WIE PUZZELT ER MEE?
De avonturen van MICKEY MOUSE
JAN WOLKERS:
„Het huis is verbouwd, maar de oude
bewoners moeten het bevolken"
iet geheim van de blauwe trein
ZATERDAG 16 MAART 1963
DE LEIDSCHE COURANT
PAGINA 2
van een hengel, 37. telwoord, 41. vol
gens de regel, 43. spijstafel, 45. plaats
in Duitsland, 46. voorzetsel, 47. gem.
in Drente, 49. koemest^ocht, 50. deel
v. d. mast, 53. voornaamw., 54. volks
naam v. d. kauw, 57. voorvoegsel, 58.
plaats in de schouwburg, 59. huis,
60. bedektbloeiende plant, 61. soort,
63. puntig voorwerp, 65. bijl, 67. tot
nader order (afk Lat), 68. voorzet
sel.
Voor de wekelijkse puzzel stellen
wij weer een geldprijs van f 10,
beschikbaar. De oplossingen dienen
vóór donderdagmiddag a.s. in ons be
zit te zijn.
OPLOSSING VORIGE WEEK
Wij zullen dezer dagen een chèque
van f 10,toezenden aan mevr. J.
Vooys - Ligtvoet, Spieghelstraat 38,
Leiden. Deze lezeres zond een juiste
oplossing in en werd door het lot
als winnares aangewezen.
Oplossing. Hor.: 1. banket, 6. as
best, 11. las, 12. leest, 14. nor, 15. er,
16. barreel, 18. ne, 19. rune, 20. Neer,
22. stand, 25. Leens, 27. end, 28. mot,
30. duo, 31. dr, 32. evenals, 35. ma,
|I||||1E|IC|| Hebt u de T.V.-uitzendingen gezien? Dan zult ook u
mnucncn diep doordrongen zijn wan de noden van deze kinderen
If All van on* volk' Dan zu" ook u ver,icht,n0 willen brengen
VAR in het eenzame bestaan van honderdduizenden geeste-
.yp ifffcilijk en/of lichamelijk gestoorde kinderen. Het Neder-
UrJv bÖLK landse volk heeft getoond mild te kunnen geven.
Wij kunnen helaas geen gróte aktie ontketenen. Wij
moeten volstaan mat daze advertentie. Toch weten we
zeker, dat u ons en hun vertrouwen niet zult beschamen.
INLICHT. VOOR LIDMAATSCHAP OF DONATIE:
R.K. OUDERVERENIGING „VOOR HET ZORGENKIND"
BUREAU GERRIT V.D. VEENSTR.151 - AMSTERDAM
Postgiro 240392 t.n.v. de penningmeester te Zeist
(Advertentie)
37. ego, 38. Lt, 39. bij, 40. man, 41. ne,
42. roerend, 45. d.s., 46. neo, 48. rel;,
49. ode, 51. adder, 53. krent, 55. Edam,
57. olie, 58. om, 60. edelgas, 62. eb,
63. mos, 65. enter, 66. age, 67. Amiens,
68. nestor.
Vert.: 1. blees, 2. aar, 3. n.s., 4.
eland, 5. tere, 6. Asen, 7. steel, 8. en
9. Son, 10. Trees, 13. er, 16. Bunde,
17. Leeds, 19. Ran, 21. reu, 23. ter
gend, 24. Don, 26. nomaden, 28 me
ter, 29. tabel, 31. den, 33. vlo, 34. lijn,
36. Ans, 42. roede, 43. ren, 44. doris,
47. Ede, 50. Dee, 51. aroma, 52. raden,
53. klare, 54. Tiber, 56. mens, 57.
ogen, 59. mom, 61. Lt, 62. ego, 64. si,
66. at.
REEDS HALF MILJOEN
„ALL-STAR FESTIVALS"
VERKOCHT
De vraag naar de langspeelplaat
„All-star Festival", waarvan de ba
ten bestemd zijn voor de Vluchtelin
genhulp, blijkt zo groot, dat de indus
trie het tempo, waarin de bestellin
gen binnenkomen, nauwelijks kan
bijhouden.
De plaat kwam 26 februari in ver
koop. Na vijftien dagen zijn er in
Europa reeds 480.000 platen verkocht,
waardoor een bedrag van enige mil
joenen guldens beschikbaar kwam.
Het langspeelproject is een Neder
lands initiatief, aan de voorbereiding
is meer dan twee jaar gewerkt.
Jan Wolkers (35), tekenaar, schrij-
momenteel onder auspiciën van het
L.A.K. exposerende in de universi
teit aan het Rapenburg, is een van
Hor.: 1. lengtemaat (afk), 3. valse 55. familielid, 56. soort kers, 59.
■maragd, 9. munt in Nederl. (afk), hoofdstad der Balearen op Majorca,
11. oude vochtmaat, 13. patroon, 14. 61. stand, 62. familielid, 64. ambts
rivier in Engeland, 15. getroffen, 17. kleed, 66. bastaarduitgang, 67. verte- ver, schilder, beeïdhouwer en ver-
vermoeid, 18. bontjas, 19. glijvoer- genwoordiger, 69. zware zoete wijn, vaardiger van vreemde plastieken,
tuig, 21. linkerbijrivier v. d. Aller, 70. sus loco (afk), 71. plaats in Gel-
23. in het jaar onzes Heren (afk Lat), derl., 72. staatsbedrijf (afk).
24. landbouwwerktuig, 26. afkorting Vert.: 1. honigbij, 2. gem. in Z.H.
van dyne, 27. gebod, 29. voegwoord, 4. emeritus (afk), 5. stad in Italië, 6. die raadsels, die de moderne, of lie-
31. traag van begrip. 33. gewicht in wereldtaal, 7. part, 8. aardrijkskun- ver gezegd huidige kunstenaarswe-
China, 35. familielid, 36. lipbloemige dige aanduiding (afk), 9. Mggende, reld bevolkt. Als tekenaar subliem
plant, 38. pauselijke encycliek (afk), 10. onderricht, 12. patroon, 14. boom, en als beeldhouwer in staat om zelfs
39. spoorrichel, 40. gem. in Gelderl., 16. maal, 18. oude inhoudsmaat, 20. met de simpelste onderwerpen te
41. na dato (afk), 42. hoofdstad van gewicht (afk), 22. bekende afkorting, ontroeren, is hij - ook hij - er met
Sumatra's oostkust, 44. bijwoord, 46. 23. in het jaar der wereld (afk Lat), de jaren toe overgegaan om kwasi-
middag, 48. holte in een schuur, 49. 25. doortochtgeld, 28. telwoord, 30. artistieke knutselarijen en probeer-
xoon van Jacob, 51. slede, 52. voor- planeet, 31. gem. in Drente, 32. rijk- seis met allerhande afval als vleu-
xetsel, 54. volksnaam voor de kauw, aard, 34. stad in Frankrijk, 36. snoer gelmoeren, kapotte kranen, halve
f ietspedalen, tandwieltjes van fiet
sen, klokken en misschien wel was
machines te proberen ons te doen
geloven dat zo iets met kunst heeft
te maken. Laten we in het gunstig
ste geval zeggen, dat het kunstig is,
zoals een spelend kind uit een blok
kendoos of met allerlei gebroken
dingen zo kunstig weet te manoevre-
ren dat vertederde moeders uitroe-
RAADSEL IN DE KUNSTWERELD
De structuurwijziging van de K.A.B.
rijdens de herdenkingsbijeenkomst Uit enige passages uit de brief van Penj, yHoe m°gelijk van dat
ter gelegenheid van het 75-jarig de bisschoppen van maart 1960, trok Hmd van mij maar om zj
jubiluem van de KAB-Haarlem en de heer Middelhuis de conclusie dat
zo iets aan
te willen aanprijzen, dat gaat ons
'StiI^ïeUCenV™a"geme1n toch werkelijk wat al te ver. Temeer
omdat Jan Wolkers in ander werk
toch heeft bewezen een begenadigd
Rotterdam heeft de verbondsvoor- op het gebied van de godsdienstig-
litter J. A. Middelhuia, woorden ge- zedelijke, culturele en algemeen
wijd aan de aan de gang zijnde struc- maatschappelijke vormmg en activi- neeenaaiea
tuurwijziging. Hij vond dit voor hem teilen de katholieke vakbeweging ^nSt|nlar tl zta kÏÏSie^ wii echt
•en delicate zaak. „Want", zo zei hij, niet een exclusieve, maar wel een de
„terwijl wij met veel waardering het umeke plaats inneemt. SlLte fSeThem emstT Zelf zegt
vele goede van de 75-jarige Haar- „De bezinning over de vragen, hy het te doen uit „innerlijke nood-
lemse Bond herdenken, kunnen wij waar wij de leden de weg moeten wij- zaak» maar daar kunnen wij hem
immers niet voorbijzien aan. 't feit, zen en waar onze unieke taken lig- tocll in voigen
dat deze zelfde verdienstelijke bond gen, is reeds begonnen. Zij zal ons
op het punt staat als bond terug te in de naaste toekomst bij de uitwer- Wij wilenl- dus volstaan met te wij-
treden en historie te worden". king van de stru ctu ur her vorming Zen op zijn vroegere perioden waar-
Die verbondsvoorzitter gaf een diepgaand bezig houden. Het komt in, zoals gezegd, Wolkers blijk heeft
korte terugblik, waarbij hij de in- aan op de geest waarmee de nieuwe gegeven van groot talent
trede van de tweeledigheid in de ka- structuur zal worden bezield, op onze
tholieke arbeidersbeweging besprak, inzet, op wat wij er van zullen weten
De scheidingslijn, die ontstond, liep te maken".
veelal zó, dat enerzijds de beharti- „Dit zal moeten gebeuren door pre- zaken. Van "de rust of de beweging,
ging van de stoffelijke belangen door ties dezelfde mensen, die tot dusver die hij weet te leggen in zijn sculp-
de vakorganisaties geschiedde en an- hi een meer ingewikkeld tweevoudig turen. Subtiele tekeningen en beeld-
derzij ds de behartiging van de cultu- verband opereerden en nu in een jes, die direct aanspreken en blijk
rele, godsdienstig-zedelijke en alge- meer enkelvoudig verband gaan ope- geven van groot scheppend vermo-
meen-maatschappelijke belangen reren". Hiet zou een wanklank zijn gen. Om dan zo maar au bout por-
door de diocesane bonden: de stands- wanneer twijfel zou worden uitge- tant over te gaan naar het abstrac-
organisaties. De maatschapplijke sproken over het vermogen om het te - althans non-figuratieve - werk,
ontwikkeling heeft het handhaven oude idealisme en de bezieling over dat Wolkers overigens van figura-
van deze traditionele scheidingslijn te brengen in het nieuwe huis, dat tieve titels voorziet, is eenstap die
steeds moeilijker gemaakt. De organi- men heeft verbouwd, maar dat men wij belangstellenden maar liever
satievormen van de arbeidersbewe- zelf bevolken moet, aldus de heer zelf willen laten doen. Tot 12 april
Jan Wolkers is geboren in Oegst-
geest en is thans 35 jaar oud. Hij
woont in Amsterdam. Hij studeerde
beeldhouwkunst aan de Rijksacade
mie te Amsterdam en o.a. bij Zad-
kine in Parijs. In Leiden exposeerde
hij al eerder op de Lustrumtentoon
stelling Tijdsbeeld in 1960.
In de oorlogsjaren heeft hij als
onderduiker gestudeerd bij Ars
Aemula Naturae. Werken van hem
zijn te vinden in het Stedelijk Mu
seum te Amsterdam, in Kruiningen
(Watersnoodmonument), in Katwijk
(tufstenen beeld aan de Technische
School), te Amsterdam (Lab.
v. Bloedtransfusie), Groningen
(„Vrouw met kat") en te Zaandam
een brugbeeld, voorstellende Leda
met zwaan, waarvan een bronzen
voorstudie bij het L.A.K. is te zien.
Behalve plastisch kunstenaar is
Jan Wolkers ook schrijver. Hij publi
ceerde verhalen in Podium, Tirade
en De Gids. In 1961 verscheen een
verhalenbundel „Serpentina's Petti
coat" en in 1962 zijn roman „Kort
Amerikaans", welke de periode bij
Ars beschrijft. Een bundel korte
verhalen is ter perse en eind 1962
zal de Toneelgroep Studio zijn to
neelstuk „De Babel" opvoeren.
De tentoonstelling werd vrijdag
middag geopend met een korte inlei
ding van de auteur prof. G. K. van
het Reve, die na deze inleiding een
drietal eigen gedichten las. Er bleek
voor de opening van deze vijfde
LAK-tentoonstelling grote belang
stelling te bestaan. Wpr.
het
structuur zal worden bezield, op onze weergeven van de menselijke figuur
en van simpele zaken zoals een
vruchtentakje, vogels en dergelijke
ging vroegen om aanpassing. De vroe- Middelhuis,
gere vrij sterke scheiding tussen 't
stands-organisatorische en 't vakor-
ganisatorische werk schijnt moeilijk
gehandhaafd te kunnen worden, om
dat in de realiteit van 't leven beide
onafscheidelijk met elkaar verbonden
zijn en elkaar wederzijds doordrin
gen. De taak van de vakorganisatie
zal, naast de blijvende behartiging
van materiële belangen, zich meer
dan vroeger moeten gaan uitstrek-
kem tot de godsdienstig-zedelijke
maatschappelijke en culturele vor
ming van de mensen.
De nieuwe structuur zal tot gevolg
hebben dat de diocesane bonden
als autonome organisaties zullen ver
dwijnen. Dit gaat gepaard met pijn
en zorg, aldus de heer Middelhuis,
maar deze kunnen worden verzacht,
wanneer er voor de toekomst zorg is
gedragen voor een „goede opvolging
in het werk".
is daartoe gelegenheid.
Verbinding met de
Wadden beter
Met ingang van dc zomerdienst-
regeling op zondag 26 mei gaan de
N.S. zorgen voor een aanmerkelijke
verbeteringen in de verbinding op
zaterdag met de waddeneilanden
Terschelling en Vlieland.
Er zullen dit jaar drie treinen ver
binding geven met de middagboot
uit Harlingen. Door gebruikmaking
van het nieuwe diesel-elektrische ma
terieel is dit mogelijk geworden. Van
Utrecht uit zal de trein rechtstreeks
naar Harlingen-Haven rijden.
ZONDAG 17 MAART 1963
HILVERSUM I, 402 m.
8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA
18.30 VPRO. 19.00 IKOR. 20.00-24.00
AVRO.
8.00 Nws. en soc. strijdlied. 8.18
Voor het platteland. 8.30 Weer of
geen weer, gevar. progr. 9.45 Geeste
lijk leven toespraak. 10.00 Strijkork.:
klass. muz. 10.30 Woorden van wer
kelijkheid, literair progr. 10.45 Zon
dagochtend in Vara-studio 5, gevar.
progr. 12.00 Platenmatinee. 13.00
Nws. 13.07 De toestand in de wereld,
lezing. 13.17 Mededelingen of gram.
13.20 Knipperlicht, een programma
voor alle weggebruikers. 14.00 Boek-
bespr. 14.10 Berlijns kamermuziek-
ensemble: Oude en moderne muziek.
15.00 Hou je aan je woord, 'n progr.
vol speelse invallen en literaire spits
vondigheden. 16.00 Licht ork. en
zangsol. 16.30 Sportrevue. 17.00 La
tijns-Amerikaanse muz. 17.30 V. d.
jeugd. 17.50 Nws., sportuitsl. en sport-
journ. 18.30 Korte Doopsgez. kerkd.
19.00 Kinderdienst. 19.30 De Open
Deur. 20.00 Operettefragm doorPro-
menade-ork. en zangsol. 21.00- Het
kan niet altijd kaviaar zijn, hoorspel.
21.40 Licht ork. 22.00 Muzjjcale cory^
feeën (gr.). 22.30 Nws. 22.40 Act.
22.55 Meded., sportuitsl. 2e klas voet
bal. 23.00 Met de Franse slag (gr.).
23.25 Moderne gram. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II, 298 m.
8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 CON
VENT VAN FERKEN. 11.30 NCRV.
12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV.
19.45-24.00 KRO.
8.00 Nws. 8.15 Pianorecital: klass.
en moderne muz. 8.25 Inleiding Hoog
mis. 8.30 Hoogmis. 9.30 Nws. en wa
terstanden. 9.45 Vocaal ensemble:
Geestelijke liederen (gr.). 10.00 Bap
tisten Kerkd. 11.30 Klass. muz. 12.00
Omroeporkest: moderne muz. 12.15
Populaire gram. 12.25 De spring
plank: jonge artiesten. 12.50 Buitenl.
commentaar. 13.00 Nws. 13.10 De
stemvork: bel caqjo-progr. 13.45 De
kerk in Midden-Amerika, lezing.
14.00 V. d. kinderen. 14 15 Concert
gebouw-ork. en sol.: klass. en mo
derne muz. In de pauze: Rechten
van de mens, progr. over sociale bij
stand. 16.15 Sport. 16.30 Avonddienst.
17.00 Herv. kerkd. 18.00 Het Geladen
Sohip. 18.30 De Kerk aan het werk:
actualiteiten v. h. kerkelijk erf. 18.40
Dienst in de verte, klankbeeld. 19.00
Nws. udt de kerken. 19.05 Samen
zang: geestelijke liederen. 19.30 Ge
sprekken over de Heidelberger, le
zing. 19.45 Nws. 20.00 De onweer
staanbare nachtegaal, hoorspel (6).
20.35 Gram. 20.45 Klass. kamermuz.
21.10 Viool en piano: klass. muziek.
21,30 Wissewassen licht progr.
21.50 We zingen de wereld rond. 22.20
22.25 Boekbespr. 22.30 Nws. 22.40
Avondgebed. 22.50 De wereld in wor
ding, klankbeeld. 23.20 Retourtjes, 'n
14-daagse terugblik op ons program
ma. 23.55-24.00 Nws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
NTS: 16.00-18.15 Eurovisie: Wereld
kamp. ijshockey te Stockholm: Rus
land-Canada. 19.30 Weekjourn. 20.00
Sport in beeld. NCRV: 20.30 De vor
stin, TV-spel. 21.05 Nigeria, documen
taire reportage. NTS: Amsterdams
kamerork. met sol.: oude muz. NCRV:
22.15 De reis van hun leven, TV-
film. NTS: 22.30-22.35 Journ.
MAANDAG 18 MAART 1963
HILVERSUM I, 402 m.
7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20-24.00
VARA.
7.00 Nws. 7.10 Oohtendgymn. 7.20
Soc. strijdlied. 7.23 Lichte gram. (Om
7.35 V. d. voorpagina). 8.00 Nws. en
soc. strijdlied. 8.18 Licht ensemble
met zangsol. (herh. v. vrijdag jl.).
8.48 Lichte gram. 9.00 Ochtendgymn.
v. d. vrouw. 9.10 Moderne gram. (Om
9.35-9.40 Waterst.). 10.00 Zeggen of
laten zeggen, overdenking. 10.20 Voor
de vrouw. 11.20 Voordracht. 11.40
Cel'lo en piano: moderne muz. 12.00
V. h. platteland. 12.05 Licht ensem
ble. 12.30 Meded. t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Act. of gram. 12.38 Licht
ensemble. 13.00 Nws. 13.15 V. d. mid
denstand. 13.20 Pianotrio: Moderne
en klass. muz. 13.45 Wikken en we
gen, lezing. 14.00 Pianorecital: klass.
en moderne muz. 14.30 Het mooie
meisje Aiko, hoorspel. 15.35 Operet
temuziek (gr.). 16.00 Zestig minuten
voor boven de zestig. 17.00 Oude
Liedjes. 17.15 Streekuitz. 17.35 Bala-
laika-muz. (gr.). 17.50 Militair com
mentaar. 18.00 Nws. en commentaar.
18.20 Act. 18.30 Electronisch orgel en
piano: lichte muz. 18.45 Tussen twee
bevrijdingsfeestten, lezing. 19.00 Pari.
overz. 19.15 Regeringsuitz.: Antillia-
na. Een serie klankbeelden, samen
gesteld door het Bur. Voorlichting
van het kabinet van de Nederlandse
Antillen. 19.30 Maliënkolder, hoor
spel (deel 12). 20.00 Nws. 20.05 Me
lodieën-expres. 20.30 Je neemt er Wat
van mee. hobby-quiz. 21.20 Licht
instrumentaal sextet. 21.50 Marimba.
22.30 Nws. 22.40 Noordhollands Filh.
ork. en sol. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II, 298 m.
7.00-24.00 NCRV.
7.00 Nws. en SOS-ber. 7.10 Dag
opening. 7.25 Klass. gram. 7.35 Sport
uitsl. v. zaterdagen. 7.45 Radiokrant.
8.00 Nws. 8.15 Gewijde muz. (gr.).
8.30 Lichte gram. 9.00 V. d. zieken.
9.35 Gram. 9.40 V. d. vrouw. 10.10
Gitaarspel (gr!). 10.20 Theol. ether
leergang. 11.05 Moderne kamermuz.
11.35 Lichte gram. 12.25 Voor boer
en tuinder. 12.30 Meded. t.b.v. landd
en tuinbouw. 12.33 Koorzang. 12.53
Gram., evt. act. 13.00 Nws. 13.15 Licht
ensemble. 13.45 Lichte gram. 14.05
Schoolradio. 14.30 Samen uit, samen
thuis: gevar. progr. (herh. v. donder
dag 7 maart jl.). 15.40 Vrolijke ac-
cordeorumuz. (gr.). 16.00 Bijbelover
denking. 16.30 Moderne en klassieke
kamermuziek. 16.50 Pianospel (gr,).
17.00 V. d. kleuters. 17.15 V. d. jeugd.
17.30 Lichte gram 17.40 Beursber.
17.45 Gram. 17 50 Regeringsuitz.. Ne
derlanderschap en ingezetenschap in
Suriname, door dr. C. Nagtegaal.
18.00 Kerkorgelconcert. 18.30 Met
band en plaat voor u paraat: gees
telijke liederen. 18.50 Openb. kunst
bezit. 19.00 Nws. en weerpraatje.
19.10 Gram. v. d. teenagers. 19.30
Radiokrant. 19.50 Gram. 19.55 Op de
man af, praatje. 20.00 Licht ensem
ble, met zangsol. en accordeonmuz.
20.20 Een Koning in de Himalaya,
hoorspel. 21.30 Klass. kamermuziek.
22.00 Volk en Staat: pari. commen
taar. 22.15 Muzikale momentopna
men. 22.30 Nws. 22.40 Avortdover-
denking. 22 55 Boekbespr. 3.05 Mu
zikale vraagbaak. 23.40 Volksliede
ren (gr.). 23.55-24.00 Nws,
TELEVISIEPROGRAMMA'S
CVK-IKOR-RKK: 19.30 Logboek,
jeugdprogr. over de Bijbel. NTS:
19.50 Dankbare Guus, tekenfilm. 20.00
Journ. en weeroverz. 20.20 Zendtijd
politieke partijen: PSP. VPRO: 20.30
25 Jaar televisie in Nederland. 20.45
Atelierbezoek. 21.15 The Bachelor
Party, speelfilm. NTS: 22.45-22.50
Journaal.
Sm si ïk//- /i >A W A
Poirot leunde achterover in zijn stoel.
Hij haalde diep adem. Hij keek het
meisje aan en knikte driemaal met het
hoofd; toen zuchtte hij.
„Mademoiselle", zei hij, „wat u daar
xegt, is heel juist. Ik worstelde in de
duisternis en u hebt me een lichtpun
tje laten zien. Er was één punt dat ik
niet begreep en dat hebt u me duide
lijk gemaakt."
Hij stond op.
„En Derek?" zei Lenox.
„Wie weet?" zei Poirot, de schouders
ophalend. „Maar ik wil u ddt wel zeg
gen, mademoiselle; ik ben niet tevre
den; neen, ik, Hercule Poirot, ben niet
voldaan. Misschien kom ik nog van
avond meer te weten. In ieder geval, ik
ia! het proberen."
„Moet u iemand ontmoeten?"
"J®"-
Jemand, die iets weet?'
„Iemand die misschien iets weet. In
deze zaak mag geen steen op de andere
blijven. Au revoir, mademoiselle."
Lenox bracht hem tot de deur.
„Heb ik geholpen?" vroeg ze.
„Ja, medemoiselley, u hebt geholpen.
Als het heel donker om u heen is, be
denk dat dan."
Het diner met Papopoulos en zijn
dochter was alleraangenaamst. Poirot
was amusant en vermaakte de anderen
met zijn verhalen. Het menu was met
zorg gekozen en de wijn was uitmun
tend.
Aan het einde van de maaltijd vroeg
Papopoulos beleefd/:
„En de tip die ik u gaf? Hebt u iets
op het paard gezet?"
„Ik sta in contact met mijn book
maker", antwoordde Poirot.
De ogen van beide mannen ontmoet
ten elkaar.
„Een heel bekend paard, niet waar?"
„Neen", zei Poirot, „het is wat uw
Engelse vrienden noemen: een „dark
horse".
,Ah!" zei Papopoulos in gedachten.
„Nu moesten we naar het Casino gaan
en een kleinigheid wagen aan de rou
lette", riep Poirot vrolijk uit.
In het Casino gingen ze uiteen. Poi
rot wijdde zich geheel aan Zia, terwijl
Papopoulos onder de andere spelers
verdween.
Poirot was niet gelukkig, maar Zia
had al spoedig een paar duizend francs
gewonnen.
„We moesten nu maar ophouden", zei
ze kalm tot Poirot.
Poirots ogen schitterden. „U bent een
echte dochter van uw vader, mademoi
selle 7ia. U weet wanneer u moet op
houden. Ah, dat is de kunst."
Hij keek rond.
„Ik zie uw vader nergens", merkte
hij terloops op. „Ik zal uw mantel ha
len, mademoiselle, dan gaan we wat
wandelen in de tuin."
Maar hij ging niet regelrecht naar de
garderobe. Hij was benieuwd waar de
G-riek naar toe was gegaan nadat hij uit
het gezicht was verdwenen. Zonder
door hem te worden opgemerkt zag hij
hem in de hal. Hij stond hij een van de
grote pilaren met een dame, die juist
was binnengekomen. Die diame was Mi-
relle.
Ongemerkt wist Poirot aan de andere
zijde van de pilaar te komen.
„Ik zeg u dat ik tijd moet hebben",
zei de danseres. „Als u me de tijd laat,
krijg ik het geld wel".
„Wachten is vervelend1", zei de Griek,
de schouders ophalend.
„Maar heel kort", pleitte (ie ander.
„Een week tien dagen dat is alles
wat ik vraag. U kunt er zeker van zijn.
Het geld komt stellig."
Papopoulos keek, niet op zijn gemak,
rond en ontdekte vlak bij zich Poirot,
die een allerontschuldigst gezicht zette.
„Ah, vous viola, monsieur Papopoulos.
Ik zocht toevallig naar u. Vindt u het
goed dat ik een eindje met mademoi
selle Zia ga wandelen in de tuin? Goe
denavond, mademoiselle". Hij maakte
een diepe buiging voor Mirelle. „Neem
mij niet kwalijk dat ik u niet dade
lijk zag".
De danseres was klaarblijkelijk ver
stoord over de onderbreking van het
gesprek. Papopoulos mompelde: „Zeker,
naturulijk", en Poirot verdween onmid
dellijk.
Hij haalde Zia's mantel en samen lie
pen ze de tuin in.
Nadat ze een poosje over de oude
tijd hadden gesproken en Poirot niet
had nagelaten haar te herinneren aan
de diensten die hij haar en haar vader
zeventien jaar geleden had bewezen,
Ml hill
„Ik heb uw hulp nodig, mademoi
selle'.'
,En als ik weiger" begon het
meisje voorzichtig.
„Dan weigert u; en daarmee uit."
„Waarom zou ik dan
„Dat zal ik u vertellen. Vrouwen zijn
edelmoedig. Ais ze iemand een dienst
kunnen bewijzen die hun eenmaal een
dienst heeft bewezen, doen ze dat. Ik
ben eens edelmoedig tegenover u ge
weest, mademoiselle. Toen ik had kun
nen spreken, hield ik mijn mond".
Even zwegen beiden. Toen zei het
meisje:
„Mijn vader gaf u onlangs een wenk"
„Dat was heel vriendelijk van hem".
„Ik geloof niet", zei Zia, „dat ik daar
nog veel kan bijvoegen."
Als Poirot al teleurgesteld was toon
de hij het in ieder geval niet,. Geen spier
van zijn gezicht vertrok.
„Eh bien!" zei hij vrolijk. „Dan moe
ten we over andere dingen praten."
Maar het meisje tooonde zich gedu
rende het nu volgende gesprek afge
trokken en antwoorde slechts werktuig
lijk. Het was duidelijk dat ze een hef
tige strijd met zichzelf voerde.
„Monsieur Poirot", zei ze, toen zij het
Casino weer naderden.
„Ja, mademoiselle?"
„Ik ik zou u graag helpen als ik
kon".
.,U is zeer vriendelijk, mademoiselle
zeer vriendelijk."
Poirot drong niet aan. Hij wachtte
rustig af en liet haar zelf beginnen.
„Och", zei Zia, „waarom zou ik het
niet vertellen? Mijn vader is altijd zö
voorzichtig in wat hij zegt. U hebt ons
verteld dat u alleen de moorednaar
zoekt en dat de juwelen u koud laten.
Ik geloof u. U had het bij het rechte
eind, toen u zei dat u meende dat we
in Nice waren om de juwelen. Ze zijn'
hier overhandigd volgens het plan; mijn
vader heeft ze nu. Hij heeft u laatst
aangeduid wie onze geheimzinnige klant
was".
„De Markies?"
„Ja, de Markies.
„Hebt u de Markies ooit gezien, made
moiselle?"
„Eén keer", zei het meisje. Maar niet
erg goed. Het was door een sleutelgat."
„Dat levert altijd moeilijkheden op",
zei Poirot met kennis van zaken. „Maar
in ieder geval, u zag hem toch. Zou u
hem herkennen?"
Zia schudde het hoofd.
„Hij droeg een masker", zei ze.
„Leek hij jong of oud?"
(Wordt vervolgd)