Je hoeft geen wonderkind te zijn De mishandeling te Lisse Notaris Hazewinkel (104"! overleden BIOSCOPEN Vinders van 31 nrlle kregen 1500 gulden „Elsevier" werd te dikverzending in twee delen DRIE DUITSE KINDEREN ZWAAR GEWOND Noodweer boven Valkenswaard richt grote schade aan tweedëHtation in delft VULCANO ^..oiJAG 19 AUGUSTUS 1964DE LEIDSE COUEANT TAPTOE DELFT 27 aug. t/m 5 sept. Kaartverkoop bij de V.V.V.'s Den Haag (Parkstraat), Rotterdam (Stadhuisplein) en Delft. Bestelkaarten bij alle V.V.V.'s. Prijzen vanaf f 2.-. HARRO RUYSENAARS toonde aan GYMNASIAST In dit korte artikel zullen we belichten hoe de jonge musicus Harro Ruysenaars <19 jaar) door ijverige cello studie tenslotte is toegelaten tot de meesterklasse van een van de grootste cellisten van deze tijd. Harro was geen wonderkind. Reeds in zijn prille jeugd trachtte zijn moeder viool- en piano pedagoge hem voor het vioolspel te interesseren. Dit werd echter, ondanks haar geestdriftig doorzetten, geen succes Later werd het met de piano geprobeerd. Nadat het een tijdje met piano goed gegaan was. kwam ook dit niet veel verder dan de on vermijdelijke Clementi en Diabelli. Daar het gezin zich gestadig uitbreidde Har ro is de oudste uit een gezin van 8 kwam nu ook steeds meer de voor het lesgeven beschikbare tijd in het ge drang. Andere snaren aan geroerd. Met de middelbare school tijd Harro doorliep het gymnasium a aan het St. Bonaventura-lyceum deed de cello zijn intrede in Har m's leven Dit kwam voor namelijk door de bekoring van het nieuwe van dit in strument. Door een zo nu blijkt gelukkig toeval hoorde hij een cello-recital en voelde hij zich onmiddel lijk aangetrokken tot de donkere, nobele klank van dit niet zeer alledaagse strijkinstrument. Aanvanke lijk vatte hij de cello-studie ook wat te licht op. Dit mede, omdat zijn woonplaats Sassenheim voor andere dan voor bollencultuur weinig voedingsbodem bezat. (In dit verband is het aardig te vermelden dat zijn vroegere schoolkameraadjes zich in groten getale voor het raam verzamelden om zijn won derlijke verrichtingen op dit voor hen wel zeer bizarre instrument meesmuilend ga de te slaan, hetgeen in deze moeilijke leeftijd niet be paald inspirerend werkt). Hij trof echter in zijn cello leraar Marinus Snoeren, eer ste cellist Residentie-orkest, ook hier we] bekend als leraar aan de Leidse Mu ziekschool, een pedagoog bij uitstek, die hem streng aan pakte en hem door deze impasse heenhielp. Het cel lo-spelen beviel hem steeds Succesjes in Leiden Harro werd een van de eerste leden van het nu zo succesvolle Leidse Jeugdor kest. Hij trad in Avro's tele visie-programma „Rooster" samen op met pianist-oud- stadgenoot Joop Stokker- mans. Via muziek-avonden van het Bonaventura-lyceum en van de Leidse Muziek school kreeg Harro ruim schoots gelegenheid tot op treden. Zowel door boven vermelde als door zijn leraar en andere ter zake kundigen besloot hij het cello-spelen tot zijn beroep te maken. Proefspel Na een succesvol eindexa men was de weg naar de muziek geheel vrijgemaakt. Oorspronkelijk lag het in zijn bedoeling aan het om zijn cello-klas vermaarde Parijse Conservatorium ver der te studeren. Met dit doel speelde hij voor bij de mees- ter-cellist Paul Tortellier. Deze achtte hem in staat het toelatingsexamen voor de meesterklasse, welke onder zijn leiding staat, met g ed gevolg af te leggen. De stu die te Parijs bleek finan- ciëel niet mogelijk: vanwe ge zijn jonge leeftijd was er nog geen beurs beschikbaar. Zodoende werd het op het laatste nippertje toch nog Amsterdam, waar hij op de vooropleiding kwam. Maurice Gendron In januari van dit jaar hoorde Harro tijdens een recital voor het eerst de Franse meestercellist Mau rice Gendron, die door vele kenners als de opvolger van de wereldbekende, hoogbe jaarde Pablo Casals wordt beschouwd. Gendron maakte Op hem een zo diepe indruk, dat hij. zij het schoorvoetend en als het ware meegesleurd door oudere collegae van 't Zuid-Hollands orkest (waar van hij intussen solo-cellist was, mede ter bekostiging van zijn studie) na afloop de meestercellist in de so listenkamer opzocht, en hem verzocht voor te mogen spe len ten einde een van zijn leerlingen te mogen worden. Dit verzoek werd welwil lend toegestaan en nog op dezelfde avond speelde Har ro op Gendrons hotelkamer in Den Haag voor. De me ning van Maurice Gendron was dat hij zijn studie te Amsterdam niet eerst kon beëindigen, maar zo spoedig mogelijk bij hem in de mees terklasse van de Staatliche Musikhochschule te Saar- brücken moest komen. Van af april heeft hij de maan delijkse lessen te Saarbrü- cken gevolgd, en thans mag hij zich als zijn leerling ge accepteerd achten. Gendron is een typische Zuid-Frans man: in de persoonlijke om gang zeer innemend, tijdens de lesuren zeer streng. Hij heeft al het mogelijke ge daan om de kostbare buiten landse studie voor Harro mogelijk te maken. Komen echter de muzikale presta ties onder het mes, dan gel den voor hem slechts muzi kale waarden, en vraagt bij kans het onmogelijke van zijn leerlingen. Harro is thans enigszins op dit hoge tempo ingespeeld en merkt reeds in dit stadium de in vloed op zijn spel vorderin gen ervan. Toekomstplannen Dankzij een Duitse beurs kan hij het volgend jaar in Saarbrücken studeren en wonen. Zijn doel is: gereed te zijn voor het grote con certpodium en als spring plank hiertoe hoopt hij solo cellist te worden in een der grote orkesten. Enige jaren zulüen hier nog wel mee ge moeid zijn, ondanks het feit dat de twee uur cello-studie tijdens de gymnasiumtijd uitgegroeid zijn tot een vol ledige dagtaak. Uit dit alles valt te concluderen dat niet alleen voor wonderkinderen de uitverkiezing bij een so list van wereldformaat te mogen studeren is wegge legd. Wij wensen Harro nog veel succes bij zijn muzikale loopbaan. Louis Reizevoort In aansluiting op het bericht in ons blad van gisteren deelde de rijkspoli tie van Leiden ons mede, dat de aan gehoudene een 44-jarige bedrijfslei der is uit Utrecht. Op beschuldiging van poging tot moord is hij gisteren voor de officier van justitie te Haar lem geleid. Van sexuele aanranding van het 8- jarige Zandvoortse meisje is niets vaststaands gebleken. Zulk een de lict heeft de verdachte ook niet be kend. Toen hij na zijn wandaad wegreed lagen de tasjes van de twee meisjes nog in zijn wagen. In de Haarlemmer meerpolder op weg naar Utrecht heeft hij zich van deze tasjes ontdaan door ze in het water te werpen. De man is gescheiden en heeft geen kinderen. Oude schilderingen in St. Servaaskerk In de Sint Servaaskerk in Maas tricht zijn bij restauratiewerkzaam heden aan het priesterkoor onder schilderingen uit 1890 van prof. Cuij- pers schilderingen aangetroffen uit de late middeleeuwen en fragmenten van Romaans schilderwerk uit de elfde eeuw. De inwendige restauratie van het priesterkoor van de St. Servaas werd in mei 1962 begonnen. Een twintigste deel van de kerk is thans gerestau reerd. Dit werk heeft bijna f 200.000 gekost. Tijdens graafwerkzaamheden vooi de bouw van het cultureel centrum aan de Schoolstraat te Venray heeft men een zware bom gevonden. De bom is vermoedelijk van Engelse makelij en dateert van oktober 1944. De mijnopruimingsdienst heeft van ochtend dit oorlogstuig onschadelijk Einde van kwestie Huissen in zicht Gp 164-iarige leeftijd is in Zeve naar overleden oud-notaris J. H. O. Hazewinkel. Hij was de oudste man nelijke inwoner van ons land. De heer Hazewinkel was. tot voor kort nog zeer actief. Hij ging 's-zon- dags nog regelmatig naar de kerk en in juli was hij met vakantie geweest in Zwitserland. De heer Hazewinkel was in Borger (Dr.) geboren, werd eind 1895 nota ris in Veendam en in februari 1896 notaris in Zevenaar. Hij vervulde zijn notariaat tot zijn 86ste jaar. eind '46. De films in de week van 13-19 aug. zijn door de Katholieke Film Centrale als volgt gekeurd: Camera: De Nacht van de kouwe neuzen (a.l.). Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur. Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur. Lido: Unsere Tollen Nichten! (a.l.). Dagelijks: 2.30, 7.15 en 9.15 uur. Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur. Luxor: Wonderful Life (a.l.) geprol. Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur. Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur. Studio: Dr. Vreemelust (18 jaar) (geprolongeerd). Dag. beh. zondags 10.30 Pietje Bell. Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur. Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 cn 9.15 uur. Trianon: Irma la Douce (str. volw.) (geprolongeerd). Dagelijks 2 en 8 uur. Zondag: 2.00, 5.00 en 8.00 uur. Rex: Heldencommando „Calais" (14 jaar) do. t/m zo. Ma. t/m wo.: Das blaue Meer und Du (a.l.). Dagelijks: 2.30, 7.15 en 9.15 uur. Zondag: 2.30, 4.45, 7.15 en 9.15 uur. KLEUTER DOOR TREIN GEGREPEN De vorige week twee jaar gewor den Thijs de Haan uit Nieuw-Amster- dam is gistermiddag omstreeks één uur door een goederentrein gegrepen en om het leven gekomen, Het kind speelde met zijn 3-jarig zusje langs de spoorbaan, vlakbij de ouderlijke wo ning en een onbeveiligde overweg even buiten het station Nieuw-Am- sterdam. Een vertegenwoordiger van een Amerikaanse verzekeringsmaatschap pij heeft vanmorgen op het bedrijf van de vuilafvoermaatschappij in Wijster twee werknemers J Post (32 jaar) uit Drijber en A. Luchies (24 jaar) uit Hollandscheveld, elk een bedrag van 1500.overhandigd. Beide mannen vonden in eind april van dit jaar op de sorteerafdeling van de fabriek een bedrag van 31.000 gulden. Uit een onderzoek dat geruime tijd duurde, bleek dat het bedrag af komstig was vande Rotterdamse Baink in Den Haag, die het bedrag had verzonden naar het belasting kantoor in Zutphen. In het Haagse postkantoor is het bedrag indertijd zoek geraakt. De beide mannen stonden onmid dellijk 500.— af voor de personeels vereniging. Met ingang van het nummer van 5 september zal Elseviers Weekblad in twee delen aan zijn abonnees in Ne derland en België worden verzonden. Verschillende overwegingen leidden tot deze ingrijpende wijzigingen. On der meer groeide dit weekblad tot een omvang die bezwaren, ging op leveren, zowel wat het bestellen als ook de hanteerbaarheid voor de lezer betreft. Het eerste deel, zo deelt men ons mee, zal de abonnees op woensdag bereiken en wordt kortheidshalve aangeduid als het deel voor de zaken man en zijn staf. Het tweede deel opinie en ontspanning genoemd, zal vrijdag bij de abonnees arriveren. De losse nummers zullen tezamen gevoegd op donderdag op de gebrui kelijke verkooppunten verkrijgbaar zijn. De nu al lange tijd slepende kwes tie „Huissen", in welke gemeente reeds geruime tijd onenigheid bestaat over het al dan niet aanleggen van een weg, nadert haar einde. Tijdens de tweede raadsvergadering-zohder- agenda deelde gisteravond burge meester Terwindt mede, dat overeen stemming met de andere partij, het transportbedrijf van de heer Maters, binnen afzienbare tijd te verwachten is. Volgens de heer Maters moet van gemeentewege een weg worden aan gelegd naar zijn bedrijf, omdat dit door de burgemeester is toegezegd. De kwestie is al bjj het Arnhemse ge rechtshof in behandeling geweest, welke instantie heeft beslist ten gun ste van de heer Maters. De Huissen- se gemeenteraad echter voelt niet veel voor de aanleg. Na de beslissing van het gerechtshof besloot de ge meenteraad iedere twee weken bij een te komen, zolang er geen oplos sing zoü zijn gevonden. Bij B. en W. ligt thans een ont werpovereenkomst ter tafel. Wan neer deze overeenkomst wordt goed gekeurd, hangt verder alles af van de houding van de heer Maters. KLM-GEDENKTEKEN De in Amsterdam woonachtige beeldhouwer Erwin de Vries uit Su riname heeft in opdracht van de Vereniging van KLM-vliegers een gedenkteken vervaardigd, dat 7 ok tober aan de directie van de KLM zal worden overgedragen. Het monu ment, dat in brons is uitgevoerd en rust op een natuurstenen sokkel, zal een plaats krijgen voor het KLM- directiegebouw op Schiphol. De ver eniging van KLM-vliegers heeft het beeld laten vervaardigen „ter ere van alle bemanningsleden die hun leven hebben gewijd aan de opbouw van de KLM". Ongeluk op Ameland Op de weg tussen Nes en Hollum op Ameland is gisteravond omstreeks half zes een ernstig verkeersongeval gebeurd waarbij drie Duitse kinderen ernstig gewond werden. Twee zijn direct per helicopter en de derde per vlieVnachine naar het ziekenhuis te Leeuwarden vervoerd. In de bus, die bestuurd werd door de chauffeur J. de J. uit Hollum zaten Duitse kinderen, die drie we ken op Ameland zouden vertoeven: Een kraanwagen van de NAM, die van tegengestelde richting kwam, raakte de bus en scheurde de hele zijwand open. De politie heeft een onderzoek ingesteld naar de schuld vraag. Gistermiddag omstreeks vijf uur heeft een zwaar noodweer boven Valkenswaard gewoed, dat slechts tien minuten duurde, maar grote schade aanrichtte. Op verscheidene plaatsen werden bomen tegen de grond geslagen en op het Markt plein kwam een boom op een auto terecht. Ook kwam een boom op de hoek van een huis terecht. Op het terrein van het. nieuwe, uit breidingscomplex van een fabriek werd een zes meter hoge gevelmuur over een lengte van veertig meter naar beneden gedrukt en werden drie ijzeren overspanningen geheel over elkaar heen gevouwen. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor, ook niet op een an dere plaats in het bedrijf waar een topgeveltje naar beneden kwam. De schade is nog niet vastgesteld, doch zal wel tienduizenden guldens be dragen. Er bestaan plannen in de nieuwe wijken in de zuid-west-hoek van Delft een tweede N.S.-station te bouwen. Over enige jaren zal deze wijk, die ligt in een gebied, dat Delft van Schipluiden heeft geannexeerd, zijn afgebouwd. De HTM heeft het voornemen de tramlijn Den Haag - Delft door te trekken tot in de nieuwe wijken. Aetherklanken DONDERDAG 20 AUGUSTUS 1964 HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend- gymn. 7.20 Lichte gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Lichte gram. 9.00 Ochtendgymn. 9.10 De groenteman. 9.15 Pianorecital: klass. muz. gr. 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeids vitaminen gr. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Huishoudelijke za ken, lezing. 11.15 Omroepork. en pia no: Mod. muz. 12.00 Dansork. en zang sol. 12.30 Meded. t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Metropole-ork.: amus.- muz. 13.00 Nws. 13.15 Meded., evt act. of gram. 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht instrum. ens. en zangsol. 14.00 Klass. kam 'muz. 14.45 Chansons. 15.15 Operettemuz. gr. 16.00 Nws. 16.02 Altviool en piano: mod. muz. 16.30 Voordracht. 16.45 Orgelspel. 17.00 Minjon. 17.55 Kasba 64: ge sproken brief uit Marokko. 18.00 Nws. 18.15 Evt. act. 18.20 Lichte ork.- muz. en zangsol. 19.00 Sportparade. 19.30 Zing met ons mee: liedjes. 20.00 Nws. 20.05 Holland Festival 1964: Rot terdams Philharm. ork.: mod. muz. 20.55 Bondig bulletin: wekelijkse kunstnotities. 21.20 Der Vogelhand- Ier, operette in verkorte vorm opn. 22.30 Nws. 22.40 Act. 23.05 Piz zicato: nwsflitsen en act. uit de lichte muz.-wefeld. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II m. 1007 kc/s. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Lichte gram. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.15 Lichte gram., toeristi sche tips, praatje voor de vrouw en programma voor de kinderen. 10.00 Klass. en lichte gram. en praatje voor de vrouw. 11.00 Voor de zieken. VP RO: 11.45 Lichte gram. 1215 Leven op het land, gesprek. 12.30 Meded. t b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Deze Week. 13.00 Nws. 13.15 Klass. gram. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Lichte gram. 14.40 Licht ens. 15.00 Klass. gram. 15.35 Motettenkoor. 16.00 Bij beioverdenking. 16.30 Alt en pia no: klass. en mod. liederen. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Lichte gram. voor de teenagers. 18.15 Sportagenda. 18.20 Metropole ork. 19.00 Nws en weerpraatje. 19.10 Geestelijke liede ren gr. 19.30 Radiokrant. 19.50 Licht pianospel gr. 20.25 Operette- en mu sical-fragmenten gr. 21.10 Piano-trio: mod. muz. 21.40 Zet - Pé, licht pro gramma. 22.00 Kerkorgelconcert. 22.30 Nws en herh. SOS-ber. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbe spreking. 23.00 Platennws. 23.55-24.00 Nws. TELEVISIEPROGRAMMA'S NCRV: 15.00-15.45 Voor de vrouw. 16.00-16.15 Voor de kinderen. 19.30 Barend de beer, film voor de kinde ren. 19.35 Cinematomobile, docum. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Memo. 20.35 Spiegelbeeld, TV-film. NTS: 21.00 Don Juan, ballet. NCRV: 22.05 Voordracht. 22.35 Dagsluiting. NTS: 22.45-22.50 Journaal. AVRO: 20.35 Thomas Alva Edison, film. 21.00-22.30 Goede reis, spel (her haling van 20-8-1959). door Antonio del Monte Ze luisterde*- naar zijn snelle en nauwkeurige instructies. Nog even, dan begonnen ze tegelijkertijd met hun roeispanen als razenden op het water te slaan. De bootjes schommel den en meters en meters in de omtrek zag de zee wit van het schuim, dat steeds hoger opsprong. De vissers juichten met rauwe aan- moedigingskreten over het water en lieten nog wilder hun riemen op de zee neerkomen. Maddalena zat op een bankje van de „feluca" en steunde haar armen op de rand. „Vreselijk", zei ze tegen Maria, die naast haar stond, doch er was geen lettergreep van te verstaan. Scheller werden de kreten en hoger 't schuim. En in de mast hing nog altijd Do- nato en met zijn wijsvinger wees hij hoog boven de kleine bootjes de plaats waar de zwaardvis zich onge veer bevond. Geen seconde verloor hij het zilveren dier uit het oog. Eigenlijk vertoont het zwaardvis sen veel overeenkomst met het jagen op het land. Want wanneer de vissen door het geluid en het rhythmisch golvende water dichterbij zijn gelokt en ten laatste in de hinderlaag zijn gekomen, worden ze in een woedend gevecht afgemaakt als een roofdier in het woud. Eensklaps maakte Donato driftige handbewegingen. Het was hem on mogelijk het lawaai te overschreeu wen. Onmiddellijk verstierf het gegil en een wonderlijke stilte suisde over het gegeselde water. Donato liet zich van de mast naar beneden zakken. Geruisloos schoof hij naast Maria en ging over de rand hangen. „Waar is ie?" fluisterde Maria op gewonden. „Is het een grote?" Hij knikte en wees in de richting van een paar roeibootjes, die het dichtst bij waren. Maar hoe Maria ook staarde, ze ontdekte geen enkele zwaardvis. De mannen in de scheepjes spra ken nu nog alleen fluisterend en dan nog slechts de hoognodige bevelen. De roeispanen maakten geen enkele beweging, waardoor ze dan 'ook maar even het wateroppervlak zouden kun nen raken. De vis bewoog zich langzaam tus sen de bootjes voort. Opeens zag Ma ria hem gaan: zilver, met telkens open klappende kieuwen schoof de vis door het kristal heldere water. „Hij komt hier heen?" vroeg ze ge dempt. Donato gaf geen antwoord. Hij was aan het roer gaan zitten en stuurde heel behoedzaam het scheepje naar de zwemmende vis. Voor op het schip stond Figaro. Hij had de mouwen van zijn boezeroen opgestroopt. Hij hoorde geen enkel geluid. Hij zag slechts de vis nader bij komen. Er behoefde nu maar één belachelijk klein foutje gemaakt te worden en bliksemsnel zou het dier de diepte inschieten. Hij had de harpoen in de hand en wachtte. Maddalena en Maria hingen adem loos over de rand van de „feluca". De brede, blauwe waterstrook tussen het schip en de vis begon allengs meer in te krimpen. Op een afstand dreven de roei bootjes. De mannen volgden met ar gusogen de strijd en durfden zich amper verroeren. Donato draaide met haast onzicht bare schokjes de boot naar rechts; de geul was nu niet groter meer dan en kele centimeters. Hij perste zijn tan den in zijn onderlip en verschoof mil- limetergewijs het roer. Dan opeens gebeurde het: de „fe luca" en de zwaardvis lagen lijnrecht naast elkander. En ze schoven zc ge lijkmatig door het water voort, dat de vis vastgeplakt aan de boot zou kunnen zijn. Het duurde maar even. Daarna be gon het dier zich los te scheuren. Hij zwom niet vèèl harder dap de snel heid van het schip, maar toph wel zo, dat hij langzaam en zeker de voorste ven van de „feluca" bereikte. Figaro gebaarde naar Donato, dat de vis beetje bij beetje van richting veranderde. Onmiddellijk trok de boot bij.met kleine schokjes, zodat hij op 't laatst weer volkomen parallel kwam te lig gen. Figaro rekte zich uit. Zijn bruine hand met de harpoen rees langzaam omhoog. Zijn ogen verslonden de kleinste beweging van de vis. Want er is maar één seconde om 'n zwaard vis te vangen, daarna is het te laat. De punt van de harpoen flitste in de zon. Figaro schoot voorover. Zijn hand greep de rand van de boot. Hij gaf een schreeuw. Maddalena sprong op om de motor van de boot stop te zetten. De dode vis steeg langzaam en glanzend naar het wateroppervlak. Er klonk een juichkreet van de vissers in de omtrek. De mannen in de „untro", die het eerst er bij was, hielpen de vis omhoog te krijgen. Het water droop van zijn kartelige schubben. Maria, Maddalena en Donato scho ten toe. Hun handen spanden om het harde, gladde lijf. Traag schoof de vis over de rand van het schip. De scherp uitlopende punt van zijn bek piekte naar voren en Maria haalde bijna haar hand open aan het spitse, lichtelijk krom gegroeide zwaard achter zijn kop. Hij was ongeveer vijf meter lang. Hun krachten waren tot het uiterste gespannen, tot het zware lichaam plotseling, naar binnen sloeg. Het gleed over de bodem en tegen de kajuit bleef het vet efi, trillend liggen. Het was nu gloeiend heet gewor den. De zon stond aan de hemel als een brandende bal en zelfs de wind, die af en toe over het water dartelde, was warm en zwaar en weinig ver frissend. En Eva Lattini schreef. Ze schreef op het moment, dat Do nato opnieuw in de mast klauterde en de vissers in de roeibootjes schreeuwend het schuim op de zee sloegen. Ze schreef toen een tweede zwaardvis werd binnen gehaald en een derde. Ze schreef tot het avond was geworden en het donker over haar papier gleed. De volgende dag ging ze verder en de daarop volgende. Ze schreef een week lang. Maar toen lag het verzoekschrift ook kant en klaar op het mahonie houten kastje. Ze gooide haar deuren open en een paar dagen lang liepen haar dorps genoten in en uit om met een grillig kruis van zwarte inkt te onder tekenen acuter hun namen, die Eva met grote, duidelijke letters op apar te vellen had geschreven. Ze keken met bewondering naar Eva, die kaarsrecht naast haar tafel stond te wachten, in doodsangst voor haar enige pen. Ze bracht het verzoekschrift zelf naar de postboot, maar toen ze weer terug kwam en papier en schrijfge reedschap keurig weggesloten vond achter de glanzende kastdeurtjes, vond ze haar huisje opeens leeg en kaal geworden. (Wordt vervold

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1964 | | pagina 2