aLfpeö hitchcock
65
VULCANO
Een praatje met
jaar en nog aktief
LESMIDDELEN
GESTOLEN
Bouwen bij vorst zal nog
uitgebreid worden
Leidse Bioscopen
KRANTENBEZORGERS gevraagd
AKTIEVE BEZORGERS
DINSDAG 11 AUGUSTUS 1964
DE LEIDSE COURANT
PAGINA 2
en een rustige sfeer bereikt tijdens
de opnamen. Uit het grote aantal
onderscheidingen dat zijn werkstuk
ken behaalden, blijkt overigens wel
welk een voortreffelijk regisseur
hij is.
In het afgelopen weekeinde is in
GESCHRAPT een school voor gebrekkige kinde
ren te Rijswijk ingebroken. Ont-
EN WAT DOET Bussum om de vreemd werden een filmprojector,
65-jarige televisie .,thriller"-produ- een radiotoestel en een pickup. De
eer te eren? Dat hebben wij dins- apparaten, die door burgers aan de
dagavond nog kunnen ervaren. Tus- school ten geschenke vvaren gege-
sen wat zomeravondgepraat en een ven, werden gebruikt bij het geven
tweede teleurstellende reeks beel- van onderwijs aan de kinderen,
door een prima rolbezetting en een den uit Knokke wachtte menigeen Een ieder, die inlichtingen kan
op het hoogtepunt van de week. het geven over de diefstal, wordt ver-
maandelijks uur met Hitchcock. Maar zocht zich in verbinding te stellen
het hoogtepunt van 't televisiepro- m.et de recherche van de politie te
gramma kwam te vervallen in ver- Rijswijk tel. 070 - 984343, of met de
gedrongen man band met een reportage uit Harlem, politie in zijn woonplaats.
Vjggj.,.,3 -M- 0p gjk ander moment van de
uitstekend verhaal."
RUSTIG EN BESLIST
GANGETJE
LEIDEN
(Advertentie)
DEZE KORTE,
weet wat hij wil. Hij bestudeert elk
onderdeel van de komende opnamen week beter gepast had dan juist op
heel grondig en als hij de studio dit tijdstip van een avond, waarop
binnentreedt, staat het voor hem al velen niet van huis gaan omdat iTnuriv a a im rwmw Ditivr
precies vast, hoe het allemaal zal Hitchcock komt. ALrHc,IN AAN DEN RljN
Een wonderlijke manier van pro-
worden. Hij is een van de weinige
er later uit zal
doek. En hij is wel vriendelijk
bescheiden, doch niettemin zeer be
slist in zijn optreden,
OP 13 AUGUSTUS a.s. hoopt Al
fred Hitchcock, de overbekende re-
giseur en producer van huivering
wekkende „thrillers" voor bioscoop
en televisie, te Los Angeles zijn 65e
verjaardag te vieren, maar de vitale,
ietwat verlegen figuur zal die dag
nog niet van zijn ouderdomspen
sioen gaan trekken. In Amerika be
staat geen A.O.W. en Hitchcock bor
relt nog 'over van de nieuwe ideeën
en de grootse plannen. De televisie
kijkers zullen voorlopig kunnen blij
ven genieten van hun „uurtje mei
Hitchcock" en de bioscoopbezoekers
zullen zo nu en dan weer een flink
eind griezelcelluloid kunnen aan
schouwen van deze Engelse meester.
Welke vreemde kronkel bracht
hem juist in dit vak en op zulk hoog
niveau? De in 1899 geboren poeliers-
zoon kan het zelf nog steeds niet
verklaren. „Misschien zat het in de
familie", zegt hij tegen allen die 't
vragen, „mijn vader was reusachtig en maakte op 23-jarige leeftijd
nerveus en het hele gezin was gek z^n. eers,^e succesfilm
op toneel. Eigenlijk vormden wij Sindsdien rolde zijn loopbaan on-
maar een exentriek stelletje. Nou weerstaanbaar voort. Het ene suc-
ja, die exentriciteit heb ik benut ces volgde op het andere, zij het ten
de anderen niet." koste van soms ongelooflijke moei-
Alfred doorliep als een heel braaf Rijkheden,
jongetje de kostschool. Hij zocht geen
speelkameraden, maar bedacht zijn EERSTE HITCHCOCK!
eigen spelletjes. „Die school boezem-
de mij grote angst in en mogelijk de eers*e echte ue stichting Verletbestrijding Bouw- moeten voortzetten; op vrijwillige
is daar iets van blijven hangen, dat 5?c10c£. ca™era s onder nijverheid zal de komende winter door werkdag en, dagen met nog
ik nu^op anderen tracht over te plan- Z1- t.J °P de doorwerkactie, die vorig seizoen slechter weer. zal de beslissing aan
AETHERKLAISKEN
regisseurs die zelf nooit door de grammabeleid. Allerlei ongewenste BOUWVAKKER VIEL 5 METER
camera kijkt, tenzij hij invalt voor en onnodige herhalingen en klets-
Üe? uwke ca™eraman- Hii ziet met praatjes worden gehandhaafd en Bij de in aanbouw zijnde flatwo-
het blote oog hoe een bepaalde scene juist het enige aantrekkelijke onder- ningen van de firma Baksteen te
°P ket__witte deel moets plaatsmaken voor nieuwe Hilversum, in uitvoering bij het aan-
jpraatjes nemingsbedrijf de N.V. Garantbouw
Hoe belangwekkend een verslag in plan Blijenberg te Alphen aan
- over de onlusten in Amerika ook den Riin, is de werknemer G. J. Wij-
De acteurs en actrices mogen hem kan zijn, het mag toch niet gaan ten nen (32), wonende te Utrecht, maan-
heel graag, omdat ze beseffen dat koste van de hoofdfilm als er iets dag van een ongeveer 5 meter hoog-
hij weet wat hij doet en ook goed aan een bijprogramma wordt toege- gelegen platform gevallen,
doet wat hij wil. Dat geeft hen een voegd En nu maar afwachten wan- Dr. W. Cornet verleende de eerste
prettig gevoel. Bovendien strooit neer Hitchcock alsnog op ons scherm medische hulp. Het slachtoffer heeft
Hitchcock tijdens de repetities met mag verschijnen en of we het dan waarschijnlijk een middenvoets-
en geestige opmerkingen, tijdig weten om er voor thuis te beentje gebroken. Hij is voor nader
l:: j. onderzoek overgebracht naar het
Academisch ziekenhuis te Utrecht.
Omtrent de toedracht van dit be
drijfsongeval lopen de meningen
uiteen.
grapjes
waardoor hij de zenuwen wegpraat kunnen blijven.
ten. Nu leef ik nog in de angst om ^et mysterie van Jack the Ripper,
dikker te worden, de angst om kwaad da* iaar trouwde hij met zijn as-
te doen, de angst om te laat te ko
men voor een afspraak."
goede resultaten heeft opgeleverd, henzelf worden overgelaten,
voortzetten op een nieuwe financiële De afgelopen winter leverde
HOE HET BEGON
a*i ~f> -ifn 5eSie raad" basis. De Stichting verwacht dat de doorwerkactie een produktiewinst
pp 5 or ma om o rn,rnn a- animo voor de doorwerkactie dit op van circa tachtig miljoen gulden.
jaar twee tot driemaal zo groot zal Bij de actie waren 64.000 werknemers
geefster Alma Reville Oorspronke
lijk zag de directeur van zijn maat
schappij niets in de rolprent. De
trommels bleven enkele maanden
„WAT WILDE u oorspronkelijk liggen en' de film dreigde zelfs te J*q"
zelf worden?" worden verknipt, maar de jonge &eaaan
„Eerst dacht ik iets van werktuig- regisseur bleef op zijn stuk staan dernemwstüe tassen 16 november
kundige of ingenieur, m'n ouders en wenste er niets in te veranderen. en 28 maart doorwerken op dagen
waren royaal aangelegd en dus werd Toen hÜ tenslotte toch in roulatie
dat ingenieur. Ik pompte er van kwam, ging er een schok
zijn als vorig jaar.
De uitkeringen die zullen worden
aan aannemers en bouwon-
KATHOLIEK CONGRES IN
NOORDWIJK
.UU1BU& - - - Onder het thema „Medisch op-
door de m een ':>asist:>1Jdra.ge en een bijdrage voedkundig bureau in beweging" zal
alles in op de vakschool en toog zalen en stroomden de bioscopen p.®r doorwerkdag. De basisbijdragen het Centrum Katholieke Medisch
naar de universiteit van Londen v°l- De critici juichten en noemden zljn voor woningbouwprojecten ge- Opvoedkundige Bureaus twee stu-
maar het duurde niet lang of ik het ..De eerste grote Engelse film." bracht °P 250 gulden per werknemer diedagen houden op vrijdag 2 en
TTn tnon otpt-h hp+ AmonVo cu voor andere werken op 230 gul- zaterdag 3 oktober in het Palace-
moest in m'n eigen onderhoud voor- »>En toen werd het Amerika
zien." En zo kwam de opgroeiende "^a. R* had er altijd al van ge-
knaap na vaders dood als lay-outman droomd. Verre reizen maken, ik
op een reclamebureau. In zijn vrije kende niet alleen de dienstregelin-
tijd liep hij reeds alle films af en Sen. maar °ok de stad al voor ik er
Dit is de bijna 24-jarige mevrouw
M. S. uit Den Haag, die zondagmid
dag in het R.K. tehuis voor onge-
den per werknemer. (Vorig seizoen hotel te Noordwijk aan Zee.
waA de vergoeding maximaal 182 Tijdens de bijeenkomsten zullen huwde moeders „Stella Maris" werd
gulden). de heren Th. Berkvens en A. Hus- vermoord door haar echtgenoot, van
De bijdragen per doorwerkdag tinx, beiden psychiator, de psycholoog wie ze van tafel en bed gescheiden
zwierf langs de studio's tot hij bij een voet aan wal zetteMaar het viel zijn verlaagd. De norm is nu vast- J- Huijts en drs. C. Kuitenbrou- is. De foto is een reproduktie van de
nieuw filiaal van de Amerikaanse me tegen. Het regende in New-York gesteld op 4,50 gulden (vorig jaar wer inleidingen houden. pasfoto.
maatschappij Famous Players Lasky en de stad leek grauw en vuil. En 14,80 gulden) voor de voningbouw
werd aangenomen als titeltekenaar. Hollywood was heel anders dan ik en op 4,10 gulden (12,60 gulden)
Dat was nog de tijd van de stomme miJ had voorgesteld. Met veel ge- voor ander werk. Afhankelijk van
film, toen de beelden werden on- schreeuw in de studio's en heel ge- de stand van het werk kunnen deze
derbroken door teksten met sierlijke woon eten op de menu's." Aan dat bedragen iets hoger of lager wor-
letters en passende symbolen. Hij geschreeuw heeft Hitchcock in de den. Deze aanvullende toeslag kan
leerde daar de montage en allerlei fünistad niet meegedaan. Zijn aan- het komende seizoen voor onbepaal-
knepen van de filmfabricage, zodat wijzingen worden altijd zo zacht uit- de tijd worden uitgekeerd, terwijl
hij ineens kon inspringen toen een gesproken, dat de acteurs vaak vorig jaar een maximum van veer-
nieuwe maatschappij hem van het nioeite hebben ze te verstaan en 't tien dagen gold.
opgedoekte filiaaal overnam en over Amerikaanse gecommandeer is er bij T~,~ «-
wjroDe Stichting bepaalt welke dagen
te "weinig mensen beschikte om de deze flegmatieke producer niet bij. gelden als verplichte of vrijwillige
doorwerkdagen. Aannemers zullen
EEN ANDER LEVEN zich daarvan steeds een dag van te
voren via het telefonische bouw-
„WERKT UW VROUW nu nog weerbericht op de hoogte kunnen
plannen uit te voeren. Hitchcock
schreef een scenario, schilderde zelf
de decors, belastte zichzelf met de
De films in de week van 6 tot 12
aug zijn door de KFC als volgt ge
keurd:
Camera: Die Lustige Witwe, 14 j.
Dagelijks: 7 00 en 9.15 uur.
Zondag: 4.45. 7.00 en 9.15 uur.
Vakantieprogr met Charlie Chaplin.
Dag., ook zond. 2.30 uur.
Lido: Liever lusten dan lasten, a. L
Dagelijks 2.30. 15. en 915 uur
Zondag 2 30 4 45 7 00 en 9 15 uur
Luxor: Wonderfull Life. alle leeft.
Dagelijks. 2.30. 7 00, en 9 15 uur
Zondag 2.30 4.45 7 00 en 9 15 uur
Studio: Dr. Vreemdelust, 18 j.
Dagelijks: 2.30 '100. en 9 15 uur
Zondag 2.30 4 45 7 00 en 9 15 uur
Ochtendprogr Pietje Bell.
Dag. 11.30, behalve zondags.
Trianon: „Irma la Douce".
(strikt volwassen).
Geprolongeerd.
Dagelijks 2 en 8 uur
Zondag 2 uur 5 en 8 uur
Rex: Vliegende duivels, a.l.
Dagelijks. 2.30, 7 15, en 9 15 uur
Zondag: 2 30 4 45 7 15 en 915 uur
mee aan uw grote of kleine films?" sfe^en- Op verplichte doorwerkdagen
„O nee, we hebben nu een heel zullen aannemers die zich voor de
rustige oude dag. Ik heb een goed act!s hebben aangemeld het werk
gevulde wijnkelder en mijn vrouw
doet het huishouden en kookt. Ik
eet nu elke dag thuis. Ze kookt ver
rukkelijk! We hebben een dochter
van 34 en een stel kleinkinderen.
Wat wil een mens nog meer?"
„En als u tijd hebt om een boek
te lezen, leest u dan een detective
of
Met een afwerend gebaar strekt
de filmman de armen uit: „Nooit
detectives, alleen maar biografieën
en historische romans."
„En als u televisie kijkt, kijkt u
dan naar
„Dan slaap ik in, want daar vind ik
de televisie bijzonder geschikt voor."
„En toch blijft u thrillers maken?"
„Ja, juist omdat ik geloof dat het
de belangrijkste taak van de film
maker is, de toeschouwers die naar
een film komen kijken anderhalf
uur wakker te houden en op een
goede manier te onderhouden met
een rolprent die zo rijk mogelijk
geschakeerd dient te zijn: Ik houd
de mensen in spanning en daarnaast
tracht ik de mensen, ook de tele
visiekijkers, iets goeds te brengen
DE LEIDSE COURANT, vraagt voor Leiden, Oegstgeest "i
Hoge honorering Bijzonder geschikt voor scholieren.
Sollicitaties Abonnementenafdeling: Papengracht 32, Leiden, telefoon
20935.
WOENSDAG 12 AUGUSTUS
HILVERSUM I. 402 M.
7.00 VARA 9.40 VPRO 10.00-24.00 VARA
7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte
gram.muziek. 8.00 Nieuws en Socialis
tisch strijdlied. 8.18 Lichte gram.muziek.
8.40 Voor de kinderen. 8.50 Ochtend
gymnastiek v. d. vrouw. 9.00 Kook-
praatje. 9.05 Stereofonische uitzending:
klassieke gram.muziek. 9.20 Klassieke
gram.muziek. 9.35 Waterstanden. 9.40
Twee boeken, één boodschap, lezing.
10.00 Lichte gram.muziek. 11.00 Nieuws.
11.02 Vrij entree, cabaret (herh. van
8 maart jl). 11.25 Musette-orkest (ste
reofonische uitzending). 11.45 Vocaal
ensemble: klassieke liederen. 12.05 Ste-
reof. uitzending: Licht orkest, licht vo
caal ensemble en zangsolisten. 12.30
Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Voor het platteland. 12.38 Stereof. uitz.:
Licht instrumentaal kwintet. 13.00 Nws.
13.15 Stereof. uitzending: Licht orkest.
13.45 Peking benaderd door zijn buren,
lezing (III). 14.00 Grepen uit de mu-
ziekgescheiedenis, muzikale lezing. 14.50
Zijn ze wel anders? toespraak. 15.00
33-45, verzoekprogramma voor de jeugd
torn 16.00 nieuws). 16.30 Voor de zieken.
17.00 Wegwijzer: tips voor de vakantie-
en snipperdagen, afgewisseld met gram.
muziek. 17.50 Regeringsuitzending: Ge
ven en nemen. Tips voor en van weg
gebruikers. 18.00 Nieuws. 18.15 Stereof.
uitzending: Dansorkest en zangsolisten.
18.50 Lichte gram.muziek. 19.00 Voor
de kinderen. 19.10 Artistieke Staalkaart.
19.40 Licht instrumentaal trio. 20.00
Nieuws. 20.05 De zeis in het zonlicht,
hoorspel. 21.20 Stereofonische uizending:
lichte gram.muziek. 21.45 Holland Fes
tival 1964: Strijkkwartet: mod. muziek.
22.20 Sport halverwege. 22.30 Nieuws.
22.40 Balans: actuele kroniek. 22.55
Elektronisch orgelspel. 23.10 Jazzmaga-
zine. 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 M.
7.00—24.00 NCRV
7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening. 7.20 Lich
te gram.muziek. 7.45 Radiokrant: 8.00
Nieuws. 8.15 Gewijde muziek (gr.). 8.30
Zuid-Amerikaanse klanken (gr.). 8.40
Vocaal ensemble: volksliederen. 9.00
Voor de zieken. 9.30 Lichte gram.muz.
9.40 Voor de vrouw. 10.10 Mod. gram.
muziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Klas
sieke gram.muziek. 11.15 Lichte gram.
muziek. 12.00 Licht instrumentaal trio.
12.30 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw.
12.33 Licht orkest en zangsoliste. 12.53
Gram.muziek. eventueel actualiteiten.
13.00 Nieuws. 13.15 Licht instrumentaal
kwintet. 13.35 Transistor, licht progr.
15.00 Mod. gram.muziek. 15.25 Strijk
kwartet: moderne muziek. 15.50 Bijbel
vertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de
jeugd. 17.00 Licht vocaal ensemble (gr.).
17.15 Jazz Perspectief. 17.45 Licht en
semble. 18.05 Kinderkoor 18.30 Het
Spektrum. lezing en ber. 18.45 Nieuwe
gram.. 19.00 Nieuws en weerpraatje.
19.10 Muziek van het Leger des Heils
(gr.). 19.30 Radiokrant. 19.50 Licht or
kest. 20.10 Salzburger Festspiele 1964:
Berlijns filharmonisch orkest: klassieke
muziek. 22.10 Schotse liederen (gr.).
22.20 De weg, de waarheid en het leven,
impressies van de europese Baptisten
conferentie. 22.30 Nieuws en herhaling
SOS-berichten. 22.40 Dagsluiting. 23.00
Moderne pianomuziek (gr.) 23.10 Is
literatuur alleen maar literatuur? lez.
23.25 Gitaarspel (gr.). 23.35 Lichte
gram.muziek. 23.5524.00 Nieuws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
NTS: 17.00 De Verrekijker, internat,
jeugdjeurnaal. KRO: 17.10—17.45 Voor
de kinderen. 19.30 Van onze sportredac
teur. NTS: 20.00 Journaal en weerover-
zicht. KRO: Brandpunt. 20.45 Zomer
wedstrijd. 20.55 In de Rommelpot, tv-
spel. 22.00 Ik ben met U documen
taire (dl. 2). NTS: 22.30—22.35 Journaal.
Televisieprogramma's op het tweede
net (kanaal 27).
NTS: 20.20—21.50 Heidi en Peter, film.
door
Antonio del Monte
48
Antonio begreep wel, dat hij Eva
niet tè lang moest laten denken en
onverwachts vervolgde hij: „Nu nog
afgezien van het feit, dat wij naast
haar wonen en Rosina zich dagelijks
aan Maddalena ergert, maar je moest
de invloed kunnen zien die ze op Ma
ria uitoefent! Maria werkt tegenwoor
dig op de boot van Donato en laatst
liep ze in een rode rok door het dorp."
„Rood is geen lelijke kleur. zei
Eva enkel en ze dacht er aan hoe dik
wijls ze vroeger had gewenst ook
eens iets anders dan zwart te mogen
dragen.
„Maar je had het bloesje moeten
zien dat ze aan had. Het was werke
lijk een schande!" Triomfantelijk
hield hij op met spreken.
„Wat zouden de anderen er van
vinden?" vroeg Eva langzaam.
„Ik denk, dat niemand het ver
schrikkelijk zal vinden de waarheid
met een leugentje te dienen", ant
woordde Antonio snedig. „We zeg
gen toch gewoon, dat Maddalena hier
wel eens visite ontvangt?" Hij begon
te grinniken. „Een bezoekje meer of
minder zal er voor haar nu toch ook
zoveel niet meer op aankomen!"
Eva Lattini zweeg. Ze keek recht
voor zich uit en scheen Antonio's
laatste opmerkingen niet gehoord te
hebben. Maar plotseling veranderd
er iets in haar houding. Haar handen
gleden uit elkaar en spreidden zich
over haar dijbenen. Er kwam een lach
op haar gezicht toen ze zich lang
zaam naar Antonio draaide.
„Ik weet iets veel beters", zei ze.
„We schrijven aan de politie, dat
Maddalena zich hier voorbeeldig ge
draagt, dat ja, en dat haar dorps
genoten haar zo graag de vrijheid
zouden willen terug geven
Antonio dacht aan het moment, dat
hy het geld uit zijn geopende beurs
op zijn knieën zat uit te tellen, ter
wijl Maddalena lachend naast hem
stond om bedriegelijk zijn laatste
centen voor Rosina uit zijn zak te
kloppen. En hij voelde bijster weinig
voor deze beweegredenen.
Maar Eva scheen zijn protesten
nauwelijks te horen. Ze knielde op de
grond en voorzichtig trok ze de deu
ren van het glanzende kastje in de
hoek open. Behalve wat lijfgoed he
lemaal onderin, bewaarde ze hierin
uitsluitend haar schrijfgereedschap.
Naast een stapeltje witte vellen post
papier stond een flesje zwarte inkt
en daarnaast lag recht en rose, de
penhouder waarmee Eva haar hele
leven brieven voor anderen had ge
schreven.
Antonio verwachtte nu, dat zij naar
de tafel zou komen om het verzoek
schrift te schrijven. En omdat hij
bang was, dat ze anders zou weige
ren, had hij zich maar spoedig met
haar oppering verzoend en er verder
het zwijgen toegedaan. Hij verschoof
de kommen waarin Eva koffie had
geschonken naar het andere eind van
de tafel en met zijn vlakke hand
veegde hij wat broodkruimels op de
grond, zodat Eva over voldoende
ruimte zou kunnen beschikken.
Maar Eva kwam niet. Zorgvuldig
sloot ze het kastje en stond op. Ze
schoof haar handen in elkaar en deed
glimlachend een stap naar voren.
„Ik zal het verzoekschrift voor je
schrijven, Antonio", zei ze een beetje
plechtig. „Ik zal er zoveel papier
voor gebruiken, dat iedereen ruimte
genoeg heeft om zijn handtekening
te kunnen zetten."
„Ik zou niet weten hoe ik dat doen
moest", bromde Antonio.
„Ik zal je naam opschrijven, dan
kun je er een kruisje achter zetten",
antwoordde Eva. „Dat is ook goed.
En als het klaar is zal ik je roepen".
Ze liep al naar de deur om hem uit
te laten. „Ik zal er wel even tijd voor
nodig hebben", zei ze nog.
„O, nou ja, goed dan", mompelde
Antonio helemaal uit het veld gesla#-
gen en voor het eigenlijk goed tot
hem doordrong stond hij in de dorps
straat tegen de felle zon te knipperen.
Eva sloop naar het raam en ver
schoof geruisloos de luiken, zodat er
een smalle streep zonlicht naar bin
nen viel. De spleet was echter juist
zo breed, dat ze gemakkelijk naar
buiten kon loeren.
Ze zag hoe Antonio een ogenblik
verdwaasd stond rond te kijken. Dan
stopte hij opeens de handen in de
zakken van zijn rafelige broek en
ging op weg.
Eva 9tond net zo lang te luisteren
tot ze van zijn voetstappen niets meer
hoorde. Daarna pakte ze een doek en
begon ijverig haar tafel schoon te
boenen.
Een tijdje lang ontving ze soms
kranten uit Napels van enige familie
leden en één er van spreidde ze nu
zorgzaam over het tafelblad, dat vol
rimpels zat, die erg hinderlijk waren
met schrijven.
Carmela ging voorbij met vlugge
stappen. Eva luisterde gespannen,
maar net toen ze dacht dat Carmela
gepasseerd was, werd er hardhandig
met de luiken gerammeld en met haar
schelle stem riep ze: „Ben je al klaar
om naar de kerk te gaan?"
Een ogenblik stond Eva ïoerloos.
Ze had haar kerkgang in vele jaren
nog geen dag overgeslagen. Maar dan
opeens liep ze naar de deur. Ze open
de hem op een kier en zei op een
zachte zeer ernstige toon: „Ik kan
onmogelijk met je meegaan, Carmela.
Ik moet een verzoekschrift schrij
ven!"
„Zal ik soms bij je komen zitten en
een beetje zingen?" vroeg Carmela
vriendelijk. „Dan schiet de tijd vlug
ger voor je op,"
„Nee, nee!" riep Eva verschrikt en
na een vluchtige groet draaide ze
nauwkeurig haar deur op slot. De
sleutel knarste en het slot piepte en
kraakte want het was in een onaf
zienbaar aantal jaren niet gebruikt.
Maar tenslotte pakte het toch.
Ten overvloede schoof ze nog een
bank voor de deur en toen ze zich
veilig genoeg voelde, begon ze met
tedere gebaren haar schrijfgereed
schap op de krant uit te stallen.
Ze had een speciaal carton om on
der haar werk te leggen en een ze-
menlapje dat ze nergens anders voor
gebruikte dan om regelmatig haar
pen mee schoon te maken op een ui
terst voorzichtige en angstige manier.
Overigens was haar zuinigheid wel
te rechtvaardigen, want het was de
enige pen die ze in huis had en ze
zou naar Lipari moeten gaan om een
nieuwe te kopen.
Toen alle voorbereidingen waren
getroffen ging Eva voor haar tafel
zitten en nam een stuk kladpapier
voor zich om het verzoekschrift op te
stellen. Ze dacht heel lang na voor
ze haar pen oppakte en begon te wer
ken. De zinnen cirkelden door haar
hoofd, maar geen enkele vond ze
goed genoeg om als aanhef te gebrui
ken.
Een week lang hield ze haar deur
gesloten en klopte iedereen tevergeefs
want toen ze de brief eenmaal op pa
pier had, kwam het moeilijkste: het
overschrijven.
(Wordt vervold i