Godsdienstvrijheid
in Latijnse landen
BoISf
HET MM Ei
E* er is geen betere!
KARDINAAL ALFRINK OVER:
DAMPO
Leidse Bioscopen
VISIE OP
ra
TELEVISIE
WOENSDAG 31 MAART 1965
DE LEIDSE COURANT
PAGINA
'VRAAG WASAUTOMATEN-PROSPECTUS NR. 15 BIJ MIELE. GOUDSESINGEL 92. ROTTERDAM.
(Advertentie)
SCHRIFT èN TRADITIE
OPENBARINGSBRONNEN
„Ik wil niet goed praten wat niet
goed te praten is, maar wanneer
men oordelen wil over de mate van
godsdienstvrijheid in de Latijnse
landen, moet men niet afgaan op
wat men er hier in Nederland over
in de kranten leest".
Dit antwoordde kardinaal Alfrink
gisteravond in Utrecht op een vraag
over de betekenis van het decreet
over de godsdienstvrijheid gezien
tegen de achtergrond van de situatie
in de Latijnse landen, waar die vrij
heid vaak zoals de vragensteller
het noemde een farce is. De kar
dinaal sprak op een bijeenkomst van
het (protestantse) theologisch-litte-
rarisch studentengezelschap „Excel
sior Deo Iuvante" over „Concilie en
oecumene".
Het reformatorisch christendom
dat zich in die landen presenteert,
aldus de kardinaal, wordt er gewoon
lijk vertegenwoordigd door bepaalde
sekten die ook in ons land door de
reformatorische broeders niet wor
den gewaardeerd en die alleen al
door hun manier van optreden een
zekere weerstand oproepen.
verkouden
CHARLES DE WOLFF LEIDT
MATTHAEUS PASSION
IN NAARDEN
De Nederlandse Bachvereniging zal
op 15, 16 en 17 april een uitvoering
geven van de Matthaeus Passion in
de Grote Kerk te Naarden. Door het
overlijden van de dirigent, Anthon
van der Horst, zal zijn leerling Char
les de Wolff deze uitvoering leiden.
Aan Charles de Wolff werd door
wijlen Anthon van der Horst de lei
ding van vele uitvoeringen van de
Nederlandse Bachvereniging toever
trouwd.
De solistische medewerkers van dit
jaar zijn: Annette de la Bije, sopraan;
Aafje Heynis, alt; Tom Brand, tenor
(evangelist); Arjan Blanken, tenor
(aria's); Peter van der Bilt, bas (Je
zus); David Hollestelle, bas (aria's)
en Max van Egmond, bas (keline
partijen).
De films in de week van 25 tot en
met 31 maart zijn door de Katholieke
Film Centrale als volgt gekeurd:
Camera: James Bond contra dr. NO
(14 jaar) Geprolongeerd.
Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur
Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur
Lido: Sex and the Single Girl.
(18 jaar)
Dagelijks: 2.30, 7.15 en 9.15 uur.
Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur
Luxor: Dédé, de havenmeid.
(volwassenen)
Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur.
Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur
Studio: Alta Infedelta.
(Hij, zij en de derde)
(volwassenen)
Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur.
Zondag: 2 30. 4.45, 7.00 en 9.15 uur
Trianon: Het geheime commando.
(18 jaar)
Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur.
Zondag: 2.15, 4.30, 7.00 en 9.15 uur
Rex: do t/m zo Vrouwenjagers,
(volwassenen)
ma t/m wo De grote uren.
(alle leeftijden)
Dagelijks: 2.30, 7.15 en 9.15 uur.
Zondag: 2.30, 4.45, 7.15 en 9.15 uur
Volgens hem betreft het bovendien
vaak mensen die uit de Katholieke
Kerk zijn weggetrokken („en dan
druk ik me heel eufemistisch uit")
en die het gevaar lopen, rancuneus te
zijn. De kardinaal, die in dit verband
de term „renegaten" (afvalligen) ge
bruikte, zei dat het dan gaat om fi
guren" waar met wie geen enkele
bonafide christelijke gemeenschap
eer inlegt.
Wel was hij het er mee eens, dat
ook in de Latijnse landen het decreet
over de godsdienstvrijheid waar ge
maakt zal moeten worden. Men pro
beert het ook, zo voegde hij hieraan
toe, maar de situatie ligt vaak moei
lijk.
Schrift en traditie.
Het verschil tussen bepaalde ge
loofsopvattingen is niet, dat men al
of niet de Bijbel volgt, maar dat men
over bepaalde zaken verschillende
interpretaties heeft die stoelen op
één bijbel, aldus de kardinaal. Hij
meent, dat alle christenen de op
dracht hebben, samen te onderzoe
ken hoe deze dingen liggen en zich
voortdurend te bezinnen op wat pre
cies de inhoud van het christelijk ge
loof is.
Sprekende over Schrift en traditie
als bronnen der openbaring, merkte
kardinaal Alfrink op, dat de opvat
ting, dat uitsluitend de Bijbel de
boodschap van de Heer inhoudt, al
leen maar kan zijn ontstaan in een
bepaalde periode in de ontwikkeling
van de mens, namelijk die van de
uitvinding van de boekdrukkunst:
„Hoe had de Kerk in de eerste vijf
tien, zestien eeuwen haar opdracht
kunnen vervullen als het alleen
maar om de geschreven prediking
?ing?"
Hinderpalen voor eenheid.
Bij het streven naar eenheid zal
men zich voortdurend moeten bezin
nen op wat men bedoelt en wat men
wil bereiken. Ik geloof, zo zei kar
dinaal Alfrink, dat de feitelijke een
heid verder achterop komt als men
zoekt naar een fictieve eenheid en
die tracht te realiseren. Hjj vroeg
zich bijvoorbeeld af, hoe intercom -
munie „eenheid" kan zijn als men er
niet dezelfde opvattingen over heeft.
Dit streven, aldus de kardinaal, is
eerder een obstakel voor een echt,
gezond oecumenisch klimaat, dan een
stimulans ervoor.
Desondanks zal men volgens hem
moeten trachten om de scheids
lijnen ziende zover mogelijk met
elkaar mee te gaan en zoveel moge
lijk samen te doen. De agapè. de ge
zamenlijke liefdemaaltijd tijdens
welke men gezamenlijk bidt en luis
tert, vindt hij bijvoorbeeld uitste
kend. Maar men zit volgens hem
„scheef", zo gauw men er de sugges
tie aan verbindt dat men bezig is
avondmaal te houden of de Eucha
ristie te vieren. Daar bewijst men de
oecumene geen dienst mee, zo zei de
kardinaal, die, om deze suggestie te
voorkomen, bij de agapè liefst geen
brood en wijn op tafel zou zien.
Nazistische Engelsman in
Neurenberg gearresteerd
Naar in Karlsruhe is bekend ge
maakt, is in Neurenberg de 22-jarige
Engelsman Mike Henry Passmore
gearresteerd, op de beschuldiging van
het in gevaar brengen van de West-
duitse staat.
Naar het federale openbaar mi
nisterie in Karlsruhe mededeelde,
werd Passmore zondag gearresteerd,
nadat hij 200 pamfletten met een
portret van Hitler, met daaronder
de woorden „Hij had toch gelijk".
West-Duitsland had binnengebracht
Passmore was vorige week woens
dag via Ostende en Bonn naar Neu
renberg gekomen, waar hij een ont
moeting had met bestuursleden van
de rechtse jeugdorganisatie „Bundes-
heimattreue Jugend".
Spaanse minister wegens
belediging beboet
De Spaanse minister van voorlich
ting, Manuel Fraga Iribarne, is door
een Madrileense rechtbank tol een
boete van 300 peseta's ongeveer 18
gulden) veroordeeld wegens beledi
ging van de journalist José Antonio
Novais.
Novais, die correspondent in Ma
drid van het Franse blad „Le Mon
de" is, had tegen de minister een
aanklacht ingediend, omdat deze in
verklaringen tegen het Deense blad
„Extrabradet" het particuliere leven
van de journalist had aangevallen.
Het was de eerste maal dat in
Spanje een vervolging tegen een mi-
nister in functie werd ingesteld. De
vervolging was mogelijk volgens een
in 1957 van kracht geworden wet.
HAVENARBEIDER OP DUITS
SCHIP TE ROTTERDAM
OMGEKOMEN
Dinsdagmorgen is de 27-jarige
bootsman-havenarbeider J. A. Phaff
uit Rotterdam aan boord van het
Duitse m.s. „Heidelberg" dat in de
Waalhaven ligt, in één der ruimen
getroffen door een overkomende hijs
balen met klei, die met een elektri
sche walkraan uit het schip werden
gelost. De bootsman moest ernstig
gewond aan het hoofd naar het Dijk-
zigt ziekenhuis worden vervoerd,
waar bij aankomst bleek dat hij was
overleden.
Schakel VAN 00Y in
voor al uw aankopen van
WASMACHINES - WRINGERS - KOELKASTEN -
STOFZUIGERS - SCHEERAPPARATEN - STRIJKIJZERS
HET HUIS VAN VERTROUWEN DAT VERTROUWEN GEEFT
ADR. VA1S OO Y Jr.
BREESTRAAT 39 LEIDEN
Meer circuits voor
de bromfietsjeugd
Voor de bromfietsjeugd wordt bin
nenkort de mogelijkheid geopend in
eigen sfeer behendigheid, sportivi
teit en snelheid te testen op speciaal
daarvoor aangelegde hinderniscir
cuits. Het initiatief voor deze cir
cuits, waarvan de gemeente Apel
doorn medio april de primeur krijgt,
is genomen door de Koninklijke Ne
derlandse Motorrijders Vereniging
en het Verbond voor Veilig Verkeer.
De plannen hebben ten doel in de
directe omgeving van steden en dor
pen gezelligheidscentra te creëren,
waar de bromfietsjeugd in vrijheid
eikaars krachten kan meten. De
kosten van de baan, die aan een een
voudige standaard-uitvoering zal
moeten voldoen, zijn, aldus de initia
tiefnemers, zo laag, dat net initiatief
zonder bezwaar in andere gemeen
ten kan worden overgenomen.
Scheepsberichten
Grote vaart:
ACMAEE 29 vn. Algiers nr. Bone.
ALNITAK 29 430 nno. Fernando No-
ronha nr. Las Pa lm as. ALUDRA 30
te Las Pailmas. ARC A 26 vn. Singa
pore nr. Bangkok. BOVENKERK 29
480 zzw. Guardafui nr. Aden. CAL-
LAMARES 27 220 zo. New Orleans
nr. New Orleans. CASTOR 29 70 zw.
Ouessacrat nr. Cadiz. COLYTTO 25
370 www. Azoren nr. Hamptonroads.
GAROET verm. 30 vn. Colombo nr.
Chittagowg. JAPARA 29 vn. Port
Said nr. Marseilles. KENNEMER-
LANÏD 29 160 nno. Fernando Noronha.
KLOOSTERDIJK 30 te Rotterdam.
KORATIA 26 te Darwin. KOREN
DIJK pas. 29 VLissingen nr. New
York. MAINLLOYD 4/4 te Duin
kerken verw. MERWELLOYD 31 te
Dar es Salaam verw. MUSILLOYD
8/4 te Tripoli verw. OVERIJSEL 30
Weer nieuwe TV-studio^ In aan
sluiting op het maandelijkse „vra-
genhalfuur" van de NTS heeft de
pers dinsdagmiddag gelegenheid ge
had, een rondgang te maken door
't voormalige gebouw „Bellevue" aan
de Leidsekade te Amsterdam, thans
volledig ingericht als nieuwe studio
ten gebruike van TV-uitzendingen.
Naarmate de uitzendingen toenemen
en men zorg heeft over twee netten,
moest opnieuw worden uitgezien naar
nieuwe ruimte voor opnamen en uit
zendingen. Het vernieuwde interieur
van „BeMevue" is thans een volledige
studio geworden met de nieuwste
apparatuur en aangrenzende inschuif-
ruimten, in totaal een zeer behoor
lijke oppervlakte. Er zijn bovendien
240 schouwburgsitoelen geplaatst ten
gerieve van uitzendingen met pu
bliek. De speelvloer is 14 x 15 m2. In
de lichtnrloer kunnen telescopen wor
den opgehangen. De belichtingsinstal
latie omvat een „lichtorgel". Beeld
en geluidsinstallaties zijn van de
nieuwste vinding. Alles is modern
van opvatting en uiteraard efficiënt.
Zo was het reeds in de grote studio
aan de Naarderweg in Hilversum en
zo zal het straks ook zijn als naast
deze hulpstudiio een nóg grotere zal
gereed zijn, in de schaduw van het
uit de grond verrijzende complex ten
behoeve van de Nederlandse radio
unie. Verder is sinds kort in Hil
versum hotel Santbergen omgetoverd
tot opleidingsinstituut voor leerling
t.v.-mensen en daarnaast heeft men
in Bussum studio Irene uit de begin
tijd gehandhaafd, het Vitusgebouw en
een nabij gelegen pand dat ook al
voor studio-doeleinden is ingericht.
En nóg is onze opsomming niet vol
ledig. Want sinds enige tijd is de
schouwburgzaal „Concordda" te Bus
sum voor t.v.-opnamen ingericht en
te Bangkok verw. PARKHAVEN 30
te Buenos Aires verw. ROTTERDAM
27 vn. Honolulu nr. Acapulco.
SCHELD ET J «O YD 29 va Bangkok
nr. MirL VLIELAND 29 te Djakarta
verw. WONOSARI 29 vn. Kaapstad
nr. Port Elisabeth. ZAFRA 29 115
nno. kp. Fimsterre nr Bonny.
Kleine vaart.
PRIMUS verm. 36 vn. Bremen nr.
Lissabon. VOLHARDING 30 te Bar
celona.
bezetten de NTS en de Omroepen
vrij regelmatig de fraaie Singercon-
certzaal te Laren. Inmiddels telt al
leen reeds de NTS meer dan dui
zend personeelsleden, die van overal
zijn aangetrokken en voor wie door
gaans ook woonruimte moet worden
gezocht. Nu weet men zo ongeveer,
wat er nodig is voor het maken van
uitzendingen; aan dit alles is in 1964
64 miljoen gulden aan kijkgelden be
steed. In het jongste AVRO-magazijne
is in aansluiting op dit alles meege
deeld, dat er thans bijna twee mil
joen betalende kijkers zijn en nog
wel 180.000 „zwartkijkers". We no
teren tot slot de uitspraak van Rudi
Carrell, dat de Nederlandse t.v. de
beste van Europa is, en dat de
medeling is van de directeur van de
rijksdienst we in ons Land met de
kijk- en luisterbij dragen aan de lage
kant zijn.
Vanavond: „Whisky galora".
Vanavond draaien opnieuw twee
shows: die van Dick van Dyke en
van Danny Kaye en daar tussenin
een exclusieve film reportage over
een nieuw apparaat, dat een omwen
teling in de voedingleer kan beteke
nen. De KRO vertoont op N2 de
Engelse filtmeomedde „Whisky als
water", destijds in de pers bijzon
der geprezen. Deze film stamt uit 1948,
maar zal het ook nu nog best doen.
De regie is van de bekende Macken-
drick, die hier een hoogtepunt van
de naoorlogse filmproductie bereik
te. Deze regisseur is er in geslaagd
middels een trefzekere compositie
van beelden en geluiden een satyre
af te leveren vol diepmenselijke hu
mor. De kijker wordt verplaatst naar
een Schots eiland, dat tijdens de oor
log zonder whisky kwam te zitten,
zodat het sociale leven geheel stok
te. Op de kust verging evenwei een
schip boordevol whisky, waarvan
de eilandbewoners een groot deel
wisten te bergen. Heit leven hernam
opgewekt zijn gang, zulks tot grote
ontzetting van het hoofd van de bur
gerwacht, die met lede ogen moest
aanzien dat zijn manschappen zijn
orders saboteerden. Dank zij de slim
heid van de eilandbewoners bleef de
buit behouden. We meenden bij wijze
van uitzondering deze zeer geestige
film te mogen inleiden.
Komende uitzendingen. Verder
vragen we aandacht voor het spel
van Schndtzler „Het uur der waar
heid" dat donderdagavond door de
VARA wordit opgevoerd, met promi
nente spelers als Elisabeth Ander
sen, Max Croiset en Ton Lensink.
Op N2 draait een nieuwe Lucy-show,
gevolgd door een tv.-spel, dat kan
worden gezien als een vervolg op
„De muiterij op de Bounty". Vrij
dag is de KRO op NI met de Flin-
stones, Brandipunt, iets over de bis
schoppelijke vastenactie en onder
meer de Vastenepiloog.
A ether klanken
DONDERDAG 1 APRIL 1965
HILVERSUM I, 402 M.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Lichte gramofoon-
muziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO:
8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoon
muziek, 8.50 Ochtendgymnastiek. 9.00
De groenteman. 9.05 Klassieke gram
mof oonmuziek. 9.35 Waterstanden.
9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeids
vitaminen (gr.) 10.50 Voor de kleu
ters. 11.00 Nieuws. 11.02 Huishoude
lijke zaken, praatje. 11.15 Bariton en
piano; klassieke liederen. 11.35 Om
roeporkest: klassieke en moderne
muziek (opn.). 12.00 Licht instrumen
taal ensemble en zangsolisten. 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Dansorkest en zangsolis
ten. 13.00 Nieuws. 13.10 Mededelin
gen, eventueel actueel of grammo-
foonmuziek. 13.25 Beursberichten.
13.30 Licht instrumentaal ensemble.
14.00 STEREO: Hobo en piano: klas
sieke en moderne muziek. 14.30 Tuf-
Tuf van oude auto's, dingen die
voorbijgaan, klankbeeld. 15.00 Lichte
grammofoonmuziek. 15.30 Radioka
merorkest: klassieke en moderne mu
ziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Voordracht.
16.20 Lichte grammofoonmuziek. 17.
00 Minjon. 18.00 Nieuws. 18.15 Even
tueel aotueel. 18.20 Uitzending van
de Volkspartij voor Vrijheid en De
mocratie. Luistert naar De Stem van
de V.V.D. 18.30 Lichte orkestmuziek
en zaïngsoliist. 19.00 Voor de kinderen.
19.50 Sportparade. 19.30 Eigen weg:
programma voor de twintigers. 20.00
Nieuws. 20.05 hoorspel. 22.20 Lichte
grammofoonmuziek. 22.30 Nieuws en
mededelingen. 22.40 Actualiteiten en
sportuitslagen. 23.05 Stereo: Nieuwe
grammofoonplaten. 23.3524.00 Nws.
HILVERSUM n, 298 M.
7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15—24.00
NCRV
KRO: 7.00 Het levende Woord.
7.05 Ouverturelichte grammo
foonmuziek. reportage en mededelin
gen (7.30—7.40 Nieuws; 8.008.05
Overweging). 8.30 Nieuws. 8.40 Voor
de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00
Voor de zieken. VPRO: 10.00 Klas
sieke en moderne orkestwerken (gr.)
11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45
April: een programma in de toonsoort
van de grasmaand. 12.10 Leven op het
land, gesprek. 12.27 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.40 Deze week. 13.00 Klassieke en
moderne grammofoonmuziek. 13.45
Voor de vrouw. 14.15 Amusements
muziek (gr.). 14.30 Walsmuziek (gr.).
14.40 Vandaag is genoeg, hoorspel.
15.30 Bariton en piano: oude en mo
derne liederen. 16.00 Bijbeloverden
king. 16.30 Vocaal en instrumentaal
ensemble (opn.) 17.00 Voor de jeugd.
17.35 Miesjeskoor: Friese en Duitse
volksliederen (opn.). 17.55 Sportru-
hriek. 18.10 Accordeonmuzdek met
instrumentaal kwartet. 18.30 Sociaal
perspectief, lezing. 18.40 Lichte or
kestmuziek (opn.). 19.00 Nieuws en
weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30
Geestelijke liederen (gr.). 19.45 Op
de man af, praatje. 19.50 Lichte
grammofoonmuziek. 20.10 Boeren en
Burgers in Buitenveen, hoorspel 20.40
Samen uit Samen thuis, gevarieerd
programma. 22.00 Rondom het kind:
pedagogische etherleergang. 22.30 Nws
22.40 Avondoverdeniking. 22.55 Boek
bespreking. 23.00 Kerkorgelconcert
met commentaar (opn.) 23.35 Moder
ne orkestmuziek (gr.) 23.5524.00
Nieuws.
Ken vervolgverhaal van Siske en Wiskr
'VMenHiKttminwiiL
lojeslilmonMwunm
- <m iJ
T
VARA: 15.0015.45 Voor de vrouw.
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Barend de beer. 19.05 De Verrekij
ker: Internationaal jeugd journaaL
19.15 Van Gewest tot Gewest, regio
naal weekjournaal. VARA: 19.35
Gevaarlijk Paradijs, TV-film. NTS:
20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter
het nieuws. 20.45 Uit, amusements
programma. 21.10 Het uur der waar
heid, TV-spel. 22.10 Contact: pro
gramma over aktuele politieke vraag
stukken. NTS: 22.40—22.45 Journaal.
NEDERLAND 2
NTS: 20.00 Nieuws in het kort.
20.01 De Lucy Show Lucy kraakt
noten, TV-film. 20.25 Vrijspraak of
doodstrafTV-spel (Produktie van
Associated Rediffusion). NCRV: 21.50
Het werk onzer handen weten
schappelijk documentaire. 21.5522.10
Attentie.
25
„Lieve help, mevrouw Regius! Wat
ben ik blij, dat u eens langs komt",
zei ze verheugd. „Mevrouw heeft me
wel gezegd", vervolgde ze met ge
dempte stem, „dat ik niemand bin
nen mocht laten, maar dat was 's mor
gens voordat ze het nieuws kreeg,
waarvan ze zo van haar stuk geraakt
was".
„Wat was dat voor nieuws? Is haar
man erger?"
„Nee, het bericht kwam niet uit
hert ziekenhuis. Een oude heer, die
Dröse heet, bracht een brief. Hij
was nog nooit hier geweest, en hij
had er waarschijnlijk geen idee van
wat er in die brief stond. Hij zei
trouwens, dat ik alleen maar moest
zeggen dat hij Dröse heette, als me
vrouw er naar zou vragen. Hij hoef
de alleen maar deze brief af te ge
ven. En dat deed hij, waarna hij weer
wegging."
„Dröse!?" Gretl was verrast bij
het horen van deze naam. Ze wist
van haar man, dat de directeur van
Waldstaettens spinnerij Dröse heette.
Wat kon deze man hier te maken
hebben?
„En wat zei mevrouw, toen ze die
brief kreeg?"
„O, dat was verschrikkelijk, ik
wist er geen raad mee. Meteen toen
ze die brief zag werd ze zo wit als
een doek en beefde over haar hele
lichaam. Ze moet meteen het schrift
herkend hebben. En toen ze aan het
lezen was, stiet ze ineens een gil
uit en liet zich in een stoel vaillen,
alsof ze niet meer op haar benen kon
staan. Sindsdien is het net of ze haar
verstand kwijt is, ze huilt en loopt
uren lang de kamer heen en weer,
als een arm dier in een kooi, dat ner
gens geen uitweg meer ziet. We zijn
er allemaal overhoop van. Ik heb nog
een dokter willen waarschuwen,
maar dat liep helemaal verkeerd uit.
Als ik dat deed, zou ze in het water
springen, dreigde ze. Haar mankeer
de niets, helemaal niets, ze wilde al
leen maar met rust gelaten worden.
En toen heb ik haar dan ook maar
met rust gelaten. Maar die arme me
vrouw is niet in orde, dat kunt u
van mij aannemen, mevrouw. Al
lang niet meer. Dat is begonnen, toen
mijnheer naar die inrichting gebracht
is. Het was natuurlijk verschrikkelijk
alleen in huis te zijn met een krank
zinnige, die haar met een revolver
bedreigde. Als mijnheer Walidstaet-
ten toen niet toevallig langs was ge
komen de hemel mag weten, of
de arme vrouw nog wel in leven zou
zijn. Nee, het is geen wonder, dat
haar zenuwen helemaal in de war
zijn."
Zwijgend keek Gretl voor zich uit.
Dus het was destijds Waldstaetten
geweest! En nu had hij haar door
Drcee blijkbaar een brief laten bren
gen, en daarover raakte Ilse hele
maal van streek. Er begon Gretl een
licht op te gaan. Er was geen twijfel
mogelijk. Die twee hielden in het
geheim van elkaar, en vermoedelijk
was het een zeer hartstochtelijke
liefde, Want van Ilse wist ze zeker,
dat ze tevoren nooit had liefgehad.
En Waldstaetten was een man in de
beste jaren van zijn leven.
„En nu komt daar nog die afschu
weLijke zaak van mijnheer Waldstaet
ten bij," ging de huishoudster ver
der; „natuurlijk trekt ze zich dat
aan. Ze heeft haar hele leven aan
hem te danken, en ze is bijzonder op
hem gesteld. Maar wie had dan ook
zoiets van hem kunnen denken. Hij
ging altijd door voor een goede en
brave man."
„Hij is zeker nogal eens hier in de
villla geweest?" onderbrak Gretl de
spraakzame vrouw.
„O nee, maar een paar keer, alleen
maar om haar te helpen bij het re
gelen van een paar zakelijke aange
legenheden. Daarna heeft ze hem
gevraagd niet meer te komen, om
dat ze als alleenstaande vrouw geen
herenbezoek kon ontvangen. U weet
zeker wel, hoe streng ze op dit punt
is. U moet maar eens proberen haar
een beerttfe op te monteren. U bent
immers familie van haar, en u hebt
er recht op te weten wat haar
scheelt, zodat u haar troosten kunt.
Maar ik ben bang, dat zij u misschien
niet zal willen binnenlaten."
„Ja, maar denkt u dan, dat ik me
laat wegsturen? Nu ik weet, hoe het
met haar gesteld is? Ik denk er niet
aan. Ik ga gewoon naar binnen en
praat met haar."
Toen zij binnenkwam sprong Ilse
verschrikt overeind en stak afwe
rend haar handen uit. Gretl liet zich
echter niet afschrikken en sprak rus
tig, zonder te vragen naar de oorzaak
van haar tranen.
„Huil niet zo vreselijk, Ilse, be
daar toch, kind. Alles komt zeker
weer terecht. Je moet alles niet di
rect zo tragisch opnemen." Ze streel
de het haar van de jonge vrouw, maar
deze schudde mismoedig het hoofd.
„Niets komt er terecht, het kan niet
meer goed komen."
„Dat denk je na/tuurlijk maar.
Soms zie je de gewoonste dlingen
donker in en dan blijkt het toch weer
mee te vallen. Vertel toch liever
eens, wat er aan de hand is Of nee,
zeg maar niets ik kan zo wel be
grijpen waar het om gaat."
„Onmogelijk, hoe zou je kunnen
weten.
„Luister maar of ik het niet weet.
Je houdt heel erg veel van iemamd
en je mag het hem en de mensen
niet laten merken, omdat je niet vrij
bent. Komt dat uit?"
Ilse gaf geen antwoord, maar sprak
haar ook niet tegen. Ze begon nog
erger te huilen. Toen besloot Gretl
het op een andere mander aan te
pakken.
„Ik kan niet begrijpen, dat je zo
moedeloos kunt zijn, Ilse. Je man,
tegenover wie je altijd je plichten
met de grootste zorg hebt gedaan,
is doodziek en zal volgens de me
ning van de doktoren niet lang meer
leven. Dan bjj' je vrij en geen
mens zal het je kwalijk nemen, als
je dan ook eens aan jezelf denkt."
Ilse huilde hartstochtelijk verder,
zonder antwoord te geven.
Toen schokte Gretl schijnbaar on
geduldig met haar schouders en ging
boos verder: „Met jou is vandaag
ook niets aan te vangen! Blijf dan
maar doortreuren over je ongeluk,
en Laat ons over iets anders praten.
Ik heb namelijk ook zorgen aan mijn
hoofd."
„Jij?" zei Ilse ongelovig. „Wat zou
jij nu voor zorgen kunnen hebben?"
(wordt vervolgd)