De Weduwe Sir Nicholas (Miki) Sekers geeft wereld volop stof tot spreken op het zijspoor TEXTIELKONING LIET SCHOUWBURG BOUWEN IN TUIN VAN ZIJN HUIS „Ik ken alle kunstenaars, ze doen 't voor Miki" MEER BEGRIP IS DE GROOTSTE HULP DE LEID SE COURANT SIR NICHOLAS: Hongaarse dribbelaar werd textiélmagnaat. Zelfs de grootste kniesoor kan moeilijk volhouden, dat Nicholas Sekers de wereld geen stof tot spreken geeft. Deze kleine, bewegelijke dribbelaar, die kortgeleden met wondervoetballer Stanley Matthews tot Sir werd verheven „waar ik het aan te danken heb, is me een raadsel, maar ik ben er wel verrekte trots op" heeft zelfs aan de grote zaal van Rotterdam- Hilton nauwelijks voldoende om alle ge- interesseerde vaderlanders voor zijn superbe lapjes te houden. Het zijn er dan ook wat: zeventig soorten in 2300 kleurendessins dragen de roem van zijn textielfabrieken over de gehele wereld uit en voortdurend plakken de Sekers-ont- werpers nog nieuwe dessins aan zijn stoffige regenboog, die zelfs de grote Franse modekoningen inspireert tot gloed volle creaties. Couturier Edward Molyneux heeft sinds 1947 Sekers-stoffen in zijn collectie en ook Christian Dior weet al jaren, dat het met Sekers goed garen spinnen is. moeten er ook van kunnen genieten. Daarom heb ik die schouwburg in mijn Nicholas zelf „Miki voor zijn talloze vrienden" vindt 't eigenlijk vanzelf sprekend, dat zijn bedrijf als kroepoek uitdijt, want in zijn familie is het al eeuwen een fraaie traditie, dat de kleine Sekers-muizen voortdurend zakelijke mammoets baren. In Hongarije stond zijn vader in de dertiger Jaren aan het hoofd van *n gigantische textielfabriek even buiten Boedapest en ook zijn ooms rookten zonder uitzondering een forse fabriekspijp. NUL KOMMA NUL Toen Nicholas in 1938 naar Engeland emigreerde „Je moet niet altijd op je vaders schouder blijven leunen", zegt hij achteraf was het voor hem een uitgemaakte zaak, dat ook zijn eigen leven verder aan de bekende zijden (katoenen, nylon en wollen) draad zou hangen. In het landelijke noorden van het Britse eiland, even buiten White haven in Cumberland begon hij beschei den met een handvol machines en een groep toegewijde getrouwen Zijn markt aandeel was aanvankelijk nul komma nul, maar met slimme vasthoudendheid •n een ijzeren wilskracht wist hij zijn greep op de Europese textielhandel jaar na jaar te verstevigen. Nu. na 27 jaar staat hij welgemutst aan het hoofd van een wereldonderneming, die 24 uur per dag (uitgezonderd de zondag) door ploe gen in continuedienst aan de praat wordt gehouden. Zijn fabriek is de grootste producent van doorgeweven stoffen en ook in de woningstoffering en meubelbekleding heeft hij zich in de na-oorlogse jaren snel en doortastend naar de top gewerkt. Met fraaie dochter Christine, breedge schouderde schoonzoon Baudrain en zijn topontwerper die indertijd ook de flat van de Beatles heeft ingericht) was hij Rotterdam om in navolging van Caesar na het komen en het zien gelijk te overwinnen. Hij bediende zich daar bij van een opmerkelijk soort Engels, waarin rijkelijk paprika was gestrooid. Tussen de bedrijven door belde hij ook nog Hólland-Festival promotor Peter Diamand, die hij in schurende volzin nen feliciteerde met zijn benoeming in Edinburgh. ,Hello Peter, here is Mike, I am very, very happy". Hij keek ge amuseerd opzij naar zijn dochter, die heet sereen heel mooi zat te wezen en namens haar neusde hij even later in het postaal hoorntje: „And ml doughter is also very happy, very happy. Peter" Vervolgens maakte hij een snelle af spraak voor dezelfde dag. want rust gunt kleine Miki zich niet. Een ander zou aan het leiden van een textielfabriek als de zijne de gladde handen meer dan vol hebben, maar Sir Nicholas vond het nog niet genoeg en liet in de tuin van zijn landhuis in Wihtehaven een com plete schouwburg zetten, die tot de fraaiste kunsttempels van Engeland ge rekend wordt. Het interieur van deze fors uit de kluiten gegroeide hobby bestaat uit zachtrose wanden en somp tueuze zetels in dezelfde kleur De foyer is uitgevoerd in groene zijde Terzijde van schurend lachende Miki: „Er was geen bliksem te beleven in dat White haven en dat zat me al lang niet lekker Als Je een goed concert wilde beluiste ren moest je naar Londen en dat kan ik nou wel doen, maar mijn arbeiders tuin laten bouwen. Ik ben nu eenmaal gek op theater en ik beschouw dat hele project dan ook als leuk speelgoed" In zijn theater at Rose hill is vanaf de opening in 1959 een indrukwekkende rij van befaamde kunstenaars opgetreden. Miki kent de meesten persoonlijk en mag ze zijn persoonlijke vrienden noe men Met een vuurvaste glimlach kan hij dan ook zeggen: „Als Je eens in Londen komt, dan geef Je maar een gil Ik zorg dat je de schouwburg binnen komt" In de binnenzak van zijn onberispelijk maatkostuum (neen, neen geen Sekers- stofje) heeft hij een lange lijst met de namen van de artiesten, die in het Rosehilltheater de inwoners van White haven in verrukking hebben gebracht. Onder hen zijn Yehudi Menuhin, Peggy Ashcroft, Claudio Arrau. Myra Hess, Lill Kraus, Peter Pears, Sus ana y José, het Amadeus kwartet, Joan Sutherland, de Solisten van Zagreb. Cilly Wang, Nan Merriman, Teresa Berganza, de Wiener Solisten, het Nederlands kamer orkest, Victoria de los Angelos en het kamerorkest van Moskou. „Ik ken die mensen", zegt Sekers. „en als ik ze bel, dan is het gelijk „Ha. die Mike" Dat is ook de reden, waarom ze de moeite nemen om naar Noord-Engeland te komen. Voor het geld hoeven ze het De inrichting van het Theater at Roschill is weelderig en somptueus. Wanden van rose zijde in de zaalgroene zijden muren in de foyer. De stoelen zijn de beste schouwburg zetels ter wereld. echt niet te doen, want in Londen krijgen ze meer dan het dubbele Maar al die artiesten doen het voor mij Voor Miki". CREATIEVE KANT Hij kijkt zegevierend om zich heen en zegt dan: „Dat theater past volkomen in mijn zakelijk beleid. Ik houd van exclusiviteit. Ik houd van de creatieve kant van het vak. Muziek maken is creëren, stoffen maken ook. mooie stof fen tenminste. Ik vina het afschuwelijk om bij alles, wat je doet te denken: „Het is voor de massa, het hoeft niet zo goed te zijn". Ik maak doelbewust dure stoffen, omdat er altijd mensen zijn, die meer geld over hebben voor iets moois, iets apart. Ik heb ook ooit achter het geld aangejaagd. Er zijn tijden geweest, dat ik van de ene dag in de andere leefde, maar ook toen hield ik star vast aan mijn principes. Je ziet zelf, dat ik niet heb misgegokt. Ik heb een fijne fabriek, een heerlijke familie, een prachtig huis met twintig kamers, een schouwburg in de tuin En ik amuseer me best. Ik vind het bijvoorbeeld een geweldige mop. dat er bij jullie in Nederland een regering ten val kan worden gebracht vanwege zijn televisiebeleid. Dat tekent een volk In Wenen zou dat onbestaanbaar zijn. Daar valt een regering alleen, op zijn schouwburgbeleid. Ik heb er overigens geen bezwaar tegen, dat jullie in Holland zo verliefd zijn op de televisie, want dat oetekent, dat het huiseliik volk is. En iemand, die (huis blijft, heeft eerder behoefte aan mooie gordijnen dan een Fransman, die op straat leeft Ik zal je straks de collectie laten zien. 2300 kleuren. In een goed huwelijk richt het heengaan van de echtgenoot een verwoesting aan waaruit de vrouw nooit meer als de oude kan te voorschijn komen. Wanneer is de slag het hardst? Als het huwelijk nog jong is? Als de kinderen beginnen op te groeien? In de tijd dat de zorgen het talrijkst zijn? Of als de echtgenoten na een leven van samenwerken met elkaar vergroeid zijn? Altijd even hard. Voor het verlies van de geliefde man is het altijd te vroeg. Maar voor de jongere vrouw zijn de problemen het talrijkst Er is ln de westerse wereld de laat ste jaren een belangstelling aan het groeien voor het weduweprobleem. In ons land prerd kort geleden begon nen met een uniek experiment: de wens constante begeleiding en steun te geven op materieel, opvoedkundig en geestelijk terrein bracht te Amers foort een kon takt groep All As taande Moeders tot stand. De groep onder vindt groot succes en inspireert ande ren; het bisdom Breda is zeer geïnte resseerd. Uit de naam van de groep zou men kunnen afleiden dat de problemen van de weduwe-als-moeder prevale ren. De groep strekt haar zorgei ver uit, tot over de moeders die, om wel- Dit is de schouwburgdie doordouwer Miki in de tuin van zijn huis in WhUehave: liet bouwen. „Aardig speelgoed?, mgd A# eeifr ke reden dan ook, hun kinderen moe- ter grootbrengen zonder vader. Maar het team deskundigen dat met de geestelijke leider samenwerkt, laat vermoeden dat de problemen van de weduwe-als-vrouw eveneens aan de orde komen. Het moet voor de verge ten men mag welhaast zeggen on begrepen weduwe een grote ver lichting betekenen door de KAM in staat te worden gesteld, het hart uit te storten tegenover deskundigen die kunnen luisteren. Het moet ook een troost zijn anderen te ontmoeten die dezelfde, of nog grotere zorgen dra gen. Want een van dc bitterste kanten van de weduwestaat is de afkeer en de onmacht van de medemens tegen over het aanhoren van de problemen. Onmacht tot blijvend mededogen Wij zijn allen in staat tot spontane be wogenheid en mededogen. Maar geen mens die niet zoekt te ontkomen aan de ontmoeting met blijvend leed; het Is bijna onmogelijk blijvend medege voel op te brengen. Wij willen er een streep onder zetten, maar de weduwe blijft voortdurend herinneren aan dat leed, alleen al door haar bestaan. De afkeer, die de niet eindigende confron tatie wekt, wordt door haar soms als een onbegrijpelijke barrière gevoeld. De vrouw verliest met haar man als kameraad, de minnaar, de bescher mer, de financier. De kinderloze vrouw verliest haar reden van be- staaD, haar achtergrond, haar we reld. De moeder verliest haar medeop voeder. De kameraad Er is geen vriendschap in de wereld die kan vergeleken worden met de ka meraadschap tussen man en vrouw, de twee enigen die elkanders leven mo gen en kunnen leven. In welke relatie is het samen-zwijgen even welspre kend als het gesprek? In welk ver band is het werken voor de ander zinvoller en het offer vreugdevoller? „Ik ben een omgehakte boom. Tegen de stronk is gezegd: leef verder Ieder mens voelt instinctief dat het le ven na het verlies van deze kameraad verminkt is. Twee vriendinnen zijn sa men incompleet, te meer als zij over zijn gebleven uit complete huwelijken. De twee vrouwen op een vakantie zijn op een of andere manier minder dan het echtpaar. Hoe bovenmenselijk moeilijk is het voor de weduwe met een andere vrouw te gaan samenwo nen. De vrouw zonder man is een lastig ge val in de samenleving. „Kom van avond eens gezellig bij me", vraagt we, „Ad is vanavond niet thuis". Het snijd! door de ziel. Het zou zo heerlijk zijn weer eens in een huis te komen waar Ad wel thuis is, met sigarenas krasse uitdrukking, met man nenpraat en hoffelijkheid. „Wie moeten we voor haar vragen" overleggen de echtgenoten die een feest organiseren en de weduwe is zich dit overleg bewust. In een gezelschap alleen binnenkomen, blijft jarenlang en marteling, op de drempel is de vrouw geneigd om te kijken naar hem die y ir vroeger begeleidde. Een vrouw alleen op bezoek in een ge zin, blijft pijnlijk alleen. Samen met haar man hoorde zij er bij, nu niet meer De aanvankelijke belangstel ling voor haar verlies verflauwt; zij maakt minder deel uit van een gezel schap; zij raakt op een zijspoor; zij ontmoet steeds minder mannen in haar leven. De minnaar Getrouwde vrouwen zijn dikwijls ja loers. Lang niet altijd ten onrechte. Want de weduwe heeft niet alleen haar kameraad verloren, ook haar minnaar. Maar hierover spreekt men niet. Hoe vreselijk het is de geliefde te verliezen, brengt men niet onder woorden. Niemand zou die woorden ook willen horen. Het is gemakkelij ker een plechtig gezicht te zetten dat aanneemt: voortaan leeft zij met haar smart in een woestijn van inge togenheid. Alsof men verwacht dat zij naar de geest, het zwart niet meer zal afleggen. Mocht de weduwe op den duur niet in getogen blijven dan maakt men zich, aile emancipatie ten spijt, vrolijk over de vrouw die laat merken dat zij zou willen hertrouwen en men spreekt gauw schande over het lustige weeuw- tje. Voor de weduwnaar in dezelfde omstandigheden is veel eerder mede lijden en begrip. De moeier verliest haar mede-opvoe der en komt dikwijls voor grote pro blemen te staan, speciaal wanneer de kinderen groter worden. De beschermer „Als mijn man doof, blind en stom was geworden, maar nog naast mij leefde, zou zijn invloed als bescher mer blijven bestaan, maar hij is er niet meer en de wereld laat zien dat ik omvergelopen kan worden". Zonder opzet houden de mensen min der rekening met de vrouw-alleen. Dat geldt nog meer voor de weduwe dan voor de ongetrouwde vrouw omdat de laatste in onze maatschappij mees tal een werkende vrouw is die in haar positie, hoe eenvoudig die ook wezen mag, enige autoriteit bezit. De wedu we is de onbeschermde en wordt ge makkelijk beschouwd als de onmach tige, die niet voor vol hoeft te worden aangezien. Het is moeilijk zich hier boven uit te werken en het lukt dan ook alleen maar door iets aan te pak ken buiten de begrenzing van het ei gen huis. De financier Het verlies van de financier is voor iedereen duidelijk, want het is een tastbaar en omlijnd verlies, in cijfers nauwkeurig uit te drukken. Het is dan ook snel uit te rekenen op welke leest de nieuwe situatie moet geschoeid worden. Toen het in vroeger tijden zo weinig vrouwen mogelijk was zélf de kost te verdienen, moet het een ramp voor de familie zijn geweest, die de weduwe financieel vooruit moest helpen. En het moet rampzalig ge weest zijn voor onze ondersteunende, eenzame grootmoeders. De opvoeder Het verlies van de medeopvoeder houdt een zorg en een geluk in. Want het wil zeggen dat deze weduwe kin deren heeft. De kinderloze heeft met haar man alles verloren, haar hele re den van bestaan. De bodem is onder haar voeten weggeslagen en zij heeft geen prikkel om er zich bovenuit te werken. De weduwe met kinderen heeft 'n ge vecht te leveren, op alle fronten. Het schr-' haar toe dat zij het zonder kin deren gemakkelijker zou hebben; maar zij krijgt niet veel tijd hierover na te denken, zij moet tot haar heil vooruit. Wel zal zij ondervinden dat aan de kinderen een vaderfiguur ont breekt en dat dit gemis een stempel op hen zal drukken voor het leven. Hulpmiddel tot geluk Een stokoude grootmoeder schreef een brief aan haar kleindochter die weduwe werd. Zij had een groot vel papier moeizaam volgeschreven, maar in het midden was een witte rechthoek uitgespaard waarin met hoofdletters stond geschreven AR BEID. Zij had al zo veel vrouwen zien neer slaan. Zij had er ook velen zien op staan en met dit sterke ilpmiddel zien rangeren van het zijspoor naar de grote lijnen van het intermenselijk contact.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1965 | | pagina 11