Pokvwr DUELjongeren in Z.-West bouwen een nieuwe parochie Nog steeds bouwpastoor Leidse Top-Tien Frangoise Hardy en Charles Aznavour representanten van nieuwe periode LOPEND VUURTJE Europa werd veroverd Beeldencollectie in Keukenhof ZATERDAG 29 FEBRUARI 1964 DE LEIDSE COURANT PAGINA 11 Volgende „Ook voor Jou": Sleutelstad-Muziekstad; John ny Halliday en Adamo; Lopend vuurtje; Leidse Top-Tien en een exclusieve foto over een kwart pagina van Johnny Hal liday. „We zijn een parochiegemeenschap-in-opbouw. Aan alle kanten moet er gebouwd, worcLen, niet alleen een kerk en wat daar bij hoortmaar ook de parochie als zodanigaldus schreef bouwpastoor N. J. Comman deur o.f.m. in het Contact-sleuteltjevan januari j.l., een uitgave bestemd voor de parochianen van de jon- Een veertiendaagse pagina, voor 0® StAntoniuskerk in Leiden Z.W. Deze uitgave ver- iedereen, die jong is, jong denkt en der doorbladerend viel het ons op, dat er al heel wat zich jong voelt, «onder redaktie van gebouwd is. In de (nood-)kerk is al een eigen dames-, heren- en jongenszangkoor te beluisteren, de dames kunnen elkaar in de (schaarse) vrije uren treffen in het Damescontact. Er is een lectorencollege en in de bijbelclubs kan men zich verder in het geloof ver diepen. „DOOR UW ENERGIE LEVEND Anton Abma en Cees van Leyden. De best-verkochte platen in de periode 16-28 februari te Lei den, zijn (cijfer tussen haak jes geeft de rangschikking aan op 15 februari j.l.) 1. I want to hold your hand The Beatles. 2. Tombe la neige Adamo. 3. Spiegelbeeld Wille- ke Alberti. 4. Glad all over The Dave Clark Five 5. Hippy hippy shake The Swinging Blue Jeans/Hot Jumpers. 6. Kansas City Trini Lopez. 7. Niemand zal mijn tra nen zien Cisca Pee- ters. 8. Drinamars The Spotnicks/Jörgen Ing- mann. (7) 9. Dominique Soeur Sourire/Mary Ford. 10. Ueber den Wolkeh ist Sonnenschein Imca Marina. (8) (5) (9) (4) De gespreksgroep heeft al enkele discussie-avonden belegd met mede werking van de heer v. d. Sande, die zijn huis voor de jongeren gastvrij had opengesteld. Er is geluisterd naar en gepraat over de sport, de verhoudingen in het bedrijfsleven. De redaktie van OOK VOOR JOU was een (bescheiden) toeschouwer bij een uiteenzetting over film, film keuring etc. door pater Raymond v. Sasse Ysselt. Meer ups dan downs „Deze gespreksgroep is nog niet ge\vorden, wat wij ervan verwacht hadden. Het is mogelijk, dat dit ini tiatief te vroeg gekomen is, want de belangstelling was over het geheel genomen niet daverend. Maar we zitten midden in een groei, zodat iets, wat nu niet aanslaat, over en kele jaren wel eens en enthousiast onthaal kan krijgen", zegt pater v. d. Werf. Er zijn uiteraard nog enkele activiteiten, maar deze rubriek is bestemd voor jongeren, zodat de redaktie gaarne enige aandacht wijdt aan een jongerengroepje, dat zich onder de merkwaardige naam DUEL heeft gepresenteerd (Door Uw Energie Levend). Het bestuur van DUEL, met als voorzitter Frans Schuurmans (19 m de grote zaal van de Royal McBee, SDrillffolank jaar, stedebouwkundig tekenaar) 20 gastvrij door de direktie van dit komt voort uit de cursus voor 18- bedrijf beschikbaar gesteld. Deze jarigen van enige iaren Beleden En- avonden zijn steeds een doorslaand Daze bijeenkomsten zyn echter met kele jongelui bleven na afloop van succes geweest. Zelfs het Carnavals- |^ee.n bedoeld on\ de jongelui van de £ze cursoreUcaar ontmoeten^ heL *eest waarop .iedereen vermomd geen voor Pater Gedeon v. d. Werf diende te verscheen, was tutstekend he^te jtellen elkaar ^moeten. Ü4M «hap Ie kunnen opvangen".' avonden zijn een springplank voor werk van DUEL". Ups en downs dus in de groei van een jonge parochie. Gelukkig zijn de Het bestuur van DUEL blijft intus sen actief. Voorzitter Frans Schuur mans zegt: „Ja, we gaan onder lei ding van een volwassene op vakantie; voor deze trip bestaat grote belang stelling. We blijven doorgaan met initiatieven om de jongeren, die vaak verdere activiteiten. Zo hebben we uit Noord- en Zuid-Nederland ko- al een gespreksgroep en een reisver- men, goed in onze jonge gemeen- Het bestuur van DUEL. V.l.n.r. Cock, Wim, Lia, Joop, Corry, voorzitter Frans en Ton. o.f.m. aanleiding was hen te vragen: bezet. Kunnen jullie niet eens bijeenkom sten beleggen voor jongelui van jul lie leeftijd? Carnaval in Leiden TIJDPERK VAN NIEUWE (MUZIKALE) BLOEI IN FRANKRIJK AANGEBROKEN oP^Tm™mlntnlTdezrreïeitnTn het papier worden toevertrouwd ver- IN AUGUSTUS a.s. zal ook Chris Stapels, die de „Ook voor Jou"- pagina geregeld voorziet van foto's, gaan exposeren in De Ruif. DE INVASIE VAN Amerikaanse jazz-musici blijft doorgaan. De vol gende jazz-reuzen kunnen wij de komende maanden, door bemidde ling van Impressariaat Paul Acket, verwachten: Sextet o.l.v. bassist Charlie Mingus; modern jazz quartet o.l.v. John Lewis; Oscar Peter son trio met zang van Ella Fitzgerald. „LIVE AT MEERRUST" gaat een serie platen heten, die zoals de titel al suggereert, geheel werd opgenomen in Boerderij Meerrust te War mond. Totnutoe zijn aldaar de volgende orkesten opgenomen: The Hot Jumpers, The Hurricane Strings, The Mystics en Les Mystères. DE DANSAVOND VAN „DUEL", St. Antonius-parochie, zal niet 29 februari worden gehouden, doch 7 maart in de grote zaal van The Royal McBee. JAZZCLUB „THE BEAT" organiseert op zaterdag 14 maart a.s. een jazz-avond in „De Barak", behorend bij de Sterflat aan de Klikspaan- weg, waaraan o.m. meewerkt het trio Koos Crama. Aanvang 20.30 uur. SCHRIKKELJAAR, dus een denderend schrikkelbal. En wel van avond in Sassenheim, georganiseerd door de Instuif aldaar. De dames hebben het voor het zeggen, wanneer om acht uur de eerste tonen door „The Devil Strings" worden geproduceerd. Plaats van samen komst het „Bruine Paard". Zoals in alle nieuwe wijken van de grote steden was er ook in Leiden Zuidwest een club broodnodig, die de jongens en meisjes, die zomaar in een totaal nieuwe omgeving zijn ko men wonen, op de juiste wijze kon opvangen. En hoe kan men op deze jongens en meisjes beter vat krijgen dan door het organiseren van ont- Frankrijk heeft door de tientallen jaren heen een spanningsbijeenkomsten? Zo hebben voorname rol vervuld in het Europese muziek- de jongelui van DUEL sinds najaar leven. Zelden renden de Franse artisten mee in 1963 enkele dansavonden gehouden e rages. Nee, „la douce Franceis altijd een eigen weg gegaan en terecht. Frankrijk brengt een eigen muziek: vrolijkvlot, levensblij, melan cholisch, realistisch, erg persoonlijk. Kennen wij van vóór de oorlog Jean Sablon, en in de tijd er na: Maurice Chevalier vooral. Jaren aan de top van Franse, nee van de Europese showbusiness stonden Rina Ketty, Line Renaud, Patachou, Charles Trenet, Yves Montant, Henry Salvador en van meer recenter jaartal: Juliette Grégo, George Ulmer, André Claveau, George Brassens, Jacques Brei, Jean-Claude Pascal. Bent u Jacque line Boyer, Isabelle Aubret en Sacha Distel óók bijna vergeten? Toen is het een beetje rustig geworden in het land van Marianne. Weliswaar bleven een Edith Piaf en Gilbert Bécaud, maar werkelijk heel schokkende din gen gebeurden niet. En toentoen kondigde zich een nieuwe generatie aan. Volkomen nieuwe namen werden in een korte spanne tijds bijzonder populair. Nieuwe, overwegend jonge mensen veroverden Frank rijk, geheel Europa. Frangoise Hardy, Johnny Halli day, Richard Anthony, Charles Aznavour (de enige met vele jaren ervaring) stegen met moderne chansons tot grote hoogten. Frangoise won de Franse verkiezingen vóór vele santoren ^ls we de verhalen moeten geloven en waarom zouden wij niet, is het allemaal begonnen met de Franse Kamerverkiezingen eind 1962. Rond het middernachtelijk uur, tussen de uitslagen door, traden artisten aan om de dorre cijfers wat af te wisselen. Zij verscheen toen. Lang, slank meisje met sluik haar. Zij zong „Tous les gargons" („alle jongens"). Zij deed dat op een wat houterige manier. Zij begeleidde zichzelf op de guitaar. Alles wat zij deed, week af van het „normale". Zij schreeuwde niet, kronkelde niet, maar alles was van een verrassende eenvoud. De tekst van het liedje, de melodie en de voordracht ervan, maakten Frangoise Hardy tot de grote winnares van deze verkiezingen. Want dit optreden was de inleiding voor een grote carrière in en buiten Frankrijk. jprangoise is nu negentien jaren jong, beschikt over een flinke dosis in telligentie (zij behaalde op 16-jarige leeftijd het lyceum-diploma) en doet alles zelf. Zij schrijft de teksten, zet ze op muziek en presenteert ze. En de meeste verhalen besluiten met: Frangoise heeft zich niet in de kliek van beroemdheden gestort, zij is niet gewikkeld in onfrisse publiciteits stunts, zij is een nuchter meisje, dat het liefst thuis is, als zij niet moet werken. neemt de redaktie, dat de oprichting van een jongerentoneelgroep in de St. Antoniusparochie wordt voorbe reid! OOK DIT JAAR: Italianen en Nederlanders Ook in 1964 zal Keukenhof haar bezoekers wederom met moderne beeldhouwkunst confronteren. Daar voor werd de beschikking verkregen over een ongeveer 30 plastieken tel lende, belangrijke Italiaanse collec-, tie en een 16-tal Hollandse beelden. De Italiaanse collectie omvat der tig werken van de hieronder ge noemde beeldhouwers: Kengiro Azuma, Iginio Balderi, Gia- como Benevelli, Carmelo Cappello, Andrea Cascella, Franco Garelli, Giancarlo Marcheso, Umberto Mila- ni, Luciano Minguzi, Mario Negri, Arnaldo Pomodoro, Francesco So- maini, en Mino Trafeli. De werken zijn alle ontstaan ge durende de laatste jaren. De Nederlandse collectie zal o.m. werken omvatten van J. Grosman, C. Rogge, J. v. Munster, Th. Nier- meyer, J. v. Leeuwen en H. H. Ydo. Naast de beeldencatalogus, met 'n prijs van f 1,50, zal gratis onder de Keukenhof bezoekers worden ver spreid een door de heer Pierre Jans sen geschreven en zich tot de massa richtende uiteenzetting over moder ne beeldhouwkunst. Broodmagere Charles J^iemand begreep het helemaal: op dat immense toneel stond een mieze rig mannetje, broodmager en klein. Zijn costuum paste niet en toch had hij een enorm sukses. In goed Nederlands noemt men dat „persona lity". Ja, dat heeft Aznavour, „persoonlijkheid". Dat hele kleine kereltje beheerst daarom de grootste „bühne". Charles heeft dat „iets" in zijn stem, dat boeit en zijn geladen liedjes met de soms rauwe teksten grijpen je aan. Aznavours kwaliteiten laten zich zo moeilijk omschrijven. Je moet naar hem luisteren. Het is een kwestie van gevoel. Wat Charles doet is tot in de puntjes verzorgd. Op de plaat, op het toneel en in de films. Hij is een vakman. BOEKENWEEK-GESCHENK bekend de Nederlandse d°°r de *aren heen aUeen maar groter geworden, waarbij zelfs de Dit jaar een Chinese detective-ro- detective-literaW verrijkte met 'r taai-barrière wegviel. Dat heeft men in The Carnegie HaU te New man als Boekenweek-geschenk. Iets aantal boeiende verhalen in dit 5 ongewoon misschien, maar de Boe- genre. Ditmaal behoeft u dus niet gemer maar °°k hier in Nederland en in Duitsland. Aznavour is kenweek 1964 begint dan ook op naar de naam van de auteur te gis- niet van vandaag of gisteren, hij zong reeds in de oorloe maar hii ic Hp schrikkeldag. De auteur van „Vier sen, maar wel een verrassing blijft anitta s' y vingers" is Robert van Gulik, die ja- tot het laatst de „ontknoping" in dit geweest, die het chanson veilig en sterk door de diverse decennia renlang in het Oosten woonde en die spannende misdadigersverhaal. heeft gevoerd, zonder teveel concessies. For me is Aznavour „formidable"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1964 | | pagina 11