De LAURA kampt met weer en wind
Leidse Bioscopen
De Nerveuze Nerviërs
VULCANO
DONDERDAG 9 JULI 1964
DE LEID SE COURANT
PAGINA 2
Nooit heeft een pijnstillend middel zo
de wereld veroverd als Aspirin.
VOORSCHOTEN
Culturele Commissie had succes
met orgelconcert van Van Dommele
Het is bet standaardmiddel
tegen pijn en koorts, verkoudheid
en griep. Steeds van dezelfde
betrouwbare samenstelling, nu in
een moderne plastic verpakking.
Aspirin, het pijnstillende middel
voor de moderne mens.
AS PIRI Ndaar staatBAYER
achter!*
De bekende organist van de St.
Eusebiuskerk te Arnhem, Joh. van
Dommele, concerteerde in Voorscho
ten voor ongeveer 100 toehoorders.
Deze toehoorders zullen geen spijt
hebben gehad van hun aanwezig-zijn.
Zij hebben kunnen genieten van een
technisch en voordrachtelijk uitste
kende interpretatie van prachtige or
gelwerken. Van Dommele deed ons
vergeten, dat het orgel slechts een
beperkte dispositie heeft. HU heeft
ieder werk zijn eigen klankkleur ge
geven.
Zo kreeg „Livre d'Orgue" van Du
Mage toch een echt Franse weer
gave, hoewel het orgel een Barok-
dispositie en klank heeft. De com
positie zelf is een „livre" (boek) van
miniatuurtjes in clavecinistische stijl.
De vele versieringen die bij die stijl
behoren, werden correct uitgevoerd.
Over de uitvoering van de vele ver
sieringstekens is veel geschreven. En
als er veel over iets geschreven
wordt bestaat er altijd onzekerheid
over het „hoe" van de uitvoering.
Het laatste deel van „Livre d'Orgue"
was het meest orgelvenant met het
mannelijk thema in het pedaal.
Praeludium en Fuga in fis moll
van Buxtehude (1637-1707), een der
grote voorlopers van J. S. Bach,, is
een zeer kort praeludium, meer een
korte inleiding voor de uitgebreide
fuga met rijke contrapuntiek. Van
Dommele had een juist begrip voor
het werk en liet het ons horen in
magistraal en fijnzinnig spel
Het koraal „Wachtet auf" van J. S.
Bach kreeg een zeer strenge metri
sche voordracht. Door de figuratie
heen klonk het koraal, met tong
werk gespeeld, heel mooi. Ieta min
dere strengheid in de aanslag had
ljet spel levendiger kunnen maken.
OPENBARING
De Fatasie en Fuga in g moll werd
een openbaring. Dit is Bach-spel op
zijn best en hieruit vooral bleek dat
Van Dommele een organist is van
groot formaat. Wij hoorden ook nog
een zeer mooi gespeelde koraalbe
werking van G. Böhm (1661-1733) nl.
„Allein Gott in der Höh sei Ehr".
Ter afwisseling zong de Kinder-
cantorij enkele koralen met blok
fluit en orgel. Dit koor staat onder
leiding van de Voorschotense orga
nist H. J. Walvaart. Zijn serieuze
opvatting van zijn taak als cantor-
organist vond voldoende weerklank
in de kinderstemmen. Wij denken
b.v. aan het koraal „Wachtet auf"
dat in een Nederlandse vertaling
werd gezongen. Vooral de rythmiek
deed het hier en ook de mooie in
leiding en begeleiding van het orgel.
De blokfluit-groep deed het aar
dig, maar enkele kinderen blazen
nog niet helemaal zeker en zuiver.
De Culturele Commissie van Voor
schoten heeft met deze avond ge
toond haar taak ernstig op te vatten.
THEO TEN HOOVEN
GANGETJE
LEIDEN
(Advertentie)
De tocht ivordt er des te sportiever door
De nog steeds fris en enthousiast
peddelende Laurianen bereikten on
danks veel wind en regen woensdag
de helft van de 17e Laura. Niet alle
maal. Want vijf van hen waren die
dag niet gestart. Pech en gebrek aan
uithoudingsvermogen deden in de
loop van de dag er nog eens vijf uit
vallen.
Onder hen was-de-heer Randeraat
uit Loosdrecht, die na ca. 8 maal aan
de Laura te Rebben deelgeriörnen.
het in zyn 72e levensjaar al heel
vroeg vanmorgen, in Hazerswoude,
moest opgeven. Het ziet er naar uit
dat hy voor de Laura verloren is. De
heer W. Fluit uit Leiden, die% hem in
leeftijd op de voet volgt, hij is 71,
en elke dag heen en weer van huis
en naar huis op zijn fiets gaat, denkt
er blijkbaar nog niet over om het
bijltje er bij neer te leggen en houdt
De films in de week van 9 juli tot
16 juli zijn door de Katholieke Film
Centrale als volgt gekeurd:
Camera: „De Strop". (18 jaar).
Dagelijks 2.30. 7.00, en 9.15 uur.
Zondag: 2.30, 4.45. 7.00 en 9.15 uur.
Lido: „Captain Newman". (14 jaar)
Dagelijks. 2.30, 7.15, en 9.15 uur.
Zondag: 2.30, 4.45. 7.00 en 9.15 uur.
Luxor: „Slaapkamer geheimpjes"
(alle leeftijden).
Dagelijks: 2.30, 7.00, en 9.15 uur.
Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur.
Studio: „Adorable Julia".
(Volwassenen)
Dagelijks- 2.30. 7.00. en 9.15 uur.
Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur.
Trianon: Irma la Douce, str volw.
Dagelijks: 2 en 8 uur.
Zondag: 2 uur, 5 en 8 uur.
Rex: „Eddie op het spoor der ver
dwenen vrouwen".
(14 jaar)
Dagelijks: 2.30, 7.15, en 9.15 uur.
Zondag: 2.30. 445 7.15 en 9 15 uur
Ma.-wo.: „Hunde, wollt Ihr ewig
leben". (14 jaar).
het voorlopig maar bij deA-route
de langste dus.
Pech
Een meisje uit oud-Zwammerdam
kwam in Wassenaar met haar fiets te
vallen. Het liet zich aanvankelijk
ernstig aanzien en ook de arts bij
wie zij werd binnengebracht, advi
seerde met de fietstocht te stoppen.
Toch heeft zij op een geleende fiets
Alphen aan den Rijn nog kunnen ha
len en zei bij het afscheid donderdag
weer van de partij te zijn; optimis
tisch enfin, wie weet, lukt het
haar wel; per slot van rekening kan
een dokter het ook wel eens mis
hebben.
Nog meer pech!
Pech was er weer bij overvloed.
Ruim dertig keer moest de deskun
digheid van de reparatiewagen-be
manning eraan te pas komen. Ook de
EHBO'ers moesten meer dan ooit in
de Laura in actie komen om wondjes
te verbinden of te „beplakken", bla
ren te „prikken en hier en daar wat
zalf te smeren". Ernstige gevallen
werden niet gemeld. De witte fiets
met Poedel van Dam erop, bekend
om zijn acrobatische kunstigheden
die hij met zoveel gemak en trefze
kerheid op zijn rijwiel verricht en
daarmede de Laurianen „onderweg"
eens een korte poos „ontspant", is
ook al voor de zoveelste keer deel
genoot van de rywielvierdaagse.
Morgen het eind.
Vrijdag wacht de beide groepen
(A 120 km. en B 90 km.) de gemak-
HAZERSWOUDE
„Hou Vast" in de prijzen Tijdens
regionale wedstrijden te Boskoop en
Haastrecht hebben leden van de
plaatselijke gymnastiekvereniging
Hou Vast zich uitstekend geweerd.
Zo legde een aspirantenploeg van de
meisjes beslag op een tweede prijs en
won het damesteam een eerste prijs
tijdens wedstrijden in Boskoop. Een
vijftal meisjes ging in Haastrecht met
de tweede prijs strijken, terwijl elf
Hou Vast-jongens evenzeer in deze
plaats de aandacht op zich vestigden
door het verwerven van de tweede
prijs in hun categorie.
kelijkste dag van de week. Het zal
ook de leukste dag worden, want dan
trekt men na afloop gezamenlijk en
feestelijk Alphen aan den Rijn bin
nen als triomfators van de Laura;
men zal dan als gewoonlijk door
„Alphenaren-langs-de-weg" met
bloemen worden overladen; als de
traditie wordt voortgezet zullen ze
onder bescherming komen te rijden
over de laatste kilometers van een
„Laura-koningin", die gewoonlijk
door de politiemannen wordt gekozen
en dan een „hoge plaats" krügt op
een auto. Het vorig jaar viel de kro
ning Ans Miedema uit Den Haag ten
deel. een van de hunnen, want ook
zij is in politiedienst. Zij is nu weer
present in gezelschap van een vrou
welijke collega; wij wagen ons niet
aan voorspelling.
Zuivelverbruik
in ons land gestegen
In de afgelopen tien jaar is de con
sumptie van boter, kaas en melk,
uitgedrukt in kilogrammen gemid
deld per jaar en per hoofd van de
bevolking, in ons land toegenomen
met ongeveer 7 kilogram.
Het boterverbruik in Nederland
ligt veel lager dan in Engeland en
West-Duitsland, maar het is hoger
dan in Italië. Bij kaas is de consump
tie in West-Duitsland veel lager dan
bij ons, maar in Italië weer veel ho
ger. Dit deelde de voorzitter van de
Produktschappen voor Akkerbouw-
produkten. dr. C. H. J. Beukering,
gistermiddag mee in Maarssen. Hij
voerde daar het woord ter gelegen
heid van het begin van de bouw van
de nieuwe S.O.L.-mengvoederfabriek
(de Coöperatieve Stiehtse Olie- en
Lijnkoekenfabriek)
Volgens dr. Beukering is een ver
dere uitbreiding van de consumptie
zeer wel mogelijk. De consumptie
van varkensvlees in Nederland be
draagt ongeveer 23 kilogram per
hoofd. Dit is in vergelijking met de
andere EEG-landen ongeveer het ge
middelde. Het verbruik van eieren
door de Nederlander is 215 stuks per
jaar. Dit ligt iets boven het EEG-ge-
middelde, maar ten opzichte van lan
den als Engeland en de Verenigde
S4aten hebben wij nog een achter-
stand van respectievelijk 45 en 85
eieren per jaar. Ook op dit zuivel-
terrein ziet dr. Beukering mogelijk
heden voor een grotere binnenlandse
afzet.
Mengvoeders spelen bij de Neder
landse zuivelproduktie een grote rol.
Dr. Beukering legde er de nadruk op
dat het van groot belang is dat de
Euromarkt haar open karakter be
houdt en de invoer van grondstof
fen uit derde landen mogelijk blijft.
Het zou niet juist zijn wanneer Ne
derland werd gedwongen bijvoor
beeld Franse granen te kopen, als
deze voor ons duurder en van slech
tere kwalitéit zouden zijn. Het is
steeds de grote troef van de Neder
landse veehouderij geweest, overzee
se granen te kunnen importeren, die
te veredelen en de produkten in bin
nen- en buitenland af te zetten, al
dus dr. Beukering.
TER AAR
Stroopwafels van de EHBO In de
komende dagen zullen in onze gemeen
te stroopwafels worden verkocht door
de leden van de plaatselijke vereniging
voor EHBO. De opbrengst van deze ak-
tie is bestemd voor het aanschaffen
van een pop voor het oefenen in de
mond-op-mond beademing.
Een vervolgverhaal van Suske en Wiske
VRIJDAG 10 JULI 1964
HILVERSUM I. 402 M.
7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00 VARA.
13.00 AVRO. 16.00 VPRO.
21.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nws. 7.10 Ocht. gymn.
7.20 Social, strijdl. 7.23 Lichte gram.
(7.30 Van de voorpagina, praatje). 8.00
Nws. en social, strijdl. 8.18 Lichte
gram. 8.50 Gymn. voor de vrouw. 9.00
Te land en te water: informatief pro
gramma voor weg- en waterwegge
bruikers. 9.35 Waterstanden. VPRO:
9.40 Morgenwijding. VARA: 10.00 Ho
bo en piano: mod. muz. 10.25 Kerkor
gelconcert. 10.45 Voor de kleuters.
11.00 Nws. 11.02. Lichte gram. met
commentaar. 11.30 Amusem. orkest v.
d. Franse Omroep. 12.20 Reg. uitz.:
Voor de landbouw. 12.30 Mededel.
t.b.v. land- en tuinb. 12.33 Licht instr.
Septet (steref. uitz.). AVRO: 13.00
Nws. 13.15 Mededel., event, act. of
gram. 13.25 Beursber. 13.30 Dansork.
en zangsolisten. 14.00 Viool en piano:
klas. en mod. muz. (stereof. uitz.).
14.35 Voordracht. 14.50 Tot uw orders:
gevar. progr. voor de militairen.
VPRO: 16.00 Nws. aansluitend: Se
rieus genomen: Lectuur, vroeger en
nu. lezing. 16.15 Populaire klas. uit
de 19e eeuw (gr). 16.40 Hoorsp. voor
de jeugd. 17.00 Muziekkalender. 17.30
Ronduit muzikaal: klas. muz. Daar
na: sportuitz. 18.00 Nws. 18.15 Tour
de France 1964. 18.20 Lichte müziek.
18 30 Sportspiegel. 18.40 Jazz-rondo.
19.00 Kiosk. 19.10 Literaire verken
ningen in Noord en Zuid. 19.30 Zang.
19.55 Eerste kolom: dagelijkse din
gen vrij zinnig bekeken. 20.00 Nws.
20.05 Radio Filharm. ork. en solist:
populaire klas. muz. VARA: 21.00
Metropole-ork. 21.30 Nabesch. Tour
de France 1S64. 21.35 Signalementen
van het andere Ik: docum. klankb.
22.15 Gitaarspel met instr. begelei
ding (gr). 22.30 Nws. 22.40 Elektr.
orgelsp. 23.00 Actuele kroniek. 23.15
Lichte gram. 23.45 Social, nws in Es
peranto. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 M.
7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Dagopening.
7.20 Lichte gram. 7.45 Radiokr. 8.00
Nws. 8.15 Lichte gram. 8.30 Ned. lie
deren. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Mo
derne gram. 10.30 Morgend. 11.00
Klas. gram. 11.15 In 't zilver, progr.
voor oudere luisteraars. 12.00 Oud
wordij - jong blijven, muz. herinne
ringen. 12.30 Mededel. t.b.v. land- en
tuinb. 12.33 Licht instr. kwintet. 12.53
Gram., event, act. 13.00 Nws. 13.15
Licht ork. 13.35 Koorzang (gr). 13.45
Lichte gram. 14.05 Schoolradio. 14.25
Lichte gram. 15.15 Voor de vrouw.
15.45 Klas. gram. 16.15 Duizend
schoon, praatje. 16.30 Pianoduo: klas.
'en mod. muz. 17.00 Voordracht. 17.20
Vocaal ensemble. 17.35 Licht instr.
kwintet. 18.00 Hol. Festival: Chr. mu-
ziekver. 18.20 Voor de jeugd. 18.50
Reg. uitz. BB. 19.00 Nws en weer-
praatje. 19.10 Van horen zeggen en
zingen. 19.15 Licht instr. trio. 19.30
Radiokrant. 19.50 Strijkkwartet: klas.
muz. 20.10 Varen, vissen, veilen,
klankb. over Harlingen. 21.00 Kin
derkoor: geestel. liederen. 21.30 Lich-
tegram. 22.00 Klas. gram. 22.30 Nws
en herh. SOS-ber. 22.40 Wijd als de
wereld. 23.00 Viool en piano: klas.
en mod. muziek. 23.30 Lichte gram.
23.45 Idem. 23.55-24.00 Nws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
AVRO: 19.30 W.I.M.: wedstrijd in
muzikale kennis. NTS: 20.00 Jour
naal en weeroverz. AVRO: 20.20 Te-
levizier. NTS. 20.45 Peter Kreuder
Show. AVRO: 21.45 Het Richard Boo
ne Theater: De eerste preek. NTS:
22.35 Journaal. 22.40-22.50 filmversl.
van de Tour de France.
TWEEDE NET
NCRV: 20.20 Herrie om Harrie, tv-
spel. 21.00 Drie maal negen, tv-film.
21.25 Licht orkest. 21.45-22.15 Ge
zondheid en geld, tv-film.
door
Antonio del Monte
20)
„Nou èn?" schreeuwde mevrouw
Ciesatti rood van woede. „Denk je
dat ik zoiets hebben kan in mijn
huis? Ik kan hier alleen fatsoenlijke
vrouwen houden! Niet zulk soort als
jij, dat geld verdient achter mijn rug
en de reputatie van mijn huis over de
straat slingert!" Ze haalde adem of
ze stikken zou en ze greep met beide
handen naar haar hoofd. „Wat heb
je gedaan!" jammerde ze. „God weet
wat je nu weer onder de leden hebt!"
Maddalena wilde haar in de rede
vallen, haar ogen fonkelden als de
edelstenen aan signora Ciesatti's
vingers.
„Zwijg toch!" riep ze theatraal. „Ga
alsjeblieft eerst naar de politie, dan
weet ik tenminste wat er aan de hand
is. Ik maak me zo ongerust. Denk
toch om het aanzien van mijn huis.
Ik heb een duur huis, dat weet je
toch Ze duwde Maddalena een
papiertje in de hand en riep: „Santa
Maria, kom alsjeblieft gauw terug!"
Tegelijkertijd duwde ze de deur
dicht en overdonderd stond Madda
lena in de zonovergoten straat en
staarde naar de zwierige hanepoten,
die mevrouw Ciesatti op een vuil
stuk ruitjespapier had geschreven: de
naam van de inspecteur van de ze
denpolitie en daarna het adres.
Maddalena begon te lopen. Automa
tisch verzetten zich haar voeten. Tot
ze plotseling een klok hoorde slaan.
Drie uur.
Ze aarzelde: voor het station was
het nog te vroeg. Misschien kon ze
toch beter eerst naar de poutie-in
specteur gaan. Waarschijnlijk betrof
het hier formaliteiten. Ook misschien
wel inlichtingen omtrent mevrouw
Ciesatti.
Ze lachte grimmig: die zou ze by
tientallen kunnen verstrekken.
Het politiebureau was gevestigd in
een mal, wit huis en toen Madda
lena de nauwe gang doorliep rook
ze een scherpe, benauwende geur, die
haar een ogenblik aan een ziekenhuis
herinnerde.
Er zat nog een ntan in de wacht
kamer. Hij zat op de enige bank die
in de kamer stond; de benen wyd van
elkaar zijn hoofd gesteund in de kom
van zijn handen en hij groette, noch
besteedde hij enige aandacht aan
haar.
Al die tijd bleef hij zitten in pre
cies dezelfde houding en toen hij
ten laatste geroepen werd, ging hij
langs Maddalena met een volkomen
wezenloze uitdrukking in zijn ogen.
Het wachten duurde lang. Madda
lena werd ongerust over haar af
spraak, maar juist toen ze het ver
trek wilde verlaten om aan iemand
de tijd te vragen, werd ze gehaald.
Wéér moest ze lange gangen door
en smalle trapjes over, tot ze einde
lijk bij de inspecteur werd gelaten.
Hij was een kleine man, die werd
opgeslokt door het kolossale bureau
waarachter hij zat te schrijven. Hij
knikte onverschillig, dat Maddalena
kon gaan zitten en werkte daarna
rustig door.
Maddalena zat op de houten stoel
met de rechte leuning. Telkens schoof
ze heen en weer. Haar kleren maak
ten een schurend geluid tegen het
ruwe hout van haar gammele zit
plaats. Maar de inspecteur merkte
het niet. Ze kuchte, doch hij ging rus
tig verder met séhryven. Het blad
was al voor driekwart gevuld met
een fijn, lopend handschrift, toen
Maddalena zei: „Neemt u me niet
kwalijk, meneer, maar om half vier
heb ik een dringende afspraak."
Hij keek op. Hij had ogen met mi
nimale adertjes van bloed in het wit
„U bent mejuffrouw Natoli?" vroeg
hij ambtelijk.
Ze knikte vlug. Ze zag hoe hij een
groot, rond horloge uit zijn vestjes
zak haalde, er terloops op keek en het
daarna op het blad van zijn bureau
legde.
„Het spijt me", vervolgde hij op
precies dezelfde onpersoonlijke toon.
„Dan bent u al te laat. Ik kan u ook
niet laten terug komen; het betreft
hier een zeer ernstige kwestie.
Hij sohreef verder tot aan het eind
van een zin, daarna vloeide hij zorg
vuldig de blinkende inkt droog, greep
een dossier in een rode map van een
stapeltje papieren en met gefronste
wenkbrauwen keek hij haar ernstig
aan.
Hy sloeg het dossier open en met
een potlood wees hij bepaalde pas
sages aan.
„Magdalena Natoli?" vroeg hy. „Ge
boren in Vulcano in 1914?"
Maddalena knikte. Ze kneep haar
handen in elkaar. Ze hoorde een
ogenblik nauwelijks wait de ambte
naar tegenover haar allemaal zei.
Ze trachtte op het horloge te kijken,
maar het lukte niet. Ze veronderstel
de, dat het nu welhaast kwart voor
vier moest zyn. Hij zou het stations
plein oplopen en kijken waar ze
bleef. Verwonderd omdat het al zo
laat was.
„Uw beroep?" vroeg hij streng en
keek haar opmerkzaam aan.
„Ik woon in hel huis van mevrouw
Ciesatti."
,A1 lang?"
„Al achttien jaar", zei ze.
Hij knikte: „Ja, dat klopt wel."
Hij moest de trein naar Milaan heb
ben, vermoedde ze. Daar zou hij
waarschijnlijk moeten overstappen.
Misschien vroeg hij nu aan iemand of
ze haar hadden gezien: „Eêr dame in
een zwarte japon...
„Uw rapporten zyn bijzonder
slecht", vervolgde de inspecteur en
stak met preciese gebaren een sigaar
op. „Weet u daar iets van?"
Ze gaf nauwelijks antwoord. On
rustig plukten haar vingers aan het
hengsel van haar handtas.
„Welnee", dacht ze. „Nu begrijpt hij
wel, dat ik niet meer kom. En wat
zou het hem ook kunnen schelen? Hij
kent me immers nog geen uur! Hij
zal aan de kiosk op het plein haastig
een paar tijdschriften kopen, daarna
misschien bijna onder een auto lo
pen, omdat hij zo onhandig is. Dan
zal hij wel ijlings zijn trein gaan zoe
ken en zijn plaats in de coupé be
zetten."
Maar u begrijpt toch wel, dat
uw reputatie niet van de allerbeste
soort is?"
„Nee'zei ze. Nee, hij vond me
niet alleen maar aardig. Zoals hij doet
een man niet tegen een leuk juffie
op de straat. Tegen hem had ik
gerust kunnen zeggen, dat ik al acht
tien jaar in het huis van mevrouw
Ciesatti woon want hij zou gewe
ten hebben wie ik was.
„Maar juffrouw Natoli!" riep de in
specteur uit en dit was de eerste
keer dat de klank van zijn stem iets
menselijker werd.
„U kunt toch niet ontkennen, dat
u al drie keer. eh. ziek bent
geweest. Dat u betrokken was in
laten we zeggen enige zeer on
plezierige geschiedenissen, waar de
politie aan te pas moest komen?"
„Nee", zei ze toonloos.
„Nou ja", mompelde hy driftig.
„Wat wilt u dan? Luister, ik zal het
dossier voorlezen."
Het bestond uit één getypte blad
zijde. Hij las het zo snel voor, dat
sommige woorden noodgedwongen
moesten worden ingeslikt.
Maddalena luisterde er naar: er
stond enkel de waarheid in. De in
specteur keek haar tenslotte aan.
Zijn hand met het document er in,
zakte enkele centimeters. Het was
of hij groter werd toen hy opnieuw
begon te spreken.