ook
PETER en DONALD
Chanson met grappen
VOOR
JOU
cabaret zonder pretentie
'Eigen werk' hun grote kracht
LOPEND VUURTJE
„Een glimlach
is belangrijk"
Op de
Platentoer
MARGIES
„VUURDOOP"
WERD SUCCES
40 liedjes en
een musical
ZATERDAG 17 APRIL 1965
DE LEIDSE COURANT
PAGINA 11
Nieuwe cabaretgeneratie dient zich in Leiden aan (II)
„New Rhythms of the South" Ed-
mundo Ros (Decca LK 4638).
Edmundo Ros, de Koning van de
Mambo, de Koning van de cha-
cha-cha, de Koning van enz. enz.
Regelmatig zien en horen we Ed
mundo op de beeldbuis tegenwoor
dig met die heerlijke latijns-Ame.
rikaanse muziek. Op deze lang-
speler vinden we 12 melodieën,
gespeeld in dit bevrijdende ritme.
Bekende liedjes krijgen een nieu
we bewerking en dan kunnen we
in extenso horen hoe groot de
musicus Ros wel is. „What a dif
ference the day made" en „The
Breeze and I" lijken dan wel ge
componeerd in La tin-American!
„Lester Lanin Plays for dancing"
(Philips BL 652956).
Muziek vain Lester Lan in. Dat
betekent muziek-voor-elke-gele-
genheid. Regelrechte invitaties tot
een dans. Op deze plaat een ge
weldig programma van eigen
tijdse populaire en show-tunes,
zoals „Hello Dolly" - „People" -
„No strings" - „Put on a happy
face". In totaal maar liefst 24 me.
lodieën, allemaal even rijk gear
rangeerd en gespeeld, door de
man, die dit al zo'n 25 jaar doet.
Zet de naald in de groef en kies
uw partner!
„People" Barbra Streisand (CBS
62464).
Willem Duys overdreef ditmaal
nieit, toen hij tijdens het Grand
Gala zei: „Ergens in Amerika is
zo'n grote ster opgestaan, die zal
de eerste 100 jaar wel niet naar
Nederland komen". Inderdaad
Barbra Streisand is in korte tijd
Queen of Showbusiness geworden.
Haar hartveroverende rol in „Fun
ny Girl" heeft haar die titel ge
geven. Deze musical draait nu al
maanden achtereen op Broadway.
De plaat „Funny Girl" staat ook
zo'n tijd op de hitparade, met nog
drie andere albums, allemaal vol-
gezongen door de 23-jarige Bar
bra. Miss Streisand weet een song
zo'n behandeling te geven, dat je
er gewoon „koud" van wordt. Ga
haar in ieder geval eens beluiste
ren, misschien ondergaat u nög
meer.
„Welcome to the Ponderosa" Lorna
Greene (RCA LPM 2843).
We kennen allemaal „Pa Cart-
wright", de stoere beheerder van
de ,Penderosa-ranch', die tezamen
met zijn zoons Adam, Hoss en
Little Joe, de streek beschermt
tegen misdadig volk. Dat hele,
heerlijke Westen vinden we te
rug op een longplay, volgezongen
door Pa. Natuurlijk 9taat er „Bo
nanza" op en het oudje „Ghost
Riders in the sky". Met zijn in
dringende diepzeestem leidt Lome
de liedjes in. Sluit de ogen en u
ziet het Wilde Westen voor u en
u ruikt de geur van het gras en
de paarden. Heerlijk!
Tante Leen Johnny Jordaan suc
cessen (H.M.V. XLPH 101/102).
Onder het motto „Weet U nog?"
presenteert het merk-met-het-
hondje twee langspeelplaten van
Tante Leen en Johnny Jordaan.
Onder dat motto halen we nog
eens dunnetjes herinneringen op
aan dat langzamerhand legenda
risch geworden „Jordaan-festival".
Johnny schreef toen geschiedenis,
door als eerste Nederlander één
miljoen platen te verkopen. Wel
we vinden alle suksessen terug:
Bij ons in de Jordaan - Geef mij
maar Amsterdam - Oh Johnny -
Hand in Hand en nog veel meer.
Als u uw oude 78-toeren-platen
eens wil vervangen of het nage
slacht over die tien jaar '55-'65
wil vertellen, is dit fijn materiaal.
Klassiek Palet 9,90-serie H.M.V./
Columbia.
Het komt maar zelden voor, dat
grammofoonplaitenmaatschappy en
ten koste van winst het publiek
willen verwennen. De laatste tijd
vooral merken we, dat er veel
platen uitkomen in een zgn. .goed
kope' serie. Series die beslist met
goedkoop zijn, als we de presen
tatie bekijken. Zo wordit er b.v.
veel gedaan om de klassieke mu-
ziek-liefhebbers aan hun trekken
te laten komen èn tegelijk: om
nieuwe vrienden aan te trekken.
Kochten in het verleden bepaalde
mensen de (dure) LP's, thans ligt
de goede LP binnen ieders be
reik. „Klassiek Palet" b.v. is een
serie goedkope albums in de klas
sieke sektor, waarin de grootste
namen worden aangetroffen: Roy
al Philharmonic Orchestra o.Lv.
Sir Malcolm Sargent Het Phil-
harmonia Orkest o.l.v. Herbert
von Kara jan - Die Berliner Phil-
harmoniker o.l.v. Rudolf Kempe.
Een serie met eerste klas muziek,
uitgevoerd door eerste klas or
kesten.
Steve Eydie at the Movies (CBS
Bgp 62151).
„Samen naar de film" - Ja gezel
lig. Deze kreet gaat niet altijd op,
want de film-industrie levert niet
alleen „gezellig" films op. Wat
niet alleen gezellig is, maar rond
uit geweldig, is het luisteren naar
een LP van Steve Lawrence en
Eydie Gormé, een ideaal show-
business-echtpaar, dat op handen
wordt gedragen door het Ame
rikaanse publiek. En echt niet al
leen, omdat beiden attractief zijn.
Nee Steve en Eydie kunnen n.l.
zingen en niet zo'n klein beetje
ook. Hun stemmen zijn een vol
maakte eenheid en passen bij el
kaar als „Hans en Grietje". Gigi -
Hi-lilli, Hi-lo - True Love e.a
kregen een nieuwe, volkomen
eigen geluid mee van Steve en
Eydie.
Op een gure najaarsavond vorig jaar ontving een
jeugdig tweetal uit handen van „Minjon's" Herman
Broekhuizen een fraaie beker, de eerste prijs in een
talentenjacht. Gevolg: publiciteit, radio-opname en
dubbelhard doorgaan.
Hetzefde tweetal treffen we aan het begin van deze
lente aan in Amsterdam, alwaar het AMVJ een cabaret
concours 'pleegde'. Voor een uitgelezen jury, o.a. be
staande uit Dora Paulsen en Enrico Necl'iheim, maken
ze weer een zeer goede indruk. Gevolg: publiciteit,
auditie bij een grammofoonplatenmaatschappij en
grter vertrouwen in eigen kunnen.
Peter en Donald, voluit: Peter de Jong, student
medicijnen - Donald ten Hooven, nu militair, straks
leerling aan de tekenacademie.
Op besloten avonden is
het eigenlijk begonnen.
Het heet dan ,een avond
met eigen krachten'. En
natuurlijk moesten Pe
ter en Donald er ook
aan geloven. Hun op
treden sloeg zo in, dat
„men" adviseerde hier
in door te gaan. En aan
gezien het tweetal over
enige tijd beschikte,
toog het aan de arbeid.
Dat is nu ongeveer een
jaar geleden. Peter
schrijft de teksten en
Donald de muziek, ter
wijl hij ook voor de
begeleiding zorgt.
Peter en Donald val
len op. Omdat ze „eigen
werk" brengen. Alles
schrijven ze zelf, niets
wordt van een ander
overgenomen.
Toen enige tijd gele
den iemand zei, dat ze
op Boudewijn de Groot
leken, schrokken ze
daar erg van. Want ze
willen op niemand lij
ken. Inmiddels is deze
mening door deskundi
gen als „nonsens" be
stempeld.
PETER DONALD
zingen graag over alle
daagse dingen. Niet
over de problemen, die
door velen zo gretig
worden gehanteerd, zo-
als de politiek, de pil
Nee, liever ballades over de „ridder
lijkheid" of een dol verhaal over een
„kenau" of een goed doordacht lied
als „Zeden in Nederland". Ja, en na
tuurlijk de liefde. Niet triest, maar
vlot, vrolijk en eerlijk. Voor Peter
en Donald geen sarcasme, cynisme
of „betweterij".
VRIJDAG 23 APRIL a.s. zal jazzpianist Bill Evans optreden in het
NCRV-televisieprogramma „Dzjes-zien".
TIENERS VOOR! Op Tweede Paasdag, maandag 19 april organiseert
de AVRO haar vijfde Radio Jeugddag. Van 20.20 tot 21.00 uur gaat
onder de titel „Beat uit Blokker" een t.v.-tienershow de lucht in, met
als gasten o.m. Edwin Rutten, Conny van Bergen, de „Geschwister
Jacob", Twinkle en Mar j or ie Noël. Jos Brink presenteert het geheel.
Verder vinden we in het programma o.m. disco-jockey-wedstrijd,
sport, cabaret en een hoorspel. Alle onderdelen worden door jonge
ren verzorgd.
PAASKERMIS TE LEIDEN. Het wordt traditie, dat we in Leiden
ook in het voorjaar naar het Schuttersveld kunnen: de VW organi
seert een Paaskermis, die 2e Paasdag te 1 uur wordt geopend. Tot
middernacht en op dinsdag en woensdag a.s. kunnen de ballen wor
den gegooid en de molens door het luchtruim gieren. Tweede Paas
dag wordt besloten met een fraai vuurwerk, en wel om 11 uur.
IN HAZERSWOUDE gaan de beentjes op Tweede Paasdag in de
avonduren weer van de vloer in de dancing „Groenendijk". Voor een
gezellige sfeer moeten de bezoekers zelf zorgen, maar om die te kun
nen scheppen zullen de Utrechtse „Jets" weer handenvol muziekjes
uitstrooien. Overigens: deze „Jets" beginnen zo langzamerhand het
huisorkest van dancing „Groenendijk" te worden...
Onder redactie van
Anton Abma en
Cees van Leyden
Gisteravond beleefde Margie Ball
haar „tv-vuurdoop" in het jeugdpro
gramma „Rooster" van Gerrit den
Braber.I
„Goodbye to love" zong zij,
ter gelegenheid van het uitkomen
van haar eerste plaatje, waarop deze
nummers staan. Blijkens reacties, die
wij hedenochtend op haar optreden
ontvingen, gaat onze voorspelling
uitkomen: Margie wordt een ster van
het grootste formaat!
De samenwerking tussen Peter en
Donald werd enigszins bemoeilijkt
door de dienstplicht van Donald. Des
ondanks slaagden ze erin binnen het
jaar een 40-tal liedjes te schrijven
en... zelfs een musical, die enkele
weken geleden voor de zoveelste keer
is „gegaan".
De musical is getiteld „Da's geen
kunst". Een verhaal gebaseerd op
„De kleren van de keizer". Het speelt
in Parijs en in plaats van kleren,
spelen schilderijen een belangrijke
rol. Aan deze muzikale komedie wer
ken 16 mensen mee, die in totaal 12
volkomen nieuwe liedjes zingen.
Bij voorkeur treden Peter Do
nald op voor leeftijdgenoten, omdat
die hun humor het beste begrijpen
en waarderen.
Veel tijd zal er echter niet meer
gegeven worden aan deze „grap",
zoals ze zelf hun hobby noemen,
want de studie wordt belangrijker
geacht. De schaarse vrije dagen wor
den dan doorgebracht in Parijs of
elders in Europa. En wie weet
zit er dan toch nog een liedje in.
Marcel Amont:
Tweede Paasdag zal hij voor de tweede maal op de
vaderlandse schermen te zien zijn: Marcel Amont, de
Franse chansonnier, die hard op weg is zich ook hier
in Nederland een apart plaatsje bij de chanson-fans te
verwerven. Vorig jaar haalde de AVRO Marcel Amont
voor de eerste maal naar Holland voor een optreden
in „Domino", maar de zaal toonde toen vele lege plek
ken: men was weggebleven, men had gezegd: „Wie is
deze Marcel Amont?" En toen enkele weken geleden
in Amsterdam opnieuw een optreden van Amont op de
beeldband werd vastgelegd, was de toch wel grote zaal
van Marcanti veel en veel te klein. De reden? Na zijn
eerste Domino-uitzending moesten de aanhangers van
het Franse chanson erkennen: Marcel Amont is een
groot talent.
Op 2e Paasdag dus nogmaals Marcel Amont in „Domi
no". We zullen dan weer kunnen constateren, dat
Amont een opvallende zanger is. Hij is een man, die
zoveel grappen, „gags", door zijn chansons doet. Amont
heeft altijd een fors toneel nodig om zingend zeer
realistisch b.v. een stel sprinkhanen over de planken
te laten springen. Zelf zegt hij: „Ik ben eigenlijk geen
man van muziek en woorden. Tenminste, niet in de
eerste plaats. Primair ben ik een „homme de scène",
een toneelman. Het is voor mij ook moeilijk om aan
passende liedjes te komen. Ik heb liedjes met grapjes
nodig!
Olympia
Marcel Miramont, zoals zijn werkelijke naam is, staat
in Frankrijk zeer hoog genoteerd. Diverse malen is hij
als de grote vedette gelanceerd in de befaamde Parijse
Olympia. Marcel Amont is niet alleen zanger, maar
ook filmakteur. Met B.B. (inderdaad, Brigitte) stond
hij in „La Mariée est trop belle" en met Dany Robin
in „Conduite a Gauche". Hij is ook een gezochte at
tractie in het buitenland. Zo maakte Amont trips naar
de Scandinavische landen, Japan, Joego-Slavië, Canada,
Portugal
HENK ELSINK:
Er is heus nog wel sprake van
een luisterdichtheid bij bepaalde
radioprogramma's. „Arbeidsvita
minen" „Tussen Tien Plus en
Twintig Min" „Tijd voor Teen
agers" „Dj inn" en „ZO 135"
mogen zich verheugen in #'n grote
belangstelling, getuige de vele
postale reakties. Aan deze rij
durven we gerust toe te voegen
het cabaret-programma van Henk
Elsink, op de zondagavond, één
maal in de veertien dagen „Vrij
Entree".
Na de cabaretj es van Jan de Cler
(Kro'otje Half Om) Chiel de Boer
(Gaat u even mee) en Rens van
Dorth (Wipt even bij u aan) zijn er
eigenlijk geen cabarets van beteke
nis op de radio te beluisteren ge
weest, enkel en alleen omdat ze alle
maal leden aan eenzelfde kwaal:
bloedarme teksten.
Henk Elsink presteert het nu al
bijna twee seizoenen lang zijn pro
gramma op een hoog niveau te hou
den. Hij heeft het juiste recept ge
vonden: goede conferences melo
dieuze liedjes en... een „echte"
gast
Palonie-theater
Het intieme theatertje „Palonie" te
Amsterdam is steeds de plaats van
handeling geweest en steeds is Henk
begeleid door het voortreffelijke
kwartet van Harry Bannink. Ton
Disseveld, bas Jan Blok, guitaar
Chris Dekker, drum en Bannink
zelf piano. Vier musici, die zich ge
specialiseerd hebben in het begelei
den van cabaret-werk. Daarnaast
wordt Elsink geregisseerd door Joop
Koopman. „Alleen met een goed
team kan je tot prestaties komen",
zegt Henk er zelf van. Verder is de
Palonie-sfeer een niet te onderschat
ten onderdeel van mijn programma".
In „Vry Entree" duikt Henk El
sink ook geregeld achter de piano.
Als hij het maar even noodzakelijk
acht in een bepaald liedje een flui
tist nodig te hebben, al is het voor
een paar maten, zorgt hij dat die er
komt. „Het detail is van gewicht in
ons werk", meent Henk terecht.
In zijn programma haalt Elsink
alleen „gasten, die wat te zeggen
hebben". Heel graag werkt hij b.v.
met Jules de Corte of Corry Brokken
of Lia Dorana. Mede daardoor heb
ben zijn programma's een wisselen
de kleur en wordt een bepaald stem
pel voorkomen.
„Liever radio
Zelf zegt Elsink van zijn „Vrij En-
tree": „Ik ben blij, dat het radio is,
je wordt veel minder afgeleid dan
Volffund* wtek in de Schouwburg... b(j TV. Bovendien is het prettig, dat
LEIDSE
TOPTIEN
(1) 1. Letkiss diverse uit
voeringen.
(5) 2. You've lost that lovin'
feelin' The Righ
teous Brothers.
(4) 3. Colinda Lucille
Star, Rein de Vries, de
Selvera's.
(2) 4. Eight days a week
The Beatles.
(3) 5. Les filles du bord de
mer Adamo.
(9) 6. Ik voel me nummer
één Edwin Rutten.
(8) 7. I could easily fall in
love with you Cliff
Richard.
(6) 8. Little Red Rooster
The Rolling Stones.
9. Adalita Trini Lopez.
(8) 10. Ik moet altijd weer
opnieuw aan je denken
Edwin Rutten.
ik elke veertien dagen op een vast
tijdstip kom. Je kweekt zodoende
een vaste luister-schare voor wie je
een soort huisvriend wordt, van wie
ze opaan kunnen".
De zomermaanden is Henk niet te
beluisteren op de radio. In Italië be
reidt hij zich voor op een toernee,
dat van het najaar zal plaatsvinden.
Ook in het volgende seizoen komt
Henk terug op de zondagavond, met
Bannink en Koopman. Zo bouwt een
jong cabaretier aan een carrière, die
moet slagen, omdat hij beschikt over
een eigen persoonlijke stijl. Ook om
dat hij beschikt over een fijne, nim
mer geforceerde humor.