aMa
bMeöu
^ernsm
HET RIJMENDE PAARD
Btonchi letten
v/sio
televisie
BUISMAN
jhet geheim van de blauwe trein
VRIJDAG 15 MAART 1963
DE LEIDSCHE COURANT
PAGINA 2
I Zondag
gesloten
afloop met de NCRV nog wat na
kaarten. Dat geschiedde met beel
den en ook met behulp van een fo
rum, bestaande uit mensen Van
Feijenoord en uit „de rest van Neder
land". Daarbij was Dick van Bom
mel een slagvaardig arbiter. Aan het
slot van de avond kwam de NTS met
de TV-opera „Alceste" van Ton de
Leeuw, een modern geval, echt voor
de liefhebbers en dat door de stati
sche vorm wei wat ontkwam aan
de gebruikelijke öpvatting over een
opera.
Geboorteregeling
Velen zullen stellig met grote be
langstelling hebben geluisterd (te
kijken was er niet veel) naar de
Vara-ouderavond, waarop een vrij
objektieve Jaap Buys de geboorte
regeling aan de orde heëft gesteld.
De uitzending was vooral een positie
bepaling, waarbij naast het katho
lieke en protestantse oordeel ook
de opvatting van het humanisme
werd vertolkt. Toen dat alles was
geschied, dachten we: Waarom tre
den de gesprekspartners nu eens niet
in onderlinge discussie? Maar de
heer BuyS heeft enkele Vervolgen
beloofd, waardoor het zo gewichtige
onderwerp waarschijnlijk meer kan
worden uitgediept. Over vier weken
komen enige artsen aan het woord.
Aanstaande uitzendingen
Vanavond heeft de KRO een vervolg
op haar serieprogramma: eerst „De
Fuik" en daarna „Kinderen van ons
volk". Onderwijl komt Rens van
Dorth „even langs" en ook nu is er
aan het slot van de avond ijshockey
uit Stockholm. Avro's Sterren en
streken" komen zaterdag uit het na
bije Heemstede, maar de medewer
kers zullen voornamelijk uit Noord-
Holland komen en dat nog wel met
een Limburger als gastheer. Zondag
is het ijshockey uit Zweden reeds om
4 uur en dan: RuslandCanada.
„De Vorstin" is een korte schets in
dialoogvorm, die op uitnodiging van
de NCRV door vier bekende tone
listen zal worden gespeeld. Verder
is er het Amsterdams kamerorkest.
Hoestdrank in +abletvoi*m.95ct
(Advertentie)
Wat doet ons TV-publiek?
Een komend onderzoek zal zich rich
ten op het verwerven van dieper in
zicht in de samenstelling van het
radio- en televisiepubliek, in de luis
ter- en kijkgewoonten, in de waar
dering van het publiek voor de ge
geven programma's en de houdingen
en verwachtingen, die ten aanzien
van radio en televisie leven, een en
ander naar de tijd toegespitst op de
programma's van het lange week
end, zoals die in het winterseizoen
1963/64 zullen worden geproduceerd.
Pocket van de KRO
Onder de titel „Van horen-zien ge
sproken" heeft Frans Oudejans op
uitnodiging van de KRO een aan
trekkelijk pocketboekje geschreven
over de veelomvattende taak die de
KRO te vervullen heeft. Een en an
der is rijkelijk geïllustreerd. Ruim
schoots is plaats ingeruimd voor het
geen op TV-gebied wordt gepres
teerd. De schrijver heeft overal toe
gang gekregen, zodat hij zijn stof
vrijelijk kon behandelen en het lijkt
er wel eens op, dat hij meer aan de
weet is gekomen dan misschien wel
de bestuurderen zelf.
Tien jaar voor moord op
Venlo's meisje
Het gerechtshof te Arnhem heeft
gisteren uitspraak gedaan in de zaak
van de wurgmoord op het 16-jarige
meisje Joke Groenendaal uit Venlo.
De 26-jarige K. G. W. M. werd hier
aan schuldig bevonden en wegens
doodslag veroordeeld tot een onvoor
waardelijke gevangenisstraf van tien
jaar met aftrek en ter beschikking
stelling van de regering. De procu
reur-generaal had levenslange ge
vangenisstraf geëist.
De jongeman, glas-in-loodzetter
van beroep, beging zijn trieste daad
op 10 mei 1960. Kort tevoren was hij
uit een psychiatrische inrichting te
Heiloo weggelopen. Hij gaf voor foto
graaf te zijn en lokte het meisje on
der het voorwendsel foto's van haar
te willen maken voor geïllustreerde
bladen, mee naar een vuilnisbelt bij
Venlo. Daar randde hij haar aan
waarna hij haar wurgde.
De moord op Joke Groenendaal
werd een „cause célèbre" in de pers,
omdat velen hun verontwaardiging
erover uitspraken dat een kennelijk
zo gevaarlijke psychopaat erin kon
slagen te ontvluchten. Naar aanlei
ding van de moordzaak werd veel
kritiek geleverd op de wijze waarop
de maatschappij tegen gevaarlijke
psychopaten wordt beveiligd. In de
Tweede Kamer werd de minister van
justitie over dit onderwerp geinter-
pelleerd.
De dader van de weerzinwekkende
moord werd intussen in eerste aan
leg door de rechtbank te Roermond
tot 20 jaar gevangenisstraf veroor
deeld. Dit vonnis werd in hoger be
roep door het gerechtshof te 's-Her-
togenbosch bevestigd. De Hoge Raad
vernietigde het arrest van het ge
rechtshof en verwees de zaak naar
het hof te Arnhem. Deze heeft de
man zoals gezegd, tot tien jaar met
aftrek en t.b.r. veroordeeld.
(Advertentie)
Gisteren verdronk in de Maès
nabij Tegelen de 66-jarige J. van den
Bongard, weduwnaar en vader van
afcht kinderen. Een op de Maas va
rende schipper en een parlevinker
hebben tevergeefs getracht de man
te redden, want hij werd door de
snelle stroom van die rivier meege
sleurd.
Verdronkene
geïdentificeerd
Een enige dagen geleden in het wa
ter van het Buitenom te Den Haag
aangetroffen lichaam van een vrouw
blijkt het stoffelijk overschot te zijn
van de 81-jarige mej. M. H. Oberg,
een kamerbewoonster uit te Stuyve-
sanl straat in Den Haag. Zij is ver
dronken.
Bij de politie was geen bericht van
vermissing binnengekomen. Uit het
onderzoek is de identiteit van de
(Advertentie) vrouw vastgesteld.
DIRECTEUR HAAGS
ENERGIEBEDRIJF
De gemeenteraad van Den Haag
heeft gisteren de heer ir. D. Tinber
gen, technisch adjunct-directeur van
het Staatsbedrijf, nummer een van dè
aanbeveling, benoemd tot directeur
van de afdeling gas van het Gemeen
telijk Energiebedrijf. Er werden 25
stemmen op hem uitgebracht.
Nummer twee der aanbeveling, de
heer ir. C. Klaassen, hoofdingenieur
afdelingschef bij de Stedelijke Fa
brieken voor Gas en Elektriciteit te
LEIDEN, verkreeg 7 stemmen. Een
stem was blanco en een ongeldig.
Aetherklanken
ZATERDAG 16 MAART 1963
HILVERSUM I. 402 M.
7.00 Vara - 10.00 VPRO - 10.20 Vara
19.30 VPRO - 20.00—24.00 Vara
7.00 Nieuws. 7.10 ochtendgymnas
tiek. 7.20 socialistisch strijdlied. 7.23
lichte ochtendklanken (gr.) 7.35 van
de voorpagina, praatje). 8.00 nieuws
en socialistisch strijdlied. 8.18 lichte
gram.muz. 8.40 amusementsmuziek.
8.50 wegwijs: tips voor trips en va
kanties. 9.00 gymnastiek voor de vf.
9.10 klassieke grammofoonmuziek;
9.35 waterstanden. 9.40 amateursork.
10.00 samen thuis, praatje. 10.30 van
de wieg tot het graf, vragenbeantW.
10.45 geknipt voor herhaling: gevar.
progr. 12.15 tussen mens en nevel
vlek, populair wetenSch. lezing. 12.30
mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 sportaktualiteiten. 13.00
nieuws. 13.15 VARA-varia. 13.20
nieuwe gram.platen. 13.45 voor de
twintigers. 14.20 Radio Jazzclub. 14.50
amusementsmuziek (gr.). 15.05 ma
tinee op de vrije zaterdag: fragmen
ten lilt opera's van Verdi. 17.15 jazz
trio en zangsoliste. 17.30 weekjour-
naal. 18.00 nieuws en commentaar.
18.20 gram.muziek. 18.25 lichte or
kestmuziek en solisten 19.00 artistie
ke staalkaart. 19.30 Christendom in
Ontmoeting met wereldgodsdiensten
VI, lezing. 19.45 gram.muziek. 19.55
deze Wëek, praatje. 20.00 nieuws.
20.05 Walsorkest. 20.35 De Ramblerë
Bandshow. 21.10 lichte gram.muziek.
21.35 socialistisch commentaar. 21.50
gitaarspel met ritmische begeleiding
(gram.). 22.05 Als de klok dertien
slaat, hoorspel. 22.30 nieuws. 22.40
Chansons. 23.10 lichte gram.muziek.
23.55—24,00 nieuws.
HILVERSUM II. 298 M.
7.00—24.00 KRO
7.00 nieuws. 7.10 morgengebed.
7.15 klassieke gram.muziek en strip
vóór de jeugd. 7.45 geestelijke lie
deren. 7.55 overweging. 8.00 nieuws.
8.15 lichte gram.muziek. 9.00 Djinn,
gevar. programma. 12.30 mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
licht ensemble met zangsolist. 12.55
katholiek nieuws. 13.00 nieuws. 13.15
platennieuws. 13.20 musicerende di
lettanten. 13.45 Franse les. 10.45 voor
de jeugd. 15.00 Metropole orkest en
zangsoliste. 15.40 lichte gram.muziek.
16.00 Als de dag van gisteren, klank
beeld. 16.30 lichte gram.muziek. 17.00
voor de jeugd. 17.15 licht instrumen
taal trio. 17.30 boekbespreking. 17.40
muziekperiodiek. 18.00 kunstkroniek.
18.30 lichte gram.muziek. 19.00 nws.
19.10 aktualiteiten. 19.22 sportperi-
scoop; 19.30 De Oelewappers, gevar.
progr. 20.00 Noordelijk philharmo-
nisch orkest: populaije klassieken.
20.50 lichtbaken, lezing. 21.00 Tiere
lantijnen, gevar. programma. 22.00
lichte gram.muziek. 22.00 22.25
boekbespreking. 22.30 nieuws. 22.40
wij luiden de zondag in. 23.00 nou-
veauté's. 23.5524.00 nieuws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Avro: 15.00 u. Weekendjournaal;
17.0017.45 voor de kinderen; 19.30
Luipaard op schoot, TV-film. NTS:
20.00 Journaal en weeroverzicht.
Avro: 20.20 Televizier. 20.30 Sterren
en streken, gevar. programma. 21.50
De Verdedigers, TV-film. NTS: 22.45
—22.50 Journaal.
Vergadering Leidse onderwijzersver.
met schitterende „Marieken"
Gisteren werd in de Stadsgehoor
zaal de 66e Algemene Vergadering
gehouden van de Vereniging van on
derwijzers en onderwijzeressen in de
Inspectie Leiden. Een uitgebreid pro
gramma werd afgewerkt. Na de ope
ning werden de ingekomen stukken
behandeld, de contributie werd op
nieuw vastgesteld, de kascommissie
bracht verslag uit en er werd een
nieuwe kascommissie gekozen. Bij de
bestuursverkiezing koos de vergade
ring met grote meerderheid van stem
men de heer J. Slegtenhorst, die zijn
functie vacant had gegeven doch zich
als candidaat wederom beschikbaar
had gesteld. In de vacature van de
heer Van Veldhuyzen werd voorzien
door verkiezing van de heer J. Vaar
tjes.
Na een korte pauze was het woord
aan mevrouw H. W. Boersma-Smit,
die een lezing hield over het onder
werp „De kunstzinnige vorming en
de school". In een duidelijk overzicht
zette zij uiteen, dat de titel „De
kunstzinnige vorming en de school"
de mogelijkheid van kunstzinnige
vorming in de school geenszins uit
sluit. „Bovendien, estetische vorming
dient ten grondslag te liggen aan
intellectuele vorming. Sterker nog:
estetische vorming is een noodzake
lijke voorwaarde voor intellectuele
vorming", aldus mevrouw Boersma.
Marieken van Nieumegen
Na mevrouw Boersma-Smit werd
de grote zaal in gereedheid gebracht
voor het hoogtepunt van deze dag:
de opvoering van Marieken van Nieu
megen. Dit schitterende staaltje van
Middeleeuwse dramatische kunst
werd op ontroerende wijze gebracht
door de „Nieuwe Komedie", onder
regie en met decors van Johan de
Meester. Zijn regie getuigde van ge
paste eerbied voor dit in zijn naïvi
teit grootse en verheven gegeven.
Zijn decors waren verrassend, fris
en eenvoudig, en juist daardoor bij
zonder functioneel. Zwakke plekken
waren in het spel der acteurs niet
aan te wijzen, behalve misschien, dat
Trees van der Donck in het begin
haar vertolking van Marieken niet
geheel bevredigend voor het voet
licht bracht.
Artistiek hoogtepunt was ongetwij
feld de realisatie van het wagenspel
„Masscheroen". Jan van Kasteren
vertolkte God op waarlijk grootse
wijze, Mieke Lelyveld was in haar
rol van Ons Lieve Vrouwe ontroe
rend moederlijk.
De ondankbare rol van verteller
werd door Dolf de Vries bijzonder
fraai vervuld. Peter 1 an der Linden
leefde zich volledig in zijn rol van
„Moenen met der eender oge" in.
Wij hadden slechts één bezwaar te
gen deze opvoering: de geluidsinstal
latie was overbodig en, vooral in het
begin, bijzonder hinderlijk.
Het publiek toonde zich zeer dank
baar door de acteurs staande een
ovatie te brengen. Hierna werd de
vergadering gesloten.
op
„85 gulden schoon"
Er wordt in de gezinnen, waar de
jongste documentaire van Pier Tania
over onze welvaart werd bekeken,
nogal kritisch gepraat over „de 85
gulden schoon", waarop voor de ca
mera al eerder een kleine correctie
is aangebracht. Op die correctie is
Pier Tania in de Vara-uitzending van
gisteravond doorgegaan en hij heeft
opnieuw enkele aspekten belicht.
We zullen er verder het zwijgen toe
doen na hetgeen eerder werd ge
schreven over het feit, dat men niet
meer behoedzaam is bij het ver
schaffen van documentatie voor de
tv. Bij die zelfde gelegenheid heb
ben we herinnerd aan het eerdere
„vraaggesprek" met de direkteur van
de Arbeiderspers. De aandachtige le
zer zal toen begrepen hebben, dat dit
gesprek niet werd gehouden voor de
Vara, maar voor de VPRO. Afwij
kend van de traditie werd donder
dag geen toneelstuk gebracht, maar
wel een film Uit een Amerikaanse
Rondom Feijenoord
Het TV-programma van woensdag
werd vrijwel beheerst door de 11
geëindigde voetbalwedstrijd Feijen
oordReims. De sportliefhebbers
konden weer volop genieten en na
4*
STRIJK EVEN DE ZORGEN
WEG: PROEF KOFFIE MET
(Advertentie)
Alle bezige huisvrouwen weten
ook van gezelligheid, kennen ook
dat geheim; Buisman! Een schepje
Buisman op een zetsel maakt de
koffie nog lekkerder, koffietijd nog
verkwikkender.
HOE U UW KOFFIE 00K ZET,
MET BUISMAN SMAAKT ZE
BETER.(00KP0E0ERK0FFIE)
y/l: V.
44)
„En kunt u rne iets vertellen om
trent de juwelen?"
„Welke juwelen?"
„De robijnen van Katharine de Gro
te. Daar u zoveel hoort, hebt u daar
over misschien ook iets horen zeg-
gen".
„Ik weet niets van de robijnen", zei
Mirelle scherp.
Ze ging de deur uit, die ze met een
klap achter zich toetrok.
„Wat een furie!" zei de rechter van
instructie. „Maar diablement chic! En
ik geloof dat ze de waarheid spreekt!"
„Er is waarheid in hetgeen ze zegt",
zei Poirot. „We hebben de getuigenis
van miss Grey die Kettering eveneens
het compartiment van zijn vrouw heeft
zien binnengaan".
„Maar wat denkt u dat hij met de
Juwelen gedaan heeft?" zei de com
missaris.
„Ik heb mijn eigen idee over de ju
welen. Zegt u me eens, messieurs: wat
weet u van een man die de Markies
wordt genoemd?"
„Minder dan we wel zouden willen.
Hij werkt achter de schermen. Hij
heeft ondergeschikten die het vuile
werk voor hem doen. Maar hij is zelf
van goede familie. Daarvan zijn we ze
ker. Hij komt niet uit misdadigerskrin-
gen voort."
„Een Fransman?"
„J ja. Tenminste, dat denken we.
Maar zeker weten we het niet. Hij
heeft gewerkt in Frankrijk, Engeland
en Amerika. En serie berovingen in
Zwitserland in de vorige herfst wordt
ook op zijn rekening geschreven. In
ieder geval is hij een grand seigneur,
die even goed Frans als Engels
spreekt. Zijn afkomst is een mysterie."
Poirot knikte en maakte zich gereed
om té vertrekken.
„Kunt U ons niet iets meer vertel
len, monsieur Poirot?" drong de com
missaris aan.
„Op het ogenblik niet", zei Poirot,
„maar misschien wacht mij in mijn ho
tel wel nieuws. Au revoir, messieurs,
als ik iets belangrijks heb zal ik het u
onmiddellijk lateh weten."
Hij liep met een ernstig gezicht naar
zijh hotel. In zijn afwezigheid was er
een telegram gekomen. Het Was een
lang telegram en hij las hét tweemaal
over, eer hij het in zijn zak stak, Bo
ven wachtte Georges op zijn meester.
„Heb je mademoiselle PapopoUlos
opgebeld?" vroeg Poirot.
„Qui, monsieur. Zij en haar vader
zullen met genoegen vanavond met u
diheren."
,Ah", zei Poirot in gedachten. Hij
dronk zijn chocolade, zette kop en
schotel netjes in het midden van het
tafeltje en sprak, meer tot zichzelf
dan tot zijn knecht:
„De eekhoorn, Georges, verzamelt
in de herfst beukenootjes, zodat ze
hem later van pas komen. Om onder
de mensen succes te hebben moeten
we dé lessen Uit het dierenrijk ter har
te nemen. Ik heb dat altijd gedaan.
Ik ben als de kat, die zit te wachten
voor het hol van de muis. Ik ben als de
hond, die het spoor volgt en zijn neus
ar niet van af houdt. En ook, Georges,
ben ik als de eekhoorn, die nootjes
verzamelt. Ik heb hier een feitje weg
gelegd en daar nog een feitje bewaard.
Nu ga ik naar mijn voorraadschuur
en ik neem er een nootje uit, dat ik
er laat eens zien zeventen jaar
geleden heb neergelegd. Begrijp je
goed, Georges?"
„Ik had niet kunnen denken, mon
sieur", sprak Georges, „dat nootjes zo
lang goed bleven, ofschoon men won
deren kan doen met stopflessen."
Poirot keek hem aan en lachte.
HOOFDSTUK XXVIII.
POIROT SPEELT VOOR EEKHOORN
Poirot vertrok drie kwartier te
vroeg voor het diner. Hij had daar
mee een bedoeling. De wagen bracht
hem niet regelrecht naar Monte Car
lo, maar naar de wohing van Lady
Tamplin te Cap Martin, waar hij naar
mademoiselle Grey vroeg. De darties
waren zich aan het kleden en Poirot
moest wachten in een kleine salon. Eni
ge minuten iatêr kwam Lefto* bin
nen.
„Katherine is nog niet klaar", zei zé.
„Kan ik haar een boodschap overbren
gen? Of wacht liever tot ze zelf
komt?"
„Neen", zei hij, „ik geloof niet dat
het nodig is dat ik wacht. U wilt haar
misschien wel zeggen dat uw vriend,
monsieur Kettering, vandaag gearres
teerd is wegens moord op zijn vrouw".
Zij werd bleek en haalde snel adem,
alsof ze hard gelopen had.
„Moet ik haar dat zeggen? Denkt
u dat zij het zich erg zal aantrek
ken?"
„Dat weet ik niet. Waarschijnlijk
kunt u dat beter beoordelen dan ik."
Ze zweeg enigê Ogenblikken, met
gefronste wenkbrauwen.
„Gelooft u dat hij het heeft ge
daan?" vroeg zij.
Poirot haalde de schouders op. „De
politie beweert het."
,Ah", zei LenoX, verbergt iets. Er
is dus iets te verbergen."
Met een van haar bruuske bewegin
gen trok Lenox, pen stoel naar zich toe
en ging aan de tafel zitten, met haar
ellebogen op het blad geleund en het
gezicht in de handen. Zo keek zé Poi
rot recht in het gelaat.
„Wat zégt Derek op de beschuldi
ging?"
„Hij ontkent in de coupé te zijn ge
weest."
„Idioot!" zei Lenox, met gefronst
voorhoofd, „Weet niemand wanneer
zé precies gestorven moet zijn?"
„De dokters kunnen dat niét pre
cies zeggen", zei Poirot, „ze zijn ge
neigd aan te nemen dat de dood is in
getreden nadat de trein Lyon verliet.
En we weten in ieder geval dat me
vrouw Kettering enkele minuten na
het vertrek uit Lyon dood was."
„Hoe weet u dat?"
Poirot glimlachte,
„Iemand kwam in haar comparti
ment en vond haar dood."
„En die zei niets, tegen hiemand?"
„Neen, daar had hij zijn reden voor."
„Weet u die reden?"
„Dat geloof ik wel".
Lenox zat zwijgend over alles na te
denken. Eindelijk keek ze op. Haar
wangen vertoonden een lichte blos en
haar ogen begonnen te schitteren.
„U denkt dat iemand die zich in de
trein bevond haar gedod moet heb
ben. Maar dat is volstrekt niet nodig.
Waarom zou er niet iemand hebben
kunnen instapepn, toen de trein te
Lyon stilstond? Die kon regelrecht
naar haar coupé gaan, haar worgen,
de robijnen nemen en de trein Weer
verlaten, zonder dat iemand er iets
van wist. Ze kan best vermoord Éijn
op het ogenblik dat de trein te Lyon
stond. Dan heeft ze nog geleefd toen
Derek in haar compartiment kwam en
was ze dood toen de ander haar vond."
(Wordt vervolgd)