WENEN als muziekstad
11riff i1
in
Het Hazerswoude -
jaar in cijfers
D-"
D\
si !!'f!
Nieuwe uitgaven
^ATERDAOM^JANUARIJ^fM
DE LEIDSE COURANT
PAGINA IJ
Op 1 januari 1964 bedroeg het aan
tal inwoners van Hazerswoude 7384
personen. Dit betekent een stijging
van het inwonertal met 376 personen
sedert 1 januari 1963. In het afgelo
pen jaar meldden zich in de gemeen
te 196 nieuwe wereldburgers, er ves
tigden zich hier 455 personen, 25 Ha-
zerswouders maakten hun laatste
tocht door hun woonplaats en 251
personen verhuisden naar een andere
woonplaats. In 1963 werden hier 55
huwelijken gesloten; tweemaal werd
er een echtscheiding uitgesproken.
Deze cijfers noemde loco-burge
meester H. van Rijn donderdagavond
tijdens zijn nieuwjaarsrede voordat
de agenda van de gemeenteraad on
der de loep werd genomen. Hij deed
raadsleden, ja alle Hazerswouders
zijn beste wensen toekomen voor dit
nieuwe jaar, voordat hij andere be
langrijke zaken van het voorbije jaar
de revue deed passeren. Hierbij rele
veerde hij het verscheiden van bur
gemeester A. Smit op 4 juni en de
ingebruikneming van het nieuwe ge
meentehuis in Rhynenburch. Belang
rijk achtte spreker ook de bijna tot
stand gekomen reconstructie van het
Westeinde. ,,Er is op de werkwijze
veel kritiek geweest', aldus de heer
Van Rijn, die er tevens zijn vreugde
over uitsprak, dat Gedeputeerde Sta
ten van Zuid-Holland reeds hun ge
deeltelijke goedkeuring hebben ver
leend aan het ontsluitingsplan Riet
veld, hetgeen ten goede zal komen
aan de produktie in de pl <ijke
boomkwekerswereld.
Woningen
Wat de woningbouw in de ge
meente betreft: per 1 januari 1963
was men doende met de bouw van
25 woningwetwoningen, 34 premie
woningen en 125 woningen in de vrije
sector. In 1963 werd begonnen met
de bouw van 23 woningwetwoningen
in de vrije sector. Gereed waren op
1 januari 1964 16 woningwetwonin
gen, 25 premie woningen en 95 wo
ningen in de vrije sector. In uitvoe
ring op deze zelfde datum waren 32
woningwetwoningen, 9 premiewonin
gen en 42 woningen in de vrije sec
tor.
De nestor van de gemeenteraad,
de KVP'er F. J. Kouwenhoven, deed
de voorzitter namens allen de beste
wensen voor het nieuwe jaar toeko
men en sprak de hoop uit, dat Ha
zerswoude binnen niet al te lange
tijd een nieuwe burgemeester in haar
midden een welkom mag toeroepen.
„Voor een gemeente met zulke uit
breidingen is dat hard noodzakelijk".
HAARLEMMERMEER
Geboren: Hans Peter zn van P.
Spijker en W. C. Bergisch; Gerrit
Adrianus zn van A. H. Roubos en R.
Bathwell; Eric zn van J. Burgers en
A. W. Heutink; Eric Nicolaas zn van
A. J. Bastiaansen en A. van der Ma
den; Ronald Jacobus zn van J. B.
van Moorten en M. K. Dam; Irene
Mirjam dr van W. C. Cornelisse en.
R. Brands; Johanna Maria dr van F.
J. de Clippeleir en S. M. Schone-
veld; Jannetje Adriana dr van G. v.
Hemert en J. Kaptein; Maria Anna
Catharina dr van C. Graasman en
A. P. C. Sneek; Petronella Maria dr
van C. M. Tebbens en A. A. Touw;
Petronella Cornelia dr van H. de Wit
en J. M. van der Hulst; Henny zn
van D. Klein en U. Biere; Jolanda
dr van C. Speelman en E. Bakker;
Franciscus Johannes zn van N. M.
Blokker en H. M. Verhoeve; Jolan
da dr van J. C. Verboom en A. A.
Groene veld.
Ondertrouwd: Hendrik Lambertus
Lutke Willink, 26 jr en Aagje Mon
ster 26 jr; Jacobus Wilhelmus Bos
man 25 jr en Johanna Maria Clasina
van Zeist 19 jr; Pieter Arie van der
Linden 30 jr en Johanne Gezine Was-
sink 25 jr.
Getrouwd: Klaas Pieter Visser en
Maria Wies; Johannes Adrianus van
den Raadt en Anna Catharina Krei-
ke; Pieter Pellicaan en Johanna Pie-
ternella Adriaantje van Gemmeren;
Willy Jansen en Petronella Brigittha
Emma Bakker; Theodorus Cornelis
Ruijgrok en Euphemia Antonia Cor
nelia Maria Bottelier; Jacob Johan
nes van Hal en Margje de Kwaaste-
niet; Wilhelmus Gerardus Maria van
Schie en Catharina Maria Jongstra.
Overleden: Eduard Johan van der
Weerd, 58 jr., e.v. J. M. Vernooij;
Karei Frederik Kattenberg, 2Vi mnd;
Johannes IJsbrand Smit, 82 jr, w. v.
A. Wiekamp en A. J. A. Visser; Tae-
de Wietsma, 80 jr, w. v. A. Kooistra;
Froukje van der Veen, 77 jr, w. v.
R. van der Meulen.
ZEEPOST
Een wandelgang in het Burgtheater te Wenen.
1
Op de voorgrond het Burgtheater te Wenen.
In het midden van de plaats de St. Stevensdom.
1JET FEIT da/t dit jaar in Wenen drie theaters eer-
biediwaardiige jubilea vieren vestigt de aandacht
er op dat Wenen behalve muziekstad ook één van de
belangrijkste toneelcentra ter wereld is. Vooral de
leiding van het,Burgtheater, dat thans herdenkt dat
het 75 jaar geleden een nieuw gebouw betrok, heeft
de mogelijkheid tijdig onderkend om Wenen de plaats
van het vooroorlogse Berlijn in het Duitse taalgebied
te doen innemen. Leek het bij de heropening van het
door de oorlog verwoeste Burgtheater in 1955 nog er
op dat dit geklikt was, thans moet men vaststellen
dat het mösilukt is.
Behalve de geweldige opkomst van de televisie in
W.-Duitsland en de grotere ekonomische welvaart
aldaar zijn er ook oorzaken aan te wijzen, waarvoor
men alleen in Wenen verantwoordelijk is te stellen.
De belangrijkste is de grote plaats in de staatsthea
ters die het werk van Oostenrijkse schrijvers als
Grillparzer en vooral het volksstuk in Weens dialekt
is gaan innemen.
Deze alleraardigste vólksstukken waarvan de meest
gevierde schrijvers, Raimund en Nestroy, in de eerste
helft van de vorige eeuw leefden, probeert men zelfs
naar het buitenland te exporteren, miet voorbijzien
van de onoverkomelijke moeilijkheden die zij de bui
tenlander stellen, wat men de laatste jaren ook in
Nederland ter gelegenheid van het Holland Festival
zelf heeft kunnen vaststellen.
Raimund kan in Der Diamant des Geisterkönigs,
dat ter gelegenheid van het 70-jarig bestaan van het
Raimundtheater in Wenen door het Landestheater
Salzburg gespeeld werd, één van zijn personen wel
laten zeggen dat men beter goed dialekt dan slecht
hoogduits kan spreken, dit dialekt is een ernstige be
lemmering voor niet-lokale toneelspelers.
Men kan slechts aangenaam verrast zijn, wanneer
men dan opeens in dit stuk Connie Froboess ontdekt
in de rol van Amine! Ook een moderner stuk als Li-
liom van de Hongaar Molnar, met in de titelrol Jozef
Mednrad, wordt in Weens dialekt gespeeld.
BRENGT DE TWEEDE OORZAAK naar vo-
n: de toneelspelers spreken ieder een verschil
len Duits. Dit is een oud probleem waarin voorzien
wordt door de aanstelling van een bijzondere funk-
tJionanis, die zorg moet dragen dat de vaak zeer hete
rogene uitspraakopvattingen op een gemeenschappe
lijke Burgtheater-noemer gebracht worden. De laat
ste jaren waren dat top-toneelspelers (Al'bin Skoda
en Ewald Balser), die zelf ook nog moesten optreden,
waardoor zij hiervoor o.a. niet voldoende tijd be
schikbaar hadden.
DERDE OORZAAK ligt in het ontbreken van
behoorlijke regisseurs voor de repertoire-voor
stellingen. De regisseur, die een nieuw stuk heeft ge
ënsceneerd, verrtekt vroeg of laat, terwijl het stuk
j dan nog op het repertoire blijft staan. Ook hoofdrol
spelers gaan en komen in de loop van de verdere
voorstellingen (einde van hun gast-termijn, gastvoor-
stellingen elders, televisie, film, vakantie, ziekte). De
nieuwe bezetting wordt dan min of meer geïmprovi
seerd, terwijl de oorspronkelijke regisseur de bezet
ting van de verschillende rollen juist op elkaar heeft
kunnen afstemmen.
Dit laatste probleem laat tevens de schaduwzijde
zien van het unieke programma van het Burgtheater
om een permanent repertoire te bezitten van dertig
tot veertig stukken. In het seizoen 1962-'63 werden 36
verschillende stukken gespeeld in het Burgtheater en
de dépendance, het kleine Akademietheater met een
400 zitplaatsen.
Dit is alleen mogelijk doordat men een groot aan
tal vaste spelers heeft (ongeveer 90), waarbij boven
dien geen middelmatige of onervaren akteurs zijn.
Een twintigtal van deze spelers is in het gehele Duit
se taalgebied bekend en sommigen, zoals Inge Kon
radii, Alma Seidler, Paula Wessely, Richard Eybner,
Attila Hörbdger, Jozef Meinrad en Hermann Thimig
zijn ook in Nederland bekend. Wenen heeft boven
dien voldoende aantrekkingskracht voor de grote to
neel- en filmspelers om daar gedurende enige maan-
den gastrollen te vervullen.
BEHALVE DE GROTE DUITSE SCHRIJVERS be
horen ook alle belangrijke stukken van de we-
i reldliteratuur tot het repertoire. Daarnaast vinden
I ook nieuwe stukken een bereidwillige ontvangst. De-
j ze maand gaat b.v. de première van De Sneeuw van
j de Belgische schrijver Paul Willems, van wie in We-
nen al meer gespeeld is. Zo bereikt men hier een re-
pertoire dat zijn weerga heden ten dage nergens ter
1| wereld meer heeft.
De kostuums en de dekors zijn ware kunstwerken
waarvoor ook buitenlanders aangetrokken worden.
Zo kan men thans bij enige kleine theaters werk
van de Nederlandse schilder Jan Veenenbos zien.
De theatertechniek met draaitonelen, valluiken en
luchtlandingen en met moderne lichttechnieken staat
in Wenen op het hoogste peil, zodat een bezoek aan
een schouwburg een onvergetelijke avond wordt.
Men dient bij de grote theaters echter rekening er
mede te houden, dat ook in Wenen niet meer vol
doende aandacht wordt besteed aan een duidelijke
uitspraak, zodat men als bezoeker beter niet te ver
van het toneel moet gaan zitten.
Naast de indrukwekkende opvoeringen van Gyges
und sein Ring van Hebbel, de uitstekende vertolking
van Die Physiker van Dürrenmatt en de onnavolg
bare wijze waarop het volksstuk met zijn geestige
liedjes wordt gebracht dient men de verrichtingen
van de andere theaters te noemen.
De oudste jubilaris, het Theater in der Jozefstadt,
dat 175 jaar bestaat, is een bezoek alleen reeds om
de unieke schouwburg waard. In deze verrukkelijke
intieme omgeving speelt men zowel Pirandello (De
narrenkap) en Ionesco (De nieuwe huurder) als Mo
lière en Shakespeare.
Het uitstekende gezelschap bespeelt nog twee dé
pendances: de Kammerspiele en het kleine theater
in het Konzerthaus (o.a. de boeiende eenakters uit de
cyklus van Thornton Wilder „De zeven tijdperken
van de mens").
Eén van de beste toneelprestaties van de afgelopen
maand was te zien in het Volkstheater, waar het
wrange, fascinerende stuk van Ferdinand Bruckner
„Die Verbrecher" werd gespeeld.^ Veel moeite werd
ook in het kleine Ateliertheater, één der zgn. kelder-
theaters, aan Baal van Bertolt Brecht besteed, zodat
het wekenlang van te voren reeds uitverkocht is. Nog
vele andere namen zouden te noemen zijn, maar be
ter ontdekt men zelf wat Wenen voor een theater
paradijs is.
H. Driessen.
,Het conflict Moskou-Peking',
door Fritz Schatten. Uitg.
door het Wereldvenster,
Baarn.
krijgt hier te maken met een bende,
die een maatschappij heeft opge-
Een boekje in de serie Kern-poe- richt om hem en de hele Scotland
kets voor de jeugd voor tienjarigen Yard onschadelijk te maken.
Achtergronden, motieven, fasen en
gevolgen van de tegenstelling Mos
kou-Peking zjjn in dit boek op be
trouwbare wijze geanalyseerd. Docu
menten en strijdschriften geven een
juist inzicht en begrip van een bete
kenisvolle strijd om de macht.
Met de volgende schepen kan zeepoet
worden verzonden. De data, waarop de
correspondentie uiterlijk ter post moet
zijn bezorgd, staan, tussen haakjes, ach
ter de naam van het schip vermeld.
Amerika, Verenigde Staten van, ss
Rijndam (5-1), ss Westerdam (8-1); Ar
gentinië ms Waterland (5-1), ms Cap
Blanco (8-1); Australië ms Tarn (7-1),
ms Orcades (9-1); Brazilië ms Cap Blan
co (8-1); Brits-Oost-Afrika (voorm.) ms
Africa (9-1); Canada ss Rijndam (5-1),
ss Westerdam (8-1); Chili ms Bunten-
stein (5-1), Archimedes (6-1); Indone- Een monumentale roman over het
sië ms Automedon (8-1), N. Antillen ms wel en wee van een' Amerikaanse Een aangrijpend verhaal over een nadere beschouwing onderworpen, van Susan Perl.
Aristoteles (7-1); Suriname ms Jason oorlogsbodem in de Chinese wateren „voormarsgast", die het in zijn eer- Geen droge opsomming, doch in-
(8-1); Z,-Afrika (Rep.) ms Pretoria ten tijde van de grote revolutie in lijkheid moet afleggen tegen de ge- teres®ant en prettig leesbaar van
Castle (5-1); en Z.-W.-Afrika Simons- de twintiger jaren. Een aangrijpend mene Claggart. De aanbeveling van het begin tot het ednde.
kerk (8-1). verhaal van groot allure, keihard en Thomas Mann op de achterzijde
Inlichtingen betreffende de verzend- eerlijk, met een geweldige spanning van het boek zegt genoeg over de Agathon Sax en de
data van postpakketten geven de post- en een aantal climaxen van groot kwaliteiten van het verhaal Fraaie
kantoren. formaat. pocketuitgave.
ouderen. Een speurdersroman
rond ddamiantdiiefstail, elkaar becon
currerende dieven en een meester-
speuirder, die een dubbelganger
heeft.
De gemeenschappelijke
markt
Richard Mayne
uitg. Marka-boeken,
Utrecht.
Een goede informatie over wat
De mannen van San Pablo,
door Richard McKinna.
Uitg. door Hollandia, Baarn.
Billy Bud,
door Herman Melville
uitg. L. J. Veen, Amsterdam.
Amstelpoc ket.
Latijns-Amerika
dr. Hendrik Riemens
uitg. Het Wereldvenster,
Baarn.
uitg. Helmond.
Helmpocket nr. 1.
Een luchtige, vaak amusante voor
lichting voor de jongeman, die de
leeftijd van „die rotmeiden" aan
Land, volk en cultuur worden in het ontgroeien is. Toepasselijke en
dólt voortreffelijke werk aan een geestige illustraties van de hand
Agathon Sax en de
Atoom-Cola n.v.
Niils-Olof Framzén
H. ten Brink's Uitg. Mij.,
Amsterdam.
Over meisjes gesproken HWI
^lalire ass leeft "en groeit aan nieuwe Europese
De meester-speurder Agathon Sax san Perl
organen en instellingen, geschreven
door iemand, die met de materie
volkomen vertrouwd is.
Over jongehs gesproken
door Arthur Unger en
Carmel Berman
uitg. Helmond.
Helmpocket nr. 2.
Het spiegelbeeld van „Over meis
jes gesproken". Voorlichting met de
lichte toets, die de „tiener" een amu
sante doch rake kijk geeft op „die
nare knullen". Tekeningen van Su-