BISSCHOPPELIJKE RICHTLIJNEN
over grenzen en mogelijkheden van godsdienstige
gemeenschap tussen katholieken en protestanten
TEN HOEVE S ROGGEBROOD
BIJ ELKE MAALTIJD
Uw bakker heeft het; altijd vers j
WOENSDAG 24 JANUARI 1962
DE LEIDSE COURANT
PAGINA 8
(Vervolg)
De minimale gemeenschap, die
men met het oog op het groeiend
oecumenisch besef voor noodza
kelijk moet houden.
1 Het groeiend oecumenisch besef
is bezig een andere houding jegens
gescheiden mede-christenen in het le
ven te roepen dan voorheen gebrui
kelijk was. De eenzijdig gecultiveerde
kritische reserve (isolement), waar
in het gevaar voor besmetting met de
dwaling zulk een "beslissende rol
speelde, gaat verruimend naast zich
krijgen een houding van positieve
waardering voor de christelijke waar
den die in denken en leven van de
gescheiden christenbroeders in meer
dere of mindere mate te vinden zijn
en die midden in de gescheidenheid
een band van eenheid vormen. Daar
om zal met het oog op dat ontwakend
oecumenisch besef inzake de gods
dienstige gemeenschap tussen katho
lieken en protestantsen niet alleen
de noodzakelijke reserve ter sprake
moeten komen, doch evenzeer de
noodzakelijke waardering voor datge
ne, wat ons in de scheiding aan el
kander bindt. Het ontdekken van
waarden, die wij in de gescheiden
heid gemeenschappelijk bezitten, is
alleen maar mogelijk, wanneer wij
elkander leren kennen juist in de
viering van de cultus, waaruit het
dagelijks denken en leven gevoed
wordt. Daarom lijkt het uit oecume
nische motieven noodzakelijk, om
door een niet volledig deelnemende
en daarom niet zonder meer instem
mende aanwezigheid bij de officiële
kerkelijke diensten van de anderen,
door een aanwezigheid derhalve die
door oecumenische liefde gedragen
is, de anderen in de intimiteit van
hun godsdienstige denken en leven
nader te leren kennen. 1 Uiteraard
zal zulk een aanwezigheid niet zon
der meer voor iedereen moeten gaan
openstaan. Niet iedereen is begiftigd
met oecumenisch besef. En alleen
voor met dit besef begiftigden heeft
zulk een aanwezigheid zin. 2 Ook
zal wel duidelijk zijn, dat niet de
schijn moet worden gewekt als ging
het toch om een volledig deelnemen
de aanwezigheid, alsof de geschei
denheid hiermede dus opgeheven zou
zijn.
2. De groeiende aandacht voor dat
gene, wat ons in de scheiding met de
anderen "verenigt, moet niet alleen
gevoed worden door de bovenver
melde aanwezigheid bij officiële ker
kelijke diensten van.de ander, maar
moet ook naar buiten gemanifesteerd
worden. Dit kan alleen geschieden
door een openbaar samengaan mid
den in de gescheidenheid, door een
gemeenschappelijk samenzijji op re
ligieus gebied zonder dat dit een vol
ledige deelname aan elkanders offi
ciële kerkelijke eredienst impliceert.
Bleef zulk een samenzijn geheel ach
terwege, dan zou alles zijn als ware
er geen oecumenische beweging op
gang gekomen. De vraag naar zulk
een gemeenschappelijkheid neemt
dan ook met name in Nederland met
de dag toe.
In verband met deze groeiende si
tuatie lijkt als minimale wenselijk
heid een samenzijn in een godsdien
stige kontekst buiten de kerkgebou
wen (dus met vermijding van iedere
schijn zelfs alsof er geen gemeen
schappelijke, „dienst" werd gehou
den) b.v. door gemeenschappelijk
gebed, door het luisteren naar toe
spraken waarin het verlangen naar
de eenheid der christenen wordt ge
wekt of ook door het zingen van lie
deren of psalmen in grotere of klei
nere groepen aanbevolen te kunnen
worden. Door het feit, dat zulke sa
menkomsten niet in de kerkgebou
wen gehouden worden, is het van
zelf duidelijk dat de scheiding mid
den in het gezochte samenzijn nog
voortduurt.
Waar het gaat over soortgelijke
samenkomsten in elkanders kerkge
bouwen kan terecht de vraag rijzen,
of grote voorzichtigheid dan niet ge
boden is Kerkgebouw en eredienst
hangen nu eenmaal nauw met elkan
der samen, zodat verdeeldheid in ge
loof, en eredienst een scheiding in
het gebruik van kerkgebouwen ook
de facto met zich meebrengt. Deze
scheiding kan niet zonder meer wor
den doorbroken, ook niet al betreft
het niet het gemeenschappelijk vie
ren van officiële kerkelijke diensten.
Immers van een al te gemakkelijk
gebruik van elkanders kerkgebouwen
moet de suggestie uitgaan, dat de ver
deeldheid inzake eredienst en geloof
niet meer bestaat en een voorbarige
anticipatie wordt gesuggereerd van
een eenheid, die er ten diepste nog
niet is. De gescheidenheid in het ge
bruik van kerkgebouwen zal daarom
met het oog op de> nog heersende ver
deeldheid als de normale regel moe
ten gelden. Dit neemt echter niet
weg dat als uitzondering op deze regel
een samenkomst als bovenomschre
ven ook in elkanders kerkgebouw
zeer zinvol kan plaats vinden: met
name b.v. in de zgn. „Bidweek",
waarin alle christenen gemeenschap
pelijk hun oprecht verlangen naar
christelijke eenheid tot uitdrukking
zoeken te brengen. Hoe meer dit ech
ter uitzonderlijk blijft en dus niet
uitgroeit tot een vanzelfsprekend sa-
menkomén in elkanders kerkgebou
wen op de hoogtijdagen van het ker
kelijk jaar, hoe dieper de smart ge
voeld zal kunnen gaan worden over
de verdeeldheid en hoe groter daar
om het verlangen naar de door
Christus afgebeden eenheid.
Wanneer het zinvol is om bij wij
ze van uitzondering religieuze sa
menkomsten te beleggen in elkanders
kerkgebouwen als tastbare manifesta
tie van het groeiend verlangen naar
daadwerkelijke eenheid, dan is niet
te zien waarom ook niet evenzo bij
wijze van uitzondering, het katholie
ke kerkgebouw daarvoor beschikbaar
zou kunnen worden gesteld. De aan
wezigheid van de heilige Reserve
behoeft hiertegen voor ons ook geen
bezwaar te zijn, daar van de eventu
ele aanwezige .protestanten geen ge
loof in de eucharistische aanwezig
heid van Christus wordt gevraagd of
verwacht en daar de Heer niet bele
digd wordt door een religieus sa
menzijn van christenen, die allen
gedoopt zijn in zijn Naam en met
Hem om christelijke eenheid bidden.
Hierbij wordt verondersteld, dat de
niet-katholieken er geen aanstoot
aan nemen, als de aanwezige katho
lieken hun geloof in de eucharistische
presentie van de Heer belijden, door
normale uitingen van reverentie.
Mocht er gevaar bestaan, dat deze
zich wel geërgerd zouden voelen en
aldus blijk geven dat hun oecumeni
sche houding nog niet voldoende is
gerijpt, dan kan men dergelijke sa
menkomsten beter niet in een katho
liek kerkgebouw houden.
3. De groeiende oecumenische ge
zindheid zal zich ook moeten gaan
openbaren in nieuwe menselijke ver
houdingen tot medechristenen, waar
in men elkander zoekt te verstaan in
elkanders christelijke visie op het le
ven, zodat men ook de gemeenschap
pelijke bezieling ontdekken kan,
waaruit bij afwijkende geloof sinter-
pretatie geleefd en gedacht wordt.
Uit zulke nieuwe menselijke ver
houdingen, welke een groter open
heid naar de andersdenkende mede
christenen met zich mede brengen,
zullen spontaan interconfessionele
gesprekken ontstaan over godsdien
stige onderwerpen. Zulke spontaan
tot stand komende gesprekken, die
geen enkele pretentie hebben het
oecumenisch vraagstuk als zodanig
tot een nadere oplossing te brengen,
doch enkel uitdrukking zijn van
nieuw gegroeide menselijke verhou
dingen onder de christenen, zullen
niet rigoureus gemeten moeten wor
den aan de normen, welke voor het
meer officiële oecumenische gesprek
door de kerk worden vastgesteld.
Wel zal het zaak zijn om hen, die fei
telijk in zulke gesprekken betrokken
zijn, het onderscheid bij te brengen
tussen interconfessioneel en oecume-
nisch-samensjjreken. Een gespreks-
ontmoeting van mensen van verschil
lende confessie kan immers zeer on
oecumenisch zijn doordat zij nog ge
schiedt in de louter polemische con
troverse-houding of in de hoop de
ander te bekeren tot eigfen denk- en
leefwijze, welke zonder meer vóór de
zuivere en volle christelijke denk- en
leefwijze wordt gehouden.
Wil zulk een gespreksontmoeting
waarlijk oecumenisch zijn, dan zal er
de persoonlijke zorg in moeten mee
spreken voor het waarlijk christelijk
karakter van eigen denken en leven
in die gestalte, welke door het Evan
gelie bedoeld is. Daarbij zullen de
vragen en de kritische bemerkingen
van de gescheiden medechristenen
ons in het samenspreken met elkan
der kunnen helpen.
Zodra deze gesprekken uitgebouwd
worden tot regelmatige, meer geor
ganiseerde samenkomsten met voor
drachten over godsdienstige onder
werpen, zal een beroep moeten wor
den gedaan op meer vakkundige per
sonen, die vervlakking in denken en
spreken kunen voorkomen en daar
mede dreigende simplificaties van de
oecumenische problematiek kunnen
tegengaan. Bij alle aandacht voor dat
wat samenbindt mag immers het
besef dat er nog diepgaande schei
ding bestaat niet verdoezeld worden.
Strikte oecumenische pretentie moet
men hen niet toekennen. Ook deze
gesprekken liggen in de lijn van
nieuwe groeiende menselijke verhou
dingen, waardoor interconfessionele
contacten gemakkelijker geconsoli
deerd willen worden.
De officieuze oecumenische ge
sprekken, beoefend door theologisch
geschoolden (priester en leken) in
dienst van een groeiende gemeen
schappelijkheid in denken der chris
tenheid, zullen natuurlijk wel moeten
beantwoorden aan de strikte eisen,
welke door de Kerk daaromtrent
gesteld worden.
4. Ter bevordering van een echt
oecumenisch besef en van waarach
tig oecumenisch denken (vgl. W. H.
van de Pol, De Oecumene, Roer
mond '61) is het noodzakelijk, dat
behalve zielzorgers en godsdienstle
raren ook allen, die zich aan het on
derwijs wijden, gedurig op de hoogte
worden gehouden van de oecumeni
sche problematiek, opdat door hen
ook de andere mensen, speciaal de
jeugd, in oecumenische geest ge
vormd kunnen worden.
Gezien de dynamiek, waarmede
zich het huidige denken in oecume
nische geest ontwikkelt, is zulk een
vorming niet te beschouwen als door
één cursus afgesloten. Gedurige voor
lichting zal noodzakelijk zijn, b.v. op
de gebruikelijke priesterconfe. enties,
onderwijsdagen, regionale studieda
gen enz. Dat hierbij voorlichting
door predikanten, die zelf van een
echte oecumenische geest bezield zijn,
grote dienst kan bewijzen, lijkt niet
door nadere argumenten verdedigd
te hoeven worden.
Wat de vorming in oecumenische
geest van de leken betreft, kan ge
wezen worden op bestaande institu
ten, die meer of minder nadrukkelijk
deze taak op zich genomen hebben
(Apostolische Instituten, Una Sancta
leergang, Cursussen op verschillen-
le Conferentieoorden, Schriftelijke
cursussen enz).
C. De gang van het minimaal
wenselijke naar het maximaal
georloofde.
Daar de oecumenische situatie in
beweging is, zal het onmogelijk en
ook wel ongewenst zijn om de af
stand tussen wat minimaal wenselijk
en wat maximaal geoorloofd is, in
concrete bepalingen te gaan vangen.
Dat men niet bij het minimaal wen
selijke kan blijven staan, zit wel
vast aan de oecumenische dynamiek.
Er mag dus voortgang zijn zoals er
ook voortgang te bespeuren valt in
de verhouding der christelijke ker
ken in wereldverband. Grote voor
zichtigheid en wijsheid zullen gebo
den zijn bij het bepalen van deze
voortgang. Gedurig zal rekening moe
ten worden gehoudèn met de groei
der oecumenische situatie, welke in
het eigen land verschillen kan van
die in andere landen zodat een vol
maakte uniformering in dezen voor
alle delen der wereldkerk bezwaar
lijk lijkt. Van de andere kant zal
toch ook rekening moeten worden
gehouden met de voortgang der ker
kelijke verhoudingen in wereldver
band. Nadere bepaling van de gang
van het minimaal wenselijke naar het
maximaal geoorloofde zal voorwerp
moeten zijn van gedurig geschiedend
overleg. Wel kunnèiv enige normen
worden aangegeven welke bij dit
overleg een belangrijke rol zullen
moeten spelen.
1. Steeds zal bij het tot stand
brengen van godsdienstige gemeen
schap de schijn moeten worden ver
meden van een volledige deelname
aan elkanders officiële kerkelijke
eredienst. Daarom zal bij gemeen
schappelijke religieuze samenkom
sten het woord „dienst" angstvallig
vermeden dienen te worden en zal
niet een vorm van samenzijn moeten
worden gekozen, welke nu eenmaal
de sugestie moet wekken van een ge
meenschappelijke eredienst. Ondui
delijkheid in dezen is niet voordelig
voor de zuivere uitbloei der oecu
menische gedachte, daar zij een
schijn wekt waaraan de werkelijk
heid nu eenmaal niet beantwoordt.
Bovendien kan onduidelijkheid in de
zen een geest van indifferentisme
kweken, welke in vierkante tegen
stelling is met waarachtig oecume
nisch denken.
2. Ook zal men de schijn niet mo
gen wekken van een eenheid, die er
nog niet is. Dit zou geschieden wan
neer men al te gemakkelijk gebruik
gaat maken van elkanders kerkge
bouwen voor het houden van reli
gieuze samenkomsten, zodat het geij
meenschappelijk gebruik der kerkge
bouwen de normale regel gaat worij
den. De pijn over de verdeeldheid,
nog maar nauwelijks aan het opkoJ
men, mag niet te snel worden weg
gewerkt. Deze pijn zal tot het uiterst
doorleefd moeten worden wil het
verlangen naar de eenheid echt chris
telijk kunnen zijn. Daarom zal ook
in de toespraken, welke in zulks ge
meenschappelijk religieuze samen
komsten worden gehouden, de na
druk moeten worden gelegd op het
uitzonderlijk karakter van zulk een
samenzijn in elkanders kerkgebou
wen.
Utrecht, 22 november 1961
DE BISSCHOPPEN VAN
NEDERLAND
Aetherklanken
DONDERDAG 25 JANUARI
HILVERSUM I. 402 M.
7.00 nieuws; 7.15 gram. 7.30 v.d.
jeugd; 7.45 morgengebed en overwe
ging, 8.00 nieuws, 8.18 gram. 8.50 v.d.
huisvrouw; 9.35 waterst. 9.40 school
radio. 10.00 gram. 10.15 morgend,
10.45 gram. *11.00 v.d. zieken, 11.45
gewijde muziek; 12.00 middagklok
noodklok; 12.04 instrum. ens. 12.25
v.d. boeren, 12.35 land- en tuinb.
meded. 12.38 gram. 12.50 act. 13.00
nieuws. 13.15 lichte muziek; 13.40
licht progr. (herh.) Promenade-ork.
14.35 Gram. 15.35 Instr. kwintet
16.00 Bijbeloverdenking; 16.20 piano
recital; 16.50 gram. 17.00 v.d. jeugd;
17.30 gram. 17.40 beursber. 17.45 po-
litiekapel. 18.15 sportrubriek. 18.30
Israëlische volksliederen en -dansen.
18.50 sociaal perspektief, pr. 19.00
nieuws en weerber. 19.10 op de man
af, praatje. 19.15 gram. 19.30 radio
krant. 19.50 politieke lezing; 20.00ge-
varieerd progr. 22.30 nieuws. 22.40
boekbespr. 22.55 viool en piano; 23.30
vers in het gehoor, literair progr.
23.5524.00 nieuws.
HILVERSUM II. 298 M.
12.00 lichte muziek. 12.30 land- en
tuinb.meded. 12.33 Promen,ade-ork.
13.00 nieuws. 13.15 meded. en gram.
13.25 beursber. 13.30 lichte muziek.
14.00 alt, bas en piano. 14.30 voor de
vrouw. 15.05 orgelspel. 15.30 voordr.
15.50 cello en piano. 16.20 gram. 17.05
gram. v.d. jeugd. 17.30 v.d. jeugd.
18.00 nieuws. 18.15 gesproken brief.
18.40 lichte muziek. 19.00 v.d. kleu
ters. 19.05 chansons en: het Vogel
kwartier, hoorspel; 20.00 nieuws.
20.05 Radio-philharm.orkest en sol.
21.00 dat zijn mijn zaken niet, hoor
spel. 22.25 gram. 22.30 nieuws en
meded. 22.40 akt. 23.00 sporakt. 23.10
discotaria. 23.5524.00 nieuws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
NTS: 20.00 journaal. KRO: 20.20
in woord ^n beeld. 20.30 kunstkron.
21.00 De vuurtorenwachter, TV-spel.
7.00 nieuws; 7.10 gym. 7.20 gram.
7.50 dagopening. 8.00 nieuws. 8.15
gram. 9.00 gym. v.d. vrouw. 9.10 de
groenteman. 9.15 gram. 9.40 morgen
wijding. 10.00 gram. 10.50 v.d. kleu
ters 11.00 kookpraatje. 11.15 gram.
11.45 Hawaii, eiland in de zon, lez. I.
een gezonde, smakelijke afwisseling
<V - V'
- -
EEN VAN ONZË
7 SOORTEN:
FRIES
Bereid van gebroken rogge,
zonder enige toevoeging.
Het stevige lekkere brood, .1
dat onze Noordelijke Land-\
genoten zo waarderen. Dat,*
moet u ook eens proeven.
tó, Alle soorten machi-
Kgè. naai gesneden,verpakt
en gesteriliseerd.
SMAAKT BIJ ELKE MAALTIJD^
SASSENHEIM
BILJARTEN, DISTRICT
BOLLENSTREEK
De strijd op het groene laken in
het district Bollenstreek van de KN
BB gaat onverminderd voort. In
klasse C doen „Centraal" en „Flo
ra" uit Noordwijk niet voor elkaar
onder en boekten beiden een 6-0
overwinning op resp „Vios" en ,,'t
Soldaatje". Gezien de stand komt
men echter tot de overtuiging dat
„Flora" aan het langste eind zal
trekken, waarmee onze voorspelling
dat het 40jaar oude „Flora" het
kampioenschap zal behalen wel met
de feiten zal overeenkomen.
In de klasse F IV is reeds de eers
te kampioen van Ihet district be
kend.
Door een 8-0 overwinning op „Ami-
citia" is „De Engel V" onbereikbaar
geworden voor haar tegenstanders.
De uitslagen en standen luiden als
volgt:
Centraal 1-Vios 6-0; Flora I-'t Sol
daatje I 6-0.
Klasse D I
De Turk I-Oude Haven I 7-1; Ami-
citia I-Concordia I 8-0; De Turk II-
Berg en Dal I 8-0; Concordia I-De
Turk 1-7; Oude Haven I-Berg en Dal
I 6-2; De Turk I-Amicitia I 4-4.
Klasse D II.
Sport I-Piet Gijs I 6-2; De Turk
Hl-Oude Post I 4-4; Passage I-Lut.o
1 4-4; Piet Gijs I-Passage I 2-6; De
Turk Ill-Sport I 6-2;. Luto I-Oude
PostI 2-6.
Klasse E I.
Centraal II-Royal I 8-0; 't Sol
daatje II-Royal Sport I 2-6; R. Sport
I-Centraal II 6-2; De Beurs I- Ami-
citia II 8.-0; Royal l-'t Soldaatje II
4-4.
Klasse F II.
Zeekant III 9 5 3 1 45—27
Vios III 8 5 1 2 40—24
De Beurs II 8 4 2 2 38—26
BVB II 9 2 4 3 30—42
Luto II 8 2 3 3 29—35
Oude Post III 8 2 2 4 28—36
't Soldaatje IV 8 0 3 5 22—42
Klasse F III.
Luto III 9 8 0 1 54—18
Oude Haven II 9 4 2 3 3636
De Engel IV 7 4 0 3 34—22
Amicitia V 8 2 2 3 29—35
Piet Gijs III 9 2 2 5 28—44
Vios IV 9 1 3 5 28—44
De Beurs III 7 3 0 4 23—33
Klasse IV.
De Engel V kamp. 8 8 0 0 604
Centraal IV 7 4 1 2 33—23
De Beurs IV 7 2 3 2 29—27
Concordia II 8 2 3 3 2836
Amicitia VI 8 0 4 4 1846
Zeekant TV 8 116 16—48
Klasse E II: Passage II—De Engel
II 62; Vios 2Centraal 3 8-0; Zee
kant 1—Piet Gijs 2 3—5; Amicitia 3
BVB 1 62; Centraal 3Zeekant 1
44; De Engel 2Amicitia 3 62;
BVB 1—Passage 2 2—6; Piet-Gijs 2
Vios 2 44; De Engel 2Passage 2
1—7.
Klasse F 1: Amicitia 4Oude Post
2 62; 't Soldaatje 3Zeekant 2 4-4
Zeekant 2Amicitia 4 62; Oude
Post 2—'t Soldaatje 3 62; Sport 2
Passage 3 80.
Klasse F 2: BVB 2—Zeekant 3 4-4,
't Soldaatje 4Vios 3 0^8; Vios 3
Luto 2 62; Zeekant 3De Beurs 2
6—2; Oude Post 3—BVB 2 2—6.
Klasse F 3: Vios 4Luto 3 26;
Piet Gijs 2Oude Haven 2 62;
Oude Haven 2Vios 4 6-2; De Beurs
3Amicitia 5 53; Luto 3Piet Gijs
3 8—0.
Klasse F 4: Amicitia 6De Beurs 4
44; Concordia 2De Engel 5 0—8;
Centraal 4—Zeekant 4 80.
Klasse C
•Centraal 1
7
4
1
2
26—16
Flora 1
5
4
0
1
23—7
't, Soldaatje 1
5
2
1
2
15—15
Vios 1
7
2
0
5
14—28
De Engel 1
6
2
0
4
12—24
Klasse D 1
De Turk 1
10
9
1
0
70—10
Oude Haven 1
10
7
1
2
49—31
De Turk 2
10
3
3
4
39—41
Amicitia 1
10
1
6
3
34—46
Concordia 1
10
2
1
7
25—55
Berg en* Dal 1
10
1
2
7
23—57
Klasse D 2
Piet Gijs 1
10
5
3
2
47—33
Passage 1
10
5
3
2
47—33
Luto 1
10
3
4
3
43—37
Sport 1
10
5
1
4
41—39
Oude Post 1
10
3
2
5
34—46
De Turk 3
10
1
3
6
28—52
Klasse E 1
Royal sport 1
9
6
1
2
45—27
De Beurs 1
7
5
2
0
39—17
Flora 2
7
5
0
2
37—19
Centraal 2
9
2
3
4
34—38
't Soldaatje 2
8
2
1
5
28—36
Amicitia 2
8
1
3
4
21—43
Royal 1 -
8
1
2
5
21—43
Klasse E 2
Passage 2
8
6
2
0
49—15
Vios 2
9
3
4
2
41—34
Piet Gijs 2
9
4
3
2
3834
Zeekant 1
9
2
5
2
38.-34
Amicitia 3
9
4
2
3
37—35
Centraal 3
9
0
6
3
29—43
De Engel 2
8
2
1
5
26—38
BVB 1
9
1
3
5
22—30
Klasse F 1
Zeekant 2
8
4
2
2
40—24
Oude Post 2
8
3
2
3
33—31
't Soldaatje 3
8
2
3
3
31—33
Amicitia 4
8
2
2
4
2836
Sport 2
5
3
1
1
25—15
De Engel 3
5
1
3
1
18—22
Passage 3
6
0
3
3
17—31
LISSE
ONGEVAL
MET DODELIJKE
AFLOOP
Zondagavond wilde een bromfiets
rijdster, mej. T. L. G. uit Voorburg
twee fietsers passeren. Zij reed even
over de grote rijweg en wilde daar
na het fietspad weer oprijden, doch
door de regen en wind zag zij het op
staande kantje niet en smakte tegen
de grond. Zij werd vervoerd na be
handeling van dr. Bot naar het Acad.
Ziekenhuis te Leiden en vervolgens
na behandeling naar Voorburg.
Maandagmidag is zij echter door een
hersencomplicatie in het ouderlijk
huis aan de gevolgen van haar val
overleden .Zij was enige dochter, oud
18 jaar. Deze opstaande rand in het
buurtschap „De Engel" is reeds
meerdere keren zeer gevaarlijk ge
bleken en voor een vreemdeling in
deze omgeving bij uitstek gevaarlijk
te noemen.
Mooi zangsucces. De Gemengde
Zangvereniging „Looft den Heer" al
hier heeft j.l. zaterdag deelgenomen
aan het zangconcours „Rozaco" te
Rotterdam. In de jury hadden zit
ting de heren Otto de Vaal, Leo
Smeets en, Simon Terpstra. Men wist
in de superieuren afd. met 360 pun
ten de 1ste prijs te behalen met lof
van de jury.
10 JAAR „MARIJKE"
Na zeer moeilijke jaren van op-
Dit jaar wordt de jaarvergadering
gehouden in het K.A.B.-gebouw.
Men heeft de toneelvereniging „Nut
en Verihaak" bereid gevonden het
blijspel „Dochters van de Baas" op
te voeren. Aanvang 7.30 uur. Woens
dagmiddag is het voor de kinderen
feest met een mooi filmprogramma.
Voorts wordt op de feestavond een
grote verloting gehouden. Het ligt
in de bedoeling om de speeltuin zo
mogelijk met een grote familieschom
mel uit te breiden.
LEIDSCHENDAM
Tegen de brugleuning De door
een verpleegster van St. Antonius-
hove bestuurde auto slipte in de
bocht bij het Kon. Julianaplein, reed
het tegelpad op en kwam tot stil
stand tegen de betonnen brugleu
ning van de Romolenbrug. De auto
werd vooral aan de voorzijde totaal
ingedrukt en is later opgehaald. De
verpleegster kwam er zonder al te
zware verwondingen betrekkelijk
goed af.
De heer G. H. alhier lette niet
voldoende op, toen hij van het ter
rein van Hulp en Heil de Veurse
Straatweg wilde oprijden. De op de
voorrangsweg lijdende bromfietser
B. uit Voorburg werd door deze on
oplettendheid aangereden waardoor
zijn broer, die op de duo zat, een
beenbreuk en andere verwondingen
opliep. Hij is per ziekenauto naarSt.
Antoniushove vervoerd.
NOORDWIJKERHOUT
Benoeming Bij beschikking van
de staatssecretaris van sociale zaken
en volksgezondheid is tot voorzitter,
tevens lid, van de bij beschikking
van 16 dezer ingestelde adviescom
missie voor de beroepenvoorlichting
benoemd, prof. dr. E. V. W. Ver-
cruijsse te Noordwijkerhout.
NIEUWKOOP
Bejaardenbond. De bejaarden
hielden maandagmiddag hun jaarver
gadering in het Bejaardentehuis bij
de eerw. zusters.
Voorzitter E. J. Pouw verwelkomde
de talrijke aanwezigen. No luien en
jaarverslag van de sekrataris ver
wierven een hartelijk dankwoord van
de voorzitter. Penningmeester Boa,
die wegens hoge leeftijd voor het
laatst in zijn funktie was verblijdde
de aanwezigen met een batig saldo.
Ook hem werd hartelijk dank ge
bracht voor zijn accurate beheer van
de gelden. In zijn plaats werd met
38 stemmen van de 40 gekozen de
heer A. Vianen. Met zitten en op
staan werd de heer Pouw met al
gemene stemmen herbenoemd als
voorzitter. Mevr. Pouw had de jaar
vergadering in Haarlem meege
maakt en -bracht daar verslag over
uit, waaruit bleek, dat het hoofdbe
stuur hard voor de belangen van de
beiaarden werkt. j
De heer A. Vergeer bracnt een
gunstig verslag uit van zijn bevin
dingen bij de controle van de beschei
den van de penningmeester. Nieuw
lid voor de financiële commissie
werd de heer Hoenderop. iDc heren
E. J. Pouw en C. Twaalfhoven wer
den aangewezen voor de jaarverga
dering in Haarlem.
Na een dankwoord van de voorzit
ter voor de prettige samenwerking
bleef men nog een tijdje gezel hg
kaa/ttn.
Lentehoedjesmode van Jean Barthet
Twee voorbeelden van de voorjaarscollectie van de Parijse ^mode-ontwerper Jean Barthet: links: „Cham
pagne Matte", een klokhoed met een voile afgewerkt met een brede band met een bloem. Rechts: „Fernand"
een gevlochten hoed, met een „band" van gewonden koord.