PRINSES SORAYA TOONT ZICH EEN LEERGIERIGE FILMSTER Bloost bij elk complimentje Invloed van vrouw op auto's steeds groter Warme Italiaanse langharige look Brief uit Tuintje in h fles 0ncler onó cfezecfcl EINDELIJK WEER EEN DOEL IN HAAR LEVEN Richtlijn van de regisseur wet voor haar V?rdraagzaam STEUN VOOR VERMOEIDE ONDERDANEN Angst Geen hysterie Vrouw die niet rijdt is veel gevaarlijker PANTALONPAKJE MET JASJE VOOR ELK UUR VAN DE DAG Kniekousen W oni nginrichting .sv.v.v.v.v.v.v.w ywvwwwwwuw WWAWWdWWVW Ondanks zes maanden filmen, bloost prinses Soraya als een verle gen meisje bij elk compliment, dat over haar spel wordt gemaakt. „De grootste ontdekking qua acteertalent van de laatste tien jaar", zoals Italië's voornaamste filmproducer Dino De Laurentiis haar zonder omwegen noemt, heeft aldus in het Italiaanse filmcentrum Cincecitta ook de naam verworven de meest verlegen filmster te zijn! Zeer merkwaardig, vooral als men er rekening mee houdt, dat de ex-keizerin van Perzië nu al meer dan vijftien jaar in de schijn werpers van de publieke belangstelling staat en zowel wat compli menten als kritiek betreft reeds lang ongevoelig zou moeten zijn geworden. Prinses Soraya is echter een gewone jonge vrouw geble ven, die angst heeft voor de grote wereld om haar en die zich hele maal laat domineren en leiden door de mannen, die in haar leven opduiken. Orson Welles zei eens van haar, nadat hjj met haar ken nis had gemaakt: „Wat is die vrouw passiefI" ontschuldigt zij hem. Dino De Lauren tiis is echter geenszins tevreden met de wijze, waarop Antonioni prinses Soraya behandelt. Enkele weken geleden zei hij nog tijdens een persconferentie: „Hy gaat er uit als hij zo door gaat. We la ten geen filmster breken waarvan we zo veel verwachten!" In geld uitgedrukt, betekent de ver wachting omtrent prinses Sorya als film ster" niet minder dan anderhalf mil jard lire. Zoveel zal de film ,,Drie aan gezichten" immers kosten. Het is een enorm bedrag en een groot risico voor Dino De Laurentiis. Htf heeft zich in zyn filmloopbaan echter maar zelden vergist. Haar passiviteit, die haar elke richt lijn van een regisseur naar de letter doet opvolgen, is waarschijnlijk ook de reden, waarom Dino De Laurentiis So raya de grootste ontdekking als film actrice van de laatste tien jaar noemt. En Dino De Laurentiis is niet de eerste de beste in de filmwereld. Hy lanceer de op Sophia Loren na alle grote Itali aanse filmsterren. In de eerste episode van de film, die zij op het ogenblik draait ,,De drie ge zichten van een vrouw", maakte regis seur Bolognini zonder veel moeite van haar een tragedienne, eenvoudig door te zeggen: ,,Nu zou ik u graag zien huilen, prinses. Concentreer u gedurende enke le ogenblikken en vertel ons wanneer u klaar is voor de opname! Toen het met dit concentreren niet zo vlot verliep, ver volgde hy: ,,Denk gewoon aan de moei- ïykste ogenblikken uit uw leven en pro beert u zich weer in die situatie in te denken!" Prinses Soraya deed, wat haar ge vraagd werd en zy bracht de mooiste huilbui op, die Bolognini zich voor iyn opname kon dromen. (Die huil bui zal de bioscoopbezoeker overigens alleen in de Engelse versie van de film te zien krygen). Regisseur Bolognini is een geduldig man vol overredingskracht. Regisseur Antonioni echter, die de twee andere episodes van de film leidt, is een heel ander type: sarcastisch, hautain, bru taal en hy spot nogal graag. Maar ook met hem kan de prinses uitstekend op schieten. Zyn sarcasme laat zy over zich heen gaan zonder het schynbaar op te merken. „Elke regisseur heeft zyn eigen manier van doen", zo ver- Van top tot teen Indien men by het werk veel moet staan, zoals kapsters, verkoopsters en moeders van Jonge kinderen, dan kan men last krygen van pijnlijke benen. Bteunkousen kunnen dan uitkomst bren gen. Deze zyn er in allerlei modekleu ren en ze zyn helemaal niet zo leiyk en dik meer als de ouderwetse elastieken kousen, nu ze van nylon gemaakt wor den. Draag ze als u lydt aan dikke en kels, verdikte kuiten en pyniyke dysple Het geheim van het succes met de ze kousen is de manier waarop u ze aan trekt, Ga eerst plat op de grond liggen, til de benen in de lucht en geef ze steun op de arm van een stoel. Ministens drie minuten zo biyven liggen om de bloedcir culatie te bevorderen. Doe de kousen aan door ze eerste zover mogeiyk open te rollen en de duimen in de teenstukken te stoppen. Trek de kous stevig over voet en enkel. Nu de voet stevig op de vloer planten en de nylons voorzichtig maar krachtig omhoogtrekken. By het vastmaken van de jarretelles erop letten, dat de stof ge heel uitgerekt is. Draag handschoenen by bet aantrekken o'ii te voorkomen, dat er ophalingen ont •an en behandel de kousen als gewone ons by het wassen. In de derde episode van haar eerste film zullen de bioscoopbezoekers binnen kort kunnen zien, hoe prinses Soraya als filmster is ontdekt. Het eerste contact tussen de filmproducent Dino De Lau rentiis en de prinses kwam in Hollywood tot stand, waar Dino zonder omwegen aan de prinses voorstelde filmactrice te worden, waarop zy, verrast, onmiddel- iyk met „ja" antwoordde. Het bleek toen, dat zy net als vele anderen er reeds lang van droomde, een kans te wagen by de film. Sinds haar scheiding van de Sjah had zy gedurende jaren doelloos door de we reld gezworven van de ene mondaine plaats naar de andere en aan de zyde van de ene playboy na de andere. Het was duldelyk, dat het drama dat zy ln haar leven te verwerken had ge kregen - als echtgenote van de Sjah verstoten omdat zy haar man geen kind kon schenken - haar diep had geschokt en zonder enig houvast had gelaten. Die onzekerheid en twyfel aan zich zelf, heeft ook een stempel gedrukt op het begin van haar filmcarrière. Het bleek duidelyk dat zy grote angst had weer eens in het leven te mislukken, voor het oog van de gehele wereld. Daarom vroeg de prinses ook aan Dino Laurentiis alles streng geheim te hou den tot het zeker was, dat zy als film actrice geen mislukking zou worden. De beslissende onderhandelingen hadden plaats in Cortina d'Ampezzo, het beken de ski-stadion in de Dolomieten. Daar Dino De Laurentiis hier mogelyk door journalisten zou worden ontdekt, stuur de hy zyn vertrouwensman Luigi Lura- schi. Deze gaf voor een Duits advocaat te zyn en vanuit een postkantoor maakte hy telefonisch een afspraak met prinses Soraya. Hy ontmoette haar tenslotte op een skiterrein. Daarna kwam de prinses naar Rome voor het maken van proef- opnamen. Öok dit zou zeer in het ge heim gebeuren. Het personeel werd on gewoon vroeg naar huis gezonden, de studio werd in een bloementuin her schapen en Bulgari, Rome's beroemdste juwelier, bracht voor miljoenen siera den. Dina De Laurentiis wilde haar goed ontvangen! Tot zyn groot ongenoegen bleken toen echter toch twee journalisten lucht van alles gekregen te hebben. Journalisten van het communistische avondblad ,Pea- se.Sera'. De producer trachtte hen met een list in de war te brengen. Hy verliet de studio en begaf zich naar een bekend restaurant, om daar zogenaamd de avond door te brengen. Hy wilde zo de schyn wekken, dat er die avond niets belangryks stond te gebeuren. De journalisten lieten zich echter niet op een dwaalspoor brengen. Zy gingen netjes op wacht staan voor de studio. De Laurentiis belde toen de directeur van de „Paese-Sera" op met het ver zoek zyn journalisten terug te roepen maar de directeur ging niet op zyn ver zoek in. Prinses Soraya is toen toch maar ge komen en heeft haar proefopnamen ge maakt, die tot grote opluchting van alle betrokken partyen een groot succes ble ken te zyn. Aanvankelyk wilde De Lau rentiis deze opnamen zelfs weer gebrui ken voor de film, waarin de prinses thans de hoofdrol speelt, „De drie ge zichten van een vrouw", maar hy moest hiervan afzien omdat de prinses zich ertegen verzette. Zy vindt de op namen zelf namely k niet zo geslaagd. Het heeft toen nog anderhalf jaar ge duurd voor de filmcarrière van de prin ses werkelyk van start ging. Er moest naar een goed draaiboek worden ge zocht, naar gepaste tegenspelers en goe de regisseurs en dat alles heeft heel wat voeten in de aarde gehad maar toen een maal met de" opnamen kon worden be gonnen had alles een vlot verloop. Zy bleek een zeer meegaande actrice te zyn, die altyd stipt op tyd in de stu dio's arriveerde en nooit kreeg zy aan vallen van hysterie zoals vele andere grote filmactrices, zy raakte zelfs niet in paniek toen zy by opnamen in Athene door honderden nieuwsgierigen onder de voet dreigde te worden gelopen. Haar moeder zegt hiervan: „Vergeet niet, dat myn dochter zeven jaar keize rin was. Toen heeft zy zich ook in de moeiiykste omstandigheden weten beheersen!" Bertha Bens in 1888 eerste automobiliste Sinds de schone augustusmorgen ln 1888 toen Bertha Benz de derde auto die haar man gebouwd had "leende" om met haar zoons een plezierritje te maken en daarmee de eerste vrouwelijke automobilist werd, is de invloed van de vrouw op de auto steeds groter geworden. Het is niet meer van deze tyd om nog een diepgaande studie te ma ken van de vrouw achter het stuur tenminste voor zover het haar gedragingen in het verkeer betreft. Vrouwelijke automobilisten vor men immers al sinds jaren een normaal deel van het weggebruikers- beeld; ze zijn er, zoals er fietsers en wandelaars zjjn. Men went er aan, houdt er rekening mee. Het is en biyft natuurhjk een ander ras. Dat wordt dageiyks duizenden ma len opnieuw bewezen, zowel in automobi- listisch als huiseiyk verkeer en voor het eeuwenoude „conflict" tussen man en vrouw als zodanig zal (hopeiyk) nooit een oplossing gevonden worden. Het zyn nu eenmaal twee van nature verschillen de volkjes, die - de cynicus zal zeggen: noodgedwongen - in min of meer vreed zame coëxistentie met elkaar leven, niet alleen in het dageiykse doen, maar hoe langer hoe meer ook in het verkeer. Zolang de vrouw achter het stuur nog een uitzondering was, kon men haar met een gerust hart letteriyk en figuuriyk met de vinger nawyzen, maar nu hun aantal steeds toeneemt wordt dat onbe gonnen werk en de meeste mannen heb ben zich inmiddels by het verschynsel neergelegd. Evenals de vrouwen zich te genwoordig niet meer zo verschrikke- ïyk opwinden over het feit dat ze, een maal achter het stuur gezeten, door sommige heren nog steeds niet voor „vol" worden aangezien. Als Pat Moss eens een zware rallye wint, roepen de vrouwen natuuriyk „zie je nou wel!", maar dat doen ze vermoedeiyk meer omdat ze er zelf verbaasd over zyn, dan om aan te tonen dat ze het „altyd al geweten hebben". Raadpleegt men de cyfers en statistie ken waar men tegenwoordig zo bezeten van is, dan kan men ontdekken, dat by de in 1963 voor het ryvaardigheidsexa- men opgenomen kandidaten 35 procent van de mannen de eerste maal slaagde en 32 procent van de vrouwen. Maar mag men uit deze verhouding met stel ligheid afleiden dat de „oorspronkeiy- ke automobilisten" dus meer gevoel heb ben voor het autoryden? Veel dichter by de waarheid ligt toch eigeniyk de uitspraak van professor Linden, die heeft uitgerekend dat 37 procent van de automobilisten vrouwen zyn doch dal slechts 6,4 procent van hen by ongeval len betrokken raken. Hy koppelt daar de paradoxale conclusie aan vast, dat de vrouwen veel gevaarlyker zyn als ze niet ryden... We onthouden ons hier om- 5? Dat de Italiaanse modekoningin in januari de lentemode presente ren is maar van matig belang voor het meisje, dat de winter warm wil doorkomen. Hun belangstelling gaat veel meer uit naar warmere kleding en wat dit aangaat is er nog veel interessants uit Rome te melden. Het accent van de mode ligt op de langharige look, althans wat de kleding voor buiten betreft. De glanzende kortharige bont soorten zijn van het toneel verdwenen. Vrijwel elk meisje heeft een mantel of garneringen van lang, krullend geitebont. De kragen van mantels zijn ermee gegarneerd, evenals manchetten, moffen, zomen en zelfs de half hoge laarsjes. door Gma Martelli LANGE JAPONNEN ZONDER MOUWEN De hoed van de winter is een eivor mige helm, met bandje onder de kin en ook voor hoeden is de langharige look mode. Als bont te duur is, breit het Ro meinse meisje zelf zo'n helm en pluist de wol uit om de juiste harigheid te ver- krygen. Ik weet niet of het komt omdat vrou wen onlogisch zyn of dat de verwarming binnenshuis zo verbeterd is maar de lan ge japonnen voor in huis hebben nimmer mouwen. Jersey ia het juiste materiaal voor informele gelegenheden, satyn voor een feestje thuis, dikwyls gecompleteerd met een overblouse of schoudercape van glinsterende stof. Wai is er toch gebeurd met de stretchpantalons? Zy zyn verbannen naar de besneeuwde hellingen. Voor de rest zyn pantalons voor buiten van tweed en geruite wol en de broekspy- pen worden netjes in of over de enkel - laarsjes gedragen. Het pantalon-pakje met klassiek jas je is zeer in de mode voor elk uur van de dag en men ziet deze pakjes ook in luxueus fluweel voor de avond. Antonelli van Rome is de maker van een zeer apart ensemble van geitebont, een strakke, tot de enkel reikende rok waarop een ruime pullover, die tot de heupen komt. Wat meer mogelykheden voor de gar derobe van de meeste vrouwen geven de rokken van Emilio Pucci. Zy zyn aan twee kanten draagbaar, bedrukt fluweel aan de ene kant, zijde in een ander des sin aan de andere kant. Gastvrouwpyama's van dezelfde ont werper zyn door veel moderne vrouwen geaccepteerd. Hy maakt ze van zyde met gerende pypen en combineert ze met aan twee kanten draagbare blouses. Hy com pleteert het ensemble met een brede sjerp. De kameelharige mantel is nog nooit helemaal uit het modebeeld verdwenen De versie van Forquet is een aan twee zyden draagbare mantel. Aan de andere kant gebruikt hy wol in Paisley-dessin in lichte tinten lila. rose en beige. Het kattenpakje van Enzo beschermt af doende tegen winterse koude. Het pakje is gemaakt van rekbaar fluweel en het wordt gecompleteerd met laarsjes. Patrick de Barentzen, die by elke col lectie die hy toont een grotere reputa tie krygt, komt lydsters aan koude be nen tegemoet. Hy heeft kniekousen bi fel getinte wol en patronen of witte fcpltbe- schermers met kleine zwarte knoopjes van voren. Prinses Irene Gallzine is ook voor een warme beenbekleding en komt met winte warmerr in de vorm van eenkappen met kleppen, die over de schoener, gaan. Zy maakt ze in zwartwitte ruiten, pas send by pakjes met een lang jasje. Voor formele ontvangsten thuis is deze haremstyl gedrapeerde japon van de Ro meinse ontwerpster Eleanora Garnett van rood taafeta met zwarte, glinsteren de cape (links) Wite Jersy met een dampatroon in zwart (rechts), geeft luniekiyn aan de wat sportievere creaie van Maljana. trent van verder commentaar, temeer omdat we deze kant van het onderwerp „de vrouw en de auto" zoals gezegd van weinig positieve waarde achten. Eén op drie Een facet van de zaak die by nadere bestudering een veel bruikbaarder resul taat oplevert, is de invloed van de vrouw op de auto. Dat is immers iets, waarover het laatste woord zeker nog niet gevallen is. Hoeveel vrouwen er in Nederland een rybewys hebben is niet met exacte cy fers te zeggen. Het Centraal Bureau voor de Afgifte van Ryvaardigheidsbewyzen beschikt over veel gegevens, maar het materiaal van vóór 1950, en zeker dat van voor de oorlog, is niet voldoende om er een betrouwbaar getal uit te kun nen distilleren. Wel vertelde de heer Westerlaken ons, dat op het ogenblik naar schatting van elke drie nieuw-af- gegeven ryvaardigheidsbewyzen er één nadr en vrouw gaat. Geen wonder dus, dat by een zo sterke infiltratie van het zwakke geslacht in dit van huis uit zui ver manneiyke domein de vrouw hoe langer hoe meer te vertellen krygt wan neer het om de aankoop van een auto gaat. In Amerika beschouwt men het reeds lang als byna een ongeschreven wet, dat de vrouw de auto koopt - al moet daar- by gezegd worden, dat het vorig jaar slechts 25 procent van de omgezette wa gens direct aan vrouwen werd geleverd. Wie de Amerikaanse advertenties van de U.S.-automakers ziet, zal direct in de gaten hebben dat het overgrote deel van hun verkoopsargumentering, zowel in de tekst al^ door middel van de plaatjes, op de vrouw gericht is. De campagnes rond de uitgesproken sport wagens zyn hier de uitzondering die de regel bevestigen. Daarby wordt doelbe wust getracht de man los te maken van de matriarchale sfeer door hem als het ware een deel van zijn verloren man- neiyke superioriteit terug te geven. Beziet men echte* de „hidden peréua- ders"-technlek achter de reclame voor de familie-sedan, dan herkent men ge makkelijk het werken op de vrouwelyke psyche. Dat dit, naar ouderwets-Euro pese begrippen misschien wel 'ns schaam teloze en ln leder geval doorzichtige spel letjes nog steeds vruchten afwerpt, blijkt wel uit het feit dat in Detroit in 1964 weer een kleine miljoen méér wagens afleverde dan ln 1963. 55 In flessen gebouwde schepen zijn ou derwets geworden nu er een terrarium ls uitgevonden. Terrarium? Dat Is een tuintje, dat men kan „aanleggen" ln een fles. Het kan veel decoratiever zyn dan planten in een pot en veel minder werk wat onderhoud betreft! De grootste terrariums hebben een mandfles als omhulsel. Firma's die ze gebruiken om hoeveelheden vloeistoffen te vervoeren, beschermen deze met een netwerk van touw. Maar ieder aardig uitziende fles met een wyde hals en een stevige bodem is geschikt. Zorg er voor, dat de fles schoon is en dat er geen resten van de vroegere in houd meer in zyn (vooral chemicaliën) die planten en grond kunnen beschadi gen. Kies ongekleurd of anders licht ge kleurd glas. Bedek de bodem van de fles met stukjes houtskool en doe dar mos aan de zykanten tot de hoogte van de aarde (ongeveer een kwart van de hoogte). Flessentuintjes worden steeds populaii der en allerlei gereedschappen zyn ont worpen voor de planten. Indien de bloem handelaar deze niet heeft, gebruik dan een breinaald om kleine stukjes mos (met de groene kant tegen de zykan ten) op hun plaats te brengen. Op het houtskool moet een laag van ongeveer twee centimeter schoon grint komen en daar overheen een laag aarde Bladaarde is zeer geschikt. Planten als klimop, begonia's, deco ratieve mossoorten en stekjes kunnei gebruikt worden. De afmetingen zyr afhankelyk van de wydte van de hals Om ze op hun plaats te brengen, losje? aan de bretnaald bevestigen met eer lange, hangende draad. Gebruik de knop van een andere breinaald om te zorgen dat de plantjes rechtop in de aarde ko men te staan. Sluit de fles met glazen of plastic stop en zet deze in het licht maar niet in de felle zon. Neem de stop eraf indien vocht op de zykanten con denseert. De schoonheid van het „tuintje" kan verhoogd worden met gekleurde steen tjes, stukjes hout, een stukje spiegel als „meertje" met miniatuur brug en figu ren om een Japans landschap te ver- krygen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1965 | | pagina 5