil uit breiden en verrijken". Maar het schema voegt er meteen aan toe. dat het huwelijk „niet louter een voortbrengingsmechanisme is. De natuur van dit on verbreekbaar verbond tussen twee personen en het welzijn van de kinderen eisen, dat de onderlinge liefde van de partners zelf zich harmonieus ontwikkelt en ontplooit". Hier ligt volgens het schema een van de redenen, waarom een kinderloos huwelijk zijn zin en betekenis blijft behouden: waar van lichamelijke vruchtbaar heid geen sprake kan zijn, daar is nog altijd de mogelijkheid om elkaar geestelijk te bevruchten. Man en vrouw kunnen elkaar door hun onderling verkeer op tal van manieren verrijken en naar ongekende hoogte van menselijke ontplooiing voeren. Wat het kinderaantal betreft, hier stelt het schema zich onomwonden op het standpunt, dat dit door de gehuwden zelf en door niemand anders mag worden Bepaald. „Op dit terrein zullen zij, altijd gevoelig voor de wil van de levende God, zich een verstandig oordeel vormen in onderling overleg. Daarbij zullen zij voor ogen houden de gezondheid van ziel en lichaam, zullen zij nauwkeurig de pedagogische en economische situatie beschouwen, die varieert met de omstandigheden en met het levensniveau, en zullen zij tenslotte rekening houden met het welzijn van hun eigen gezin, de noden van de mensenmaat schappij en de belangen van de Kerk". Hier wordt voorgoed afgerekend met twee ge- dachten. Ten eerste, dat het kindertal door derden (bijvoorbeeld door de biechtvader) zou mogen worden* bepaald, en vervolgens, dat het grote gezin per se* de voorkeur zou verdienen boven het kleine. Het* schema zegt uitdrukkelijk, dat alle gehuwden, die hun taak opvatten als boven omschreven, de achting van eenieder verdienen. Dat het vervolgens een speciale eervolle vermelding uitreikt aan de ouders* van het grote gezin, wordt door velen aangevoeld} als een inconsequentie, die ten doel heeft de minder-* heid sympathiek ten opzichte van het schema te stemmen. Tenslotte de ingewikkelde kwestie van de wijze waarop de geboorteregeling door katholieken mag worden toegepast. Het schema begint met zeer duidelijk het probleem te stellen. Er zijn omstandig heden, waarin van de ene kant het echtelijk verkeert/, moet worden doorgezet ter wille van de echtgenoten zelf en van het gezin, terwijl van de andere kant een verdere gezinsuitbreiding moet worden voor komen. Wat in dergelijke gevallen te doen? Sommigen, aldus het schema, zoeken een oplossing* door het plegen van abortus of kindermoord: een} dergelijke ingreep wordt als een „afschuwelijke* misdaad" gekenmerkt en zonder pardon afgewezen.} Positief wordt de gehuwden voorgehouden, dat ze* niet zullen terugschrikken voor het brengen van* offers en dat zij hun uiterste best zullen doen om van geval tot geval de wil van God te achterhalen.* Daarbij moeten zij zich laten voorlichten door de* openbaring en laten leiden door het kerkelijk leer-* gezag. Verder worden als richtsnoeren aangegeven:* „Het christelijk aanvoelen van de gelovigen, de eer-* lijke gewetensuitspraak van alle mensen, de wijsheid* en de deskundigheid van specialisten op het terrein* van de gewijde en profane wetenschappen". Met* geen enkel woord maakt het schema melding van* de uitspraken, die gedaan werden in de encycliek^ Casti Connubii van Pius XI en in de toespraak* van Pius XII tot de vroedvrouwen van Rome.} Hieruit mag volgens gezaghebbende theologen* worden afgeleid, dat de Kerk met dit schema op* een nieuw platform terecht wil komen, dat een* volkomen vrij en ongehinderd uitzicht biedt op de* problematiek van de geboorteregeling. Het concilie* heeft tot het openbreken van dat uitzicht het recht,* omdat het nu eenmaal een groter gezag bezit dan} pauselijke encyclieken en gelegenheidstoespraken. AFWACHTEN Het wachten is nu op de reacties van het wereld-* episcopaat. Zullen zij de tekst zoals die er ligt* aanvaarden? Zullen ze haar amenderen in de* richting van een nog grotere openheid of van een* grotere geslotenheid? Wij kunnen er op dit moment* nog niets van zeggen. Over een dag of drie weten}" wij waarschijnlijk wat meer. Tenslotte vermelden* wij nog, dat het concilie niet al te zeer in details} zal kunnen treden, omdat de Paus het opstellen* van concrete richtlijnen aan zichzelf heeft voor-* behouden. Over de vorderingen van de door hem* ingestelde commissie ad hoc is nog weinig te melden.* Volgens de laatste berichten zouden de niet-theologen^ (medici, sociologen, psychologen etc." tot een ak-* koord zijn gekomen, de theologen echter onderling} verdeeld zijn gebleven, zodat een unanieme uitspraak* op dit moment nog met mogelijk is. Hopelijk worden} de laatste obstakels op korte termijn overwonnen* of hakt de Paus zelf de knoop door, die een gedeelde} commissie niet zal kunnen ontwarren. DEN HAAG (ANP) Verschillende nationale overheden in West-Europa wenden alle mogelijkheden aan om het Nederlandse wegvervoer buiten de deur te houden. Als ergens het oude, protec tionistische Europa nog tekenen van le- ven vertoont, dan is het wel ten opzich te van het wegvervoer. Aldus de heer E. van Donkelaar, voorzitter van de nationale organisa tie voor het beroepsgoederenvervoer, op de vierde n&ionale transportdag in Scheveningen. Onze internationale vervoerders, al dus de heer Van Donkelaar, stuiten op lange wachttijden bij de grens, op dis-1 criminerende belastingheffingen, op stringente voorschriften betreffende af metingen en gewichten van bedrijfswa gens, op een papierwinkel van interna tionale documenten, op contigente- ringsmaatregelen enz. Een vrachtauto, die gedurende een heel jaar twee maal per week bijvoorbeeld de rit Rotterdam Parijs maakt staat 36 dagen werke loos bij grenzen te wachten. Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Drie militairen moe ten hun taken niet naar behoren hebben vervuld, toen op 29 juli jl. 2 artillerie granaten, verschoten op 't terrein van het artillerieschietkamp te Oldebroek, buiten het vastgestelde doelgebied zijn ontploft. Tot deze overtuiging is men na een onderzoek gekomen. Men weet ech- niet, tot welk van de zes stukken ROME (K.N.P.h In de foyer Unitas te Rome heeft prof. mag. E. Schillebeeckx O.P. onder overweldigende belangstelling een uiteen zetting gegeven van de wisselende visies, die de christen in de loop der eeuwen gehad heeft op het huwelijk. Hij maakte daarbij van deze gelegenheid gebruik een breed inzicht te geven in de tegenwoordige opvattingen, die uitgaan van het hedendaagse mensbeeld. De seksua liteit is in de loop der eeuwen steeds een moeilijk vraagstuk gebleken. Men kon deze geen geschikte plaats geven in het denken over de mens als zedelijk handelend wezen. Dr. Schillebeeckx ziet gebruik van contracep- tieven als oneeloorloofd volgens 155 i (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De Nederlandse con sumentenbond is voor een algehele af schaffing van de bestaande winkelslui tingsbepalingen. De hond zou echter ook reeds verheugd zijn met een rege ling, waarbij winkeliers vrijgelaten worden zelf hun openingstijd vast te stellen binnen het raam van een maxi mumaantal uren per week. Dit zou volgens de bond al een heel grote ver betering zijn van de bestaande situatie. Aldus blijkt uit 'n artikel in de „Con sumentengids", het maandblad van de Nederlandse consumentebond. Zaken zijn volgens het blad dienende bedrij ven, die open behoren te zijn wanneer er klanten komen. Ook 's avonds wanneer werkende consumenten, waaronder te genwoordig ook veel huisvrouwen, juist de enige tijd hebben om hun inkopen te kunnen doen. Volgens de Consumentengids zijn er als gevolg van de onverantwoorde ope nings- en sluitingstijden ook veel meer winkels dan noodzakelijk is. Het blad schrijft: „Op zaterdagen komt men in kleding- en meubelmagazijnen, in schoenwinkels enz. vaak handen te kort. Dan zijn er dus haast te weinig van zul ke winkels. Echter op gewone dagen midden in de week heerst er bijna over al een serene rust. Dan zijn er te veel winkels. Als de openingstijden beter ge spreid waren, beter aangepast aan de behoeften, zou er in totaal met aanzien lijk minder winkels kunnen worden vol staan. Met andere woorden: de kosten van distributie zouden aanmerkelijk la ger kunnen zijn dan thans het geval is". Dit laatste vindt de consumentengids vooral daarom belangrijk omdat deze distributiekosten nu al gemiddeld 50 procent van de totale kosten van 'n ar tikel uitmaken. Hogere percentages zou den zelfs geen uitzondering zijn. Wat de spreiding van het aantal ope ningsuren betreft zou de consumenten bond het liefst de winkeliers geheel vrij laten. „Willen zij hun zaken veertig uur in de week open houden, dan is dit best, maar willen zij in hun zaken zestig of zeventig uur klanten laten bedienen (uiteraard met routering van hun per soneel) dan moeten zij dit zelf weten. Zij zijn per saldo ondernemers en er is toch niemand die er over denkt Verol- me en Zwolsman voor te schrijven hoe lang zij mogen werken", aldus de Con- Een mooi voorbeeld van vreedzame coëxistentie. Het zijn dan ook dieren, die in Wenen wachten op de jaarlijkse dierenzegeniny. Journalist mag niet onnodig grieven DEN HAAG (ANP) De president van de Haagse rechtbank heeft uitspraak gedaan in het kort geding, dat de schil derijenverzamelaar J. H. Heinrichs uit Waubach had aangespannen tegen de Haagse journalist Guenther C. Vieten. De journalist werd verboden onnodig grievend over de heer Heinrichs te schrijven. Elk van de partijen werd ver oordeeld de eigen kosten van het geding te betalen. Prof. Schillebeeckx stelde vaat. dat en nooit in onzekerheid is geweest over :t wezen van het huwelijk, maar dat men wel steeds verschillend over huwe- gezin heeft gedacht. Dit is geen kwestie geweest van de zogenaamde situatie-ethiek. Neen, het verschil is al leen ontstaan doordat het historische beeld van de mens telkens weer anders werd. Bij de morele oordeelsvorming ging dan steeds om wat menswaardig wat niet. Die opvattingen over hetgeen menswaardig was, vormden de bronnen van een aantal praktische zede lijkheidsoordelen, die men ook wel impe ratieven noemt. Maar ook in huwe lijks- en seksualiteitsvragen waren die praktische oordelen toch weer op vast staande vormen gebaseerd. Prof. Schillebeeckx begon met een schildering van de tijd der kerkvaders. In het christelijk denken van toen stond bijzonder afwijzend tegenover in het bijzonder de geslachtelijkheid en de beleving ervan. Toch lieten de kerk vaders het huwelijksleven toe en erken den het geslachtsleven als geoorloofd, al wisten zij er geen argument voor. Bij Augustinus vindt men op grond van het. denken van die tijd, dat het ge slachtsleven alleen geoorloofd is in zo verre het tot resultaat leidt. Het be wust nastreven van het genot dat er mee verbonden is moest als zodanig wor den beschouwd. Prof. Schillebeeckx concludeerde dat als gevolg van het Griekse mensbeeld de kerkvaders nooit raad geweten hebben met hun op de bijbel gegronde opvattin gen over mens en voortplanting. Seksua liteit was in bijna alle gevallen gevolg van de erfzonde. Nooit hebben zij de seksualiteit kunnen integreren in een mensbeeld. De middeleeuwen met voorop Sint- Albertus de Grote en Sint-Tomas zijn veel verder gekomen. Zij hebben al- thahs een zekere baslk vóbr de seksua liteit gevonden. Maar uiteindelijk z(jn ook zij gestrand op een dualisme, dat het gevolg was van een te ver van el kaar trekken van lichaam en ziel. Het licham-en-ziel-zljn hebben zij te weinig als eenheid ervaren. Zij hebben zodoende de kloof tussen het geestelijke en het I intens lichamelijke nooit kunnen over bruggen. Sint-Thomas van Aquino komt tot de houwitzer, die de 44e af- conciusje dat de primaire opdracht van A,„ meIls (dte hU"6em„„ me( de dieren), is te zorgen voor de voortplan ting en opvoeding van het kroost. Doch j het specifiek menselijke, dat hij dan later weer naar de heilsorde transpo neert, is de onderlinge hulp van man en vrouw. Zodoende is Sint-Thomas tot een definitie van het huwelijk gekomen, die zegt, dat het is: een levensassociatie van man en vrouw, gericht op de ge slachtsgemeenschap en al wat daarmee is verbonden. De grote triomf van Sint-Thomas is, dat hiermede de interne goedheid van het huwelijk is gegeven, een winst dus vergeleken bij het voorafgaande tjjd- Men heeft echter de fout gemaakt de functies van mens en dier op dit ge bied op één lijn te stellen en ze op die manier te beoordelen vanuit hun wet matige ordening. En dit heeft geleid tot de bekende zedelijke gebodsbepalin gen. Daaroor is de norm fout komen te liggen. Maar God heeft de menselijke seksualiteit geordend op een beleving van de echtelijke liefde en op een mens waardige gezinsvorming. nÜdeii de seksualiteit te zien als lurverschjjnsel, dat uitsluitend bepaalde wetten verloopt en dus zo moet verlopen. Integendeel, alle menselijke activiteit, juist omdat zjj men selijk is, bestaat in het realiseren van een ethische en culturele onderneming, omdat de mens een door de geest be zielde lichamelijkheid is. Daardoor is ook het seksuele gebeuren een menselijke be leving. Seksualiteit is het incarnatieveld van de echtelijke liefde. De beleving is dus goed in zich en niet zondig. Het is de grote winst dat schema 13 dit zegt, aldus prof. Schillebeeckx. Een natuurijk gebeuren is niet aan zedenwetten onderworpen. Wel de mens, dus ook de mens die de andere ontmoet in zijn handelen. Welnu, het beleven van de echtelijke liefde is. in heel zijn licha melijkheid. een menselijke ontmoeting. De mens moet zichzelf en de ander eerbiedigen, ook in zijn lichamelijkheid. De ethische norm komt dus ook in de beleving van de echtelijke liefde niet voort uit de biologische structuren, maar uit de menselijke persoon. De echtelijke liefde nu realiseert zich ook in het bio logisch gebeuren, de liefde voor elkan der, voor het nieuwe kind, voor de andere reeds bestaande kinderen en het gezin en tenslotte voor overige gemeenschap pen, waartoe ieder mens behoort. Aan deze vier groepen is de vrije daad van de mens gebonden, niet aan het fatum van de biologische wetmatigheid. Ongeoorloofd Tenslotte ging prof. Schillebeeckx nog kort in op twee belangrijke consequen ties. De eerste is. «lat bet huwelijks project op straffe van immoraliteit het willen van bet kind insluit. De grond daarvan echter ligt niet in de biologische finaliteit, maar in de essentie van de echtelijke liefde. Dit hoeft echter niet in te sluiten, dat man en vrouw bij elke samenleving ook alle vier doeleinden moeten nastreven. Een tweede punt is echter: gezien het persoonlijk karakter van de ethische norm zal het gebruik van contraceptieven ongeoorloofd zijn. Dit gebruik zou in strijd zijn met op rechte liefdesexpressh'. Contraceptieven spreken de liefdesbeleving als menselijke daad, niet als biologisch gebeuren, tegen. In een slotwoord verwees prof. Schil lebeeckx naar de echte huwelijksmoraal, die zich richt naar een offerbereidheid en zelfvergetende liefde. Zij weet dat de lichamelijke liefdesbeleving tenslotte een beperkte plaats inneemt. Tenslotte sprak prof. Schillebeeckx nog even over de zondigheid, die ook in het huwelijk een rol speelt, maar die dank zij de verhef fing van het huwelijk tot sacrament, heel dit gebeuren toch niet van een optimis tisch perspectief kan beroven. deling veldartillerie die dag gebruikte, het drietal behoorde. Daarom kon nie mand berispt of bestraft worden. Uit het onderzoek is gebleken, zo deelt minister P. de Jong van Defen sie thans mee in antwoord op schrifte lijke vragen van de heer Van Pelt, lid van de Eerste Kamer voor de PSP, dat een der vuurmonden meer dan 10 gra den buiten de vastgestelde sector is geplaatst geweest door de richter. Dat was fout één. De verrichtingen van de richter moeten worden gecontroleerd door de stukscommandant. Dit is ken nelijk niet gebeurd. Dat was fout twee. Dan is er nog de veiligheidscommissa ris, die moet nagaan of de schietbuis gericht staat tussen de 2 vlaggen, die de veiligheidssector markeren. Deze moet zijn taak ook al niet goed hebben vervuld. Dat was fout drie. Het gevolg van een en ander is ge weest, dat een granaat op 150 meter van de spoorlijn Amersfoort-Zwolle insloeg. De minister vindt het niet nodig de vei ligheidsmaatregelen te veranderen. Ze zijn juist en pas onvoldoende, als door een ongelukkig toeval meerdere func tionarissen tegelijkertijd hun taak on juist verrichten. Wel zijn de bestaande voorschriften nog eens ingescherpt. (Van redacteuren) AdvertentieI BLAKCPOOL De badplaats Black pool, waar «le Britse .socialisten hun jaarlijkse partijcongres houden, beleef- d«i gisteren rumoerige ogenblikken. De 1200 afgevaardigd*'» debatteerden opge wonden over buitenlandse zaken en Im migratie uit het Gemenebest. Het de bat over immigratie ontaardde zelfs in een echte, hoog oplopende ruzie. Het begon al goed toen de Bri Colin Jordan tijdens de •htsprong in de luidkeels riep: „Zet di jlemenebest volledig stop". De begonnen verwoed te Jouwen Jordan kreeg harde klappen te in- easseren vooraleer liij halsoverkop lilt de zaal gegooid werd. Geanimeerd overleg op het Labour- partijcongres: van links naar rechts voorzitter Len Williams, premier Wilson, afgevaardigde en Labour- minister van Arbeid Ray Gunter. sumentengids. Wie, denkt dat op die manier elke win kelier elke avond tot negen tien uur open zpu moeten zijn, die moet volgens Zuivere Kersenwijn export Quality per fles 2.25 Vol zoete Spaanse wijn per fles 2.25 de Consumentengids maar eens even over de grens kijken. „België kent geen winkelsluitingswet, maar zijn in Ant werpen en Brussel alle zaken steeds tot middernacht geopend?" werpt de con sumentengids op. Zou 't tot openstelling tot een maxi mumaantal voorgeschreven uren ko men, dan zou controle hierop door de Tecnager-Wine (knalt als champagne) per fles 2.05 Landwijn rood en wit 3 flessen voor 4.— Sherry Red Crow 2 flessen voor 7.50 Beaujolais 1964 A.C. 3 flessen voor 7.50 Zaterdag zijn onze zaken de gehele dag geopend. politie volgens de Consumentengids simpel uit te voeren zijn. De winkelier zou namelijk verplicht moeten worden zijn openingstijden op of bij de ingang aan de straatzijde duidelijk te vermel- Jurriaan Andriessen te Wassenaar heeft van Pons Rademakers opdracht gekre «TtCMSTtiUT HtKMSTftUX gen tot het schrijven van de muziek bij zijn nieuwe speelfilm „De dans van de reiger". MOSKOU (UPI) De secretaris van de Russische communistische partij, Leonid Breznjev, heeft gisteren met zo veel woorden gezegd dat de Sovjet unie zich, een jaar na de val van Ni- kita Kroetsjev, in ernstige binnen- en buitenlandse moeilijkheden bevindt. De rede van Breznjev werd afgedrukt in het partijblad „l'rava«l:«" Er stond In dat de Sovjet-Unie haar hele economie moest zuiveren „van onverantwoorde bureaucratie" en dat „ernstige tekort komingen in onze pluniiing" teniet ge- Op het internationale vlak zei Brezn jev dat de betrekkingen met de Ver enigde Staten als gevolg van de kwes tie Vietnam, tot het vriespunt gedaald waren. Hij verplichtte zich nogmaals tot voortgezette militaire steun aan de Noordvietnamese communisten, die hij „aanzienlijke bijstand" toezegde. Breznjev zei dat de vredeshanti die de Sovjet-Unie in het voorbije jaar naar de volksrepubliek China had uitgestoken door deze niet was aangenomen. Niette min zou hij doorgaan met pogingen om het verbitterde ideologische conflict te helpen bijleggen. Diplomatieke waarnemers in Moskou zeiden dat Breznjev een verkillend beeld had geschilderd van een land dat praktisch gevangen zit tussen twee we reldmachten: de Verenigde Staten en Communistich China. Op het binnenlandse vlak zei Breznjev dat da graanoogst zo slacht was dat hij de Russen had moeten verzekeren dat ze komende winter niet zonder brood gela ten zouden worden. Droogte heeft de Russische regering al gedwongen voor een half miljard kostbare dollars bui tenlands graan te kopen. De secretaris temperde het slechte nieuws door te zeggen dat de produktie van verbruik8goederen aanzienlijk was toegenomen, en dat ze bleef toenemen. Het is welbekend, zei hij, „dat de Sov jet-Unie wat het bruto industriële pro- dukt aangaat tweede, en in vele geval- Het ging in dit debat over een wit boek, waarin de regering Wilson voor gesteld heeft het aantal immigranten uit het Gemenebest te beperken tot 8.500 per jaar, plus hun kinderen. Het miljoen leden reusachtige vakvereniging van trans portarbeiders vroeger geleld door Frank Cousins, de huidige minister van Technologie vindt dat een onaan vaardbaar voornemen, dat naar ras sendiscriminatie ruikt. De meeste sprekers noemden het wit boek een ernstige vergissing. Ze dreig den dat ze de regeringsplannen ter za ke eventueel in het Lagerhuis zouden bekampen. Toen miss Allee Bacon, on derminister van het departement van Binnenlandse Zaken, het witboek tracht- i nazilcider te te verdedigen, werd ze bij wijlen on- Bersto toe- derbroken door gejouw of handenge- congreszaal klap. ilgratie Tijdens de stemming werd de motie die intrekking van het gewraakte wit boek eiste, evenwel met een aanzienlij ke meerderheid van stemmen verwor pen. En toch ging achter deze over winning van dc regering Wilson een grote verdeeldheid van de meningen e is". Bevriezing; Sprekende over de Amerikaans-Rus sische betrekkingen, zei Breznjev dat normalisering onverenigbaar was met de gewapende aggressie van het Ameri kaanse imperialisme in Vietnam. In dit licht bezien, aldus de secreta ris, „tenderen onze betrekkingen naar bevriezing. De aard van de verdere ont wikkeling onzer betrekkingen met de Verenigde Staten, zal afhangen van de vraag of de leiders van dit land genoeg gezond verstand kunnen opbrengen om af te zien van de politiek an aggressie jegens socialistische landen. De Sovjet-Unie onderhield slechte be trekkingen met Engeland, vervolgde Breznjef, „omdat het de Amerikaanse Vietnampubliek steunt, en met de bondsrepubliek „vanwege de revanchis tische en militaristische politiek in Vietnam Eerder op de dag hadden de con gressisten zich m«'t buitenlandse kwes ties beziggehouden. Het ging toen voor al over Vietnam. Uiterstlinkse socialis tische rebellen braken een lans voor 'n anti-Amerikaanse politiek of ten minste toch een scherpe afkeuring van de Ame rikaanse bombardementen op Noord- Vietnam. Het was vooral minister Michael Ste wart die de Britse buitenlandse politiek moest verdedigen. Hij bevestigde rlo steun van Groot-Brtttannië aan Ameri ka en spoorde de Noordvietnamese lei ders in Hanoi aan, niet langer meer le vens te offeren op het slagveld, maar zich in tegendeel tot onderhandelen be reid te verklaren. „Eens zal hot er toch van moeten komen', aldus de Britse minister van Buitenlandse Zaken, die vervolgons een beroep deed op zijn Jj Sovjet-Russische collega Gromiko om Groot-Brlttannië te helpen bij het bij eenroepen van de Gcneefse conferentie van 1954 over Vietnam. Parkeerovertreding direct tc Betalen DEN HAAG (ANP) Met ingang van 1 november kunnen overtredingen van plaatselijke verordeningen betref fende het parkeren b(J parkeermeters worden afgedaan door transactie in han den van politie en onbezoldigde ambte naren o.a. parkeerwachters.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1965 | | pagina 5