■LEKTRONISCH
WONDERLAND
JE WEET NIET
WAT JE ZIET!
oont nieuws uit
Televisie in Nederland
T.V.-STUDIO
MET PLAATS
VOOR 1500
jNDERDAG 16 SEPTEMBER 1965
DE LEIDSE COURANT
FRab
(Van een omer verslaggevers)
AMSTERDAM Voor vele Nederlanders, en
beslist niet alleen uit Amsterdam en omge
ving, is het ogenblik aangebroken, waarop zij
zich, de traditie getrouw en misschien verge
zeld van vrouw en kinderen, begeven naar de
nieuwe RAI-gebouwen in de hoofdstad, waar
van 17 t.e.m. 26 september de Firato-65,
onze nationale radio- en t.v.-expositie wordt
gehouden. Nieuws of geen nieuws, het pu
bliek komt telkens in grote getale kijken, om
dat ook de kleinste snufjes een attractie vor
men. En natuurlijk ook omdat men toch ken-
wil nemen van de nieuwste modellen. Droomt niet iedere Firato"
izoeker van aankopen die hij eenmaal misschien zal kunnen
ien? Dit dromen vormt meestal het allereerste en vliesdunne
ndament van de miljoenen-omzetten in de elektronische indus-
ie. Daverende nieuwigheden moet men op de Firato, die morgen
ordt geopend niet verwachten. De ontwikkeling in de elektro-
sche industrie voltrekt zich beslist niet in een traag tempo. Dit
tekent echter niet dat er steeds weer opvallende uitvindingen
orden gedaan. De meeste veranderingen liggen in het vlak van
Ileine technische details, een uitbreiding in de keuze of een al of
hiet geslaagde wijziging in de vormgeving.
Sterïo wat
je klok slaat,
maar
misverstand dreigt
van de nieuwe elementen in dit
SBekttonisch wonderland ia ongetwijfeld
d'f cajsette-recorder, al dateert de lan-
ng ervan zeker van anderhalf jaar
'leden. De slogan ,.het gemak dient de
en het verbluffende gemak waar
de apparatuur speelklaar wordt
maakt, schijnt een enorme belang-
elling te hebben getrokken.
Fascinerende, maar uiterst kostbare
ogelijkheden, alleen bereikbaar voor
interesseerden met een stevige bank-
kening bieden de beeldband-video)-
corders. Voor de prijs van een een-
mdige automobiel kan men zich het
moegen verschaffen om in de huiska-
er zelf tv-programma's van zijn ei-
m ontvanger op te nemen, om.z
r na een druk op de toets weer
irug te draaien. Vooral in de onder-
Ijswéreld en in het bedrijfsleven zijn
'ervoor talrijke, tijd, geld en mensen
isparende toepassingen denkbaar.
Ook de tegenwoordig voor velen
eer vertrouwde geluidsbandrecorders
:bben een hoge graad van perfectie
ireikt. De grotere apparaten, voor
insluiting op het lichtnet, maken
ze uit diverse snelheden mogelijk,
zijn dubbelsporige en zelfs vierspo -
ge bandrecorders, uitgerust met tru-
agetoetsen en mengpanelen, die het
elijktijdig mengen van woorden
luziek of andere geluiden mogelijk
laken. Er staan op de Firato stereo-
icorders en piepkleine batterijrecor-
irtjes en ook kan men bandopnemers
en, die van een omvormer zijn
en zodat ze op de auto-accu kunnen
orden aangesloten. De liefhebber var
bandrecorder wordt in de RAI ge-
mfronteerd met een verbazingwek-
end arsenaal van toestellen en moge-
jkheden.
Niet overal stereo
aan de steeds stijgende bejang-
lelling voor stereo-ontvangst te vol-
)en. zijn op de Firato-'65 enige ruim-
n ingericht voor deze aantrekkelijke
ijze van geluidsweergave. Deze ruim-
n zijn zodanig van afmeting, dat de
nehoorder precies hetzelfde effect
rijgt als mogelijk straks in zijn huis-
Over deze FM-stereo-ontvangst (via
't radiotoestel) schijnt nogal enige be-
ripsverwarring te bestaan. Deze ste-
mtvangst via de radio is namelijk
el iets anders dan stereoweergave
grammofoon of bandrecorder. We-
iar is het principe uiteraard lict-
je, maar stereoweergave via de ra
io vereist een ingrijpende technische
oorzlening, die alleen in de nieuwste
adiotoestellen is aangebracht.
Bovendien kunnen de stereo-uitzen-
Ingen van de omroepen, zoals die
hans regelmatig plaats vinden, nog
niet in het gehele land kunnen wor-
en ontvangen. Uit veraf gelegen stre-
Groningen, Limburg etc.) komen
elkens brieven van luisteraars bij de
iciers van de vrij kostbare pppa-
aten binnen, waarin zij terecht consta-
dat ze in feite (althans voorlo
og) nog niets hebben aan deze ontvan-
oor stereo-uitzendingen. Maar de
'fd, Omroepzender Mij (Nozema) en
e PTT werken hard om alle steunzen-
lers voor dit doel in te richten.
Goede voorlichting
Wat ons in de afgelopen tijd vaak
nderde in de reclame voor radiotoe-
tellen was de verlokkende toevoeging
Volledig stereo". Helemaal onjuist was
!le slogan vaak niet voor grote radio-
meubels. Men kon namelijk met een in
't meubel aanwezige stereoplatenspe-
r ook stcreoplaten ten gehore bren-
!en. Maar het woord „voïstereo" sug-
I IE tegenwoordig op 'n willekeurige avond
1/1/ in Nederland over straat gaat, ziet achter
f r negen van de tien vensters hetzelfde be
klemmende tafereel: mannen en vrouwen
staren roerloos naar 'n hoek van de kamer, alsof 'n
plotseling verscheiden lien tot doffe radeloos
heid heeft gebracht. De ruimte zelf is gehuld in
een vreemde, blauwe waas: een mechanische
middernachtzon, die het leven duurzaam heeft
bevroren. De handen liggen werkeloos in de
schoot, zelfs de kinderen, die mochten opblijven
voor het kostelijke programma over het batik
ken, durven zich niet te bewegen en zijn defini
tief een deel geworden van het panopticum, dat
elke avond, storingen voorbehouden, tussen ze
ven en elf wordt opgevoerd. Gedisciplineerd als
de poppen van een marionettentheater plooi
en ze een lach op hun lippen en slaan ze de han
den voor het gezicht. Niet te vaak natuurlijk,
want volgens de ongeschreven televisiewet moe
ten ze het grootste deel van de tijd bewegingloos
voor zich uit staren. En dat huiskamer naast-
huiskamer, straat na straat. Eén machtig leger
van gluurders, met rede begaafd, met stomheid
geslagen.
'itcrst welkom zal
doorsnee
?en set ijzersterke borden
antwoord een eenvoudige
itiie is geschilderd.
geen twee jaar stand. Het is effe aardig natuur
lijk, maar als het nieuwtje er straks af is, gaan
we weer gewoon door met klaverjassen".
En men baseerde deze mening op het feit, dat
de Nederlander nu eenmaal een gezelligheids-
dier is, dat het liefst rondom de tafel zit, een
kaartje legt, voörtdurend thee inschenkt en met
brosse biscuits rondgaat. „Leer ons de Neder
landers kennen", riepen de kenners eensgezind,
die willen onder het gelig lamplicht met elkaar
overleggen of Betsie nu naar de u.l.o. moet of
naar de huishoudschool. Dat is nu eenmaal een
ingeroeste gewoonte. En er is geen Hollands
hoofd van een gezin, dat na de voedzame maal
tijd niet tevreden spinnend in zijn leunstoel weg
zakt (neen Kees, ga d'r uit, daar zat ik eerst)".
Geen poot aan de grond?
..Kijk", redeneerden de kenners, „omdat nu de
televisie deze verworvenheden verwoest, zal hij
op den duur geen notehouten poot aan vader
landse grond krijgen". Alleen het idee al: geen
vier koppen thee meer, omdat moeder te be
roerd zou zijn om ze in te schenken, geen ge
zellige wandlampjes met gedraaide bolpoot en
perkamenten kap met daarop de slag bij Chat-
gereert dat ook de radio-ontvangst ste-
reofonisch zou zijn. Dat is niet zo van
zelfsprekend. De meeste radio-uitzen
dingen blijven voorlopig nog monoraal.
Bovendien moet de koper van zo'n toe
stel bedenken, dan wil hij de stereo-
fonisch door de omroepen uit te zenden
programma's echt „ruimtelijk" kunnen
beluisteren, zijn toestel beide geluids
signalen uit Hilversum moet scheiden
en naar afzonderlijke, los van het toe
stel te plaatsen luidsprekersboxen dient
te geleiden. Radio-ontvangers met de
opdruk „stereo" op de stationsschaal,
maar voorzien van twee (geïntegreer
de) in het toestel ingebouwde luidspre
kers, kunnen nimmer van een goede
stereo-ontvangst genieten. Gelukkig
hebben de fabrikanten deze fout inge
zien en geven zij de bezoekers thans
uitgebreide en vakkundige voorlichting.
wreed wassenbeeldenspel doorwandelt, krijgt ham_ geen potje },alma i,cl cte„
het gevoel, dat hij de enige overlevende is van
een geheimzinnige ramp. Hij dwaalt door een
versteend Pompei, langs ramen, waarachter ge
zinnen geëlektrificeerd naar dat ene punt kijken,
waar het blauwe nerveuze licht danst als de
flitslamp van een bezeten fotograaf.
Toen de televisie jaren geleden rumoerig haar
intrede deed in ons vaderlandse gezinsleven en
het thuis tikkende klokje opeens nergens meer
van harte tikte, zei iedereen schouderophalend:
„Dat slijt, let maar op mijn woorden, dat houdt
zellige gesprekken met de benedenburen over
de bovenburen en niet de bovenburen over de
benedenburen. In plaats daarvan: donkere ka
mers, stoelen tegen de muur als bij een fonds
dokter, gedempte conversatie, die tot het uiter
ste dient te ivordcn beperkt en verder één kolos
saal en indrukwekkend zitten. groter dan ooit
in Leeuwarden bijeen gezeten is.
leen maar aan Volendam en Marken) en te
vrolijk (dan noemen we alleen maar de naam
van Luns); daarvoor heeft hij toevallig te veel
pit i alleen de B B. spreekt in dit opzicht boekde
len) en te veel gemeenschapszin (denk alleen
maar aan onze stijlvolle bevrijdingsfeesten).
Heus. de Nederlander zou een hartgrondig
„neen" laten horen.
Drooggelegd tegen de muur
Achteraf weten we. dat het wel even anders is
uitgepakt. De meeste Nederlanders zitten zich
nu in gezinsverband blind te staren op de tover-
platen, die hen worden toegeworpen door de zui
len. Ze zijn tegen de muur gedrukt en droogge
legd en zo zal het blijven. Het nieuwtje is er al
lang af, maar pa kan tot aan zijn dood naai het
borreltje fluiten, want dan mist moeder het
weerbericht en dat zou doodzonde zijn.
Dat dit ondertussen geWten als een blijvende
toestand wordt geaccepteerd, blijkt alleen
reeds uit het feit, dat het Nederlands bedrijfsle
ven zich juichend heeft geworpen op het ver
vaardigen van handige hulpstukken, die het ver
blijf in de televisionaire dwangbuis enigermate
verlichten. Zo zijn er nu speciale televisiestoe-
len, die de hernia tenminste drie maanden tegen
houden en televisiebrillen, die een algehele ver
blinding onder garantie tot na Kerstmis uitstel
len.
Natuurlijk zal deze ontwikkeling hiermee niet
ophouden. Integendeel. Straks komt er heus wel
een fabriek, die een handig apparaat heeft ont-
worpen, dat voor u de koffie opdrinkt zonder dat
u er iets van bemerkt. Uiterst welkom zal ook
een set ijzersterke borden zijn. waarop in vraag
en antwoord een eenvoudige doorsnee conversa
tie is geschilderd. Elk gezinslid heeft een doos
vol naast zijn stoel staan en behoeft slechts zijn
hand uit te steken om een snedig antwoord te ge
ven. Als moeder om vijf over acht bord drie
pakt met: „Wie moet er nog theef", heft vader
gelijk bord zes: ..Graag, maar zonder suiker".
En Koos houdt het op acht: „Ik wacht effe, ben
al vol".
Nu nog robots
Eenmaal zover is het wachten alleen nog op een
robot met kleffe plastic handjes, die de moeder
van het grote gezin afdoende vervangt. Er zijn
aparte handjes voor het schillen van aardappe
len. het doppen van boontjes, het wassen van het
bonte goed. Tegen kleine vergoeding wordt ook
een stalen handje bijgeleverd, dat tijdens het
spannende televisiefeuilleton de kinderen ran
selt. Tegen die tijd zal Nederland ademloos de
vrije uren offeren voor de almachtige beeldbuis,
die altijd actueel, altijd bij de tijd, altijd on
derhoudend is.
De dwaas, die dan nog steeds bij zijn radio
zweert, loopt er verdwaasd en verloren tussen
door.
Hij heeft een gewone kamer met gezellige wand
lampjes en een oergezellige schemerlamp. Bij
hem zeurt de thee nog ouderwets op het licht,
maar er is alleen niemand, die een kopje wil,
want zijn vrouw is net even naar de buren ge
wipt om dat actuele programma over Vietnam te
Hij heeft overal ronde tafeltjes staan met roker
tjes en schaaltjes met pinda's.
Hij heeft een kast vol boeken. Zoek maar uit.
Allemaal cultuur in prachtband.
Maar aan lezen komt hij niet toe, want hij
heeft zijn tijd hard nodig om een water
dichte regeling te treffen voor 22 septem
ber. Dan speelt Feijenoord in Spanje tegen
Real Madrid. En al moet hij er een kist
goeie sigaren tegenaan gooien, als van die
wedstrijd een televisiereportage wordt uit
gezonden, dan zal hij hem zien!
Het wachten Is alleen nog op een robot met kleffe
plastic handjes die de moeder van het grote gezin
afdoende vervangt.
Voor centrale antenne
toestellen f. 80.-
goedkoper
AMSTERDAM. Voor de mensen,
die aangewezen zijn op het centraal
an tennesysteem
de UHF-kanalenkiezer
luxe ls geworden, brengt Erres nu een
t.v.-toestel op de markt, waarin de UHF-
kanalenkiezer is weggelaten en waar
door het ongeveer tachtig gulden goed
koper is geworden.
Deze mogelijkheid van levering staat
open voor de typen t.v. 4666 (48 cm
beeldbuis), en t.v. 5666 (59 cm beeld
buis).
T.V.-ontvangers gebouwd
in Chippendale meubel
Belangstelling
voor oude
vormen
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM Dat er over smaak
nog steeds niet valt te twisten onder
vinden ook de fabrikanten van radio-
en t.v.-toestellen. Ze hebben de laatste
jaren hun uiterste best gedaan om de
apparatuur zo sierlijk en vooral mo
dern mogelijk te maken. Maar deze za
kelijke vormgeving schijnt nu al weer
plaats te gaan maken voor wat meer
gemoedelijke, ja zelfs, nagemaakte
,-ormen. Want niet iedereen
de lage strakke kasten in
lichte moderne kleuren.
Daarom zijn er op de Firato ook weer
de „oude" radio's te zien, met dien ver
stande dat daarin de nieuwste techni
sche snufjes zijn verwerkt. Met „oud"
bedoelen wij dan dat de modellen in
hoogglans politoer zijn uitgevoerd.
Overigens
stellen ^betreft niet eo erg veel verschil
te Constateren met de modellen van de
vorige Firato.
De düurdere tafel- en salonontvan
gers hebben vrijwel allemaal stereo
mogelijkheden.
Vele fabrikanten hebben toch wel het
accent gelegd op het plano (laagbouw)
type. Naast de gewone huiskamertoe
stellen komen vooral ook de snoerloze:
apparaten naar voren. Deze typen zijn1
afgeleid van de „portables" en evenals
deze werken ze op batterijen, maar
door hun grotere afmetingen en het ge
bruik van goede luidsprekers geven ze
een betere geluidskwaliteit.
fusie Center" is een kostbaar, maar zeer modern radiotoestel, gecomb
vt e n ingenieus geconstrueerd opnameapparaat. De ingebouwde opnam
tien centimeter breed en bevat liefst 126 sporen, waarmee in
zesenveertig uur muziek kan worden vastgelegd.
Antiek aanzicht
Ook bij de televisie-ontvangers zagen
wij van Schaub-Lorenz in de Antiqua-
serie, toestellen in kasten gemaakt in I
Chippendale in Altdeutsche stijl. Hier
heeft kennelijk de bedoeling voorgele-
gen om het toestel beter te laten passen
in woonruimten met antieke meubels.
De toestellen zijn vrij duur en kosten j
ruim 2200 gulden. Het apparaat bezit I
liefst zeven drukknoppen om naar be
en verschillende stations op 't
CHF-net tevoren in te stellen.!
de beeld- en contrast regeling
volautomatisch, terwijl het toestel ook
op afstand kan worden bediend.
Een andere noviteit van Schaub-Lo
renz is het moderne radiotoestel „Music
Center" dat een ingenieus geconstru
eerd programma-opname-apparaat be
zit. Het kost liefst 1798 en 2148 gulden,
maar het bezit dan ook unieke moge
lijkheden. Het toestel bevat een enkele
toets voor het opnemen van interessan
te uitzendingen en verder een knop die
;de radio-ontvanger uitschakelt en de
I tevoren vastgelegde, zelfgekozen mu-
!ziek- of spraakuitzendingen in werking
1 stelt.
De opname is vrijwel onmiddellijk
voor weergave beschikbaar, zondei het
tijdrovende heen- en terugspoelen van
i de band. Daartoe worden op een 10 cm
brede band liefst 126 sporen boven el
kaar opgetekend. Elk spoor heeft een
speelduur van 22 min., zodat in totaal
46 uur muziek op de band kan worden
j vastgelegd. Dit komt
banden vai
Antigua I" is een uiterst modem
televisietoestel met een beeldbuis
van vijfenzestig centimeter en zeven
drukknoppen voor stationkeiue op
het VHF- en UHF-net. Dit apparaat
dat ruim twee mille kost, wordt
uitgevoerd in o.a. Chippendale- en
andere stijlen, zodat 't niet detoneert
in antiek gemeubileerde woon-
Met sterio-porfable
door het hele land
AMSTERDAM. - Sony brengt voor
de liefhebber van stereofonische muziek geleden
nu een Europese primeur, namelijk de visie dagelijki
eerste stereo-portable ter wereld. show present*
Dit toestel, waarvan het radiogedeelte
op de FM-band voldoet aan de gestelde
eisen op het gebied van bandspreiding,
waardoor het wegvallen van de FM-
zenders uitgesloten is. werd ontwikkeld D,t „esohic(|t tha
doordat de stereo-uitzendingen in Europa J r)1.,n.,.i/ol'lll. SIUI,K,
351 hand over hand toenemen en vele luis-
of 63 langspeclpla-1 teraars overgaan tot liet aanschaffen j
(Van een onzer versla me rem
AMSTERDAM Voor de vele tele
visiekijkers, die zich ook r •sneren
voor alles wat zich achter het t.v.-
scherm afspeelt, zal in d Fir:-. Ie-O"
ruime gelegenheid bestaan hun I) •-
langstelling te bevredigen. Evenals 2
jaren geleden zal de Nederlandse tele-
il een half uur
een publiek, dat
telkens vijftienhonderd personen groot
Nu jalouziedeur voor
„lege beeldbuis
AMSTERDAM. Err. zijn in Neder
land nogaI wat menden,v.dle het niet ap
erg plezierig vinden om tegen een „lege"
beeldbuis aan te kijken als de televisie
niet aan staat.
Voor deze groep mensen komt er nu
een toestel op de markt met een deur
voor het scherm. Dit is een zogenaamde
jaloeziedeur, die afsluitbaars ls, zodat
kinderhandjes niet bij de beeldbuis
kunnen komen.
Deze toestellen zijn leverbaar als de
.superontvanger t.v. 5666 C en de muit i-
systeemontvanger t.v. 9655 C van Erres.
Elektronisch
DIKTEREN...
de laatste
in i
llngsgcdeelte
i portable als hoofdtoestel.
Druk op knop ontketent klank van een heel orkest
n/eilinghal Blokker-nagalm ingebouwd
verslaggevers)
AMSTERDAM - Of m
of niet het arsenaal ai
menl<-ii. dat dc beroeps-
naars van de vlotte deun t
i het leuk \indt
i muziekinstru-
a amateurmin-
Is met weer een elektronisch snufje uit
gebreid: de Cordovox. Het is. verzekert dc
importeur van dit Scandalli-produkt, een
geheel nieuwe vinding en maakt musice
ren op een geheel nieuwe wijze mogelijk.
Iedereen, die de Firato gaat bezoeken, zal
de waarheid van deze bewering aan den
ore kunnen ondervinden.
Eén druk op de registerknop is vol
doende om een schier onuitputtelijke keuze
van orkestklanken te ontketenen. De spe
ler kan zichzelf op deze wijze begeleiden
met tokkelinstrumenten. violen een fluit
of een piccolo. Via de accordeon kan hij
ie klanken van de Cordovox alléén laten
klinken of gecombineerd met accordeon.
>rstei
Dc baskant is volledig clcktroi
kan behalve d.- normale accordeon
ook In t geluicl van tokkel- of slrqkinstru
meuten vooilbn iiLcn. Met een gcluids
sterkteregclaar kan het volume
gekozen bc i iding worden geregeld
Drukt men hel m
dc
i krijgt dc
gepr
Ook accordeon elektronisch
'.llukkcr l
Het lijkt
Overal ,,fan'ast:sch"
„Hoe dc akoestiek ook in juicht de' orkest ingebouwd.
maker van het apparaat ..in elke kamer.
op elke plaats zal het instrument fantas-waarmee naar keus langzame of vlugge
tisch klinken". Wat de buren ei van vin- I vloeiende vibrato-effecten kunnen worden
den. wordt hierbij wijselijk buiten be- bereikt en om het allemaal nog mooier
schouwing gelaten re maken, is er ook een speciaal glissando-
Voorls beschikt de elektiomschc accor- egister voor het nabootsen van bijzon-
deon over vier vibratoregisterknoppen,dere instrumentale effecten het porta-
het tentoonstel-
RAI, maar in de
fraaie zaal van
Congresgebouw.
Het grote toneel van deze zaal zal
dienst doen als studio waar drie tot
vier camera's de beelden opnemen, die
worden doorgevoerd naar de reporta-
getreln In het expositiegedeelte. In de
nabijheid van de allernieuwste reporta-
getrein van de NTS, die ook door de Fi-
ratobezoekers bezichtigd kan worden, is
IHIIjii!iiiniii!:|i|i|i|!!iiii'iüiiiiiu'i'lHiii1!!!.'.'iiwiiiiiir.liliii' -«ü"!;.- ,i(iH "'("Hi I er een grote .informatiestand van de
omroepen, de NRU en NTS. Hier zul-
mento van de trombone bijvoorbeeld of ion ook dagelijks bekende figuren van
het glissando van snaariiv-tiumenten. hot televisiescherm aanwezig zijn om
I de autograminenjagers van handteke-
Orkesteffekt nlngen t, voorzien.
Tenslotte zal de Nederlandse t.v.
Met de diskant kan do spclei aftondeu d „jka epn non-stopprogramma tij-
lijke orkestpaityen aan het wooxd a Bi L de tentoonstellingsuren verzorgen,
zoa s bas-klurinet. fluit, trompet, viool ol
effect bei eiken. Een geluidsregelaar maakt voorzIen-
keuze van lage en hoge tonen mogelijk. Teneinde het samenspel van t.v.-ca-
Een voetpedaal dient „om het zachtste mera's. microfoons en artiesten voor
muziekstuk tnt een crescendo als in het de studiobezoekers nog te verduidelij-
Concertgebouw te laten aanzwellen".1 ken. zal voorafgaand aan elk program-
waarbij de 35-Watt versterker vervol - ma een filmpje op grootbeeldscherm
ming voorkomt. worden vertoond, dat toelicht hoe het
Schakelt men de bas- en diskantregis- televisieproces verloopt en wat er aile-
ters uit. dan hoeft men een Instrument maal komt kijken voor de samenatel-
over. dat gewoon volgens dc normale ling van de programma's,
iccordeontechniek kan worden bespeeld. Dagelijics worden vijf uitzendingen
De accordeon is. na de mondharmonika. verzorgd. waarvan de aanvangsuren
het meest verkochte muziekinstrument ter I zijn 11.30, 14. 16.30, 19.20 cn 21 uur.
wereld Wie er echter op uitgekeken is. j Zondags zijn er tv re uitzendingen na-
kan nu geheel nieuwe wegen inslaan. i melijk om 14 en 16.30 uur.
De ontwikkel
de dirtrcrapi in
jaren bijzonder snel gegi
demonstreert Grundig op de Firato
dicteerapparaten die werken met
'n geluidsband met automatische af
wikkeling en dicteerupparaten. die
werken met 'n geluidsfolie. Al deze
toestellen kunnen bovendien worden
aangesloten op 'n dicteercentrale,
waarbij de apparaten geplaatst wor
den in de typekamer, terwijl bij de
correspondenten alléén dc microfoons
worden uangesloti n. Met dez> cen
trale is de mogelijkheid geschapen
direct tc dicteren vanuit elke kamer
waardoor de kantoorefficiëntic aan
zienlijk wordt verhoogd.
.en NOTEREN
Een bijzonder interessant apparaatje
op de Firafo vonden wij het elek
tronisch notitieboekje. Voor dit
zakdicteertoeatelletjc van Grundig
geldt: ,J£envoud is het kenmerk van
het ware". Immers, dit kleine han
dige toestel wordt geheel bediend
met één knop, zowel voor opname,
terugspoelen als voor weergave.