PRACHTIGE TUNESISCHE MOZAÏEKEN IN HET MUSEUM VAN OUDHEDEN BONTHELERS IN DE KOU Militairen met moeilijkheden direct naar huis toe AUTO GLEED DOOR AHOB GUNSTIG JAAR Meer vakantie in cacao-industrie ITERDAG 21 DECEMBER 1963 DELKD6K COURANT PAGINA 11 WERELDPRIMEUR VOOR LEIDEN: Voor de eerste maal heeft Tunesië rijn onschatbare schatten buiten de grenzen gebracht. De wereldbeken de mozaïeken der Tunesische musea, zijn op transport gesteld naar Lei den en daar thans tentoongesteld in het Museum van Oudheden aan het Rapenburg. Leiden dankt deze we reldprimeur aan een anderhalve eeuw oude relatie met Tunesië. Drie Nederlandse officieren hebben in 't midden van de vorige eeuw de Bey van Tunis geadviseerd over aanleg van de havens. Een van hen, luite nant Humbert, "bleef 20 jaar in Tu nesië als adviseur wonen en hij was het die een belangrijke verzameling archeologische voorwerpen aanleg de, die thans nog in het Leidse Rijks museum voor Oudheidkunde berust. In onze dagen zijn de culturele banden met Tunis nauwer aange haald. Vanuit Leiden worden in sa menwerking met Tunesische archeo logen opgravingen georganiseerd. Tu nesische studenten in de archeolo gie voltooien hum studie in Leiden met steun van een beurs van de Ne derlandse regering. Het ligt voor de hand, dat Leiden het eerst in aan merking kwam voor een tentoon stelling, toen Tunesië baar schatten prijsgaf, De tentoonstelling, die in Leiden haar reis begint zal ook straks o.m. in Brussel en Keulen te zien zijn. De ongetwijfeld rijlke inhoud van de exipositde in Leiden, die zaterdag geopend is door de staatssecretaris voor Culturele Zaken, Ohadlii Klibi, is nog slechts een fragment van het vele dat Tuniis op het gebied van mozaieiken te biedien 'heeft. Ondanks belangrijke buitenlandse invloeden draagt de mozaiek-kunst van Tune sië een eigen karaikter. Deze werd in de eerste eeuw na Christus uit Italië en Alexandrië overgebracht, nadat Carthago als Romeinse kolonie was herbouwd. Zij bleef bloeien geduren de de gehele Romeinse periode en zelfs tot ver in de Arabische tijd toe. Aanvarukeilijk stond de kunst sterk onder invloed van het Alexandrijnse Helenisme. Men treft voorstellingen aan van Nij landschappen met pyg meeën, olifanten, krokodillen en wat al meer herinnerde aan de Nijl en zijn jaarlijkse overstromingen. Op de duur kregen de voorstellingen ech ter een meer Afrikaans karakter. De Tunesische mozaiekwerkers gingen beelden uit eigen leven in hun tafe relen verwerken, scènes uit 't land leven, theater, godsdienst, jacht, vis vangst etc. Ongemeen boeiend is de invloed van de chrisbeHijike kuituur op de mozaieken. Men ziet Adam en Eva, Abrahams offer en Christus die de broden en vissen vermeerdert. Mozaiekkunst werd een echte volks kunst, primitief, fris en spontaan. Graf mozaiek en, zeer zeldzaam in Italië, Spanje en de rest van 't Ro meinse rijik zijn in Tunis zeer tal rijk. De tentoonstelling geeft 'n duide lijk overzicht. Vermelding verdient de zeer aantrekkelijke opstelling. De mozaieken zijn in de muur aange bracht, hetgeen de expositie zoveel échter maakt. Dat het transport eni ge hoofdbrekens heeft gekost is dui delijk ails men weet, dat een der mo zaieken niet minder dan d Jzend ki lo weegt. De tentoonstelling blijft tot 15 maart as. in Leiden. Bij de platen: Het is niet geheel duidelijk wat deze uit de 4e-5e eeuw daterende mozaiek van circa een meter in het vierkant voorstelt. Een vrouwelijke figuur met nimbus en scepter. Byzantijnse invloeden zijn merkbaar maar is dit antieke of christelijke kunst? Deze jagensde Diana dateert uit de 2e helft van de 2e eeuw na Christus. Het is de rest van een Romeins huis. (Advertentie) De Amsterdamse recherche heeft deze week twee mannen en een vrouw gearresteerd die verdacht wor den van bontheling. Begin van dit jaar is uit de „kamp- winkel" van een Amerikaanse lucht machtbasis in Duitsland, waar Ameri kaanse militairen belastingvrije goe deren voor hun gezinnen kunnen ko pen, een hoeveelheid bont gestolen ter waarde van ongeveer f 190.000. De hoofddader, de 20-jarige dienst plichtige Amerikaanse militair T. G. werd reeds enkele maanden geleden in Amsterdam gearresteerd, nadat een groot deel van het gestolen bont in Eindhoven was teruggevonden. De ze week is de militair naar Amster dam teruggebracht om de drie helers te komen aanwijzen. Het zijn de 48-jarige chauffeur A. C., de 48-jarige hotelreceptioniste M. J. V. en de 49-jarige bonthandelaar H. V., allen Amsterdammers. Met de arrestatie achterhaalde de Amster damse recherche bovendien een an der deel van het gestolen bont, hoofd zakelijk in de vorm van stola's en mantels ter waarde van f 12.000. Militairen die in de dienst aanpas singsmoeilijkheden hebben, zullen in het vervolg zo spoedig mogelijk naar huis worden gestuurd. Dit heeft de staatssecretaris van de Koninklijke Landmacht, de heer Haex, besloten. Het militaire herstel- en oefencen trum in Austerlitz, waar men tot dus verre deze militairen met een spe ciale therapie alsnog geschikt tracht te te maken voor de dienst, zal bin nenkort worden opgeheven. De kunst van Charles Roelofsz Gespletenheid van een eenzame figuur NA EEN KLEINE herdenkingsten toonstelling in Utrecht en een kort geleden gesloten tentoonstelling in Amsterdam, sieren thans een groot aantal werken van de in 1962 over leden kunstenaar Charles F. Roelofsz de wanden van de zalen voor de tij delijke tentoonstellingen in de La kenhal. Schilderijen, aquarellen en gouaches en tekeningen, voorts wat ceramiek, grafiek, toneelontwerpen en een drietal wantapijten. Kunst technisch gezien een weinig hetero gene verzameling, nochtans een goed en - naar we mogen aannemen - vol ledig beeld gevende van een schilder, die lange tijd vrij onbekend is ge bleven, doch die door een groot deel van zijn werken veel meer in de schijnwerper moest worden gezet. Roelofsz werd in 1897 te Nieuwer Amstel geboren. Reeds op jeugdige leeftijd vertrok hij naar het toen malige Nederlands-Indië, later naar Zuid-Amerika, met name naar Ar gentinië en Mexico. In 1927 bevond hij zich te Milaan. Hij leerde daar de schilder Carlo Carra kennen, onder wiens invloed hij enige tijd werkte. Hij schilderde voorts te Bussum en in Laren, werd professor aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunst te Amsterdam en overleed 5 augustus 1962. WIJ SCHREVEN BOVEN, dat zijn werk weinig heterogeen was: tech nisch, naar onderwerp, naar „rich ting" en naar artistiek resultaat. Vele invloeden van kunstrichtingen van- na-de-tweede wereldoorlog zijn aan wijsbaar op deze expositie, die wer ken omvat van het einde der twin tiger jaren tot de tijd, die direkt aan zijn dood vooraf ging. We noemden reeds de Italiaanse futurist en kubist Carlo Carra, maar ook het Surrealis me, zij het in gematigde vorm, kreeg hem in zijn greep. Roelofsz betrapte het leven op eigen wijze. Met evenveel gemak stelde hij het snobisme en de zelf genoegzaamheid van de burgerlijke mens aan de kaak, als de rebel van zijn tijd. In „Rode vlaggen" bijv. met de suggestie van de dreiging van vele marcherende voeten onder hoog geheven uitwaaiende bloedrode vlaggen. Deze rebellie vinden we ook terug, maar anders, in een werk „Zuivering des Tempels", waar Jezus de wisselaars uit de tempel drijft. Prachtig van expressie en eerlijke gramschap. Het religieuze onderwerp heeft Roe lofsz overigens vaker geboeid, on danks - of wellicht juist door? - een opstandige geest. We wijzen op „De Hovenier", op de „Verloren Zoon", een aquarel uit 1950, over welk on derwerp hij ook een wandtapijt maakte. Verder op „O Crux, ave" uit 1947 en het smartelijke „Madonna" met de zeven zwaarden, symbool van de zeven smarten van Maria, een werk dat hij in 1947 schilderde. HET WONDERLIJKE in het werk is het licht. De kleur lost zich soms bijna geheel in het licht op, of het nu op een helle, zon beschenen muur is, een lichte achtergrond van een grauw gebouw, of - zoals in de „Gla- zenzetters" - de transparantie van het glas. Naar onze smaak een der mooiste tekeningen van de collectie. Het zou te vei,Voeren ons al te veel in details te verdiepen. We zouden dan moeten wijzen op het anekdoti sche in veel van het werk, het mon sterachtige, dat hij als Jeroen Bosch weet te verbeelden in een serie „De zeven hoofdzonden", de ironie, dik wijls bij het cynische af, in „Haan met kippen" of zijn realistische naak ten. Al met al een beeld gevende van de mens Roelofsz, die wij in zijn eenzaamheid terug menen te zien in „De doedelzakspeler" of in de zelf spot van een Don Quichotte, dolen de ridder van de droevige figuur. De tentoonstelling, die vrijdag avond werd ingeleid door de dichter Jan Engelman, is tot 27 januari ge opend op de gewone museumuren. Wpr. „Paard met jockey" (cat. nr. 86), te kening van Charl. F. Roelofsz uit '34. TREINBOTSING BIJ BLEISWIJK Een trein die onderweg was van Den Haag naar Utrecht is gister avond om zes uur op een overweg in de Hoefweg in Bleiswij k in botsing gekomen met een oplegger. De opleg ger die op de met automatische halve overwegbomen beveiligde spoorweg overgang was blijven steken, werd opzijgeschoven. Persoonlijke ongeluk ken deden zich niet voor. Het voorste treinstel werd echter zodanig bescha digd, dat de trein niet meer op eigen kracht kon rijden. Aangezien Den Haag-Staatsspoor een eindstation is, is de materieel-om- loop door het gebeurde ernstig ge stoord. Dit had tot gevolg, dat zich op het traject Den Haag-Utrecht ook la ter op deze drukke vrijdagavond ver tragingen bleven voordoen van on geveer een half uur. De vrachtauto mét aanhangwagen die bij het ongeluk was betrokken werd bestuurd door de 29-jarige C. Brechmann uit Zevenhuizen. Deze verklaarde later dat de Ahob-instal- tatle begon te werken toen hij nog maar tien meter voor de overweg was. Hij remde, maar schoot door op de gladde weg, ramde een overweg boom en kwam midden op de over weg tot stilstand. Een poging om de aanhangwagen nog op tijd los te koppelen mislukte. Het was de trein die de aanhanger van de vrachtauto afreed en in een sloot duwde. De machinist van de trein werd door glasscherven licht gewond. SPOORWEGEN: Het jaar 1963 is voor de Nederland se Spoorwegen als geheel een gun stig jaar geweest. Dit zegt de presi dent-directeur van N.S. ir. J. Loh- mann, in een korte oude jaarsoverden king in „De Koppeling". Het reizigersvervoer is ondanks de tariefsverhoging met een half procent toegenomen, terwijl het goederenver voer (waarvoor sinds september 1962 ook hogere tarieven moeten wor den betaald) gemeten naar het aan tal tonkilometers zelfs met veertien procent steeg. Voor het binnenlandse goederenvervoer was het stijgingsper centage 8, voor het grensoverschrij dende 23. Een deel van deze groei is het gevolg van de strenge winter, maar een nog groter deel kan men - zo zegt ir. Lohmann - „natuurlijke groei" noemen, al is er voor deze uitbreiding bij de spoorwegen hard gewerkt. De organisaties van werkgevers en werknemers in de suikerverwerkende industrie hebben overeenstemming bereikt over de collectieve arbeids overeenkomst voor het jaar 1964, wel ke van toepassing zullen zijn op de ca- caobonenverwerkende- en de bloem- verwerkende industrie. De loonschalen voor het produktie- en technische personeel zijn verhoogd met 9,2 procent. Het aantal gemeen teklassen is van 5 op 4 gebracht. De normale vakantie wordt verle ngd tot 3 weken. Voor jeugdigen tot 18 jaar tot 3 weken en 2 dagen. In de cao voor het administratieve personeel werden de salarisschalen in beginsel verhoogd met 9,2 procent. Aan de vakantie werd een uitbreiding van 2 dagen gegeven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1963 | | pagina 11