ook
VOOR
JOU
DRUMS nog steeds belangrijk in
OOK NEDERLAND HEEFT DRUMMERS
VAN BIJZONDER GROTE KLASSE
de lichte muziek en jazz
John F. Kennedy
Schoolbladredacties
denk aan sluiting
inzendingstermijn
LOPEND VUURTJE
een groot man die wij
nooit mogen vergeten
ZATERDAG 21 NOVEMBER 1964
DE LEIDSE COURANT
PAGINA 8
GENE KRUPA
.grootste tijd gehad...
Wanneer we eens een avondje gezellig gaan dansen op de muziek
van een goed orkestje, is het immer moeilijk de ogen af te houden
van de drummer. Steeds volgen de blikken gefascineerd het werk
van de handen. „De voetjes gaan ook van de vloer" op het ritme
patroon, dat hij uiteindelijk aangeeft. Mochten we u enige afleve
ringen teriig iets vertellen over de gitaar, thans achten we de tijd
gekomen de drums en enkele bespelers daarvan aan u voor te stel
len. Er zijn maar heel weinig instrumenten, die zo'n variatie in
uiterlijk en onderdelen hebben als de drums (slagwerk). In zijn
meest eenvoudige vorm bestaat de drums uit: de grote trom (bass-
drum) en kleine trom, die al dan niet bewerkt worden door de
stokken of matjes (brushes).
De grote trom heeft een velddiameter
van 90 tot 50 cm en het vel mag niet
te strak gespannen zijn, omdat er
anders een te hoog en bonkig geluid
veroorzaakt wordt De kleine trom
(85 cm velddiameter) moet licht en
hoog klinken en mag derhalve strak
gespannen zijn. In vele gevallen is
er nog een ,tussenmaatse' trom, de
z.g.n. Tom - tom.
Bij iediar dj rum-stél praktisch treft
men bekkens aan, waarvan de meest
belangrijke is, die Hi-hat, diie met de
linkervoet wordt bediend. Oude stij'l-
dirummers hebben ook een .wood
block' aan het stel bevestigd, dat een
droog tikgeluid kan voortbrengen.
- Jimmy Cobb - Chico Hamilton en
Shelly Manne, mensen, die met een
ongelooflijke precisie spelen'.
Hij vervolgt: ,Daar is dan toch altijd
nog een Gene Krupa, wiens grote
jaren ruim achter ons liggen, maar
dde toch nog steeds meetelt'.
Een andere grootheid is ongetwijfeld
HhiMy Joe Jones. J.J. projekteert
Stuwer
DE DRUMMER heeft een belangrijke
functie in de ritme-sectie, als .stu
wer* en ,duwer\ In de jazz b.v. is de
taak van de drummer veel grootser.
Hij wordt niet alleen gezien als een
ondersteuner in het ritme, doch in
zijn soli dient hij wel degelijk een
melodie te improviseren.
Musicoloog Skip Voogd zegt: „Er zijn
vele indrukwekkende drummers,
Ieder met een eigen feeling. In het
buitenland: Max Roach - El vin Jones
LEIDSE
TOPTIEN
Het tussen haakjes vermelde
cijfer geeft die stand per 7 no
vember aan:
Cl) 1. Pretty Woman Roy
Orbison.
(8) 2. Hup, hup, hup, - Cock
tail Trio.
(5) 3. Where did our love go
The Supnemes.
(-) 4. If I feia The Beat
les.
(-) 5. Mijn dagboek Wil-
leke Alberta
(7) 6. Barlekmo Imca Ma
rina.
(10) 7. Mondlhelle Nacht
Bunte Hoohzeitswagen
Gert en Hermien
Timmerman.
(2) 8. I should have known
better The Beatles.
(-) 9. Dolce Paola Adamo.
(4) 10. Liebeskummer lohnt
sich nicht Sawi>
Malmkvist.
WESSEL ILCKEN
inspirator
een demonische en bepaald voor
geen blanke bereikbare swing. Hij
is de meest' complete drummer. Hij
voedt niet alleen, mdar gaat vooral
dikwijls voor. Hij wordt terecht „the
greatest" op het slagwerk genoemd.
Inspirator
Wessel I leken
In Nederland hebben we ook groot
heden. Cees See, Johnny Engels jr.,
Ban Bemndmk. Ze zijn echter allen
uiteindelijk toch geïnspireerd door
wijlen Wessel Iloken, die tot juli 1958
Nederlands beste en meest volmaakte
moderne jazz-drummer was. Wessel
speelde een belangrijke rol in het
vaderlandse jazz-leven. Hij was ook
de eerste Nederlandse drummer, die
zonder schroom kon spelen met gro
ten als Dizzy Gillespie, Bud Shank,
Herbie Mann en Tony Scott, die al
len diep onder de indruk kwamen
van zijn drive en- swing.
Misschien is het overbodig, maar
voor de goede orde herinneren wij
de redacties van de voor onze wed
strijd uitgenodigde schoolbladen aan
de sluiting van de inzendingstermijn
op volgende week woensdag, 25 no
vember. Zendt dus uw bladen vóór
die datum aan de OOK VOOR JOU-
redactie, Papengracht 32 te Leiden.
Nadere bijzonderheden over de wij
ze van prijsuitreiking e.d. zullen
spoedig volgen.
ERROLL GARNER
VIEL TEGEN
Zaterdagnacht 7 november jl. was
het immense Concertgebouw-podium
in Amsterdam voor de Amerikaanse
neger pianist Erroll Garner en zijn
twee secondanten Eddie Calhoun, bas,
en Kelly Martin, drums. Garner
moest contractueel nog één LP op
nemen voor zijn platenmaatschappij,
vóór hij kon overstappen tot zijn zo
veelste platenmerk Warner Bro
thers. Wel, om maar meteen met de
deur in huis te vallen, ons is dit
„Garner-concert" nogal tegengeval
len. Niet alleen verviel Garner steeds
PHILLY JOE JONES
ooooocxxxxxxxxoooooooooooooooooooo^xjocoooooooooooooooooooocaxoa
DE LEIDSE CABARETIER Cees van Óyen zal vanaf januari a.s. mee
werken aan het populaire radioprogramma „Wissewassen" van André
Meurs. Dit satyriSche programma gaat, zoals bekend, elke zondag
avond rond half tien via de KRO de lucht in.
DE NEDERLANDSE FINALE voor het Eurovisie Songfestival heeft
dit jaar weer een nieuwe opzet gekregen. Men heeft het zich nogal
moeilijk gemaakt: 3 jury's zullen oordelen over 5 liedjesprogramma's,
die door 5 min of meer prominente tienersterretjes worden verzorgd.
Stof genoeg dus voor nieuwe rellen!
HET AL OF NIET VERLOOFDE PAAR Sylvie Vartan en Johnny
Halliday staat in Frankrijk hoog genoteerd. In de afdelingen „Zan
gers" en „Zangeressen" van de Poll in het Franse tienerblad „Salut
des Copains" staan zij glansrijk op de eerste plaats. Gerenommeerde
vokalisten als Jacques Érel en Colette Magny bengelen met enkele
percentjes onderaan de ranglijst. Zelfs B.B. kwam er niet zo best af.
CHARLES AZNAVOUR terug in Nederland! Op donderdag 10 dec.
a.s. zal Charles Aznavour in de Kurzaal te Scheveningen een twee
uur durende „tour de chant" verzorgen. Van dit programma, waarin
de formidabele chansonnier en acteur zal worden begeleid door zijn
eigen uit tien man bestaand orkest, zullen televisie-opnamen worden
gemaakt. De datum van uitzending wordt nader bepaald.
C)CKXiooooooocx>oooooocooocx»oooc)Ooqpoocx)Oooc<xx>30oooooax>ooooococ>ooooooi>ooocxxxxxx)oooooooccooooooooc)oooc
Onder redactie van
Anton Abma en
Cees v. Leyden
PLUS
Pia Beek terug op de zwarte
schijf. En een plezierige come
back, want deze LP toont ons
een geheel andere zijde van Miss
Beek. Mochten we in het verle
den wel eens twijfelen aan de
muzikale talenten van Pia, op
deze plaat blijkt, dat zij terdege
op niveau kan musiceren. Pia
heeft dan ook een uitstekende
begeleiding in een strijkorkest
o.l.v. Ted Powder. Het repertoire
is goed gekozen: we vinden vele
kwaliteitsnummers op de plaat
terug als „Fly me to the moon",
„Misty" „Lover man" en „Willow
weep for me". Kortom: een ge
slaagd portret van Pia!
„A portrait of Pia" - Pia Beek -
CNR LPT 35018
NU ER WEER een vaderlandse voet
balclub hoge ogen kan gaan gooien
i/n de competitie om de Europa-Cup,
heeft CNR een aardige plaat op de
markt gebraoht van de Koninklijke
Militaire Kapél o.l.v. Luitenant Pos
thumus. Op de A-kant klinkt het lied,
dat in de befaamde Feijenoord-dagen
een topper was en de B-kant laat ons
't DWS-clublied „En van je hoempa"
horen. Een plezierige schijf, die goed
aansluit op de actualiteit (CNR UH
9730).
weer in herhalingen en getuigde hij
van weinig fantasie in zijn spel, bo
vendien was zijn spel te dikwijls stug
en weinig swingend.
Erroll speelde ongeveer 20 num
mers tijdens dit marathon-concert en
bijna evenzovele malen applaudis-
Een jaar geleden, op 22 november 1963, werd president John F.
Kennedy in Dallas vermoord. Een sluipschutter velde de leider
van Amerika, de leider van de vrije wereld. John Kennedy, vriend
van miljoenen over de hele aardbol, stierf korte tijd later. De ver
bijstering en de smart waren groot. Ieder hield de adem in, stamel
de „dat het niet mogelijk kon zijn". Mensen over de hele wereld
huilden. John Kennedy, jong, energiek president, was dood. Een
jaar later is het goed dit droeve gebeuren te herdenken. Te denken
aan wat Kennedy de wereld wilde zeggen. Dankbaar te zijn voor
wat hij deed. Want John Kennedy mag dan onder moordenaars
hand gevallen zijn, zijn idealen moeten voortleven. Die idealen
heeft hij duidelijk onder woorden gebracht. Zij gingen over vrede,
vrijheid, gelijkheid, sociale rechtvaardigheid, verlichting voor de
onderdrukten, hulp aan de minstbedeelden. Termen die simpel
klinken, maar waaraan ook in 1964 nog hard gewerkt moet worden.
Kennedy dacht breed. Hij stuurde het Vredeskorps naar Afrika en
Azië. Hij zocht goede verhoudingen met Rusland. Hij stelde heel
het grote Amerika voor de grote gewetenskwestie van de gelijke
burgerrechten. Hij liet de mensen op deze wereld verlicht adem
halen toen hij kans zag een verbod op kernproeven te bereiken. En
eenmaal liet hij merken hoe sterk het Westen kan zijn en behaalde
hij een grote morele overwinning op het communisme. De sterke,
jongensachtige Kennedy moet blijven voortleven. Hij heeft ge
sproken en gehandeld voor de toekomst. „Vraag niet wat uw land
voor u kan doen, maar vraag u af wat u kunt doen voor het land".
Met andere woorden: de zaak van vrede en welvaart is niet alleen
een zaak voor een regering, maar voor iedere burger. Op Arlington,
waar John Kennedy begraven ligt, brandt een eeuwige vlam: sym
bool van de voortlevende idealen, zoals Jacqueline Kennedy het
gewild heeft. Een waardig saluut aan een dapper man die we nooit
mogen vergeten
seerde het voor het merendeel uit
jeugdig publiek bestaande zaal voor
het nummer, dat men na de lang
dradige intro herkende.
Het is natuurlijk wel zo, dat Erroll
Garner bij vlagen onstuimig kan
swingen en dat deed hij vooral in de
snelle nummers. Een uitschieter in
dit concert was wel Garners compo
sitie „No more shadows", die terecht
gezien wordt als een tweede „Misty".
Gouden Harp voor
Max van Praag bij
zijn afscheid
Zanger Max van Praag zal maandag
7 december a.s. worden bekroond
met de uitreiking van de „Gouden
Harp" van de stichting Conamus (Co
mité voor Ned. Amusementsmuziek).
Deze onderscheiding krijgt Max voor
zijn grote verdiensten voor de Ne
derlandse muziek en als promotor en
organisator van het jazzconcours te
Loosdrecht.
Tijdens een feestelijke bijeenkomst
in Kasteel „De Hooge Vuursche" te
Baarn wordt deze onderscheiding ver
der uitgeerikt aan mej. R. Geveke,
programmaleidster N.V. Phonogram
te Amsterdam, Lex van Weeren, diri
gent van het City Theater Orkest te
Amsterdam. Posthuum wordt de on
derscheiding toegekend aan de on
langs overleden tekstdichter Jack
De bekroning met de Gouden Harp
houdt voor die 51-jarige Max van
Praag tevens een afscheid in van de
bühnie en van de radio. Zijn carrière
bevat 33 jaar en Max brengt binnen
kort zijn 100ste plaat uit, waarvan
de titel „Gouden medaillon" luidt.
Max van Praag zal toch wed vol
doende voeling met de muziekwereld
houden, want in Utrecht heeft hij
een girammofooniplatenzaak, terwijl
hij het befaamde Loosdirecht-concours
blijft organiseren.
DEAN MARTIN, bekend van film
en Sinatra-clan, is de laatste maan
den enkele malen op opmerkelijke
wijze in de belangstelling gekomen.
Vele jaren hebben wij Dean gemist,
maar de laatst -uitgekomen platen
bewijzen, dat hij nog duchtig mee
telt in hitland. Zijn „Everybody loves
somebody" werd en wordt veelige-
draaiid en zijn naam is weer stijgende
op de hitlijsten met „The Door is
stiltt open to my Heart". Alle reden
dus om weer eens een LP uit te
brengen, waarop veelzijdige Dean
zijn talenten kan tonen. En we kun
nen meteen wel zeggen: de lamg-
speler is een ware muzikale gebeur
tenis geworden. Al of niet onder
steund door een pittig koor krijgen
we 12 mooie melodieën voorgescho
teld, die stuk voor stuk een feest
voor het oor zijn. (Reprise MGRR
9446).
DE POPULARITEIT van volkszangei
PETE SEEGER is hier in Holland,
gélukkig stijgende. Zijn beminne
lijke en vakkundige optreden onlangs
hier in Leiden en op de beeldbuis
heeft diaartoe veel bijgedragen. Zijn
liedjes houden een boodschap in en
het is een genoegen om te constate
ren, dat zijn repertoire aanslaat. Het
CBS-label heeft zojuist een single
uitgebracht, waarvan wij vooral het
frisse liedje „If you Miss me at the
Back of the Bus" onder de aandacht
brengen (CBS I. 547).
TOT BESLUIT: „Zingen voor de
Sint". Dat zullen die allerjongste le
zers-essen van OOK VOOR JOU on
getwijfeld in deze spannende dagen
doen. Speciaal voor hen tippen we
een plaat met die bekende Sinter
klaasliedjes „Zingen voor de Sint"
van de Amsterdamse Zwaantjes. Deze
plaat heeft een belangrijk pluspunt:
die geijkte Sinterklaasliedjes krijgen
een pittige begeleiding mee, welke
op opvallende wijze afwijkt van wat
we alzo in deze dagen horen. (Artone
DR 25016).