STRUCTUURWIJZIGING IN BOND ZONDER NAAM HET BWMEi DE S NAVO-oefening „Teamwork" MARGARINE 1 CENT DUURDER Bejaarde weduwe bij brand omgekomen Chauffeur redde vrouw op overweg Betaling Abonnementsgeld PER GIRO MAANDAG 21 SEPTEMBER 1964 DE LEIDSE COURANT PAGINA 2 „Noodgebieden aanpakken" De Bond Zonder Naam gaat be paalde noodgebieden aanpakken. Plannen zijn er voor een centrum, waar onder of gehele gezinnen, of mensen die verdwaald zijn geraakt In onze maatschappij, in hnn moeilijk heden kunnen worden opgevangen. Naast dit „vakantiewerk", komt er een „dienst der naastenliefde" waarop een onbeperkt beroep kan worden gedaan om een handje te helpen: het schrijven van een brief, het invullen van eeh formulier, het verzenden van goederen, maar ook verlenen van Herman Schoonderwalt bevestigde reputatie •^ATERDAGAVOND organiseerde jazz-sociëteit „The Beat" ter ope ning van het jazz-seizoen '64 - '65 een jazz-concert in de zeer slecht gevulde grote zaal van de Stads gehoorzaal. Wij hadden verwacht, dat de zaal hoogstens half gevuld zou zijn; zelfs ddt bleek niet het geval te zijn. Het geboden programma en de betrekkelijk lage toegangsprijs kunnen niet de oorzaak zijn geweest van deze zeer teleurstellende op komst van het Leidse publiek. Een slecht-bezette zaal is niet be vorderlijk voor de akoestiek en de sfeer in de zaal. Vooral sfeer is bij de jazz, een geïmproviseerde muziek, belangrijk. Ondanks bovenstaande ontbrak het bij het publiek niet aan enthousiasme, wat ook Herman Schoonderwalt verbaasd moest vast stellen. VOOR DE PAUZE traden reeds valeer beluisterde orkesten uit Leiden op. Allereerst speelden „The Moamn' Attics", die o.a. toonden, dat zij een uitstekend en goedgekozen repertoire bezitten. Daarna trad het trio van pianist Leo Wennink met als gastsoldst Rob Zimmerman op alt-saxofoon op. Het onconventioneel uitgevoerde „Blue Skies" was wel hun beste nummer. Na de pauze trad 't Herman Schoon- derwalt-sextet op. Herman Schoon derwalt bevestigde zijn goede repu tatie als alt-saxofonist. Naar onze smaak liggen vooral lyrische stukken hem het beste. Het valt te betreuren dat we hem niet zoals op zijn laatste langspeelplaat „The Winner" op klarinet hebben kunnen be luisteren: hij is één van de zeer wei nigen die nog op klarinet moderne jazz spelen. Pianist Rob Madna excelleerde vooral in 't Miles Davis-stuk „Miles Davis"; hij vormt gewoonlijk kleur rijke accoorden," waarbij vooral blues invloeden naar voren komen. Bassist Jaques Schols en slagwerker Cees See vormden zoals te verwachten viei een hechte en sterk swingende ritme-groep. L. R. hulp aan mensen die door eigen schuld in moeilijkheden zijn geraakt maar de eerlijke bedoeling hebben zich te rehabiliteren in de mas/schap- Pij. Voorts wordt nog gezocht naar een verantwoorde vorm voor een opvang centrum voor mensen in nood, men sen die het eerst buiten de officiële overheidszorg vallen en moeten wor den opgevangen en voor wie een nieuw maatschappelijk cont act moet worden gelegd. De geestelijke leider, pater Ch. Knib- beler, maakte zondag deze plannen bekend op „D-Day 1964" van de bond in de Houtrusthallen in Den Haag. Pater Knibbeler zag in vereenvoudi ging van werkzaamheden ook een mogelijkheid voor aanpassing aan verantwoorde omstandigheden. De maandelijkse spreuken zullen niet meer door vrijwilligers worden rond gebracht, maar per post worden ver zonden. Een vast abonnementsgeld wordt daartoe ingevoerd, dat per kwartaal wordt geïnd. De bond heeft dan minder werkkrachten nodig. Dit plan voor vereenvoudiging zal vol gend jaar worden doorgevoerd. VAKANTIE-CENTRUM Het „vakantiecentrum" is bedoeld voor mensen, die kampen met gebrek aan rust en leven in een overspan nen sfeer. Jh het „vakantiecentrum" kunnen deze mensen rust vinden en die geestelijke begeleiding, die ze hard nodig hebben, aldus pater Knibbeler. Gebrek aan sympathie en materiële hulp voor het realiseren van deze plannen is er niet. Thans is volgens pater Knibbeler de grote moeilijkheid om grond ervoor beschikbaar te krijgen. De „dienst der naastenliefde" richt zich tot mensen, die de weg verliezen door de ingewikkeldheid van 't maat schappelijk leven, die moeten gewe zen worden naar instanties en oplos singen en die bemiddeling behoeven om te kunnen voldoen aan hun ver langen naar wat meer contact. Drie hoogtepunten Corry Brokken is zondag van de Vara naar de Avro overgestapt en wel, door middel van een wat exclu sieve t.v.-nachtclub. Ze ontving te midden van een uitgekiend décor gasten als scheidsrechter Leo Horn, de zeventienjarige zoon van Tobi Rix, een talentvolle jongen, maar die, evenals Trea (v.d. Schoot) Dobbs door nogal vervelende teksten werd gehandicapt. Corry zelf vertelde, dat ze ook in volgende shows gasten zal ontvangen. De eerste in de rij van zondag was de grote Josephine Ba ker, die zelf niet aanv.-ezig behoefde te zijn, maar var.uit haar woonplaats Les Milandes vragen beantwoordde, op filmband gesteld. De kijker heeft zich misschien bekocht gevoeld, dat op deze wijze Josephine slechts op grootbeeldscherm werd gepresen teerd, zonder in Hilversum behoeven aanwezig te zijn. Bovendien: Jose phine zong niet zelf, - maar liet dat over aan Corry. En dat was voortref felijk, zoals bijvoorbeeld „J'ai de deux amours". Ook deze keer was het fameuse Leidse Bioscoopprogramma's De films in de week van 17-23 september zijn door de Katholieke Film Centrale als volgt gekeurd: Camera: A cause, a cause d'une fem me (volw.). Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur. Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur Lido: De verleiders van de Riviéra (18 jaar). Dagelijks: 2.30, 7.15 en 9.15 uur Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur. Lnxor: Geef er de brui(d) aan (a.l.). Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur Studio: Freud (18 jaar). Dagelijks: 2.30, 7 00 en 9.15 uur Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur Trianon: Irma la Douce (str. volw.). Geprolongeerd. Dagelijks: 2 en 8 uur. Zondag: 2, 5 en 8 uur. Rex: Zo'n soort meisje (volw.). Dagelijks: 2.30, 7.15 en 9.15 uur. Zondag: 2.30, 4.45, 7.15 en 9.15 uur. Van de Marine-Voorlichtingsdienst vernamen wij het volgende: „Gedurende de maanden septem ber en oktober zal een grote gecom bineerde NAVO-vlootoefening wor den gehouden in het oostelijk deel van de Atlantische Oceaan en het En gelse Kanaal. Vlootstrijdkrachten van zeven landen, t.w. van België, Dene marken, Frankrijk, Nederland, Noor wegen, Groot-Brittannië en de Ver enigde Staten, zullen hieraan deelne men". Oefeningen van dit formaat kun nen slechts met grote tussenpozen worden gehouden, gezien de enorme voorbereidingen die ervoor de paraat heid van de bondgenootschappelijke strijdkrachten te toetsen. Deze oefe ning, die de voor zichzelf sprekende naam „teamwork" beeft gekregen en deel uitmaakt van het NAVO-oefen- programma, staat onder auspiciën van admiraal H. P. Smith USN, de op perbevelhebber van de NAVO-strijd- krachten in de Atlantische Oceaan, en admiraal sir Wilfrid Woods R N, geallieerd opperbevelhebber in de ka naalzone. Franse vlootstrijdkrachten zullen aan de oefening deelnemen onder hun eigen nationale bevelheb bers. De margarine wordt met ingang van vandaag per pakje van 250 gram een cent duurder. De bond van Nederlandse margari nefabrikanten zegt, dat „de prijzen van ol iën en vetten zich op een te hoog niveau blijven bewegen om doorberekening van bepaalde (lasten verhogingen zonder prijswijziging mogelijk te maken". Met het mini sterie van Economische Zaken heeft het gebruikelijk overleg plaats ge had. De 90-jarige weduwe Grietje Pij- Bes-Lemminga is zaterdagmiddag om het leven gekomen door een brand die zij zelf per ongeluk in haar ka mer in het Ned. Herv. Gasthuis te Veendam veroorzaakte. De invalide vrouw deelde deze kamer met twee zusters, resp. 78 en 90 jaar oud. Vol gens deze zuster heeft zij geprobeerd iets onder haar bec te vinden met behulp van een brandende lucifer, waardoor het schuimrubbermatras vlam vatte. In korte tijd stond het bed in lich telaaie. De bejaarde zusters alar meerden de directeur van het gast huis, de heer Van Deest. Hij en zijn echtgenote hebben zich nog in de 'toen reeds geheel in brand staande kamer gewaagd, maar zij konden de weduwe niet meer redden. Beiden liepen brandwonden op. Promenadeconcert uit de fantasielo ze Alberthall in Londen een waar succes. De vitale zeventigjarige diri gent Sir Malcolm Sargent wist op nieuw achtduizend aanwezige jonge ren tot groot enthousiasme op te voeren. Wat een verschil met de Beatles! Thans waren geestelijk ge zonde jeugdigen bijeen om op een min of meer stijlvolle manier lekker gek te doen en met jolijt te reage ren op de gebruikelijke kolderieke slotspeech van Sargent. Die toespraak verliep middels een spiekbriefje zo snel, dat Jan Willem Hofstra, die na mens de uitzendende KRO in Lon den aanwezig was, de vertaling nau welijks kon bijhouden. Het is alles bijeen genomen een luisterrijk feest geworden, waarnaar de kijker echt zal hebben verlangd. Na een uitgebreide tournee door ons land, is Rudi Carrell terugge keerd op de Vara-basis en wel met de eerste van een nieuwe serie shows Als steeds had hij goede vondsten, zij het dan, dat er te onpas twee om- roepsters van de REM-t.v. waren bij gesleept. Maar de Mounties maakten dat weer goed, met name a1 de grap jassende brandweerlieden en met de ballons als leugendetectors. Kenne lijk vermoeid zong Pudi aardige liedjes. Ook musikaal was de show aantrekkelijk; maar aan de camera werking hebben we wat moeten wennen. T.v.-plannen van de KRO Vanochtend heeft de KRO in Hil versum de jaarlijkse grote perscon ferentie gehouden, waar niet slechts werd gesproken over actuele omroep- problemen, maar ook over de plan nen voor radio en t.v. in het nieuw- begonnen seizoen. Wat in het bij zonder de t.v. betreft is volledig re kening gehouden met het tweede net, waar 1 oktober a.s. de experimentele uitzendingen in een volwaardig pro gramma zijllen ove: gaan. We beginnen met de muziek. Behal ve het Kunstmaandorkest komt ook het Concertgebouworkest onder Ber nard Haitink terug. Er worden niet minder dan tien t.v.-spelen op het scherm gebracht, verder enkele feuilletons en een kolderstrip. In „Stadhuis op stelten" zal Johan Kaart stellig versterking betekenen. Enige actrices zullen monologen vertolken, speciaal geschreven voor vrouwen. Maandelijks komt er een show met Anneke Grönloh; er volgen klein- kunstportretten; André Meurs, be kend van „Wissewassen" zal in een cabaret aandacht besteden aan ac tuele gebeurtenissen en met België wordt onderhandeld over een serie gedanste tophits. „Duel" is de titel van een nieuw spel, waarbij twee partners die een generatie met el kaar verschillen, samen in het krijt treden. In „Rendex-vous met Europa" kan men kennis maken met amuse mentproducties van de kleine t.v.- landen in Europa. We noemen ook nog het optreden van de Amerikaan se komiek Bill Dana, de zanger Andy Williams, Phil Silvers en de poppen speler Bert Brugmans. Geprolongeerd worden de in ons gebied vooral bekende uitzendingen van „Piste", de Midavondserenade en het optreden -'an de zangeres Undi ne von Medvey; alles onder regie van Jos van der Valk. Ook Jan Blaaser behoudt zijn plaats in het amuse ment. Verder mogen we T.v.-dansant niet vergeten, evenals enkele film producties, onder andere Sir Lance lot, Bonanza en de Flintstones. On derhandelingen zijn gaande over eni ge producties van Walt Disney. Op de zaterdagavonden presenteert Fred Rombouts een nieuwe reeks show- programma's „Vier maten van nu". Naast Brandpunt komt e: een par lementaire rubriek, en uiteraard blijft Jan Cottaar als sportredacteur. In de documentaire programma's wordt aandacht gevraagd voor de „Wereld in beweging". Daarnaast staan een filmrubriek van Bob Ber- tina en Hans Keler (beiden van an der omroepen overgekomen) en „Kijk op kunst" op het programma. De jeugd wordt niet vergeten, even min als de bejaarden. Ook school-t.v. zal worden doorgezet. Ingaande 1 november wordt om de andere week op zondag een Misuit- zending verzorgd, waaronder eens in de maand vanuit de studiï Irene te Bussum. Daarbij zal zoveel mogelijk aandacht worden besteed aan de nieuwe vormen van liturgieviering er verkondiging. „Geloofsbrieven" komen op het tweede net Komende uitzendingen De speelfilm van hedenavond heet „De glorie van het leven" en is goede ontspanning voor volwassenen. Dinsdag is er zowel op het eerste als op het tweede net va:i alles wat, on derscheidenlijk bij de Vara en de NCRV. De NCRV is woensdag op het eerste net en wel met operette en jazz, dit laatste met Rita Reys. Het toneelstuk, dat de Vara donderdag brengt, heet „De fysici"; het is een vrij nieuw spel van Dürrenmatt, met verschillende bekende artisten van de Nederlandse Comedie. Een aanhangwagen van een auto, die tot sitilstand was gekomen mid den op een beveiligde overweg on der Bergen op Zoom, is zaterdagmid dag door een passerende trein aan gereden en volkomen vernield. De chauffeur was op de overweg gestopt om de achter hem op een bromfiets rijdende mejuffrouw H. L. Kluijte- naar uit Zundert te helpen, die tegen de achterzijde van zijn aanhangwa gen was gebotst en was gevallen. Juist op dat ogenblik vielen de over wegbomen dicht. De chauffeur, de heer L. van Loon, uit Woud, bracht de gewonde mej. Kluijtenaar in vei ligheid, maar slaagde er daarna niet meer in de aanhangwagen op tijd voor de trein weg te rijden Bij de botsing werden beiden weggeslin gerd. Zij werden naar een ziekenhuis vervoerd. Abonnees die het abonnementsgeld per giro wensen te betalen, worden verzocht dit voor de aanvang van het betreffende kwartaal te doen op onze postrekening no. 1 0 3 0 0 3. De abonnementsprijzen zijn: per maand 3.35 per kwartaal f 10.05 per kwartaal per post 10.55 AUTOMATISCHE GIRERING Het bespaart U tijd en moeite indien U automatisch de betaling van uw abonnementsgeld door de Girodienst laat overschrijven. Op aanvraag zen den wij U gaarne een opdrachtformuliér toe. DE LEIDSE COURANT Abonnementen Administratie 'oilipr'/ 'tnkpn DINSDAG 22 SEPTEMBER 1964 HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00-24.00 KRO KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgenge bed. 7.15 Lichte gram. 7.55 Overwe ging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Water standen. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken. 10.25 Semi-klassieke gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.50 Volaan vooruit, le zing. 12.00 Angelus. 12.04 Licht en semble. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor de boe ren, 12.45 Platennieuws. 12.55 Katho liek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Lich te gram. 14.00 Voor de plattelands vrouwen. 14.10 Raaien maar, muzi kaal spelletje, (herhaling van zater dag j.l.). 15.10 Lichte gram. 15.30 Als de dag van gisteren, klankbeeld. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Christen-zijn in de praktijk, klankbeeld over het vor mingswerk in het bisdom Groningen. 17.00 Voor de jeugd. 17.50 Regerings uitzending: Culturele ontmoetingen in Suriname en de Nederlandse An tillen, door Rudy Bedacht. 18.00 Lich te gram voor de tieners. 18.20 Uitzen- Rpn vervolgverhaal van ^iiskf en Wiske ding van de Katholieke Volkspartij: Kaarten op tafel, een uitzending over Politieke Zaken, die de aandacht ver dienen. 18.30 Lichte gram. 18.50 Van klanten en wanten weten, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.35 ■Lichte gram. 20.00 Moderne kamer- muz. (gr.). 20.30 Witte nachten: uit de gedenkschriften van een dromer, hoorspel. 21.45 Moderne orkestmuziek (gr.). 22.20 Actualiteiten of gram. 22.45 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22. 40 Alle landen hebben allerhande liedjes. 23.10 Lichte gram. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend- gym. 7.20 Licht gram. VPRO. 7.50 Dagopening. 8.00 Nieuws. AVRO: 8.15 Lichte gram. 9.00 Ochtendgym. 9.10 De Groenteman. 9.15 Klass. gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvi taminen (gr.). 10.05 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 12.00 Licht instrumentaal kwintet. 12.20 Regeringsuitzending: voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Dansorkest en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of gram. 13.25 Beursberichten. 13.30 In strumentaal ensemble en zangsolis ten. 14.00 Levend verleden. Francis- cus van Assisi, lezing. 14.20 Elektro nisch orgelspel. 14.40 Schoolradio. 15.00 Stereofonische uitzending: So praan en piano: moderne liederen. 15.20 Markheim, hoorspel. 16.00 Nws. 16.02 Stereofonische uitzending: Pia norecital: klass. muz. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York colling. 17.35 Lichte gram. voor de jeugd. 18.00 Nws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Lichte orkestmuz. 18.55 Paris vous parle: gesproken brief uit Parijs. 19.00 Frag menten uit de opera: Les pêcheurs de Perles (gr.). 1955 Nws. 20.00 Nord- ring, een muzikaal paspoort voor Noord-Europa: Engeland. 21.00 Adel brieven van de sport, klankbeeld. 21.10 Lichte gram. 22.05 Vioolrecital: klass. muz. 22.30 Nieiiws. 22.40 Actu aliteiten. 23.00 Nieuwe gram. 23.55- 24.00 Nieuws. TELEVISIEPROGRAMMA'S VARA: 19.30 TV-portret. 19.50 Con certo gymnastico, filminpressie. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter 't nieuws. 20.45 Marcello zoekt een meis je, muziek en ballet. 21.15 Wel of geen Glynis, TV-film. 22.20 Zangrecital met pianobegeleiding. NTS: 22.40-22.45 u. Journaal. Experimentele uitzendingen op het tweede net (kanaal 27): NCRV: 20.20 Licht muz. programma. 20.45 Slag bij de Marco Polo bridge, film. 21.45 Een schip en zijn gezagvoerder, documen taire. 22.10-22.20 Tekenfilm. TV-Noordzee heden- en morgenavond MAANDAG 21 SEPTEMBER 18.30 „Hoed af voor dokter Beaker" (,,Supercar"-9erie); 19.00 Gevari eerd programma; 19.20 „Het spoor leidt naar Schotland"; 20.00 Einde. DINSDAG 22 SEPTEMBER 18.30 „Het Geheime Wapen" (Wil helm Tell); 19.00 Gevar. program ma o.a. „Club du Piano"; 19.20 „The Bob Cummings Show" met „Teveel Koks"; 22.00 uur: „De Schoen" (poli tieverhaal). 23.00 Einde. JOHNSON McCULLEY Vertaling HERMAN ANTONSEN Het gouden tasje John Warwik kreeg weer dat ei genaardige gevoel, dat iemand hem iets trachtte mee te delen en daarom op hem lette. Hij haalde de schou ders op, als om het van zich af te zetten en grinnikte inwendig. Hij was immers niet bang? Was hij, de man wiens vrienden verklaarden, dat hij nergens bevreesd voor was, angstig? Of was dit een niuwe en tot nog toe ongekende gewaarwording? Ondanks zijn schokschouderen, bleef het gevoel voortduren en voelde hij lichte trillingen over zyn rug. Hoe kwam hij aan dat gevoel te midden van de vrolijke, uitgaande menigte om hem heen? Waarom moest hij midden in dat schitterende licht, tussen de opge wekte schouwburgbezoekers, die na afloop hun auto's of taxi's hun trams of „ondergrondse" opzochten, op een der best verlichte hoeken van een der best verlichte straten ter wereld, het gevoel krijgen, dat iemand op een ongewone manier zijn aandacht zocht te trekken? Was het werkelijk een nieuwe sensatie? Dan was hij er dankbaar voor. Hij meende alle mogelijke en denkbare sensaties reeds in zijn leven ondervonden te hebben en nu verder niets meer dan verveling te kunnen beleven. Zodra hij dan ook op straat was, bleef hij stilstaan, haalde een sigaret uit zijn koker en dwong zich die rustig op te steken. Hij bemerkte, dat -zijn hand niet beefde. Hij was helemaal niet ze nuwachtig. En toch bleef dat gevoel. Hij hief zijn hoofd op en keek als toevallig rond, schijnbaar zonder te bemerken, hoeveel aandacht hij door zijn eigen persoonlijkheid trok. John Warwik was viif en dertig jaar, groot, breedgeschouderd, knap en zijn haren aan de slapen begonnen even te grijzen. Hij was een athleet en een gezocht man in gezelschap. Zijn portret had ontelbare malen in de kranten gestaan en dus was het niets ongewoons, dat zeer veel men sen hem herkenden. In het begin zag hü niet anders dan de goedgeklede menigte van lachende heren en dames, die vro lijk afscheid namen om ieder hun eigen weg te gaan. Hij zag kranten jongens met de nieuwste edities tus sen de mensen doorkruipen. Hij zag een politieagent zich traag een weg door de menigte banen met een ver veeld gezicht. Daar zat niets onge woons in, niets wat iemand een ril ling of het gevoel, dat iemand zijn aandacht wilde trekken, kon bezor gen. Maar het gevoel wilde niet wij ken en nogmaals keek Warwik om zich heen. Het was hem of hij ste kende blikken in zijn rug voelde, dwingende blikken.blikken, die om een antwoord vroegen. En toen opeens zag hij het meisje! Het was hetzelfde meisje, dat hem in een loge opgevallen was, bedacht hij zich. Een klein ding, niet meer dan twintig naar zijn mening, met een onschuldig gezichtje. Ze droeg geen avondjapon maar een eenvou dig wit jurkje met hier en daar een kleurtje erin. Ze had geen poeder of rouge op haar gezicht, dat geen trekken van wereldwijsheid of ver veling vertoonde. Ze was jong, fris en hoorde niet helemaal in die me nigte thuis. Ze scheen niet op haar plaats in die drom van zelfvoldane, eeuwige glimlachende mensen. Een ogenblik ontmoette Warwik's blik de hare en hy was er van over tuigd, dat ze hem reeds geruime tijd en zeer aandachtig had bekeken. Ze passeerde hem op nog geen meter afstand op het trottoir en heel even tjes kwam er een bijna onmerkbaar rimpeltje tussen haar ogen, als wilde ze hem 'n verstolen boodschap over brengen. Ze was in gezelschap van een man, doch deze was blijkbaar niet haar echtgenoot Hij was groot en had een waardig voorkomen en naar War- wiks mening moest hij mintsens vijftig zijn. Hij droeg zijn hoofd rechtop, alsof de menigte hem hin derde en hij blij was, er tussen uit te zijn. Hij scheen nauwelijks te let ten op 't jonge meisje, dat aan zijn arm hing. De man overhandigde een kaartje aan de portier, die het nummer, dat er op stond, luid afriep. Het meisje keerde zich een ogenblik om en keek nog eens naar Warwik en weer ver scheen dat rimpeltje op haar voor hoofd. Daarna keek ze schielijk op, om te zien, of haar begeleider op haar lette. „Toch wel eigenaardig," vond Wer- wik. Hij bleef op zijn plaats staan, speelde met zijn handschoenen, trok aan zijn sigaret en wachtte af. De menigte had zich verspreid en de lichten in de schouwburg werden reeds uitgedraaid. Een grote limou sine reed voor met een chauffeur in bruine livrei en .de portier deed haas tig het deurtje open en tikte tegen zijn pet. De heer deed een stap vooruit om iets tegen de chauffeur te zeggen. Een ogenblik stond het meisje alleen bij het portier van de auto. Ze keerde het hoofd om, keek Warwik strak aan en richtte haar blik op een tasje van gouddraad, dat ze in de hand hield. Ze hief het tasje zelfs een wéinig in de hoogte en schudde het even, als om War- wiks aandacht erop te vesl'gen. On willekeurig knikte Warwik. De heer deed een stap terug, nam haar arm en hielp haar in de wagen. De portier stond met de rug naar het meisje toe. Ze keek Warwik nog maals aan en liet, terwijl ze in de wagen stapte, het gouden tasje be dachtzaam in de straatgoot glijden langs haar rok heen, terwijl ze War wik bleef aankijken. „Vreemd spelletje!" dacht Warwik. „Wat heeft ze er mee voor?" De auto draaide de straat op en verdween om een hoek. Warwik slen terde naar de trottoirrand, keek naar het gouden tasje, aarzelde een mo ment, bukte zich snel en^raapte het op. Toen hij weer recht opstond, zat het tasje al onder zijn jas. Hij was er van overtuigd, dat niemand zijn daad gezien had. Maar hij voelde zich toch ietwat dwaas. Het was niets voor John Warwik het ogenspel van een meisje te beantwoorden een gou den tasje uit de goot op te rapen. Hij was over het punt heen, waarop de blik van een meisje hem ontroerde. Hij weet het aan het eigenaardige gevoel, dat hij ondervonden had, maar nu verdwenen was en dat hij toeschreef aan iets, wat hem niet goed was bekomen aan zijn diner. (wordt vervolgd)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1964 | | pagina 2