het paasei
Welke film deze week?
ESPANA!
resultaat van vakmanschap
en artistiek gevoel
„CHOCOLADEBRODEN"
ZATERDAG 28 MAART 1964
DE LEIDSE COURANT
PAGINA 8
MlSl tRIOS S
ROSARIO jp'-
co
maken lange weg door bakkerij
(Advertentie)
OMERSPROETEN
«tm w
■IIIW
Ook w
MOEDERVLEKKEN
OUDERDOMSVLEKKEN
ZWANGERSCHAPS*
VLEKKEN
SCHWANENWEISS
Bij drogisten mn parfumerieën
Imp. N.V. Icapharm, Nijmegen, tel. 20866
„I^IJK, hier hebt u nu zo'n stuk
van de chocolade, die wij voor
de fabricage van paaseieren gebrui
ken", legt ons een gerenomeerde
Leidse banketbakker, en hij toont
ons een enorm stuk gesmolten cho
colade, dat door de fabrieken recht
streeks aan de banketbakkers wordt
geleverd.
banketbakkers, die geen vormen be
hoef te lenen, omdat ik een bedrijf
heb, dat al enkele generaties oud is
en ons vormenbezit zich in een eeuw
tijd voldoende heeft uitgebreid".
Produktiemethoden
„In vaktermen heten deze stukken
„chocoladebroden", want zij worden
meestal geleverd in broden van 5
kilo, terwijl er ook sommige fabrie
ken zijn, die ze in een gewicht van
tien kilo leveren. Het zijn deze brok
ken chocolade, die door de banket
bakkers gebruikt worden als basis
grondstoffen voor de vervaardiging
van paaseieren en vele aanverwan
te artikelen.
Daarnaast moet men beschikken
over een groot aantal vormen voor
de paaseieren, paashazen in alerlei
maten en verscheidenheden, om aan
de vraag van de mensen te voldoen.
Vormendepot
Wij hebben een Leidse banketbak
ker eens gevraagd naar het fabrica-
gegeheim van de kunstige paashazen
en kleurige chocolade-eieren. „Veel
banketbakkers, die zich met de ver
vaardiging van de eieren en hazen
bezig houden doen omstreeks enkele
weken, soms maanden al voor Pasen,
een beroep op het vormendepot van
de NBV (Nederlandse Banketbak
kersverenigingen).
DE BANKETBAKKER, compleet in
bakkersbroek en bakkerssloof,
maar zonder bakkersmuts - „die
schijnt uit de mode te geraken" -
demonstreert ons hoe de paaseieren-
fabricage in haar werk gaat. „Er zijn
eigenlijk twee methoden", zo vertelt
hij, „en beide zijn eenvoudig, als jê
het eenmaal maar weet.
De in broden aangevoerde choco
lade wordt in een grote slede in de
onderoven in vloeibare toestand ge
bracht. De tinvorm van het paasei be
staat uit twee stukken.
Iedere helft wordt eerst volgego
ten, maar even later weer leeggego-
tena. Aan de wanden van de vormen
blijft intussen voldoende chocolade
kleven. De beide cormen worden nu
op elkaar geplaatst en men geeft het
geheel enige tijd om af te koelen. Als
de chocolade is afgekoeld zijn een
paar zachte tikjes voldoende om' het
ei in zijn geheel uit de vorm te laten
komen.
De aanschaf van de tinnen vor
men, waarin de vloeibare chocolade
gegoten of „gekwast" wordt is nogal
kostbaar en voor velen is een vor
mendepot dan ook echt een middel
om de vrij arbeidsintensieve fabrica
ge ook economisch verantwoord te
maken. De tinvormen zijn behoorlijk
prijzig en men is er al toe over ge
gaan vormen van plexiglas te ver
vaardigen, maar deze vormen zijn
evenmin goedkoop en hebben bo
vendien het nadeel, dat als men ze
per ongeluk te warm maakt zij van
vorm veranderen en onbruikbaar
worden.
Toevallig ben ik een van de weinig
De chocolade behoeft niet al
leen in de vormen gegoten te
worden, maar kan ook aan de
buitenkant aangebracht wor
den. De banketbakker, die men
hier in actie ziet, gebruikt daar
voor een spuit en het effect is
bijzonder aardig. Het resultaat
is namelijk een grillig openge
werkt half ei, dat b.v. als dek
sel kan dienen voor een met
bonbons opgevulde helft.
Een banketbakker met fanta
sie en creatief vermogen kan op
deze wijze een prachtig gevari
eerd assortiment eieren produ
ceren.
„De 2e methode het „kwasten" bevalt
beter. De 2 helften van de tinvormen
word eneenvoudig met 'n kwast, ge
doopt in de vloeibare chocolade, be
streken. Even worden zij gekoeld,
daarna gaat men er nogmaals met de
kwast over. De scherpe kanten wor
den extra-aangedikt.
Bij figuren worden dan dev beide
bestreken vormen op elkaar gezet. De
helften worden vervolgens met knij
pers vastgezet en de nog warme cho
colade kan zich aansluiten. Eieren
worden niet aan elkaar geknepen,
maar na afkoeling uit de vormen ge
tikt De helften van het ei moeten
hierna nog aan elkaar „gelijmd" wor
den.
„Het aan elkaar lijmen" van de eie
ren is erg simpel. „Wij leggen een
voudig een marmeren plaat op het
gasstel, totdat deze iets warm begint
te worden, wij nemen de twee helf
ten van ons ei in onze handen, hou
den ze even op de plaat totdat de
rand begint te smelten en drukken
ze dan aan elkaar, eenvoudiger kan
het al niet".
Artistiek gevoel
Nauwkeurig werk
ALS MEN HET de vakman ziet
doen lijkt het allemaal verbazend
eenvoudig. Er blijven echter gehei
men. Een daarvan is de temperatuur
van de chocolade. Op de tempera
tuur komt het nauwkeurig aan, maar
aan 'n thermometer heeft men in dit
geval ook niet alles. Officieel heet
het dat de chocolade bij het gieten
in de vormen een temperatuur moet
hebben van ongeveer 31 graden Cel
sius. 31 Graden is echter maar een
richtlijn, omdat de temperatuur
afhankelijk is van de klimatologische
omstandigheden, waaronder de cacao
bonen gegroeid zijn.
„Ik weet het niet, maar de jaren
lange ervaring, die ik er mee heb,
doet mij aan de kleur van de choco
lade zien, of de temperatuur goed is.
Is zij in vloeibare toestand hoogglan-
zend, dan is de temperatuur te hoog,
is zij te dof, dan is ze te laag".
De afwerking
Het maken van de eieren en de fi
guren is eigenlijk nog maar het be
gin. Voordat het produkt verkoopge-
reed is volgt er nog een hele be-
HOEWEL ER ENORM veel tijd
gaat zitten in het versieren, (de
laatste weken voor Pasen is overwer
ken tot laat in de avond een gewone
zaak) wordt het werk met liefde ge
daan.
Voornamelijk ook, omdat artistiek
gevoel en de fantasie ten volle uit
geleefd kunen worden. Zoveel mo
gelijk variatie is het devies, want de
klant moet kunnen kiezen. In zaken,
waar meerdere winkelmeisjes zijn,
woedt omstreeks Pasen dan ook een
sportieve strijd.
Ieder winkelmeisje doet haar best
om het eerst haar eigen „schepping"
te verkopen (Het feit, dat een klant
bij het zien van de kunstwerken vaak
zijn bewondering niet onder stoelen
of banken steekt, zal van deze ge
zonde eerzucht waarschijnlijk ook wel
een van de oorzaken zijn).
DE TELEURSTELLING van het
meisje ,dat plotseling ziek werd
en er geen getuige van kon zijn hoe
„haar" eieren door een tevreden en
opgetogen klant werden gekocht, is
dus echt wel te begrijpen. En hoe
vergaat het U, die de bezitter wordt.
Dagen lang staat het ei op een ere
plaats je bewonderd te worden. U
vindt het zonde om het stuk te slaan.
U wilt zelf niet de „schuldige" zijn
en daarom blijft het ei pronken. Tot
dat kleine Piet het uit zijn knuistjes
laat vallen
■K2SS339
(Advertentie)
EDDIE CONSTANTINE:
„Van zessen klaar"
TRIANON Eddie zet zich
schrap" en vanzelfsprekend redt hij
het weer. De regelmatige bezoeker
van de Eddie Constantine-films is het
natuurlijk bekend: met vuisten als
mokers, die hem geen „hammer" te
wensen overlaten, met zijn soepele
gang en de eeuwige grijns op zijn
sympathiek - maar bepaald niet knap
pe - gezicht, werkt hij zich door de
schier onoverkomelijke moeilijkhe
den. Zelfs zes tegenstanders kunnen
hem nog niet verontrusten, want,
zo deèlt Eddie ons zelf mede, hij js
immers „van zessen klaar".
Het beproefde persiflage-recept
doet het ook dit keer goed, waar
nog bij komt, dat deze rolprent aJs
extra pluspunt een ongemene sparv
ning vertoont, die weldadig (en
moorddadig) aandoet, vergeleken bij
de doorsnee Eddie-produkties.
Hoe Eddie van brodeloos schrijver
wordt gepromoveerd tot Spanje's best
betaalde „secretaris", hoe hij een
antwoord zoekt en vindt op de prak
tijken van de „meesterschurk", hoe
hij meehelpt de Nationale Bank voor
ettelijke miljoenen peseta's op te
lichten en - tenslotte - hoe hij de
feilloze misdaad verijdelt en de gent-
leman-boef een roemloos en heel dood
einde bezorgt, kan een ieder die ge
zonde spanning en de humoristische
- zij het weinig originele - streken
waardeert, deze week gaan bekij
ken in Trianon. Aanbevolen. KFC-
keurinig: 14 jaar.
GEK VERHAAL
Het programma van de Paasdagen
in de Leidse theaters is van luchtige
aard. Alle-leeftijden-films zijn ech
ter ditmaal alleen in Lido en Rex,
terwijl Studio een jeugdochtendpro-
gramma heeft voor de vakantiedagen.
LIDO vertoont de film „Een
vrouwtje aan de haak" een gek ver
haal voor alle leeftijden over een
erkend deskundige in zaken de sport-
visserij betreffende, die nog nooit
van zijn leven een vis heeft gevan
gen. Dit is zijn grootste geheim, maar
het dreigt aan het licht te komen,
als hij onder aandringen van zijn
baas mee moet doen met een grote
viswedstrijd in het Wakepoogeemeer.
De „sportsman", schrijver van een
veelgeprezen boek over de sport-
visserij, weet nog niet eens hoe hij
de hengel moet voeren. Met hulp
van de beeldschone Abby zal hij drie
dagen een stoomcursus hengelen vol
gen, die van de ene dolle situatie
tot de andere leidt.
Het tweetal komt tenslotte mid
den in het meer op een luchtbed te
recht, langs een weg, die onweer
staanbaar naar het gelukkig einde
leidt. Rock Hudson en Paula Prentiss
spelen de hoofdrollen. KFC: alle
leeftijden.
CONCURRENTIE
IN DE REKLAME
CAMERA Er moeten al vreemde
dingen gebeurd zijn als je als on
gehuwd paar een pyama met zijn
tweeën moet delen. De film „Een
pyama voor twee", dde in Camera
draait is gemaakt volgens, het re
cept van de zotte, pikante situaties,
waarvan Doris Day sinds „Pillow
talk" het alleenrecht heeft.
In deze film speelt zij samen met
Rock Hudson in een spell van zet en
tegenzet in het reolamebedrijf. Bei
den zijn werkzaam in deze branche;
zij trachten elkaar vliegen af te van
gen. Dat Jerry Webster lak heeft aan
de leuze „deugd overwint alles"
blijkt uit het succes, dat hij heeft
met zijn methoden om klanten aan
zich te binden, methoden, diie zijn
charmante concurrente omschrijft
als „Romeinse orgiën". Carol Temple-
ton (Doris Day) blijkt bij voortdu
ring niet tegen haar slimme con
current opgewassen. Hij verzint zelfs
een wonderstof, waarop al orders
binnenstromen nog voor zij gemaakt
is.
Alles bijeen is het een dolle dwaze
film, die enkele uurtjes onbezorgde
ontspanning belooft. KFC-keuring:
14 jaar.
GEPROLONGEERD
In Luxor is de grote Amerikaanse
filmproduktie geprolongeerd: Elisa
beth Taylor in Cleopatra. De film
duurt drie en een half uur. Met lette
dus op de gewijzigde aanvangstijden.
ARSèNE LUPIN
STUDIO Edouard Molinaro is
een man, die niet ailleen een kundig
regisseur is, maar als zodanig ook
bijzonder goed weet, wat humor is.
Met allerlei hulpmiddelen weet hij
zijn doel: het brengen van een geesti
ge, hier en daar bijna satirische film,
te bereiken. Hij heeft zijn „Arsène
Lupin contre Arsène Lupin" op een
ouderwetse manier ingedeeld in
hoofdstukken, waarvan de titels van
te voren op het doek verschijnen.
De zin van de titel wordt in de loop
van de film duidelijk: het gaat hier
om twee zoons van de grote Arsène
Lupin, die niet weten dat zij broers
zijn. Beiden trachten zij de naam
van hun vader, het echte type van
een „gentleman-dief", hoog te hou
den, waardoor zij aanvankelijk her
haaldelijk met elkaar in conflict ko
men. Een gemeenschappelijke vijand
brengt hen tot nauwere samenwer-
kink, waardoor zij ook ontdekken
dat zij broers zijn. Samen weten zij
hun tegenstander, een zeer gevaar
lijk heerschap, onschadelijk te ma
ken.
Voor het zover is, heeft de aandach
tige toeschouwer kunnen genieten
van vele voortreffelijke staaltjes van
filmhumor. Het best geslaagd vinden
wij de eerste scène, waarin de sfeer
op de begrafenis van de grote Ar
sène Lupin raak wordt getroffen.
De film heeft één bezwaar: door
dat Molinaro iedere gelegenheid voor
humor heeft aangegrepen en - uitste
kend - uitgebuit, wordt het geheel
enigszins brokkelig, soms zelfs een
weinig onlogisch. Naarmate de film
vordert, weet de regisseur dit be
zwaar meer en meer te ondervangen.
Overigens een rolprent, die het aan
zien zeer zeker waard is. KFC keur
de voor 14 jaar en ouder.
Het theater Studio geeft 's morgens
om half elf behalve op de Paasdagen
„Sjors van de Rebellenclub".
KLEINZOON VAN
PHILEAS FOG
REX De roman van Jules Verne
diende alls basis voor het scenario
van een nieuwe komische film. Het
bekende verhaal moet voor veel span
ning zorgen, de rest wordt aange
smeerd en een beetje liefde geeft
kleur aan het geheel. Het is een dol
komische boel geworden. De klein
zoon van Phileas Fogg wordt door
enkele misdadigers uitgedaagd om
dezelfde wereldreis te maken zonder
een cent uit te geven én in 80 dagen
Zijn drie trouwe knechts gaan mee
en beleven doldrieste avonturen in
Turkije, India, China, Japan, Ameri
ka en natuurlijk* Londen.
In het begin wordt de beste hu
mor gepresenteerd in een persiflage
op de Engelse adel. Dit vormt wel
het sterkste deel van de film, de
overige humor ontaardt vrij spoedig
in het effectvolle gooi- en smijtwerk,
dat soms ook wel zijn bekoring kan
hebben. In ieder geval gezonde ont
spanning voor iedereen, die eens har
telijk wil lachen. KFC-keuring: alle
leeftijden.
NOORD WIJK
Geboren: Carola M. F. dr v. L. H. v.
Rijn en M. L. Kempfers; Carel H. F. zn
v. L. J. M. Doove en E. E. Zieltjens;
Cornelia Th. M. dr v. J. W. de Haas en
G. Th. M. Duijndam; Bea dr v. P. J.
Ornje en J. A. Duijndam; Annetje dr v.
J. Plug en J. de Mol; Catharina J. M.
dr v. F. G. Groenewoud en C. M. Ver
kade; Elfride A. Chr., dr v. B. F. Lu-
schen en J. Bakker.
Ondertrouwd: A. Blum en H. A. Barn-
hoorn; J. L. J. v. d. Hulst en A. J. M.
van Rijn; M. J. den Hollander en G. J.
Bonnet
Getrouwd: F. J. F. de Groot en M.
den Haan.
Overleden: Nicolaas Glasbergen 61
jaar; Pieter de Groot 66 jaar; Wilhel-
mina H. Kleindijk 63 jaar, geh. met
Heppener; Cornelia v. Duin 65 jaar;
Hendricus P. Caspers 80 jaar.
HAZERSWOUDE
Nieuwe Bibliotheek draait. Reeds
enkele weken kunnen de inwoners van
het dorp wat lectuurvoorziening betreft
een ruime keuze maken uit de zeshon
derd boeken, die een plaats hebben ge
vonden in de R.K. bibliotheek in het
St. Michelshuis aan de Dorpsstraat. In
genoemde lokaliteit is genqemd aantal
boeken, voor ouderen en jongeren, met
voor elk wat wils, ondergebracht en de
heer J. Rietveld en de dames M. Stol
wijk en A. Fianen staan hun plaatsge
noten als bibliothecarissen ter zijde,
waar 't de kekus van jong en oud aan
gaat. Het ligt in de bedoeling het aan
tal boeken nog uit te breiden.
WARMOND
„Steeds Vooruit" „Steeds Vooruit"
wist op de Haagse Kampioenschappen
vijf prijzen te winnen. Mej. W. Beu-
gelsdijk wist de eerste prijs te behalen
in de 4e klas, W. Beugelsdijk en M.
Broxsterman wonnen de 2e prijs van
het dames dubbel 4e klas. N. Sikking
wist de tweede prijs te winnen in het
heren enkelspel 2e klas; Ook in het he
ren-enkel 4e klas wist T. v. d. Voort
de tweede prijs te behalen.
Uitslagen (Heren 2e klas): SETT I-
Steeds Vooruit I 1—9. Dames 4e klas:
Salamanders 7-Steeds Vooruit 1 28.
Door deze overwinning moet ook
„Steeds Vooruit 1 Dames promotiewed
strijden spelen. Tonido 2-Steeds Voor
uit 2 34. Er is maandagavond geen
training.
werking. Kunstige garneringen van
marsepein of chocolade, glanzende
linten, penselen en zilverpapier ko
men er nog aan te pas om het ei op
zijn paasbest op te tuigen. Het deco
reren is een hele kunst apart en ver
eist bepaald een grote smaak en aan
leg. Opmerkelijk is, dat in vele ban
ketbakkerijen de vrouw des huizes,
geasisteerd door het vrouwelijk per
soneel van de winkel, te hulp wordt
geroepen voor de laatste fase.