Dwazen Gods' lijden gebrek, nog geen 700 km. van hier Nederlandse priesters in Frankrijk als „zwarte schapen" aan hun lot overgelaten lATERDAG 15 FEBRUARI 1964 DE LEIPSE COURANT PAGINA Bij pastoor J. van der Poll thuis wordt een leiding gelegd: naar de pomp en de drukketel en naar de w.c. Voor het eerst stromend water...». Hun grootste nood is de eenzaam heid. Ze zetten hun radio oorverdo vend hard aan, omdat ze geluid wil len horen; anders zouden ze gek worden, 's Morgens, iedere dag op nieuw, lezen ze de H. Mis, helemaal alleen in het kerkje.. Parochianen komen er bijna niet. Heldhaftige mensen, die pastoors, die maar blij ven volhouden, „dwazen Gods". Het is vaak moeilijk je het lot van je naaste naasten aan te trekken, zo vlak bij je in de buurt. De Leidenaars troffen zelfs verbittering aan: „Ze geven veel aan jde missies. Als het maar ver weg is. Aan ons wordt een voudig niet gedacht", zegt een en kele curé. Lichtend voorbeeld 'THANS IS HET ZOVER, dat vak- kundige Nederlandse broeders, financieel gesteund door de Stichting Thuisfront - die de guldens even wel net zomin van de boomplukt als ieder ander - bij de verkommeren de Nederlandse Fransen hartverwar mend werk doen. Zij helpen er de priesters om deze mensen in een leef bare situatie te plaatsen. Pastorieën worden weer bewoonbaar gemaakt, sanitair aangelegd en de stormwind en de slagregens wordt verhinderd de ellende binnen nog ondragelijker te maken. Zij geven ook het lichtend voorbeeld aan de Franse dorps- bevolking, die nü pas zien, dat hun pastoor - die in het geloofs - indifferente Frankrijk slechts 'n „vak" beoefent - een paria is. Die broeders uit Holland doen alles zomaar voor „niets" ze worden er niet voor betaald en dat is toch hèèl wat. Dit Neder landse voorbeeld werkt irrite rend op de Fransman. Het maak te, dat in de gemeente iets „los" kwam, toen de burgemeester zag, dat er anderen, vreemdelingen waren, die wèl iets wilden doen. Ook voor hen AOW In januari 1963 nam de Neder landse regering een maatregel, waar bij ook onze Nederlandse priesters in Frankrijk wèl kunnen varen. Ne derlanders in het buitenland kun nen zich melden voor hun AOW. Oök de Nederlandse curé's van wie de meeste al op jaren zijn. Maar die buitenlandse Nederlanders moeten zich „inkopen" vanaf 1957 wegens de achterstallige premie. De jaarlijkse premie van ca. 35 gulden is voor de meesten nog op te brengen, maar de „inkoopsom" van bijna 300 gulden aan achterstallige premie is voor hen een onoverkomelijk bezwaar en voor de Stichting een zwaar financieel of fer om daarin te voorzien. Er is bij na een ton nodig om de Nederlandse behoeftige curé's aan een dragelijke oude dag te helpen. „Hoe kom ik ooit door mijn levensavond heen", is het schrikbeeld voor mensen. DE STICHTING Thuisfront Neder landse Priesters in Frankrijk wil nu in een eenmalige actie de AOW van die priesters veilig stellen. Driehonderd mensen moeten op deze manier geholpen worden. Het is een opgave waarvoor de christelijke liefde ons weer plaatst en andermans ellende is meestal niet voor te stellen, als je zelf niet weet wat nood en armoede zijn. Maar voor hen die geïnteresseerd zijn in eigen zonen, die vlak bij aan him lot zijn overgelaten en in doffe berusting, in onverschilligheid of in opstandige verbittering verkommeren, kan deze taak niet te zwaar zijn, mag zij ook niet zijn. Wie het goed heeft kan hier uitkomst bieden, kan een arme priester, die in Christus' naam zijn leven in dienst van vreem de stelde, helpen zijn levens avond minder zorgelijk te ma ken. Het gironummer is 600800 t.n.v. „Stichting Thuisfront Ned. Pr. in Fr.-Leiden". De Stichting geeft een blad uit „Contact", waarin in woord en beeld de activiteiten op de voet worden gevolgd en de plannen uiteen gezet worden. „Er zijn twee soorten lieden aan wie de staat sociale zekerheden weigert: dat zijn de veroor deelde misdadigers en wij". Deze mistroostige woorden werden geuit door een van de 40.000 Franse seculiere geestelijken, die onder de kinderen van „de oudste dochter der H. Kerk" de moeilijke zielzorg uitoefenen. Zo'n priester krijgt om te kunnen leven - tussen 100 francs per maand (op het platteland) en de 500 francs in de stad. Zij leven ervan. Zij leven er slecht van. Behalve het ontbreken van enige welvaart is er ook nog de onmogelijkheid, de geestelijke verzorging intensief uit te voerende afstanden zijn te groot, er zijn te weinigen in de wijn gaard. Het Franse episcopaat heeft, ongaarne maar gedwongen door de omstandigheden, een beroep gedaan op buitenlandse „missionarissen" om in de Franse zielzorg te komen werken. De oproep is niet tevergeefs geweest. Vooral vanuit Nederland werd groots gereageerd. On danks de wetenschap, dat men als „wereldheer" zou komen te verkeren in een betreurens waardige positie kwamen de Nederlandse priesters naar het zuiden. Roepingen in de Franse Kerk beginnen zeldzaam te worden: iedereen die wereldheer wil worden, weet, dat hij opge schreven is voor de armoede. PAX-CHRISTI- CONGRES Op het Internationaal Congres van de Pax Christi beweging, dat van 8 tot 10 sept, in 's Hertogeijbosch wordt gehouden, worden 35 kardinalen en bisschoppen verwacht. Het congres zal onder voorzitterschap staan van kardinaal Feltin uit Parijs. Als een der sprekers wordt verwacht prof. dr. Romano Guardini van de univer siteit van München. Eerste KAJ-team naar Latijns-Amerika Donderdag 5 maart velrekt het eer ste KAJ-team in het kader van de actie „Wereld-Wijd" naar Latijns- Amerika. In Bolivia in Cocha- bamba zal het uit twee man be staande team leiding geven bij de bouw van een middelbare school. Aan deze school zal een technische afde- linn zijn verbonden voor practijkles- sen in metaal- en houtbewerking. Het team, dat twee jaar in Bolivia blijft, bestaat uit Theo Moerings uit Boskoop en Remy Cuppers uit Eind- hcfven. Tot nu toe heeft de KAJ regelma tig teams uitgezonden naar Afrika om daar bij ontwikkelingsprojecten leiding te geven. Voor het eerste gaat nu een team naar Zuid-Amerika. De scholen, kerken en ziekenhui zen zijn onder leiding van Neder landse Kajotters reeds in Afrika ge bouwd. Ook Kajotsters zijn in Afrika werkzaam als gezinsverzorgsters of verpleegsters. De uitzending voor twee jaar wordt geheel door de Kajotters en Kajot sters in Nederland bekostigd. Jaar lijks wordt daartoe in het begin van het jaar o.m. de actie „Wereld-Wijd" gehouden, alsmede een uurloonactie. BROMFIETSER DOOR TREIN GEGREPEN Op een met knipperlichten bevei ligde spoorwegovergang tussen Heer- hugowaard en Obdam, is de 22-jari- ge J. Hooyboer uit Hoogwoud met zijn bromfiets gegrepen door een trein, die op weg was naar Hoorn. De bromfietser werd gedood. De knipperlichtinstallatie werkte nor maal. De trein kreeg 10 minuten vertraging. Op verzoek van de provinciaal der Kruisheren heeft de bisschop be noemd tot pastoor van de onlangs opgerichte parochie van het H. Kruis te Tilburg („Wandelbos") pater J. L. A. van Oort O.S.Cr. Tot kapelaan van deze parochie werd benoemd pater J. L. van Hengstum O.S.Cr. DE ZAAK CRUMP VOOR DE T.V. Aanstaande dinsdag, 18 februari, zal de KRO een authentieke repor tage op het TV-scherm brengen van de pogingen, die in de Verenigde Staten worden aangewend om voor de neger Paul Crump, beschuldigd van móórd op een politie-agent, gra tie te verkrijgen. Jaren na zijn veroordeling tot de elektrische stoel zal thans het vonnis ten uitvoer gelegd worden, maar de verdedigers van de nog jonge delin quent trachten alsnog gratie voor hem te verkrijgen. Deze Paul Crump heeft in zijn cel over zijn bewogen leven een boek geschreven, waarvan de Nederland se vertaling over enige tijd bij uit geverij H. Nelissen te Bilthoven ver schijnen zal. Een van Crumps rechters verklaar de er versteld over te staan, hoezeer de persoonlijkheid van de man tij dens zijn opsluiting ten goede ver anderd was. Een vraag, die de gemoederen zeer schijnt bezig te houden is: hebben destijds gevoelens van rassenhaat een rol gespeeld bij de uitspraak van de blanke jury. Ontslagen bij Scheveningse visserij De reders van door de visserij sta king stilliggende schepen zullen al hun varend personeel voor zover dit nog voor werkzaamheden aan de wal bij hen in dienst was, met in gang van maandag ontslaan. Zij heb ben hiertoe in een vrijdagavond ge houden vergadering besloten. Het gaat om de Scheveningse bemannin gen van een vijftigtal schepen, waar van er 35 a 40 in Scheveningen zelf thuishoren en 10 a 15 in Vlaardingen en IJmuiden. Een grooi deel van de Scheveningse vissers heeft al werk gevonden buiten het visserijbedrijf. Aan boord van het Zweedse ss „Bjorno" in de Waalhaven heeft zich een ongeluk voorgedaan dat het le ven heeft geeist van de 35-jarige ha venarbeider Antonie van Uden uit Poortugaal. De man raakte bekneld tussen een bulldozer en een schot en is korte tijd later in het Zuider ziekenhuis gestorven. De eerste boring naar olie of aardgas van de NAM op het Stenne- plak te Terschelling is mislukt. De localie in Den Hoorn is niet prijs gegeven. Wanneer evenwel ook de nieuwe boring mislukt (men schat dat men dit over ongeveer acht we ken kan weten), zullen op Terschel ling voorlopig geen verdere boor- proeven worden genomen. Trouwen op zaterdag: verhoogd tot 250 gulden Om te voorkomen, dat op het ge meentehuis voorzieningen moeten worden getroffen op de vrije zater dag heeft de burgemeester van Schie dam besloten het trouwen op zater dag te beperken. B. en w. hebben de raad voorgesteld de legesgelden voor een huwelijk op zaterdag te verhogen van 100 tot 250 gulden. Dit zal de paren wel voor het huwelijk op zaterdag afschrikken, zo meent het college. OP HET OGENBLIK LEVEN en werken er 500 a 600 Neder landse priesters (seculieren en kloos terlingen) in de Franse zielzorg. De wereldheren zijn er het slechtst aan toe, omdat zij veelal op zichzelf staan. Een gemiddeld jaarinkomen van 500 tot 600 gulden is schering en inslag. Een Nederlandse pastoor in Frankrijk is behalve herder daar om verder nog blikslager, groente man en timmerman, of hij heeft een bescheiden agenturen- en commissie handeltje. En sommigen doen dat al jaren lang, vaak zelfs tientallen ja- Een vergeten groep Zo nu en dan komen er Ne derlandse bezoekers bij zo'n „étranger", want een Hollandse curé blijft voor de Fransman een vreemdeling. Hun ellende begon werkelijk op te vallen en hier en daar in Nederland werd incidentele hulp verleend. Er waren pastoors, die boften met een meevoelend en meelevend familielid, maar de' buurlui van die curé waren er maatschappe lijk net zo erg aan toe. Het sig naleren van de stoffelijke en geestelijke nood van de Neder- indse priesters in Frankrijk kreeg een sneeuwbaleteffect: het werd een hele situatie van een vergeten groep. Ook in en rond Leiden waren er particulieren, die in Frankrijk tot ontstellende ontdekkingen kwamen. Mensonwaardige toestanden, geeste lijk en lichamelijk isolement en niet te verdragen eenzaamheid van die „zwarte schapen" in af gelegen Franse streken noopten hen tot spoed. Er werd een stichting in het leven geroepen: Stichting Thuis front Nederlandse Priesters in Frank rijk-Leiden. In de oprichtingsakte (juni 1963) feoen wij over het doel van deze stichting: de katholieke priesters van Nederlandse afkomst, werkzaam in de zielzorg van het Europese ge deelte van Frankrijk, in hun geeste lijke en materiële behoeften bij te staan. Een van de middelen om dit doel te verwezenlijken is het uit zenden van personen of groepen van personen met de opdracht daadwer kelijke technische en/of financiële steun te verlenen. CONTACT werd opgenomen met de congregatie van Broeders van Onze Lieve Vrouw van Zeven Smar ten, broeders die, ook te Warmond, werkzaam zijn in de technische vak ken. Vorig jaar april maakten de oprichters van de stichting en enige broeders een oriëntatiereis naar Frankrijk. Ze hadden een gesprek met de aartsbisschop van Auch (in wiens diocees een concentratie van Nederlandse priesters is), mgr. Hen ri Audrun, die voor zijn mede-pries ters - in zijn versleten toog - zelf .een voorbeeld en een toonbeeld van armoede is. Hij verwachtte veel van de voorgenomen activiteiten. Verbittering Men zocht de Nederlandse curé's op en men zag de pastorieën of wat daarvoor door moest gaan. De behui zingen waren over het algemeen er barmelijk; men was er verstoken van normaal sanitair, deuren en ramen waren kapot, gas en electriciteit on bekend, een huishoudster een onge kende weelde, of het moest een zus zijn die haar heerbroer gevolgd was. Men vond er pastoors, die vele Fran se jaren achter de rug hadden. Som migen van hen waren bitter gestemd, verbitterd zelfs. Een glunderdende pastoor J. van der Poll, curé van Réjau- mont, departement Gers, bij aijn hernieuwde pastorie. Er is weer „leven" mogelijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1964 | | pagina 9