WAT MAAKT „TOPHIT" POPULAIR SKODA Nederlandse lichte lied heeft het moeilijk Verkeersonderzoek bij Loosdrecht 2000M20%825k' VULCANO VRIJDAG 24 JULI 1964 DE LEIDSE COURANT PAGINA 2 Wat maakt het popu- Nederlanders (onder wie lane lied, de top-hit, de Hugo de Groot en Melle schlager of hoe men het Weersma) en een Engelsman ook noemen wil. eigenlijk zo adviseerde de wetenschaps- geliefd? Dit is een van de mensen bij hun selectie. Van belangrijkste vragen waar de duizend liedjes die men dr Herman J de Groot uit koos, bestaat een vijfde deel Utrecht zich sinds maanden uit Nederlandse succesnum- mee bezighoudt. Onder su- mers, al heeft men het wat pervisie van prof. dr. ds. ruim genomen. Zou men er Groenman, voorzitter van van zijn' uitgegaan dat én de faculteit der sociale we- melodie én tekst én de uit- tenschappen van de rijks- voerende artiesten Neder- universiteit in Utrecht, stelt landers zouden moeten zijn, hij een wetenschappelijk so- dan zou een groot deel van ciologisch onderzoek in naar het verschijnsel „top-hit". markt op. Zij worden niet geweerd, zoals in het bui- Fel kant dr. De Groot zich tegen het wat hij noemt „cul- Onze taal wél mooi, maar niet pregnant Het onderzoek heeft zich niet beziggehouden met de melodie; het is een sociolo gisch onderzoek dat zich niet interesseert voor de mu sicologische waarde van het populaire lied. Men heeft in het bijzonder de laatste halve eeuw onder de loep geno- (je uitverkoren 200 moeten men. Bij het onderzoek zijn afvallen, slechts enkele personen wat althans de uitvoering be- NIET ZO BEST treft betrokken. Men gaat te werk volgens de methode Naar het oordeel van dr. van inhouds-analyse. Er is De Groot komt het Neder- dus geen legertje van enque- landse populaire lied in ver- teurs op weg om de goege- gelijking met de buitenland- meente te ondervragen. se concurrentie niet zo best Integendeel: er worden voor de dag. Niet alleen wel interviews afgenomen, kwantitatief, maar ook wan- maar dan zijn artiesten, com- neer het op de kwaliteit aan- ponisten tekstschrijvers, im- komt. Een bijzondere handi- presario's, managers en an- cap voor de Nederlandse dere figuren uit de platen- tekstschrijvers is dat men industrie de andere partij het hier moet opnemen tegen in de vraaggesprekken. De het beste van wat de uit- Utrechtse onderzoekers heb- heemse concurrentie heeft te ben een duizendtal liedjes bieden. Wij zijn een zeer gekozen, die het publiek de internationaal georiënteerd laatste halve eeuw met ple- volk en staan open voor elke zier heeft geneuried, ge- buitenlandse in wat voor galmd dan wel subtiel ten taal dan ook gezongen gehore heeft gebracht. Men topper, moest een keus doen uit een areaal van tienduizend lied- De meest populaire songs jes. Een commissie van ex- doemen alle onvoorwaarde- mentele vlak perts, bestaande uit vier lijk op de Nederlandse lap") tenland (Frankrijk, Enge- turele gekanker" op het po land) vaak het geval is. Een pulaire lied. Hij is van or- deel dat beweringen als zou van de top-hit een slechte in- dichter heeft te kampen is vloed uitgaan, dat hij zich in het bij zonder vergeleken met zijn zond, het is simpel angelsaksische collega in zijn eenvoud", niet kort en krachtig kan uit drukken, ons taaleigen leent Een andere conclusie uit zich daar niet voor. Dr. de het onderzoek is, dat enkele Groot: „onze taal is wel decennia geleden 'n liedje mooi, maar niet pregnant". vaak populair was bij twee, drie generaties tegelijk. Dat is veranderd. Dr. de Groot formuleert het aldus: „De mensen worden op dit ter rein vroeger oud, in Enge land en Frankrijk speelt men al bewust op een ko- perspubliek van tien- tot twaalfjarigen, wij lopen in die dingen achter, maar ook bfj ons verschuiven die Een van zijn eerste con- grenzen. De toppers van nu clusies was, nadat hij met zijn vaak in zwang bij een zijn assistent de 1000 liedjes grote groep van heel Jeug- eens nader had bekeken, dat digen De teksten van de de onderwerpen in de loop liedjes worden erop afge- van de laatste 50 jaar vrijwel stemd. Neem de Beatles, zij dezelfde zijn gebleven. Men zingen teksten die eenvou- zingt over de liefde, de na- diger dan eenvoudig zijn, tuur, de dood, over God (uit steeds weer herhaald, zodat een hang naar het mysterie), iedereen, ook de hele Jonge kortom over die dingen die kinderen het kunnen be- steeds terugkeren in het da- grijpen. DEALERS: Autobedrijf V. A. REYS, Hoge Automobielbedrijf L. C. OTTÖ, gelijkse leven. Een liedje moet, wil het Bij het onderzoek heeft populair worden, met één men ook de mens achter het woord te begrijpen zijn Zo populaire lied, die zich be- gauw men moet gaan na- weegt in het wereldje van denken is 't fout. dan wordt de hele lichte muze. waarin het cabaret. Het bewust de top-hit wordt geboren en luisteren moet niet nodig gelan ceerd, willen belichten, zijn, dat wordt al snel irri- Daartoe dienden talrijke tant, aldus dr. De Groot. Een vraaggesprekken met bin- andere gevolgtrekking die nen- en buitenlandse be- men al heeft kunnen maken, faamde zangers en zangeres- is dat de Nederlandse tek- sen, tekstschrijvers etc. Dit sten snel worden overtrok- alles zal zijn neerslag vin ken, speciaal in het senti- den in een boek dat in de „smart- loop van het volgend Jaar verschijnt. Het komende week-end zal in het gebied van de Loosdrechtse Plassen een verkeersonderzoek worden ge houden. Zaterdag en zondag zullen vanaf 2 uur 's middags een veertig studenten aan de weggebruikers die het gebied verlaten een kaart uit reiken, waarop enkele vragen zijn gesteld over de duur en de aard van het verblijf in het plassengebied, de woonplaats en de wijze van vervoer. Dit onderzoek maakt deel uit van een studie over recreatieve en eco nomische aspecten in het gebied van de Loosdrechtse plassen. De studie wordt verricht in opdracht van het Plassenschap Loosdrecht en Omstre ken, een overheidsinstelling waarin een aantal gemeenten en de provin- cies Utrecht en N.-Holland samen- plassengebied, dat even goed Loos- werken. Het onderzoek in het a.s. drecht als Plasdrecht zou kunnen he- weekend wordt uitgevoerd door een fen jjef g^g over zejien en water- adviesbureau voor verkeersonder- Sp0rt door tal van enthousiastelingen zoek en verkeersplanning m Delft, onder wie de dochter van de burge- meester, Vaantje geheten en aardig ZEEPOST voorgesteld door Ida Bons. Mede van de partij waren choreograaf John Met de volgende schepen kan zee- Verdoner en het altijd vlotte Cock- post worden verzonden. De data, tailtrio. Toen stapten we over naar waarop de correspondentie uiterlijk „Reuzen van weleer", een documen- ter post moet zijn bezorgd, staan, taire van de BBC. die min of meer tussen haakjes, achter de' naam van model stond voor de 125-jarige Ne- het schip vermeld derlandse Spoorwegen. Die docu- Amerika, Verenigde Staten van: ss mentaire ging over de wordingsge- „Rotterdam" (26-7), ms „Kamperdijk" schiedenis van de Britse Spoorwegen, (29-7); Argentinië: ms „Waterland" was zowel een hommage als een (29-7); Australië: ms „Willem Ruys" vaarwel aan een glorietijd, die ook (29-7); Brazilië: ms „Aldabi" (29-7), in ons land voorgoed tot het verle- Voorm. Brits-Oost-Afrika: ms „Ferd. den behoort. Het pionierstraject van de Lesseps" (26-7); Canada: ss „Ar- Liverpool naar Manchester kon de kadia" (27-7), ss „Rijndam" (30-7); kijker als het ware opnieuw mee- Chili: ms „Wiesbaden" (26-7), ms maken. Hoofdpersoon in dit inte- „Achilles" (28-7); Ned. Antillen: ms ressante overzicht was onder meer „Archimedes" (28-7); Nieuw-Zeeland: de uitvinder Stephenson, ms „Willem Ruys" (29-7); Suriname: ms „Chiron" (29-7); Z.-Afrika (Rep.) Komende uitzendingen en Z.W.-Afrika: ms „Edinburgh Cast le" (26-7), ms „Jagersfontein" (28-7). Het Vara-programma van vrijdag Inlichtingen betreffende de verzen- bestaat uit drie delen. Er zijn nieu- dingsdata van postpakketten geven we belevenissen rondom de kleuter Cljfef» die getuigen van de enorme trekkracht van de Skoda Super Combi Een Ideale wagen voor caravannere Vraag het officiële overzicht van trek- krachtgegevens bij uw Skode-dealer. H. ENGLEBERT N.V. - VOORSCHOTEN Rijndijk 55, Zoeterwoude, tel. 22381 Herenweg 21, Noordwijk-B., tel. 2820 AETHERKLANKETS de postkantoren. orgelmuseum in Schoonhoven van Sally en Christofel Day, de be roemde Francois Hardy en nog drie jonge mensen zorgen voor vocale en instrumentale kunst en dan is er Henk de By met een nieuw signa lement. Het amusement van zater dag is in handen van de KRO, en dat begint al om drie uur. Enige ke ren gaan we naar Zandvoort; samen met de Belgische t.v. is er zomer - carrousel. „In de Rommelpot" brengt de eerste in een serie familie-anec- dotes en tot slot gaan we met Piet Franse „een dagje uut in Aalten". Het tweede net, slechts voor weini gen bereikbaar, biedt enkele minder opvallende nummers. Liefhebbers van tennis kunnen zondag anderhalf Waterproef en Spoorwegen De NCRV heeft donderdag twee uur lang kijken naar wedstrijden te TJtrvnhte omda* er °P de internationale markt Op het filmfestival van Locarno LrtïptiilUllilCfc! Utrt/tiWa veei vraag is naar speeldozen, klok- is de prijs van de Raad van Europa ken, orgels en wat dies meer zij en toegekend aan de film „Zon op zon- omdat men niet de kans wil lopen, dag" van de cineast Jan v.d. Hoeven, dat andere landen stukken kopen Hij heeft de prijs in Locarno in ont- die in de collectie van het museum vangst genomen. thuishoren. Het Rijksmuseum te Amsterdam o I Net als in Utrecht, waar de lange heeft in het eerste halfjaar vpn 1964 prettige onderwerpen behandeld, los Hilversum. De AVRO heeft ^nieuwe Gavioli iedere donderdagavond een met 307.320 een record-aantal be- van obligate nummers als Lassie en Kunstgrepen met Pierre Janssen en De Waag in Schoonhoven wordt concert geeft, zal ook het orgel in zoekers ontvangen, dat 13 procent „Alles draait om moeder". „Water- de NTS biedt oude oogst. Ook eind augustus een dependance van (je Schoonhovense Waag zo nu en hoger is dan in dezelfde periode prpef was de titel van een musical De Verdedigers komen er weer aan het Utrechtse museum „Van Speel- dan spelen: eenmaal in de veertien van 1963. door Benny Vreden, gesitueerd in een te pas. doos tot Pierement". Het bestuur dagen. heeft hiertoe onder meer besloten Vanwege de grote belangstelling omdat de ruimte waarover men in en Gp verzoek van de VW zal het Utrecht beschikt de kloostergang museum in Utrecht voortaan behal- van het Catharijneconvent alle ve zaterdag- en zondagmiddag en nieuwe aankopen niet meer kan her- donderdagavond, ook 's woensdag- bergen. Er is "bijvoorbeeld geen middags geopend zijn. plaats meer voor het grote Hoog- huvsorgel. een concertorgel, dat het museum onlangs In België heeft aan gekocht. Het museumbezit is juist de laat ste tijd nogal drastisch uitgebreid Leidse Bioscopen De films in de week van 23 juli tot en met 29 juli zijn door de Ka* tholieke Film Centrale als volgt ge keurd: Camera: „El Cid". (14 jaar). Dagelijks (óók zondag) 8 uur. Lido: „Maarrr dokter". (18 jaar). Dagelijks: 2.30. 7 15, en 9.15 uur Zondag 2 30. 4 45 7 00 en 9.15 uur Luxor: „Stad op stelten". (alle leeftijden). Dagelijks: 2.30, 7 00, en 9.15 uur Zondag 2.30 4 45 7 00 en 9.15 uur Studio: „De fantast". (18 jaar). Dagelijks: 2.30. 7 00, en 9.15 uur Zondag: 2.30. 4.45. 7.00 en 9.15 uur Trianon: „Irma la Douce". (strikt volwassen). Dagelijks: 2 en 8 uur. Zondag 2 uur 5 en 8 uur. Rex: „Dertig jaar vrolijkheid". (Alle leeftijden). Dagelijks: 2.30, 7.15, en 9.15 uur Zondag: 2.30, 4.45 7.15 en 9.15 uur Geschenkzendingen bloembollen Van 1 september a.s. af mogen particulieren weer geschenkzendin gen bloembollen naar familie en vrienden in het buitenland sturen. De pakjes mogen niet zwaarder zijn dan drie kilo en moeten voor ver zending ter inspectie worden aange boden bij een districtskantoor van de plantenziektenkundige dienst. Er mag niet meer dan één pakje per ontvanger worden gestuurd. Voor de landen buiten Europa en de Noord- Europese landen geldt de regeling tot 16 november, voor de overige Euro pese landen tot 30 november. Van de regeling uitgesloten zijn de Ver. Staten, Canada, Noorwegen, Oostenrijk en het zuidelijk halfrond. VERMIST JONGETJE WAS VERDRONKEN De rijkspolitie van de groep Zuid- hom heeft gisteravond, kwart voor zeven uit het Van Starkenborgh- kanaal het lijkje opgehaald van het zesjarige jongetje Johan Hiemstra uit Noordhom. Het vermoeden bleek juist te zijn dat het kind, dat sinds gistermiddag twaalf uur werd ver mist, is verdronken. Sindsdien is vrijwel voortdurend gedregd in het van Starkenborghkanaal. ZATERDAG 25 JULI 1964 HILVERSUM I. 402 M. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nws. 7.10 Ocht. gymn. 7.20 Social, strijdl. 7.23 Lichte gram. 8.00 Nws. en postduivenber. 8.18 Lichte gram. 8.30 Wegwijzer. 8.40 Kinderstrip. 8.50 Lichte gram.. 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40 Met het oog op de bijbel, lezing. 9.555 Bele venissen van een boerin, praatje. VARA: 10.00 Buitenl. weekoverz. 10.15 Z. O. 135, gevar. progr. (Om 11.00 Nws.) 12.30 Meded. t.b.v. land en tuinb. en postduivenber. 12.33 Sportnws. 13.00 Nws.. 13.15 VARA- Varia. 13.20 Radio Jazzclub. 13.50 Voor de twintigers. 14.25 Lichte gram. 14.45 Meisjeskoor. 15.05 Friese streekuitz. 15.20 Fries orkest. 16.35 Boekenwijsheid. 16.55 Licht orkest (stereof. uitz.). 17.25 Lichte orkest- muz. (gr). 17.35 Licht ensemble met zangsolisten. 18.00 Nws en commen taar. 18.20 Lichte gram. 19.00 Voor de teenagers. 20.00 Nws. 20.05 Disco- Festival. 21.00 Social, commentaar. 21.15 Tango-Rumba-ork. met zang solisten (stereof. uitz.). 21.45 Voor een zacht prijsje, hoorsp. 22.15 Mu zikale commentaartjes. 22.30 Nws. 22.40 Balans: actuele kroniek. 22.55 Zij die van de zon leven: licht va- kantieprogr. (5). 23.30 Lichte gram. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II. 298 M. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Oude- klas. kamermuz. 7.45 Geestel. liederen. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.15 Djinn: gevar. progr. 12.00 Angelus. 12.04 Kath. nws. 12.10 Lichte muziek en zang. 12.30 Meded. t.b.v. land- en tuinb. 12.33 Pltennws. 13.00 Nws. 13.15 Marktber. 13.18 Mu sicerende ditettanten: mandoline kwartet. 13.45 Dwars door de groene hel, reisverhalen. 14.00 Voor de jeugd. 15.00 Klas. en mod. muz. (opn), afgewisseld door declamatie. 16.00 Grensland, uitz. voor jonge mensen. 16.15 Springplank succes sen. 17.00 Operamuz. 17.30 Boekbe spreking. 17.40 Lichte gram. 18.00 Lichte gram. 18.30 Zwitserse volks- muz. 18.50 Lichtbaken, lezing, 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.22 Sport- periscoop. 19.30 Populaire klas. muz. (stereof. uitz.). 20.30 Raaien maar, muz. quiz. 21.30 Onze kinderen en het Middelb. Onderwijs, lez. 21.45 Lichte gram. 22.15 Wereldoorlog, do cumentaire over de le Wereldoorlog. 22.30 Nws. 22.40 Tekenen des tijds, gesprek. 23.00 Brabants ork. en so liste: Klas. muz. 23.45 Gram. 23.55- 24.00 Nws. TELEVISIEPROGRAMMA'S KRO: 15.00 We gaan naar Zand voort. 15.10 De avonturen van Cristobal, TV-film. 15.35 Lhasa, verboden stad: filmrep. over Tibet. 16.00 Winnetou, het grote Opper hoofd, film. 16.10 We gaan naar Zandvoort. 16.15 Huis, thuis, wonen. 17.00 We gaan na.r Zandvoort. 17.05- 17.45 Voor de kinderen. 19.30 De avonturen van Ivanhoe, TV-film. NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. KRO: 20.20 Brandpunt. 21.00 Zomer- caroussel. amus. progr., Co-produc tie met BRT. RTB. 21.50 We gaan naar Zandvoort. 22.00 In de Rom melpot. TV-spel. 22.25 'n Dagje uut in Aalten, documt. 22.50 Epiloog. NTS: 23.00-23.05 Journaal. TWEEDE NET (27) NTS: 20.00 Comedy Caper - Het warenhuis, oud filmpje. 20.15 Avon- turenland en watervogels, uit de se rie Disneyland. 21.00-22.00 AkteWil- tau, speelfilm. door Antonio del Monte „Het is waar", zei ze. „Ik heb veel mensen nodig als ik de netten op tijd wil afleveren. Maar wat zouden de andere vrouwen zeggen als jij hielp „staarten" te knopen? Ze zouden mis schien weglopen of ruzie maken en dat wil ik niet." Ze stond op en begon opnieuw koffie in te schenken. De geur vulde de hele kamer. Ze keek naar Maria die met moeite haar tranen inhield. „Probeer het eens bij Figaro", ver volgde ze zachter. „Hij zal moeilijk mensen kunnen krijgen nu er een goede tonijnen vangst verwacht wordt." „Hij wil me net zo min", zei Maria bitter. „Hij vangt nog liever geen en kele zwaardvis dan mij op zijn boot te nemen. Als ik maar wist waar om." Eva Lattini zweeg. Ze liep door de kamer heen en weer als een monnik door zijn tuin. Ze wroette met haar hand in de wijde zak van haar japon en legde plotseling wat papieren geld op tafel. „Meer kan ik niet missen", zei ze. „Later geef je het me wel eens terug. Ik begrijp best, dat het allemaal erg moeilijk voor je is". Als een eiland lag het in elkaar gevouwen geld op het tafelblad. Maria keek er naar. Ze werd vuurrood. Het was genoeg om er een paar dagen zuining van te kunnen leven, zag ze, maar ze durfde haar hand niet uit te strekken. „Met jou heb ik medelijden", ging Eva verder. „Jij en je broertje kun nen er uiteindelijk ook niets aan doen. Maar je zuster Ze ging naar het raam en opende het. Een frisse zeewind schoof naar binnen. Blinkend blauw lag daar de haven. Het scheepje van Figaro dob berde dicht langs de wal en een vis ser roeide met zware slagen over het water. „Wat is er dan met Maddalena?" vroeg Maria heftig. „Nino en ik zijn juist zo blij dat ze weer thuis is. Maar iedereen plaagt ons, werkt ons tegen. Iedereen schijnt iets te weten, maar niemand vertelt ons wat." „Je zuster is een straatmeid", viel Eva in de rede. „Ze werd door heel Napels met de nek aangekeken. Ze heeft daar een naam als modder en tenslotte heeft de politie haar uitge wezen. Ze deugt niet." Eva Lattini stond naast de van bakstenen uitgetrokken schoorsteen. Er kwam een diep frons tussen haar wenkbrauwen en haar mond plooide zich tot een harde, strenge streep. „Het is een schande", zei ze. „Ze hoort niet op Vulcaon. Ze hoorde opgesloten te worden in een in een verbeterhuis of in de gevangenis." Een ogenblik was het stil in Eva's kamer. Er was geen menselijk ge luid te bespeuren. Alleen hier en daar wat gekraak van hout. Of de balken en plinten van het huis le vend waren en mee protesteerden. Ineens vloog Maria op. Haar bank je wankelde en sloeg met een klap tegen de grond. Er vertrok geen spier van Eva Lattini's gezicht. Ma ria rukte de deur open. De wind vlaagde naar binnen en joeg het geld van de tafel. Vlak voor Eva's voe ten kwam het op de grond terecht. Ze raapte het op en stak het in haar zak terug. Ze sloot de deur, die stond te klapperen in de tocht Dan liap ze stram naar het raam. Ze kon Maria al niet meer zien. Ze hoorde slechts haar voetstappen over het ongelijke plaveisel ratelen. Ze zag slechts Carmencita, die Ma ria verwonderd en lachend nakeek. Eva knoopte haar omslagdoek om haar hoofd. Ze nam haar gebeden boek en haar rozenkrans, want straks zou er een mis zijn en van tevoren wilde ze nog wat in de kerk zitten. Maria was nu al by het huis van Rosa. Ze had aan één stuk door ge hold. Haar adem ging piepend en schokkend. Haar hart bonsde of het zou springen. Er kwam een stekende pijn in haar zy. Na enkele meters moest ze het opgeven. Langzaam ging ze verder. Telkens moest ze een ogen blik stilstaan. Dan legde ze haar hand op haar zij en drukte. Maar de pijn bleef. Haar mond was droog en haar tong dik en rasperig als een oud stuk vlees. In de verte kwamen Antonio en Carmela aan, op weg naar de kerk. Antonio slenterde met zyn handen op de rug naast Carmela voort en een paar meter achter hen kwam Rosi- na, scheldend en zwaaiend met haar armen. Toen ze langs kwamen, groetten ze Maria niet, maar die merkte het nau- welyks. Ze zag hoe Maddalena bezig was de jalouziën te sluiten en een tydje naar buiten bleef kijken. Maria wou wel blijven staan, maar haar voeten bewogen zich automa tisch voort over de stoffige weg. Eindeiyk had Maddalena haar ge zien. Lachend stak ze haar hand op en ging naar binnen. Even later had ze de deur al opengemaakt. Langzaam kwam Maria het trapje op. Haar hoofd gonsde. Op de één of andere manier kwam ze toch bin nen. Ze was bhj toen het veilige duis ter van het huis haar tegemoet schoof. „Je ziet er uit of je veel te hard gelopen hebt", zei Maddalena vrien- dehjk. „Je bent ook niet lang weg geweest". Ze greep naar de ouder wetse koffiemolen, maar er zat geen korreltje kqffie meer in. Ze haalde geërgerd haar schouders op en liep naar het raam. Ze wist ineens niet goed meer wat ze doen moest; of de sitautie uit haar handen glipte en ze geen kans had iets ervan te grypen. Ze had de vloer schoongemaakt en de rode tegels zo lang geboend, dat ze glommen als een spiegel. Ze had een shawl uit haar kast gehaald en die over de tafel gelegd. Zelfs in dit be nepen licht gaven de felle kleuren nog iets vrolijks. Op het ladenkastje stonden wat groene takjes met en kele schaarse bloemetjes eraan in een gebarsten koffieglas. De foto van Lo renzo hing in een oud portrethjstje achter schoongewreven glas aan één van de witgekalkte muren. En in de hoek stond de grijze, dikbuikige kruik tot aan de rand gevuld met fris water. Maar Maria merkte het niet Ze stond midden in de kamer zonder een beweging te maken. Ze had fel le, rode plekken ter hoogte van haar jukbeenderen en haar ogen glinstei- den koortsachtig. „We vinden nog wel werk, denk ik", begon Maddalena aarzelend. „Ben je niet naar Eva Lattini geweest? Ik herinner me, dat moeder vroeger ook met haar werkte. Je zei toch Maria maakte een gebaar met haar hand en Maddalena zweeg onmid- deliyk. Nog nooit had ze haar zusje zo moedeloos gezien. Ze wilde iets doen, iets grappigs vertellen, maar er wou haar niets te binnen schieten. Er was geen kruimel eten meer in huis en geen kans op werk. Ze had plotseling een angstig voorgevoel. Ze begon met de luiken te rammelen om te zien of ze wel goed gesloten waren, maar juist toen ze aan het rafelige touw opnieuw wou begin nen te knopen, zei Maria hakkelend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1964 | | pagina 2