Kerstmis in het buitenland Wie hing de eerste kous op NEDERLAND Hier kent men de cadeaubrengende Kerstman niet. De Nederlandse kindertjes hebben al weken eerder dan hun buitenlandse vriend jes en vriendinnetjes de Goedheiligman op bezoek gehad ter gelegenheid van zyn verjaardag op 5 december. Een schoen of klomp bij de schoorsteen is gedurende de dagen voor het grote feest een algemeen verschijnsel. COLUMBIA. Gemaskerde taartjes trekken in optocht door de straten en er wordt een wedstrijd gehouden in het herkemxen van de mens achter het masker. Zij die qoed raden krijgen een ca deautje. In het oude Enge land waren gemaskerde to neelstukken en pantomimes populair, een traditie date rend uit de regeringsperiode van Henry VIII. 'Door een grote toename van het aan tal misdaden kwam hij er tje de maskers te verbieden. MEXICO. Geschen ken worden gelegd in een „pinata". een grote, mooi versier de aarden schaal, die opgehangen wordt in een kamer. De kinderen krijgen een blinddoek voor en ieder krijgt een kans <Le pinatate breken met 'n stok. Ieder kind mag slechts één maal toeslaan. Als de schaal kapot is wordt er gegrabbeld om de cadeautjes. FINLAND Iedereen neemt een stoombad (sauna), soms gevolgd door een rolparty in de sneeuw, vroeg op de Kerstavond. Nadat men de traditionele maaltyd heeft verorberd, gaan de mannen worstelen en maken de meisjes zich op, trekken mannenkleding aan en gaan van huis tot huis om de feestelijkheden te aanschouwen. BULGARIJE De kinderen krygen hun geschenken van Grootva der Koleda, een Wintergod uit vroeger dagen. Er worden vonken ge maakt op het houten blok van het Kerstvuur en iedereen doet een wens. JOEGOSLAVIË De nachtmis wordt onderbroken waarna IS jongelui naar buiten gaan en een pistoolsaluut afvuren om de geboorte van Christus aan te kondigen. SPANJE Het is traditie dat de De Drie Wyzen uit het Oosten elk jaar hun reis herhalen en hierby door Spanje trekken. Kinderen gelo ven dat één van de Wyzen, Balthasar, 's nachts op zyn ezel langs de huizen trekt en cadeautjes achterlaat voor brave jongens en meisjes. Kalkoen is het traditionele kerstdiner sedert de dagen dat de „Con quistadores" deze uit de Nieuwe Wereld meebrachten. NOORWEGEN. Er wordt een Kerst„boo'm" voor de vo gels geplaatst voordat het gezin zich aan de feestmaaltijd zet. De „boom" is een paal met een schoof graayi er bovenop om de vogels te voeden. SYRIË De jonge kameel van de karavaan van de Drie Wy- zen Uit het Oosten is nog in leven, gelooft men. Aan het einde van de reis viel dit dier uitgeput neer in de stal van Bethlehem en men zegt dat het Christuskind hem toen het eeuwige leven gaf. Nog steeds koopt de kameel geschenken voor de kinderen. ITALIË Geschenken worden uitgedeeld door La Befana. Zij is een leeftydloze vrouw, waarvan men zegt dat zij destijds weigerde mee te gaan met de Drie Wijzen, toen deze by haar huis stopten om de richting naar Bethlehem te vragen. Zij had al gauw spijt van haar besluit, maar een poging om zich alsnog by de pelgrims aan te sluiten mislukte. Tot vandaag de dag kykt La Befana nog uit naar het Kerstkind en laat geschenken achter voor de kinderen. ZWEDEN Het Is gewoonte een Kerstster van papier, hout of stro voor een raam te hangen met een lamp er achter, waardoor een zacht licht naar buiten schynt. Een boek, Zweedse Kerstvieringen, staat vol met recepten, versieringsraogelykheden, spelletjes en liedjes, en hier van geniet men een maand lang. AUSTRALIË Omdat de Kersttyd hier in de heetste periode van het jaar valt, krygt de Kerstman, als hy in traditionele kledy in het openbaar verschynt, extra overwerkgeld uitbetaald. JAPAN Sinterklaas Is Hoteisho. De kinderen geloven dat hy ogen in zyn achterhoofd heeft. CHINA In China heet de Kerstman Khoong-Khoong. Hier heeft men een „Boom van Licht", die versierd is met gekleurde papieren bloemen, slingers en sneeuwvlokken van katoen. De Chinezen trekken onder het zingen van Kerstliederen en het afschieten van vuurwerk naar de kerk. CHILI „Een apestaart", dit is een koude drank van melk, koffie, en ei gemengd met alcohol gedistilleerd uit gefermenteerd druiven sap, is de traditionele dronk voor de feestdagen. GRIEKENLAND 8t. Basilius brengt geschenken voor de kinde ren op de laatste dag van het jaar. Op de laatste dag van het seizoen, werpt een priester een kruis in het dichtstbyzijnde water en jonge mensen duiken dit op. (Dit is ook een jaariyks gebeuren in New York en andere plaatsen waar men aanhangers van de Grieks-Orthodoxe Kerk vindt). Dit kan men lezen in een negen tiende eeuwse encyclopedie, die uitgegeven werd vóór het ver schijnen van het bekende gedicht van Clement Clarke Moore „A Vi sit From St. Nicholas" (Een be zoek van Sint Nicolaas) en popu laire tekeningen van Kerstgebrui ken waarbij jonge en oude men sen hun kerstgeschenken in een kous aangeboden krijgen van Sint Nicolaas, St. Nicholas, Santa Claus, Father Christmas of Pere Noêl. Voetnoten By deze omschryving van de kous kun nen nog enige „voetnoten" worden ge plaatst. 1. Voordat in de veertiende of vyftien- de eeuw de gebreide, goedsluitende kou sen werden gufitroduceerd, wikkelden de mensen hun voeten eenvoudig in lange banden, geknipt uit stof of vodden alvo rens de voeten in laarzen, schoenen, slip pers, sandalen of klompen te steken. 2. Aan William Lee werd het patent geweigerd door de georganiseerde druk van de kousenmakers als onderdeel van 't verzet van handwerkslieden tegen machi nes en automatisering. 3. Armere mensen hadden domweg geen geld om zich gebreide kousen te veroor loven tot enige jaren nadat Lee en colle ga- uitvinders het kousenframe ontwier pen en ontwikkelden en het daarop volgen de proces van het weven van wol, katoen linnen of zyde of andere kledingstukken bestemd om te dragen om de enkels of polsen, dat ze goedkoper maakte. Tegenspraak 4. De bewering dat kousen praktisch on bekend waren in de warmere landen van Europa, zelfs onder de rijken in de eer ste eeuwen van het Christendom, wordt te- „Kous: een kledingstuk. Ofschoon reeds bekend bij de Romeinen in de jaren voor Christus, zoals bewezen door schilderijen te Pompeii het geregeld gebruik van dit kledingstuk van veel latere datum in het koudere Noord-Europa, waar pas in de twaalfde eeuw kousen werden gemaakt van textiel. „In de tijd van Edward II van Enge. land (1284.1327) namen zij de vorm aan die zij nu nog hebben, en aan Spaanse en Italiaanse hoven in de vijftiende eeuw dienden enor me zijden kousen soms als substituut voor zowel broek als schoe nen. „Het thuis fabriceren ervan door middel van breien was in het Engeland van Elizabeth I zo ingeworteld geraakt, dat men William Lee (1589) een patent weigerde voor de uitvinding van een kousen frame. Hy vertrok daarom naar Frankrijk en richtte in Rouen een fabriek op." gengesproken door de overal geaccepteer- Het schynt eens gebeurd te xyn dat de legendes van Sint Nicolaas. Hy. een de beurs met goud terecht kivaiu In een bisschop uit de vierde eeuw, rou lncogni- kous, die by het vuur was opgehangen to periodiek excursies gemaakt hebben om te drogen. Dit incident gevolgd door onder iyn volk, om self te constateren meerdere verrassingen voor trouwgra- wat zy nodig hadden, met als resultaat ge meisjes veroorzaakte zulk een nieuws- dat hy daarvoor in aanmerking komen- gierigheid dat de anonime goede Samarl- de lieden anoniem ter wille was met gif- taan bekend raakte en nadat zyn liefda ten. Dit ltjkt veel op de manier van doen digheid overal werd rond verteld, werden van Haroen-ul-Raschld uit de latere ver- onverwachte geschenken altyd beschouwd halen van de „Dulzend-en-Een-Nacht". Sin als een gift van Sinterklaas, terklaas stond er vooral om bekend dat hij mededogen had met meisjes, die door V TlJgeZellM een gebrek aan uitzet niet in staat waren een behoorlyke echtgenoot te verkrygen. Er wordt wel beweerd dat hy in huizen, waar zulke meisjes woonden, beurzen met goud naar binnen wierp. Geen ramen In die dagen hadden de huizen van ar me families geen ramen, want glas was een dure liefhebbery en er werden extra en kousen zou Sint Nicolaas vereerd zyn belastingen geheven op ramen. Omdat hij gebleven als de beschermheilige van zee- niet door de deur wilde gaan, gebruikte lieden. Zeelieden die verschrikkelijke stor de goede bisschop de lage schoorstenen men hadden doorstaan in de gevaarlyke als entree voor zyn geschenken be- kustwateren van Klein Azië, maakten stemd voor brave oude vrysters. Hy had hem en zyn werken bekend in het hele reden om aan te nemen dat het goud in Middellandsezeegebied en waar him sche- t goede handen zou komen, want in die ar- pen ook maar aan wal kwamen. Zo werd Pinata S me gezinnen werd door de ongetrouw- het verhaal van zyn liefdadigheid ver- de dochter altyd slavenwerk verricht en spreid in het buitenland. Zyn faam was het was normaal dat zy de pannen op het stevig gevestigd in het Europa van de vuur in de gaten moest houden. dertiende eeuw. En dat was nu juist de Het is dus waarschy'niyk dat de eer ste kous werd opgehangen door 'n lie ve vrygezellin in Myra, waar de kathe draal van bisschop Nicolaas stond. In de verhalen wordt geen naam ge noemd en het is niet bekend of zo'n meisje nu een man vond of niet. Zonder deze verhalen over liefdadigheid tyd. volgens de oude encyclopedie, dat kousen hun huidige vorm aannamen. Men kan rustig aannemen dat een heer, die de gunst van een dame wilde winnen, zyn kansen zou zien stygen, door het schenken van zo'n paar goed passende luxe kousen, die ook gedra gen werden door koninginnen en andere dames van hoge afkomst. Kousen die by het vuur werden opgehangen, zou den op zich al cadeaus zyn geweest. Hoe dan ook, de kous is nooit de uni verseel geaccepteerde mogelykheid ge worden om geschenken in te verbergen. In Nederland, zowel als in Frankryk, waar de arme mensen klompen droegen, werd dit schoeisel naast het vuur geplaatst om cadeautjes in te ontvangen van Sinter klaas of Père Noël. In Mexico en de Centraal-Amerikaanse republieken, waar schoorstenen vanwege het klimaat overbodig zyn, worden ge schenken verstopt in „plnata's" die aan plafond worden opgehangen. Het is in Armenië gewoonte gebleven kledingstuk ken aan het dak te laten slingeren en als een kind de volgende morgen wakker wordt en er geen rozijnen, honingkoek- jes, geldstukjes of andere cadeautjes in vindt, dan zal dit minstens zo bedroefd zijn als het meisje van de hierby ge plaatste bekende oude tekening „De lege kous". Een van de meest be kende en treffende teke ningen over verdriet by het Kerstfeest is de plaat van F. S. Manning waar op een bedroefd meisje constateert dat haar zo hoopvol opgehangen kous nog leeg is. De titel van de tekening luidt: „De lege kous".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1964 | | pagina 13