ook
VOOR
]OU
Problemen van dertig jaar
terug nog steeds dezelfde
Nieuwe jazzclub in Leiden
Jazzbladen weerspiegelen
de malaise zeer treffend
CEES SCHRAMA HEEFT
HEKEL AAN CONSESSIES
LOPEND VUURTJE
B.14" heeft
hechte basis
ZATERDA^29ME^965
DE LEIDSE COURANT
PAGINA
JAZZ IN NEDERLAND (II)
Onder redactie van
Anton Abma en
Ce es van Leyden
Blijft Jazz in ons land een moeilijke zaak?
Om maar meteen met de deur in huis te vallen:
we beantwoorden deze vraag met een volmondig
„Ja"! Jazz is in Nederland het stiefkind, maar
was dat eigenlijk vóór 1940 al.
Het frappante is namelijk, dat hetgeen we in
„De Jazzwereld" van rond 1935 lezen ook van toe
passing is op de situatie van vandaag. We pluk
ken twee berichten:
1933 - „De Jazzwereld" van september 1933
roept haar lezers op adhaesiebetuigin-
gen te zenden voor haar actie „Avro,
geef ons meer jazz".
1934 - Weinig Nederlandse jazz op de 78-
toerenplaat. Alleen zijn er wat platen
verkrijgbaar van The Ramblers, Jack
en Louis de Vries' Internationals en
het orkest van Melle Weersma.
Is de situatie nu anders? We geloven van niet;
de jazzliefhebber heeft alle reden om wat boos
de zenders Hilversum I en II op te zoeken, want
deze week bijv. gaven de beide Hilversums de
volgende j azzprogramma's
maandag 24 mei van 17.35-17.50 The Dia
mond Five
Na de oorlog zijn er diverse po
gingen gedaan om tot een landelijke
uitgave van een jazzblad te komen.
Rond 1950 bijv. startte Peter Felle-
man jr., samen met Rolf ten Kate
„Swing and Sweet", maar na enkele
nummers moest de uitgave gestaakt
worden.
Frisser in ons geheugen ligt het
door Skip Voogd voortreffelijk ge
redigeerde „RYTHME", dat met het
nummer van september 1961 precies
twaalf jaargangen volmaakte. Dit
nummer moest helaas het laatste zijn.
Onder de kop „Farewell Blues
„Weet u, het ging goed met „Ryth-
me". Maar als we zeggen 'goed" dan
betekent dat nog immer: relatief
goed. Als het met een jazzblad 'goed
gaat', dan wil dat helaas nog altijd
zeggen, dat de oplaag zo groot mo
gelijk is, maar veel en veel te klein
om tot een werkelijk lonende exploi
tatie te komen, zoals bij een familie
blad, of een damestijdschrift, of
een teenagerblad".
Nieuw blad
Sindsdien zijn we van een jazz
blad verstoken gebleven. Als we op
de hoogte willen zijn van wat er al
lemaal gebeurt "in de vaderlandse
jazzwereld, dan zijn we aangewezen
op de bladen, die door de jazzclubs
worden uitgegeven. Eén van deze
jazzclubs, de Rotterdam 'B. 14', geeft
een uitstekend blad uit 'True Note',
waarover we elders op deze pagina
al schrijven. Dit blad geeft goede
informatie over en kritische com
mentaren op allerlei gebeurtenissen,
radio- en tv-uitzendingen en nieuw
verschenen platen.
ER KOMT ECHTER een nieuw
landelijk jazzblad, „Jazzparade", dat
woensdag 26 mei van 23.10-23.55 Jazzmaga- de initiatieven van de NCRV en de
zine (VARA) VARA, die via de televisie instruc-
vrijdag 28 mei van 17.30-17.50 Jazzrondo jan-programma's brengen
(VPRO) („Djeszien" van Pim Jacobs en „lm-
zaterdag 29 mei van 14.15-14.45 Radio Jazz-
Club (VARA) vattelijke taal uitleg gegeven, be-
kende jazz-musici treden erin op. De
Op het gebied van de verschenen grammofoon- televisie-uitzending van Wes Mont-
platen van Nederlandse jazzmusici is het al niet gomery met het Pim Jacobs Trio van
veel beter, al nemen de plaatenmaatschappijen vrijdag 21 mei jl. was een prachtig
regelmatig verheugende initiatieven. Rond 1955 voorbeeld van hoe men de jazz in de
bijv. kwamen er enkele langspelers op de markt, huiskamers brengt,
volgespeeld door louter Nederlandse combo's: eL rJw JE »»g
„Jazz,, behind the Dikes" en Jazz on wooden
shoes". Daarnaast kwamen vele singles en E.P.- de
jazzmusici om hun talenten te
tjes uit van hoofdzakelijk prominente hiusici. De iaten horen. Want daar zijn we van
Laatste jaren zijn eigenlijk het Trio Pim Jacobs overtuigd: ons land telt vele talent
met Rita Reys en de Dutch Swing College Band volle jongeren, die helaas geen kan
van Peter Schilperoort de enige, die regelmatig sen kregen zich aan het publiek te
in de platenstudio staan. Incidenteel krijgt onder presenteren,
meer Louis van Dijk een kans (in onze rubriek
„Op de Platentoer" vindt u de oogst van de laat- GllïlStli*
ste maanden)
Er is dus op het moment sprake van
een gunstige ontwikkeling. Deze pro-
gramma's zullen ongetwijfeld een
■■■V beter begrip voor de jazzmuziek kwe-
kracht van de jazz, te leren waar- ^en; wellicht zal dit ons meer bren-
deren. gen tot een betere toestand: bloeien-
j i I de jazzclubs, meer jazzplaten van Ne-
lit CtS nUlSKamer derlandse musici. Dit' zal dan weer
tot gevolg hebben, dat er een grotere
Dat is de kern van het hele pro- top-laag komt, waardoor we inter-
bleem. Daarom zijn we zo blij met nationaal meetellen.
Vrije jazzvogel terug in Leiden
DE KLANKEN VAN EEN fel-impro- toonbank verschijnende kopers
viserende saxofonist komen ons tege- hoofdzakelijk naar accordeonmuziek
moet als we de huiskamer van jazz- en platen van Johnny Jordaan vroe-
musicus CEES SCHRAMA (28) aan gen. „Platen verkopen van of een
de Jan van Houtkade binnenkomen, boom opzetten over de nieuwste Mul-
„Dat is een opname, gemaakt in een ligan of Davis was er helemaal niet
Parijse televisiestudio met een Duitse bij",
saxofonist, Amerikaanse bassist,
Franse slagwerker en ik achter de EIGEN KWARTET
piano", legt Cees Schrama uit.
Hiermee horen we meteen al iets uit Cees Schrama besloot met Van Est
die periode, waarin Cees Schrama mee te doen; dat was het begin van
met een eigen kwartet door half een periode, waarin hij veel heeft
Europa en daarbuiten heeft gezwor- opgestoken van de jazz. Na enkele
ven. December 1956 verliet hij Lei- maanden verliet Theo van Est de
den, om eerst in november 1964 de combo en Cees Schranw werd leider;
sleutel in de deur van zijn ouderlijke de band werd omgezet in een kwar-
woning om te draaien. tet, bestaande uit Joop Scholte (gi
taar), Rob Langereis (bas), Harry
Filler (drums) en Cees aan de piano.
„We hebben doorlopend werk gehad.
Als we gewild hadden, waren we nog
BELANGRIJK
TRIO PIM JACOBS EN RITA REYS
regelmatig in de studio's
,Ja, bijna acht jaar ben ik wegge- ^ns S jiar weggebleven". Schrama's
wees». maar wü je wel geloven, da speelde o.m. in Duiteland
ik blij ben weer thuis te ai]n. Het geweldig'), 2 jaar in Frank-
was een machtige, dikwijls harde t«d. J (Fantastisch!'), Spanje („Heel
waarm ik veel, zeer veel zelfs, ge- PJ* vtn T^ik")
1laas.v interessant en Marokko („ï^euk
leerd heb. We hadden steeds leuk
werk, maar op een gegeven moment
OP DE PIER
waarschiinliik de' 'volgende maand en Art Taylor in Holland optraden. louter twenners; de jongeren en de denk je toch: ik ga terug naar huis,
van He ner.en ral Vnrnen We riin Dankzij de bemoeienissen van voor- ouderen richten hun belangstelling naar m'n vertrouwde omgeving", zo
henieuwd naar de inhoud 'en honen al JaaP v d- Klomp uit Utrecht en op andere genres, wat hijzonder zegt Cees Schrama. Ja, en toen keerde Schrama terng in
echt, dat dit blad een blijvertje zal Jaul Karting uit Rotterdam konden jammer is. In deCember 1956 ontving Schrama Holland en hij kwam er al gauw tot
worden. de.z? eventnenten plaatsvinden. Dit een telegram van slagwerker Theo de ontdekking, dat ons land de echte
initiatief juichen wij toe, al zegt Paul waar )azz moet men leren luiste combo jazzmusicus maar een karige boter-
Karting: „Er moeten niet zoveel ren, maar tevelen vereenzelvigen de ™n dJ? «K«n mgen^ comoo beIQrgen >VooraI ook.. zcst
Amerikanen naar Nederland komen, jazz-musicus met iemand, die met mee," Cees, „Omdat ik geen enkele con-
alleen maar de grote jongens." werkt en een persoon, die dope ge- Je me=' cessie aan het publiek wü doen. Ik
„p,i Karting heeft nog wel een wens: bruikt. We hebben het helaas dik- Het was met de eerste maal, dat een v((e] er „jets voor om ..Brandend
dat de jazzmUsici meer begrip voor w«ls meegemaakt, dat er, als er op dergelijk verzoek aan Cees werd ge- Zand„ en wat jenka-s „it m'n klavier
de jazzclubs hebben." de tv een jazz-musicus verschijnt, daan. Hij had al eens laten door- te halen» Hij geeft toe, dat hij het
Van gaan en
bliji
Ook hij vindt de toestand heel an- worzd' ge2egd: "druk di? k2°p eeps ^f^en, da' Wj „echt-wel-eens- zich met' dit standpuAt bijzonder
ilJJ vjnut uc tucbittiiu "cci «xi Men neemt, eewnnn niet. de mneit.- wat-anders-wilde In die tnd was zi",.-n- ^.nmueio
een behoorlijk grote en stevige kern gehoord heb is er toch wel wat ver-
The Louis van Dyke Trio/Quartet
CBS 62411
We zullen het CBS een hele tijd
dankbaar zjjn voor het opnemen
en uitbrengen van deze langspeler,
waarop een groep jonge Neder
landse jazzmusici kansen krijgt,
die doorgaans alleen mogelijk le
ken in Amerika.
Het trio en kwartet van pianist
Louis van Dyke maakt jazz van
internationale klasse. Hoewel
Louis nauwelijks 24 jaar is, heeft
hij al veel hoogtepunten mogen
beleven: winnaar Loosdrecht Jazz
Concours, optreden met Mark
Murphy in België, pianist in Boy
Edgar's Big Band.
Louis wordt op deze uitnemend*
langspeler gesecondeerd door bas
sist Jac. Schools, John Engels
drums en Carl Schulze vibes. De
beste begeleiders, die Van Dijk
zich kan wensen, musici, die hem
tot grote prestaties hebben ge
bracht.
van jazzclubs, die al jaren, soms 5 a
10, draaien. We noemen o.m. „Per
sepolis" te Utrecht, De Dordtse Jazz-
sociëteit, de Haagse Jazz Clnb en
Haagse Jazz Sociëteit, de Amster
damse Jazzclub „M.M.C '54".
Enkele van deze clubs hebben de
anderd. Dat Coleman Hawkins bijv.
één maand in Nederland bleef en
dan in allerlei jazzclubs speelde, is
nu ondenkbaar."
Te weinig begrip DE ZOMER ZIT IN DE LUCHT, en daarmee staan de vakanties
a voor de deur. Tijd dus voor de verenigingen om hun aktiviteiten van
handen ineen geslagen voor het naar Al die crises, in de platenyerkoop, van h seizoen 1964/65 af le ronden.
Nederland halen van bekende jazz- dejazzclubs enz terug te bren- Klomp" nit Sassenheim doet dat a.s. ZONDAG 30 mei
musici: deze week zagen we nog gen tot een punt: het grote publiek
Sahib Shihab, terwijl in de afgelopen heeft te weinig begrip voor de jazz- met een Srotc dansavond in het KSA-gebouw te Sassenheim.
maanden Wes Montgomery, Bill mnziek. De jazz is altijd al een soort De Sandy-Coast-Rockers uit Voorschoten hebben beloofd er een
Evans, John Griffin, Donald Byrd hobby geweest voor een groep van groot feest van te maken!
ER ZIJN VELE CLUBS, die met
enthousiasme worden opgezet, maar £an to' Men neeint, ^woon niet de moeit- wat-anders-wilde". In die tijd was moëilijïTmaakt, want aïïë jazzmusici,
die door allerlei oorzaken al spoedig e s „neratfe maar wat ik alzo te on? naar 20 n muslcus te luisteren Schrama platenverkoper, maar hp dic aiieen van de muziek leven, moe-
verdwijnen. Gelukkig is in ons land JÜ5*en zo'n geïmproviseerde solo, de grote stond im een zaak, waar de voor zpn ten persé conceSsies doen, wUlen zij
zichzelf en hun gezin kunnen onder
houden, zegt Schrama.
Nu prijst hij zich gelukkig een paar
maanden geleden enkele „gelijkge
stemden" te hebben ontmoet, ondei
wie de talentvolle jazzvokaliste
LEDDY WESSEL („Een nieuwe
Rite", zeggen jazzkenners). Deze ont
moetingen hebben ertoe geleid, dat
Cees mét Leddy Wessel het „Leddy
Wessel kwartet" startte, met Benny
Engels (broer van slagwerker Johnny
Engels) aan de bas en Gerie Teekens
achter het slagwerk. Bovendien: de
Haagse jazz-enthousiast Lagor Ward
opperde bij Zwolsman het idee om
op de Scheveningse pier Toren-
eiland) deze zomer de jazz-nightclub
„Leddy Wessel" te lanceren, waar
haar kwartet zou spelen.
■B14" zal het mogelijk Zijn om pro- PUBLIEK KWEKEN
In Rotterdam is dat anders, daar zijn naai uc 1.111 iiiaivcii minente buitenlandse jazzmusici naar
diverse organisaties, die jazzconcer- Leiden te halen. De Nederlandse jazz- Voor dit idee was de heer Zwolsman
ten, tienerbijeenkomsten e.d. organi- Jan Kuylaars kwam terecht bij het clubs hebben zich namelijk enige tijd bepaald „in" en zo startte 15 mei j.L
seren, waar iedereen, van alle rangen centrum „Rehoboth" aan het Rapen- geleden verenigd in een overkoepe- op de pier de club „Leddy Wessel"
en gezindten, kan binnenlopen, of burg, waar hij lustig zijn ideeën kon iend orgaan, waardoor het mogelijk die pas op 1 september a.s. zal slui-
kan wegblijven. Deze clubs, als we ventileren. Hij vond er gelijkgestem- was Wess Montgomery, Johnny Grif. ten. „We spelen elke avond en we
deze aanduiding in dit verband mo- den en de eerste resultaten van deze fin e.a. in Holland, en speciaal voor maken alleen echte jazz. We willen
gen gebruiken, zorgen voor goede gezamenlijke arbeid zullen met in- de jazzclubs, te laten optreden. een eigen publiek kweken; er moet
gang van het nieuwe seizoen merk- toch een bestaansmogelijkheid zijn
baar zijn. De opzet is, dat er volop Klorl voor een kwartet, dat zich niet op de
gelegenheid is, waar vooral de jeugd ijlgCIl Uldil eerste plaats tot het publiek richt?
van 18 tot 30 jaar het naar z'n heeft In het buitenland kan het ook, waar-
en waar dezelfde jongeren zonder Daarnaast zal het blad van de Rot- 0m hier niet?", zo zegt Cees Schbama.
enige verplichting in-en-uit kunnen terdamse „B.14", geilaamd „True Ter stimulering van dit alles heeft
lopen. Note", waarin bekende muziekjour- het kwartet, voor eigen rekening!,
nalisten, als Rud Niemans, Frank een grammofoonplaat gemaakt met
rp f Visser, Bert Vuysje en Anton Wit- de nummers' „Summertime" en „It's
Irio rim Jacobs kamP schrijven, ook in Leiden uitko allright with me". Deze plaat is al-
men. In dit blad zal uiteraard ruimte leen op de Scheveningse pier ver-
DE LEIDSE JAZZCLUB „B.14" gaat w<JFd.®n gereserveerd voor de Leidse krijgbaar.
op 16 oktober a.s. van start met een ac"viteiten.
n
Leiden krijgt een nieuwe jazzclub!
We hebben in de loop der jaren vele
clubs zien komen en binnen korte of
lange tijd weer zien verdwijnen, maar
we geloven, dat, als de voortekenen
niet bedriegen, deze nieuwe jazzclub
een lang leven beschoren zal zijn.
De club gaat „B.14" heten. Bij de
jazzliefhebber moet deze naam wel
bekend in de oren klinken, want
Rotterdam is een jazzclub rijk, die
dezelfde naam voert.
Eén van dé figuren achter de
Leidse ,B.14' is JAN KUYLAARS
die ongeveer één jaar geleden
vanuit Rotterdam naar Leiden
kwam. Hij kwam er al gauw muziek en een gezellige sfeer. Jan
Naar de zin maken
up au uKiuucr van siari mei een ttt. j
groot concert in de Leidse Stadsge- Al met al zijn we gelukkig met deze zjnbl:u, d;at er m Holland nog
hoorzaal, waar onder meer het trio aotiviteitsontplooiing op terrein van Jazzmusici zijn, die volgens geheel
Pim Jacobs met Rita Reys en het de Leidse jazzmuziek Vooral ook, ^gen ideeen een carnere proberen
Trio Frans Wierenga zullen optre- daar de basis hecht is. De samen- °p J;e bouwen. Daarmee is de vader
den. werking met de Rotterdamse „B.14" Iandse Jazzwereld alleen maar ge-
isv eep plezierig feit, daar deze club baat-
achter, dat in Leiden voor de Kuylaars zat in Rotterdam in het De bedoeling is, dat er éénmaal per één van de beste, zo niet de beste is De jazzliefhebber kunnen we gerust
jeugd, die zich nergens aan wil- bestuur van zo'n club, die duizend maand in één der Leidse zalen een van Nederland: het bestaat al tiet' adviseren: wip deze zomer 'ns binnen
len binden, bar weinig te doeD leden telde! Studenten, havenarbei- jazzconcert wordt gegeven. Door de jaar en het clubblad wordt voortref, op het Toreneiland van de Scheve-
in. ders enz. bezochten de bijeenkomsten, samenwerking met de Rotterdamse folijk geredigeerd. ningse pierl
„The Winner" Herman Schoonder-
wald Clarinet/ Alto-sax Philips
12921
Jazz als beroep is in Nederland
een vrij hopeloze zaak. De aan
hang is beperkt en de mogelijk
heden om hier jazz te spelen zijn
beperkt.
Daarom is EERMAN SCHOON-
DERWALD maar ook .andere din
gen' gaan doen, zoals het spelen
in jjretorkesten'. Daarnaast is
Herman altijd een propagandist
van de jazz gebleven, o.a. in op
namen als ,Jazz behind the dikes',
in de al gememoreerde Boys Big
Band en niet zelden treedt hij aan
bij schoolconcerten.
„The Winner" is de titel van deze
jazz-langspeler, waarop we ook
nog Wessel Ilcken aantreffen. „De
winnaar" dus, want Herman ont
ving twee jaar geleden een prij's
voor zijn jazz-prestaties, een prijs
uitgereikt door het Prins Bern-
hard-fonds naar een idee van Ben
Bunders. We geloven niet het spel
van Schoonderwald nog te moe
ten analyseren, hij is allround, en
vindingrijk in de improvisaties.
„Boogie Hoogie" Rob Hoeke zijn
Boogie Woogie Kwartet Philips
12930
Boogie woogie is een instrumen
tele uitvoeringsvorm van de blues.
Het woord .boogie' kan in de jazz-
terminologie beland zjjn via de
bijgelovige Amerikaanse neger
vrouwen, die bang waren voor de
.boogieman' (de boeman). Deze
vrouwen vonden n.l., dat de jonge
jazz-musici de boogie-man oprie
pen. Grootheden in Amerika wa
ren Meade Lux Lewis en Albert
Ammons. In Nederland' is onbe
twist ROB HOEKE toonaange
vend. Hoeke heeft die speciale
.feeling'Hij heeft praktisch geen
piario-onderricht gehad en toch
slaagde hij erin om in korte tijd
opnamen na te spelen. Op deze
langspeler doet Rob zes nummers
op de Philicorda Liefste wens: met
deze LP naar Amerika en kennis
maken met de nog in leven zijnde
boogie-woogie pianisten.
„Congratulations in Jazz" - Rita Reys
met Trio Pim Jacobs en solisten.
Philips P 12955 L
Deze langspeler is een waar hoog
tepunt in de nu al weer vele jaren
durende carrière van RITA REYS.
Met deze plaat heeft Philips-Pho
nogram onze eerste jazz-vokaliste
hulde willen brengen voor haar
werk voor de jazz: het is dit voor
jaar tien jaar geleden, dat de eer
ste plaat van Rita uitkwam. Voor
waar, een gebeurtenis om even by
stil te staan.
Op de in een fraaie hoes gestoken
plaat vinden we „Rita's greatest
successes in new interpretations",
zoals dezelfde hoes ons verteld.
Oude nummers, die ze zong met
The Jazz Messengers („I Cried for
you" en het wondermooie „Spring
will be a little late this year")
horen we opnieuw, maar ook haar
laatste songs, als „The boy from
Ipanema" en „Waltz for Debby".
We zijn echt blij met deze plaat
en hopen, dat er nog vele schijven
van Rita Reys zullen uitkomen.
Graag voegen wij onze wensen
bij die van deze feest-plaat: van
harte, Rita!