VLEES IN BLIK HANDIG THUIS EN OVERAL Paters blijven medewerken aan „De Nieuwe Linie" Willem Barendsz Leidse Bioscopen De Nerveuze Nerviërs VULCANO DINSDAG 21 JULI 1964 DE LEIDSE COUHANT PAGINA 2 In overleg met provinciaal uit Jézuieten-orde getreden stellen van De Nieuwe Linie. De raad van commissarissen van De Nieuwe Linie heeft aan mgr. Bekkers mede gedeeld van de hierdoor geopende mogelijkheid gebruik te zullen ma ken om beide betrokkenen als pries ter-redacteuren aan De Nieuwe Li nie verbonden te houden. medewerking van 11. het weekblad De aan Japan verkocht beeindigen heeft de I De zusjes Oorthuyse uit De Zilk hebben op het Kaag concours te Warmond een derde plaats behaald. Hier over berichtten wij gisteren reeds uitvoeriger. Op bovenstaande foto de zusjes (9, 11, 13 en 15 jaar) in actie tijdens de finale, die zondagmiddag j.l. in Boerderij Meerrust werd gehouden. ETHER- GEDOKTER deel: de PvdA heeft kennelijk haar een verbetering van hun eigen pro- h bb gekozen onafhankelijk van gesuggereerde oplossing sterk ge- dukt mets aan, als ze het geld van aard 6van de hun a]s gevolg van ent op „binnenlandse behoeften, als de advertenties maar in kas hebben. d procedure toevallende bestem- daar zijn de tegenstellingen in de De heer Beernink zou beter kunnen m^ng De paters J. Arts en N. van Hees, die van hun overheid niet langer aan „De Nieuwe Linie" mogen medewer ken, hebben besloten uit hun orde te treden. Dit blijkt uit een gezamen lijk communiqué, dat de bisschop van 's-Hertogenbosch, de provinciaal der Jezuieten in Nederland en de raad van commissarissen van „De Nieuwe Linie" vanavond hebben uitgegeven. Het communiqué luidt als volgt: „De beslissing van de overheid der Jezuieten om de medewerking van haar paters aan Nieuwe Linie te beëindigen paters J. Arts en N. v. Hees na ge- wetenvol beraad doen besluiten hun In aansluiting op eerdere berich- demissie uit de orde te vragen. ten en geruchten over de verkoop De overheid der Jezuieten betreur- ^'an „Willem Barendsz" is thans de deze ontwikkeling maar toonde bekend geworden, dat de Nederland- op pastorele gronden begrip voor de se Maatschappij voor de Walvisvaart situatie, welke na deze aanvraag voor dc van&strechten van de maatschap- de beide paters was ontstaan. Met P'J». waarmee de overdracht van het medeweten van hun oversten hebben sc^iP is verbonden, aan Japanse ge beide paters besloten zich overeen- gadigden heeft verkocht. Deze trans- komstig de daarvoor in het kerkelijk actie behoeft nog uitsluitend de goed- recht aangegeven weg te wenden tot keuring van de Japanse regering. De een bisschop, die bereid zou zijn hen maatschappij behoudt belang bij de als seculiere priesters te incardineren Willem Barendsz en heeft tevens in zijn bisdom. twee motorcatchers „tegen bevredi- De paters Arts en Van Hees heb- S^nde prijs" verkocht, ben doen weten dat zij deze weg GANGETJE LEIDEN (Advertentie) eigen rjjen voor respecftevelijk de weten endat "*Na bespreking van alle bij deze bis^chVvan Haadem^hefft 0^0^ is biina seen enkel vraagstuk exSen "zull, -d®, owor Procedure betrokkenen heeft mgr. dracht van de Provinciaal der Pa is bijna geen enkel vraagstuk roep. Men kan de mdruk krygen dat terdochügteW. M. Bekkers, bisschop van 's-Her- ters H.H.-Harten eervol ontslag ver- SS iS t6n togenbosch, aan de provinciaal der leend aan L. C. A, M. Brink ss.ee. in het zo uitgebreide gebied o onze typisch vaderlandse politiek, groepen niet bijzonder aantrekkelijk aanzien van de ether-reclame? waaraan zóveel is en wordt gedok- zai blijken te zijn. Wanneer deze terd, waarover zóveel beschouwingen suggestie in de plaats moet komen werden en worden gehouden, als voor de weigering van dr. Vondeling dat van het radio- en TV-bestel, om als exponent van de socialisten waarbij^alsof we daarom al niet jn de zgn. „pacificatie-commissie" Jezuieten medegedeeld, bereid te zijn die kapelaan was te Hilversum-H. ten aanzien van de paters Arts en Clemens. Van Hees met ingang van 21 juli 1964 op te treden als episcopus benevolus cün 9t; - - en dientengevolge vanaf deze datum - Een 25-jarige deserteur van het de verantwoordelijkheid te dragen voor hun verdere bestemming. De raad van commissarissen van PROF. DR. A. CAMPS OFM CONSULTOR SECRETARIAAT VOOR NIET-CHRISTENEN Paus Paulus VI heeft prof. dr. A. de handen vol hebben om na vele zitting te nemen (hoewel deze com- Westduitse leger, die naar Oost jaren eindelijk tot beslissingen te missie zich hoofdzakelijk met het duitsland was gevlucht, heeft zater- komen nog het niet weg te cijfe- vraagstuk van de ether-reclame zou dag een geslaagde vluchtpoging in ren probleem van de reclame in de bezig houden( dan is de uitkomst omgekeerde richting gedaan. De sol-> De Nieuwe Linie heeft van mgr. Bek- Camps OFM, hoogleraar in de mis- ether moet worden gevoegd. Als Van de PvdA-studie wel wat mager! daat, die in Oost-Duitsland als mei- kers vernomen dat het in zijn voor- siologie aan de Katholieke Univer- jongste spruit aan een reeds zeer in vele gevallen kan men voorstan- ker tewerk was gesteld, zei, dat hij nemen ligt de weleerw. heren Arts siteit te Nijmegen, benoemd tot con- oyerladen stam heeft een dezer da- der zijn van een aanvaardbaar com- ontevreden was over bet leven in en Van Hees met ingang van boven- sultor van het Secretariaat voor Niet- gen de PvdA nu weer een bijdrage promis; het moet echter niet te ge- dat land. genoemde datum ter beschikking te Christenen. geleverd, een proefballonnetje aan kunsteld worden teneinde kool en een van de takken, dat de makers geit al te nadrukkelijk te sparen. blijkbaar wel bijzonder fraai achten, maai- dat men bij enige bestudering ^e willen ovengens met zeggen, dat toch ook moeilijk kan beschouwen alla onderdelen van het PvdA-rap- als een bijdrage tot de met objectieve P°£ behoren te worden afgewezen, ogen zeker fel begeerde oplossing Zeker nlet he.' P^ooi voor het toe vin de gehele complexe kwestie. va"5leuwe omroep-organen, die hun bestaansgrond op redelijke Om maar even gemakshalve te ab- motieven kunnen baseren, zulks ten- straheren van het reclame-onder- einde het huidige verstarde systeem De films in de week van 17 juli tot - 23 juli zijn door de Katholieke Film „T™, Centrale als volgt gekeurd: Casino: „Afspraakje in September". (Alle leeftijden). Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur. Zondag: 2.30. 4.45. 7 00 en 915 uur Lido: „Meisjes in verkeerde handen". (18 jaar). Dagelijks. 2.30. 7.15, en 9.15 uur te doorbreken. Weinigen, die daar tegen overigens bezwaar hebben, tenzij ze behoren tot een klein groep je, dat al te angstvallig de huidige constellatie wil bewaren, die de te genstanders dan niet geheel ten on rechte van „zuilen" doet spreken. )Ê^ÈÊ$ÊÊtKÊÊ^^M dunkt ons van het PvdA-rapport zeggen, dat het als een bijdrage tot de gedach- tenvorming in het grote dossier kan worden bijgezet, maar reële behoef te aan die toevoeging bestond naar ons oordeel zeker niet. Een vervolgverhaal van Suske en Wiske de CHU, mr. Beernink, op de „zo- o—-merconferentie" van zijn politieke Zondag: 2 30. 4.45 7 00 en 9 15 uur groep in „Woudschoten" een en an- Luxor: „Slaapkamergeheimpjes" der over de gang van zaken in de (alle leeftijden). ether gezegd en wel speciaal over Dagelijks: 2.30, 7 00, en 9.15 uur het vraagstuk van de reclame. De Zondag: 2.30. 4 45 7 00 en 9.15 uur heer Beernink heeft er zich een te genstander van verklaard, dat de dagbladen een hand zouden hebben in de TV-reclames, omdat die recla me naar de overtuiging van de heer Beernink een bijdrage moet leve ren tot verbetering van de program ma's. Van een aandeel van de dag bladen in de reclame verwacht mr. Beernink die verbetering niet. Wij zouden de CHU-voorzitter willen vragen, hoe hij aan die stellige ver wachting in het negatieve komt en hoe hij die kan adstrueren. In de zin «H 445 7 15 en 9.15 uur van mr. Beerninks veronderstelling Ma.-wo.: „Waarom moet ik ster- doorredenerend zou men ook kunnen (18"jaar). zeggen: de kranten trekken zich van Studio: „Adorable Julia". (Volwassenen). Dagelijks: 2.30. 7.00, en 9.15 uur Zondag: 2.30. 4.45. 7.00 en 9.15 uur Iedere morgen, behalve zondags: 10.30 uur v.m.. Pietje Bel. Trianon: Irma la Douce. str volw Dagelijks: 2 en 8 uur. Zondag: 2 uur. 5 en 8 uur. Rex: „De laatste dagen van Rome" (14 jaar). Dagelijks: 2.30, 7.15, en 9.15 uui Zondag Aetlierklanken WOENSDAG 22 JULI 1964 HILVERSUM I. 402 M. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nws. 7.10 Ocht. gymn. 7.20 Lichte Gram. (Om 7.30 Van de voorpagina). 8.00 Nws en social, strydl. 8.18 Lichte gram. 8.40 Voor de kinderen. 8.50 Ocht. gymn. voor de vrouw. 9.00 Kookpraatje. 9.05 Klas. gram. 9.35 Waterst. VPRO: 9.40 Twee boeken, één boodschap, lez. VARA: 10.00 Lichte gram. 11.00 Nws. 11.02 Vrij entree, cabaret. 11.25 Licht in strument. trio. 11.40 Clavecimbelreci- tal: oud-ned. muz. 12.00 stereof. uitz: Licht ork. 12.30 Mededel. t.b.v. land en tuinbouw. 12.33 Voor het platte land. 12.38 Elektr. orgel en zangsol. 13.00 Nws. 13.15 stereof. uitz: licht orkest, vocale ensembles en zangsol. 13.45 Geheimen onder de golven, lez. 14.00 Arbeiderskoorver., Kunstm. ork. en zangsol: Le déluge, oratorium. 14.55 Uitz. in samenw. met de vrou wenbond v. d. P.v.d.A. 15.05 Verzoek, progr. voor de jeugd. 16.30 Voor ''e zieken. 17.00 Wewwijzer. 17.50 Rege- ringsuitz.: Geven en nemen. Tips voor en van luisteraars. 18.00 Nws. 18.15 Lichte gram. 18.15 Balans: act. kroniek. 18.30 Tango-rumba-ork. en zangsolisten. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Artistieke staalkaart. 19.40 Licht instr. trio met zangsoliste. 20.00 Nws. 20.05 Waarheen de wind waait, gav. progr. 20.55 Natafelen: licht progr. 21.25 Omroeporkest, groot omroep koor ensolisten: Italiaans opera-conc. 22.20 Sport halverwege. 22.30 Nws. 22.40 Hol. Festival: Curlew River, opera (opn.) 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II. 298 M. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.20 Amusem. muz. (gr). 7.45 Radio krant. 8.00 Nws. 8.15 Gewijde muz. 8.30 Lichte gram. 8.45 Intern, volks liederen (gr). 9.00 Voor de zieken. 9.30 Dansmuziek, (gr). 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Klas. gram. 10.30 Morgend. 11.00 Viool en piano: mod. muz. 11.15 Tot ziens in Jeruzalem: Bijbelse quiz. 11.50 Lichte gram. 12.30 Mededel. t.b.v. land- en tuinb. 12.33 Meisjeskoor en instr. sextet. 12.53 Gram., event, act. 13.00 Nws. 13.15 Licht ensemble en zangsolisten. 13.40 Transistor, progr. voor de Ned va kantiegangers. 15.00 Klas. gram. 15.30 Oude kamermuz. 15.50 Bijbelvertel ling voor de jeugd. 17.00 Lichte ork. muz. (gr). 17.15 Lichte muz. 17.45 Licht instrument, ensemble. 18.05 Koorzang: geestel. liederen. 18.30 Het Spektrum, lez. en ber. 18.45 Nieuwe gram. platen. 19.00 Nws. en weer- praatje. 19.10 Muz. van Het Leger des Heils (gr). 19.30 Radiokrant. 19.50 Zi geunerorkest. (gr). 20.05 Natuur in nood: document, over de natuurbe scherming in Nederland. 20.30 Klein Omroepkoor, kamerorkest en solis ten: klas. muz. 22.30 Nws. en SOS- ber. 22.40 Dagsluiting. 23.00 Klas. gram. 23.10 Vreemdeling in deze we reld, lez. 23.25 Metropole-orkest: ro mantische muz. 23.55-24.00 Nws. TELEVISIEPROGRAMMA'S NTS: 17.00 De Verrekijker, intern, jeugdjourn. AVRO: 17.10-17.40 Voor de kinderen. 19.30 Rapsodie in zwart en wit, document, over Friesland. NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. AVRO: In AVRO's Televisier. 20.40 Nieuwe oogst: TV-debuut van jonge talenten (II). NTS: Eurovisie: 21.45 Reportage van een gedeelte v. d. In tern. Horse Show te Londen. 22.35- 22.40 Journaal. TWEEDE NET VPRO: 21.00-22.50 Dood van een handelsreiziger, speelfilm. door Antonio del Monte 30 Onmiddellijk zakte hij weg in het puimsteenpoeder. Zijn poten werk ten als molenwieken, maar hij zag nauwelijks kans zijn spitse kopje bo ven te houden. „Prachtig!" riep Antonio. Hij wierp zijn schop op de grond en begon het wagentje in de richting van de hel ling te duwen. Maar Lucia stootte hem weg. Ze legde haar handen op de achterkant van de kar en begon als razende over de rails te rennen. „De hond!" gilde Maria. „De hond is in de kar!" Ze smeet haar gereed schap op de grond en holde de groe ve uit. Antonio probeerde haar tegen te houden, maar het lukte niet. Gil lend vloog ze naar buiten: „De hond! De hond van Maddalena is in de kar!" „Zie maar dat je hem krijgt", siste Lucia tussen haar tanden. Over haar schouders keek ze naar Maria, die nog maar een paar meter bij haar ten achter was. Lucia zette alle zeilen bij. Ze voel de geen pijn, geen vermoeidheid, geen eenzaamheid meer. Sneller gingen haar voeten. Haar droge, korstige mond ver breedde zich tot een triomfantelijke grijns. Iedere vezel van haar lichaam was tot in het uiterste gespannen. Dan was ze bij de afgrond. Ze sprong opzij van het karretje. Maria's voetstappen waren nu direct achter haar. Haar schreeuwen moest mijlen ver in de omtrek te horen zijn. Lucia hygde en duwde. Het zweet gutste van haar voorhoofd; haar hart bonsde en haar benen trilden, maar langzaam ging de bak van het wagen tje omhoog. Twee tellen. Dan greep Maria haar bij de schou ders en schudde haar door elkaar. De tranen stroomden over haar wangen. „De hond! gilde ze. Tegelijkertijd schoof een brede baan van puimsteenpoeder de ijzeren bak uit. Even dan kwam er een spartelende massa, die wit en stoffig de afgrond in gleed. In grote drommen kwamen de an deren naderbij, nieuwsgierig en ge nietend van deze nieuwe sensatie. Niemand werkte er meer. Maria liet haar armen slap langs haar lichaam hangen. Een ogenblik kon ze geen woord meer uitbrengen. Ze schokte van het huilen. Lucia draaide zich lachend om. Ze had iets van een oude heks, die be trapt wordt, maar nog juist op tijd haar kinderen in het vuur gestopt heeft. „Wat is er toch?" vx-oeg ze schijn heilig. „Heb je je soms pijn gedaan?" Ze draaide de bak van het kiepkar- retje weer in zijn normale stand. „De hond is er onder begraven!" riep Maria. „Waarom heb je Madda- lena's hondje doodgemaakt?" Ze deed een stap dichterbij; ze trilde over haar hele lijf. „Gut", zei Lucia overdreven vrien delijk. „Daar heb ik geen erg in ge had hoor. Nou ja, een ongelukje kan iedereen overkomen." „Het was geen ongeluk!" schreeuw de Maria. De anderen kwamen nog dichter bij. Een dichte rij van zwijgende, tri omfantelijke gezichten. „Zo", zei Antonio en terwijl hij met zijn tong over zijn bovenlip wreef, kwam hij naar haar toe. „Jij durft te zeggen, dat Lucia het niet per on geluk heeft gedaan?" „Ja", schreeuwde Maria helemaal buiten zichzelf. „Ja, ze deed het om dat ze een hekel aan Maddalena heeft. Jullie allemaal trouwens, laf aards!" „Die hond heeft hier de hele mid dag rondgelopen", viel Rossano in de rede. „Ik heb een paar keer bijna mijn benen over hem gebroken. Wat doet zo'n beest hier? Had je het on geluk niet thuis kunnen laten?" De anderen knikten instemmend. Alleen Enzo reageerde niet. Wat opzij stond hij met een diepe frons tussen zijn wenkbrauwen in de verte te kijken. Lucia maakte aanstalten óm haar karretje weer naar de groeve terug te rijden. „Nou nou", grinnikte ze hoofd schuddend. „Wind je toch niet zo op! Waarom zou ik een hekel aan Mad dalena hebben? 't Is toch een beste meid?" De mannen begonnen te lachen. De vrouwen kwamen nog een stapje nader; kennelijk wel bereid om hier haar mening aan toe te willenvoegen. „Je bent jaloers", hijgde Maria. „Jaloers, omdat Maddalena nog mooi is en jij oud en afgetakeld bent." Lucia wierp haar hoofd in haar nek en begon te lachen. „Maddalena moet toch wel mooi zijn", krijste ze. „Anders zouden jullie immers allemaal verhongeren, stum- perds!" Maddalena, die al die tijd achter aan had gestaan, begon zich nu naar voren te dringen. Ze deed het kalm, zonder spreken. Zelfverzekerd werkte ze met haar ellebogen en de tegenstand en hate lijke opmerkingen van de arbeiders schenen haar niét te raken. Ze stond vlak vooraan toen Maria niet-begrijpend vroeg: „Wat bedoel je daarmee?" Antonio lachte luidop. Hij wreef zich in zijn handen. Opeens zag hij, dat Maddalena hem strak aankeek. Op het zelfde moment zweeg hij. „Begrijp je hebniet, Maria?" vroeg Carmencia hatelijk en ze schudde van het lachen. „Ach kom", riep Rossano woedend. „Doe toch alsjeblieft niet of je dood onschuldig bent en nergens van af weet!" Maria keek de kring rond. Ze kreeg een kleur als vuur en vroeg lang zaam: „Maar wat is er dan? Waarom doen jullie zo tegen ons?" „Ja hoor 's." Weer pakte Lucia haar wagen beet en deed alsof ze wilde wegrijden. „Als je dan met al le geweld ingelicht wilt worden, moet je maar naar de poli Ineens stond Maddalena voor haar. Ze greep Lucia bij haar arm en zei dreigend: „Hou je mond dicht jij. An ders heb je kans, dat ik een ongeluk je maak. Met jou „Brutaal loeder!" schi'eeuwde Car mencia. „Kom hier, dan zal ik „Ja", zei Enzo plotseling. „Nou is het genoeg. Allemaal aan je werk. Vooruit, opschieten!" Met zijn armen maakte hij als een veedrijver een eind aan het oploopje. Mopperend slen terden de arbeiders terug naar de stille groeve. Lucia reed grinnikend haar kiepkar over de rails en Maria ging afwezig en met langzame pas sen naar de groevewand. Maar hal verwege werd ze driftig aan haar arm getrokken. Het was Enzo. „Jij en je zuster gaan morgen maar ergens anders werken", zei hij boos. Maria wilde iets terugzeggen, maar hy was al doorgelopen. Met onbe heerste stappen ging hy de groeve door en controleerde of iedereen wel zijn plicht deed. Kortaangebonden verbood hij iemand nog met een woord over het gebeurde te reppen. (Wordt Ver void)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1964 | | pagina 4