Veel werk voor enkele seconden Hij zit er Jekker ^üy^£PTEMBEiy964 DE LEIDSE COURANT pagina 10 Velen malton bat met oos be treuren, maar wanneer <to scholen weer zijn begonnen in de aanvang van september, dan ia het met de zomer ge daan. Yeker, we kunnen nog wat „nazomer" krijgen, maar de warmte is weg, de avon den langer en killer en we zullen er daarom grondig Te kening mee moeten houden. Vooral onae kinderen die er elke dag weer door moeten naar school, dienen er lekker in te zitten, opdat xe niet aan het begin van het schooljaar al met verkoudheid, griep en wat al niet meer komen te liggen. De korte broekjes wor den verwisseld voor lang en truien, pullovers en slipovers komen weer ln de gratie. Tegenwoordig komt de „cha- aublei" er in. Dat is een recht toe, recht aan Jak zonder mou wen an een ruime halsope ning, een bijzonder leuke dracht. De naam is gestolen van het priesterlijk opper kleed, dat bij ons gewoon ka zuifel heet. Het heeft niets met elkaar te maken; maar de modehuizen moesten het kind een naam geven en zochten een mooie Franse naam uit Wij tonen u hierbij een voor beeld van zo'n „kazuifel" met bijbehorende pantalon uitge voerd in Rllsan met zwarte en witte ruitjes, hetgeen een ge zellig en leuk effect geeft Zo zit uw kleine man er lekker in en xka pttrft km bovendien tegen een stootje en i, gemakkelijk te waaien. Sok* kleding voor de kortst die we nu Ingaan. (Nadruk verbodent DRIEJAAR WERKLOOSHEID IN DE WERELD percentage werklozen ven de beroepsbevolking ii Zweden oooooNederl. In een grafiek geven wij een over zicht van het verloop van de werk loosheid in diverse landen. De oor zaak van de werkloosheid is in alle landen anders. Het maakt b.v. veel verschil uit of een land veel of wei nig landbouw heeft, de mate van in dustrialisering, de buitenlandse han del etc. Bij een beoordeling van de cyfers moet men ook bedenken dat de landen vaak verschillende syste men hebben voor het tellen van hun werklozen. België telde b.v. in 1962 ruim 5 pet. werklozen maar daar telt men ook alle gedeeltelijk werk lozen mee. In onze grafiek heeft Italië de meeste werklozen in de periode 1960- 1962. Toch is de werkloosheid in on* land aanzienlijk gedaald want in 1958 bedroeg het percentage werklozen nog meer dan 6 pet. Het hoge cijfer voor Italië komt vooral op rekening van Zuid-Italië, in Noord-Italië is ruime werkgelegenheid, dit in tegen stelling tot het zuiden. Opvallend is het lage percentage werklozen m Zwitserland. Dit land kent zo'n hoge graad van werkgele genheid dat het thans de meeste bui tenlandse arbeiders van Europa in dienst heeft, in verhouding tot zijn kleine bevolking. De Ver. Staten - die niet in de gra fiek zijn opgenomen - bezaten in 1962 5,6 pet werklozen. CONSTELLATION VOOR TWEEDE MAAL WINNAAR Constellation, het Amerikaanse jacht dat houder is van de America-Cup, heeft donderdag de tweede van de zeven wedstrijden om de fel-begeerde zeil trofee met ruim verschil gewon nen. Won de Constellation dinsdag de eerste race voor Rhode Island met een verschil van vijf minuten en 34 seconden, donderdag was de marge tussen de Constellation en de Engelse uitdager Sovereign bijna 2(fi/t minuut. TWEE KOZAKKENPAARDEN GESTORVEN Twee paarden van de in ons Land optredende Don Djiguiten-kozakken zijn gisteren plotseling gestorven. De politie van Driebergen, waar de groep optrad, en de Amsterdamse politie hebben een onderzoek inge steld. Delen van de dode kozakken- paarden zijn voor een uitgebreid on derzoek opgestuurd naar 't Centraal Diergeneeskundig Instituut in Rot terdam. Gevreesd wordt, dait de die ren verkeerd voedsel hebben gegeten. West-Berlijn heeft donderdag de zes mannen geëerd, die vijf dagen geleden door hun moed en tegen woordigheid van geest de zwaarge wonde Michael Meyer over de muur naar het westelijk stadsdeel hielpen vluchten. Burgemeester Willy Brandt reikt* de Amerikaanse korporaal Hans-Werner Puhl en twee West- Berlijn&e burgers de „medaille voor redding uit gevaar" en een oorkonde uit. Drie West-Berlij nee politieman nen kregen boeken cadeau. In de kraamkamers van de reclametekenfilm Onze filmindustrie kent het woord „on mogel(j k" niet (van onze verslaggever) Amsterdam (P&P) - De lampen flitsen aan, even maar, dan zijn ie weer uit. Binnen in de camera zoemt het, een nieuw beeldje draait automatisch voor. Inmiddels legt de assistente van de cameraman een nieuwe illustratie in het opnameraam. Klaar. Weer flitsen de lampen aan en weer uit. weer zoemt de camera en wordt een nieuwe tekening ingelegd. Zo gaat het steeds maar weer. Vierentwintig beeldjes per seconde is de snelheid waar mee de film in de projector later wordt gedraald, dat wil seggen, vierentwintig illustraties met elk een kleine verandering om een kijkperiode van slechts één seconde te vullen. Dit komt neer op 1440 beeldjes per minuut. KLAAR VOOR DE RECLAME TELEVISIE. Om een kort tekenfilmpje van 8 minuten te maken zijn er dus 11.520 beeldjes nodig en die moe ten allemaal getekend worden. Deze overweging deed ons be sluiten eens een bezoekje te bren gen aan Marten Toonder Film N.V. te Amsterdam, het Neder landse dorado van de teken film, waar momenteel gewerkt wordt aan de vervaardiging van vele korte reclamefilmpjes voor de commerciële televisie en an dere reclamedoeleinden. Reeds vele jaren ervaring heeft men in Amsterdam, vaar inder tijd reeds korte reclam teken filmpjes voor het buitenlmd wer den gemaakt. En nu werkt men ook voor een toekomstig Neder lands publiek en Nederlandse op drachtgevers, die hopen binnen kort hun reclamefilmpjes via de zender T.V. Noordzee en straks via Nederland 2 uit te zenden. Wij zijn niet bedrogen uitgeko men, al was de werkelijkheid wel iets anders dan wij dachten. Voor elk beeldje wordt geen a- parte tekening ge taakt, dat was het eerste wat w:" ontdek ten. Ten tweede zagen we vol gens welk vernuftig systeem men hier werkt en hoe efficient. Dat moet ook wel, want tekenfilms maken is een buitengewoon tijd rovende bezigheid m weerwil van de methoden die men gebruikt om snel te kunnen opschieten. ALS EEN NIESBUI „Wij rekenen hier niet in uren of minuten," vertelde onze gast heer, "maar in seconden en on derdelen van seconden en dat dit nodig is zal u duidelijk worder. Wij maken dikwijls filmpjes van niet langer dan' dertig of zestig seconden, hetgeen altijd nog 720 of 1440 beeldjes betekent. Maar ook filmpjes van tien, vijftien )f twintig seconden, filmpjes zo kort, dat je ze helemaal mist als je toevallig even een niesbui hebt. Dit soort zijn meestal zogenaam de "commercials", de langere voor de bioscoop, de kortere voor de televisie. Bij dit soort filmpjes werken wij op vooraf vastgestelde tekst,, die in nauwe samenwerking met re clamedeskundigen is opgesteld. Ook in onderling overleg wordt door enkele plaatjes aangege ven hoe we ons het verhaaltje hadden gedacht en hierop wordt verder gewerkt. De hoofdproduktieleiding is m handen van de heer Back met naast zich als produktieleider de h er J. v.d. Meulen. Hoofd- en bijfiguren voor zo'n filmpje wor den in wekenlange studies ont worpen en tenslotte nemen enke le tekenaars, waaronder de he ren Jensen en Ring. twee De nen, de zaak onder handen nm alles tot in details uit te werken. Deze heren heten met een mooi woord "animators", zij brengen het leven in de figuren. LOSSE ACHTERGRONDEN Andere tekenaars zorgen voor de bij het verhaal bev -ende ach tergronden, dus achtergrond en actief figuurtje staan niet op één tekening. U begrijpt dat het teke nen van geheel complete beel den enorme tijden zou vergen. Eén zo'n achtergrond kan bijvoor beeld in een bepaalde scène van enige tientallen beeldjes steeds gebruikt worden. De achtergrond in tekening op papier wordt bij de opname ge bruikt, de actieve figuurtjes zijn op papier niet te gebruiken. De opnamecamera voor teken film In aetle.. De beelden kun nen ln verschillende, onderling verstelbare vlakken worden ge legd. Als ze van de tekenaars komen gaan ze naar een speciale afde ling, waar een groot aantal meis jes de voorstellingen in inktlij- nen overbrengen op platen cellu loid." Wij zagen met welk een verbluf fende handigheid de dames op het celluloid de potloodtekeningen overtrokken in i* kt. Sierlijke en fraaie lijnen zijn hier van het grootste belang. Staat de tekening in zwart en wit, dan gaat de cel naar een ander meis je, dat hem "indekt", dat wil zeggen de figuur in nuances grijs tussen wit en zwart inkleurt. HET SPEL BEGINT De gereed gekomen "cels" gaan naar de opnameafdeling, samen met de daarbij behorende achter grond dan kan het spel beginnen. Hiei laat men het niet bij, want steeds een geheel nieuw figuurtje tekenen is ook te veel werk. Er worden opnamen gemaakt van een getekend hondje, dat kwispelt en met zijn oogjes rolt. Op de papieren achtergrond wordt een celplaat gelegd, waarop al leen het hondelichaam met poot jes te zien is, de s art en de oogjes ontbreken. Over deze cel plaat legt men een tweede, waarop alleen een staart en oog- Btf het maken van poppenfilma, waarvan hier een beeli, lieren de moeilijkheden In een geheet ander vlak. Alvorens een nieuw beeldje te kunnen opnemen moet in de scène allea worden veranderd wat ln beweging dient te ityn. Ben kleine vergissing of nalatigheid la funest. ies in bepaalde stand. Alles «luit lijntje op lijntje precies. Klaar, opname! De bovenste celplaat wordt verwijderd en een nieuwe met staart en oogjes in andere stand gaat er op. Volgende opna me en zo gaat het door. De niet bewegende delen gedu rende vele beeldjes worden dus apart op een celplaat gezet, dat spaart steeds weer tekenen. Zo kan men zonodig met drie celluloidplaten over elkaar wer ken. Bij een lopend mannetje b.v. ver schuift men bij elke opname de achtergrond een klein stukje en zo zijn er tientallen kleine truc jes, waardoor men het zich ge makkelijker maakt, met de moge lijkheid sneller te werken. DE SYNCHRONISATIE Het geluid is weer een probleem apart. De tekst is op een film band opgenomen, maar nu moe ten de beeldjes en de daarop aan gebrachte tekeningen met die tekst correspond- Dat is een titanenwerk. Door de geluidstechnicus worden tekst en muziek klank voor klank ont leed, want men heeft te maken met vierentwintig beeldjes per seconde. Op de filmstrook wordt die tekst onder de geluidsband met letters aangegeven zodat men af kan lezen wat op de ge luidsband staat, bijvoorbeeld "der". Dat betekent dat op de geluids band de tweede lettergreep van het woord vader gesproken wordt. Zo kan men elk te tekenen beeld je precies op het geluid afstem men. Vooraf worden daarom lan ge lijsten gemaakt met een beeld jesindeling, seconden- en minu- tenindeling, waarop men verti caal naast elkaar alles kan aan tekenen, de tekst, de muziek, de handeling, enzovoort. Wanneer de tekenaar b.v. beeldje 274 gaat maken, ziet hij precies welke mu zieknoot, deel van een gesproken letter enzovoort in dit beeldje val len. GESPECIALISEERD. Marten Toonder Film N.V. heeft zich gespecialiseerd het teken- filmwerk. Vroeger heeft men ook trucfilms gemaakt met gebruik van poppetjes en driedimensio nale figuren en achtergronden. Maar dergelijk werk werd reeds gedaan door de studio's van Joop Geesink te Amsterdam, die ge specialiseerd was in zogenaamde poppenfilms. In onderling overleg heeft men de terreinen gesche-'den. Marten Toonder vervaardigt nu speciaal tekenfilms, terwijl de stu dio's van Joop Geesink zich hou den bij de poppenfilm. In de loop der jaren heeft Mar ten Toonder Film N.V. al vele malen van zich doen spreken, door voortreffelijke produkties, zoals indertijd de bekroonde rol prenten „Moonglow" en "P° gou den vis" en kort geleder, de ouden lokken", een korte te kenfilm gebaseerd op een Terse ballade, vertaald door Annie M. G. Schmidt en gezongen door Ot to Sterman. Over het algemeen lijn dergelijke films zogenaamde 'vrije produkties". waarin de ge zamenlijke werkers van de stu dio's zich heerlijk kunnen uitle ven, zonder gebonden te zijn Dergelijke produkties kunnen «oh- ter niet veel gemaakt worden, aangezien men grotendeels in 'be slag wordt genomen door de zuiver commerciële produkt:®s voor opdrachtgevers. Maar onze nog jonge tekenfilm- industrie is op de goede weg. het geen blijkt uit de stroom van op drachten. die mer krijgt uit nen- en buitenland, tot ze1 !t het land van de tekenfilm "H- ka Dat stemt tot 4evrr^- "u*l(! en biedt perspectief voor de toe komst De eerste wagen van NSU met wankelmotor zal nu in serie worden vervaardigd. De motor heeft een inhoud van 500 cc en kan 50 pk leveren; het benzineverbruik wordt opgegeven als 112. De auto heeft een accelera tie van 0-100 km. in 14,3 sec. De voorwielen rijn uitgerust met schijfremmen. De prijs in Duitsland bedraagt 8300 Mark. Op de foto recht* wordt het hui* van de roterende motor getoond. N. V. N UTRI CIA ZOBTBKMBBX. In de TECHNISCHE DIENST van ons modern steeds groeiend baby- voedingbedrijf hebben wij plaats voor een; 4 ll.rsiiitirl mnntear- 111 hoofdzMk zal worden be- /Ë.II ruiul<l mutlivuria3t met het onderhoud van pro- duktieapparatuur. E lectro-monteur: in het bezit van het diploma Sterk stroommonteur (V.E.V.) Machine-smeerder: voor deze functie strekt l-t.s.- opleiding tot aanbeveling. Geboden wordt verantwoordelijk zelfstandig werk, goede beloning en andere gunstige arbeidsvoorwaarden. Voor alle funkties wordt ervaring in een levensmiddelenindustrie op prijs gesteld, terwijl men geen bezwaar mag hebben tegen het werken in ploegendienst. Sollicitaties te richten aan de afdeling Personeelszaken, N.V. NUTRICIA TE ZOETERMEER (telef. 01790—3900). Woonarkje, geheel nieuw opgebouwd, bev. k., k., slp.k., W.C. Prijs f 4000. Bevragen Hovius, Indu striekade, Sassenheim. Z Meisje, 17 jaar, in be zit van coupeuse-diploma, wil werken in een klein atelier. Br. onder no. 6201 bur. v. d. blad. Z Ruimtevaart Speciaal voor ons ontworpen zeer fraaie envelop, voorzien van speciaal stempel. Int. Tent. ruimtevaart op post- kerkgracht). Z Postzegels. Wij kochten weer belangrijke partijen kilowaar en maakten daar van een grote partij pak ketten. Komt u maar kij ken, ze liggen in onze eta lage. Van Leeuwens post- zegelhandel. Lokhorststraat 27 (Pieterskerkgracht). Z Te koop Opel Rekord '59, prijs f 265Ó, in prima staat. Kan gefinancierd worden. Prins Frederikstr. 9, Leiden. Z Voor direct gevraagd hulp in de huishouding voor 3 a 5 weken. N. v. a. Zwet, De Baan 9, Oude Wetering, tel. 01713-763.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1964 | | pagina 10