witteBRooösweken OUD LEIDEN VERTELT VAN TOEN tussen de leeuwen WATERINGS MEISJE KREEG SPOEDCURSUS DOMPTEREN j VEEL STRIJD OM MOLEN „DE STIER" - - Twee jaar geëist tegen voortvluchtige kunsthandelaar ZATERDAG 28 APRIL 1962 DE LEIDSE COURANT PAGINA 11 Miranda (Trudi) Triep-Van Klink. Ze is charmant, 20 jaar, sinds 23 februari van dit jaar heel gelukkig getrouwd met Bob Triep en ze heeft allemachtig veel lef. We willen gaarne degene spreken, die durft te beweren, dat men geen leeuwenhart moet hebben om van een Haagse lederwarenfabriek pardoes de arena binnen te stappen. Trudi, of laten we haar in het vervolg maar Miranda noemen, want ze wil zich met hart en ziel een carrière gaan opbouwen tussen het verscheurend wild, Miranda dus is geen circuskind. Zelfs nooit een groot liefhebster geweest van dat typische rondtrekkende wereldje, waarin bravour, moed en show eerste vereisten zijn om te slagen. Het programma van Boltini, dat vorig jaar vele dagen op enkele kilometers van haar woonplaats Wateringen vertoond werd, heeft zij zelfs niet gezien. Miranda was nog een gewoon meisje, had twee katten, en haar avontuurlijke inborst kwam alleen aan het licht als zij in de slacampagne resoluut ontslag nam bij haar baas om de fabrieks- of winkelruimte te verwisselen voor een Westlandse tuin derij. Miranda (20): Schatten van dieren hadden me even te pakken. Gelukkig bleef ik op het kritieke moment de baas in de kooi, zodat ik nog myn nummer kon afwerken. Miranda is net die een op misschien enkele dui zenden vrouwen, die voldoende durf heeft. Tot nu toe doet ze het leuk." Een complimentje dus van een erva ren dompteur, een oude rot in het circusvak en een zoon van een familie die zich al vele geslachten met gemak tussen de roofdieren beweegt. „We zijn benieuwd of ze in dit sei zoen voldoende leert om in november op „eigen benen te staan", zegt Toni Boltini. „Nu staat Althoff tijdens de voorstellingen nog achter haar in de kooi." Miranda komt er ook rustig voor uit, dat ze zonder Althoff nog niet veel is. „Er valt zo verschrikke lijk veel te leren; al is 't alleen maar het „verkopen" van mijn nummer. Ook heb ik de dieren niet in hun lastigste tijd meegemaakt: de brons tijd. Als de mannetjesleeuw zich naar de heerschappij van de troep gevoch ten heeft dan voelt hij zich tot alles in staat. De angst voor de mens kent hij dan lang zo sterk niet meer. Onge lukken of afgelasten van het nummer komen dan ook bijna alleen in deze tijd voor". R/Iiranda heeft het ondanks haar 1** flair en moed toch niet gemakke lijk gehad. „Een van de eerste keren dat ik Ludwig, de liefste van de troep, op mijn schouders nam, kreeg ik een flinke krab over mijn been. Toen het beest eenmaal goed op 1 nek zat begon het grote plukken haar uit mijn hoofd te knuffelen. De eerste avond voor publiek in het winter kwartier te Zeist was het helemaal mis. Ik wilde persé in een hertenvel opkomen. Ik had een prachtig herten pakje gemaakt, maar om de dieren door de lucht van het vel niet op een ideetje te brengen hadden we er een fles Soir de Paris over leegge- sprenkeld. De dieren waren van het luchtje helemaal van streek. Er was niets mee te beginnen. Tenslotte heeft Althof het nummer moeten redden." Een paar uur per dag krijgt Miran da nu les met de leeuwen. Ze imiteert Met de moed der wanhoop is de fotograaf in de kooi gekropen en het resultaat was bijgaande foto. (Foto: De Leidse Courant) de stem van haar leermeester, leert de fijne kneepjes om de dieren op hun gemak te stellen, en probeert iets moeilijker oefeningen ze wil ook haar hoofd nog in de muil van Ludwig gaan leggen Regelmatig wordt de leerling-domp- teuse ook onder handen genomen door Trudi Hendrigs, ze krijgt dan les in show of „rimboegratie". „Het is bijna het moeilijkste, dat ik moet leren. Ik heb nog veel te veel aan dacht nodig voor de dieren om eraan te denken, dat ik ook nog gracieu» moet doen." Misschien zou men denken dat een leeuwentemster uitgesproken 'n ke nau moet zijn. Miranda-privé kent men niet terug, als men zich haar dreigende kreten uit de kooi herin nert. Zij is een aardige jonge vrouw, maakt graag een babbeltje, zet een lekker kop kofie, gaat graag winke len en vraagt duizend en een keer wat Bob van dit of van dat denkt." Alleen in de piste ben jij de baas hè". Uit de blik van verstandhouding tus sen de twee echtelieden kan men wel opmaken, dat het gemeend is. „Ge trouwd zijn is enig en een dramatisch eindje mag daar beslist niet aan ko men." Rimboemeisje betaalt eerste roem met krab, beet en plukken haar Hoe Miranda bij het circus Boltini en tussen de leeuwen terecht kwam? We laten het 'relaas hieron der gaarne volgen. Bob Triep met wie Miranda ver loofd was hield wél van het circus. Toen er dus een plaatsje als plaat werker en onderhoudsmonteur voor het wagenpark van Boltini vij kwam liet hij niet na te solliciteren. Bob werd door Toni Boltini aangenomen en de job bleek genoeg op te leveren om te kunnen trouwen. Miranda was in het circus en maakte het zich over dag zo gemakkelijk mogelijk in een van de vele wagens, die het paartje ter beschikking had gekregen. Het jonge vrouwtje was evenwel snel uit gewerkt in haar wagen en ging het circuswereldje verkennen. De beslis sende stap in de piste kwam eigenlijk bij toeval. Toni Boltini zag op zekere dag, dat Miranda vol liefde een bief stukje uit haar boodschappenmandje haalde en het in de leeuwenwagen wierp. „Een gevaarlijk spelletje klein* tje, wil je jezelf voor de leeuwen gooien of moeten wij het doen?" Een grapje dat toevallig ernstig werd ge nomen. „Bang ben ik niet, het zijn schatten van ^;°r;n. Met Alberto (Althoff) durf ik best de kooi in." „Als je man het goed vindt, van onze kant geen bezwaar. Een vrouw in het Miranda als huisvrouw. Bob haar man wacht op de koffie. (Foto: De Leidse Courant) roofdierennummer is aantrekkelijk. We horen het nog wel van je." Bob en ik hebben een geweldig vertrouwen in Althoff. Als je met hem de kooi ingaat kan je niets gebeuren. Waarom zou ik het niet proberen? Bob had geen bezwaar en Miranda meldde zich de volgende middag bij Alberto Althoff in de cir custent tijdens de dagelijkse dres suur. „Vanaf het begin heb ik geen angst gehad. Bij Althoff ben je volkomen veilig. Hij hoeft maar een stap te doen en de dieren vliegen op hun posten." Miranda drentelde dagen met Alt hoff, die als dompteur in dienst is van het circus, langs de leeuwen. Ze leerde de dieren bij hun namen kennen en de roepen, waarop de leeuwen reageren. Het lukte allemaal verbazend goed. Miranda hield de beesten kalm, had overwicht, en dwong de stem van Althoff naboot send - te gehoorzamen. Vaktechnisch schijnt het niet zo moeilijk te zijn een nummer te brengen, dat door een ervaren dompteur is ingestudeerd. „Je moet het alleen aandurven", zegt Althoff, „het blijven tenslotte roofdieren. Als ze onder, je ban uit kunnen komen zullen ze het doen en dan vallen er klappen." Albert stroopt zijn mouw op: „Krommenie 1961. Ze Urip waardpvnllp v00r de schilderijen", vertelde D. de isilc Wdctllicvuiic vrouw. Maar die gegadigde was er i.ii i 1 niet, want D. ging met de vier schil- schlldenjen verduisterd derijen meteen naar de kunstrecen- J sent Ch. Wentinck, aan wie hij er Een gevangenisstraf van twee jaar drie VQOr f 3000 verpandde. Op deze met aftrek en een bevel tot onmid- wjjze hoopte hij zijn vriend Wentinck dellijke gevangenneming heeft de of- jot het verkopen van de schilderijen ficier van justitie bij de Amsterdam- te kunnen stimuleren. se rechtbank bij verstek gevorderd tegen de 25-jarige kunsthandelaar A. l bllJkeJJ' dat D uit de hoofdstad, die hij schuldig hij f 20.000 wel erg hoog vond zou achtte aan de hem subsidiair ten las- L. hebben gezegd dat hij de schilde- te gelegde verduistering van drie rijen desnoods wel voor f 11.000 van waardevolle schilderijen. de hand zou m°Sen doen' De kunsthandelaar, directeur van D« lu^™ar. .D' droJB de °nt" de onlangs failliet verklaarde N.V. van^>en„- gulden niet aan me- kunstgalerij „Kartina", had vier vrouw Kuipers af. schilderijen in commissie ontvangen °e o? wnnlnh.aln V°°r van mevrouw P. A. A. Kuipers-Te- exE 1, ^aso a n pas. Dat Was op 13 november 1959. p, wfjzd, fie' Hij kreeg tot 21 november de tijd arresteerd. Op 2 februari 1960 werd om deze vier schilderijen te verko- h.J onder bepaalde voorwaarden voor- pen, ze moesten minstens 25.000 °P'S ,°P moeten gesteld, de oDbreneen kunsthandelaar heeft zich met aan „Ik heb'ze laten verzekeren", liet daza voorwaarden gehouden, want D. de enigszins ongeruste vrouw we- h« ls naar het buitenland vertrok- ten, waarop hU haar het polisnummer ken en is nog steeds spoorloos. Via van een verzekering opgaf. Later enkele faillissementen heeft mevrouw bleek, dat dit nummer van de auto- Kuipers ongeveer 7 a g duizend gul- verzekering van D. was. hen van het te vorderen bedrag te- „Ik heb een Belgische gegadigde ruggekregen. bouwd. Een reeds lang verdwenen beeld levert de foto van de Oude Hogewoerdspoort op. Eerst aan de Rijnstraat en later verplaatst. Het jaar van afbreken is niet bekend. Misschien weet een van de lezers het nog? Gelukkig ondervinden wij veel bijval voor onze rubriek over het Leiden van toén. Veler herinneringen ontwaken en zo weet de heer Van der Meel zich nog goed te herinneren, dat de agenten op een stoel in het zonnetje zaten vóór het politiebureau op de Stationsweg tegenover wat toen het Academisch Ziekenhuis was. U ziet dit op de foto (met het beeld van Boerhaave), dat dus toen ook op de Stationsweg stond, nl. vóór het Ac. Ziekenhuis, dat later in gebruik is genomen als museum. Voorts maakt op 'n andere foto de Zoeterwoudse singel gezien vanaf de Hoge Rijndijk een totaal andere indruk dan in onze dagen. Hier ontbrak nog de brede asfaltweg, in plaats waarvan een sloot de straat van de park weg afscheidde. Het café-restaurant ,£)e Oude Vink", nabij Leiden, was een zeer oude en zeer bekende speeltuin. Over verdwenen molens gesproken: ook molen „De Stier", op de plaats waar thans de Stadsreiniging is gevestigd, moest in de crisisjaren verdwijnen. Het gevolg was een felle polemiek in de krant over de vraag of het niet een goede taak voor de werklozen zou zijn, deze molen, die ten dode stond op geschreven, te herstellen. „De Stier, n merk waardig steil bouwwerk, werd in 1687 ge- mm

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1962 | | pagina 11