bretons LEIDSE STUDENTEN REPETEREN HUN LUSTRUMSTUK OP HET GRAVENSTEEN OoMoE°R 3ioioioioioioioioioioi°ioioioioioioioio ÏE^^^VAARSCHU. Anne-Marie Prins regisseert de avonturen van Uilenspiegel en Lamme Goedzak DE LEIDSE COURANT PAGINA 11 Z mi Op de voergroad met cape: Anne- Marie Prins. „Toe nu goed zo. Niet aan je neus zitten als je speelt! Méér bewegen. Als je gooit beweeg je je hele lichaam, zóóóKordaat staat ze van haar stoel op. Met de megafoon nog aan haar mond loopt de ziel van het Leids studententoneel, An ne-Marie Prins naar een paar spelers toe. Met bruuske gebaren onderstreept zij haar argumen ten. Haar stem overschreeuwt haar gestalte: Anne-Marie Prins is eigenlijk alleen maar stem en gebaar wanneer zij regisseert. Op het altijd wat schemerige en slaperige Pieterskerkplein dringen de geluiden van het drukke, rommelige sidse stadscentrum 's avonds nauwelijks door. Lei- Het is in de avonduren een vergeten plekje in Leiden en het zijn bijna alleen studenten die ge tuigen zijn van de repetities van het lustrumstuk „Tijl Uilenspiegel". Uit de ramen hangend of op hekken leunend volgen zij de verrichtingen van iiGtrumWniAivpliniïAn stuk «Tijl Uilenspiegel" verscheidene iiUstramDespiegelingen malen' ^orden opgevoerd. 93 Scènes de spelers. Het telkens weer ophouden en op nieuw beginnen. Stemmen klateren op tegen de onbewogen gevel van het Gravensteen dat voor de zoveelste keer de achtergrond vormt voor een openluchtspel. 5 jaar geleden voor „Faust", 3 jaar geleden voor „De klucht van de koe", nu voor „Tijl Uilenspiegel". Nog verlopen de repetities in een gemoedelijke, maar gedisciplineerde sfeer. Maar straks komt de spanning. Of de belichting van de speciale licht-luchtbrug goed zal zijn, of ze klaar zullen komen en of de costuums zullen voldoen. Want nog 6 dagen en dan is het zover. Dan zal de premiere van „Tijl Uilenspiegel" in het kader van het Holland Festival plaats vin den. Duizenden zullen dan en daarna de snaakse streken van de vlegel Tijl, die zes keer werd ge doopt, kunnen zien. De avonturen van Uilenspie gel die jong en onsterfelijk lacht en spot met alles wat dwaas en verkeerd is. Hulsvrouwen die geen rekenwonderen zijn, verbazen zich steeds weer als zij in voorjaar en zomer meer geld voor het huishouden nodig hebben. Het feit is toch niet verbazingwekkend. Wie maar eens de moeite wil nemen nauwkeurig vergelijking te maken met de wintermaanden, ziet gauw waaraan de grotere uitgaven worden besteed. Het begint met de voorjaarsgroenten die zo onweerstaanbaar zijn na maan denlange winterkost. En er zijn de eerste radijsjes, tomaten, aardbeien, wat later de nieuwe aardappelen (of, nog erger, eerst nog peperdure oude!) Dat alles kost de huisvrouw meer dan de stamppotten en stoofschotels van 't voorbije seizoen. De huisvrouw die zelf weckt, brengt daarmee in het wintermenu een heerlijke afwisseling die op dat ogenblik niets kost; maar aangezien zij 's zomers weckt, wordt dan het budget er extra door belast. Natuurlijk de winter is duur door ver warming, maar daar staat de zomer vakantie tegenover en beiden worden meestal betaald uit een apart potje, [n een praatje voor de vrouw, dringt een Duitse huisvrouw er bij haar le zeressen op aan dat zij haar man méér huishoudgeld moeten vragen geduren de de zomermaanden. Zij moeten hem maar eens aan het verstand brengen dat hij ófwel de beurs extra moet spekken, ófwel genoegen zal moeten nemen met een kale tafel waarop al le voorjaarsheerlijkheden ontbreken. „Verklaart u dit duidelijk, dan zal hij snel bereid zijn .meer geld te geven, want voor geen goud laat hij zich de jonge erwtjes, de asperges en de eer ste kersen ontgaan". Deze Duitse huisvrouw neemt een bijzonder be krompen standpunt in. Eerstens neemt zij aan dat het vaste huishoud geld krap is berekend op de goedko pere wintersituatie en niet op een ge middelde waardoor in de winter een reserve voor de zomer kan worden ge kweekt. Maar bovendien houdt zij de zaken van man en vrouw zó geschei den dat haar huisvrouw om geld moet vragen zonder erbij stil te staan waar dat vandaan moet komen. Volgens haar is de gemiddelde echtgenoot een man met grotere inkomsten dan men zou zoeken achter zijn strakke teugel. Maar in een goed modern huwelijk, weet een vrouw toch evengoed als haar man wat wél en wat niét kan. Zij zou dan ook niet „vragen", maar overleggen. Vrouwen van mannen met wie over deze zaken niet kan overlegd worden, hebben grote reden om gauw een „ge huwd werkende vrouw" te worden en daardoor te gaan beschikken over een eigen inkomen waarvan zij kunnen doen wat zij goed oordelen. Niet alleen door wat er op tafel komt, ook op ander gebied is de zomer duur der. Om de haverklap komen de kinderen om een ijsje zeuren en zeg nu maar eens nee als „alle kinderen" een ijsje krijgen. Dom en welhaast onmogelijk zou het zijn een entree of abonnement op het zwembad te weigeren. Bad- spullen, sportbenodigdheden, wat HET HUIS OP WIELEN Tips voor het rijden met de caravan. Leiden zal tijdens het 78ste lustrum van haar universiteit helemaal in de ban van uil en Uilenspiegel zijn. Voor zover deze althans van elkaar zijn te scheiden. Want volgens de rede van de uil voorin het boek „Tijl Uilenspiegel" van Charles de Coster zou „Uilenspiegel" betekenen: uil en spiegel, d.w.z. wijsheid en comedie- speL In Damme, het plaatsje waar Tijl werd geboren, spreekt men van „Ulenspiegel" en de tweede verkla ring van Tijls naam zou dan zijn: voor U lieden spiegel. De spiegel voor de boor on on heren, voor de ge- regeerden en regeerders, de spiegel van de dwaasheden, de belachelijk heden, de misdaden van een tijdstip. Met deze spiegel voor gaat de Leidse studentengemeenschap voor het eerst in haar geschiedenis in haar totali teit het 78ste lustrum vieren. Niet alleen zij, maar ook de Leidse bur gers. Die krijgen eigen festiviteiten gedurende de „Slautalweek", die za terdag 26 juni officieel zal worden geopend. In die week zullen kappers wedstrijd kunnen kappen en zullen er hockey- en skelterwedetrijden, bloemen voor zieken en feestelijk heden voor hoepita's zijn. Daarnaast is voor iederoen de gehele week een Lunapark op het Schuttersveld ge opend. Zowel voor de burgerij als voor de studenten zal het lustrum- Elke avond repeteren op het stille Pieterskerkplein. De tijd van Tijl is de woelige pe riode van inquisitie, geuzen, Philips de II, Alva en Egmond en Hoorne. Tijl Uilenspiegel symboliseert de geest van het toenmalige Vlaande ren en neemt de wapenen op voor de gewetensvrijheid. „Nele", de vrouw die hem liefheeft tot aan de dood en hoever zijn avontuurlijke lotgevallen hem ook mogen bren gen, is het symbool voor het hart van Vlaanderen. „Lamme Goedzak" is de personificatie van al het goede en eerlijke in het Vlaanderen, dat wel kan slapen, maar niet kan ster ven. De legende van Tijl Uilenspiegel en Lamme Goedzak is door Hugo Claus naar het boek van Charles Coster, die in 1827 te München werd geboren, bewerkt. Uit de 380 scènes heeft Claus er 93 gehaald om het stuk speelbaar te maken. De organisato ren, Constant van den Steenhoven, Felix Oorthuis en Jack van der Klink hebben geen subsidie gekre gen. Vele bedrijven hebben echter materiaal beschikbaar gesteld. Naast de kilometers kabel, de 94 „spots", zijn de vele- meters stof en jute dank baar in ontvangst genomen. De Ver eniging voor Vrouwelijke Studenten in Leiden komt handen te kort om de kleding van de spelers deze week klaar te krijgen. Dan zullen de repetities in costuum beginnen. Woelig en luidruchtig Anne-Marie Prins, die eind mei in het Nieuwe de La Mar Theater in Amsterdam tijdens een nachtvoor- stelling veel sukses had met het stuk „De verhuizing" van Lodewijk de Boer, was deze week tijdens het repeteren van de „Josse-scène" en de „Geuzenscène" niet ontevreden. „Het eerste deel is nu helemaal rond, maar aan het tweede moet nog wel het nodige worden gedaan" zei ze, wat bleekjes door een griep, die haar er echter niet van weerhield om de woelige en luidruchtige tafe- reeltjes in de beide scènes geconcen treerd te regisseren. Het Leids stu dententoneel heeft sinds 1962 veel aan haar te danken. In voorbije ja ren waren „Peer Gynt"- en „De ge temde Feeks" Leidse paradepaard- jes. Dit jaar was het Foquenbrochs „Verwarde jalouzie", dat eerst tij dens het pauzetoneel op het knusse, wat rommelige zoldertje van het Leids Academisch Kunstcentrum (LAK) werd opgevoerd en later werd gespeeld op het Studenten To neel Festival (StuToFes) te Wagenin- gen, waar het een eerste prijs kreeg. In september zal dit stuk zelfs door de Leidse spelers in Joego-Slavië worden opgevoerd. In Zagreb zal dan een internationaal studentento neelfestival worden gehouden. Handtekening van Hugo Claus Het weergeven van de heldhaf tige, vrolijke en roemruchte avontu ren van Uilenspiegel en Lamme Goedzak vergt heel wat repetities. Soms vallen er harde woorden. Ook spelers vallen af en toe hard door het vele kruipen en springen dat in het stuk moet worden gedaan. „Nele", gespeeld door Nelleke Bol, beaamt dat. Peinzend kijkt ze naar het gips om haar hand, waarop Hugo Claus ver leden week bij een bezoek aan Lei den, zijn handtekening heeft gezet. „Tja, pech hè, ik heb mijn midden- handsbeentje gebroken toen ik in een bepaalde scène op en neer moest worden gegooid" zegt ze. Enthou siast vervolgd ze: „Gelukkig hoeft er aan dé misè-èn-scène niets veranderd te worden. Tijl Uilenspiegel is een fantastisch stuk. Het is allemaal grandioos". De spelers rondom haar bevestigen dat. Of „Tijl" de vorige grote Leidse toneelsuksessen zal kunnen evenaren blijft een nog niet te beantwoorden vraag. Er wordt in ieder geval hard aan gewerkt. Elke dag. Vermoeid heid wordt niet geaccepteerd. Ge studeerd kan er worden tussen de bedrijven door in de vertrekken van het Gravensteen. Verstek laten gaan of te laat komen op een repetitie is er niet bij. Gauw goed is het niet bij Anne-Marie Prins. Maar haar leven bestaat dan ook, naast haar poes Poemel, grotendeels uit het toneel. Het Leids studententoneel vaart daar zeer wel bij. en het remvermogen beoordelen.Een week. end de caravan proberen! Motor en r, van de au to. goed la. ten kontroleren, een caravan vraagt dub. bel werk v. Uw auto I Na het aanhaken van de caravan de lichten van de caravan kontroleren, de veiligheid, ketting nazien en de buitenspiegel van Uw auto stellen!!' Gaat U rijden.dan na 20 km stoppen en alles nog eens kontroleren. Bij het thuis bepalen van de route, op de kaart, reeds aandacht schenken aan moei. lijke passen en aan bérgstijgingen Meer huishoudgeld in de zomer meer afwisseling in de zomergardero- be bezwaren de posten kleding en re creatie. Een communicant in het gezin stelt menige huismoeder voor een zware opgave. Het is zeker niet in overeen stemming met de gebeurtenis zelf noch met de wensen van de geeste lijkheid dat er van het communiefeest een eet- (en drink-) festijn bij uitstek wordt gemaakt, waarvoor gedrukte invitaties worden rondgestuurd! Maar wanneer een dergelijke gewoon te is gevormd in een hele buurt, in 'n grote kring, in een bepaald milieu wordt het wel moeilijk hiervan al te zeer af te wijken. Vooruitziende ouders met een kleine beurs, gaan er al toe over een kleine spaarverzekering te nemen als de toekomstige communi cant nog in de wieg ligt. Een premie van enkele dubbeltjes per maand geeft hun de garantie op de grote dag te beschikken over een paar honderd gulden, waarmee tenminste de nood zakelijkste kosten kunnen worden ge dekt. Als u niet men ga dan HOOG. STENS tot uw middel in het water. Laat u NOOIT drijven. Blijf altijd MINSTENS vijftig meter bij een golfbreker vandaan!! Overtuig u altijd v.d."7 windrichting.Een landwind is altijd ge. vaarlijk.fde boven. stroom i.h.zeewater is dan n.l.altijd zee. waarts gericht!!!!! luchtbedden. banden.ed WINGSBORDEN. Deze wijzen u niet zonder reden op mogelijk gev; Ga nooit'. <-J=C—- ver in zee. Al kunt u nog zo goed zwemmen de zeestromingen zijn T] veel sterker dan u alleen voor jonge vrouwen, die dragen tenminste weer een flatteuze hoed! Dus, draag de breton en wees er jong mee! De naam is ontleend aan de Bretonse klederdracht waarbij de mannen zwarte, ronde hoeden dragen met opgeslagen rand waarover aan de achterkant een lintje wappert. De Franse hoedenontwerpers Alle garnering, die wij op onze hebben in het begin van dit bretons aantreffen, is ontsproten seizoen gezegd: wij ontwerpen aan het brein van de ontwerpers. WIE deze zomer niet één breton heeft, houdt geen gelijke tred met de mode. Onze prinsessen dragen ze, koningin Elizabeth had ze bij zich op haar Duitse reis, prinses Margaret was ermee in Amsterdam: we mogen gerust aannemen, dat de breton hoort in elke modieuze garderobe. Hierbij een Franse hoed, die Jean Barthet vervaardigde van perzikkleurig stro met een garnering van gekruiste, witte strobanden. De Nederlandse hoed van Ann Vredevoogd bestaat uit naturelkleurig parabuntal met zwart en bruin bandstro. De breton wordt altijd recht ge dragen, maar al naar gelang de stemming van de draagster wat naar voor of naar achter ge schoven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1965 | | pagina 11