ook
THE SHADOWS
VOOR
JOU
verantwoordelijk voor de
W nhuidige gitaar-rage
Niet alleen „THE SHADOWS"
LOPEND VUURTJE.
WIN EEN BEATLE-PLAAT!
Een tweewekelijkse pagina
voor eenieder die jong is of
zich jong voelt, onder redaktie
van Anton Abma en Cees van
Leyden. Deze week aandacht
voor hét muziekinstrument van
deze tijd: de gitaar.
|H We weten het, het is bijna een gemeenplaats geworden, maar
we leven in het tijdperk-van-de-gitaar. Wie zich regelmatig
BgHPfP voor de buis nestelt, een zaak-met-muziek bezoekt, wie toe-
I vallig eens Hilversum of Veronica heeft aanstaan, weet, dat
K^tlS de combo's met drie gitaren-en-een-drum de overhand heb
ben. Ter geruststelling: Nelson Riddle is er nog steeds met
Sinatra. Peggy Lee brengt nog steeds platen uit. Ella en Rita
komen ook nog voor in de rekken van de platen-zaken. Maar
feit blijft: Deze tijd is voor de gitaar en haar bespeler.
DOLF DEL PRADO
Op deze pagina, gewijd aan de gitaar in al
z'n schakeringen, schenken we graag aan
dacht aan die vrolijke en enthousiaste Lei-
denaar Dolf del Prado. Vele Leidenaren
zullen hem wel kennen, want menige ver
eniging, die een feest op poten zet, zal bo
venaan de lijst voor uitnodigingen zijn naam
zetten. En terecht. Wie Dolf del Prado op
het toneel bezig ziet, gitaar stevig tegen een
„wild" shirt geklemd, weet, dat hij opgaat
in de muziek, en dan vooral in zijn grote
liefde: de Surinaamse muziek.
Hij zingt dan van zijn Paramaribo, veelal
begeleid door zijn orkest „Cinco Estrella".
Allemaal Surinamds, deze musici, die by
nacht en ontij graag bereid zijn die heer
lijke klanken uit de West uit te strooien.
Cees Nooteboom heeft eens gezegd: „Suri
naamse muziek? Heerlijk. Eén uur luisteren
en ik kan weer enkele weken tegen regen,
hagel en andere narigheden".
Dolf staat aan het hoofd van een muzikaal
gezin: drie zonen hebben de muzikaliteit
in him vader overgenomen en zijn ook
aag-geziene musici in het Leidse muziek-
ven.
it clubje van de St. Petrusparochie, „Club
Limetz", vindt in Dolf sr. een enthousiast
Straks gaat hij natuurlijk weer mee naar
•ankrijk: niet alleen om daar te kokkerel-
n (Dolf is een befaamd studenten-kok!),
in gitaar zal ongetwijfeld tussen zijn
igage te vinden zijn.
ïgin 1965 is Dolf del Prado precies 40 jaar
dienst van de Studentensociëteit en we
uden ons sterk vergissen, als daar geen
grandioos feest van gemaakt wordt. Met
Surinaamse klanken als hoofdschotel
De snaarinstrumenten zijn trouwens toch altijd wel „in" ge
weest. De banjo werd in de amateur-ensembles gretig gehan
teerd. Hawaiian-orkestjes met de dito gitaren hebben ook hun
grote tijd gehad. Of de „ukelele", met als grote animator de
luimige George Formby.
Door de jaren heen heeft de gitaar grote bespelers gekend,
dus even zovele propagandisten voor het instrument. Voor de
oorlog al Django Reinhardt of Andrés Segovia, Laurindo
Almeida of Luis Bonfa. Maar toch hebben zij de gitaar niet
zo aan-de-man kunnen brengen, als dat viertal, oorspronkelijk
uit New Castle nl. THE SHADOWS. Ruim 6 jaren geleden
werd deze groep geboren en dat betekende, dat er een gita
ren-combo was opgestaan, die de gitaar bij het „grote pu
bliek" zou brengen, vele jongeren zou inspireren tot spelen.
Schriftelijk gitaar-studie is, mede door onverantwoorde
reclame, een grote markt geworden, terwijl ook de „monde
linge" cursussen een grote toeloop kreeg te verwerken.
Niet zozeer door The Shadows, maar vooral door andere
gitaargroepen, die vrij makkelijk suksessen behaalden, menen
vele jongelui dit ook te kunnen bereiken d.m.v. de schrifte
lijke cursus die „sukses" binnen enkele maanden garandeert.
Gevaarlijke
advertentiekreten
Ja, die advertenties nemen het niet
zo nauw. En we durven hier gerust
te stellen, dat er onverantwoorde
slogans worden gelanceerd. Ach, oor
deelt u zelf maar: geliefd zijn,
speel gitaarof leer binnen
enkele uren gitaar spelen Een
gitaarclub te Oegstgeest doet er fiks
aan mee en garandeert: 15 a 20
minuten per dag studeren en u heeft
binnen enkele maanden de gehele
cursus in de vingers
Een vooral niet te diep spitten, dus
geen notenschrift, alles-uit het hoofd
leren. Al die lekkere melodietjes.
Jan Nederlof
Jan Nederlof geeft al zo'n 40 jaar
les. Trompet, sax, piano en natuur
lijk ook gitaar. Hij is een sterke
voorstander van persoonlijk lesge
ven. „Ik let altijd op de vingers, zijn
de grepen juist, pakt men de snaren
goed". Nederlof adviseert de aspi
rant-cursist eerst een proeftijd van
drie maanden. „Dikwijls is het een
gril, dat gitaarspelen en daar kom
je dan gauw genoeg achter. Gaat
men door, dan is men vertrouwd
met het instrument en ik leer de eer
ste accoorden, pas daarna leer ik het
zo noodzakelijke notenschrift. Jan
Nederlof vindt het absoluut een ver
eiste dat men noten kan lezen. „Als
men „in de muziek" blijft is het
lezen een eerste vereiste, er wordt
ook het eerste naar gevraagd".
Nederlof besluit: „Het is een heer
lijke muzikale tijd. Iedereen is ge-
interesseerd in muziek. Op scholen
wordt onderricht gegeven en het
bespelen van een instrument neemt
toe".
OOK VOOR JOU-redaktie voegt
daar aan toe, dat de aspirant-musi
cus vanaf het begin goed moet wor
den opgevangen en beslist niet mis
leid moet worden met het doel goed
kope en kortstondige suksessen te
behalen.
HET TWEEDE KAAG-CONCOURS heeft een aanvang genomen.
Morgen, zondag 21 juni, vindt de tweede session plaats, waarop jong
talent zich voor een deskundige jury presenteert. Voor de winnaars
is een plaat-opname weggelegd. Het concours wordt gehouden in
Boerderij „Meerrust", aanvang 2.30 uur.
Vele soorten
De k-w-a-l-i-t-e-i-t van het
instrument hangt in sterke ma
te af van de eigenschappen van
het gebruikte materiaal. Een
gitaar moet beslist „uit het
goede hout" gesneden zijn.
Een kromgetrokken hals is een
goede reden om zo'n instru
ment niet aan te schaffen.
Zelfs niet voor één gulden. De
stemming van een gewone zes-
snarige gitaar is E-A-D-G-B-E.
We onderscheiden nog de
Spaanse gitaar, welke één rond
gat in het bovenblad heeft en
de z.g. jazz-gitaar, welke naar
analogie van de viool, twee
z.g. f-gaten ter weerszijden
van de kam heeft. Het Spaanse
model is het oudste van de
Laurindo Almeida
twee en heeft ook een vollere
klank.
Momenteel is sterk in op
komst de 12-snarige gitaar,
veel gebruikt o.a. door Folk-
singers als Pete Seeger.
Volgens insiders zijn de Duitse
fabrikaten Höfner en Framus
de beste gitaren. Uit Amerika
„Gibson", Engeland „Burns" en
Nederland „Famos".
LEIDSE
TOPTIEN
De tussen haakjes geplaatste
cijfers geven de stand per
6 juni jl. aan.
(2)
1. Can't buy me love
The Beatles Rita
Reys.
(3)
2.
Non Ho L'Eta Gi-
gliola Cinquetti.
(5)
3.
De winter was lang
Willeke Alberti.
(6)
4.
Constantly Cliff
Richard.
(1)
5.
Vous permettez mon
sieur Adamo.
(8)
6.
All my loving The
Beatles Rita Reys.
(4)
7.
La Mamma Corrie
Brokken Charles
Aznavour.
(10)
8.
01' man trouble
Fats Domino.
9.
Quand les roses
Adamo.
10.
Hello Dolly Louis
Armstrong.
ZATERDAG 20 JUNI 1964 DE LEIDSE COURANT
Andres Segovia
„Mijn eigen leraar en 'leerling was
ik zelf en dankzij de inspanning van
beiden waren ze niet ontevreden
over elkaar". Deze woorden spreekt
Andrés Segovia over zichzelf. Op
veertienjarige leeftijd debuteerde hij
in Granada en vanaf 1920 maakte hij
onafgebroken concertreizen over de
gehele wereld. Tot de oorlog hier een
einde aan maakt. Thans leeft Andrés
in Zuid-Amerika teruggetrokken,
van waaruit hij componisten inspi
reert tot liet maken van werken voor
de gitaar. Als één van zijn opvolgers
ziet Segovia de jonge Engelsman
John WiUiam*.
was dit aanleiding om aldaar een op
name te maken voor een nieuw al
bum, die de naam „Rita Reys at the
Golden Circle Club Stockholm" mee
kreeg.
Was Rita Reys tien jaar geleden al
onze First Lady of Jazz, vandaag is
zij dat nog. Blijkens uitlatingen van
vooraanstaande Amerikaanse jazz
critici ziet men Rita bij de beste
vokalisten ter wereld.
Wij zouden zover niet willen gaan,
maar dat neemt niet weg, dat wij
de laatst-verschenen LP elke lief
hebber van goede muziek toewensen.
Welgeteld elf voortreffelijke stan
daardnummers komen op deze plaat
voor: het felle „Get out of town",
het romantische „Stella by Starlight",
„You go to my head", „Stompin' at
the Savoy", „Easy to love", „Don 't
get around much anymore" enz.
Rita wordt uiteraard op de bekend
knappe wijze muzikaal ondersteund
EIND 1963 TRAD onze Rita Reys door Pim Jacobs piano, broer Ruud
met haar trio op in The Golden Cir- bas en Wim Overgaauw gitaar. (Phi-
cle Club te Stockholm. Voor Philips lips P 08099L).
Laurindo Almeida stond in het be
gin bijzonder onder de invloed van
Django Reinhardt (welke gitarist
eigenlijk niet). De in Brazilië gebo
ren Laurindo leerde zichzelf gitaar
spelen en verkreeg tenslotte een fe
nomenale klassieke techniek en een
grote kennis van de gitaar-literatuur.
In Parijs leerde hij in 1936 mét
Django ook de jazz kennen. Almeida
heeft vele platen gemaakt en nog
regelmatig verschijnt hij in de pla
ten-studio's. Hij speelde reeds vele
klassieke werken op de plaat, maar
schroomt ook niet samen te spelen
met jazz-groten als Stan Kenton of
Bud Shank.
De nieuwste plaat van The Beatles (én Rita Reys!) „All my loving" is
sterk stijgende. Wij stellen jullie daarom de vraag: welke plaats zal „All
my loving" de komende 14 dagen innemen bij de Leidse top-tien? Deze
week staat dit nummer op de 6e plaats. Opgaven gaarne vóór donderdag
2 juU a.s. aan de redaktie OOK VOOR JOU, Papengracht 32, Leiden.
Voor de gelukkige winnaar of dito winnares: een single van de fonkel
nieuwe Beatle -plaat, die met recht vers-van-de-pers is: „Long tall Sally"
met als B-kant „I call your name".
Django Reinhardt
In 1953 overleed de grote Franse
zigeuner Django Reinhardt. Hij
wordt beschouwd als één der groot
ste jazz-gitaristen, met een intens
muzikaal gevoel. Django speelde
voor de oorlog al solo's van enkele
noten op één enkele snaar, in tegen
stelling tot de uit accoorden be
staande soli. Zijn „Hot Club de Fran
ce", met violist Stephan Grappelly,
was wijd en zijd vermaard. Ondanks
zijn verminking aan de handen (door
verbranding) bezat hij een ongeloof
lijke techniek.