Leven in het klimaat van Gods goedheid TUINIER MET MEER PLEZIER MAANDAG 25 FEBRUARI 1963 DE LEIDSCHE COURANT PAGINA 4 De Nederlandse vereniging van tweelingen heeft zaterdag een ledenvergadering gehouden in Utrecht. Foto: Een voordeel van zo'n vergadering is, dat het aantal beschikbare zitplaatsen op eenvoudige wijze met twee kan worden vermenigvuldigd. De twintigjarige tweeling Wildschut uit Haarlem, demonstreert dat hier samen met de 67-Jarige tweeling Rentink uit Utrecht, die beslist niet protesteerde. NEDERLANDSE VASTENBRIEF Boete doen is het aardse op de juiste waarde schatten DURVEN BEPERKEN Dierbare Broeders en Zusters in onze Heer, In deze veertigdagentijd - de voor bereiding op het paasfeest, die wy gewoonlijk vasten noemen - willen wij u vragen eens na te denken over twee aspecten van ons leven, die juist in deze tijd sterk naar voren komen: de goedheid van God tegen over ons en onze eigen levens vernieuwing als antwoord op deze goedeheid. Wanneer U in het missaal bladert en kennisneemt van enkele misfor mulieren uit de vastentijd, dan zult U keer op keer die twee dingen aan treffen. U vindt er Christus, die aan de mensen laat zien hoe goed en hoe liefdevol de Vader is. U vindt er ook de mens: de mens die tegen God is, de mens die wanhopig is, de mens die zijn zondigheid erkent, de mens die echt zou willen geloven maar het nog niet kan, de mens in geheel zijn menselijke onvolkomenheid, met al zyn gebreken en deugden En steeds zien wij, dat Christus hem ver wijst naar de Vader. Liefdevol staat Hij tegenover en naast de mens, die in nederigheid open wil staan voor God en die God in zijn leven een plaats wil geven. Misschien zien wy, die toch in Christus willen geloven, de Vader nog altijd te weinig als ónze Vader; Hij is alleen maar goedheid genegen heid en liefde, en wel zó zeer, dat Hij de naam van ieder van ons afzonder lijk heeft geschreven „in de palm van zijn hand", zodat Hij ons menselij kerwijs gesproken, niet meer kan vergeten. Want hét wonder in het Nieuwe Verbond is Christus' goed heid en dus de goedheid Gods. 't Hoog ste bewijs van die liefde gaf de Va der toen Hij ons, mensen, die zelf een breuk met God hadden veroor zaakt, Zijn Zoon Jezus Christus zond, om ons „het vermogen te geven kin deren Gods te worden" (Jo. 1, 12). Door Christus nodigt de Vader ons uit om in ons eigen leven vorm en inhoud te geven aan het Kindschap Gods, dat betekent vorm en inhoud te geven aan ons antwoord op de lief de van God tot ons. „Dit is mijn ge bod, dat gij elkander liefhebt, zoals ik U heb liefgehad" (Jo. 15,12). En daarmee gaf Hij ons het klimaat, dat wij behoeven om waarlijk als christenen te kunnen leven. Ons antwoord op die goedheid. Er wordt van ons gevraagd, dat wij zelf, onze aandacht vraagt voor onze hou- wij met ons eg zin, wy in het contact met onze medemensen, wij in Onze gemeenschappen, inderdaad leven in het klimaat van die goddelijke goed heid. Maar in alle eerlijkheid zullen wij ons mens moeten bekennen, mens met gebreken en tekorten, waardoor dat klimaat ernstig kan verkillen. We zeggen het zelf zo vaak, dat hier op aarde niets volmaakt is, ook de mens zelf niet. En als dus de Kerk in de veertigdagentijd heel bijzonder ding tegenover Gods goedheid, dan wordt niet het onmogelijke gevraagd; dan wordt niet verlangd dat we pro beren als een volmaakt mens uit de vastentijd te voorschijn te komen, maar wel dat we trachten naar beste kunnen een eerlijk antwoord op Gods goedheid te geven, een antwoord dat natuurlijk nog gebrekkig is, maar een antwoord waarvoor we oprecht ons best hebben gedaan. Een-goed-antwoord-geven de H. Schrift vertaalt dit met „doet boete, bekeert U". Want evengoed als elke andere mens worden wij meegeno men door het leven van iedere dag; door het leven, dat ons betovert of teleurstelt. Wij geraken soms in een wanverhouding tot God doordat wij, getrokken als wij worden tot de aard se goederen, eenzijdig onze aandacht daarop richten; doordat wij meer van het aardse verwachten dan het geven kan; doordat wij iets absoluut stellen, dat wel een grote waarde heeft, maar niet de enige en hoogste waarde is. De levensvernieuwing waartoe wij in deze veertigdagentijd moeten ko men, kunnen wij niet verwerkelijken zonder boete. Met „boete" bedoelen wy niet te zeggen, dat aardse goede ren slecht zijn of de christen minder passen. Wij moeten het aardse, onze lichamelijkheid, verkering, huwelijk en gezin, onze cultuur, onze arbeid, onze ontspanning en zoveel andere waarden, als waarden zien; wy moe ten ze waarderen als een groot goed, maar wij moeten ook in ons leven to nen, dat deze waardevolle goederen niet de enige en allerhoogste zijn. Wij moeten niet in het leven staan alsof wij met die waarden alles kun nen bereiken. Neen, deze waarden moeten in die juiste verhouding tot God staan. Vaak laten wy ons eenzijdig boeien door het aardse. Daarentegenover zullen wij ook de moed hebben uitdrukkelijk te erken nen, dat de waarde van het aardse betrekkelijk is. Wij zullen tot een le venshouding moeten komen waarin van de vroegste tijdengebruik was in de Kerk. In deze veertigdagentijd moeten wij datgene wat wy uitsparen door ons beperkingen op te leggen, geven aan hen die in nood zijn, zoals we zo vaak m liefde en offerbereidheid groot moedig nood helpen lenigen. Het gaat er niet om een aalmoes te geven om ons daardoor ontslagen te achten van onze plichten in de vasten. Het gaat om de innerlijke gezindheid: het weg geven van het uitgespaarde moet on ze liefde tot uitdrukking brengen. Wij denken hier aan het vastenoffer. Dit vastenoffer moet een werkelijke gave zijn, voortkomend uit onze beleving van de veertigdagentijd als een tijd van goedheid en levensvernieuwing. De veertigdagentijd, diebare gelo vigen, is geen sombere tijd; integen deel, het is een tijd van blij en ver- trouwvol verwachten. Het is een tijd waarin wij opnieuw de overvloed van genade erkennen en waarin wij ons intensief voor die overmaat van lief de openstellen. Wij maken ons klaar voor iets groots: de viering van de Verlossing door Christus' lijden, dood en verrij zenis: de viering van de goedheid die God toont voor de zondige mensheid, ïn deze veertigdagentijd overwegen wij onze eigen zwakheid en zondig heid en pogen wij, met Gods genade, door vernieuwing van leven te groei en in verlangen naar de Heer. Utrecht, 12 februari 1963. Jantje Veenekamp-Tienkamp wint de kortebaanwedstrijd te Nieuwkoop Ijsvermaak in het Zuideinde orga niseerde zondagmiddag een korte- baan-wedstrijd voor dames. De be langstelling van de zijde van het pu bliek was geweldig. Niet minder dan 27 dames verschenen aan de start, waaronder het fenomeen Jantje Vee nekamp-Tienkamp, met nog enige Friezinnen van naam, die het aktieve ijsclub-bestuur voor deze wedstrijd had weten aan te trekken. De Nieuwkoopse deelneemsters Ans Vianen, Lenie van der Zwet, Annie van Capel, Thea Pieterse en Ria v. d. Zon schoten in snelheid nog te kort tegen haar gerenommeerde tegen standsters, hols verdienstelijk ze ook reden, ofschoon de laatste in eerste instantie haar beide eerste ritten wist te winnen. In de kwart finale vielen af R. Laim- moree uit Alphen a.d. Rijn, Lenie Vonk, Meerkerk, A. Rotteveel uit Oude Wetering. C. Kuhler uit Aals meer, B. A. Bruine de Bruyn uit Aals meer en Willy Burgmeyer uit Nieuw- veen. Vooral de laatste, pas 15 jaar, reed opmerkelijk goed en wist 4 rit ten te winnen. Jammer dat Willy op het nippertje vterloor, tot tweemaal toe, van de geroutineerde Trieneke v. d. Brug uit Ureterp. Drie Friezin nen en Jantje Veenekamp bleven over voor de halve finale. Miniem verschil In de eindstrijd tussen de bteide sterk - sten Jantje Veenekamp-Tienkamp en de ook zeer snelle mevr. Wiegers-v. d. Brug uit Heerenveen zegevierde de eerste met miniem verschil. De 3te en 4e prijs waren resp. voor mevr. M. v. d. Steeg-v. d. Meer uit Leeuwarden en Trieneke v. d. Brug udt Ureterp, het zusje van de tweede-prys win nares. De prijzen waren 100,-, 60,-, 25,— en 15,—. Tot slot was er nog een rit tussen Jantje Tienkamp en de kortebaankam pioen te plaatse Henny Markman. In hem moest de vermoeide Jantje haar meerdere erkennen. Het bestuur van „Ijsvermaak" komt alle lof toe voor haar voortvarendheid en de uitstekende organisatie. KORTE golf DE BISSCHOPPEN VAN NEDERLAND wij aan het aardse beperkingen dur ven opleggen en er in bepaalde mate afstand van durven doen. Boete is niet: het aardse laag, als iets minder waardigs waarderen; het wil zeggen: het aardse op de juiste waarde schat ten in het geheel van ons leven, dat door Christus is getekend en dat in Christus boven dat aardse uitstijgt. Het betekent, dat wij de dingen om ChrTStus' wil dienstbaar laten zijn aan ons hele mens- en christenzijn; het betekent dat wij geen slaaf wor den van de dingen. Wij moeten - om voorbeelden te noemen - ons afvra gen of wij dingen niet hoger waarde ren dan mensen; of wij mensen niet op "een egoïstische wijze dienstbaar maken aan onszelf. Wij moeten ons beperkingen kunnen opleggen in de ontspanning, kunnen weerstaan aan de drang naar het sensationele, aan de neiging om steeds het nieuwste te kopen, enz. Wij moe ten ons durven beperken in eten en drinken, in snoepen en roken, in uit gaan en feestvieren. En nogmaals: niet uit afkeer of onderschatting, ook niet uit angst, maar omwille van de inkeer, om alles opnieuw te plaatsen in het licht van Christus. Boete, de beperking, opgelegd aan de gewaardeerde aardse werkelijk heid omwille van Christus, is niet een middel om zich in een ander op- zich weer te verrijken. Boete is niet hetzelfde als zuinig leven. Boete om wille van Christus en als middel tot levensvernieuwing in de Heer, moet voortkomen uit een innerlijke ge zindheid, waarbij wij ons bewust zijn te leven in het klimaat van de goed heid van God. Christus nodigt ons uit om in dat klimaat te treden, en de aanvaarding van Zijn uitnodiging moet gestalte krijgen in onze naas tenliefde. Op allerlei terreinen van het leven en op allerlei wijzen zullen wij die goedheid, die naastenliefde moeten beleven en doen uitstralen: in ons huwelijk en ons gezin, in ons beroep en onze arbeid, in ons samenzijn met vrienden en vreemden, in onze wijk en onze parochie, in onze steun aan massale nood en aan de nood van de eenzame mens, die wij op onze weg ontmoeten. Wat wij omwille van onze verbon denheid met Christus uitsparen door de aardse goederen de juiste plaats te geven, moeten wij wegschenken aan de noodlijdende mens, zoals dit Rond 500 inwoners van het dorp Monaciglioni bij Napels zijn zaterdag uit hun huizen weggetrokken toen een grondverschuiving het dorp in tweeën had gescheurd. Monaciglioni, dat in totaal 2000 in woners heeft, ligt op een heuvel, die ondermijnd is door de zware regen val in de afgelopen dagen en door het water van twee riviertjes. Inbrekers hebben zondagnacht de brandkast in het Volkskrantge bouw aan het Rokin opengebrand. Zij verdwenen met medeneming van ongeveer 19.000 gulden. De politie stelt een onderzoek in. Koningin Juliana en prinses Ma rijke hebben zaterdagavond in het Amsterdamse theater Carré een voor stelling bijgewoond van de Ameri kaanse groep gospelsingers „Black Nativity". Op een school voor opleiding van radiotechnici te Kiev wordt ge bruik gemaakt van „robot-leraren" bij het overhoren van de lessen. Er zijn apparaten geconstrueerd, die aan de hand van geprojecteerde te keningen en kaarten vragen stellen en die registreren of de antwoorden goed of fout zijn. De New Yorkse dagbladuitge vers hebben zaterdag meegedeeld, dat de nog steeds voortdurende typo- grafenstaking de kranten, hun perso neel en agenten tot dusver meer dan 63,8 miljoen dollar heeft gekost en dat de verliezen voor het bedrijfsle ven in de stad zelfs niet bij benade ring kunnen worden geschat. Een beeld van de gezellige drukte in het Casino Den Bosch, waar zaterdag onder het bewind van de jeugd prins Paul de Eerste, het jeugdcarnaval echt „op zijn Oeteldonks" werd gevierd. 7 DE PLANT OP UW KANTOOR Bladplanten ztjn sterker don bloemplanten. varens op Plantendecoratie bij de trap in de kantoorhal. Kamerplanten verjongen door marcotteren Zodra het voorjaar in zicht komt, krijgen we weer - v, 1 S-' belangstelling voor de vermeerdering van onze kamer- ■R j' li planten. En omdat het dikwijls voorkomt dat blad- KT 1 planten ons boven het hoofd groeien en bijna het J plafond raken ofwel van onderen hun bladeren ver- WÊ9 liezen, verlangen we ernaar deze een kopje kleiner te Mtm- yrtCfct, maken of ze radikaal in te snoeien, om ze tot nieuwe Jm SÉÈÊFaASroei laag bij de grond te prikkelen. A Marcotteren Een vorm van verjonging bij planten met een houtige stam of stengel, waarvan de bedoeling is de top door qSSb een snede in de stam te laten wortelen en later apart sBBm 90/ H potten. Daar waar het nemen van kopstek door jBtf EmPSOÊÈÊB^^^^^A de houtigheid van de stam kan mislukken, zal marcot- JfiSjy ÊSk JBm teren een uitkomst betekenen. WBm JÊjm mB Op de plaats waar we de top willen laten wortelen, IJfW flty JEf wordt een opwaartse snede in de bast, tot in de. jcern jjBmr JjB£ /BE A van het hout gegeven. Deze snede wordt open gehou- mSdS&Z /jfvr /mmÜ den met een houtspaander of lucifer. En de be worteling door op de te strooien. t'pMfjfiSf Deze kan eventueel met wat glycerine vermengd, BSuf opgesmeerd worden, waardoor hij zich beter zal hech- |AJ|Wjmy ten. Het is ook mogelijk een ring uit de bast te snijden op de gewenste hoogte, maar wij zelf houden ons het liefste bij de opwaartse snede. In elk geval is het niet aan te bevelen deze operatie lager dan 25 cm vanaf de top toe te passen. Nadat prins Bert de Eerste zaterdagmiddag zijn intocht had gedaan in carnaval vierend Roermond, werd hij in zyn we klaar met de voorbereidingen, dan wordt bet stadhuis geïnstalleerd door Rein de Eerste, vorst van Roermond, die hem hier de narrenkap opzet. de gemaakte wond verpakt in een flinke dotvochtig spaghnum (veenmos) van 10 centimeter dikte. En dit mos wordt weer in plastic gewikkeld teneinde het vochtig te houden en een gunstiger klimaat te schep pen voor de toekomstige wortelvorming. Om de 3 a 4 weken wordt het mos gecontroleerd en zo nodig be goten. Door de plant zelf tijdens dit proces niet op de aarde te gieten, wordt de sapstroom meer naar de gemaakte wond gevoerd. Zoadra er wortels door het mos zichtbaar zijn, kan dit verwijderd worden en de top onder de wortels af gesneden. Het marcotteren wordt het meeste toegepast op Ficus elastica (rubberplant), Cordyline, Dracaena, Fatsia japonica (vingerplant) en Araucaria (kamer den). Als de plant onthoofd is blijft er van haar uiterlijk schoon weinig over, vooral als ze haar onderste blade ren verloren heeft. We zijn dan wel geneigd het over blijfsel op te ruimen, maar er zijn nog genoeg slapen de ogen op de stam aanwezig, die juist door de ont hoofding tot nieuwe groei geprikkeld kunnen worden en zij scheuten vormen. Dit komt vooral bij Ficus elastica tot uiting. Het is dan juist een verrassing welk model de plant zal krijgen en dikwijls kan uit de voor malige lange rechte stam een aardige lagere vertakte plant groeien. De vorming van zij scheuten bij een Ficus kan nog bevorderd worden door vlak onder een oog een klein stukje uit de bast te nemen. Dat geeft een remming van de sapstroom juist bij het oog, waar door dit gemakkelijker zal uitlopen. A. C. MULLER-IDZERDA.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1963 | | pagina 4