PAUS PAULUS BENADRUKT LEER VAN TRENTE OVER TRANSSUBSTANTIATIE ÉiSÉliilü Herderlijk schrijven Gelovigen voor concilie gebed en trouw gevraagd Geen aantasting toegestaaw vaststaande formuleringen Uitgebalanceerde en bekoorlijke modellen van MAX HEYMANS t g» Jeugd vormt een eigen sub-cultuur Dr. Adenauer volgend jaar voorzitter-af? Van Heutsz weer beklad Elf slachtoffers in verkeer en water TWEE MANNEN UIT SITTARD TEGEN BOOM Jongetje met pleegmoeder verdwenen Twee pet. ineens in bloembollen Beatrix en Claus naar Hitzacker MAANDAG 13 SEPTEMBER 1965 PAGINA UTRECHT. In de katholieke kerken in Nederland is gisteren een herderlijk schrijven van de Nederlandse bisschoppen voor gelezen, waarin de gelovigen aan de vooravond van de vierde zitting van het concilie om gehoorzaamheid, trouw en vertrouwen wordt gevraagd. Hier volgt de volledige tekst Op 14 september zal de Heilige Vader de vierde zitting van het tweede Vati caanse concilie openen Reeds vier jaar staat het leven van de Kerk in het licht van het concilie. Wat wil dat zeggen? Reeds vier jaar bezint de Kerk zich op een bijzondere wijze op haar opdracht. Die opdracht is. de Gods liefde en de mensenliefde van Christus tegenwoordig te stellen in de tijd, in de wereld (cf. Tit. 3, 4). De Kerk, het volk Gods, moet gestalte geven aan de „gezindheid die was in Christus Jezus", haar Heer (cf. Fil. 2.5). Haar gedachten moeten die van Christus zijn (cf. 1 Kor. 2. 16) Op de aller eerste plaats moet zij pi-oberen voortdurend gestalte te geven aan de goedheid van de Heer. Zij zal daarin te kort schieten omdat zij de Kerk van zondaars is. Als volk Gods moet de Kerk berouwvol schuld bekennen, boete doen en om vergeving vragen Maar dat is niet voldoende: de Kerk moet ook aan God vragen om vernieuwing Daaraan heeft zij behoefte en m de Geest is zij tot vernieuwing van zichzelf ln staat. Zij weet dat de Geest voortdurend werkzaam is om haar te vormen naar Christus. Dat vereist een ernstige bezinning. Heel de Kerk, de leiding en het volk Gods als geheel, moet eerlijk proberen om zich te ontdoen" van hetgeen zich in de loop der tijden als smet op haar heeft vastgezet. Binnen Christus' opdracht moet zij zich aanpassen aan de periode van de ge. schiedenls die zij nü beleeft Daarom sprak Paus Joannes z.g. bij voorkeur over het ..aggiomamento", dat is de „aanpassing", het „bij de tijd" brengen van de Kerk Het gaat er dus om: voor de mensen van vandaag vorm en gestalte te geven aan de goedheid van Christus, aan het begrip dat Christus had voor elke nood van de mens en de mensheid Dierbare broeders en zusters, men kan zeggen, dat. dët het. thema is van het concilie. Dit is gebleken uit de reeds klaargekomen constituties en decreten De vernieuwde liturgie moet Christus meer nabij brengen om in Hem eer en liefde te brengen aan de Vader. Zij moet de dienstbaarheid onder de mensen versterken De constitutie over de Kerk is een bezinning van de Kerk op zichzelf Daarin wordt haar taak en verantwoordelijkheid tegenover Christus en de mensen beschreven. Het volk Gods moet zich steeds meer de Geest van Christus eigen maken. Daarom moet het. ernst, maken met het gebed van Christus. „Heilige Vader, bewaar ln uw Naam hen die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij één mogen zijn zoals Wij" (Jo. 17. 11). „Dat zij ook in ons mogen zijn opdat de wereld gelove. dat Gij Mij gezonden hebt" Jo 17. 21) Daarom moet de Kerk eraan werken, dat „elk beletsel, elk misverstand, elk wantrouwen kan worden opgeheven" 1». zodat de christenen zich in Christus en zijn Kerk voelen als „één hart en één ziel" (cf. Hand 4. 32) Daarom: het concilie veroordeelt niet. maar het wil spreken van verzoening en broederliefde. Het. concilie probeert vorm te geven aan de Godsliefde en de mensen liefde van onze Heer door open te staan naar alle mensen van goede wil. De Kerk nodigt niet. slecrtte uit bij haar binnen te komen, zij verklaart ook in deemoed naar buiten te willen treden tot allen, om samen het geluk van de mensheid in vrede en liefde te dienen Omdat Christus- liefde eerbied vraagt voor de persoon wil het ooncilie die liefde en eerbied uitdrukken in haar'zorg voor de vrijheid van godsdienst De zorg van Christus voor het geluk van de mens wil het concilie ook ver tolken in zijn bezinning op de Kerk ln de wereld van deze tijd. De Kerk richt zich daarbij tot haar gelovigen, maar ook tot. alle mensen 2). Zij wil koers bepalen voor de zoekende christenheid en mensheid. Zij wil luisterend leren van de mensheid en van de wereld „die God zozeer heeft liefgehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven" (cf Jo. 3. 16). Zij wil ln samenspraak de weg zoeken naar dienstbetoon aan de Heer en de mens „door zich in dienst te stellen van het geestelijke welzijn en de materiële welvaart, omwille van de vrede en het ware geluk van de wereld" 3 „De Kerk wil staan tussen Christus en de mensheid, niet in zelfgenoeg zaamheid, niet als een opdaorzichtbaar scherm en een einddoel op zichzelf, maar ln voortdurende bezorgdheid" 4 Het oonoiile zal man Christus- liefde vorm trachten te geven door zich te bezinnen op de verkondiging en het getuigenis „tot aan de uiteinden der aaide" (cf. Hand. 1. 8). door zich te bezinnen op de zorg voor degenen, die de Kerk ln het ambt dienen, de priesters, voor de religieuzen en de leken opdat zij allen in apostolische bewogenheid steeds meer van de Kerk het Rijk Gods maken Broeders en zusters ln Christus, het gaat dus ln de Kerk altijd om het herhalen en het tot levende uitdrukking brengen van Christus- goedheid Het gaal 6teeds om Christus- liefde tot de Vader en de mensen Dit vraagt van de Kerk een voortdurende vernieuwing, waarbij rechtgezet wordt wat onjuist is ln haar weg door de geschiedenis Aan deze vernieuwing moet iedere gelovige meewerken. Niemand 1» van deze plicht uitgezonderd. Geen ambt. geen instantie, geen enkel lid Bij deaa vernieuwing wordt van de Kerk. dus van leder van ons gevraagd gehoor zaamheid. trouw en vertrouwen Gehoorzaam aan de Boodschap van Christus, zal de Kerk zoeken te beant woorden aan het meest wezenlijke van die Boodschap. Zij zal ongerept moeten doorgeven wat de Heer haar toevertrouwt Zij mag in haar goedheid geen zwakte kennen evenmin als de Heer. De Heer „dooft de walmende pit niet uit en breekt het geknakte diet niet" (cf. Mt. 12, 20). Maar daarnaast stel Hij duidelijk ln woord en teken het kruis in Zijn leven en in het. leven van elke christen „Wie Mijn volgeling wil zijn, moet Mij volgen door zich zelf le verloochenen en elke dag opnieuw zijn kruis op te nemen" (Lk_ 9. 23). Elke vernieuwing vraagt op bijzondere wijze trouw Het geat in het concilie niet om vormgeving van eigen, persoonlijke, menselijke Ideeën Het gaat om uitdrukking van het meest wezenlijke van de Boodschap van Jezus Christus, namelijk om Zijn eerbetoon aan de Vader en om Zijn verlossende liefde en goedheid. Slechts in hechte trouw' van allen kan het volk Gods die weg gaan Dat wil zeggen: trouw aan de Kerk zoals ze nu is, mét haar onvol maaktheid. Als er op het concilie soms spanningen zijn. dan gaat dat uiteraard op menselijke wijze over de vormgeving van de liefde van Christus in de Kerk en over de trouw aan de Heer bij al hetgeen zich wijzigt Daarom is er een groot vertrouwen nodig ln de hulp van de Oe«6t. Het ver trouwen dat Hij ons allen leidt en Inzicht geeft Ons vertrouwen in de Geest, moge blijken ln ons welgemeend gebed, in ons medeleven maar bijzonder ook in ons vertrouwen ln elkaar. Dit vertrouwen brengt met zich mee: geduldig begrip voor elkaar en waardering voor elkaar. Dit vertrouwen houdt lm met geduld aanvaarden van leiding bij hetgeen veranderen gaat. Want één ding is noodzakelijk bij alle openheid die de Geest ons nu schenkt: weg te moeten gaan. zal men toch de eendracht goed dienen te beschouwen. Het eigen inzicht de Kerkvernieuwing alleen I VATICAANSTAD (KNP) lit zijn encycliek j „Mysterlum Fldei". de derde encycliek in zijn pontificaat, heeft Paus Paulus nadrukkelijk de j leer van de Kerk over het geheim van «ie eiiclia- i ristte, en de werkelijke tegenwoordigheid van j Christus in de eucharistie bevestigd. Hij neemt ln deze encycliek, die voor een belangrijk deel j beslaat lilt een theologische uiteenzetting, stel ling tegen „op dwaalwegen voerende inzichten", die de laatste tijd hier en daar door theologen in woord en schrift verspreid worden. De ency- I click is gedateerd op 3 september, het feest van Pius X, de Paus van' de veelvuldige kin dercommunie. Hij werd zaterdag gepubliceerd. Paus Paulus schrijft gemerkt te hebben dat er onder degenen, die over het allerheiligste ge- helm van de eucharistie spreken en schrijven, enigen zijn, die over de privémis, over het dog ma van transsubstantie en de eucharlstle-ver- ering inzichten verspreiden, die onder de gelovi gen onrust en grote verwrarring veroorzaken. De Paus zegt dan dat pastorale zorg hem dwingt te spreken en dat hij dat thans doet krachtens zijn Pauselijk gezag. Het is met name niet geoorloofd de gemeen schapsmis dermate te beklemtonen, dat de pri vé gevierde mis daardoor aan betekenis inboet. Ook mag men „het sacramentele teken niet zo benadrukken alsof de symboolbetekenis, die naar aller mening in de H. Eucharistie aanwe zig is, uitputtend de tegenwoordigheid van Christus in dit sacrament tot uitdrukking zou brengen". Evenmin is het geoorloofd over het geheim van de transsubstantiatie te spreken zonder te herinneren aan de wonderbare veran dering van de gehele broodsubstantie in het li chaam van Christus en de gehele substantie van de wijn in het bloed van Christus. „Groot, geheim" Tenslotte gaat het ook niet aan de mening te ver kondigen, aldus de Paus, dat Christus ln de ge consacreerde en na de H. Mis overgebleven hos ties niet meer tegenwoordig zou zijn. Dergelij ke meningen zijn ten zeerste in strijd met 't ge loof en de verering van de H. Eucharistie. Paus Paulus vervolgt zijn encycliek met een uit voerige uiteenzetting van de leer van de Kerk over de eucharistie. Hij licht zijn uiteenzettin gen met talrijke citaten uit de H. Schrift, de kerkvaders, de literatuur uit de eerste christen tijd en van de concilies toe. Hij merkt ter inlei ding op. dat de H. Eucharistie niet verstandelijk nauwkeurige terminologie. Daarom kan ook niet worden toegestaan dat iedereen maar op eigen houtje die vaststaande formuleringen aantast, waarmee het concilie van Trente het eucharis tisch geheim heeft omschreven. Naar aanleiding hiervan verklaart de Paus, dat deze formulerin gen van Trente een begripsinhoud weergeven, die niet gebonden is aan een bepaalde cultuur vorm, wetenschappelijke vooruitgang of theolo gische school. „Dit neemt niet weg", aldus de Paus, „dat de te begrijpen is en om „elk gif van het rationa lisme uit te sluiten" legt hij er zeer veel nadruk op dat de H. Eucharistie een „groot geheim" Is. een geheim van 't geloof in de w erkelijke zin van het woord. Het is ook noodzakelijk, dat wij voor al dit geheim in alle nederigheid benaderen en dat wij daarbij niet rationeel te werk gaan, want het rationele moet hier zwijgen, maar ons moe ten vasthouden aan de goddelijke openbaring". De Paus merkt hierbij dan nog op, dat men dientengevolge zich moet richten op het leer ambt van de Kerk, waaraan de Goddelijke Ver losser het geschreven en overgeleverde woord van God heeft toevertrouwd ter bewaring en verklaring. Om het geloof ongeschonden te be waren is het echter ook noodzakelijk dat wij vasthouden aan 'n exacte wijze van uitdrukken teneinde aldus te vermijden dat onjuiste menin gen kunnen postvatten bij het gebruik van on- leer van Trente tot aller voordeel helderder en diepgaander uitgelegd kan worden, maar nooit in een andere betekenis. Immers, verdiept ge loofsinzicht laat de geloofswaarheid zelf onbe- Waarde van privé-mis Uitvoerig gaat de Paus in tegen een hier en daar levende opvatting van sommige priesters, dat de privé-mis een tegenstrijdigheid ln zich is. Hierover zegt hij dan, dat elke mis, ook de privé- mis, een daad van Christus in de Kerk is. want elke H. Mis komt ten goede aan het heil van de gehele mensheid. Het gaat dus niet aan om kritiek uit te oefenen op de priesters, die vast houden aan de H. Mis. mits opgedragen met de juiste motieven en overeenkomstig de gel dende voorschriften van de Kerk, ook al blijft, al- dua de Paus, de actieve deelneming der gelovi gen aan de mis essentieel. De Paus maant de priesters aan om dagelijks waardig en inet aandacht de H. Mis te vieren. Paulus VI behandelt dan enkele van de ge wraakte theologische inzichten en zegt, dst Christus, tegenwoordigheid in de eucharistie sub stantieel Is en de totale en volledige tegenwoor digheid van Christus als God en mens met zich brengt. Het is daarom niet juist slechts van 'n geestelijke alomtegenwoordige natuur van het verheerlijkte lichaam van Christus te spreken of de tegenwoordigheid van Christus in de eucharis tie tot een symbool te verengen. Over de sym- boolbetekenls zegt de Paus nog, dat wij daar door iets meer van het eucharistisch geheim ba- grijpen, maar dat daardoor toch niet het wezen van het sacrament verklaard wordt. Hij citeert hier de leer van het concilie van Trente, waar dit zegt. dat in het sacrament van het altaar Christus waarlijk als God en mens werkelijk, dus reëel en substantieel tegenwoordig Is. De Paus gaat dan nog in op de leer der trans substantiatie en besluit dan zijn encycliek met enkele praktische punten. Hierbij merkt hij op. dat de Katholieke Kerk de eucharistie niet alleen in de ïl. Mis vereert, maar ook daarbuiten, doordat zij de geconsacreerde hosties met zorg bewaart en ze uitsalt ter aanbidding en vere ring in processies. Hij richt zich speciaal tot de bisschoppen met het verzoek, dat zij het geloof in de eucharistie beschermen tegen alle valss en schadelijke opvattingen en het rein en onbe smet onder de mensen te bewaren. De gelovi gen moeten zo mogelijk dagelijks - actief aan de misviering deelnemen en met rein en vroom hart communiceren. Bovendien spoort de Paus de gelovigen aan om ook overdag eens het Al lerheiligste te bezoeken. Tot slot roept hij alien op te bidden voor de vrede en voor de eenheid der Kerk. 8peciaal richt hij zich met „broeder lijke liefde" tot de orthodoxe kerken en spreekt er zijn vreugde over uit, dat daar „het ge loof In de eucharlatie hetzelfde ia als het onze". Ensemble in grijs t nleuwing van de Kerk. bij alle aen zou menen zijn eigen i handelen als hot hoogste het eigen geweten heeft deze in dienst stelt de gemeenschap, waarin men gelovend staat. Andere is dit eigen inzicht geweten eerder remmend dan stuwend. Het ritme van de vooruitgang is dat van de gemeente des Heren en dit kan moeilijk alleen door de enkeling worden bepaald Dierbare gelovigen, wij vragen u om déze begeleiding bij de vierde zitting van het concilie Ook van deze zitting zult u door pers. radio en televisie op de hoogte worden gehouden. Wij zijn hun. die hieraan ln liefde en waar heid hun arbeid geven, reeds nu daarvoor erkentelijk Wij vragen u om uw gebed Wij vragen uw steun in een vertrouwvolle. open hartige houding. Ook uw kritiek moge de liefde tot het Lichaam des Heren. Zijn Kerk. zichtbaar maken. Mogen wij allen door dit concilie groeien in de liefde van Christus. DE BISSCHOPPEN VAN NEDERLAND Utrecht. 24 augustus 1965 1) Cf. Paus Paulus VI. opening 3e zitting: K A. 1064. 1100. 8» goherne De Boclesia ln mundo hulue temporis no. 2. Cf Paus Paulus VI, opening Se sitting: K.A. 1964. Iö6l. Of. Paus Paulus VI, opening 3e sitting: K.A. 1961, (1J66. (Van ome moderedactie) AU de collectie van Max Heijmans voor het voetlicht komt, lijkt de modemalle molen een ogenblik stil te staan voor zij weer verder draait. De modellen van Heijmans verspreiden de welhaast serene rust van het waarlijk goede en volkomen e oen wichtige ontwerp, van de beheersing van het materiaal. Mode van deze cou turier is slechts voor zeer weinig vrouwen weggelegd. Maar het heejt toch zin er kennis van te nemen, al was het alleen maar omdat de afwezigheid van overdaad en de ver doorgevoerde een voud van opvatting die leiden tot zulk een hoogte-, voor iedere vrouw een waar schuwing inhoudt Deze gehele najaarscollectie stond in het teken van de kleur grege een samen trekking van grijs en beige, de kleur die enerzijds grenst aan gebroken wit, an derzijds aan warm sepia en die door HijemanS met verfijning werd gebruikt in combinatie met grijs, antraciet, cognac en donkerbruin. De taileurs en ensembles hebben zeer korte, in de rug afstaande jasjes, met smalle, laag geplaatste ceintuurs die soms bijna langs de zoom van het jasje liggen. [§SiSMs»<«f8§''to4l'a,'IB mimiim'iim In het hart van Moskou wordt het grote lusehotel Rossta op getrokken, dat uit ts verdiepingen sol bestaan, omgeven door bijgebouwen van 12 verdiepingen. Capaciteit: bedden. Het gebouw bevat voorts vergader-, lees- en schrijftalen, een theater, een concertzaal en biosoopen. Maar ook met geincrusteerde ceintuurs want dit is een verlicht en meesterlijk gehanteerd detail van deze ontwerper. Hierbij enkele rechte rokken, maar vaker de rok waaraan breden overslagen een wikkeleffect geven, soms zowel aan voor- als aan achterzijde. Voorts ook de rok met ruimte door plooien of klokken. De blouses en flou-japonnen met wat ver laagde taille die altijd deel uitmaken van een combinatie met jasje of mantel, kun nen daardoor steeds mouwloos zijn, maar sluiten met een col om de hals. Dat niet alleen de allerduurste materialen nodig zijn om op dit niveau mode te maken, blijkt uit tailleurs en ensembles van Corduroy. Van sepiakleurige velvet was het charmante sport ensemble met twee jasjes, een in vestmodeL het andere hier- overheen passend en afstaand in de rug. Van de mantels waren er enkele ruim en recht. O.a. het model van antraciet en grege wol in zebradessin, maar de meeste vertoonden weer het wik keleffect. Voor de kragen werd veel be vergarnering gebruikt. Bij de modellen in rullen en soepele wollen stof, effen of gedessineerd, 'zelfs een handbreed vis graatdessin i horen helmhoeden en ba retten of hoeden met bontgevoerde rand. van hetzelfde wollen materiaal. De geklede modellen die hier met na druk ensemble de diner worden genoemd, 'het woord cocktail komt hier niet voort, zijn niet zelden van wollen stof. Een japon van muisgrijze gebrocheerde wol met stola van Chinchiilabont is hiervan een geraffineerd voorbeeld. De bruid ten slotte was gekleed in een nauwsluitend ijfje met lange mouwen en kort klok kend schootje op een wijd klokkende en geplooide rok van witte doorgestikte licht grege zijde. RECTIFICATIE In ons bericht van geruisloos lid worden Nederland is sprake van nement van Televizler - Dit moet zijn vijftig ce op de RTN blijven even zaterdag over een weekabon- an zestig cent. it. Intekenaren veel betalen als ulet-intekenaren, met dien verstand*, dat van hun vijftig rent door Televizler wekelijks een dubbeltje wordt over- geheveld naar RTN. ARNHEM ANPi „Politiek speelt 'n steeds kleinere rol in de communicatie tussen de generaties. Vele ouders weten in het geheel niet op welke partij hun volwaseen kinderen stemmen", alduc dr. J. S. van Hessen uit Bilthoven. Dit was een van zijn conclusies in zjjn inleiding aan het slot van de zomerva kantie van de werkgemeenschap van rooms-katholieken in de Partij v. d. .Arbeid, die in- „De Pietersberg" btj Am- hem is gehouden. Sprekend over ccmmunioetiatnoeilijk- heden tussen de generaties merkte hij op. dat vroeger de volwaseenen model ston den voor de jeugd. Tegenwoordig echter leven we in een snel veranderende maat schappij. waarbij de ouderen hun zeker heid verliezen en de jeugd meer zijn contacten en normen m eigen kring zoekt. Er ontstaat dan ook een jeugd- subcultuur, een aparte maatschappij V8n jeugdigen, tieners dan wel twens. Zelfs het steeds vroeger aengaan van een huwelijk achtte hij voor dit ver schijnsel nauwelijks een rem. Dezelfde verschijnselen doen zich in andere landen voor. Zich speciaal beperkend tot het terrein van de politieke belangstelling, zei hij. dat men met moet denken, dat politiek ooit een punt is geweest waar de jeugd als geheel warm voor liep. De jongeren willen niet geëngageerd zijn, doch stellen wel prijs op ontmoeting met boeiende persoonlijkheden, waartegen over zij zioh echter kritisch opstellen, aldus spreker. Ofschoon de opvol ging in de partij- leiding van da CDU op dit ogenblik nog niet acuut ia. gaan er geruchten dat oudkanaeUer Aden auer na het be- 90e Jaar op 5 januari 1966) het voorzitterschap der CDU uit banden bondsdaglldmaatscbap aan de her kiezing van dr. Adenauer In de kieskring Bonn op 19 september a-s. la geen enkele twtlfel het parttlvoonrttterschap en hel verder schrijven aan z|Jn memoires wordt de oude heer nu toch wel een beetje te veel. Het is niet met zekerheid bekend, of prof Erhard het partij voorzitterschap i ambieert om evenals zijn voorganger I - partij- en regellngsleldlng ln één hand te brengen Veel zal afhangen van de vraag of de CDU-CSU onder aanvoering van prof Erhard de komende algemene verkiezingen nogmaals zullen winnen en de kanselier zullen mogen aanwijzen Prof Erhard staat tot dusverre op het standpunt, dat part- en regeringsleldlng niet noodzakelijkerwijze met, eikaar ge koppeld behoeven te zijn. AMSTERDAM 'ANP) Amsterdamse provo's hebben in de nacht van zater dag op zondag opnieuw het Van Heutsz- monument in Amsterdam-Zuid beklad met verf Er werd op het monument o.m geschilderd: Provo image. De zich anar chisten noemende provo's en, hun aan hang, tezamen ongeveer honderdvijftig jongeLieden, werden tenslotte door de politi* uiteengedreven, waarbij van de gummiknuppel gebruik werd gemaakt. Da provo's waren rond middernacht na een „happening" bij het Amsterdamse lieverdje m groepjes naar het monument voor Van Heutsz getrokken. Ditmaal zijn geen arrestaties vernchl DORDRECHT (ANP) Op de rQkeweg zestien ter hoogte van de gemeente Ewtyndrecht it gisteravond een personen auto met de flank tegen een boom ge reden en daar als het ware omheen ge kruld. De botsing was van dien aard, dat de twee Inzittenden. J. H. M. Kurvers, 29 Jaar. en H. F. Sterk. leeftijd onbekend, beiden afkomstig uit Sittard, om hei leven Bij verkeersnngevaHen te Houten. Maar- hceiac, Enschede. Lexmond. Maastricht «n Drunen waren zea slachtoffers te be treuren. Te Nleuwnamen raakte de 60-Jarige landbouwer H de Bruyn onder zijn land bouwtrekker. Hij wa« op slag dood. AMSTERDAM Zaterdagochtend la uit het oostelijk Marktkanen', bij de Vis- seiingetraftt m Amsterdam het lijkje op gehaald van de 5-jarige Jernm Boov, dte eiDde vrijdagavond werd vermist WORMS Vrijdag :s de 34-jarige Theodor Pols uit Rotterdam ln da Rum bij Worrr* verdronken. De heer Pols wa# stuurman op de tourboot Al Ida. die met 86 passagicre aan boord op de Rijn voer, HU la overboord geslagen en ln het wa ter verdwenen. AMSTERDAM (A.N.P Da kin derpolitie te Amsterdam ie vanmorgen op verzoek van de Raad voor de Kinder, bescherming begonnen met de opsporing van de S-Jarige Robert ran den Berg en rijn 40-Jarige pleegmoeder, R. van der Burgt-Aalsvet. Dit knaapje moeet vanmorgen aan de genoemde raad worden afgestaan. V*in Deze zou het teruggeven aan zi jn mos i.r+jjEi I der, die intussen ia gehuwd. Zondig» v..| middag is mevr. Van der Burgt met Robbie verdwenen. Ze wsi totaal van i streek, evenals de pleegvader, de 37- jarige koopman L. G. van der Burgt wrt de Palmstraat en hun 14-jarige dochter Drie jaar geleden werd Robbie tn dit gezin liefderijk opgenomen. Het jonge tje was het tweede kind van een bar» juffrouw. Voor haar eerste kind een meisje had de moeder tegen betaling een tehuis gevonden. Zij ie nu gehuwd met een In Duitsland gelegerde Ane rikaanse mlHtair. Etud van dH jaar mom ■ij met hem naar Amertka gaan sa wilds Robbie i In het buitenland is algemeen bekend, dat ons nationale vervoer middel de flets is. Bif 't beschouwen van dit plaatje i gistermiddag op het Damrak gemaakt I sijn we geneigd te bekennen, dat het buitenland net ale mot de klompen enigszins op ds ontwikkeling achterloopt. (Van ones correspondent) DON HAAG De organisatie, vnn werkgever» en werknemers, betrokken bij de oollectiave arbeidsovereenkomst voor het bloem boll en bedrijf, hebben overeenstemming bereikt over de wijze waarop uitvoering kan worden gegeven aan de beschikking van hst college van rljkabemlddelaars van 1 juli 1966 Inzake da uitkering ineena Zij adviseren de werkgevers de uitkering te betalen aan all* vasts ao losse werknemers, wier loon niet hoger Is dan het rechtens gel dende loon Ingevolge de CAO op da volgende wijze: voor de volwassen vas ts mannelijk* werknemers, dl* daar voor in aanmerking komen, een uitke ring in twee termijnen van maximaal 70 gulden per uitkering, waarvan da eerste betaling zal plaats vinden ih da maand september en de tweede na 1 december 1965; vool- de volwassen losse mannelijke werknemers, die daarvoor In atuimerking komen een uitkering ge lijk aan het aantal weken dienstverband maal 2.80 gulden, bij beëindiging van de dienstbetrekking dan wel, indien op 28 februari 1966 het dienstverband nog niet beëindigd is. op laatstgenoemde datum; voor de vrouwelijke en da jeugdige mannelijke werknemers een uitkering, als boven genoemd, ln even redigheid van hun loonpercentage en diensttijd. Ten aanzien van de leidinggevende werknemers wordt geadviseerd te han delen In de geest van bovenstaand ad- DEN HAAG (ANP) -- Prinses Beatrix i en de heer Claus von Amsberg zijn voor nemens op zaterdag 2 en zondag 3 oktober een bezoek te brengen aan de moeder van de heer Von Amsberg. die thans to diens geboorteplaats Hltaaoker verblijft. HM, geldt hier aan strikt particulier beuoefc. Da feestelijke ontvangst, dis door da to- wonera en autoriteiten van Hitzaoker «ordt voorbereid, za: dan ook een strikt plaatselijk karakter dragen, no deelt de RVD mede.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1965 | | pagina 5