U ZIET HET EN U ZIET HET NIET BIJ DE FOTO'S „Op-Art", een vorm van kunst die visuele grapjes uithaalt met de ogen van het publiek RechtsbovenTwee vrouwen bezien steeds vanuit een andere hoek het dramatisch werk van Kenneth Noland. Rechtsmidden: Een vierkant van plexiglas van Uli Pohl vervormt een gat in het midden. Vele mu seumbezoekers laten zich verleiden door het gat te kijken. Rechtsonder: Glans op alumninum tegels geeft dit vlak van Getulio Alviani een diepte, die alleen ver dwijnt als men helemaal van opzij kijkt. Linksboven: Meisje staat in be wondering voor een reliëf van Yaa- kov Agam, getiteld „Dubbele Me tamorphose II". De patronen in het werk veranderen als de toeschou wer zich beweegt. Linksmidden: In deze construc tie, Space Box, van Sheldon Mach- lin, zijn kleur, vlakken en gleuven met een groot gevoel voor con trast gecombineerd. Midden onder: Piero Dorazio's constructie Europa is de achter grond voor een studie van toe schouwers, nadat een ieder zijn ogen heeft laten reageren op ver schillende creaties van optische kunst. LinksonderDynamische Opti sche Deformatie van een kubus in een bol wekt culturele belangstel ling op. Laat Uw ogen genieten van „Op-Art" (Op tische Kunst), maai' bedenk wel, dat het een bedriegelijke kunst is. Na een bezoek aan een tentoonstelling van „Op-Art" kunt U best een fikse hoofdpijn verwachten. In het Museum of Modern Art in New- York is een belangwekkende tentoonstel ling van meer dan honderd werkstukken ingericht, die men „The Responsive Eys" (Het Reagerend Oog") heeft genoemd. Art wil het oog stimuleren, hetzij door ab stracte lijn, kleur, karakter of vorm. Schil deryen en relëfs hebben meestal scherpe rechte lijnen. Als men lang genoeg naar een Óp-Artschilderij kijkt, kan een illusie van beweging ontstaan by een stilstaand beeld, een diepte bij vlakheid, onzichtbare kleur wordt zichtbaar of men krijgt een kramp achtige na-impressie. j Psychologische en fysiologische factoren spelen een rol bij de reactie van het oog. De geest heeft slechts een suggestie nodig om een abstracte vorm in iets bekends te ver anderen. De Opartiest streeft er naar sug gesties van vorige ervaring te elimineren. Toeschouwers zoeken naar het gewenste effect, maar vaak komt men tot de ontdek king, dat het beste gezichtspunt net zo ab stract is als het werkstuk zelf.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1965 | | pagina 14