HOOFDSCHOTEL? VLEES! E3 KAAS OM KAAS ZE ZEGGEN DAT DAT IS WAAR Drie fabrieken en landbouwschuur in as VISIE OP TELEVISIE Leidse Bioscopen Da's brood op jonge kaas op oude kaas op brood DINSDAG 20 APRIL 1965 DE LEIDSE COURANT PAGINA 2 Volgens het Deense blad Ek- strabladet heeft de 22-jarige mevr. Rosemonde Kraus-de Broglie, de echtgenote van de hoofdredacteur van de Deense radionieuwsdienst, ongeveer 22 miljoen gulden geërfd van haar moeder, Jacqueline de Broglie, die eind februari in Zwit serland is overleden. Deze was ver want aan de familie Singer van de naaimachinefabriek. PANORAMA GEEN ONTZAG HEEFT VOOR HEILIGE HUISJES. DE MEESTE HEILIGE HUISJES HEBBEN EEN SCHIJN-GEVEL DAAR MAG WEL EENS DOORHEEN WORDEN GEKEKEN. NASSAULAAN 51 - HAARLEM GROTE BRAND IN DONGEN In Dongen in Noordbrabant heeft in de nacht van zaterdag op Eerste Paasdag een enorme fabrieksbrand gewoed. De tassenfabriek van de fa. Embrechts. de schoenfabriek van de Gebr. Jacobs en het oude gedeelte van de chemische fabriek Cellin gin gen in vlammen op. Verder brandde een schuur van de veehouder Van Loon af De Dongense brandweer, die met drie voertuigen uit rukte, werd later feassisteerd door twee wagens uit iïburg Met achttien stralen werd de erote vuurmassa bestreden Er ont wikkelde zich een enorme vonken regen, die zich tot ver in de omtrek verspreidde De temperatuur was zo hoog. dat het draadiglas over de in de fabrieken staande machines weg smolt. IJzeren balken werden door de hitte geheel gebogen. De brandweer kon met veel ny>eite de aan de straat liggende woonhuizen Smidje Verholen De films in de week van 15-24 april rijn door de KFC als volgt gekeurd: Camera: Altijd op zaterdagavond (volw.) Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur Beide Paasdagen: 2.30, 4.45. 7.00 en 9.15 uur Lido: Liever nog geen bloemen (a.l.) Dagelijks: 2.30. 7.15 en 9.15 uur pn flp Beide Paasdagen: 2.30. 4.45, 7.00 en 9.15 uur Luxor: Angelique, markiezin der Engelen (18 j.) Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur Beide Paasdagen: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur Studio: Mata Hari (18 j.) Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur Beide Paasdagen: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur Trianon: Goldfinger (18 j.) Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur Beide Paasdagen: 2.15, 4.30, 7.00 en 9.15 uur Rex: Voor de vuist weg (14 j.) Dagelijks: 2.30, 7.15 en 9.15 uur Beide Paasdagen: 2.30, 4.45, 7.15 en 9.15 uur. (de fabrieken stonden op enige af stand van de straat) behouden. Tijdens de blussingswerkzaamhe- den stortte een zijgevel van een der fabrieksgebouwen op een ernaast ge legen stal van de veehouder Van Loon. De st?_> waarin zich 32 stuks rundvee bevonden, vatte onmiddel lijk vlam. Met veel moeite konden de dieren worden gered. Bij de tassenfabriek Embrechts van der Geijn schat men de schade op drie ton. Voorlopig neemt men aan dat het bedrijf een maand zal moeten stil liggen. De andere twee fabrieken kon den nog geen raming van de schade geven. In de afgebrande oude afde ling van de chemische fabriek Cellin werden houten sandalen vervaardigd. Bij de schoenfabriek gebroeders Jacobs blijkt de schade ongeveer ze ven ton te bedragen, waaronder be grepen de gehele zomervoorraad schoenen ter waarde van drie ton. De aaneerichte schade van de che mische fabriek Cellin is nog niet be kend. Maandagmorgen was de brandweer in Dongen nog steeds bezig met de Da's hele andere kaas Da's een sneetje nablussing. Steeds weer laaiden de vlammen op, zodat men ook tweede paasdag nog geruime tijd bezig is ge weest met nablussen. onvergetelijke Bert Garthof aan haar ietwat „lagere goden" zijn toever trouwd, hetgeen uiteraard niets wil afdoen aan de betekenis van deze rubriek. TERUGBLIK PASEN Rondom het hoogfeest van Pasen heeft de televisie verschillende aan sluitende programma's geboden, die visueel en musikaal meer of minder een genot konden worden genoemd. Rechtstreeks van godsdienstige aard was op Paasmiddag de pauselijke ze gen „Urbi et Orbi". Omdat de voor afgaande pausmis wèl per Eurovisie werd gegeven maar niet door de NTS werd .overgenomen, hebben we deze plech'gheid gevolgd via een buitenlandse zender. Paus Paulus heeft in de Sint Pieter een gelezen Mis opgedragen en daarbij de nieu we liturgie aangehouden. Op zijn draagstoel werd hij daarna, over het immense plein met de duizenden en duizenden aanwezigen geleid naar de loggia, vanwaar de gebruikelijke toe spraak volgde met aan het siot een begroetingswoord, ook in het Neder lands. Het viel op, dat de Paus deze keer geen kromstaf droeg, maar een staf, bekroond door het kruis. De Paasnachtwake kwam vanuit het Al- bertium van de Dominicanen te Nij megen. Hier werd de nieuwe litur gie vol/ledig aangehouden, met Neder landse teksten en gezangen, die voor al de jongeren zullen hebben aange sproken. De plechtigheid was zeer zinvol en kwam duidelijk op het scherm over. De stijl, die werd toe gepast, was stelllig een voorbeeld van liturgiesohe vernieuwing. ANDERS DAN ANDEREN Uiteraard is rondom Pasen heel veel amusement geboden, waaraan we nochtans kunnen voorbij gaan met de opmerking, dat er voor elk wat wils te genieten was. Slechts op enkele onderdelen willen we in gaan. De VAR A-confrontatie „Anders dan anderen" bracht deze keer Al- bert de Booy op de grote stoel. Hij zei al diirect tegen Mies Bouwman „zeg maar Appie", onder welke naam men hem kent als de populaire lied jeszanger van de dertiger jaren. Hij zat zo echt op zijn praatstoel, was een dankbaar „slachtoffer" en toonde zich een blijmoedig man. Tot slot zong hij een en ander uit zijn repertoire en dat klonk nog fors, zijn leeftijd in aanmerking genomen. Tussen het in terview door had hij een opmerking aan het adres van jongeren „die den ken dat ze ineens wereldberoemd zijn geworden": „vroeger hadden ze die flauwe kul niet van gouden platen"; en terecht. Ook nu heeft Mies Bouw man haar taak prettig uitgevoerd. We hebben eohber het gevoel, dat na de We hebben onliangs bericht, dat de Tienermis van Van Overbeke voor de TV was opgenomen. Helaas werden er sleahtis vier minuten van uitgezon den, in „Rooster" van de AVRO. De componist heeft zich hierover be klaagd. Waarom had hij dan niet liever contact gezocht met de KRO voor integrale uitzending? En had de missionaris B. v. d. Boom niet het zelfde kunnen doen met zijn onthul lingen over Kongo? Nu is het wel eens zo, dat die KRO bepaalde be langrijke onderwerpen niet ziet, of er aan voorbij gaat. In „Voor de vuist weg" had Willem Duys een grapje, toen hij zowel de langharige compo nist Piet van Egmond als de kaalge schoren Henk van Ulsen liet opdra ven. Bij de NCRV had Kees van Lan- geraad een zeer uitgebreide, aan dacht vragende reportage over de verkeersonveiligheid en alcoholge bruik door autorijders. Alles was spontaan in elkaar gestoken, al duurde een en ander wel wat lang. Vooral boeiend was de confrontatie van een beroepschauffeur met de procureur-generaal van de Hoge Raad. KOMENDE UITZENDINGEN Vanavond brengt de NTS een film over de eens beroemde Ameri kaanse zanger Al Johnson. De oude ren zullen zich hem herinneren in de eerste „sprekende" film met Sonny boy. Op N2 heeft de KRO zyn film- rubnek en 'n solistenconcert. Woens dag bij de VARA is het toevallig weer eens een keer, hopelijk nu eens zon der krenking van godsdienstige overtuigingen. Vooraf zingt Adamo in de Expohal te Hilversum en tot besluit wordt gesproken over het uni versitair onderwijs, onder meer met medewerking van derector-magni ficus van de Leidse universiteit. De NCRV is op N2 met het Engelse TV- spel „Wrede noodzaak". Aetherklanken WOENSDAG HILVERSUM l 402 M. VARA: 7.00 Nieuws. Aansluitend: Ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Grammof oonmuziek. 7.25 Van de voorpagina. 7.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.13 Lichte gramimofoonmuziek en reportages. 8.50 Ochtendgymnastiek voor de vrouw, 9.00 Kookpraatje. 9.05 Ste reo: Koorzang: Moderne gewijde lie deren (opn.). 9.20 Stereo: Oude ka mermuziek (opn.). 9.35 Waterstan- s port- computer 191. Toen de opperluitenant van Hopscheuten weer verdwenen was, verliet Eelco Eelkema zijn kleine kneuterige politiebureautje en begaf zich het dorp in. Een peinzende trek lag over zijn mannelijke welbesnorde kaken en in zijn stevige hoofd ging van alles om. De wilde geruchten, welke in het dorp de ronde deden konden natuurlijk niet verborgen blijven voor de slimme koddebeier en zo kwam het, dat Eelco besloot nogmaals naar burgemeester van Muizenis te gaan. „Ik heb het altijd wel gezegd mompelde hij. „De burgemeester heb cent'n angepakt van Linke Lowietje. Dat had-ie nóóit mott'n doen! Hij had toch wel kun- n'n begriep'n, dat Lowietje niks nie- mandal met het leger heb uut te staan! Daar zit iets anders achter, jongens. En ik zou wel ereis will'n weet'n wat In zijn gepeins ontging hem totaal, dat de inmiddels reeds tot vervelens toe gesignaleerde journalist Sipko Stunt ook weer in het dorp gearriveerd was. Deze ver heugde zich al bij de gedachte, dat hij toch maar weer eens gelijk had gehad. Zijn fijne neus voor het nieuws had hem niet in de steek gelaten. „Zie je wel mompelde Sipko. „De veldwachter loopt te peinzen. En de opperluitenant van Hopscheu ten is ook al in het dorp geweest. Daar broeit wat jongens! Daar zit weer een fijn stukkie in! Hiep hoi!" We laten de opdringerige journa list nu maar even aan zijn eigen ge wauwel over en leggen ons oor snel even te luisteren bij Eelco, die al wéér bij burgemeester staat. „Ze praat'n over je, van Muizenis", waar schuwde de trouwe veldwachter. „Ze zegg'n, dat je cent'n heb ange- noom'n dien. VPRO: 9.40 Eiten en drinken, gesprek over eten en dranken in de Bijbel. VARA: 10.00 Romantische or kestwerken (gr.). 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Saxofoonkwar tet van Parijs (opn.): amusements muziek. 12.00 Gevarieerde grammo foonmuziek. 12.22 Voor het platte land. 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Stereo: Orgel- kwartet. 12.55 Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kalender. 13.20 Stereo: Licht instrumentaal sextet. 13.45 Ge sproken portret. 14.00 Omroeporkest en cellist (opn.): populair klassieke muziek. 14.50 Uitzending in samen werking met de vrouwenbond van de Party van de Arbeid. 15.00 Voor de jeugd. (16.00 Nieuws). 16.50 Voor de zieken 17.20 Stereo: Tango-Rumba or kest en zangsolist. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Grammofoonmu ziek. 18.20 Uitzending van de Boeren Partij. Spreker: de heer E. J. Harm- sen, secretaris van de Boeren Par tij. 18.30 Radio Voiks-Universiteit: Salzburg en Wenen: Brandpunt van muziekkulltuur, door Tom Hoogland. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Jazz muziek. 19.30 Artistieke staalkaart. 20.00 Nieuws. 20.05 Dansorkest en zangsolisten. 20.35 Vocaal ensemble. 20.50 La Clemenza di Tito, opera van Mozart (opn.). 22.30 Nieuws. 22.40 Franse chansons. 22.55 Tussen stil stand en beweging, lezing. 23.10 Harp, viool en zang: licht-klassieke werkjes. 23.35 Lichte orkestmuziek (gr.). 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II, 298 M. 7.00—24.00 NCRV NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Oude muziek (gr.). 7.30 Nieuws, aanslui tend herhaling SOS-berichten. 7.40 Radiiokraint. 7.55 Lidhte grammofoon muziek. 8.15 Gewijde muziek, (gr.). 8.30 Nieuws. 8.40 Zingen in de mor gen: praten en platen. 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Moderne muziek (gr.). 10.30 Leven met Pasen, studdoddenst. 11.00 Geestelijke liederen. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Twaalf uurtje, oabaretprogramma. 12.05 Licht orkest en zamgsoliste. 12.27 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Variant: radio- snelbuffet. 13.30 Licht electronisch pianospel (gr.). 13.45 Licht instru mentaal trio. 14.00 Vocaal ensemble en licht instrumentaal kwartet (opn,). 14.30 Klassieke pianomuziek (gr.). 14.50 Klassieke orkestmuziek (gr.). 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Jazzperspectief. 17.50 Overheidsvoor lichting: De politie nu. 18.00 Licht vocaal ensemble gr.). 18.30 Het Spek- trum: nieuws uit de prot. christelij ke organisaties. 18.45 Nieuwe gram mofoonplaten. 19.00 Nieuws en weer- praatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Le ger des Heils-kwartier (gr.). 19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Stereo: Metropole orkest. 20.20 Concertge bouworkest )opn.).: klassieke mu ziek. In de pauze: pl.m. 20.40 De huisvrouw en haar gezondheid, le zing. 21.50 Sport in 't kort.. 22.00 Bij- be.se zangen. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 2.55 Oude gewij de muziek (gr.). 23.10 Evangeliever kondiging in wereldperspec. f, le zing. 23.25 Lichte Grammol, .inmu ziek. 23.5524.00 Nieuws. TELEVISIEPROGRAMMA'S NEDERLAND I NCRV: 17.0017.40 Voor de jeugd. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend die Beer. 19.06 De kringloop van de zon (Circle of the sun), do cumentaire over de Bloed-Indianen in Alberta (Canada). VARA: 19.35 Top of flop. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Liedjesprogramma. 21.15 Zo is het toevallig ook nog eens een keer. 21.55 Universitijd(s)nood: Program ma over de actuele problemen van bet universitair onderwijs. NTS' 22.25—22.30 Journ. TELEVISIEPOGRAMMA'S NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV: 20.01 Wrede noodzaak (The cruel necessity), Engels TV-spel. 21.20 Literair kykschrift. 21.55—22.10 At tentie. 41 Eer Ilse kon antwoorden, stond Klaudy op. „Ik verzoek mijnheer de president de volgende getuige te wil len horen, wier verklaring naar mijn mening ook licht op dat punt kan werpen. Tegelijkertijd verzoek ik om de onmiddellijke dag vaardiging van de broer van Angiolina Tomasoni." „Daar is al voor gezorgd", ant woordde de president rustig; „ik ver wacht hem binnen het uur hier." De volgende getuige verwekte eni ge vrolijkheid onder het publiek zo wel door haar uiterlijk als door haar optreden. Het was mevrouw Oben- hausen. Ze had zich op haar mooist toegetakeld, maar tot haar grenze loze teleurstelling kreeg ze maar drie vragen te beantwoorden: hoe zij Sca- patelli kende, waar ze hem terug gezien had, en of ze over de moord op Burghauser iets positiefs mee te delen had. Daar zij op de laatste vraag ontkennend antwoorden moest zei de president droog tegen haar: „Goed, gaat u dan maar zitten, ge tuige." Sprakeloos van boosheid zonk me vrouw Obenhausen op de getuigen bank neer. Niemand keek meer naar haar om, want Scapatelli werd bin nen gebracht. Hij zag er onthutst uit, zijn onrustige zwarte oogjes gleden door de zaal heen en weer alsof ze een uitweg zochten. En toen dwong hy zich met ge weld tot een rustige houding en trachtte juist zoals bij hef vooron derzoek de rol te spelen van iemand die nergens iets van wist. Maar dieze tactiek hielp hem niet, toen eerst de president en vervolgens Klaudy hem een kruisverhoor afnamen. Scapatelli verloor zyn zekerheid al gauw en raakte in tegenspraken verward. „Waarom hebt u bij de rechter van instructie verklaard dat u Burg- hauser niet kent?" vroeg Klaudy hem; „het is bewezen, dat u hem zeer goed gekend hebt, want u maak te zyn zogenaamde verloofde het hof, en u moet daarover zelfs zeer jaloers geweest zijn". Scapatelli beweerde nooit te heb ben gezegd, dat hy Burghauser niet gekend had. Dat moest een vergis sing zijn. „Maar het staat toch opgeschreven in het procesverbaal, dat u zelf hebt ondertekend". „Zo, dan heb ik dat destijds in mijn verwarring over het hoofd gezien. Het is immers geen kleinigheid om als getuige te moeten optreden in een moordzaak". „Als u er niets mee te maken hebt, betekent het niets. Maar u weet meer dan u zeggen wilt". „Wie beweert dat?" „Ik, en ik zal het u bewijzen ook. Vertelt u eens getuige, waarom hebt u uw woning by Waldstaetten onder zulke zonderlinge omstandigheden verlaten?" „U houdt er vreemde grapjes op na! Naderhand moet u toch in de kranten gelezen hebben, dat daar over allerlei nare verhalen ontstaan zijn en dat mijniheer Waldstaetten er om verdacht werd?" „Ik lees nooit een krant". „Dat is gelogen. Toen u nog taal lessen gaf, bezoaht u regelmatig de leeszaal en daar hebt u altijd de krant zitten lezen. U moet dus ook van de moord op Burghauser gewe ten hebben, ofschoon u twee dagen later tegenover de rechter van in structie verklaard hebt van niet". Scapatelli zweeg verward. „Waarom hebt u de betrekking in het rusthuis onder een valse naam aangenomen?" ging Klaudy verder; „was dat misschien ook een grapje?" „Ik wilde rust hebben en een nieuw leven beginnen". „Vanwaar die behoefte aan rust?" vroeg dir. Klaudy scherp. „Misschien naar aanleiding van de herinnering, die u had aan de tuin van Wald staetten? Aan de plek bij de strui ken en aan de kalkkuil, die u daar voortdurend onder ogen kréég?" Het gezicht van Scapatelli kreeg een vale olijfgroene tint, zijn blik werd nog onzekerder. „Belachelijk", zei hij toen met grote inspanning, „wat heb ik met die dingen te maken? Ik kreeg de betrekking in het rusthuis en omdat daar inwoning bij inbegrepen was, verliet ik natuurlijk mijn kamer bij Waldstaetten". „Dat had u diam toch wel tegen mijnheer Waldstaetten kunnen zeg gen?" „Waarom? Ik was niet met myn heer Waldstaetten bevriend". „Dat weet ik. U had maar één vriend, namelijk Luigi Tomasoni. Met hem verbond u niet alleen de lief de, die u voor Angiolina vieLde, maar ook de haat, die u koesterde tegen de twee mannen, die u in de weg kwamen". Dr. Klaudy had op een onverschil lige conversatietooon gesproken en de president wilde hem juist tot de orde roepen toen de verdediger op scherpe toon vroeg: „Was Tomasoni niet bij u in de nacht van de vijfde mei? Waarom is hij toen op zo'n ongewoon uur bij u aangekomen?" De vraag kwam zo plotseling en verrassend, dat allen geschokt toe luisterden. Scapatelli leek door een kogel getroffen. Hy kroop ineen en staarde Klaudy onthutst aan. Deze glimlachte. Het was een schot op goed geluk geweest: bij zichzelf had hy verband gelegd tussen Tomasoni en de man, die tante Bertha uit het poortgebouw had zien komen en voor wie zij haar broer zich had zien ver stoppen. Zijn vermoeden was juist ge weest. Gebruik makend van zyn overwicht, ging hij snel verder: „Waarom geeft u geen antwoord, mynheer Schapatelli?" „Ikik weet nergens van", sta melde deze en streek zich met af wezige blik over het voorhoofd. „Dan zal ik het u zeggen: hij kwam u roepen, omdat hij alleen het lijk van Burghauser niet uit diens huis naar de tuin kon overbrengen". Scapatelli voelde een siddering over zijn lichaam gaan. Als een van alle kanten omsingeld dier, dat feen uitweg meer ziet, kromp hij ineen onder de blikken, die op hem gericht waren. „Ik weet nergens van. her haalde hij zwakjes en afwezig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1965 | | pagina 2