VLEES IN BLIK HANDIG THUIS EN OVERAL Paters blijven medewerken aan „De Nieuwe Linie" De Nerveuze Nerviërs VULCANO DINSDAG 21 JULI 1964 DE LEIDSE COURANT PAGINA 2 In overleg met provinciaal uit Jézuieten-orde getreden GANGETJE LEIDEN De paters J. Arts en N. van Hees, stellen van De Nieuwe Linie. De raad die van hun overheid niet langer aan van commissarissen van De Nieuwe „De Nieuwe Linie"' mogen medewer- Linie heeft aan mgr. Bekkers mede ken, hebben besloten uit hun orde gedeeld van de hierdoor geopende te treden. Dit blijkt uit een gezamen- mogelijkheid gebruik te zullen ma- lijk communiqué, dat de bisschop van ken om beide betrokkenen als pries- S±€ttl6rKlCltln&n 's-Hertogenbosch, de provinciaal der ter-redacteuren aan De Nieuwe Li- Jezuieten in Nederland en de raad nie verbonden te houden. van commissarissen van „De Nieuwe Linie" vanavond hebben uitgegeven. Het communiqué luidt als volgt: „De beslissing van de overheid der Jezuieten om de medewerking van (Advertentie) Willem Barendsz Jezuieten om de medewerking van 1 1 - haar paters aan het weekblad De aail Japail VCrKOCht Nieuwe Lime te beemdigen heeft de 1 paters J. Arts en N. v. Hees na ge- wetenvol beraad doen besluiten hun demissie uit de orde te vragen. De overheid der Jezuieten betreur- In aansluiting op eerdere berich ten en geruchten over de verkoop van de „Willem Barendsz" is thans ETHER- GEDOKTER de deze ontwikkeling maar toonde hekend geworden, dat de Nederland- op pastorele gronden begrip voor de se Maatschappij voor de Walvisvaart situatie, welke na deze aanvraag voor vangstrechten van de maatschap- de beide paters was ontstaan. Met PÜ». waarmee de overdracht van het medeweten van hun oversten hebben schip is verbonden, aan Japanse ge beide paters besloten zich overeen- gadigden heeft verkocht. Deze trans- komstig de daarvoor in het kerkelijk actie behoeft nog uitsluitend de goed- recht aangegeven weg te wenden tot keuring van de Japanse regering. De een bisschop, die bereid zou zijn hen maatschappij behoudt belang bij de als seculiere priesters te incardineren Willem Barendsz en heeft tevens in zijn bisdom. twee motorcatchers „tegen bevredi- De paters Arts en Van Hees heb- gende prijs" verkocht. n i -i v u*- u ben doen weten dat zij deze weg deel: de PvdA heelt kennelijk haar een verbetering van hun eigen pro- hebben gekozen onafhankelijk van EERVOL ONTSLAG BISDOM gesuggereerde oplossing sterk ge- dukt niets aan, als ze het geld1 van d aard yan de hun ais gevolg van HAARLEM ent op „binnenlandse" behoeften, als. de advertenties maar m kas hebben. d procedure toevallende bestem- daar zijn de tegenstellingen in de De heer Beernink zou beter kunnen ming 11 Mgr dr j A E van Dodewaard, eigen rijen voor respectievelijk de weten en_yermoedelijk doet hij dat bespreking van alle bij deze bisschop van Haarlem, heeft op voor- De zusjes Oorthuyse uit De Zilk hebben op het Kaag concours te Warmond een derde plaats behaald. Hier over berichtten wij gisteren reeds uitvoeriger. Op bovenstaande foto de zusjes (9, 11, 13 en 15 jaar) in actie tijdens de finale, die zondagmiddag j.l. in Boerderij Meerrust werd gehouden. is bijna geen - i a- i „,i, i inji na ucBuiciuiiK van anc uij uioouiuu van iiddi iciii, neen uu vuui- enkel vraagstuk eigentv*ZU1i eJt - w-ai8 i°rHna nil», procedure betrokkenen heeft mgr. dracht van de Provinciaal der Pa- enxei vraagstux roep. Men kan de indruk krijgen, dat terdochtig te noemen verklaring over fir Dn1rt„„ ,„i het zo uitgebreide gebied van dV^g^kozer opIossFng" vöor" beide de verhouding van de dagbladen ten !re^HanHLr C° Tm êrinkVcT ivoisch vaderlandse Dolit ek. niat van dn Mhpr-rpHamn? togen posen, aan ae provinciaal aer leend aan L,. U. A. M. Brink ss.ee onze typisch vaderlandse politiek, groepen niet bijzonder aantrekkelijk aanzien van de ether-reclame? waaraan zóveel is en wordt gedok- zai blyken te zijn. Wanneer deze terd, waarover zóveel beschouwingen suggestie in de plaats moet komen werden en worden gehouden, als voor de weigering van dr. Vondeling dat van het radio- en TV-bestel, om als exponent van de socialisten waarbij alsof we daarom al niet jn dg zgn. „pacificatie-commissie" Een 25-jarige deserteur i het Jezuieten medegedeeld, bereid te zijn die kapelaan was ten aanzien van de paters Arts en Clemens. Van Hees met ingang van 21 juli 1964 op te treden als episcopus benevolus en dientengevolge vanaf deze datum de verantwoordelijkheid te dragen voor hun verdere bestemming. De raad van commissarissen van Hilversum-H. PROF. DR. A. CAMPS OFM CONSULTOR SECRETARIAAT VOOR NIET-CHRISTENEN Paus Paulus VI heeft prof. dr. A. de handen vol hebben om na vele zitting te nemen (hoewel deze com- Westduitse leger, d-ie naar Oost jaren eindelijk tot beslissingen te missie zich hoofdzakelijk met het duitsland was gevlucht, heeft zater- komen nog het niet weg te cijfe- vraagstuk van de ether-reclame zou dag een geslaagde vluchtpoging in ren probleem van de reclame in de bezig houden dan is de uitkomst omgekeerde richting gedaan. De sol-, De Nieuwe Linie heeft van mgr. Bek- Camps OFM, hoogleraar in de mis- ether moet worden gevoegd. Als Van de PvdA-studie wel wat mager! daat, die in Oost-Duitsland als mei- kers vernomen dat het in zijn voor- siologie aan de Katholieke Univer- jongste spruit aan een reeds zeer in Vele gevallen kan men voorstan- ker tewerk was gesteld, zei, dat hij nemen ligt de weleerw. heren Arts siteit te Nijmegen, benoemd tot con- oyerladen stam heeft een dezer da- der zijn van een aanvaardbaar com- ontevredep was over bet leven in en Van Hees met ingang van boven- sultor van het Secretariaat voor Niet- gen de PvdA nu weer een bijdrage promis; het moet echter niet te ge- dat land. genoemde datum ter beschikking te Christenen. geleverd, een proefballonnetje aan kunsteld worden teneinde kool en een van de takken, dat de makers geit al te nadrukkelijk te sparen, blijkbaar wel bijzonder fraai achten, maar dat men b« enige bestudering We willen overigens niet zeggen, dat toch ook moeilijk kan beschouwen alla onderdelen van het PvdA-rap- als een bijdrage tot de met objectieve P°« behoren te worden afgewezen, ogen zeker fel begeerde oplossing Zeker met het pleidooi voor het toe van de gehele complexe kwestie. o^red^ke Om maar even gemakshalve te ab- motieven kunnen baseren, zulks ten- straheren van het reclame-onder- einde het huidige verstarde systeem te doorbreken. Weinigen, die daar tegen overigens bezwaar hebben, tenzij ze behoren tot een klein groep- )pr» je, dat al te angstvallig de huidige CU constellatie wil bewaren, die de te genstanders dan niet geheel ten on- Leidse Bioscope Een vervolgverhaal van Suske en Wiske De films in de week van 17 juli tot jan z^en" doeyspreken 23 juli zijn door de Katholieke Film "J?™, Centrale als volgt gekeurd: Casino: „Afspraakje in September". (Alle leeftijden). Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur. Zondag: 2.30. 4.45, 7 00 en 9.15 uur Lido: „Meisjes in verkeerde handen". (18 jaar). dunkt ons van het PvdA-rapport zeggen, dat het als een bijdrage tot de gedach- tenvorming in het grote dossier kan worden bijgezet, maar reële behoef te aan die toevoeging bestond naar ons oordeel zeker niet. de CHU, mr. Beernink, op de ,,^- Dagelijks: ^2.30, 7.15^^en 9.15_ uur merconferentie" van zijn politieke groep in „Woudschoten" een en an der over de gang van zaken in de ether gezegd en wel speciaal over het vraagstuk van de reclame. De heer Beernink heeft er zich een te genstander van verklaard, dat de dagbladen een hand zouden hebben in de TV-reclames, omdat die recla me naar de overtuiging van de heer Beernink een bijdrage moet leve ren tot verbetering van de program ma's. Van een aandeel van de dag bladen in de reclame verwacht mr. Beernink die verbetering niet. Wij zouden de CHU-voorzitter willen vragen, hoe hij aan die stellige ver wachting in het negatieve komt en hoe hij die kan adstrueren. In de zin Zondag: 2 30. 4 45 7 00 en 9 15 uur Luxor: „Slaapkamergeheimpjes" (alle leeftijden). Dagelijks: 2.30, 7.00, en 9.15 uur Zondag: 2.30. 4.45 7.00 en 9.15 uur Studio: „Adorable Julia". (Volwassenen). Dagelijks: 2.30. 7.00, en 9.15 uur Zondag: 2.30. 4.45. 7.00 en 9.15 uur Iedere morgen, behalve zondags: 10.30 uur v.m.. Pietje Bel. Trianon: Irma la Douce. str volw Dagelijks: 2 en 8 uur. Zondag: 2 uur. 5 en 8 uur. Rex: „De laatste dagen van Rome" (14 jaar). Dagelijks: 2.30, 7.15, en 9.15 uui Zondag: 2.30. 4 45 7 15 en 9.15 uur van mr. Beerninks veronderstelling Ma'.wo '„Waarom moet ik ster- doorredenerend zou men ook kunnen veri". (18 jaar). zeggen: de kranten trekken zich van WOENSDAG 22 JULI 1964 HILVERSUM I. 402 M. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nws. 7.10 Ocht. gymn. 7.20 Lichte Gram. (Om 7.30 Van de voorpagina). 8.00 Nws en social, strydl. 8.18 Lichte gram. 8.40 Voor de kinderen. 8.50 Ocht. gymn. voor de vrouw. 9.00 Kookpraatje. 9.05 Klas. gram. 9.35 Waterst. VPRO: 9.40 Twee boeken, één boodschap, lez. VARA: 10.00 Lichte gram. 11.00 Nws. 11.02 Vrij entree, cabaret. 11.25 Licht in strument. trio. 11.40 Clavecimbelreci- tal: oud-ned. muz. 12.00 stereof. uitz: Licht ork. 12.30 Mededel. t.b.v. land en tuinbouw. 12.33 Voor het platte land. 12.38 Elektr. orgel en zangsol. 13.00 Nws. 13.15 stereof. uitz: licht orkest, vocale ensembles en zangsol. 13.45 Geheimen onder de golven, lez. 14.00 Arbeiderskoorver., Kunstm. ork. en zangsol: Le déluge, oratorium. 14.55 Uitz. in samenw. met de vrou wenbond v. d. P.v.d.A. 15.05 Verzoek, progr. voor de jeugd. 16.30 Voor ''e zieken. 17.00 Wewwijzer. 17.50 Rege- ringsuitz.: Geven en nemen. Tips voor en van luisteraars. 18.00 Nws. 18.15 Lichte gram. 18.15 Balans: act. kroniek. 18.30 Tango-rumba-ork. en zangsolisten. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Artistieke staalkaart. 19.40 Licht instr. trio met zangsoliste. 20.00 Nws. 20.05 Waarheen de wind waait, gav. progr. 20.55 Natafelen: licht progr. 21.25 Omroeporkest, groot omroep koor ensolisten: Italiaans opera-conc. 22.20 Sport halverwege. 22.30 Nws. 22.40 Hol. Festival: Curlew River, opera (opn.) 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II. 298 M. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.20 Amusem. muz. (gr). 7.45 Radio krant. 8.00 Nws. 8.15 Gewijde muz. 8.30 Lichte gram. 8.45 Intern, volks liederen (gr). 9.00 Voor de zieken. 9.30 Dansmuziek, (gr). 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Klas. gram. 10.30 Morgend. 11.00 Viool en piano: mod. muz. 11.15 Tot ziens in Jeruzalem: Bijbelse quiz. 11.50 Lichte gram. 12.30 Mededel. t.b.v. land- en tuinb. 12.33 Meisjeskoor en instr. sextet. 12.53 Gram., event, act. 13.00 Nws. 13.15 Licht ensemble en zangsolisten. 13.40 Transistor, progr. voor de Ned. va kantiegangers. 15.00 Klas. gram. 15.30 Oude kamermuz. 15.50 Bijbelvertel ling voor de jeugd. 17.00 Lichte ork. muz. (gr). 17.15 Lichte muz. 17.45 Licht instrument, ensemble. 18.05 Koorzang: geestel. liederen. 18.30 Het Spektrum, lez. en ber. 18.45 Nieuwe gram. platen. 19.00 Nws. en weer- praatje. 19.10 Muz. van Het Leger des Heils (gr). 19.30 Radiokrant. 19.50 Zi geunerorkest. (gr). 20.05 Natuur in nood: document, over de natuurbe scherming in Nederland. 20.30 Klein Omroepkoor, kamerorkest en solis ten: klas. muz. 22.30 Nws. en SOS- ber. 22.40 Dagsluiting. 23.00 Klas. gram. 23.10 Vreemdeling in deze we reld. lez. 23.25 Metropole-orkest: ro mantische muz. 23.55-24.00 Nws. TELEVISIEPROGRAMMA'S NTS: 17.00 De Verrekijker, intern, jeugdjourn. AVRO: 17.10-17.40 Voor de kinderen. 19.30 Rapsodie in zwart en wit, document, over Friesland. NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. AVRO: In AVRO's Televisier. 20.40 Nieuwe oogst: TV-debuut van jonge talenten (II). NTS: Eurovisie: 21.45 Reportage van een gedeelte v. d. In tern. Horse Show te Londen. 22.35- 22.40 Journaal. TWEEDE NET VPRO: 21.00-22.50 Dood van een handelsreiziger, speelfilm. door Antonio del Monte Ou Onmiddellijk zakte hij weg in het puimsteenpoeder. Zijn poten werk ten als molenwieken, maar hij zag nauwelijks kans zijn spitse kopje bo ven te houden. „Prachtig!" riep Antonio. Hij wierp zijn schop op de grond en begon het wagentje in de richting van de hel ling te duwen. Maar Lucia stootte hem weg. Ze legde haar handen op de achterkant van de kar en begon als razende over de rails te rennen. „De hond!" gilde Maria. „De hond is in de kar!" Ze smeet haar gereed schap op de grond en holde de groe ve uit. Antonio probeerde haar tegen te houden, maar het lukte niet. Gil lend vloog ze naar buiten: „De hond! De hond van Maddalena is in de kar!" „Zie maar dat je hem krijgt", siste Lucia tussen haar tanden. Over haar schouders keek ze naar Maria, die nog maar een paar meter bij haar ten achter was. Lucia zette alle zeilen bij. Ze voel de geen pijn, geen vermoeidheid, geen eenzaamheid meer. Sneller gingen haar voeten. Haar droge, korstige mond ver breedde zich tot een triomfantelijke grijns. Iedere vezel van haar lichaam was tot in het uiterste gespannen. Dan was ze bij de afgrond. Ze sprong opzij van het karretje. Maria's voetstappen waren nu direct achter haar. Haar schreeuwen moest mijlen ver in de omtrek te horen zijn. Lucia hijgde en duwde. Het zweet gutste van haar voorhoofd; haar hart bonsde en haar benen trilden, maar langzaam ging de bak van het wagen tje omhoog. Twee tellen. Dan greep Maria haar bij de schou ders en schudde haar door elkaar. De tranen stroomden over haar wangen. „De hond! gilde ze. Tegelijkertijd schoof een brede baan van puimsteenpoeder de ijzeren bak uit. Even dan kwam er een spartelende massa, die wit en stoffig de afgrond in gleed. In grote drommen kwamen de an deren naderbij, nieuwsgierig en ge nietend van deze nieuwe sensatie. Niemand werkte er meer. Maria liet haar armen slap langs haar lichaam hangen. Een ogenblik kon ze geen woord meer uitbrengen. Ze schokte van het huilen. Lucia draaide zich lachend om. Ze had iets van een oude heks, die be trapt wordt, maar nog juist op tijd haar kinderen in het vuur gestopt heeft. „Wat is er toch?" vroeg ze schijn heilig. „Heb je je soms pijn gedaan?" Ze draaide de bak van het kiepkar- retje weer in zijn normale stand. „De hond is er onder begraven!" riep Maria. „Waarom heb je Madda- lena's hondje doodgemaakt?" Ze deed een stap dichterbij; ze trilde over haar hele lijf. „Gut", zei Lucia overdreven vrien delijk. „Daar heb ik geen erg in ge had hoor. Nou ja, een ongelukje kan iedereen overkomen." „Het was geen ongeluk!" .schreeuw de Maria. De anderen kwamen nog dichter bij. Een dichte rij van zwijgende, tri omfantelijke gezichten. „Zo", zei Antonio en terwijl hij met zijn tong over zijn bovenlip wreef, kwam hij naar haar toe. „Jij durft te zeggen, dat Lucia het niet per on geluk heeft gedaan?" „Ja", schreeuwde Maria helemaal buiten zichzelf. „Ja, ze deed het om dat ze een hekel aan Maddalena heeft. Jullie allemaal trouwens, laf aards!" „Die hond heeft hier de hele mid dag rondgelopen", viel Rossano in de rede. „Ik heb een paar keer bijna mijn benen over hem gebroken. Wat doet zo'n beest hier? Had je het on geluk niet thuis kunnen laten?" De anderen knikten instemmend. Alleen Enzo reageerde niet. Wat opzij stond hij met een diepe frons tussen zijn wenkbrauwen in de verte te kijken. Lucia maakte aanstalten óm haar karretje weer naar de groeve terug te rijden. „Nou nou", grinnikte ze hoofd schuddend. „Wind je toch niet zo op! Waarom zou ik een hekel aan Mad dalena hebben? 't Is toch een beste meid?" De mannen begonnen te lachen. De vrouwen kwamen nog een stapje nader; kennelijk wel bereid om hier haar mening aan toe te willenvoegen. „Je bent jaloers", hijgde Maria. „Jaloers, omdat Maddalena nog mooi is en jij oud en afgetakeld bent." Lucia wierp haar hoofd in haar nek en begon te lachen. „Maddalena moet toch wel mooi zijn", krijste ze. „Anders zouden jullie immers allemaal verhongeren, stum- perds!" Maddalena, die al die tijd achter aan had gestaan, begon zich nu naar voren te dringen. Ze deed het kalm, zonder spreken. Zelfverzekerd werkte ze met haar ellebogen en de tegenstand en hate lijke opmerkingen van de arbeiders schenen haar niét te raken. Ze stond vlak vooraan toen Maria niet-begrijpend vroeg: „Wat bedoel je daarmee?" Antonio lachte luidop. Hij wreef zich in zijn handen. Opeens zag hij, dat Maddalena hem strak aankeek. Op het zelfde moment zweeg hij. „Begrijp je hebniet, Maria?" vroeg Carmencia hatel(jk en ze schudde van het lachen. „Ach kom", riep Rossano woedend. „Doe toch alsjeblieft niet of je dood onschuldig bent en nergens van af weet!" Maria keek de kring rond. Ze kreeg een kleur als vuur en vroeg lang zaam: „Maar wat is er dan? Waarom doen jullie zo tegen ons?" „Ja hoor 's." Weer pakte Lucia haar wagen beet en deed alsof ze wilde wegrijden. „Als je dan met al le geweld ingelicht wilt worden, moet je maar naar de poli Ineens stond Maddalena voor haar. Ze greep Lucia bij haar arm en zei dreigend: „Hou je mond dicht jij. An ders heb je kans, dat ik een ongeluk je maak. Met jou „Brutaal loeder!" schreeuwde Car mencia. „Kom hier, dan zal ik „Ja", zei Enzo plotseling. „Nou is het genoeg. Allemaal aan je werk. Vooruit, opschieten!" Met zyn armen maakte hij als een veedrijver een eind aan het oploopje. Mopperend slen terden de arbeiders terug naar de stille groeve. Lucia reed grinnikend haar kiepkar over de rails en Maria ging afwezig en met langzame pas sen naar de groevewand. Maar hal verwege werd ze driftig aan haar arm getrokken. Het was Enzo. „Jij en je zuster gaan morgen maar ergens anders werken", zei hij boos. Maria wilde iets terugzeggen, maar hij was al doorgelopen. Met onbe heerste stappen ging hij de groeve door en controleerde of iedereen wel zijn plicht deed. Kortaangebonden verbood hij iemand nog met een woord over het gebeurde te reppen. (Wordt vervold)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1964 | | pagina 2