lenteparade 1962 „Vorm en kleur" SYMPHONY IN BLUE Bloembollencorso trok weer tienduizenden naar de streek ZATERDAG 12 MEI 1962 DE LEIDSE COURANT PAGINA 9 \7 AND A AG trok het telken j are honderdduizenden lokkende be zoekers van het bloemencorso weer door de oude bollenstreek. De grote weg van Haarlem naar Den Haag toonde ter hoogte van het bij vele vrachtautobestuurders in den lande bekende chauffeursrestaurant „De Uiver" onder Sassenheim weei het vertrouwde beeld van de aanrijden de praalwagens, reusachtige bloem stukken in velerlei „Vorm en Kleur", dit jaar het motto van het corso. Het weer toonde zich deze zater dagmorgen niet direct van haar vriendelijkste zijde. Het was koud; grijze wolken, hier en daar gevaar lijk donkerder van tint, schoven langs de lucht. Dat kon van alles beteke nen; regen en wind zijn niet bevor derlijk voor het corsobeeld, noch voor de stemming langs de weg. Maar er kon nog van alles gebeuren en daar vertrouwden we dan maar weer op. Langzamerhand formeerde zich van zeven uur af de kilometerslange stoet, iedere wagen op de vastge stelde plaats. De jury was reeds vroeg in de weer om alles met argus ogen te bekijken (en de fouten te ont dekken), want het verschil is soms maar enkele punten, maar die en kele punten kunnen het verschil be tekenen tussen een eerste en een la gere prijs. In het restaurant waren het niet de chauffeurs, die dé bevolking er DE MUZIEK BIJ HET CORSO Geen bloemencorso zonder muziek en zeker niet in een streek, waar elk dorp, dat zich respecteert, -toch ze ker een of meerdere korpsen, har monieën of fanfares kent. Alleen is het zo, dat bij een kleurig bloemen corso ook een kleurig muziekkorps hoort en al zijn de kleuren van de uniformen der muzikanten dan niet altijd zó uitbundig als b.v. die van de r.k. harmonie „Crescendo" uit Hil- legom, marcherende in allerlei dif ferente burgerpakjes is natuurlijk géén gezicht. Daarom heeft het corso comité altijd als voorwaarde gesteld dat de korpsen moesten zijn geüni formeerd. Lr is altijd veel liefhebbe rij geweest om „mee te mogen lo pen" en altijd zijn er dan wel korp sen bij, die een nationale, soms zelfs internationale faam bezitten. Er zijn jaren geweest, dat aok spectaculaire buitenlandse gezel schappen meeliepen. Wie herinnert zich niet het zo prachtig uitgedoste doedelzak- en pijperskorps van de Schotse Hooglanders? Dit jaar is echter weer alles Nederlands wat er blaast, zo b.v. de beroemde Konin klijke Harmonie ,,'s Herhogenbosch", de Harmonie en drumband van de Nederlandse Kabelfabrieken te Delft en de Gist- en spiritusfabrieken uit dezelfde stad, en het Harmonieor kest van de Scheepjes wolf abrieken uit Veenendaal. Van dichter in de buurt stammen een tweetal Haagse korpsen, een korps uit Gouda en een uit Alphen aan den Rijn. Uit het hogen noorden verschijnt een drum- en brassband uit Warmenhuizen op het appél. Dicht bij huis zijn de verschillen de korpsen uit de bollenstreek van Leiden tot Beverwijk. Noordwijk vaardigt „Crescendo" en „Excelsior" af, Sassenheim „Adest Musica" en „Crescendo", Warmond „Warmonds Fanfare", Voorhout „St. Caecilia", Lisse „Trou moet blycken" en „Cani- te Tuba", Noordwijkerhout „St. Jean ne d'Arc" en „De Harpe Davids", Hillegom „Crescendo" en de Hille- gomse Harmoniekapel, Bennebroek „Kunst na Arbeid", Heemstede „St. Michael" en dan ook nog, als beho rende tot het bollengebied, de „Be verwij kse Harmoniekapel". van uitmaakten,' doch de vele figu ranten, die als levende stoffering de wagens moesten bemannen. We za gen er ridders en edelvrouwen, go dinnen en nymphen, bizar uitgedoste figuren, geschminkt en gekapt als voor een enorm openluchttoneel, een onzaglijk „wagenspel" in de letter lijke betekenis van het woord. Te gen koude en bijtende wind zijn ze geprepareerd. Vooral de meiskes die hebben zich onder de dikwijls ragdunnen toiletten „dichtgeplakt" met isolerende kranten. Dat ritselt wel een beeje, maar dat hoort nie mand als de 35 minuten durende stoet voorbijtrekt met muzikale tam tam. ÏIET FEEST is al enkele dagen ge- leden in Lisse begonnen. In de grote hallen van de H.B.G.-veiling worden de wagens opgetuigd. Daar zijn de kale skeletten van betonijzer, zó van de smid af, heengereden. Dan zijn er al heel wat werkuren aan be steed. Honderden meters gebogen en gelast in sierlijke krullen en arabes ken tot geraamten van vissen en mensen, bloemen en vogels. In de veilinghal wordt dat ijzer dan om woeld met stro en bedekt met mat ten. Dat is óók een heel karwei, waar de strovlechters dagen mee be zig zijn. Is dat klaar dan komt de beurt aan een legertje bloemensteek- sters en -stekers. Mensen, die er met enthousiasme vele vrije uren aan be steden, veel jongens en meisjes ook. Bloem na bloem wordt de versiering in het stro geprikt, tien- en tiendui zend maal een prik- of haarspeld ge stoken. „De „echte" bloembinders binden er hun veelkleurige werk stukken en corsoconsul A. W. van Driel (zeg maar „Jos") rept zich van her naar der om aanwijzingen te ge ven. Meters tule moeten worden ver werkt, hier moet een lijn wat meer geaccentueerd, daar moet een kleur vlak wat scherper begrensd. Van Driel is nergens en overal, wie hem nodig heeft kan hem niet vinden, maar ergens kom je hem altijd te gen. En tussen al die bedrijven door vind hij altijd nog wel tijd om te praten over het corso, dat hij „ge maakt" heeft en dat in de ware zin van het woord zijn levenswerk is ge worden. VRIJDAGMORGEN begon dan de laatste slag, die tot di p in de nacht en voor sommigen tot de mor gen heeft geduurd. Want toen wij gisteren zo rond zeven uur eens een kijkje gingen nemen hoe de zaken stonden was men nog lang niet klaar. Dat is trouwens ieder jaar zo, maar het lijkt wel of het ieder jaar tóch weer later wordt. Er stonden wagens, waar het stro nog omheen moest, andere waren reeds ver opgeschoten, maar een wagen, die helemaal af was hebben wij écht niet gezien. Nu schijnt dat niet te hinderen, want zeggen de deelnemers klaar komen we altijd en bovendien is het een extra attractie voor lands man en vreemdeling om een praal wagen te zien „worden". Men ver schiet kilometers film en hoort in vele talen de bewonderende uitroe pen. Dat is óók reclame zegt de bol- lenman. Een filmploeg van de Engelse t.v. was bezig een reportage te maken van die opbouw. Vanmorgen deden ze dat van de rijdende stoet. Binnen kort kunnen de Engelse kijkers ons corso dus op de beeldbuis verwach ten. Wat ons wél opviel is, dat het corso dit jaar zo „blauw" is. Het zal wel zijn omdat er nu eenmaal meer blau we hyacinthenbloemen zijn dan in andere kleuren, dat kan van jaar tot jaar wel eens verschillen, maar dit maal leek ons het geheel wel wat erg aan de blauwe kant. Laten we het dus maar een „symphonie in blue" noemen. QVERIGENS IS HET CORSO in z'n vorm weer anders dan anders. Van Driel gaat hoe langer hoe meer afwisseling brengen in de lijnen van de wagens, niet meer in alles het ronde en vloeiende dat er nu ook nog wel bij is maar we zagen toch weer méér de strakke en hoekige lijn verschijnen. We zullen daar nog even aan moeten wennen; er waren inder daad mooie, soms abstracte stukken bij, maar hier en daar misten we toch wel de vroegere soepelheid. Er waren goede vondsten; geestige wa gens als „Op tijd wakker", en de alleraardigste parade van vier kat ten onder de naam „Poesenmars". Strak van lijn was „Gebogen bewe ging", al zou de naam anders doen verwachten. Abstract van vorm was „Woestijnschepen", doch een der moeilijkste rechtlijnigen vonden we „Olympiade". Er reden ook wel enkele raadsels mee. „Balans" b.v. kon met evenveel recht kermisdraaimolen heten, al za ten de schuitjes dan wel erg hoog in de nok. Klassieke Van Driel-wagens waren er gelukkig óók nog. Om er enkele van te noemen: „Zwaluwen" in mooie schakering van donker blauw, „Apollo" met de goed gesty- leerde steigerende paarden, de zeer goed geslaagde wagen „Fonteinen" en dan „Chinese draak", naar onze smaak een der mooiste wagens van het corso, ook al door het meester lijke bindwerk. Tenslotte was er ook nog 'n „Bloe- menkoningin". Die troonde met haar gevolg op een wagen met dezelfde naam en kwam uit de Duitse stad Rheydt, waar eveneens jaarlijks een corso uittrekt. Ze waren de gasten van het corso-comité. Rechtlijnig en koud De foto's van de praalwagens, die vanmorgen door de fotograaf Van der Horst uit Leiden werden gemaakt, geven een goede indruk van de ge stroomlijnde, rechtlijnige opvatting van het bloemenfeest van dit jaar. Een en ander doet wat koud aan, maar daar kan ook de afwezigheid van een koesterend zonnetje mede schuldig aan zijn. Bovendien waren de bloemenfeeën nog niet op haar post. In de omgeving van café „De Ui- ver" stonden vanmorgen onder meer de volgende wagens opgesteld: „Heel al", van de Bloembollencultuur te Lisse, „Jules Verne", van de groep Kwekers uit De Zilk, „Mechanisatie", van de Stichting Mechanisatie Bol lenstreek, „Apollo" van de Bloembol lencultuur te Sassenheim, en „Stroomlijn", van de Bloembollen cultuur, afdeling Hillegom. Advertentie BREESTR. 171 Ontruimingsbevel voor bewoners Vijzelflat De winkeliers en bewoners van 't Vijzelflatgebouw in Amsterdam heb ben gisterochtend van de N.V. Am- stelstein de aanzegging gekregen het gebouw vóór 1 augustus te ontruimen. „Het gebouw verkeert in een zoda nige staat van bouwvalligheid, dat 't een acuut gevaar betekent voor de bewoners en voorbijgangers", aldus de N. V. Amstelstein. „De enige oplossing is daarom dat het flatgebouw op zo kort mogelijke termijn gesloopt wordt". De opzegging heeft, aldus de aanzegging, de goed keuring van de gemeente Amsterdam. De ruim 1000 gezinnen die in het Vijzelflatgebouw wonen zullen bij het aanvragen van nieuwe passende woonruimte door 't C.B.H. met voor rang worden behandeld. De N.V. Am stelstein heeft zich bereid verklaard een tegemoetkoming in de verhuis kosten uit te keren, gelijk aan het bedrag van een jaar „kale" huur, met een minimum van 600. De Baarnse moordzaak, die op 5, 6 en 7 juni door de rechtbank te Utrecht in behandeling zou worden genomen, is uitgesteld. Naar wordt vernomen, is het gerechtelijk vooronderzoek nog niet gesloten. Verwacht wordt, dat deze zaak eer6t na de vakantie sal dienen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1962 | | pagina 9